Eric Hercules: wethouder uit gedrevenheid 'Ik zit hier niet om vier jaar te lummelen' Wethouder Hercules tegenpool raadslid Hercules TEXELSE 9 COURANT 'Niets zeggen kan heel vermoeiend zijn' DINSDAG 10 JULI 2012 'Als raadslid mag je te pas en te onpas reageren. Toen ik net op deze stoel zat had ik de neiging om snel mijn mond open te trekken. Maar als wethouder heb je een andere rol en moet je de discussie in de raad zijn gang laten gaan. Tegenwoordig presteer ik het af en toe om tijdens de raadsvergade ring helemaal niets te zeggen. Wanneer alles klopt en een stuk goed is voorbereid, dan hoeft dat ook niet. Dan is het doel bereikt. Maar niets zeggen op zo'n hele avond kan ook heel vermoeiend Eric Hercules had zeven jaar in de raad gezeten toen hij als wethouder aanschoof. 'In mijn tijd als raadslid heb ik zo'n beetje alle dossiers waar ik als wethouder mee te maken heb wel voorbij zien komen. Als raadslid kies je een focus, maar die is vaak beperkter dan die je als wethouder moet hebben. Je kunt je niet beper ken tot één onderwerp binnen het thema, maar moet het hele thema aanpakken. Als wethouder ga je veel dieper in op de onderwerpen. Als raadslid had ik daar niet eens de tijd voor, alleen al om door al die stukken heen te worstelen. Die verdieping bevalt me erg goed.' 'We zijn met de raad nu bezig met het toeristische slaapplaatsenbeleid. Dat is vrij goed geregeld op Texel. Toch blijkt er, ook als je alle dossiers over elkaar legt, ruimte voor interpretatie. Er is keus en daar willen we de raad, het hoogste orgaan van deze gemeente, bewust van maken. Wan neer we als college ergens de verant woordelijkheid niet voor kunnen of mogen dragen, dan gaan we ermee naar de raad. Daar letten we goed op. Bij elk onderwerp dat bij ons op tafel komt, stellen we ons vooraf een paar basisvragen: waarom doen we dit en gaan wij hierover of de raad? De sfeer binnen het college is prettig. V\fe kunnen allemaal op tafel leggen wat we willen en dat gebeurt ook. We sparren met elkaar en als portefeuil les elkaar raken, dan is het onze taak om je met eikaars beleid te bemoei en.' In het werken met de organisatie ziet Hercules een link met zijn activiteiten voor televisie. 'Ook daar werken we in kleine stuurgroepen. Bij tv maakten we een format, hier ontwikkelen we beleid. Zoals dat bij de omroep gebeurt binnen bepaalde kaders, denk maar aan tijd, geld, doel en doelgroep, gaat het hier ook.' Hercules is positief over de samen werking met de raad. 'De coalitie is breed en open. Bij elk voorstel van niet-coalitiepartijen wordt gekeken of het goed is of niet goed, zoals ook de oppositiepartijen naar voorstellen van de coalitie kijken. Je kunt het goed zien aan de stemverhouding. Een meerderheid van 8-7 zie je weinig, vaak is er veel bredere steun. De coalitie vormt geen gesloten front, zaken worden op z'n merites beoor deeld. Dat is wel eens anders geweest. Democratisch gezien is in deze periode een grote slag gemaakt.' Hij heeft geleerd te zwijgen, maar kan soms ook fel reageren. 'De opmer king van Texel 2010 (die de bijdrage aan Sail Den Helder omschreef als €10.000,- per wethouder) raakte me echt. Kern van de zaak is dat ik hier niet zit om mijn zakken te vullen maar om het belang van Texel te dienen. Op het moment dat iemand een beeld van het bestuur schetst dat anders is en daarmee het imago van raad, college of politiek beschadigt, dan grijp ik in.' Bij de motie van Groen Links om het plan voor woonproject Nesland versneld in de raad te bren gen, zwaaide Hercules zelfs even met zijn portefeuille. 'Dat lag anders. Het was echt een overbodige motie. Je moet het het instrument niet afwaar deren. Ik zag het als een motie van wantrouwen. Op het moment dat wordt gesteld dat de organisatie het niet goed doet, dan reageer ik daar op. Ik kan best tegen oppositie, maar niet als die tegen de organisatie is gericht. Het bestuur is verantwoorde lijk, niet de organisatie.' Een bestuurder dus die zijn organisa tie publiekelijk uit de wind houdt, maar er intern flink de wind onder heeft. 'Ik leg de lat voor mezelf hoog en verwacht dat ook van anderen, soms wel eens wat teveel. Maar alles wat ik doe komt voort uit gedreven heid. De kiezer heeft gesproken, de coalitie zit er in deze vorm en ik zit hier met een bepaald mandaat. Ik ben verantwoordelijk en wil het ver trouwen van de kiezer niet bescha men. Ik zit hier niet om vier jaar te lummelen, maar met een duidelijke opdracht. Dat probeer ik over te brengen op de organisatie. Dat je Eric Hercules: 'ik bijvoorbeeld soms ook op een ande re manier aan projecten kunt werken, door out of the box te denken.' manier gekozen: we hebben met alle disciplines in het raadhuis een dag bij elkaar gezeten, ledereen mocht alles inbrengen. Zo hebben we dat in korte tijd toch voor elkaar gekregen Niet iedereen was enthousiast, over het Texelvignet waren ook kritische geluiden, bijvoorbeeld van onderne mers uit Den Burg en Oudeschild. 'Met het Texels Ondernemers Plat form (TOP), dat alle ondernemers vertegenwoordigt, heb ik er goede gesprekken over gehad en een lange termijn planning voor Texel gemaakt. Het voorstel voor een vergoeding voor de wederverkopers is in nauwe praat wel mee in de knelpuntenana lyse. Dat gaat van de stoeptegel tot verkeersdruk. Daarvoor krijg ik ook input van de dorpscommissies, de logiesverstrekkers, de WV en Veilig Verkeer Nederland. De inbreng van het maatschappelijk middenveld is belangrijk. Als de knelpunten in beeld zijn, bekijken we of we die met bud get van Gemeentwerken kunnen oplossen of dat we extra geld nodig hebben. Dat komt vanzelf in de raad.' Hercules beheert ook de portefeuille Huisvesting. De vraag naar betaal- moest de bestemming aangepast, maar dat kost tijd. Ander punt was de grondprijs. Als ambtenaar heb je te zorgen dat de grond opbrengt wat de raad daarover in het verleden heeft besloten. In het proces Nesland heb ben we de keus gemaakt voor maan delijks bestuurlijks overleg en dat werkt prima.' Naast Nesland zitten nog tal van andere woningbouwprojecten in de pijplijn. Zoals 't Zouteland, het CPO- project in Oudeschild, Weikoop en Koger Hoop. 'Dat wordt een combi natie van sociale- en koopwoningen. n verantwoordelijk samenwerking met TOP gemaakt. Die heeft de structuur geleverd, die bare woningen is onverminderd hoog: 'Woontij heeft nog altijd 841 woning- De onderhandelingen over de grond prijzen zitten in de eindfase. Woning- unaniem is aangenomen door de zoekenden, waarvan minimaal twee- bouw is hard vechten en je hebt er Over het Texelvignet, een kroonju- raad.' Het Texelvignet zou aanvanke- derde nog geen huurder is en dus op niet altijd grip op. Dat zie je met 't weel uit het coalitieprogramma: heb bijna twee jaar lang geprobeerd daar structuur in aan te brengen. Het lijk worden gekoppeld aan het mobi- zoek is naar huisvesting. Starters Zouteland. Ik ben slechts een voorbij- lite'rtsplan. 'In het raadsprogramma hebben moeite om een huis te kopen. staan die twee zaken los van elkaar. We zitten in een enorm slechte markt, waarbij Texel het nog relatief goed doet. We staan in de top tien van ganger, maar wil het wel zo goed mogelijk achterlaten voor mijn opvol ger. Ik probeer de voorwaarden om huizen te bouwen zo gunstig mogelijk stabiele woningmarkten. Maar eco- te maken. Eén van de aandachtspun- nomisch gezien opereren we in moei- ten die ik heb aangebracht is dat lijke tijden. Daarnaast is de woning- grondbeleid er niet is om geld te ver sneed door alle lagen van de organi satie heen. Er waren juridische- en De raad heeft gezegd: eerst het vig- bouw lastig te sturen. Het gaat langzaam, maar we doen wat we kunnen om de knopjes om te zetten.' Hij nam het project Nesland over van dienen voor de gemeente, maar om maatschappelijke ontwikkelingen mogelijk te maken. Als dat betekent dat je iets minder opbrengst hebt, net, het mobiliteitsplan komt eventu- collega Edo Kooiman. 'Dat deden we maar wel de gewenste ontwikkeling ontwikkelingsaspecten, het had te eel later. Dan is het aan mij om dat uit uit praktisch oogpunt, want Nesland van woningbouw, dan moet je daar maken met verkeer, mobiliteit, klan- te voeren. Daarbij is van belang zat bij twee portefeuillehouders. Het voorgaan.' tencontact en noem maar op. Bij zo'n zoveel mogelijk mensen met kennis had een versnelling nodig. Er waren vernieuwend project is het best lastig van dit onderwerp hierbij te betrek- meerdere knelpunten, om dat de gemeentelijke organisatie ken. Dat is mijn taak en daar doe ik Er was geen vraag naar huizen met De status van Texel als proeftuin voor duurzame energie biedt volgens Her- te ontwikkelen. Omdat de wens van mijn best voor. De klankbordgroep een maatschappelijke bestemming in cules veel voordelen. 'We hebben er investering de raad om het in te voeren zó duide- Mobiliteitsplan (die kritisch was over Den Burg West, dus de grondexploi- hard aan getrokken om de €5 miljoen lijk was, hebben we voor een andere de invoering van het Texelvignet) tatie liep daar niet. Voor Nesland voor duurzame investeringen in woningen naar Texel te krijgen, want de gedeputeerde destijds twijfelde of Texel het nog wel waard was. Het zorgt voor meer bedrijvigheid en levert een bredere werkgelegenheid op. De status van proeftuin trekt ondernemingen als Capgemini, Microsoft, en Liander naar Texel. Voor openbaar vervoer leefde al langer de wens om het netwerk fijnmaziger te maken. Dan moet je maar de mazzel hebben dat een gedeputeerde op zoek is naar een testlocatie. En mijn taak is het om haar mee te nemen naar De Cocksdorp en haar in con tact te brengen met initiatieven van inwoners. Voor de provincie is het voordeel dat als het hier werkt, dat ze er ook ergens anders mee aan de slag kunnen.' 'Volgend jaar gaan we aan de slag met de manier waarop Texel met afval om gaat. Het kost veel om het afval van het eiland te krijgen, waar om proberen we niet het hier als grondstof te houden. De raad heeft openingen gegeven voor biovergis- ting. Agrariërs mogen ermee begin nen. Te denken valt ook aan biover- gassing op de Hamster en het uitlekken van afval, zodat het minder weegt. Met slimme techniek is ecolo gisch voordeel te halen en het bespaart geld. Die combinatie tussen groen en economie probeer ik te vin den. En die wordt ook door onderne mers gemaakt. Zo is Sumwing een milieubewuste uitvinding, die financi eel voordeel oplevert. Kennis zie ik ook als een vorm van duurzaamheid. Maar bij duurzame ontwikkelingen wel uitgaan van de krachten die we hebben, die passen bij het karakter van het eiland. Geen wildvreemde zaken naar Texel halen.' Wat is de stand van zaken met betrekking tot de Groeneplaats? 'Toen ik begon was er een plan met bebouwing van vier hoog, twee rijken dik. Dat bleek niet haalbaar. In overleg met de raad hebben we dat afgebouwd tot een kleinschalige ontwikkeling, qua archi tectuur gevarieerd. Zeg maar het nieuwe Raaksje. Ook hier speelt dat het een economisch enorm slechte tijd is. We gaan alleen bouwen als er behoefte aan is. V\fe hebben op twee advertenties 25 reacties gekregen, dat is bemoedigend. We zijn of gaan met deze mensen in gesprek, al ligt het tempo laag vanwege de recessie. We kijken of de vraag op elkaar aan sluit. Denk maar aan wonen, kantoor, winkel horeca of een mix. We kennen de geluiden van winkeliers, of er nog wel meer winkelruimte bij moet komen. Die signalen leggen we zeker niet naast ons neer. We gaan het per kavel uitgeven, beneden bedrijf, boven wonen. Combinaties zijn mogelijk. Als gemeente zijn we in ieder geval geen projectontwikkelaar. De raad heeft gezegd: we gaan voor kwaliteit, niet voor geld. Net als het openlucht zwembad, dat je ook nooit kostendekkend krijgt, is het een onze leefomgeving.' Gerard Timmerman Als raadslid kon hij ongeduldig en fel zijn. Als wethouder is Eric Her cules soms bijna een tegenpool van hoe hij vroeger was. Hij ope reert over het algemeen bedaard en evenwichtig met kennis van zaken. Hij heeft een zware en brede portefeuille, maar wekt de indruk de zaken op een rij en onder controle te hebben. Als raadslid was Hercules nooit te beroerd een plaagstootje uit te delen aan de toenmalige bestuurders. Hij weet dus dat hij in zijn huidige rol als wethouder ook plaagstoten kan ver wachten en daar reageert Hercules over het algemeen goed op. Maar als hij het gevoel heeft onheus te worden bejegend, is het foute boel. Begin dit jaar reageerde hij fel op raadslid Annie Hin toen zij in een opmerking over de €50.000,- voor Sail Den Helder suggereerde dat het college daar voordeel bij zou heb ben. En Hercules ging frontaal in de aanval toen raadslid Rikus Kieft hem kritisch benaderde over Woonstede Nesland. De felheid is te verklaren. Wethouder Hercules werkt hard, spant zich in voor de gemeente en kan er echt niet tegen als hij dan kritiek krijgt die in zijn ogen nergens op slaat. Mee spelend daarbij is vermoedelijk dat vriend en vijand het erover eens zijn dat Hercules het goed doet als wet houder en dat weet hij zelf ook. Met volkshuisvesting, duurzaamheid, toerisme, economie, cultuur, com municatie en grondzaken heeft hij de zwaarste portefeuille binnen het col lege, maar hij pakt het voortvarend aan en toont vaak een goede dos sierkennis. Daarnaast heeft hij grote projecten als de herinrichting van de Groeneplaats, de Gouden Driehoek, het dorpsontwikkelingsplan van Oosterend, de NlOZ-haven en Ruim te voor Economie onder zijn hoede en is tevens loco-burgemeester. Een beschouwing van zijn verrichtin gen de afgelopen twee jaar aan de hand van het raadsprogramma Aan sterken en Samenwerken leert dat Hercules op koers ligt. Meest opval lend is de wijze waarop de thema's 'Texel als proeftuin' en 'duurzaam heid' zijn opgepakt. Texel als proef tuin werd in het najaar 2009 voor het eerst een begrip bij de presentatie van het rapport Texel Geeft Energie. Onder het bewind van Hercules is het verder uitgewerkt en komen er projecten op het eiland af zoals openbaar vervoer op maat of elek trisch rijden. Urgenda, een landelijke organisatie die Nederland versneld wil verduurzamen, heeft Texel omarmd en in augustus 2010 ging de gemeente een overeenkomst aan met Capgemini om duurzame pro jecten op te pakken. Basis voor deze ontwikkelingen is de ambitie om Texel vanaf 2020 zelfvoorzie nend te laten zijn op gebied van energie en water. Dat sluit aan bij het onderwerp economie in de porte feuille van Hercules. Hij trekt daar eveneens aan (voor zover een wet houder dat kan), al was het opmer kelijk dat een rapport (het in 2011 verschenen Ruimte voor Economie) waaraan het Texelse bedrijfsleven meewerkte en waarin breed vooruit wordt geblikt op de toekomst, aan vankelijk niet echt werd opgepakt. Daar lijkt inmiddels verandering in te zijn gekomen, want het rapport is onderdeel geworden van de serie grote projecten van de wethouder. Om het TexelVignet ingevoerd te krijgen, zette hij de relatie met een hoop (economische) belangenorga nisaties op het eiland onder druk, maar hij bleef daarna met ze in gesprek, waarna de verhoudingen normaliseerden. Niet alles is zonneschijn bij Hercules. Als wethouder van cultuur moest hij eind 2010 de boodschap verkondi gen dat de gemeente zou stoppen met Tusse de Banke. Het typeerde Hercules dat hij ondanks het besluit naar de laatste tentoonstelling van Zout in de gemeentelijke expositie ruimte ging om die te openen. Als wethouder toerisme zag Hercules het Toeristisch Kennisinstituut Texel zichzelf opheffen. De leden vonden dat hun adviezen te vaak en zonder overleg terzijde werden geschoven. Hercules is een wethouder die de weg naar het provinciehuis in Haar lem weet te vinden. Hij wist er een bedrag van €5 miljoen voor duur zaamheid op Texel veilig te stellen (dat was in het verleden al toege zegd door oud-gedeputeerde Peter Visser, maar in 2010 werd dat onge wis) en hij maakte werk van het vorige college af door miljoenen voor de NlOZ-haven binnen te halen. Daarmee voldoet hij aan een punt in het raadsprogramma dat subsidie mogelijkheden benut moeten wor den. De wethouder voorkwam bij de provincie ook dat een nieuw regio naal woningbouwprogramma de bouw van nieuwe woningen op Texel zou stil leggen. De laatste tijd was hij bezig de provincie ervan te overtui gen dat de status van aardkundig monument funest is voor de realise ring van duurzame woningen met installaties voor aardwarmte. Wat volkshuisvesting betreft, kan Hercules nog geen sleutels van nieuwgebouwde huizen tonen, maar hij liet eerder al weten dat het hem er vooral om gaat in de langlopende processen van woningbouw drem pels weg te nemen, zodat er gebouwd kan worden. Er zijn onder meer in De Koog (project Koger- hoop), Den Hoorn ('t Zouteland), Den Burg (Woonstede Nesland) en Oudeschild (CPO-project) plannen om te bouwen, al liggen die plannen er allemaal al wel een tijd. Zoals het er nu op lijkt, is de kans het grootst dat bij Woonstede Nesland op ter mijn de schop de grond in kan. Met de bouw van nieuwe huizen en bedrijfsruimte op de Groeneplaats in Den Burg doet Hercules het rustig aan en dat kan als tactisch worden gezien. Wel of niet bouwen op de Groeneplaats maakte in 2011 veel emoties los. Hercules kreeg het onderwerp in rustiger vaarwater door te zeggen dat het college het rustig aan zou doen. Dat betekent echter niet dat de boel stil ligt; de ontwikkelingen rond het centrum van Den Burg gaan gewoon door en er wordt onder meer gesproken met belangstellenden voor een kavel. Er ligt voor Hercules op dat front nog een uitdaging om een hoop al gemaakte kosten (onder meer voor de sloop van het gemeentehuis en het mislukte Centrumplan BV) terug te verdienen. De relatie van Hercules met de gemeenteraad is goed. Hij spreekt de taal van de raad en profi leert zich regelmatig als bruggen bouwer als er tegenstellingen moe ten worden weggewerkt. De enige bittere pil die hij moest slikken was dat de raad een paar maanden gele den zelf aan de slag ging met het PvdA-plan 'Mooi Texel, meer toe komst' (hoe om te gaan met slaap plaatsen, toeristische zones en land schap). De raad wilde dit niet aan het college overiatem, zoals Hercu les voorstelde. De wethouder was teleurgesteld, maar liet dat niet echt blijken. Hij weet als één van de wei nigen raadslid Gerbrand Poster in discussies op een pakkende manier van repliek te dienen. Op het gebied van de Groeneplaats stelde hij vorig jaar dat Poster vooral met zichzelf in discussie was en het de helft van de tijd niet met zichzelf eens leek te zijn. Poster zei dat de wethouder maar wat suggereerde, waarna Hercules onbevangen antwoordde dat hij niks suggereerde, maar luid en duidelijk zijn kritiek uitte. Toen Poster tekeer ging tegen de aanschaf van TESO- aandeel nr.1 door het college, had Hercules de gemeentelijke begroting en een handboek Gemeentewet voor Poster bij zich. Hij gaf hem het advies die stukken eens door te lezen om het handelen van het col lege te kunnen volgen. Als schrijver van de strip Elsje wist Hercules vorig jaar nog commotie op de OSG te veroorzaken met het uitbrengen van de Spijbelagenda. Op de school kwam het raar over dat iemand die in het schoolbestuur zit (het college is het schoolbestuur van de OSG) openlijk spijbelen promootte. De ophef bleef beperkt, omdat Hercules de agenda niet als wethouder had uitgeven. Het maakte ook duidelijk dat eigenschappen als tegendraads heid en eigenwijsheid Hercules ondanks het wethouderschap nog niet vreemd zijn geworden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2012 | | pagina 9