HET PAARD EN DE EZEL
IN KERSTFEEST-SFEER
AARSEA
j voor
uw
oliehaard
W.A.L.N.
De gtHwtste s&Hering
OOGËKpOOM
OLIEHAN
,en J. ZONNEVELD
UITKIJKPOST
heugd, want de moedervreugd was
zichtbaar op haar schone gelaat.
Ik droeg m'n last Jicht, want de
klanken om mij h/en waren onge
breideld en waarheidslievend; en de
geselstok gepamra met de vloek,
striemde mijn flanken en oren niet."
„Hi i i i en toen" vroeg bles.
„Toen gingen/ wij op mars, van Na-
zaret naar /Judea. Naar een gebod
van keizer Augustus, moesten wij ons
in Bethlehem melden: zie Lucas 2
(N.T.). /Daar moesten alle mensen
uit her land ingeschreven worden,
voor Ae maatschappelijke orde - zo
als Jij bles vroeger werd ingeschre
ven voor wedstrijden."
j/Hi i i i i," zei bles, „dan had
/ik meer waarde als jij, wantezels
werden nooit ingeschreven!"
„I i o i o," balkte grauwtje,
„wees nou niet hatelijk bles
want dan word je net als vele men
sen! Luister maar wat m'n stok-na-
stok-oude grootmoeder nog meer
schreef: „Zo kwamen wij dan beste
nakomelingen aan in Bethlehem, na
een afmattende reis van pl.m. 120
km. Daar stond ik met m'n eerwaar
de vracht, in de schemer van de
avond en 'n begin van 'n betov'rende
sterrenhemel in 't vooruitzicht, want
er was geen plaats meer in de her
berg. Alle mensen draaiden om el-
kaars' as, zo druk; eindelijk was er
dan ook 'n plaatsje voor ons gevon
den: een plaats waar een os stond...
Heel Bethlehem was in opschudding,
door zo'n verdringende opkomst van
mensen en dieren. Te middernacht
werd 't stil, en terwijl ik in onze ver
blijfplaats kennis maakte met de os,
zaten Maria en Jozef - in overden
king - op stalmeubelen.
Het uur van de geboorte van hun
zoon was aangebroken en ook hij
zou ingeschreven worden, bij de rij
wan duizenden, zodra het bericht/
chsor herders uit de vlakte en wijzen
die\de profetieën geloofden, was /6 e-
kend\gemaakt. Sta niet te slgpen,
bles! Hoor, het vertrouwen van de
herders en de wijzen, is met be
schaamd geworden. Hoor, wat mijn
grootmoeder uit de oude-tijd schrijft:
„M'n oren waren nog te klein om al
't gebeuren op te vangen: er werd
gezongen en wijs gesproken over
liefde en waarheid en vrede; en de
geur van specerijen verdeed de stal-
KERSTTENTOON STELLIN G
Schilderijen van Gerrit Lugthart
„Zij henben u iets te zeggen". Ja, i^ts
van het\ Wonder, omdat deze schil
derijen niet ontstaan zijn na/r iets
wat al bestond, doch uit hêt niets
zijn opgebouwd en u cpmronteren
met het Liefdewonder.^/"
Zelf schreenhij: „Het/essentiële van
mijn werk isi dat het niet is van de
geest, maar \an dé liefde," hetwelk
betrokken op W/nens Lugthart wil
zeggen, dat wp/ bij hem gedurende
het werken lichamelijk functioneerde
niet in de eel's te plaats was het hoofd
met des zplïs bes\revingen, maar het
hart dat/alleen mVar kan - en door
het gelóóf in het Wonder mag - lief
hebben. Deze functie is dus meer
eeiyfuisteren dan een zien.
nóor kuituur en matérie is het geloof
Jn het Wonder (dat het kind is)
overwoekerd. Doch vOtie zich open
stelt, zal niet zonder iets heengaan.
„De Hand der Overrijking", dit is
één van zijn schilderijen,\hiermede is
eigenlijk alles gezegd. Dóórgeven aan
anderen, dat moet onze\daad zijn,
dan gebeuren er „Wonderen".
AUTORIJSCHOOL
Telefoon 3635
THEORIE GRATlSv
„Ik moet nog even naar de stal Ria,
wat 't allemaal beduidt, daar weet 'k
het zuivere nog niet van. 't Lijkt wel,
dat het paard en de «zei, op hun
manier strijd voeren. Huh ingeboren
geluiden zijn veelvuldig en ze slaan
met hun poten en zo liep de
keuterboer Donk, de deur uit, nage
zien door zijn vrouw, die in 'n gat
van licht stond, met een doek voor
haar mond.
Bitter koud was de kerstnacht, fee
hut van boer Donk stond in een verv
wenst stuk land van een lage polder.
Slecht gras met riet vermengd groei
de op een slechte bodem, 's Zomers
was 't voor 'n keuter-boer wel uit te
houden. Vakantiegangers zochten de
zonnige vlakte en bij boer Donk
was 't een vrij leven.
Grauwtje de ezel, bracht nog aardig
wat geld in 't laadje. Als de jeugd
dagenlang hun geld op Grauwtje z'n
rug belegden, dan klonken lach en
lied over het dan zonnige landschap.
Ze sloegen hun tenten vast op bultige
plaatsen en al de genietingen waren
bij boer Donk spotgoedkoop, dus, het
vertoeven was meestal langdurig en
hij had een schat van 'n vrouw,
die ze allen prezen, voor de goede
verzorging die haar eigen was. De
inkomsten waren dan ook zo, dat ze
zich telkens bezinden, voor ze tot
de daad kwamen het plagende moe
ras-land te verlaten.
Maar nu was de inzinking van ge
dachten er weer. De winterse felheid
had de sneeuw als een dam om de
hut gebouwd en als 'n fort lag de
hut ingemetseld. 7
Het geroffel, van boer Donk z'n
klompen, echode in de wijde ruimte.
Achter de halve deuren sto/d zijn
waakzame vrouw, benieuwd/naar 't
gebeuren in de stal.
„En de aarde was woest en ledig
hoorde Ria de vrouw, o/prettig haar
man mopperen, toen Zij besneeuwd
binnenkwam.
„Een beetje woesj/wel, maar ledig
toch niet: 't bewijs hangt op je rug,
en wat is 't eer/beste haas!"
„De beesten Roeken bescherming bij
huizen en tocnTJDk zo hun dood
't beest was verstijfd van de kou en
liet zich gemakkelijk vangen," ant
woordde haar man. „Woest en ledig"
sprak vrouw Ria herhalend, maar de
bout zal de pan vullen en ledigheid
zal niet aan je maag knagen."
„En man, wat dwong je zo overhoopt
naar de stal, waren bles en grauwtje
nog in 't offensief, 't stomme instinkt
vraagt veel van je denkvermogen,
hè?" „Ja, maar 't praatwonder van
de mensen is ook dikwijls niet te be
grijpen, laat staan hun doen en la
ten. Zoals ik bijvoorbeeld denk over
bles en grauwtje, daarom lach jij
misschien, maar ik had deze gedach
te over ze:
De beesten voelen de kou wèl minder
als wij. Wij zitten, als 't kan, bij de
warme kachel, zij trappelen in 't stro
en zig-zag-gewijs beweegt hun bek
door 't lekkere hooi, de strengheid
van de winter maakt hen 'n ietsie
opstandig, vooral, nu ze roggebrood
verdeeld kregen als kerstgave, kijken
ze elkaar 't eten uit de bek; ze kun
nen elkaar niet bereiken, maar an
ders
treffend paardewoord in bles z'n
oren getoeterd.
't Is waar, grauwtje heeft een ver
waande verbeelding, nu jij haar een
tak met 'n kerstroos op haar kop
hebt gemaakt, en bles een takje
met het lintje uit haar glorieuze
overwinnings-roes, toen ze nog jong
en maagd was.
Maar zo 'k al zei: 't is warm-gezellig
in huis en laten wij luisteren en zelf
filosoferen, wat de ezel tot 't paard
en 't paard tot de ezel heeft te zeg
gen."
„De hosanna's waren verstomd
slechts een kleine achterhoede bleef
als een kring om Jezus.
Nadien werden door de vijanden pro
clamaties uitgesproken, dat Jezus de
oude wetten schond en een vernieti
gende revolutie wilde. Na deze valse
beschuldiging riepen de oproerkraai
ers: „Aan 't kruis met Hem!" Hij is
'n valse Messias wij verwachten
een andere verlosser!" Zo moest een
man van recht en menslievendheid
in een chaos ondergaan. De slechte/
hosanna-roepers verwierpen de stal-
geboorte en de voorstelling van/de
armoedige stalkaars konden zij''niet
meer aanvaarden, 't Licht scheen tè
doordringend. Het bescheen/nun ge
weten tè veel en dwong Hen mens
lievendheid af, en de macht van hun
vroegere stelsel aaide/weer aan het
geldgierig geweten en wrevelig ver
foeiden ze Jezus' leer en macht.
Van toen af is de prijs betaald moe
ten worden - hl merken sommigen
dit niet - Hoor allen, die waarheden
en deugden/vertrappen - die de rijk
dom voor éex houden en de armoede
van brave burgers in stand houden
en ooken die zijn er: bij hun
brandkast bidden hm 'n zaligheid,
waarom 'n heiden erkgoed christen
laont; en 'n mens die vhor z'n mede-
nrens leeft, slechts verachting heeft.
/Hoe kunnen schatrijke mensen zich
voor Jezus uitspreken, als\ gesuste
armoede met een „aalmoes" öra hen
heen leven?
Daarin was de rijke jongeling eerlijk:
Hij volgde Jezus niet. Hij hield veel
van z'n geldgod. Hij kocht mooiet
lichten op edel-metalen standaardsN
die meer licht uitstraalden op z'n
geldtellende handen. Zijn stand ver
wierp de Jezus-stal met de armoedig
druipende kaarsen.
De halleluja's klonken veel mooier in
grote kamers, 't comfort, mooie kle-
„I\ö i i 6," balkte de ezel, en
't paard hief z'n kop boven- de ruif
en ke^k verwaand op de/ezel: als
vele blanke mensen dat doen op hun
bruine mbde-mensen
„Hi i rV i" gnuifde het paard;
grijze herfstdag, met je opgetooide
ezelskop, als er/nog een bril bij
opzet, dan zou je/in een bedouinen-
land - als een be^ggod - meer kans
van bestaan hebber^ dan hier in deze
hel van sneeuw en wihd!"
„I i j6 i Tc moet om je
lachen, mpst- en schillhnkar-paard!
Nu je ia: vervallen levensstaat ver
keert, /raai je misgunning uit en tart
mij, ir/m'n eerlijke staat van dienst!"
„Eej/ijk, eerlijk," zei 't paard, ]hbent
alteén eerlijk doordat je met je\lei-
ng chinese poten zo weinig grond\in
^eslag neemt! en je bent nog lui ooN.
té lui, om met je staart de vliegen
van je achterhand te slaan, 't Is be
lachelijk, zo'n werkeloze staart te
zien hangen, aan 'n dromerig li
chaam, als de slinger van 'n verlopen
oude klok! Ik verstoor hier 't gezel
schap van muizen, en dat is je geluk!
anders zouden ze door je traagheid
nesten in je oren maken!"
Wilt u zelf schilderei
Westerweg 259 -TelNB36 - Heiloo
OBLIGATIES UITGELOOT
De Stichting Afdelingscownté van de
Kath. Jeugdbeweging m/akt bekend,
dat de navolgende obRgaties ten na
me van bovengenoej/ae stichting zijn
uitgeloot
011 013 02l)tt>39 040 050 069
089 104 107 V-6 119 120 122
127 128 161 147 155 159 165
184 214 /224 23(\ 238 246 281
\85 286/ 329 340\343 344 355
389 3£3 384 406 408
MoVsfijkheid tot verzilN^en bij de
heer\N. Rozing, Heerenw. 12, Heiloo.
mo
MAK
Ke:
Tel
Heer<
„DENEGEL" IN KERSTTENUE
Het nur^mer van „De Egel", het
clubblad Vfen de Foresters wat don
derdag in oh. bus zal verschijnen, is
in de kerstsfeer uitgevoerd. Het om
vat 16 paginaVven is voorzien van
een groot aantaljgoed verzorgde illu
straties. Naast %t normale nieuws
zijn er bijdragenAön de heer Van
Amerongen, voorzit eer; de heer De
Graaf, sekretaris en\een jaarover
zicht van de heer Fk^Greeuw. Ook
de oud-trainers de herent Kat en Ho
reman leverden bijdragei\evenals de
huidige trainers de heren Rentenaar
en Meertens (handbalat^lmg).
Gemeente-sekretaris, de heer-vSLoon
zorgt voor een speciale bijdrage in
dit Kerstnummer van „De Egel",
waarvan de uitvoering voor een be
langrijk deel verzorgd werd door de
heer Oostendorp.
Te k(
voor-
en kl
gr. zc
Vrij 1
Br. o.
Gevrs
Breed
Raudhuiswcg 13 Telefoon 2931
Te kc
kant
en tal
van be
Butte
lucht en de os, die niets van alles
begreep, was amechtig naast mij en
keek met grote ogen naar de roos
op m'n kop, dat nu de kerstroos was
geworden, ter ere van de geboren
Jezus, en de gehele mensheid en van
't grote gebeuren werd de kerstroos
in combinatie gebracht met het feest
van dien nacht.
Kerstfeest van de kerstnacht: het
feest van Jezus de waarheidsvriend
- de vriend van allen - de vriend van
de liefde - de vriend van de vrede.
Hij groeide op bij armen en rijken.
Bij wijzen en minder wijzen - bij
waarheidzoekfenden en geraffineerde
huichelaars: Judas, die hem verried
voor 40 Ned. guldens is er een van.
Jezus breidde z'n juiste levenswijze
uit en kreeg trouwe vissers als hulp:
die Hij vissers van mensen wilde ma
ken. Hij hielp kranken en redde vele
anderen. Hij was voor de massa de
wetenschapsmens; een hoger geeste
lijk leven was in Hem; ze ondervon
den, dat Jezus de ware leider was
voor de volkeren die dwalende wa
ren, in 'n mist van ondeugdelijkhe
den. Hij was de Silo, die komen zou.
Hij was een leider - óók met 'n lange
ij - die ze wilden gehoorzamen.
De intocht in Jeruzalem was de
grootste massale eer, die ze Hem be
wezen. Armen en rijken riepen van
overstromend geluk Hem' de Hosan-
nas' toe en bogen in 't stof. Hij de
redder van de wereldmensen-macht,
geboren in 'n stal, ging, gezeten op
een ezel: ja bles, dat was een eer
voor die ezel, dat zij de wereldbevol
king van het oosten en haar Koning
mocht aanschouwen, op geplaveide
wegen. Olijfbomen werden ontdaan
van loof en daar schreden wij over,"
zo schreef m'n stok-oude ezelgroot
moeder. De frisheid en de jonkheid
van de nieuwe samenleving was
waarin ze Jezus schatten, als opbou
wer van een nieuwe staat.
Maar de rijke jongeling ging beden
kelijk heen, want die Jezus - die
nieuwslichter - die zei: „Wie mijn
leer liefheeft, die volgt Mij en deelt
zijn rijkdom met de armen. Dat was
olie op 't vuur werpen tegen de grote
geldmagnaten. Want, zo dachten die:
„Als één lid lijdt: de rijke jongeling,
dan lijden velen: de geldmagnaten,
als ze Jezus' wetten opvolgden. „Weg
met die stalkaarsen-armoede-zaaier
die 'n putch op touw wil zetten en
onze financiële instellingen van klui
zen wil opeisen en de arme sloebers
wil laten profiteren!"
ding en versierselen en vervelende
bezigheden streelden zijn verwende
ziel. Niets kan voldoen en de macht
van 't goud vreet aan de individuele
ziel als een woekerplant aan 'n ver
edelde boom.
Als - bij de mens - waarheid en liefde
waarmee hij of zij hun God vereren
'n vernis is als huichelarij, om 't
kwade te dekken of te omzeilen in
een onbekommerd leven, dan is bid
den een bezigheid van 'n hypocriet.
Biedt
de mc
Br. o.
Teko
trums
een ir
garag.
koop
meent
Br. o.
Verzorging van begrafenis-
senkjnet al het bijbehorende
Verhthn- van /Rouwkamers,
rouwschermeh enjuidere
rouwbenodjaöhé3én
Tran^pdftóns/van en naar
aUe/plaaisenX
„I i i wat ben je stil
geworden bles? En je ogen tranen!"
„Hi i i i i, ik ween grauwtje,
omdat ik een man als Jezus nooit
op m'n rug heb gedragen; en ik lach
van blijheid, dat ik geen mensont-
eerder - res - ben in 'n maat
schappij die zo verheffend en goed
kan wezen.
Heiloo - TelefoonraipO-3315
UITSTEKENDE VOORLICHTING
OVER PLANOLOGISCHE
ONTWIKKELING
't Werd stil in huiskamer en stal.
De kerstnacht werd kort als de eind
jes kaars, die ook 't einde van het
jaar weergaven. Zal 't nieuwe jaar
opheffen wat duizenden jaren heeft
gewoekerd aan de samenleving?
't Zal veel kerstkaarsjes kosten om
de mensheid bij te lichten, op 't pad
der deugd, waar Jezus de grondge
dachte van was.
Gekluisterde gevangenen, achter be
tonnen wanden en tralies, die de zon
van uw leven reduceren; en in de
dans van het leven genietende mil
lionaire: Grijpt beiden naar de kaars
en laat ze branden, zoals in de stal
van Bethlehem; en kijkt elkaar kin
derlijk in de ogen, d.w.z. zonder smet
want dan is 'n overstromend geluk
bereikt, dan is de geboorte in aan
vang van een goed kerstfeest en het
streven van Jezus is in u: als liefde,
waarheid en vrede.
Tussen de gevangenen en millionairs
is een volk'renmacht, dat zwoegend
werkzaam is. Dat is goed, maar de
Babilonische spraakverwarring waar
door de massa misleid wordt maakt,
dat de bouw van het werk niet vol
tooid wordt
Zwoegers bij de kerstbomen, gelovi
gen en ongelovigen, is dan toch uit
eindelijk de atoombom 'n middel om
het invalide gedoe uit de weg tè rui
men na duizenden jaren van
bekvechterij?
„Zo men doet zo men ontmoet," en
de toren van Babel zal weer ineen
storten dan zal 't een weg van
tranen wezen om een kerstboompje
te vinden op de puinhopen
Er staat in 'n oud boek: „En Jezus
weende Wie onzer zal over
blijven om te wenen
Drs. R. de Wit, lid van de Provin
ciale Staten van Noord Holland, uit
Amsterdam, hield maandagavond in
het Dorpshuis een lezing over de
Planologische ontwikkeling van. ons
land, speciaal van Noord Holland.
Drs. de Wit ging eerst terug naar de
wijze waarop men vroeger uitbrei
dingsplannen, toen anders geheten,
ontwierp en liet daarop aansluiten
die van nu.
Spreker sprak uitvoerig over de pro
cedure waarop een uitbreidingsplan
(in een gemeente) een streekplan
(als die voor Noord Kennemerland)
en 't nationale plan, tot stand komt.
Uitvoerig stond de heer De Wit ook
stil bij de problemen van de Rand
stad Holland en het industrialisatie
beleid. Hij deed dit op eenvoudige
wijze, aan de hand van kaarten,
waardoor het voor een ieder duidelijk
werd.
Drs. De Wit beklemtoonde dat ruim
telijke ordening noodzakelijk is voor
ons allen. Hij liet ook uitkomen dat
op bepaalde punten men iets moet
offeren als onderdeel van een groter
geheel.
Er ontwikkelde zich, in het tweede
deel van deze uitstekend geslaagde
avond, een gesprek tussen drs. De
Wit en de raadsleden Oostendorp,
Majolée, Joh. de Vries en een aantal
andere aanwezigen. Een gesprek wat
zeer interessant was, ook voor de
inleider.
Drs. Eysing, voorzitter van de. P.v.d.
A. was dan ook de tolk van de aan
wezigen toen hij drs. De Wit dank
bracht voor zijn inleiding. Jammer
was het dat niet meer raadsleden en
anderen aanwezig waren. In de ko
mende tijd zullen wij, ook in Heiloo,
in toenemende mate geconfronteerd
worden met de besproken problemen.
Voorlichting is, lijkt ons, dan ook
zeer gewenst.
haardolie met het ho/cste rendement
éér warmte
rKjncfer roet,
zuiiyg
Voor Bloembollen, R<xpén, Hees
ters, Vaè^e planteh, CojnTpost
enzSjiaar
BAWERSHOFWEGs29, HEILOO
TEL 02200-59^4
DOELEN 71 EGMOND-bKnEN,
TEL/. 02206-753
Ook voor kachels an stellen het aangewezen adre».
■laan 97
klef. 5501
i5evenhi
Heiloo
Heiloo, dec. 1960
J. Rook, Az,