2012 was een bewogen jaar voor Dave Huizinga 'Positief zijn de sleutel van goed ondernemen TEXELSE 9 COURANT 2012: Harder werken voor een beetje extra 'Texelpromotie op het voorhoofd hebben' VRIJDAG 28 DECEMBER 2012 2012 was voor Dave Huizinga van lunch, diner-café en hotel de Smulpot in Den Burg een tur bulent jaar, zowel zakelijk als privé. Gasten in zijn onlangs vernieuwde hotel moesten begin augustus in allerijl hun kamer verlaten toen het hotel door de brand van de J'elleboog in de rook kwam te staan. In nood leer je vrienden kennen, via sociale media waren zijn gasten in een mum van tijd elders ondergebracht. Op ons verzoek draait Dave Hui zinga de film nog eens terug. 'Ik kwam net terug van een avondje stappen en kreeg een sms'je van onze kok. Of ik al wist van de brand in de J'elleboog? De tent stond in lichterlaaie. Ik ben hard hollend deze kant op gegaan. Het pand zat midden in de rookpluim, ik zag de bovenste verdieping niet eens. Het hotel zat vol, de gasten waren mijn eerste zorg. Ik ben naar binnen gegaan en heb ze meteen wakker gemaakt, voor zover ze dat nog niet waren. Ik heb verteld wat er aan de hand was en gevraagd of ze zich wilden klaarmaken voor vertrek. De gas ten reageerden heel begripvol. De evacuatie verliep soepel, alsof het een geplande oefening was. Ik heb de gasten naar de Groene- plaats gebracht en ben zo snel mogelijk vervangend onderdak gaan regelen. Ik heb er een paar tweets uitgegooid of er collega's waren met vervangende slaap plaatsen. In de loop van de mid dag ben ik gebeld door De Linde boom en Hotel Texel bij het vliegveld. Binnen een half uur had ik de gasten die wilden blijven onder dak. Dat was geweldig. Van één stel had de man net een hart operatie ondergaan. Hij was hier speciaal voor zijn rust gekomen, maar op zijn eerste nacht moest ik hem al wakker maken. Ik heb hen als eerste gewekt en ben heel rus tig te werk gegaan. Zij zijn naar huis gegaan, maar later heb ik een briefje van ze gekregen met een woord van dank. Ik heb alle gas ten schadeloos gesteld en gezegd dat ze op mijn kosten ergens kon den gaan eten en hen uitgenodigd later een keer terug te komen.' 'Het was die nacht enorm span nend. Ik wist dat ik goed verze kerd was, maar je weet ook dat als het echt fout gaat, je zo'n brand op dit vlak met elkaar in contact blijven.' Met Duncan Whyte nam hij vorig jaar het initiatief voor de Open Coffee (Cafe0222), regelmatige bijeenkomsten over sociale media. 'Het idee is om als collega's met elkaar te brainstormen over hoe we het meest uit sociale media kunnen halen. Daarvoor zijn echte contactmomenten onontbeerlijk, want je kunt niet alles online delen. We hebben diverse spre kers naar Texel gehaald, zoals Kim van Velzen en Olivier de Leeuw, adviseurs op het gebied van sociale media. Ze vertelden over hoe je de naamsbekendheid van je bedrijf via sociale media kunt vergroten. Het advies was: zorg dat je aanwezig bent.' Sociale media zijn een constante factor in het leven van Dave Hui zinga, bij wie werk en privé door elkaar heen lopen. 'Met een bedrijf als dit kun je dat niet gescheiden houden. Dat wil ik ook niet. Ik geniet van deze zaak. Het is bij voorbeeld leuk om op het strand gasten tegen te komen die in het hotel logeren en dan even een praatje met ze te maken of een kopje koffie aan te bieden. Het afgelopen weekend ben ik naar Bremen geweest. Dan kijk ik om me heen en zie dingen die mij op ideeën brengen. Wat dat betreft heb ik nog wel wat dingen op mijn lijstje staan, zakelijk en privé.' Over de toekomst is hij optimis tisch. 'Als iedereen op Texel zorgt dat de kwaliteit is gewaarborgd, dan heeft het eiland veel te bie den en voorzie ik een stabiele toekomst. Texel heeft een goede naam, mensen ervaren het hier als prettig. Ze worden hier vrien delijk te woord gestaan en de kwaliteit is goed. Dat geldt voor dienstverlening, horeca en het winkelbestand. Het is belangrijk dat we elkaar scherp houden.' Ook privé was 2012 een bewogen jaar. Zijn vorige relatie strandde, zijn nieuwe liefde diende zich op een bijzonder moment aan: 'In de nacht van de brand heb ik Anne ontmoet. Het gaat super. Als je privé goed in je vel zit, dan uit zich dat in je werk. Positief zijn is de sleutel van goed ondernemen.' Gerard Timmerman was het wel spannend. Maar we hebben geen enkele klacht gehad. Gelukkig hadden we alles goed verzekerd. We zijn door onze verzekeraar goed begeleid en hebben er geen financiële schade van geleden. Het is ongelofelijk zóveel andere mensen betrokkenheid hebben getoond. Mailtjes, tweets, zelfs bloemen. Hoe gaat het met jullie, draaien jullie alweer? Dat soort een bruin café met a la carte res taurant tot een moderne, sfeer volle bistro met daarboven een dito hotel. Een zaak die hij naar eigen smaak en de wensen van de tijd inrichtte. 'Ik ben begonnen met een plattegrond en alles wat binnen de vier muren stond weg te gummen en opnieuw in te delen. De muur er uit, de keuken open en de bar naar voren. En gangen. In een ontspannen sfeer, geen gedekte tafels. Wel linnen servetten, goed porselein en kwa liteitsproducten. Ongedwongen, met een scherpe prijs kwaliteit verhouding. Een hoofdgerecht vanaf €15,-, maar je kunt het ook zo gek maken als je zelf wilt.' Onlangs werden zijn inspannin gen beloond met een derde ster voor de hotelklassificatie. communiceert. Het is leuk als een gast die ik nog nooit in het echt heb gesproken hier gaat zitten en dat ik dan kan vragen: hoe was je vakantie op Aruba? Je kunt er ook collega's mee helpen. Als je iets nodig heb, dan kun je die vraag in je netwerk lanceren. Bijvoorbeeld of iemand een goede hulp weet voor in de keuken. Het bereik is supergroot. Je ziet dat mensen die actief zijn De Smulpot staat aan de Binnen- burg op een aantrekkelijke plek, maar dat wil niet zeggen dat de klanten vanzelf binnen lopen. 'Locatie is één ding, maar het slaagt alleen als gasten terugke ren. Want je hebt zelfs zaken aan het Damrak die niet vol zitten. Hedendaags ondernemen bete kent dat je alle middelen moet aanpakken die er zijn. De sfeer, de bediening, de keuken, de produc ten, gastvriendelijkheid en noem maar op. moeilijk te boven komt. Dat doet wel wat met je. Van de spanning had ik spierpijn over mijn hele lichaam. Zoveel emotie kwam er vrij. Hier staat wel alles wat ik heb.' 'In de dagen na de brand hebben we het hotel helemaal schoonge maakt. Dat viel nog niet mee, want doordat we nog een tijd lang in de rook zaten kon den we niet luch ten. Gelukkig hadden we geen roetschade, het stonk alleen naar rook. Toen de zaterdag er op de eerste gasten weer kwamen, reacties. Zelfs tot op de dag van vandaag. Dan merk je hoe gasten met ons zijn begaan.' Dave Huizinga vertelt enthousiast. Een jonge, energieke ondernemer die weet wat hij wil. Vanaf het moment dat hij het familiebedrijf twaalf jaar geleden overnam stop te hij er zijn hele ziel en zaligheid in. Hij vormde het bedrijf om van binnen meer licht. De rest van de zaak heb ik als het ware om de keuken heen gebouwd, zodat mensen kunnen zien wat er gebeurt. De koks werken te mid den van de gasten. Ik wilde een zaak waar je de hele dag binnen kunt lopen. Voor een bakkie kof fie, om wat te vieren, een borrel, lunch en diner, van een makkelijke hap tot een diner van vijf of zes Ook op het gebied van communi catie. Dat doen wij via gedrukte media tot het dynamische Twitte- ren, Facebook en Foursquare. Sociale media lopen als een rode draad door zijn leven. 'Ze zijn een middel om constant een bepaalde buzz te creëren. Dat kan door vanuit kantoor een berichtje te sturen, maar ook door replies te geven of een foto te delen wan neer je ter plaatse aan het werk bent. Er is altijd wel wat te mel den. Als mensen in je geïnteres seerd zijn, dan betrek je ze er bij. Ze kunnen je volgen en ik volg hen. Want sociale media betekent ook aandacht geven aan je vol gers. Geven is het nieuwe krijgen', citeert hij Dries de Winter. 'Als je goed bent voor je relaties, dan hoop je dat ze ook goed zijn voor jou. Als ik tweet dat ik ergens zo'n leuke avond hebt gehad, dan twit- tert diegene misschien wat aar digs over jou. Bijvoorbeeld dat hij hier lekkere koffie heeft gedron ken.' 'Via sociale media kun je heel makke lijk interactie aan gaan met je gas ten. Ik weet veel meer over hen dan voorheen. Het kan gebeuren dat je al maanden van tevo ren met elkaar Ronald Bleeker, directievoorzitter Rabobank NHN: 'Bedrijven die goed zijn gefocust op hun doel, presteren beter. De Texelse economie draaide in 2012 weliswaar wat moeizamer, maar de omzet wijkt gemiddeld genomen niet veel af van die van 2011. Er moet wel harder voor worden gewerkt en van bedrij ven wordt meer inventiviteit gevergd. 'Ondernemerschap werpt vruchten af', kijkt directie voorzitter Ronald Bleeker van Rabobank NHN terug op het voorbije jaar. De taart is in 2012 niet groter geworden, de verdeling wel wat anders. Aldus de indruk van Blee ker. Het toerisme zorgde er voor dat effecten van de crisis hier wat minder sterk werden gevoeld dan elders, zoals het hier tijdens hoog conjunctuur gemiddeld wat minder uitschiet naar boven dan elders. Texel trekt volgens Bleeker een groep vakantiegangers waarvan het welvaartsniveau wat hoger ligt dan gemiddeld. Onder andere een vrij constante groep senioren die gemiddeld wat meer te besteden hebben en de voorkeur geven aan een drie sterrenaccommodatie. Goed, maar niet te duur. De groep toeristen die wat minder te beste den heeft, die van oudsher naar landen als Spanje en Griekenland gaan, lijkt minder naar Texel te komen. Seizoensverbreding werpt nog steeds vruchten af, we zien ondernemers die meer omzet boekten doordat ze in het laagsei- zoen meer binnen haalden. 'Zij slagen er in om in een moeilijke periode een sprong te maken. Als dat vruchten afwerpt, dan heb ik daar veel waardering voor dergelijk ondernemerschap.' Bleeker signa leert ook dat een aantal kleine bedrijven het moeilijker heeft. Kwa liteit van ondernemerschap is doorslaggevend. 'Bedrijven die goed zijn gefocust op hun doel, presteren beter.' De analyse die Bleeker maakte over het toerisme levert een wis selend beeld op. 'Bij de verhuur van huisjes, bungalows en chalets zien we een redelijk stabiel beeld en een vergelijkbare brutowinst als vorig jaar. De twee wisselende zomers trekken wel hun wissel, maar wat opvalt is dat een aantal recreatieondernemers nu beter in hun voorboekingen zitten dan een jaar eerder. Dat biedt goede voor uitzichten. In de hotelsector zagen we de bezetting wat toenemen, terwijl de prijs wat is gedaald. Ondernemers werken hard aan hun bezetting en gaan vaker mee met de trend in Nederland om de prijs te bepalen aan de hand van de bezetting van hun hotel. De ten dens is dat later wordt geboekt, wat in de hand wordt gewerkt door te stunten met prijzen of last minu te biedingen.' Bij de restaurants is de omzet gemiddeld genomen gestegen, bij de één wat forser dan bij de ander. 'Maar omzet zegt niet alles, de kosten die ondernemers moesten maken om mensen binnen te krij gen waren ook wat hoger. Restau rants moeten er meer voor doen om "top of mind" te zijn. Er moet harder worden gewerkt voor een beetje extra. Texel biedt veel keus, dat is positief. De detailhandel ondervindt meer concurrentie van internet. De com binatie met stagnerende bestedin gen maken het noodzakelijk dat ondernemers "slimmer" inspelen op de gewijzigde markt. "We zien de goede ondernemers beter en anders inkopen en samenwerking zoeken met leveranciers. De markt beweegt zich richting funshoppen. Hier liggen nog kansen in de markt. Het centrum van Den Burg moet zich hier ook naar vormen. Het is daarom belangrijk dat de Groene- plaats spoedig wordt ingevuld en er een aantrekkelijk "rondje" ont staat.' De economie heeft ook effect op de onroerend goed markt. Bleeker hecht weinig geloof aan de bewering van de gemeente onlangs, dat de waarde van de panden hier op niveau is gebleven. 'Texel daalt mee met de landelijke trend, huurcontracten worden neerwaarts bijgesteld.' Voor bouwbedrijven is 2012 een moeilijk jaar. Het bouwvolume is 'zeer fors' gedaald ten opzichte van 2011. Het noodzaakte onder nemers tot harde ingrepen, waar door het aantal medewerkers fors is teruggebracht. Doordat de situ atie aan de overkant zo mogelijk nog moeilijker is, wordt de concur rentie van bedrijven van elders nu sterker gevoeld dan voorheen. Het dwingt ondernemers volgens Blee ker kritischer naar hun kosten te kijken, efficiënter te gaan werken en hun logistiek kritisch tegen het licht te houden. ZZP'ers weten zich volgens Bleeker redelijk staande te houden, ook door hun privé-uitga- ven te beperken. Ze ondervinden prijsconcurrentie van Polen, die hier tegen laag uurtarief komen werken. 'Je ziet dat ZZP'ers hun uurtarief naar beneden bijstellen.' De landbouw kijkt terug op een jaar met een goed groeiseizoen. Telers van pootaardappelen had den een goede kilogram opbrengst en wisten hun oogst over het alge meen vóór de zeer natte herfst van het land te krijgen. De verwachting is dat de prijzen redelijk tot goed worden. Overige gewassen, zoals graan en bieten, lijken dit jaar ook goed tot zeer goed. De herfst was extreem nat, maar problemen ble ven beperkt. Melkveehouders oogsten meer ruwvoer dan een jaar eerder, waardoor ze hun voor raden konden aanvullen. De melk prijs is redelijk, maar de kosten, zoals krachtvoer en energie, zijn behoorlijk gestegen. Per saldo is 2012 voor de melkveesector een gemiddeld jaar. De Texelse vissersvloot is modern en grotendeels overgeschakeld op het pulstuig. Hierdoor hebben ze de brandstofkosten sterk weten te reduceren, bij gelijkblijvende vangsten. Dit biedt ondernemers nieuw perspectief. De garnalenvis serij is na een slecht jaar in 2011 hersteld in 2012, dat een uitste kend jaar is geworden. 'Een zeer grillige sector, morgen kan het weer anders zijn.' Bleeker hamert op het belang van gezamenlijke promotie. 'Texel is een sterk merk, iedereen moet Texelpromotie op zijn voor hoofd hebben. Blijf de collectiviteit zoeken, zorg dat heel achter de WV blijft staan.' 2013 wordt voor Bleeker het jaar dat hij afscheid neemt van de Rabobank Kop van Noord-Holland en per 1 maart directievoorzitter wordt van Rabobank Hoorn-Mid den Westfriesland. Hij sluit een periode af waarin het balanstotaal van de bank van €900 miljoen groeide naar €1,656 miljard in 2012 en de winst voor voorzieningen en belastingen van €5 miljoen tot €16.2 miljoen toenam. Roerige jaren in de bankensector, die nog niet ten einde lijken. Zijn advies naar ondernemers: 'Wees scherp en gebruik je medewerkers, zij zijn de kracht van je bedrijf. Wij werken hier met 185 mensen en hebben ze gevraagd tips te geven over kos tenbesparende én opbrengstver- hogende maatregelen. Het heeft een brievenbus aan ideeën opgele verd.' Ondanks de groei, is de betrokkenheid van de bank enorm, aldus Bleeker. 'Lief en leed wordt gedeeld, ook onze Texelse mensen doen hun uiterste best om klanten door deze rotperiode heen te lood sen. Ik zit hier niet om linten te knippen en heb ook moeilijke gesprekken gevoerd. Als bank moet je ook kijken hoe je zaken kunt oplossen, ook buiten de gebaande paden. Ik zeg altijd: waar een wil is, is een omweg.' Gerard Timmerman

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2012 | | pagina 9