TEXELSE 11 COURANT Luchtoorlog boven Texel duurde langer dan elders Elke tien dagen een bombardement Aanval Op 25 september 1944 werd in het Marsdiep een konvooi van 23 schepen aangevallen, dat daar de dag afwachtte onder bescherming van het geschut van Den Helder en Texel. Op deze foto - gemaakt door de boordcamera van een van de aanvallende Engelse tweemotorige Bristol Beaufighters - komt de luchtoorlog in alle hevigheid tot uiting. In het midden de Duitse mijnenveger M 471 die werd beschoten met boordkanonnen en met tweemaal vier raketten, die links en rechts op de foto te zien zijn. In de verte is Texel te zien, waar het geschut uit alle macht vuurde op de aanvallende Engelse toestellen, waarvan in de verte een groep na de aanval afbuigt boven het konvooi. De mijnenveger is kort na het maken van de foto de lucht in gevlogen, waarbij drie doden vielen en vier bemanningsleden zwaar gewond raakten. Diverse opvarenden raakten licht gewond. Deze explosie is ook te zien op filmbeelden die van deze aanval bewaard zijn gebleven. Na de aan val op het konvooi werd nog het geschut bij de Hors en Oudeschild beschoten, maar hier werd alleen materiële schade aangericht. De Beaufighters kwamen er niet onge schonden van af: van de 68 toestellen werden er drie neerge schoten, waarbij zes bemannings leden omkwamen. Vliegveld Texel Vliegveld De Vlijt in Eierland werd tijdens de meidagen van 1940 diverse malen beschoten door de Duitse Luftwaffe. Op een paar na werden alle Neder landse toestellen vernietigd. Ondanks dat de Duitsers het vlieg veld in de zomer van 1940 weer operationeel maakten, zou het nog tot juni 1941 duren voordat er een Duitse Staffel Messerschmitts werd gehuisvest. Voornaamste taak was het beschermen van de konvooien langs de kust. In de zomer van 1941 vetrokken ze al weer en wer den de taken overgenomen door de vliegvelden De Kooy en Leeu warden. Toch hadden de Duitsers nog meer plannen en werd het vliegveld uitgebreid met verharde rolbanen, voordat het in maart 1943 definitief verlaten werd. De positie van de nooit gebruikte ver harde taxibanen zijn bij grote droogte nog zichtbaar vanuit de lucht. De luchtoorlog boven Texel duurde langer dan elders, van 2 december 1939 tot 4 mei 1945. In die periode werden 167 aan vallen uitgevoerd op de geza menlijke doelen. Daarnaast waren er andere 'incidenten', zoals luchtgevechten, crashes, beschietingen van landdoelen, het aanspoelen van beman ningsleden en (foto)verkennings vluchten. Deze gegevens zijn afkomstig uit het archief van de 44-jarige Hans Nauta uit Egmond-Binnen, docent aan de Hogeschool Alkmaar, die sinds 25 jaar onderzoek doet naar de luchtoorlog boven Noord-Hol land en een archief heeft opge bouwd met een kleine 56.000 documenten en foto's, over iets minder dan 7.000 incidenten. Zijn archief overstijgt daarmee het beschrijven van losse incidenten, en geeft inzicht in de geallieerde besluitvorming over welk doel wel en welk doel niet aan te vallen, de manier en richting waarop doelen werden benaderd, de materiële verliezen op de grond en in de lucht. Ook geeft zijn collectie inzicht in de organisatie van de Duitse luchtverdediging, die bestond uit luchtafweer, radar en vliegvelden. Nauta schrijft artikelen over dit onderwerp, werkt momen teel aan een boek over de lucht oorlog boven IJmuiden en wordt veel gevraagd voor lezingen. Onlangs verzorgde hij een lezing over de luchtoorlog boven Texel in de bibliotheek in Den Burg. Het eerste incident waar Texel mee te maken kreeg, was het aanspoe len van een vliegenier, die vermist werd bij een actie boven Het Kanaal, het laatste was het (door geallieerde vliegtuigen) uitwerpen van pamfletten met daarop de Bombardement De havens van Texel en Den Hel der, vliegveld De Vlijt, watervlieg tuigbasis De Mok, De Kooij en de alom tegenwoordige luchtafweer (Flak-batterijen) trokken menig bombardement aan. Tussen 1940 en 1945 zijn op het eiland maar liefst 167 aanvallen geweest (34 op de Mok, 83 op Vlijt en 50 op Flak- tekst: Berlin fallt' om vier minuten voor middernacht op 4 mei 1945. Hoewel er 30.000 pamfletten wer den uitgeworpen, heeft Nauta er nog niet een weten terug te vinden. 'Er was op Texel op dat moment gebrek aan brandstof, merkte een van zijn toehoorders in Den Burg op. De lezing in de bibliotheek werd bijzonder goed bezocht, meren deels door mensen die de door Nauta beschreven tijd aan den lijve hadden ondervonden. Dat dat ook elders in de provincie het geval is, levert Nauta voortdurend nieuwe informatie op. Ook tijdens zijn lezing op Texel kreeg hij antwoor den op vragen die hem bezig hiel den, zoals de precieze lokatie van de Funkfeuer bij De Cocksdorp, gebruikt voor de navigatie van Duitse Heinkels die, in het najaar van 1944, V1's onder de vleugel meedroegen en deze boven de Noordzee lanceerden. Dit signaal baken stond bij hoeve Weltevre den, waar nu de Klimpstraat is. Een vraag die niet beantwoord werd was de exacte lokatie van de Schein Flughafen, een schijnvlieg- veld dat een afleiding moest vor men voor de bommenwerpers en dat volgens een Engels rapport in de buurt van Den Hoorn moet heb ben gelegen. Ook is nog niet alle informatie openbaar. Zo blijft het rapport over de schietpartij waarbij Duitse soldaten Amerikaanse vlie gers die een noodlanding maakten neerschoten, tot 2024 gesloten. batterijen). De nauwkeurigheid daarvan liet te wensen over en de bommen kwamen overal en ner gens terecht. De foto toont een inslag bij de boerderij van Boersen bij Zevenhuizen bij Oosterend, waar een brisantbom neerkwam die bedoeld was voor vliegveld Texel. De interesse van Nauta voor de luchtoorlog begon toen hij van zijn opa een onderdeel kreeg van een vliegtuig dat in de nacht van 25 op 26 juni 1943 neerstortte op het platte dak van zijn bakkerij in Alk maar. 'Een plat ding van 7 bij 7 centimeter, maar boordevol num mers en zelfs met het typenummer van het toestel.' Maar hoewel er ooggetuigen genoeg waren, waren er die nacht meerdere vliegtuigen van het type Halifax neergekomen en kon niemand met zekerheid zeggen van welk van deze vliegtui gen het plaatje afkomstig was. Pas na onderzoek in het Regionaal Archief van Alkmaar en in buiten landse archieven slaagde Nauta er in de lotgevallen van het vliegtuig te achterhalen. 'En ook wie de bemanningsleden waren, naar welk doel ze onderweg waren en door welke nachtjager ze waren neerge schoten.' Daarmee was zijn inte resse gewekt en sindsdien is Nauta regelmatig op zoek naar informatie en achtergronden, die vaak diep in de archieven in Engeland en Duits land verborgen zitten. Probleem daarbij is dat van de Duitse archie ven maar zo'n drie procent is terug te vinden. 'Wellicht dat er in Rus land nog het een en ander te vin den is, maar het meeste zal aan het einde van de oorlog zijn vernie tigd', zegt Nauta. Dat Texel zo populair was bij de geallieerde vliegers (gemiddeld vond elke tien dagen een incident plaats) had alles te maken met de strategische ligging. Met meerdere De Mok Niet alleen Vliegveld Texel werd op 10 mei 1940 aangevallen, maar ook marinevliegkamp De Mok. Van de 24 aanwezige watervliegtuigen is er een voor 10 mei vertrokken, havens en vliegvelden en zware kustbatterijen waren zowel op Texel als in Den Helder veel doelen voor bombardementen. Vliegtuigen die boven zee in problemen kwa men of om andere reden dachten Duitsland niet te kunnen bereiken, wierpen hun bommen af boven een van deze doelen, zodat de missie toch als 'geslaagd' geboek staafd kon worden. Dat dat niet altijd even trefzeker gebeurde, blijkt uit eigen onderzoek van de RAF uit 1941. Dat leerde dat bij goed zicht twintig procent van de bommen binnen een straal van vijf mijl (onge veer acht kilometer) van het doel neerkwam. Bij slecht zicht en 's nachts zakte dat percentage onmiddellijk naar een krappe zeven procent. Aangezien de meeste vluchten 's nachts werden uitge voerd, mag duidelijk zijn dat veel bommen naast het doel vielen en soms op onverwachte plaatsen grote vernielingen aanrichtten. De ligging van Texel was ook belangrijk voor de konvooien die ijzererts - nodig voor de oorlogsin dustrie - vanuit Zweden naar Rot terdam vervoerden. In verband met de veiligheid voeren deze kon vooien 's nachts en dicht onder de kust. In het Marsdiep, onder beschutting van het eiland, werd dan de dag afgewacht. Daar wer den ze door grote formaties gealli eerde vliegtuigen aangevallen. Van één van die aanvallen, op 25 sep tember 1944, toonde Nauta tijdens zijn lezing filmopnamen die het publiek gedurende anderhalve minuut meenemen in de cockpit van een van de aanvallende vlieg tuigen. Tussen een spoor van mitrailleurinslagen en terwijl rond om granaten exploderen, duikt het vliegtuig op een Duitse mijnenja- ger, die met raketten tot zinken wordt gebracht. de andere zijn verloren gegaan. Vlak voor de capitulatie werden de faciliteiten opgeblazen om te voor komen dat ze in Duitse handen zouden vallen. De watervliegtuig basis was in 1943 heel kort in gebruik genomen bij de Duitsers. Konvooien In het latere deel van de luchtoor log zou het luchtafweer op Texel een belangrijke rol hebben bij de verdediging van de konvooien die voor anker lagen op de Reede. Deze werden dan ook regelmatig aangevallen door Engelse toestel len, soms met zware verliezen. De foto is gemaakt op 25 september 1944, toen een formatie van 68 Bristol Beaufighters een konvooi Wie is dit? Flight lieutenant Keighley was op 29 juli 1940 met zijn bommenrich- ter sergeant Parsons en rugkoepel- schutter sergeant MacPherson met hun tweemotorige bommenwerper van het type Bristol Blenheim uit gezonden naar de olieraffinaderijen bij Bremen. Omdat er niet voldoen de wolkendekking boven het doel was, werd besloten vliegveld Leeu warden aan te vallen. Daar werden ze echter onderschept door Duitse Messerschmitts. Keighley maakte rechtsomkeert, terwijl hij achterna gezeten werd door de Duitse jagers. De Blenheim werd meer dere keren geraakt, waarbij de rug- aanviel. Een mijnenveger en een havenbewakingsschip werden tot zinken gebracht, elf andere sche pen werden beschadigd. Drie vliegtuigen gingen verloren, zeven tien andere raakten beschadigd. In het midden van de foto de silhou etten van de schepen, op de ach tergrond de zuidpunt van Texel. De witte vlekjes zijn geen beschadi gingen van de foto, maar de wolk jes van exploderende luchtafweer- granaten waar de piloten doorheen moesten vliegen. koepelschutter dodelijk werd getroffen en F/Lt Keighley gewond raakte door splinters in benen en rug. De linkermotor werd getroffen en de propellor vloog eraf. Bij de rechtermotor daalde de oliedruk en F/Lt Keighley zag zich genood zaakt een noodlanding uit te voe ren. Onder moeilijke omstandighe den maakte hij een geslaagde buiklanding in een graanveld tus sen Mariahoeve en Buitenzorg aan de Vuurtorenweg bij De Cocks dorp. Kort na de noodlanding werd deze foto gemaakt. Alle details van het voorval zijn bekend, behalve de naam van het jongetje dat op de cockpit zit. Wie meent te weten wie dit is, kan contact opnemen met de redactie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2012 | | pagina 11