Uur van de waarheid nadert voor Texel Spa Resort Dit biedt geweldige mogelijkheden voor het eiland TEXELSE 11 COURANT 'Hiermee trekken we nieuwe doelgroepen naar het eiland' Minder villa's, maar met zorgsuites en hospice t 0T- 11 ,n»\iT VRIJDAG 2 DECEMBER 201 Adrie Mantje en Peter Hin presenteerden eind mei hun ambitieuze plan voor Texel Spa Resort. Een vijfsterren hotel, lodges, een spa- en wellnessafde- ling en een cosmedisch centrum op zeventien hec tare grond aan de Pelikaanweg. Daarna werd het stil. Achter de schermen gingen de ontwikkelingen door en er is een aantal ingrijpende wijzigingen aangebracht. Naar alle verwachting nog deze maand buigt de raadscommissie zich over het advies en iets later ook de gemeenteraad. Het uur van de waarheid nadert. Hoe waren de reacties dit voor jaar op Texel Spa Resort? 'Overwegend positief. Prachtig, een aanwinst voor het eiland, een toplocatie, een visitekaartje, onder scheidend, iets wat we nog niet hebben en goed voor de werkgele genheid. Mensen uit de zorgsector kwamen met suggesties. Maar er kwamen ook geluiden dat het wel erg veel villa's waren. Dat heeft er mede toe geleid dat we het plan op een aantal punten hebben bijge steld. Het is nu beter haalbaar en acceptabel.' Op welke punten is het plan ver anderd? 'We hebben het aantal villa's terug gebracht van 90 naar 60 en het hotel (met 60 kamers) gaat 24 uurs service bieden. Nieuw is ook dat 48 (tweepersoons) zorgsuites in het plan zijn opgenomen. Daarmee spelen we in op een toenemende behoefte. De samenleving vergrijst, er komen meer ouderen die behoefte hebben aan zorg, ook als ze op vakantie gaan. De zorgsuites worden in overleg met de zorgver zekeraars ingericht, om aan de vereisten te voldoen. Vanuit het resort wordt de zorg geleverd die nodig is. En er komt een hospice voor vier personen.' Waarom deze keuzes? 'Het zorgtoerisme zal de komende jaren sterk groeien en de zorgver zekeraars spelen daar op in. Met het hospice komen we tegemoet aan een vraag vanuit de samen leving. Van men sen die hier hun hele leven komen, die dierbare herin neringen aan het eiland bewaren en die hier graag wil len eindigen. Het hotel met 24-uurs service gaat een belangrijke rol spelen. Buiten de maaltijden voor passanten draagt het restaurant zorg voor de maaltij den van de gasten in de zorgsui tes. Ze kunnen de maaltijden in het restaurant gebruiken, maar desge wenst worden ze in zorgsuites geserveerd. Ook de maaltijden in het hospice worden (in) hier ver zorgd. Door het brede aanbod van weiness, cosmedisch, zorg en de diverse soorten verblijfsaccommo- datie is het project financieel min der kwetsbaar.' Hoe wordt het park ingericht? 'De lodges komen op zeer ruime kavels, tussen de 800 en 2500 vier kante meter. Dit garandeert veel ruimte en rust. De villa's worden van alle gemakken en luxe voor zien. De opzet is energieneutraal, in een omgeving waarvan de beplanting en inrichting typisch Texels is. Er komen geen erfaf- scheidingen, tuinhuisjes, etc. en een goed inrichtingsplan waarborgt de privacy. De bebouwing van Texel Spa Resort bedraagt niet meer dan 15 procent, aanzienlijk minder dan op andere Texelse vakantieparken. De lodges worden uitgepond (verkocht), met een ver- huurplicht. Dit om te voorkomen dat eigenaars het als tweede huis gaan gebruiken en maar een paar keer per jaar komen. Wat betreft de bouwvolgorde: eerst het Spa Resort en het hotel (met daaronder een parkeergarage) en dan de vil la's, of gelijktijdig. Maar niet eerste de huizen en daarna niets meer...' Op welke doelgroepen mikt Texel Spa Resort? 'Met beauty en wellness een brede groep liefhebbers. Daarnaast men sen die een cosmedische operatie willen ondergaan. Mensen komen bijvoorbeeld ook voor ooglaseren, haarimplantaten en ooglidcorrec tie. De doelgroep is representatief voor de samenleving, bovendien speelt de zorgverzekeraar een rol. Ouderen die zorg nodig hebben zijn ook een grote groep. Daarbij is het zo dat als opa en oma een weekje op vakantie gaan, de kin deren en kleinkinderen ook meeko men. Deze familieleden kunnen gebruik maken van de lodges en het hotel.' Is er samenhang tussen de ver schillende onderdelen van het resort? 'Er is sprake van synergie, sterker nog: het één kan niet zonder het andere bestaan, ledereen kan gebruik maken van de aanwezige voorzieningen. De zorgsuites, het hotel met uitgebreid restaurant, de spa- en wellness- en cosmedische afdeling en de hospicebedden vul len elkaar in meerdere opzichten aan. Er kunnen verblijfsarrange- menten worden aangeboden die anders niet mogelijk zouden zijn. De verschillende soorten accom modatie vergroten de keuzemoge lijkheid.' Heeft de lokale economie er iets aan? 'Met de voorzie ningen spreken we nieuwe doelgroe pen aan, die naar Texel worden getrokken. Het zijn bezoekers die ook buiten het sei zoen naar het eiland blijven komen, want de vraag naar zorg en cosme dische diensten is jaarrond. Daar van kunnen ook andere parken profiteren. Bijkomend voordeel is dat veel gasten of hun aanhang winkels, horeca en andere attrac ties op het eiland zullen bezoeken. Andersom is het ook zo dat Texe laars gebruik kunnen maken van de voorzieningen op het resort. Omdat deze combinatie in zo'n omgeving uniek is voor Nederland, verwachten we dat uitstraling en naamsbekendheid van Texel Spa Resort voor heel Texel gunstig zal uitpakken. Een visitekaartje voor het eiland.' Wat is het effect op de werkgele genheid? 'De bouw van het resort neemt naar verwachting driejaar in beslag en genereert veel werkgelegen heid. Als het aan ons ligt gebeurt het werk door Texelse onderne mers, die natuurlijk wel concurre rend moeten zijn. Ook toeleve- rings- en andere bedrijven zullen ervan profiteren. Ten slotte draagt het in directe zin bij aan de werk gelegenheid, we verwachten 75 tot 100 voltijdbanen. Voor veel van die banen is een hoge mate van kennis nodig, denk maar aan verpleegkun digen, fysiothera peuten, (cos)medici en noem maar op. Dus ook voor de kwaliteit van de werkgelegenheid op Texel is het een aanwinst. Daar naast moet ook het park van zeventien hectare worden onder houden. We kunnen ons voorstel len dat mensen van bijvoorbeeld De Bolder hier werk vinden als hovenier.' De grond is agrarisch. Dus moet de bestemming aangepast. Waarom hieraan meewerken? 'Daarvoor hebben we meerdere argumenten. We hebben de grond laten onderzoeken door Jan Kool hof. Daaruit blijkt dat het arme grond (klapzand) is en dat het land bouwkundig gezien moeilijk tot goede opbrengsten kan komen. Bovendien is het al twintig jaar in gebruik voor productiebos en wordt dus niet zuiver agrarisch gebruikt. Voor de landbouw gaat er dus niets aan verloren. Er staan al twintig jaar bomen, die lang niet overal zijn aangeslagen. We snap pen dat de boeren niet nog meer grond kwijt willen raken, maar hier heeft geen boer iets aan. Dus wie tegen is, is dat alleen uit principe. Maar blokkeert daarmee wel een enorme kans voor Texel, zeker in een tijd dat nieuwe impulsen meer dan nodig zijn. Want juist dit per ceel valt binnen het concentratie gebied voor toerisme. Nergens anders vind je dat op Texel, zeker niet van zo'n omvang.' Waarom deze grootte? 'Om deze (combinatie van) voorzie ningen te kunnen realiseren en exploiteren heb je een minimale omvang nodig. Dat is de schaal waarvoor wij hebben gekozen.' Er zijn veel bedden nodig. Wat pleit ervoor om de gemeentelijk beddenreserve hiervoor aan te spreken? 'In de Structuurvisie 2020 Texel op Koers staat dat de gemeente onder bepaalde voorwaarden meewerkt aan nieuwe toeristische initiatieven. Bij het maken van dit plan hebben we de criteria in die visie als uit gangspunt genomen. Er staat bij voorbeeld in dat de toerist op het vakantiepark zelf rust, ruimte en groen moet kunnen beleven. Dat is hier zeker het geval. Het draagt bij aan de kwaliteit van Texel, aan een evenwichtige verdeling van slaap plaatsen, het heeft een gedegen ruimtelijke inrichting, doet geen afbreuk aan de omgeving en draagt bij aan een positieve landschappe lijke uitstraling. En het versterkt de kernkwaliteiten rust, ruimte, natuur en cultuur, is onderscheidend en vernieuwend. Allemaal voorwaar den in Texel op Koers. Je kunt ons plan er zo naast leggen, het past er precies in. Om zeker te zijn hebben we Bureau Vijn BV, adviesbureau voor ruimtelijke ordening en steden bouw, een onderbouwing laten maken. Conclusie is dat het past binnen het beleid, dat hotel en Spa Resort een meerwaarde vormen voor het eiland, waarde toevoegen aan het recreatieve aanbod en dat de lodges noodzakelijk zijn om het Spa Resort van de grond te rijgen. Verder is het benodigde aantal bed den nog beschikbaar. Er zijn er vol gens onze informatie rond de 43.500 uitgegeven.' Het economisch tij is niet al te best. Zijn er wel investeerders voor te vinden? 'Jazeker, financiers zijn bereid hier in te investeren. Maar pas als de raad groen licht heeft gegeven. Dus wil meewerken aan wijziging van de bestemming van de grond en toe ristische bedden beschikbaar wil stellen.' Scheppen we hiermee geen pre cedent voor andere ontwikke laars? 'Nee, want een pro ject dat vergelijk baar is qua aantal bedden en grootte van de locatie is niet aan de orde. Zo'n groot perceel van 17,2 hectare, waarvan 12,2 hectare bebouwd mag worden en dat in het toeristi sche concentratiegebied ligt is op Texel nergens anders beschikbaar. Er kan op het eiland dus geen tweede van worden gerealiseerd.' Gerard Timmerman Ooglaseren, huidverbetering, een tandheelkundige kliniek, zorgsuites en herstellen van een heup- of andere operatie. Komen mensen daarvoor naar Texel? En wat brengt het Texel? We vroegen het deskundigen uit de zorg- en (cos)medische sector. Van alle kanten Specialist Loek Habbema is als dermatoloog verbonden aan Medisch Centrum 't Gooi in Bus- sum, waarvan hij tevens directeur is. Hij zit in het bestuur van meer dere beroepsorganisaties. 'Ik ben een groot liefhebber van Texel en dit initiatief biedt geweldige moge lijkheden voor het eiland. Succes is bijna verzekerd. De markt voor cosmedische chirurgie zal vrijwel zeker groeien. Je hebt allerlei kli nieken, maar niet in een omgeving zoals deze. Waar mensen tot rust kunnen komen, anoniem zijn zon der vrienden of kennissen in de buurt. Dat is een enorme meer waarde. Voor Texel komt een nieu we groep in beeld, een uitstekende ontwikkeling en een stap vooruit. Cosmedisch omvat een breed spectrum aan behandelingen. Van heel milde, bijvoorbeeld van cellu- lite (sinaasappelhuid), ontharingen en huidverbeteringen met behulp van laser tot het inspuiten van opvulmaterialen, botox en grote operatieve ingrepen. Hoe meer de nadruk op medisch komt te liggen, des te meer is de zorgverzekeraar geïnteresseerd. Het is maar net hoe je het centrum wilt inrichten. Het succes staat of valt natuurlijk met de kwaliteit die je biedt, van de informatie tot de klant, de proto collen tot het onderhoud en de verzorging van de voorzieningen. Ik twijfel er niet aan dat de initiatief nemers kwaliteit hoog in het vaan del hebben. Daarmee onderscheidt het centrum zich van klinieken die het minder nauw nemen met het kwaliteitsbeleid. Dit is een kans die Texel niet moet laten liggen.' Tandtechnieker Frans Nillesen: 'Een tandheelkundige kliniek past prima in de cosmedische afdeling van Texel Spa Resort. Het is een breed gebied. Denk maar aan implantaten, renovaties van gebit ten en alles daar omheen. Dat soort behandelingen komt het bes te tot zijn recht in een omgeving waar de mensen tot rust komen. Veel beter bijvoorbeeld dan dat mensen op het vliegtuig naar Tur kije stappen, zich daar laten behan delen en weer terug. Of in een drukke praktijk waar even snel een paar implantaten worden aange bracht. Daar knap je niet van op. Op Texel ben je direct in de vakan tiesfeer. Je ondergaat een behan deling van een uurtje of langer, daarna weer terug naar het huisje en ontspannen en misschien één of twee dagen later weer een uurtje in de stoel. Zo'n ontspannen sfeer, waar er tijd en rust zijn voor een goede instructie, dat werkt het beste. We hebben verschillende klinieken in het land en we signale ren een toenemende vraag naar de beter gesitueerde klinieken die meer kwaliteit bieden. Texel is daarvoor een prima locatie. Het zal veel mensen naar het eiland trek ken. Zorgverzekeraars zien dit ook als een verbetering voor de patiënt.' Dokter Ad Waverijn: 'De bevol king vergrijst en oudere mensen gaan meer mankeren. Zij zijn een interessante doelgroep, die wat hebben te besteden. Tegenwoor dig wordt iedereen na een operatie voor een nieuwe heup na drie dagen op straat gezet, waarna de familie voor de zorg opdraait. Ik kan me voorstellen dat zo'n patiënt veertien dagen naar Texel gaat om daar in alle rust te herstellen. Daar voor is het wel nodig dat hij of zij fysiotherapie krijgt, dus dat er logeerzorg beschikbaar is. Hetzelf de gaat op voor mensen die aan staar zijn geopereerd. Daarna moe ten de ogen een paar keer per dag worden gedruppeld. Je kunt ook denken aan modderbaden en andere voorzieningen waar men sen kunnen bijkomen. Bij plasti sche chirurgie, zoals oogliften of vetcorrectie, mag je een aantal dagen niets doen. Met ooglidcor rectie ziet je gezicht er niet uit, als je dan op Texel kunt herstellen is dat helemaal zo gek nog niet. Er zijn dus tal van mogelijkheden, mits je de benodigde faciliteiten biedt. Dus je moet het goed orga niseren. Vanuit medisch oogpunt zie ik dit wel zitten. Ook Texelaars kunnen er van profiteren. Denk bij voorbeeld aan de aanwezigheid van een anesthesist bij ooglidcor rectie, die bijvoorbeeld ook de kin dertandarts kan helpen om kinde ren onder verdoving te brengen. Ik hoop wel dat het complex land schappelijk goed wordt ingepast en dat het geen horizonvervuiling wordt.' Dirk Jan Meijer van Living Well SPA Wellness Groep BV, dat actief is met kuuroorden, diverse typen spa's, thermen, fitness- en cosmedische centra: 'Een dergelijk concept, met het cosmedische deel, spa, wellness en zorg in zo'n omgeving, dat bestaat nog niet in Nederland. Een bijzonder goed en kansrijk initiatief. Er is een stijgen de groep 50-plussers en een toe nemende vraag naar preventieve wellness, een groeimarkt met een groot perspectief. Alles dat ertoe bijdraagt dat we ons fit, gezond en geestelijk in balans voelen, wordt breed omarmd. Texel is een prach tig eiland om te vitaliseren en te revitaliseren. Het sluit naadloos aan bij de verandering in de zorg verzekering, de verzuimpreventie en andere ontwikkelingen in de zorg. De doelgroepen waarover wij praten zoeken kwaliteit, rust, aan dacht en begeleiding en zijn bereid daarvoor te betalen. Texel heeft het voordeel dat het vanuit de Rand stad makkelijk bereikbaar is. Voor Texel is dit op veel fronten een impuls. Voor werkgelegenheid, sei zoensverbreding, voor het imago en de middenstand pikt er een graantje van mee. Osteopaat Ferdinand Mulder: 'Eén van de eerste dingen die mij opvielen toen ik me vijf jaar geleden op Texel vestigde was dat er geen wellnesscentrum is. Een kleine sau na en dan heb je het wel gehad. Dit is een goed initiatief. Ook omdat je in de hele medische sector ziet dat mensen graag één-op-één zorg wil len, meer persoonlijke aandacht. Dat er naar hen wordt geluisterd en dat ze niet binnen een minuut bui ten staan. Daar speelt dit op in. Ook op mensen die na een zware opera tie of kankerbehandeling moeten revalideren. Je ziet aan de overkant steeds meer hotels komen waar mensen goede nazorg krijgen. Het gaat om kwaliteit van leven en hoe je dat voor elkaar krijgt. Je moet ook bedenken dat mantelzorg heel zwaar is en dan is dit een uitkomst. De begeleiding die ze hier aanbie den, met zorghuizen, fitness, well ness en preventieve en curatieve zorg, ik denk dat ze daar een goede stap mee zetten. En het is goed voor de werkgelegenheid.' Martin Westenberg is als adviseur van zorginstellingen betrokken bij de ontwikkeling van het ressort. Hij vindt het een goede zaak dat reke ning is gehouden met mensen die een beperking hebben. 'De 48 zorgsuites worden allemaal zo uit gerust dat mensen in een rolstoel er goed terecht kunnen. Er zijn geen drempels, er komen draaicirkels voor rolstoelen, hooglaagbedden en op aanvraag kunnen er tilliften komen. Daar is over gebrainstormd. Als je met een dergelijk project begint, moet je zulke voorzieningen meteen goed doen. Bij de rest van het complex is eveneens rekening gehouden met mensen met een beperking. Als zij een bezoek bren gen aan het ressort kunnen zij aan geven welke zorg zij nodig hebben, zodat dat met lokale zorginstellin gen kan worden geregeld. Dat draagt weer bij aan de werkgele genheid op Texel. Bij beperkingen kun je denken aan fysieke beperkin gen, maar ook aan bijvoorbeeld dementie bij ouderen. Voor zorg aan hen kun je denken aan het gezamenlijk ondernemen van acti viteiten of naar een restaurant op het eiland gaan. Dan kun je een mantelzorger verlichten van zijn of haar taken. De zorg kan betaald worden uit het persoonsgebonden budget en mensen met een indica tie van het CIZ hebben er recht op.' Gerard Timmerman

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 11