TEXELSE COURANT
1EXEL
Damen beraadt zich
over toekomst dok
GlasGarage Texel
Scheepsdok zorgt voor werk en diversiteit in haven
Advies Kooiman aan Damen:
'Neem geen overhaast besluit'
Sterretje gezocht!
Cjrocn ZwartsJexeh in het harL,
I
Jaarlijks worden in het dok van Damen Shipyards Texel tachtig tot honderd schepen droog gezet voor onderhoud of reparatie. Ook
veel Texelse vaartuigen, zoals kotters en rondvaartschepen. Momenteel wordt de Texel 44 van Adrie Hutjes onder handen genomen.
(Foto Gerard Timmerman)
Snijden in top
van gemeentehuis
Het college snijdt in het aantal leidingge
vende functies op het gemeentehuis. Het
aantal wordt teruggebracht van twintig
naar zes (één per team) naast de leiding
gevende functie van de directeur. Burge
meester en wethouders hebben deze stap
deze week bekrachtigd en het personeel
ingelicht. De mensen van wie de functie
vervalt, blijven in dienst van de gemeente.
De komende tijd wordt bekeken op welke
manier zij hun loopbaan kunnen voort
zetten binnen de gemeente of elders bij
een gemeente of een andere organisatie.
Meer elders in deze krant.
Bestuurscrisis
Ronde om Texel
De Ronde om Texel moet verder zonder
voorzitter Sidny van Zon, bestuurslid Wil
Homan en Ronde-coördinator Edwin Lod
der.
Ze zijn opgestapt na een bestuurscrisis
die is ontstaan na het afhaken van de po
tentiële hoofdsponsor en die gekoppeld
is aan de vraag hoe verder te gaan. Door
deze complicaties ontstond een lastige
situatie en raakten de verhoudingen bin
nen het bestuur verstoord. Het huidige
bestuur is vastberaden het 36e Rondje tot
een succes te maken.
Aangespoelde rubber tegels blijken souvenir
uit het Nederlandse koloniale verleden
Een opmerkelijke vondst van Lourens
Westbroek, die vorige week op het strand
tussen paal 9 12 twee tegels vond met
het opschrift Tjipetir.
Thuis ontdekte hij op internet het bijzon
dere verhaal achter deze vondst.Tjipetir is
een dorp ten zuiden van de stad Bandung
op het Indonesische eiland Java. Tijdens
de Nederlandse koloniale tijd was hier
een plantage gevestigd metGutta-percha
bomen. Uit de melksappen werd het zo
genaamde Gutta-percha gewonnen. Dit
lijkt wat op rubber, maar is veel harder en
werd gebruikt als elektrische isolatie, in
de tandheelkunde en in golfballen. Aan
nemelijk is dat de aangespoelde tegels
aan boord zaten van een schip dat voor
1920 is gezonken in het Kanaal. Dat de
tegels nu aanspoelen, niet alleen op Texel
maar ook elders, komt vermoedelijk door
dat een Terschellinger berger met het
wrak bezig was.
Westbroek vond de tegels niet gelijktijdig.
'Eerst de een en de ander een paar dagen
later, maar wel op dezelfde plek.'Wat gaat
hij ermee doen? 'Ik denk dat ik ze naar het
juttersmuseum breng.'
Damen Shipyards Den Helder is zó slecht
te spreken over de gemeente dat het be
drijf zich beraadt over de toekomst van
het scheepsdok in Oudeschild. 'Ik weet
niet of we dit gaan continueren', zegt di
recteur Jelle Loosman. 'Het voelt als pes
terij. We beginnen er behoorlijk flauw
van te worden. We willen best investeren
in het dok, maar voorlopig maken we pas
op de plaats.'
Damen kocht het dok in 2007. 'We zagen
het belang voor Texel. We zijn alle klan
ten af gegaan of ze hier naar toe wilden.
En we hebben de gemeente gevraagd of
er dingen waren waarmee we rekening
moesten houden, ook qua kosten. Toen
Domeinen in 2008 de haven afstootte
begon het gedonder. Het lijkt wel of we
met de gemeente geen afspraken kunnen
maken.'
Pijnpunt is onder meer de inning van
havengeld en de manier waarop de ge
meente daarbij te werk gaat. 'We beta
len huur voor de plaats waar het dok ligt.
Maar toen kwamen er ook rekeningen
voor schepen die afmeerden om in dok
te gaan. De gemeente laat zich dubbel
betalen; huur en havengeld. Wij vinden
het voor onze klanten niet plezierig dat
als ze hier afmeren, ze de Havendienst op
hun nek krijgen. We willen best een stuk
van de kade pachten of wat meer pacht
betalen, maar zadel niet onze klant met
een rekening op. Maar er viel niet over
te praten. Toen vroegen we: stuur dan de
rekening voor het havengeld naar ons,
maar val niet onze klant er mee lastig. We
hebben klanten die hier voor honderddui
zenden euro's werk laten doen en kunnen
zat werk naar Texel halen. Maar als dan
ook nog een rekening van de gemeente
op de mat ploft, komt dat niet leuk over.
Maar de gemeente wil zelfs het adres op
de rekening niet veranderen. Ze verzinnen
steeds wat anders. Sinds vorig jaar moe
ten we voor alle auto's ineens parkeergeld
betalen. En zo gaat het maar door. Ik weet
niet wat ze in de toekomst nog voor ons in
petto hebben?'
Damen voelt zich slecht behandeld. 'Toen
we het dok kochten, was het een kleren-
zooi. We hebben ons rot geïnvesteerd in
het dok. Werknemers en bedrijfsleiding
kunnen beamen dat er veel geld is gesto
ken in het dok en de locatie. En het eind is
er nog niet. Maar nu maken we een pas op
de plaats. Wij moeten onze klanten er van
overtuigen dat Texel toegevoegde waarde
heeft, dat ze zich daar thuis voelen. Daar
werkt de gemeente niet aan mee. Waar
om denken ze niet met ons mee, zoals in
Den Helder. Daar hebben we dit ook mee
gemaakt en hebben we wél een stukje
van de kade kunnen pachten.'
Loosman vindt dat de gemeente duidelijk
heid moet geven. 'Willen ze er een toeris
tenhaven van maken of ook ruimte aan
industrie bieden. We hebben een goed
alternatief. Het dok is zó weg. Nu is het al
zo dat als we het in Den Helder druk heb
ben, veel medewerkers van Texel de boot
pakken. Voor die mensen maakt het niet
zoveel uit. We kunnen genoeg werk deze
kant op duwen en willen ook investeren.
Dat is niet wat de continuïteit van het
dok in de weg staat. Maar er zal eerst iets
moeten veranderen, want op deze manier
kunnen we het hier niet meer verdienen.'
Meer over de haven op pagina 5.
'Neem geen overhaaste beslissingen.
Wacht de toekomstvisie van de haven af,
jullie zitten in de projectgroep en staan
dus zelf aan het roer.' Aldus het advies
van wethouder Edo Kooiman aan Damen
Shipyards Texel naar aanleiding van de
commotie rond het dok.
Koo i ma n, ve ra ntwoo rdel ij k voo r d e h a ve n,
zegt dat met Damen duidelijke afspraken
zijn gemaakt. 'Als we de kade aan Damen
verpachten, kunnen daar geen andere
schepen meer afmeren. We gebruiken de
kade ook voor graanoverslag en als lig
plaats voor andere schepen. Door te ver
pachten verliezen we de flexibiliteit, wat
juist onze kracht is. Bovendien scheppen
we een precedent voor andere sectoren.'
Over het liggeld: 'Klanten die afmeren aan
de pontons zijn vrijgesteld. En als schepen
korter dan twee uur aan de kade liggen,
hoeven ze ook niette betalen. Daarbij kij
ken we echt niet op de minuut. We moe
ten de rekening wel naar de klant sturen,
want het is een belastingaanslag. Dat is
wettelijk zo geregeld. Voor medewerkers
is een deel van de kade aangewezen waar
ze vrij kunnen parkeren. Er bestaat een
gebruikerskaart en aan de andere kant
van de dijk ligt een groot parkeerterrein.
Wij hebben behoorlijk water bij de wijn
gedaan en denken mee, ook over het bag
geren van de haven. Over al deze zaken
zijn heldere afspraken gemaakt met Da
men, daar houden wij ons aan. Pesterij is
het als je je niet aan de afspraken houdt.
Daar is geen sprake van. Natuurlijk is het
jammer als Damen zou vertrekken. Ze
zorgen voor werkgelegenheid en diversi
teit en het dok trekt toeristen.'
Kooiman zegt zich te hebben ingespan
nen om de plooien glad te strijken. 'Toen
ik aantrad verliep de communicatie stroef.
Er waren problemen en pijnpunten. We
hebben gesproken en onze hand gedrukt,
dit verrast mij.' Hij wil in overleg met Da
men. Bedoeling is dat de havenvisie in
mei aan de raad wordt voorgelegd.
Folders bij deze krant
VAKANTIEKRANT
Niet gehad? Af te halen op Spinbaan 6.
Cees Daalder
uw schilder
13310854
Tel: 0222 - 32 15 15
Bekendmakingen
op pagina 10
Si7j_E
www.texelsecourant.nl
Volg het nieuws op Twitter
©TexelseCourant
Ontvang het laatste nieuws
op Facebook, Like ons!
facebook.com/texelsecourant
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887. NR. 12750VRIJDAG 15 FEBRUARI 2013
Verschijnt dinsdag en vrijdag
Wijzigingen in
plan buitengebied
Een bloemlezing
van de belangrijk
ste veranderin
gen.
Bloggende arts
promoveert
Restaurant Klif 23
nu ook biljartcafé
Het Laatste nieuws het Eerst!
24 uur per dag 7 dagen per week
Jacqueline Dros
deed onderzoek
naar duizeligheid
bij ouderen.
Hoornder dames,
oudjes en 'jonkies'
kunnen weer te
recht in het dorp.
Westbroek met de aangespoelde blokken. (Foto Gerard Timmerman)
TBO-— «h
AUTO
www.texelseautopagina.nl