HET PAARD EN DE EZEL IN KERSTFEEST-SFEER AARSEA j voor uw oliehaard W.A.L.N. De gtHwtste s&Hering OOGËKpOOM OLIEHAN ,en J. ZONNEVELD UITKIJKPOST heugd, want de moedervreugd was zichtbaar op haar schone gelaat. Ik droeg m'n last Jicht, want de klanken om mij h/en waren onge breideld en waarheidslievend; en de geselstok gepamra met de vloek, striemde mijn flanken en oren niet." „Hi i i i en toen" vroeg bles. „Toen gingen/ wij op mars, van Na- zaret naar /Judea. Naar een gebod van keizer Augustus, moesten wij ons in Bethlehem melden: zie Lucas 2 (N.T.). /Daar moesten alle mensen uit her land ingeschreven worden, voor Ae maatschappelijke orde - zo als Jij bles vroeger werd ingeschre ven voor wedstrijden." j/Hi i i i i," zei bles, „dan had /ik meer waarde als jij, wantezels werden nooit ingeschreven!" „I i o i o," balkte grauwtje, „wees nou niet hatelijk bles want dan word je net als vele men sen! Luister maar wat m'n stok-na- stok-oude grootmoeder nog meer schreef: „Zo kwamen wij dan beste nakomelingen aan in Bethlehem, na een afmattende reis van pl.m. 120 km. Daar stond ik met m'n eerwaar de vracht, in de schemer van de avond en 'n begin van 'n betov'rende sterrenhemel in 't vooruitzicht, want er was geen plaats meer in de her berg. Alle mensen draaiden om el- kaars' as, zo druk; eindelijk was er dan ook 'n plaatsje voor ons gevon den: een plaats waar een os stond... Heel Bethlehem was in opschudding, door zo'n verdringende opkomst van mensen en dieren. Te middernacht werd 't stil, en terwijl ik in onze ver blijfplaats kennis maakte met de os, zaten Maria en Jozef - in overden king - op stalmeubelen. Het uur van de geboorte van hun zoon was aangebroken en ook hij zou ingeschreven worden, bij de rij wan duizenden, zodra het bericht/ chsor herders uit de vlakte en wijzen die\de profetieën geloofden, was /6 e- kend\gemaakt. Sta niet te slgpen, bles! Hoor, het vertrouwen van de herders en de wijzen, is met be schaamd geworden. Hoor, wat mijn grootmoeder uit de oude-tijd schrijft: „M'n oren waren nog te klein om al 't gebeuren op te vangen: er werd gezongen en wijs gesproken over liefde en waarheid en vrede; en de geur van specerijen verdeed de stal- KERSTTENTOON STELLIN G Schilderijen van Gerrit Lugthart „Zij henben u iets te zeggen". Ja, i^ts van het\ Wonder, omdat deze schil derijen niet ontstaan zijn na/r iets wat al bestond, doch uit hêt niets zijn opgebouwd en u cpmronteren met het Liefdewonder.^/" Zelf schreenhij: „Het/essentiële van mijn werk isi dat het niet is van de geest, maar \an dé liefde," hetwelk betrokken op W/nens Lugthart wil zeggen, dat wp/ bij hem gedurende het werken lichamelijk functioneerde niet in de eel's te plaats was het hoofd met des zplïs bes\revingen, maar het hart dat/alleen mVar kan - en door het gelóóf in het Wonder mag - lief hebben. Deze functie is dus meer eeiyfuisteren dan een zien. nóor kuituur en matérie is het geloof Jn het Wonder (dat het kind is) overwoekerd. Doch vOtie zich open stelt, zal niet zonder iets heengaan. „De Hand der Overrijking", dit is één van zijn schilderijen,\hiermede is eigenlijk alles gezegd. Dóórgeven aan anderen, dat moet onze\daad zijn, dan gebeuren er „Wonderen". AUTORIJSCHOOL Telefoon 3635 THEORIE GRATlSv „Ik moet nog even naar de stal Ria, wat 't allemaal beduidt, daar weet 'k het zuivere nog niet van. 't Lijkt wel, dat het paard en de «zei, op hun manier strijd voeren. Huh ingeboren geluiden zijn veelvuldig en ze slaan met hun poten en zo liep de keuterboer Donk, de deur uit, nage zien door zijn vrouw, die in 'n gat van licht stond, met een doek voor haar mond. Bitter koud was de kerstnacht, fee hut van boer Donk stond in een verv wenst stuk land van een lage polder. Slecht gras met riet vermengd groei de op een slechte bodem, 's Zomers was 't voor 'n keuter-boer wel uit te houden. Vakantiegangers zochten de zonnige vlakte en bij boer Donk was 't een vrij leven. Grauwtje de ezel, bracht nog aardig wat geld in 't laadje. Als de jeugd dagenlang hun geld op Grauwtje z'n rug belegden, dan klonken lach en lied over het dan zonnige landschap. Ze sloegen hun tenten vast op bultige plaatsen en al de genietingen waren bij boer Donk spotgoedkoop, dus, het vertoeven was meestal langdurig en hij had een schat van 'n vrouw, die ze allen prezen, voor de goede verzorging die haar eigen was. De inkomsten waren dan ook zo, dat ze zich telkens bezinden, voor ze tot de daad kwamen het plagende moe ras-land te verlaten. Maar nu was de inzinking van ge dachten er weer. De winterse felheid had de sneeuw als een dam om de hut gebouwd en als 'n fort lag de hut ingemetseld. 7 Het geroffel, van boer Donk z'n klompen, echode in de wijde ruimte. Achter de halve deuren sto/d zijn waakzame vrouw, benieuwd/naar 't gebeuren in de stal. „En de aarde was woest en ledig hoorde Ria de vrouw, o/prettig haar man mopperen, toen Zij besneeuwd binnenkwam. „Een beetje woesj/wel, maar ledig toch niet: 't bewijs hangt op je rug, en wat is 't eer/beste haas!" „De beesten Roeken bescherming bij huizen en tocnTJDk zo hun dood 't beest was verstijfd van de kou en liet zich gemakkelijk vangen," ant woordde haar man. „Woest en ledig" sprak vrouw Ria herhalend, maar de bout zal de pan vullen en ledigheid zal niet aan je maag knagen." „En man, wat dwong je zo overhoopt naar de stal, waren bles en grauwtje nog in 't offensief, 't stomme instinkt vraagt veel van je denkvermogen, hè?" „Ja, maar 't praatwonder van de mensen is ook dikwijls niet te be grijpen, laat staan hun doen en la ten. Zoals ik bijvoorbeeld denk over bles en grauwtje, daarom lach jij misschien, maar ik had deze gedach te over ze: De beesten voelen de kou wèl minder als wij. Wij zitten, als 't kan, bij de warme kachel, zij trappelen in 't stro en zig-zag-gewijs beweegt hun bek door 't lekkere hooi, de strengheid van de winter maakt hen 'n ietsie opstandig, vooral, nu ze roggebrood verdeeld kregen als kerstgave, kijken ze elkaar 't eten uit de bek; ze kun nen elkaar niet bereiken, maar an ders treffend paardewoord in bles z'n oren getoeterd. 't Is waar, grauwtje heeft een ver waande verbeelding, nu jij haar een tak met 'n kerstroos op haar kop hebt gemaakt, en bles een takje met het lintje uit haar glorieuze overwinnings-roes, toen ze nog jong en maagd was. Maar zo 'k al zei: 't is warm-gezellig in huis en laten wij luisteren en zelf filosoferen, wat de ezel tot 't paard en 't paard tot de ezel heeft te zeg gen." „De hosanna's waren verstomd slechts een kleine achterhoede bleef als een kring om Jezus. Nadien werden door de vijanden pro clamaties uitgesproken, dat Jezus de oude wetten schond en een vernieti gende revolutie wilde. Na deze valse beschuldiging riepen de oproerkraai ers: „Aan 't kruis met Hem!" Hij is 'n valse Messias wij verwachten een andere verlosser!" Zo moest een man van recht en menslievendheid in een chaos ondergaan. De slechte/ hosanna-roepers verwierpen de stal- geboorte en de voorstelling van/de armoedige stalkaars konden zij''niet meer aanvaarden, 't Licht scheen tè doordringend. Het bescheen/nun ge weten tè veel en dwong Hen mens lievendheid af, en de macht van hun vroegere stelsel aaide/weer aan het geldgierig geweten en wrevelig ver foeiden ze Jezus' leer en macht. Van toen af is de prijs betaald moe ten worden - hl merken sommigen dit niet - Hoor allen, die waarheden en deugden/vertrappen - die de rijk dom voor éex houden en de armoede van brave burgers in stand houden en ooken die zijn er: bij hun brandkast bidden hm 'n zaligheid, waarom 'n heiden erkgoed christen laont; en 'n mens die vhor z'n mede- nrens leeft, slechts verachting heeft. /Hoe kunnen schatrijke mensen zich voor Jezus uitspreken, als\ gesuste armoede met een „aalmoes" öra hen heen leven? Daarin was de rijke jongeling eerlijk: Hij volgde Jezus niet. Hij hield veel van z'n geldgod. Hij kocht mooiet lichten op edel-metalen standaardsN die meer licht uitstraalden op z'n geldtellende handen. Zijn stand ver wierp de Jezus-stal met de armoedig druipende kaarsen. De halleluja's klonken veel mooier in grote kamers, 't comfort, mooie kle- „I\ö i i 6," balkte de ezel, en 't paard hief z'n kop boven- de ruif en ke^k verwaand op de/ezel: als vele blanke mensen dat doen op hun bruine mbde-mensen „Hi i rV i" gnuifde het paard; grijze herfstdag, met je opgetooide ezelskop, als er/nog een bril bij opzet, dan zou je/in een bedouinen- land - als een be^ggod - meer kans van bestaan hebber^ dan hier in deze hel van sneeuw en wihd!" „I i j6 i Tc moet om je lachen, mpst- en schillhnkar-paard! Nu je ia: vervallen levensstaat ver keert, /raai je misgunning uit en tart mij, ir/m'n eerlijke staat van dienst!" „Eej/ijk, eerlijk," zei 't paard, ]hbent alteén eerlijk doordat je met je\lei- ng chinese poten zo weinig grond\in ^eslag neemt! en je bent nog lui ooN. té lui, om met je staart de vliegen van je achterhand te slaan, 't Is be lachelijk, zo'n werkeloze staart te zien hangen, aan 'n dromerig li chaam, als de slinger van 'n verlopen oude klok! Ik verstoor hier 't gezel schap van muizen, en dat is je geluk! anders zouden ze door je traagheid nesten in je oren maken!" Wilt u zelf schilderei Westerweg 259 -TelNB36 - Heiloo OBLIGATIES UITGELOOT De Stichting Afdelingscownté van de Kath. Jeugdbeweging m/akt bekend, dat de navolgende obRgaties ten na me van bovengenoej/ae stichting zijn uitgeloot 011 013 02l)tt>39 040 050 069 089 104 107 V-6 119 120 122 127 128 161 147 155 159 165 184 214 /224 23(\ 238 246 281 \85 286/ 329 340\343 344 355 389 3£3 384 406 408 MoVsfijkheid tot verzilN^en bij de heer\N. Rozing, Heerenw. 12, Heiloo. mo MAK Ke: Tel Heer< „DENEGEL" IN KERSTTENUE Het nur^mer van „De Egel", het clubblad Vfen de Foresters wat don derdag in oh. bus zal verschijnen, is in de kerstsfeer uitgevoerd. Het om vat 16 paginaVven is voorzien van een groot aantaljgoed verzorgde illu straties. Naast %t normale nieuws zijn er bijdragenAön de heer Van Amerongen, voorzit eer; de heer De Graaf, sekretaris en\een jaarover zicht van de heer Fk^Greeuw. Ook de oud-trainers de herent Kat en Ho reman leverden bijdragei\evenals de huidige trainers de heren Rentenaar en Meertens (handbalat^lmg). Gemeente-sekretaris, de heer-vSLoon zorgt voor een speciale bijdrage in dit Kerstnummer van „De Egel", waarvan de uitvoering voor een be langrijk deel verzorgd werd door de heer Oostendorp. Te k( voor- en kl gr. zc Vrij 1 Br. o. Gevrs Breed Raudhuiswcg 13 Telefoon 2931 Te kc kant en tal van be Butte lucht en de os, die niets van alles begreep, was amechtig naast mij en keek met grote ogen naar de roos op m'n kop, dat nu de kerstroos was geworden, ter ere van de geboren Jezus, en de gehele mensheid en van 't grote gebeuren werd de kerstroos in combinatie gebracht met het feest van dien nacht. Kerstfeest van de kerstnacht: het feest van Jezus de waarheidsvriend - de vriend van allen - de vriend van de liefde - de vriend van de vrede. Hij groeide op bij armen en rijken. Bij wijzen en minder wijzen - bij waarheidzoekfenden en geraffineerde huichelaars: Judas, die hem verried voor 40 Ned. guldens is er een van. Jezus breidde z'n juiste levenswijze uit en kreeg trouwe vissers als hulp: die Hij vissers van mensen wilde ma ken. Hij hielp kranken en redde vele anderen. Hij was voor de massa de wetenschapsmens; een hoger geeste lijk leven was in Hem; ze ondervon den, dat Jezus de ware leider was voor de volkeren die dwalende wa ren, in 'n mist van ondeugdelijkhe den. Hij was de Silo, die komen zou. Hij was een leider - óók met 'n lange ij - die ze wilden gehoorzamen. De intocht in Jeruzalem was de grootste massale eer, die ze Hem be wezen. Armen en rijken riepen van overstromend geluk Hem' de Hosan- nas' toe en bogen in 't stof. Hij de redder van de wereldmensen-macht, geboren in 'n stal, ging, gezeten op een ezel: ja bles, dat was een eer voor die ezel, dat zij de wereldbevol king van het oosten en haar Koning mocht aanschouwen, op geplaveide wegen. Olijfbomen werden ontdaan van loof en daar schreden wij over," zo schreef m'n stok-oude ezelgroot moeder. De frisheid en de jonkheid van de nieuwe samenleving was waarin ze Jezus schatten, als opbou wer van een nieuwe staat. Maar de rijke jongeling ging beden kelijk heen, want die Jezus - die nieuwslichter - die zei: „Wie mijn leer liefheeft, die volgt Mij en deelt zijn rijkdom met de armen. Dat was olie op 't vuur werpen tegen de grote geldmagnaten. Want, zo dachten die: „Als één lid lijdt: de rijke jongeling, dan lijden velen: de geldmagnaten, als ze Jezus' wetten opvolgden. „Weg met die stalkaarsen-armoede-zaaier die 'n putch op touw wil zetten en onze financiële instellingen van klui zen wil opeisen en de arme sloebers wil laten profiteren!" ding en versierselen en vervelende bezigheden streelden zijn verwende ziel. Niets kan voldoen en de macht van 't goud vreet aan de individuele ziel als een woekerplant aan 'n ver edelde boom. Als - bij de mens - waarheid en liefde waarmee hij of zij hun God vereren 'n vernis is als huichelarij, om 't kwade te dekken of te omzeilen in een onbekommerd leven, dan is bid den een bezigheid van 'n hypocriet. Biedt de mc Br. o. Teko trums een ir garag. koop meent Br. o. Verzorging van begrafenis- senkjnet al het bijbehorende Verhthn- van /Rouwkamers, rouwschermeh enjuidere rouwbenodjaöhé3én Tran^pdftóns/van en naar aUe/plaaisenX „I i i wat ben je stil geworden bles? En je ogen tranen!" „Hi i i i i, ik ween grauwtje, omdat ik een man als Jezus nooit op m'n rug heb gedragen; en ik lach van blijheid, dat ik geen mensont- eerder - res - ben in 'n maat schappij die zo verheffend en goed kan wezen. Heiloo - TelefoonraipO-3315 UITSTEKENDE VOORLICHTING OVER PLANOLOGISCHE ONTWIKKELING 't Werd stil in huiskamer en stal. De kerstnacht werd kort als de eind jes kaars, die ook 't einde van het jaar weergaven. Zal 't nieuwe jaar opheffen wat duizenden jaren heeft gewoekerd aan de samenleving? 't Zal veel kerstkaarsjes kosten om de mensheid bij te lichten, op 't pad der deugd, waar Jezus de grondge dachte van was. Gekluisterde gevangenen, achter be tonnen wanden en tralies, die de zon van uw leven reduceren; en in de dans van het leven genietende mil lionaire: Grijpt beiden naar de kaars en laat ze branden, zoals in de stal van Bethlehem; en kijkt elkaar kin derlijk in de ogen, d.w.z. zonder smet want dan is 'n overstromend geluk bereikt, dan is de geboorte in aan vang van een goed kerstfeest en het streven van Jezus is in u: als liefde, waarheid en vrede. Tussen de gevangenen en millionairs is een volk'renmacht, dat zwoegend werkzaam is. Dat is goed, maar de Babilonische spraakverwarring waar door de massa misleid wordt maakt, dat de bouw van het werk niet vol tooid wordt Zwoegers bij de kerstbomen, gelovi gen en ongelovigen, is dan toch uit eindelijk de atoombom 'n middel om het invalide gedoe uit de weg tè rui men na duizenden jaren van bekvechterij? „Zo men doet zo men ontmoet," en de toren van Babel zal weer ineen storten dan zal 't een weg van tranen wezen om een kerstboompje te vinden op de puinhopen Er staat in 'n oud boek: „En Jezus weende Wie onzer zal over blijven om te wenen Drs. R. de Wit, lid van de Provin ciale Staten van Noord Holland, uit Amsterdam, hield maandagavond in het Dorpshuis een lezing over de Planologische ontwikkeling van. ons land, speciaal van Noord Holland. Drs. de Wit ging eerst terug naar de wijze waarop men vroeger uitbrei dingsplannen, toen anders geheten, ontwierp en liet daarop aansluiten die van nu. Spreker sprak uitvoerig over de pro cedure waarop een uitbreidingsplan (in een gemeente) een streekplan (als die voor Noord Kennemerland) en 't nationale plan, tot stand komt. Uitvoerig stond de heer De Wit ook stil bij de problemen van de Rand stad Holland en het industrialisatie beleid. Hij deed dit op eenvoudige wijze, aan de hand van kaarten, waardoor het voor een ieder duidelijk werd. Drs. De Wit beklemtoonde dat ruim telijke ordening noodzakelijk is voor ons allen. Hij liet ook uitkomen dat op bepaalde punten men iets moet offeren als onderdeel van een groter geheel. Er ontwikkelde zich, in het tweede deel van deze uitstekend geslaagde avond, een gesprek tussen drs. De Wit en de raadsleden Oostendorp, Majolée, Joh. de Vries en een aantal andere aanwezigen. Een gesprek wat zeer interessant was, ook voor de inleider. Drs. Eysing, voorzitter van de. P.v.d. A. was dan ook de tolk van de aan wezigen toen hij drs. De Wit dank bracht voor zijn inleiding. Jammer was het dat niet meer raadsleden en anderen aanwezig waren. In de ko mende tijd zullen wij, ook in Heiloo, in toenemende mate geconfronteerd worden met de besproken problemen. Voorlichting is, lijkt ons, dan ook zeer gewenst. haardolie met het ho/cste rendement éér warmte rKjncfer roet, zuiiyg Voor Bloembollen, R<xpén, Hees ters, Vaè^e planteh, CojnTpost enzSjiaar BAWERSHOFWEGs29, HEILOO TEL 02200-59^4 DOELEN 71 EGMOND-bKnEN, TEL/. 02206-753 Ook voor kachels an stellen het aangewezen adre». ■laan 97 klef. 5501 i5evenhi Heiloo Heiloo, dec. 1960 J. Rook, Az,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1960 | | pagina 6