6We worden behandeld als een stel criminelen Wanhoop bij eigenaren na uitspraak over Isola Bella TEXELSE 4 COURANT 10 voor Texel: 'Niet tegen splitsing' 'In vroeg stadium gewaarschuwd' DINSDAG 16 OKTOBER 2012 het bestemmingsplan staat er niets over. En afgezien daarvan mag iedereen bed breakfast hebben.' Twee verzoeken - in mei en augus tus - om hun verhaal aan de burge meester te mogen doen, liepen op een teleurstelling uit. Donderdag 4 oktober antwoordde Giskes per mail: 'Hoewel ik begrijp dat u hoop(te) door een gesprek met mij onder het inmiddels genomen besluit over uw bedrijf uit te komen, kan ik u zegge dat dat, gezien de voorgeschiedenis en het handha- vingverzoek, niet gelukt zou zijn.' Gevolgd door de vaststelling dat Prins en Hottentot wel een beroep op 'nieuwe bedden' kunnen doen en dat zo'n verzoek, mits 'concreet en onderbouwd', door de gemeen te 'op zijn merites' wordt beoor deeld. Ze noemen het antwoord onbegrijpelijk: 'Ze heeft haar oor deel al klaar en we hebben elkaar toch nog nooit ontmoet. En dan ben je mediator. En wat betreft het beroep op nieuwe bedden: dat duurt minstens weer een jaar en dan zijn we failliet. Overigens kun nen ze dat dan ook weer intrekken of weigeren.' Inmiddels heeft de gemeente bepaald dat binnen twee maanden een eind moet komen aan de dub bele bed breakfast. De verbou wing moet ongedaan worden gemaakt. Slechts één woning met niet meer dan vijf slaapplaatsen wordt toegestaan. De uitspraak heeft voor een hoop verontwaardi ging gezorgd, ook onder hun gas ten. Prins: 'Mensen hebben het naar hun zin bij ons. Bij Zoover scoren we een 9,7. En dat is ook goed voor het eiland. We zijn ver nieuwend, seizoensverbredend, behouden de cultuurhistorische waarden - bij de bouwverbouwing is er geen baksteen bij gekomen -, kwaliteitsverhogend. En we betrek ken er veel lokale ondernemers bij. Onze gasten kunnen zelf koken en doen hun boodschappen dus bij de Texelse winkeliers. We zijn gevraagd om bij Zo Texels te komen, wegens ons bijzondere concept.' Hottentot: 'We hebben ook een zorgkamer, voor mensen met een handicap. Daar logeerde een keer iemand met de ziekte ALS. Hij moest met alles worden geholpen. Heel bijzonder was zijn verzoek om hier te mogen overlij den. Dat zegt wel iets over de band die wij met onze gasten hebben.' Met tranen in de ogen: 'Uiteindelijk is hij toch naar huis gegaan en daar is hij een dag later overleden.' Los van hun eigen zaak vinden ze dat het gemeentelijk beleid een bedreiging vormt voor het voortbe staan van de stolpen op het eiland. 'Als je mensen niet in staat stelt er op een redelijke manier geld mee te verdienen om het onderhoud te bekostigen, zijn ze door particulie ren straks niet meer te betalen. Met dit beleid zorg je ervoor dat alleen yuppen zich nog een stolp kunnen veroorloven en jaag je de Texelaars van Texel.' Gevraagd naar een reactie op de kritiek van Prins en Hottentot, zegt bestuurslid Menno Stam van 10 voor Texel: 'We zijn nooit tegen splitsing van de twee woningen geweest en dat heb ben we ook tegen de rechter gezegd. Het gaat ons om het aantal bedden. Achttien is te veel.' Stam: 'Ze hebben het eerder gehad over vijf per woning. Dat komt meer in de richting. Tegen een totaal van tien zouden wij niet in het geweer komen.' Prins en Hottentot reageren: 'Bij de Raad van State is vastgesteld dat we met inmiddels met vijf bedden per huis draaien. Dat is door alle partijen onderkend. Dus wat is nu het probleem?' Volgens Stam is het niet waar dat 10 voor Texel geen gesprek met Prins en Hottentot wilde. 'Wij heb ben zelf twee keer gebeld voor een afspraak. Maar daar is nooit op gereageerd.' Prins en Hottentot: '10 voor Texel heeft één keer gebeld toen we op vakantie waren, nadat onze advocaat de bestuurs leden hoofdelijk aansprakelijk had gesteld. Verder is er nooit meer een reactie gekomen. Toen we afgelo pen zomer via onze buren nog maals een gesprek aanvroegen, is dit geweigerd.' Op het verwijt dat ze geen lid mochten worden, reageert Stam stekelig: 'Ze hebben 10 voor Texel bij de Raad van State afgeschil derd als een spookclub. Wie wil daar nou lid van worden? Daarom hebben we ze geweigerd. Dat kon volgens de statuten.' Prins en Hot tentot: 'Wij kunnen niet vinden op welk punt van de statuten ze zich beroepen. Er staat wel in dat iemand bij de vergadering mag zijn als er over zijn of haar lidmaat schap gestemd wordt.' Dat het bestuur van 10 voor Texel de leden misleidt door een brief van de gemeente maar voor een deel te kopiëren, is volgens Stam onzin. 'Ik weet niet waar ze het over hebben.' Prins en Hottentot onderbouwen hun bewering door de bewuste brief te laten zien. In het origineel staat in de laatste - en inderdaad niet door 10 voor Texel geciteerde - alinea:Wij zijn echter in beginsel bereid om deze plano logische medewerking voor de splitsing van uw stolp in twee wooneenheden of het vestigen van een klein ambachtelijk bedrijfje in uw stolp te verlenen indien u daar een concreet vrijstellingsverzoek voor indient.' Stam ten slotte zegt niet te begrij pen niet dat Prins en Hottentot 'steeds met het vingertje wijzen'. 'In hun aanvraag stond niets over logies met ontbijt. Het ging echt om twee woningen. 10 voor Texel is pas in het geweer gekomen toen bleek dat er logies met ontbijt kwam voor achttien personen. Prins en Hottentot zijn steeds in het ongelijk gesteld door de recht bank. Dan mag je ook wel eens naar jezelf kijken.' Prins en Hottentot: 'Wij kijken wel in de spiegel. Maar doet 10 voor Texel dat zelf ook? Ze verzoe ken nog steeds tot handhaving om de splitsing in te trekken. Handha ving op het aantal bedden had volstaan. De rechtbanken heb ben alleen bepaald dat de gemeen te een vrijstelling mag intrekken, niet dat splitsing van een woning niet mag. Waarom anders zou de gemeente weer de mogelijkheid bieden om wederom een splitsing aan te vragen.' Gevraagd om een reactie stuurt de gemeente de volgende reac tie: 'Een bed breakfast- faciliteit op Texel mag maximaal 5 a 6 slaap plaatsen bevatten, waarbij deze faciliteit altijd ondergeschikt moet zijn aan het wonen. In het geval van Isola Bella is sprake van 18 slaapplaatsen in, wat gesugge reerd wordt twee woningen te zijn, maar eigenlijk een woning is geble ven. Dan is sprake van bedrijfsma tige exploitatie, te vergelijken met een pension of hotel. Daar gelden andere regels voor, waaronder de aanvraag voor nieuwe toeristische bedden. In de aanschrijving van de gemeen te aan Isola Bella wordt verzocht om de onechte splitsing ongedaan te maken en het teveel aan ver- huurmogelijkheden te beëindigen. Dit houdt dus niet in dat het hele gebouw gesloopt dient te worden. Het staat de familie vrij om opnieuw een aanvraag te doen om de stolp werkelijk tot twee aparte woningen te splitsen. Per woning zou dan een normale B&B gerealiseerd kun nen worden. Hiervoor dienen nog wel aanvragen ingediend te wor den. Een andere mogelijkheid is om alsnog een beroep te doen op extra bedden met een nieuw toe ristisch (zorg)product op deze locatie. De gemeente betreurt het feit dat de eigenaren van Isola Bella het zo ver hebben laten komen, maar benadrukt in een vroeg stadium gewaarschuwd te hebben voor de gevaren van het gebruik dat de eigenaren - blijkens hun website - van hun pand wilden gaan maken: logies met ontbijt voor groepen tot 18 personen.' Prins en Hottentot zetten kantte kens bij de reactie van de gemeen te: 'Nergens staat beschreven dat bed breakfast ondergeschikt moet zijn aan het wonen. Sowieso staat er niets over in het huidige bestem mingsplan.' Ze wijzen op een bepa ling van het ministerie van VROM uit 2008 waarin wordt gesteld dat je zonder gebruiksvergunning tien personen mag laten overnachten. Ze bestrijden dat sprake is van een 'onechte splitsing'. 'Volgens de rapporten van Handhaving zijn er twee woningen en worden beide bewoond. Ook bij de rechtbank Alkmaar is dat vastgesteld en dat is door alle partijen bevestigd.' Wat het aantal bedden betreft, baseert de gemeente zich volgens Prins en Hottentot op oude gege vens: 'Bij de Raad van State is vastgesteld dat we inmiddels met vijf bedden per huis draaien en ook dat is door alle partijen onderkend.' Dat er op de website sprake is van achttien personen, is evenmin waar. 'Dat staat er al sinds 2010 niet meer. Men moet wel op de refreshknop drukken om te kijken wat er op dat moment staat.' Dat ze al in een vroeg stadium zijn gewaarschuwd, ontkennen Prins en Hottentot. 'Hoe kan het dan dat men sinds juni 2010 al elk gesprek weigert?' Naamsverwarring Kennelijk is bij sommige lezers het misverstand gerezen dat restau rant Isola Bella in De Koog moet sluiten. Het gemeentelijk besluit betreft echter het gelijknamige bed breakfast-bedrijf aan de Rozen- dijk in de Dennen. ISOLA-BE.LLA weten. Ze baseren hun mening op wat ze via via hebben gehoord. Ze hebben ons nooit gesproken en zijn hier nooit geweest.' Hottentot: 'Dat is toch... eehh... gek.' Ze zijn de wanhoop nabij. Op last van de gemeente moeten Piet Prins en Anne Hottentot van Isola Bella binnen twee maanden de verbouwing van hun boerderij tot bed breakfast-bedrijf onge daan maken. Maar of ze nu wel of niet op die eis ingaan, in alle gevallen zullen ze tot de bedel staf veroordeeld zijn. 'We willen niets anders dan onze stolp behouden en een eerlijke boter ham verdienen. Maar we worden behandeld als een stel crimine len.' Gastvrij, maar met bedrukte gezichten ontvangen ze de ver slaggever in de woonkamer van hun stolp aan de Rozendijk. Het bericht dat ze moeten slopen, is duidelijk als een mokerslag aange komen. Toch willen ze graag hun kant van het verhaal vertellen. 'Er is geen weg terug. Als we het gebouw inderdaad in de oude staat moeten terugbrengen, dan gaan we failliet. En dan is de stolp ook verloren. Is dat wat ze willen?' Hun verhaal begint in 2006, toen ze tot de conclusie kwamen dat er iets moest gebeuren met de in 1912 gebouwde stolp, die sinds 1975 in het bezit is van de familie Prins. 'De schuur was in erbarme lijke staat. Je kon door de muren naar buiten kijken. Als we niks zou den doen, dan zou de boel op den duur instorten.' Bedrijfsmatig had de schuur geen functie. Prins werkte bij het water schap en gebruikte het gebouw voor opslag. 'Een oude tractor, een caravan, een paar generaties meuk', karakteriseert hij zelf de aard van wat er stond en lag. Benieuwd naar wat er volgens het bestemmingsplan zou mogen, besloten Prins en Hottentot hun licht op te steken in het gemeente huis. 'We wilden er zelf graag twee appartementen in maken, maar dat mocht niet, omdat we geen agra risch bedrijf hebben. Al snel kwam één van de ambtenaren met het advies de stolp op te delen en er twee huizen van te maken. Dan kun je in beide bed breakfast doen, zei hij.' In januari 2008 vroegen ze een bouwvergunning aan en tegelijker tijd toestemming de stolp te mogen splitsen. 'De bouwvergunning kre gen we al snel. De vergunning voor het splitsen liet langer op zich wachten. En dat terwijl de afspraak toch was dat het tegelijk werd behandeld. Maar na gesprekken met een vertegenwoordiger van de juridische afdeling en wethouder Marian Merkelbach kregen we als nog een brief van de afdeling Bouw waarin werd bevestigd dat we in beide huizen bed breakfast mochten hebben.' Tot zover leek alles voorspoedig te verlopen voor Prins en Hottentot. Een eerste tegenvaller vormden de aanvullende eisen op het gebied van brandveiligheid, waarvan de uitvoering zo'n €10.000,- kostte. 'Details, misschien. Maar wel heel dure. Zeker als je je realiseert dat de verbouwing sowieso al veel geld kostte.' Maar toen werd de vergunning dan toch echt verleend. 'Ondertussen hadden we een hypotheek gekregen op basis van de toezegging die de gemeente in de brief had gedaan. Dat was nog voor de vergunning zelf was ver leend.' Na de verlening van de vergunning volgde de wettelijke termijn van zes weken waarin deze ter inzage lag. De zienswijze die de Vereni ging 10 voor Texel (op de laatste dag) inbracht, werd drie keer van de hand gewezen door het college, dat van oordeel was dat de vereni ging niet-belanghebbend was. De rechter bepaalde echter dat 10 voor Texel een democratische instelling is en dus moest worden gehoord. Wat Prins en Hottentot betreft, valt daar wel een kantteke ning bij te maken. 'We hebben het bestuur een paar keer om een gesprek gevraagd. Maar dat werd geweigerd. Ook hebben we gevraagd een toelichting te mogen geven in de ledenvergadering. Ook dat mocht niet, met als argument dat de vergadering alleen toegan kelijk is voor leden. Toen we ons daarop als lid aanmeldden, werden we geweigerd. Ze wilden ons niet vertellen waarom. Daar is niks democratisch aan.' Extra kwalijk is volgens Prins en Hottentot dat het bestuur van 10 voor Texel de leden verkeerd infor meerde. 'Ze hebben de brief van de gemeente aan ons maar voor een deel gekopieerd. Daarmee wil den ze bewijzen dat wij ons niet aan de regels hielden. Maar het deel waarin ons medewerking voor de splitsing werd verleend, lieten ze weg.' Al met al hebben ze een behoorlijk bittere nasmaak aan de houding van 10 voor Texel overgehouden. 'En dat terwijl we voldoen aan al hun doelstellingen. We behouden een stolp met cultuurhistorische waarde, we zijn kleinschalig. Maar we denken dat ze dat niet eens Nog slechter te spreken is het stel over de rol van de gemeente, die aanvankelijk besloot om de uit spraak van de rechter dat 10 voor Texel belanghebbend is aan te vechten, maar daar later op terug kwam. 'En dat terwijl ons op het gemeentehuis was gezegd dat wij niks hoefden te doen. Dat ze toch niet in beroep gingen, hoorden we niet van de gemeente, maar van de Raad van State. En toen was het voor ons te laat om zelf beroep aan te tekenen.' Als klap op de vuurpijl kwam op 12 juli 2010 het bericht dat het college had besloten de toestemming voor het splitsen van de stolp in te trek ken. 'Dat is gebeurd na een gesprek tussen het bestuur van 10 voor Texel en Eric Hercules en Edo Kooiman, die toen net wethouder waren. Toen we van dit gesprek hoorden, hebben we ook om een gesprek met het college gevraagd. Dat werd ons geweigerd. We waren natuurlijk benieuwd naar de argu menten, maar toen we na weige ring om het verslag van de bijeen komst vroegen, bleek dat niet te zijn gemaakt. We kunnen ons voor stellen dat dit college er anders over denkt dan het vorige, maar we begrijpen niet dat dit over ons hoofd wordt uitgevochten. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar dan kun je nog wel met elkaar in gesprek gaan. Anders los je niets op.' Pogingen om de leden van de gemeenteraad te interesseren, mislukten. 'We hebben ze allemaal een brief gestuurd om uit te leggen hoe de zaak in elkaar zit. Alleen Jur Schuiringa van de WD is - privé - wel eens langs geweest. Verder worden we genegeerd. Alsof we criminelen zijn.' In een poging alsnog hun gelijk te halen, spanden Prins en Hottentot een rechtszaak aan. Deze werd verloren, ook in hoger beroep. Dat verbaast hen. 'Elke keer wordt gevallen over de ondergeschikt heid van het bed breakfast aan de woonfunctie. Wij verhuurden negen bedden per huis. Dat heb ben we teruggebracht naar vijf per huis, wat alle partijen bij de Raad van State bevestigd hebben. De belangenvereniging Bed Break fast Nederland stelt als richtlijn dat het te verhuren gedeelte dertig tot vijftig procent mag zijn. Wij zouden met negen bedden per huis nog niet op vijfentwintig procent van het totaal oppervlak zitten. En in

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2012 | | pagina 4