TEXELSE 5 COURANT VVV: nieuwe structuur, dezelfde missie Recron tegen onderzoek campers Uitslagen schapenkeuring Landbouwdag 'Texel is het merk dat we verspreiden' De Recron, de belangenvereni ging van recreatieondernemers, adviseert de gemeente geen tijd en energie te besteden aan een onderzoek naar de mogelijke inrichting van camperplaatsen op Texel. Volgens de Recron kent het eiland al diverse terreinen voor kampeerauto's. De belangenorganisatie reageert op een besluit van de gemeente raad om te onderzoeken of het zinvol is camperplaatsen in te rich ten. Dat besluit werd recent op verzoek van de WD genomen tij dens de behandeling van de Kader nota. Volgens de liberalen nemen campers op het eiland toe, maar zijn ze aangewezen op kampeer terrein, terwijl het in bijvoorbeeld Spanje of Frankrijk gebruikelijk is dat de gemeente speciale camper plaatsen inricht. Volgens regiomanager Arthur Hel ling bieden vrijwel alle Recron- leden op Texel al diverse vormen van verblijfplaatsen voor campers aan. Dan gaat het om plekken voor camperbezitters die voor langere tijd ergens willen staan waar ze zijn voorzien van faciliteiten, om plek ken voor camperbezitters die op doorreis zijn en plekken voor cam perbezitters die nagenoef zelfvoor zienend zijn en alleen afval en vuil- water willen kunnen lozen en de accu willen opladen. Helling: 'Voor al deze vormen bieden de onder nemers zowel op de terreinen als "buiten de poort" overnachtings mogelijkheden aan waarvoor door hen ook aanzienlijke investeringen zijn gedaan.' In een brief aan de gemeenteraad en het college stelt de regiomana ger dat de gemeente zeker niet zelf een camperplaats moet willen beheren. 'Dan ga je Texelse onder nemingen beconcurreren en dat moet je als lokale overheid niet wil len. Een camperplaats is geen taak van de gemeente. Het vraagt inves teringen in faciliteiten en je bent tijd en geld kwijt aan bijvoorbeeld het innen van gelden en toeristenbe lasting, het opruimen van afval en handhaving.' Een vergelijking met andere landen waar het nog wel eens aan overnachtingsmogelijken voor campers ontbreekt, gaat vol gens Helling niet op. 'Nederland is een dichtbevolkt land met, zeker ook op Texel, een hoog voorzienin genniveau. Er is dus altijd wel een plek in de buurt om met de camper heen te kunnen gaan.' Volgens de Recron wordt het probleem van illegaal opgestelde campers even min verholpen. 'Die "kampeerders" zijn op zoek naar een gratis ver blijf.' Helling wijst het gemeentebe stuur erop dat het de leden van de Recron al jaren stoort dat vanuit de politie 'niet of nauwelijks actie wordt ondernomen tegen illegaal geplaatste kampeermiddelen en in het bijzonder campers.' In dat kader stelt de Recron volgens hem al jaren flyers aan de politie beschikbaar om die bij illegale kampeerders onder de aandacht te brengen. 'Op gebied van dienst verlening, productaanbod en infor matieverstrekking pakken leden van de Recron hun rol meer dan op. Daarvoor zouden ze moeten worden beloond en niet gestraft. Ook ondernemers van de Recron merken de crisis.' Hieronder de uitslagen van de schapenkeuring op de Land- bouwdag die donderdag in Den Hoorn is gehouden. Rubriek 1 Oude rammen: 1A RKooiman, 1B K. Tjepkema H. Zoetelief, 1C J.W. Bakker. Rubriek 2 2 1/2 jarige rammen: 1A C.A. Commandeur, 1B K. Tjepkema H. Zoetelief, 1C D.C. Kikkert. Kam pioen oudere rammen: Kampioen P. Kooiman, Reserve kampioen K. Tjepkema H. Zoetelief. Rubriek 3: 1 1/2 jarige rammen: 1A C.A. Commandeur, 1B D.C. Kikkert, 1C K. Tjepkema+H. Zoetelief. Rubriek 4: 1 1/2 jarige rammen: 1A K. Tjepkema H. Zoetelief, 1B C.A. Commandeur, 1C L. v. Vliet. Kam pioen 1 1/2 jarige rammen: K. Tjepkema H. zoetelief, Reserve kampioen C.A. Commendeur. Rubriek 5 drietal ramlammeren: 1A C.A. Commandeur (beste drie tal), 1B K.Tjepkema, 1C P. Kooi man. Rubriek 6 drietal ramlammeren: 1A H. Zoetelief, 1B C.A. Comman deur, 1C P. Kooiman. Rubriek 7 schaap 2 ramlam meren: 1A C.A. Commendeur (beste stel): 1B P. Kooiman, 1C K. Tjepkema. Rubriek 8 schaap ooi+ ramlam: 1A C.A. Comman deur, 1B P. Kooiman, 1C P. Kooi man. Rubriek 9 schaap 2 ooilam meren: 1A CA. Commandeur, 1B P. Kooiman, 1C R. Mantje. Rubriek 10 schaap 3 lammeren: 1A H. Zoetelief, 1B K. Tjepkema, 1C J.W. Bakker. Rubriek 11 1 1/2 jarige ooi lam: 1A K. Tjepkema, 1B D. C. Kikkert, 1C D. C. Kikkert. Rubriek 12 1 1/2 ooi 2 lammeren, 1A D.C. Kikkert, 1B K. Tjepkema, 1C J. Lap. Rubriek 13 3 tal ooilam meren: 1A C.A. Commandeur, 1B P. Kooiman, 1C K. Tjepkema. Rubriek 14 3 tal 1 1/2 jarige ooi en: 1A C.A. Commendeur, 1B K. Tjepkema, 1C P. Kooiman. Rubriek 15 3tal oude ooien: 1A C.A. Com mandeur, 1B L. v. Vliet. Beste 5 ramlammeren: 3938-74901 C.A. Commandeur, 3938-74908 C.A. Commandeur, 3938-74932 C.A. Commandeur, 3700-65850 H. Zoe telief, 4050-15265 P. Kooiman. Komen de gasten niet naar Texel, dan komen ze ook niet bij de men sen die hun brood verdienen met cijfertjes, maar omschrijft bijvoor- het toerisme. Kort en bondig het beeld wel de stappen die we op strategisch niveau moeten zetten. Nederland unieke constructie is- dat goed op de site te zetten. Dat hoort het geval. Het is geen contract van bij onze rol van dienstverlener aan de gastheren. Veel meer uren steken de reclamecampagnes voor Texel, organisatie van persbezoek Bijvoorbeeld dat we goed naar de en persreizen, schrijven van persbe- toekomst van het internetboeken richten, informatie verschaffen via de moeten kijken en hoe we daarop telefoon, balie, twitter en Facebook, inspelen. Tweede thema is commu- het up to date houden van de web- nicatie. Dat doen we via bijna via site, het schrijven van de nieuws brieven, het maken van drukwerk en ons magazine, etc. Ik noemde al nieuwsbrieven, promotieavonden en onze communicatie die via bijna noem maar op. Allemaal kanalen die dertig kanalen verloopt. Daarmee Raad van Toezicht die toeziet op de zich richten op verschillende doel- hebben we een groot bereikt. Onze nieuwsbrief versturen we naar 90.000 mensen. Dit jaar zijn we gestart aan mensen die enthousiast zijn over Texel te vragen of ze ambas sadeur van Texel willen worden. We sturen ze het vakantiemagazine, vlag getjes en andere spullen die ze aan hun omgeving kunnen uitreiken. Via de tuincentra van Life Gar den geven we mensen een Texelse Geluksschelp, waarmee mensen wat kunnen winnen. Als ze die opsturen, moeten ze hun e-mail- motto van de WV, die de verwoordt van het prestatiecon tract dat ondanks is afgesloten met partners TOP, TESO en de gemeente. Stichting WV Texel Promotie. Niet langer is er een bestuur, maar een uitvoering van het prestatiecontract. Daarin zitten vertegenwoordigers van de participanten. Daarnaast komt er een Raad van Advies, met daarin mensen die wor den geselecteerd op basis van hun kennis. Dit kunnen ook niet-Texe- laars zijn. 'De Raad van Advies heeft een klank bordfunctie en heeft de taak om op kritische en inhoudelijke wijze mee te kijken en mee te den ken', vertelt Wouter de Waal, direc- groepen. We proberen dat zo goed mogelijk te doen en zo efficiënt mogelijk op elkaar af te stemmen. Belangrijk onderdeel is ook de toe- komstige financiering van de WV. 'Er zijn veel zaken waar we rekening mee moeten houden. Regeren is teur en nu ook voorzitter. 'Het vooruitzien.' Aan uitdagingen geen bestuur opereerde in het verleden al gebrek. Bijvoorbeeld om de inkom- adres invullen, zodat wij onze op afstand, in feite als een soort sten uit boekingen op het gewenste nieuwsbrief kunnen naar hen kun- Raad van Toezicht. Eigenlijk is die situatie nu geformaliseerd. Mensen zullen er daarom niet veel van mer- hebben sterk het gevoel dat als ze peil te houden of brengen. 'De con- nen opsturen. Texel is het merk dat sument bepaalt wat hij doet. Wij we voor iedereen verspreiden.' Doel is de effectiviteit van de bijdragen en de kwaliteit van de pro motie te verhogen. 'Het is belangrijk dat we scherp worden gehouden.' Uitgangspunt van de financiële con- aan hotels denken, direct naar Booking.nl gaan zonder eerst te De website speelt een belangrijke 'Vorig jaar is het bezoek aan onze site met vijftien procent geste- Googelen.,Deze site boekt 50 pro- gen tot 1,1 miljoen unieke bezoe- cent van de wereld markt aan hotelovernachtingen en besteedt structie is de bijdrage van TOP. enorm veel geld aan reclame en TESO draagt precies de helft van dat bedrag bij. Dus elk nieuw lid van TOP levert ook extra geld op van kers. Mensen bezoeken ons in ver schillende stadia, later bijvoorbeeld om te weten hoe het nu precies zit Google Adwords, om zoveel moge- met de boot. Veel nieuwe mensen, lijk bezoekers te krijgen. Daardoor maar ook herhalingsbezoekers.' TESO. Maar het grootste deel van het budget, circa 70 procent, ver dient de WV zelf met de inkomsten uit boekingen en verkoop. De Waal: 'Hierdoor heeft de WV een structu rele financiële basis waardoor we staat het aantal hotelboekingen bij ons zwaar onder druk. En als we inkomsten uit de boekingen mislo pen, heeft dat gevolgen voor ons marketingbudget Wat wij kunnen is bieden wat die andere boekingsites niet hebben: veel informatie, een 'We zijn altijd op zoek naar gave of bijzondere dingen. Zoals laatst dat schaap met de vijf poten. Daar maken we dan een persbericht van en dat sturen we rond. We hebben een bestand met 700 persadressen. Dit voorjaar hebben we ruim twintig kunnen investeren en doorgaan met voordeelkaart of andere leuke Texel- persberichten verstuurd. Dat gene- het bedrijven van promotie. Terwijl se zaken. En we willen nog beoorde- reert aandacht. Veel tijdschriften andere VW's in het land waar de lingen toevoegen aan onze site. De zaken niet goed zijn geregeld, in de problemen komen of omvallen. Internetboeken Nieuw is het prestatiecontract. 'Ons motto is dat als gasten niet naar consument vindt dat belangrijk. We gaan de ondernemers er binnenkort toe hadden we dit jaar hier al acht Dienstverlener 'Het is niet zo dat we ons vanuit het Texel komen, ze ook niet bij de men- financiële belang vooral concentre- sen komen die hun brood verdienen in het toerisme. Het verwoordt dat ren op de boekingen via onze eigen persreizen en er zit nog veel leuks aan te komen. Zo gaat Margriet vol gend jaar schrijven over Texel Culi nair. Eén pagina in de Margriet kost €2.700,-. Tel uit je winst. Mensen met suggesties zijn altijd welkom. site. Dat vergt relatief weinig tijd. Het Ideeën die tijdens de Promotieavond promotie vooral iets is dat je geza- boeken gaat automatisch, wel hel- zijn ontstaan gebruiken voor onze menlijk moet doen. In deze -in pen we de gastheren om zaken najaarscampagne.' J. van Maldegem kreeg woensdag taart van TexelEnergie. Die werd verloot onder de huishoudens die hun zonnepanelen hebben aange meld op de digitale zonnekaart van de energiecoöperatie. Van Malde gem heeft zestien panelen op het dak staan. Ze vergelijkt volgens TexelEnergie regelmatig haar opbrengst met die van iemand anders die ook zestien panelen heeft. De laatste tijd ligt Van Maldegem 'voor', omdat haar panelen op het zuidwesten staan. (Foto TexelEnergie) Landbouwdag: De kampioen en reservekampioen bij de oudere ram men: Kampioen Piet Kooiman, Reserve kampioen Koos Tjepkema en Henk Zoetelief. Een foto afkomstig van de Facebookpagina van Dorian van Rijssel- berge tijdens de opening van de Olymische Spelen in London. Van daag is de Texelaar begonnen met zijn jacht op een gouden medaille. Volgende week dinsdag is de medalrace. Texelaar Ruben Duinker (op de foto in het roodgele tenue in duel met een tegenstander van FC Brussels) was één van de spelers van het Helders Elftal, dat afgelopen week meedeed aan de 32ste editie van het Den Helder Maritiemtoernooi. De gastheren weerden zich dapper tegen de veel betere tegenstanders, maar moesten twee keer in een nederlaag berusten. Tegen Jong Ajax werd het donderdag 0-2, tegen FC Brussels zaterdag 0-3. Gasten van Kogerstrand lieten donderdagavond ballonnen op voor het Tesselhuus. Directeur Harry Mathijsen van TexelCampings over handigde daarna een cheque van €2500,- aan het vakantiehuis in De Koog voor mensen met spierziekten en reuma. Er waren de hele week activiteiten op de camping om geld op te halen. Jan Klok en Anton Witte van het Tesselhuus namen de gift in ontvangst. (Foto Jemen ven notum) DINSDAG 31 JULI 2012 Open dag op haven NIOZ Het NIOZ houdt zaterdag 29 sep tember een open dag op de NIOZ- haven. Belangstellenden kunnen aan boord kijken van de onder zoeksschepen Pelagia, Navicula, Stern en de Vlet. Medewerkers van het onderzoeksinstituut op 't Horn- tje geven daar onder meer uitleg over de apparatuur waarmee ze aan boord werken. Er wordt ook informatie verstrekt over de plan nen om de NlOZ-haven op te knap pen en om te vormen tot een ken nishaven. Meer over het programma wordt in september bekend. Ganzen (6) Dat iemand tegen het doden van dieren - in dit geval ganzen - is, daar kan ik nog wel respect voor opbrengen, maar de manier waar op de heer Spaans schrijft over de eigendommen c.q. het inkomen van anderen is wel erg gemakkelijk en eigenlijk zeer ongepast. Deze man heeft duidelijk geen idee wat het is als keer op keer, jaar in jaar uit, je eigendommen vernield wor den zonder dat daar iets aan gedaan wordt. In zijn mooie berekening 'vergeet' hij voor het gemak ook even dat bij lange na niet alle schade vergoed wordt. In geval van ondergeteken de bijvoorbeeld, met een beschei den veehouderijbedrijf, bedraagt dit al zo'n €8.000,- op jaarbasis. Dit bedrag stijgt nog elk jaar. Als de heer Spaans het normaal vindt dat wij een deel van ons inko men inleveren voor de ganzen, dan ga ik er vanuit dat hij en de zijnen dit ook gaan doen. Overigens dacht ik altijd dat de Vogelwerkgroep voor het belang van alle vogels stond. Gezien ech ter de brieven van de voorzitter, en het feit dat in bepaalde gebieden de weidevogelstand drastisch is afgenomen door de overbevolking van ganzen kan de naam mis schien beter worden gewijzigd in Werkgroep Gak-Gak, Ganzenwerk- groep Texel of Werkgroep Pluk de Boer. Hans Stark, De Muy. Zonnekaart bij TexelEnergie TexelEnergie heeft op de eigen website een digitale zonnekaart over zonne-energie op Texel gemaakt. Op de kaart is te zien waar op het eiland zonnepane len zijn aangebracht. De kaart is onderdeel van de cam pagne die de energiecoöperatie en duurzaamheidsbeweging Urgenda de afgelopen tijd hielden om zon nepanelen onder de aandacht te brengen en Texelaars te motiveren stroom op te gaan wekken met behulp van de zon. Volgens TexelEnergie kunnen Texe laars die zonnepanelen hebben zich nog aanmelden op de digitale zonnekaart. Per huishouden komt er een icoontje op de kaart van het eiland te staan. Die is te vinden via www.texelenergie.nl. De coöpera tie zegt ernaar te streven dat 'uit eindelijk het hele eiland vol staat met icoontjes.' De informatieavonden die recent in alle dorpen behalve De Waal wer den gehouden, hebben volgens TexelEnergie in totaal zo'n vierhon derd belangstellenden getrokken. Welke invloed dat heeft gehad op de verkoop van zonnepanelen is vooralsnog niet bekend. iedereen verdient een morgen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2012 | | pagina 5