Beiaardier Dom van Utrecht ging terug naar Texelse roots AANGESPOELD www.texelsecourant.nl VRIJDAG 15 MAART 2013 MUZIKALE HOORNDER MET LOODSEN ALS VOOROUDERS De lijst van beiaardiers van de Dom van Utrecht is lang. Bovenaan prijkt het jaartal 1504, met daarachter de naam van Daniël van Berlicom. Generaties volgden elkaar op, zoals de periode van 1787 tot 1879, toen vader en zoon Nieuwenhuyzen stadsbeiaardier waren. Van 1985 tot 2011 bespeelde Arie Abbenes het beroemde carillon. Sinds zijn pensionering woont hij in Den Hoorn. Een 'aan gespoelde'Texelaar, maar wel eentje met een lange fami liehistorie in het dorp, die terug gaat tot in de zeventiende eeuw. Met zijn Texelse verleden confronteerde zijn vader, drukker in Den Helder, hem als jochie al. 'Hij nam me mee de dijk op en wees in de verte op het Hoornder kerkje. 'Daar komen we vandaan', zei hij dan. Het was HendrikAbbenes diezich in dezeven- tiende eeuw in Den Hoorn vestigde als notaris, schoolmeester en koster. Nazaten werkten er nadien als loodsen. 'Totdat de armoede hen in de negentiende eeuw naar de overkant dreef', vertelt Arie Ab benes. Sindsdien is de naam uit het dorp verdwenen, maar net vergeten. 'Toen ik hier voor mijn werk eens was om te kijken of een barst in de klok van het kerkje goed was gelast, ontmoette ik Annie Vlaming, de koster. Ze pakte me bij de arm en zei 'U heet toch Abbenes?'Ze nam me mee naar het kerkhof en wees me op het graf van Antje Abbenes. Het was haar grootmoe der en ongetwijfeld een ver familielid van ons. Toen hij zich met Phi li, zijn echtgeno te anderhalfjaar geleden vestigde in de Herenstraat, bleken er meer familieban den te bestaan. 'Mijn buurman Ruud Wil- ner kwam de eerste dag al met een stam boom aanzetten. 'We zijn familie', zei hij. De familiebanden reiken verder dan Den Hoorn. Daar kwam hij achter toen hij als organist in contact kwam met Jan Brou wer uit Oosterend. Ook met de Brouwers bleek hij verwant. 'En mijn oma van moe ders kant was een Kikkert. Dan hoef ik je niet te vertellen waar zij vandaan kwam.' Mede door die oude familiebanden raak te deze relatief nieuwe Texelaar opmerke lijk snel ingeburgerd. 'Het ijs is wat sneller gebroken als mensen die je nog maar net kent in de verte familie blijken te zijn.' Het zijn niet alleen de genen die zorgen voor een snelle opname in de lokale ge meenschap. Het nieuws dat de voorma lige stadsbeiaardier ook een vaardig orga- gepast. Dit versteken van de speeltrom- mel is handwerk. Met vier man zijn we daar een volle dag mee bezig.' Abbenes schreef ook de arrangementen. Als stadsbeiaardier deed hij veel erva ring op met onderhoud en restauratie. Ook na zijn pensionering wordt hij nog regelmatig gevraagd voor advies. 'Ik geef regelmatig adviezen over restauratie van historische beiaarden. Op het ogenblik ben ik bezig met de Waag in Alkmaar. De beiaard is van 1688 en het trommelspeel werk moet worden gerestaureerd. Zo ben ik ook bezig in Zierikzee en vorige week nog in Nieuwpoort. Dat heen en weer rij den ben ik wel gewend. Gedurende mijn beroepscarrière heb ik veel gereisd en ben de hele wereld over geweest.' Sinds zijn pensionering heeft hij het wel wat rustiger gekregen, maar ogenschijn lijk niet heel veel. 'We woonden pal onder de Domtoren. Ik dacht: na mijn pensione ring moet ik hier niet blijven zitten. Stel dat de klok niet gelijk loopt, dan word ik daar steeds aan herinnerd en kan ik net zo goed in dienst blijven. Ik zat bij de Utrechtse Klokkenspel Vereniging, in het bestuur van de Rotary, bij het klokkenlui- oud-leerling. De muziek is van oorsprong geschreven voor een orkest. Ik maakte het geschikt voor twee beiaardiers.' Muziek bewerken, concerten voorberei den en andere bezigheden die verband houden met muziek doet hij in zijn werk kamer. Hij brengt er een groot deel van zijn tijd door. 'Ik zocht een ruimte waar ik rustig mijn werk kon doen. Dit optrekje in de achtertuin op mooie afstand van het woonhuis, is de reden dat we voor dit huis hebben gekozen. Zijn onvermin derde werklust wil niet zeggen dat hij de schoonheid van Texel geheel aan zich voorbij laat gaan. 'Gisteren was het mooi weer en hebben we een heerlijke wande ling over de Hors gemaakt.' Inmiddels heeft hij ook kennisgemaakt met de orgels in menig Texelse kerk, waar hij als invaller het orgel bespeelt. 'Een kerkorgel heeft verwantschap met de bei aard. Je moet bijvoorbeeld ook eerste een trapje op om er te komen en veel orgels zijn ook behoorlijk op leeftijd. De historie van zo'n instrument spreekt mij aan,net als het mechaniek. Op Texel heb je prach tige orgels. Piet Schneider, mijn achter buurman die betrokken is bij de kerk, spreek ik regelmatig en zo kwam het bal- Uit zijn werkruimte aan het Lage Achterom klinkt regelmatig piano- of orgelspel dersgilde, het provinciaal genootschap van kunst en wetenschappen en vond dat ik wat afstand moest nemen.' Dat is ten dele gelukt. Als vervangend beiaardier van Utrecht en Eindhoven neemt hij nog geregeld plaats achter het klavier. 'Mijn opvolgster in Utrecht gaat volgende week op vakantie en dan neem ik twee weken de diensten waar in de Dom, de Klaaskerk en inVleuten. In juni ga ikeen hele maand naar de Verenigde Staten voor concerten.' Het brengt veel werk met zich mee. 'Zo'n concert is slechts het topje van de ijsberg. Het grote werk zit in de voorbereiding.' Wijzend op bladen met bladmuziek: 'Ik ben nu bezig met een programma Neder landse muziek voor een concert in Eind hoven. Daar werk ik wel een maand aan.' Hij vertelt over een quatre mains-concert, waarbij twee beiaardiers gelijktijdig het klavier bespelen. 'Ik speel samen met een letje aan het rollen. Soms loop ik de kerk binnen om wat te spelen of te oefenen. En als de vaste organist verhinderd is, dan neem ik waar. Want het leukst van spelen vind ik om dat te doen voor een gezel schap mensen. Wat mij ook aanspreekt, is de organisatie er omheen, zoals ik dat ook gewend was en ben als beiaardier (hij is nog stadsbeiaardier van Oirschot). Zo leer ik veel mensen kennen. Vooraf met de dominee overleggen welke liederen er komen. De mooiste momenten voor mij als muzikant zijn na de preek en tijdens de collecte. Dan moet er even flink wor den gespeeld.' Gerard Timmerman Kent u ook een 'aangespoelde' Texelaar met een bijzonder verhaal, mail dan naar reda cti e @texel secou ra nt. n I Zijn buurman kwam de eerste dag aanzetten met de familiestamboom. 'We zijn familie.' nist is, deed al snel de ronde en met enige regelmaat wordt hij gevraagd om in één van de kerken op het eiland het orgel te bespelen. Voor Hoornders die hun oren de kost geven, is het ook niet te missen. Vanuit zijn werkruimte die grenst aan het Lage Achterom in Den Hoorn klinkt regelma tig orgel- beiaard- of pianospel. Er staan meerdere instrumenten, zoals een orgel, klavichord (een oud klavierinstrument), een piano, een beiaardklavier en een groot klavecimbel, die momenteel wordt gereviseerd. Het domein van een man wiens leven in het teken staat van mu ziek. Hij studeerde piano in Hilversum aan het conservatorium. Ik vond dat wel leuk, maar de vonk sloeg niet echt over. zich beperkt tot het Nederlands taalge bied heeft het mis. Begin jaren zeventig werkte Abbenes als 'Associate Professor of Music in Carillon en Camapnology aan de vermaarde Indiana University School of Music te Bloomington, Indiana (USA). En ook binnenkort reist de beiaardier naar Amerika voor het geven van concerten. Verbonden aan de Nederlandse Beiaard school heeft hij de meeste van de huidige beiaardiers opgeleid. Vele prijzen en on- Toen ben ik eens met een beiaardier de toren in geweest en had meteen het idee: dit is iets voor mij. In de muziek heb je motivatie nodig om je doel te bereiken. Met beiaard had ik dat meteen. Het is een groot instrument, het is zwaar werk, met handen en voeten. En als beiaardier ben je betrokken bij de organisatie van allerlei evenementen, onderhoudt con tacten met verenigingen en organisaties, je hebt het instrument onder je hoede en draagt dus zorg voor het onderhoud.' Hij studeerde beiaard bij Peter Bakker in Hilversum en bij Piet van den Broek aan de Beiaardschool in Mechelen, waar hij in 1968 afstudeerde met de aantekening 'Grote Onderscheiding'. Wie denkt dat het gebruik van carillons derscheidingen vielen hem ten deel, zoals de 'Gouden Beiaard', de improvisatieprijs van het Holland Festival. Ook ontving hij stadspenningen vanTilburgen Eindhoven en andere loftuitingen. Arie Abbenes was lange tijd stadsbeiaar dier van Asten, Eindhoven, Tilburg, Son en Utrecht. Waarvan ruim 25 jaar in Utrecht. Twee keer per week, op vrijdag en zater dag, nam hij plaats achter het klavier in de Dom van Utrecht en bespeelde het be roemde carillon. 'Ik zat op tachtig meter hoogte in een afgesloten cabine. Zo'n ca rillon is een heel geweld. In de Dom han gen vijftig klokken met een totaal gewicht van 28 ton, de grootste weegt 7000 kilo Het carillon is van 1664. In de bronzen klokken hangen klepels die verbonden zijn met draden, tuimelaars en uiteinde lijk met de toetsen van het klavier. Bij het bespelen komen flink wat krachten los. Het is een soort muzikale sport, zwaar werk, met handen en voeten.' Drie keer per week bespeelde hij andere carillons. Ook verzorgde hij de program mering van het automatisch spel van de Dom, het mechaniek dat ervoor zorgt dat het carillon op elk uur, half uur en kwar tier een melodie laat horen. 'Het bestaat uit een grote trommel, een cilinder uit 1669 met een diameter van twee meter met daarop 700 schroefjes. Zeg maar een grote speeldoos die ervoor zorgt dat zo dra de spoel draait het carillon tot klinken komt. Elke noot komt overeen met een cijfer op de verdeelschijf. Drie keer per jaar verandert de melodie, wat betekent dat de programmering moet worden aan-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2013 | | pagina 9