TEXELSE^COURANT
i
Cjroen ThwartsJïxels in het harL,
I I
1
Gemeente koerst af op
overname NlOZ-haven
Protest tegen uitgave
van €50.000 voor Sail
TB en D66 kritisch over
subsidie zonnepanelen
Auto glijdt van Stolpweg
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12648
DINSDAG 7 FEBRUARI 2012
Schaatsend,
sleeënd, snow-
kitend of op een
andere manier,
Texel is in de
ban van ijs en
sneeuw.
175 vrijwilligers
namen vrijdag
een kijkje achter
de schermen bij
de nieuwbouw
van het Mari
tiem en Jutters
Museum.
Popsterren
doken op tij
dens de eerste
voorronde van
de Playback-
show zaterdag
in De Bijenkorf
in Oosterend.
Tweedeklassers
van het VMBO
maakten tijdens
de beroepen-
markt werk van
de projectweek
die ze vorige
week hadden.
Na vijftien jaar is op de Rogsloot bij De Cocksdorp weer
een ijsbaan geopend. Bezoekers kunnen er een tocht
schaatsen tussen het gemaal en de Hollandseweg en er
is achter de Kikkertstraat een plek sneeuwvrij gemaakt
om rondjes te draaien. Daar staat ook een tent van de
ijsclub. Veel Texelaars wisten de Rogsloot de afgelopen
dagen te vinden om de ijzers onder te binden. De ijsclub,
die de ijsbaan onderhoudt en ervoor zorgt dat er een tent
met koek en zopie staat, vraagt één euro toegang. Dat
had niet iedereen in de gaten, er waren verschillende
plekken waren waar mensen het ijs op gingen.
De gemeente is voornemens de
NlOZ-haven over te nemen van
het Rijk. Deze stap wordt gezet
om de opwaardering van de
haven mogelijk te maken. De
kosten die de gemeente maakt
moeten worden terugverdiend
met de erfpacht die het onder
zoeksinstituut gaat betalen.
Opwaardering van de haven
draagt volgens het college positief
bij aan de Texelse economie. Hier
voor is subsidie van het Rijk en de
provincie beschikbaar. Samen met
bijdragen van het NIOZ en cofi
nanciering door de gemeente is er
€5,4 miljoen mee gemoeid. De
bijdrage van de gemeente is maxi
maal €1,2 miljoen. In juli 2011 is
de gemeenteraad hier 'in principe'
mee akkoord te gaan. Voorwaarde
voor de rijks- en provinciesubsidie
is dat de haven een openbaar
karakter krijgt.
Er is een risicoanalyse gemaakt
om in te schatten welke kosten en
opbrengsten te verwachten zijn.
De kosten zijn renovatie en aanleg
van een steiger, baggeren, aanleg
van overige havenvoorzieningen
en controle en toezicht op uitvoe
ring. Het risico bestaat dat de
aanloopkosten te hoog zijn in ver
houding tot de subsidie. In dat
geval wordt het project afgebla
zen. Ook bestaat de kans dat de
haven minder gebruikers trekt dan
verwacht. In het businessplan
wordt rekening gehouden met
inkomsten uit mosselkweek, aqua-
cultuur, getijdecentrale, ballastwa-
terzuivering en incidenteel gebruik
door schepen en geopperd werd
dat de NlOZ-haven uitvalsbasis
kan zijn voor een snelle verbinding
op Den Helder voor personen.
Gerekend wordt ook op opbrengs
ten voor gebruik van de haven ten
behoevevan verzwaring (€20.000,-
en onderhoud (€2.000,-) van de
dijk. Totaal €60.000,- aan geschat
te inkomsten. Dat is inclusief
€12.000,- uit de bietencampagne.
Maar bietentelers voelen niets
voor de NlOZ-haven door de
excentrische ligging. Een voorkeur
die wethouder Hercules woens
dag ten overstaan van de raads
commissie leek te respecteren.
Uitgangspunt is volgens het col
lege dat de gemeente geen risico
loopt, maar politici zijn er niet
helemaal gerust op.
Meer op pagina 5: 'Risico overna
me haven NIOZ goed afgedekt'
De uitgave van €50.000,- voor
Sail Den Helder in 2013 is bij
meerdere politieke partijen niet
lekker gevallen. Dat bleek don
derdagavond tijdens een com
missievergadering. Burgemees
ter Giskes zei onaangenaam
verrast te zijn over de kritiek.
Behalve Texel 2010 toonden ook
Texel Belang, WD, D66 en Groen-
Links zich kritisch. Willem Vlas
(TB) vond dat het college te roos
kleurig tegen de betrokkenheid
van Texel bij het evenement in Den
Helder aankeek. Volgens hem zou
het college al te laat zijn voor acti
viteiten als er nu nog niks is gere
geld. De tallships gaan volgens
Vlas sowieso wel voor anker op de
Rede van Texel in verband met de
hoge liggelden tijdens Sail.
Cees Hoogerheide (D66) vond dat
het college de uitgave beter moest
onderbouwen en moet aangeven
wat Texel teruqkrijqt voor de
€50.000,-.
Rikus Kieft (GL) vroeg zich af of
Texel voor dat geld niet zelf activi
teiten zou kunnen organiseren.
'Bijvoorbeeld een powerboatrace
bij Oudeschild met schepen op
zonne-energie.'
Nils Lely (PvdA) vond het als enige
jammer dat het onderwerp nega
tief werd benaderd. 'Er gebeurt
daar iets prachtigs dat afstraalt op
de regio. Daar kunnen we wat aan
hebben.'
Burgemeester Giskes zei onaan
genaam verrast te zijn. Volgens
haar ontstond er een sfeer alsof er
'een cadeau aan Den Helder werd
gegeven' terwijl dat volgens het
college niet het geval is. Giskes
benadrukte dat Texel in 2013
nadrukkelijker bij Sail wordt
betrokken dan bij de vorige editie
in 2008. Daarvoor wordt onder
meer een comité opgericht waarin
Texel ook zitting heeft. De burge
meester zegde de politieke partij
en toe dat ze een nadere onder
bouwing van het college krijgen.
Giskes wees de commissieleden
erop dat de gemeente Den Helder
en de provincie elk vier ton op
tafel leggen en dat Sail in 2008 in
vier dagen tijd 350.000 mensen
naar Den Helder trok. Volgens
haar biedt dat de mogelijkheid
nieuw publiek naar Texel te krij
gen. Volgens haar is de uitgave
bijna een koopje te noemen. Ze
wees de partijen erop dat het col
lege de bevoegdheid had om zelf
over de €50.000,- te beslissen.
De discussie leidde nog tot een
serieuze aanvaring tussen Annie
Hin (Texel 2010) en wethouder
Eric Hercules. Meer daarover
elders in deze krant: 'Botsing tus
sen Hin en Hercules'.
OORZAAK: POPULATIE
LEPELAARS STIJGT; POPULATIE
OOIEVAARS NEEMT AF
Geen steun politiek
voor Inn de Knip
Inn de Knip in Den Hoorn hoeft
niet te rekenen op instemming
van de politieke partijen om de
bestemming veranderd te krij
gen.
Dat bleek donderdagavond tijdens
de raadscommissievergadering.
Janien de Bruijn en Irene Penha
willen de bestemming van het
pand laten wijzigen van detailhan
del in horeca, zodat het café tot
23.00 in plaats van 21.00 uur
geopend kan zijn.
Het college stond daar al afwij
zend tegenover en de politieke
partijen stelden zich in dezelfde
lijn op. Klaas Veenbaas (CDA),
Cees Hoogerheide (D66) en Rikus
Kieft (GroenLinks) wezen erop dat
in het verleden met diverse betrok-
Is de bestaande regeling voor
zonnepanelen voor particulieren
via TexelEnergie nog verdedig
baar en houdbaar? Die vraag
stellen D66 en Texels Belang.
Ook vragen ze waarom er via
het Energieloket van de gemeen
te geen subsidie wordt verstrekt
voor PV-panelen.
De regeling 'PV voor particulieren'
van TexelEnergie is ontstaan op
verzoek van de gemeente en
wordt uitgevoerd met geld van de
provincie (€1 miljoen aan TWINH-
middelen). B en w: 'De particulier
moest worden ontzorgd en moest
het zonder investeringen kunnen
realiseren. Dat kon alleen door het
bij één partij te leggen. Dan kan
gebruik worden gemaakt van het
schaalvoordeel bij de inkoop van
panelen en kunnen met banken
afspraken over de financiering
worden gemaakt.' Volgens de
gemeente functioneert het prima.
Inmiddels is gebleken dat niet
iedereen die wil investeren in PV,
kenen in de buurt afspraken zijn
gemaakt en daar willen ze niet aan
voorbij gaan.
'Het café paste toen in het lood-
senproject', aldus Hoogerheide,
'maar de omwonenden hebben
niet getekend voor uitbreiding.'
Veenbaas zei de afspraken te wil
len respecteren en volgens Kieft
zou een wijziging van het bestem
mingsplan op z'n minst instem
ming van de betrokkenen moeten
hebben. Annie Hin (Texels Belang)
zei het verzoek van De Bruijn en
Penha nog eens in de fractie te
willen bespreken.
Buurtbewoner Wannes Fey merkte
als inspreker op dat het draagvlak
voor het koffiecafé in het dorp
inmiddels is afgenomen. Hooger
heide vroeg zich en passant af of
Inn de Knip over een terrasver
gunning beschikt. Wethouder Edo
Kooiman moest op die vraag het
antwoord schuldig blijven.
Een Texelse vrouw met een baby
in de auto is gisteren op de
Stolpweg nabij Den Hoorn van
de weg gegleden en in de naast
liggende sloot beland.
De vrouw had het geluk dat het ijs
in de sloot voldoende stevig was,
waardoor de auto er niet doorheen
zakte. De vrouw en de baby kwa
men met de schrik vrij. De baby zat
in een Maxi-Cosi. Personeel van
de ambulance controleerde of alles
goed met hen was. De brandweer
was erbij geroepen, omdat het er
aanvankelijk op leek dat de vrouw
bekneld zat, maar zij kon toch op
eigen kracht de auto verlaten. De
vrouw gleed in een bocht waar het
glad was van de weg. Volgens de
politie had de auto geen winter
handen. (Foto Jerc,
van deze (lease)regeling gebruik
wil maken. Maar Texelaars die via
een ander bedrijf dan TexelEnergie
zonnepanelen wilden aanschaffen
en bij het Energieloket voor subsi
die aankloppen, krijgen nul op het
rekest. TB en D66 verbazen zich
hierover. Onlangs kwam naar bui
ten dat de gemeente de mogelijk
heid van subsidiëring van PV-
panelen via het Energieloket
onderzoekt en overweegt dit ook
via TexelEnergie te laten lopen,
onder meer met het oog op cen
trale inkoop. De provincie moet
hiermee nog akkoord gaan. TB en
D66 zijn kritisch over een eventu
eel 'monopolisme' voor TexelEner
gie: 'Het kan niet zo zijn dat PV-
panelen of andere duurzame
investeringen, alleen bij één aan
bieder te verkrijgen zijn. Het gaat
om stimulering van duurzaamheid,
ongeacht bij wie je dat regelt,
leder moet vrij zijn om zich tot een
aanbieder naar keuze te richten.'
D66 en TB reppen over 'staats-
teun' en vragen zich af hoe het zit
met de concurrentieverhoudingen.
TexelEnergie liet eerder al weten
geen financieel voordeel van de
regeling te hebben. Ze pleiten er
ook voor scholen en andere maat
schappelijke gebouwen te laten
profiteren van de €2,5 miljoen aan
subsidie via het Energieloket.
SNELCODE: 568
www.texelseautopagina.nl