Bonte verscheidenheid aan vliegtuigen en bedrijvigheid Vliegveld waardevolle motor voor economie TEXELSE 7 COURANT Stefan Nommensen commandant Mok 'Mariniers moeten zich bewust zijn van gedrag' WOENSDAG 16 MEI 2012 Vliegveld Texel trekt veel bezoekers en genereert steeds rr. De aanwezigheid van een vliegveld, dit jaar precies 75 jaar, lijkt zo vanzelfsprekend. Maar wat daar gebeurt, is best bijzonder. Wat te denken van de enorme verschei denheid aan vliegverkeer. Rondvluchten, parachutisten, sportvliegers, fotovluchten, zweefvliegers, piloten in opleiding, Kustwacht, politie, Rijkswaterstaat, weten schappers, zakenlui, offshore en noem maar op. Samen goed voor jaarlijks circa 25.000 vliegbewegingen op Texel Airport. Het vliegveld is ook een motor voor allerlei bedrijvigheid en daardoor van toenemend economische belang. En met 250.000 bezoekers ook een attractie van formaat. Op een doorgaande route ligt het Eierlandse vliegveld bepaalt niet, eerder in een uithoek. Dus als sport vliegers hier naar toe komen, dan is dat omdat ze Texel willen aandoen. 'Vaak een dagje of weekendje Texel. Ze landen 's morgens, huren een fiets en vertrekken 's avonds. Of ze pikken ergens een hotelletje', vertelt iuchthavendirecteur Ed de Bruijn, die samen met zoon Mike het vlieg veld runt. Niet zelden landen er bui tenlanders. Tien procent van de vluchten vanaf het vasteland komt van buiten Nederland. Zakelijk, een markt die snel groeit, plezier- of les vluchten. 'We zien hier regelmatig vliegscholen. Voor sportvliegers, maar ook Martinair om verkeersvlie gers op te leiden. Ze beginnen in kleine toestellen en moeten routes over Nederland vliegen. Wij probe- S t z 1 z 1 1 i 1 1 1 1 1 1 j ren ze hierheen te lokken, want ook zij betalen landingsrechten. Les vluchten zijn voor ons een redelijke bron van inkomsten geworden.' Een uithoek, maar de ligging aan de kust maakt het vliegveld tot een inte ressante uitvalsbasis voor allerlei soorten vluchten. 'De Kustwacht komt hier geregeld. Ze vliegen vanaf Schiphol en patrouilleren boven zee. Vaak maken ze twee vluchten per dag en dan is het lastig om heen en weer naar Schiphol te vliegen. Dan maken ze hier een tussenlanding. Zo gaat het ook met de politiehelikopter van de KLPD, die dicht bij de kust patrouilleert. Ze tanken hier en eten een hapje. Dat scheelt tijd. Ze kun nen ook naar Den Helder, maar hier vinden ze het prettig. We proberen het zo gezellig mogelijk te maken en dat lukt aardig. De politie mag hier Overzicht van het aantal verkeersbewegingen vanaf 1987. De daling in 1993 is wat vertekend. Deze trad op nadat het Paracentrum, dat jaarlijkse duizenden vluchten maakt, met een groter toestel ging vliegen en dus minder vluchten hoefde te maken om hetzelfde aantal para's omhoog te brengen. 24 uur per dag landen, met het oog op noodgevallen. Daarvoor hebben we hier enkele jaren geleden een speciale lichtinstallatie aangebracht. In 2011 hebben ze bij een duinbrand bij paal 28 een patrouil- levlucht gemaakt. Rijkswater staat zien we hier ook in toenemende mate. Vorige week waren ze hier nog om de dijken te controleren. En we zijn regelmatig een uitvalsbasis voor booreilanden. Vorig jaar hadden we van dat soort 36 vluchten.' Veel wetenschappelijke vluchten boven Wadden- en Noordzee vlie gen vanaf Texel. 'Tientallen jaren geleden begon Peter Reinders met het tellen van zeehonden. Dat gebeurt nog steeds, nog altijd met dezelfde piloot, Aad Droog. Hij vliegt voor grote bouwondernemingen en doet dit soort vluchten er bij. Hij weet precies waar de wetenschap pers moeten zijn. Ze tellen van alles uit de lucht. Bruinvissen, eidereen- den en andere vogels. Ze gaan ook naar windmolenparken. Voor dat soort vluchten liggen we hier in het noordwestelijke puntje van heel gun stig.' Dat is ook de voornaamste reden dat luchtfotograaf Herman IJsseling van Flying Focus hier een hangar heeft gebouwd. Daarnaast zit nu het vliegtuigonderhoudsbedrijf van Kor- tenhoeven. Zo komt er steeds meer bedrijvigheid. 'Hun aanwezigheid is gunstig voor de uitstraling van het vliegveld.' En voor de inkomsten, want de pacht die zij betalen zorgt voor een regelmatige inkomsten stroom voor de Texel Airport NV. 'Veel mensen denken dat het vlieg veld wordt gesubsidieerd, maar dat is een misvatting. Wij bedruipen onszelf.' Voor een optimale exploitatie is van belang dat het vliegveld zo lang en vaak mogelijk open is. Na de reno vatie van de baan tien jaar geleden, waarbij onder meer met nieuwe drai nage en lava de doorlatendheid van baan is verhoogd, is de draagkracht van de landingsbanen een stuk ver groot. Elke vlucht wordt bijgehouden en in de grafiek is duidelijk te zien dat sinds die tijd het aantal vluchten in het slechtweerseizoen is toegeno men. 'Wij zijn allergisch geworden voor spoorvorming en dat komt eigenlijk niet meer voor. En dankzij vier landingsrichtingen kan er bij alle windrichtingen worden gevlogen. Zelfs van de winter, toen er zoveel sneeuw lag, werd er gevlogen. Mike had de baan geschoven, landen en opstijgen ging prima. Toen hebben we hier bijvoorbeeld de Kustwacht gehad en sport- en andere vliegers die het leuk vinden om met sneeuw te vliegen. Soms geloven piloten niet dat de baan hier zo goed is. Bepaal de typen toestellen die normaal niet op grasbanen landen, kunnen dat hier wel. Zoals zakenkisten. Om die hier te krijgen, dat vergt soms best overredingskracht. Begrijpelijk, want bij gras denken ze direct aan zom pige bovenlagen. Hier dus niet. Als ze één keer geweest zijn, dan zijn ze om. Een Fokker 50 zou hier kunnen landen.' Kwaliteit komt niet vanzelf en vraagt blijvend aandacht. 'We doen alles zelf. De vluchtadministra- tie, maar ook het onderhoud. Als het ook maar even rustig is, dan gaat Mike de baan op om te maaien of andere klusjes te doen. Dat moet ook als je, zoals wij steeds zegt dat we de mooiste en vlakste grasbaan hebben. Sommigen vergelijken het gras zelfs met dat van een golfbaan.' Mike: 'Het grootste toestel dat we hier regelmatig krijgen is een Dakota, die elf- a twaalfduizend kilo weegt. De Dornier van de Kustwacht die hier regelmatig landt, weegt ruim de helft.' Dergelijke, relatief zware toe stellen, zijn niet alleen welkom omdat ze bijzonder zijn, maar ook omdat de hoogte van de landingrechten is gekoppeld aan het gewicht van het toestel. Maar er wordt ook op geluid afgerekend. Toestellen die veel geluid produceren betalen extra. Landen ze meer keer per dag, dan worden ze extra belast. 'We doen dat om binnen de geluidszone te blijven. Een ontmoedigingsbeleid voor een bepaald type vlieg tuig. Dat werkt goed.' Maar Mike en Ed de Bruijn zijn wel zulke grote liefhebbers dat als zich ook maar de geringste kans voordoet om een bij zonder vliegtuig naar Texel te krijgen, alles uit de kast gaat. Bijvoorbeeld een Spitfire. 'We hebben gehoord hier regelmatig langs voor een test vlucht. Dan lieten ze een klant zien dat zo'n toestel ook op gras kon landen. Er kwamen mensen uit Scandinavië, Ethiopië en noem maar op. Ze gebruikten dit vliegveld als verkooptruc. Uitstappen op gras en dan uitgebreid lunchen in het restau rant. Ik weet vrijwel zeker dat daar door toestellen zijn verkocht. Jam mer dat Fokker ter ziele is gegaan.' Het vliegveld trekt dagelijks veel kij kers. 'We zijn na Ecomare de tweede attractie op Texel. En het kost de gemeenschap geen euro subsidie. Ook de mensen die hier naartoe vliegen dragen hun steentje bij aan de lokale economie. Ze eten bijvoor- n de bijzondere toestellen die regelmatig dat die van de zomer van Engeland naar Noorwegen vliegt. De bedoe ling was dat hij een tussenlanding in Groningen maakt, maar wij besto ken hem al geruime tijd met mailtjes, in de hoop dat hij hierheen komt. Het zou best wel eens kunnen lukken...' Een Mustang, een ander vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog en eigen dom van een liefhebber, landt regel matig op Texel. Ook bijzonder is een straalvliegtuig. 'Nieuwere types mogen niet op grasbanen landen, die uit de jaren tachtig wel. We mogen per jaar enkele straalvliegtui gen ontvangen. Zo'n vliegtuig, met van die "stofzuigermotoren", dat blijft bijzonder. Vroeger, toen Fokker nog toestellen maakte, kwamen ze beeld een hapje bij vliegveldrestau rant Horizon. De mensen die daar nu in zitten doen het fantastisch. Je ziet het aan de klandizie, die trekt behoorlijk aan. Een goed restaurant is ook goed voor het vliegveld. Ook wij merken het. Net zoals we blij zijn met het museum en al die bedrijvig heid op het rond het vliegveld. De sfeer is goed en de lijnen zijn kort. Als er eens iets is, dan is het snel geregeld. Ook daardoor hebben we een goede naam en komen mensen graag. Er zijn bijvoorbeeld mensen die speciaal naar Texel komen voor een tandemsprong. Terwijl dat ook elders in Nederland kan.' Gerard Timmerman Hij zou niet 'in rustig vaarwater komen' voorspelde zijn voorgan ger vorig jaar al bij de commando overdracht. Sindsdien heeft de 44- jarige luitenant-kolonel Stefan Nommensen zich als comman dant van de Joost Dourleinkazer- ne met veranderingen in de orga nisatie, nieuwe vaartuigen, terugkerende vaartuigen en een aanstaande missie allerminst hoe ven te vervelen. De veranderingen volgen elkaar soms snel op op de Mok. In 2006 werd er een zelfstandige school bin nen de krijgsmacht opgericht (Oplei dingscentrum Amfi bisch) nadat het toenmalig Amfi bisch Ondersteu ningsbataljon (AGB) was opgeheven en een deel van de opleiding bij.' De Mok verzorgt opleidingen tot officiersniveau, waarbij de mariniers onder meer leren werken met de verschillende soorten landingsvaar tuigen. Sinds kort zijn daar de oplei dingen met de FRISC's bijgekomen. Die vaartuigen zijn een paar keer negatief in het nieuws geweest, omdat nog niet alles naar behoren functioneerde, maar volgens Nom mensen is dat inherent aan het tes ten van een schip dat nieuw en in ontwikkeling is. De nieuwe com mandant had vooraf geen bijzondere banden met de Mok. Als adelborst op het KIM in Den Helder vertoefde hij in 1988 enkele weken op de kazerne, maar daarna was hij op diverse andere fronten binnen het Korps Mariniers landingsvaartuigen naar Den Helder maar de aantallen kunnen straks actief. 'Ik heb diverse uitzendingen mee mariniers op veel grote afstand van de kust of het moederschip kun nen opereren. 'Dat vergroot de inzet- mogelijkheden van maritieme een heden. De boten zijn razendsnel en wendbaar en kunnen ook op bin nenwater en in havengebieden wor den ingezet.' De op de Mok terugkerende vaartui gen gaan net als vroeger gezamen lijk weer een eenheid vormen, maar onder welke naam is nog niet bekend. Het betekent dat het aantal manschappen op de kazerne na jaren van daling weer toeneemt. Over het algemeen werken er circa negentig mensen op de kazerne, gehad naar Haïti, Kosovo, Irak en Ethiopië en Eritrea en ik ben in Enge land drie jaar werkzaam geweest in de staff van de Amphibious Forces. In die positie heb ik me bezighouden met operaties en planningen en ben ik uitgezonden geweest naar Irak en een deel van de vaartuigen weer bestaan, maar ze worden onderdeel Afghanistan.' In Nederland was terugkeert naar Texel. 'Dan gaat het van de Defensie Vaarschool in Den om twaalf Landing Crafts Vehicle Helder. Het Opleidingscentrum Amfi- oplopen tot boven de tweehonderd. 'Al zal natuurlijk nooit iedereen tege- Gevechtssteunbataljon waar ook lijk aanwezig zijn, net zoals de vaar tuigen hier nooit allemaal tegelijk zullen zijn. Die worden ook elders mariniers uit Doorn onderdeel van waren. Het AGB wordt als gevolg van een reorganisatie ontbonden, waardoor De opleidingen op de Mok blijven Nommensen eveneens werkzaam als planner en vanuit die functie had hij geregeld met materieel en man schappen van de Mok te maken, naast heeft de Koninklijke Marine er er in de praktijk aan de opleidingen Texel is geen onbekend terrein. 'Mijn 48 FRISC's bijgekregen, waarvan er niets verandert, maar binnen de schoonouders hebben hier een vier op de Mok zijn gestationeerd, krijgsmacht wordt eraan gewerkt om vakantiehuisje.' Minister Hillen van Defensie maakte and Personel, vijf Landing Crafts bisch houdt op te bestaan als zelf- Utility', aldus Nommensen. Daar- standige eenheid. 'Dat betekent dat FRISC's (Fast Raiding Interceptor de verschillende onderdelen inte- and Special Forces Crafts) zijn nieu- graal met elkaar te laten samenwer- we type landingsvaartuigen waar- ken en daar past ook een integrale recent bekend dat de kazerne van de mariniers in Doorn dichtgaat en dat hij in Zeeland een nieuwe mari- nierskazeme op de grens van land en water wil oprichten. Volgens Nommensen heeft dat vooralsnog geen gevolgen voor de Mok die tot nu toe in Nederland dé plek in voor mariniers om op de grens van land en water te opereren. 'Zeeland komt er nu bij voor oefeningen en het is een Deltagebied. Bedoeling is dat we ons verder gaan bekwamen in operaties in Delta's en havens in stedelijk gebied.' Daarnaast worden voorbereidingen getroffen voor de Hr. Ms. Rotterdam, een schip van de Koninklijke Marine dat landingsvaar tuigen van de Mok transporteert, die in de loop van het jaar naar Somalië vertrekt om deel te nemen aan de lopende missie tegen piraterij. Tij dens zijn benoeming tot comman dant sprak Nommensen zich onder meer uit voor het behoud van nor men en waarden binnen het korps en daar houdt hij zich aan. 'We heb ben hier te maken met relatief jonge mensen die op de grenzen van hun kunnen opereren. Dat vraagt wat van je en binnen dat kader moet je je als marinier bewust zijn van je gedrag. Als er één een mistap begaat, slaat dat terug op iedereen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Daar moet je je van bewust zijn.' Het komt onder meer in de opleidingen aan de orde. Nommen sen: 'Voor leidinggevenden is het de grootste uitdaging om de mensen met wie we werken te blijven moti veren en inspireren. Daarbij is het essentieel dat we de "menselijke maat" in ons werk voldoende aan dacht geven en dat er een goede balans is tussen taakgericht en mensgericht leiderschap.' Stefan Nommensen heeft als commandant op de Joost Dourleinkazeme met de nodige veranderingen te maken. Achter hem één van de vier nieuwe FRISC's die op de Mok zijn gestationeerd. (Foto Jeroen van Hattum)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2012 | | pagina 17