k« TASSEN MUTSEN J IAv i Lpy VOLVO ipo NUYENS' zaadhandel JAN BOLTEN ,c1 Weet het DROKA heeft het MOTORMAAIERS ^EZIK— VOSSE JAN BOLTEN brandmidd. HeusDROKA heeft keus i lü JAN BOLTEN AUTOMOBIELBEDRIJF Kapsalon KROON gesloten W ui VERKOOP SLUPEN REPRREREN Voor al uw BROMFIETSEN en RIJWIELEN M. H. STOLP Wij zijn van 16 t.m. 29 juni wegens vakantie t Voor uw tuin en balkon Vele soorten plantjes en geraniums Voordelige pryzen „DE LAATSTE EER" Brandmeldingsnummer van Heiloo is 5x3 (33333) GCReeoscHfiP -SIERGRRS BBER0ID ss-IS voor veie DOELEINDEN 28 MEI 1969 BIJBLAD UITKIJKPOST IJZERHANDEL. HEERENWEG 138 - HEILOO - TEL. 02200-30190 ELEKTRISCH EN BENZINE K-—VERKOOP Ijzerhandel JAN BOLTEN Heerenweg 138, Heiloo, Tel. 30190 o.a. D.K.W. - Eysirik - Peugeot en Empo RIJWIEL- EN BROMFIETS oonix R. Hondsbosschelaan 7 - Heilöof- Telef. 30587 ■ilöof-r Kennemerstraatweg 93-95 Telefoon 30595 □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□no Stationsweg 78, Heiloo, tel. 30502 SCHOOLKRANT .CAOUTCHOUC' NOG WEINIG AANTREKKELIJK van John F. Kennedyschool De schoolkrant .Caoutchouc' van de John F. Kennedyschool voor MAVO- onderwijs, is nog steeds weinig aan trekkelijk. Tenminste zover wij de krant ontvangen, want dat is nogal onregelmatig.Xjet vierde nummer van de 3e jaargang bevat voor het merendeel weinig .nieuws^ Interes sant is het artikel over de geschiede nis van Egmond aan Zee en ook de moeite waard is ,De geboorte van een grammofoonplaat'. I RIJKSWEG 35-37 LIMMEN TELEFOON 02205-217 en 538 INHALEN VERBODEN Verbond voor Veilig Verkeer Inhalen is niet zo'n gemoedelijke zaak. Vandaar dat het nogal eens is verboden. Vaker dan men denkt over het algemeen! Borden, die het inha len verbieden zijn bekend genoeg, ook al worden ze, vooral bij tijdelijke plaatsing, vaak genegeèrd. Té vaak Moeilijker wordt het al hjet de lijnen op de weg. Een doorlopende witte as lijn op het wegdek mag nóóit worden overschreden, een doorlopende en on derbroken lijn naast elkaar mogen Biet worden overschreden dopr het verkeer aan de kant van de volle witte lijn. In feite dus ook hier: In halen verboden. Goed, dat wist u dan misschien nog wel, maar denkt u eraan, dat een inhaalverbod óók geldt voor alle kruispunten, onoverzichtelijke boch ten en bij het hoogste punt van een helling, waar u tegenliggers aan de andere kant van de heuvel niet kunt waarnemen? Ook hier geldt - op en kele uitzonderingen na - Inhalen verboden! De uitzonderingen zijn met betrekking tot het inhalen op kruis punten de volgende Inhalen op een kruising is toegestaan als het verkeer er door een agent of door lichten wordt geregeld U voorsorterende voertuigen wilt inhalen het verkeer op de weg waarop wordt ingehaald voorrang geniet. Inhalen is verboden op een niet be veiligde overweg en voor of op een zebra. Inhalen van een stilstaande tram is alleen toegestaan als daar door de uitstappende passagiers niet worden gehinderd als ze trachten het trottoir te bereiken, ook al is er een vluchtheuvel tussen tram en stoep. Wie kortgeleden zijn rijexamen deed, weet het allemaal nog wel. De vete ranen van de weg zijn het misschien ten dele vergeten of hebben het eigen lijk nooit zo precies geweten. Van daar deze opsomming. Voor het overi ge geldt dat de autobestuurder van vandaag zijn overlevingskansen aan zienlijk vergroot door alleen dan een inhaalmanoeuvre te beginnen, als hij ook zekpr weet dat hij hem onge stoord en zonder hinder voor anderen kan voltooien. Want artikel 37 van het RW stelt niet voor niets dat inhalen verboden is als daardoor gevaar of zelfs maar hinder voor andere weggebruikers kan ontstaan. Een paar inhaal-tips Kijk voor u gaat inhalen een paar keer naar dezelfde achterligger. Al leen zó kunt u zijn snelheid goed schatten. Kijk behalve in binnen- en buiten spiegel ook opzij. Tussen beide spie gels in blijft dikwijls nog een .blinde hoek' over. Kruip niet vlak achter uw voor ligger, maar ga tijdig naar links. U krijgt dan eerder zicht op het naast en voor de in te halen auto gelegen weggedeelte. Bovendien kan de be stuurder van een in te halen .ondoor zichtige' voorlichter u daardoor tijdig zien naderen in zijn linker-buiten- spiegel. Knipper niet met uw grote licht als een tegenligger een .krappe' in haalmanoeuvre maakt. Gas wegne men, bijremmen en zonodig zoeken naar een uitwijk-mogelijkheid is ver standiger. Ontsteek de gedimde koplichten bij minder goed zicht (regen, zware bewolking, schemer, enz.) en maak uw auto daardoor beter zichtbaar. Ga na het inhalen pas naar rechts als u de voorkant van de ingehaalde auto in de binnenspiegel kunt zien; dan .snijdt' u niet. Haal (brom-)fietsen nóóit rake lings in. Geef motorfietsers en scoo ters voldoende ruimte door van rij strook te wisselen. Inhalen - start veilig .Inhalen is altijd een manoeuvre met een latent gevaar'. Dat staat in een door niemand minder dan de befaam de rally-cracks Erik Carlson en Pat Moss geschreven boek. Zij verklaren in datzelfde boek hun inhaalmethode, die de tijd gedurende welke de inhalende wagen zich op de rijstrook voor het tegemoetkomende verkeer bevindt, tot het minimum be perkt. In het kort komt die veilige inhaal methode hierop neer: Men ziet lp de verte een auto voor zich, die men zou kunnen inhalen, omdat hij langzamer rijdt. Dat inhalen is echter onmoge lijk, omdat er enkele tegenliggers aan- komeh, Rijdt dan niet door tot vlak achter de langzaam rijdende wagen. Men zou dan vrij sterk moeten af remmen, wachten tot de tegenliggers voorbij zijn en dan vanaf een betrek kelijk lage snelheid moeten accelere ren om de inhaalmanoeuvre uit te voeren. Dat accelereren zal zelfs voor een deel moeten plaats vinden tijdens het inhalen. Wat doen nu onze uitgekookt rijdende rally-rijders? Zij nemen al véél eerder iets gas terug en houden een vrij grote afstand tot de in te halen wa gen. Zij regelen hun snelheid zo, dat ze het vrij lange stuk weg tot de in te halen wagen als aanloopstrook ge bruikend, juist weer op kruissnelheid rijden, als de laatste tegenligger pas seert. Ze sturen dan tijdig naar links en halen zó snel in, dat de tijd, die ze op de voor de tegenliggers be stemde rijstrook doorbrengen zo kort mogelijk wordt gehouden. Ze begin nen dus al. véél eerder in te halen, dan de man, die gewend is door te galopperen tot vlak achter z'n voor liggers om daar met veel vertoon van terugschakelen en optrekken het be kende kiekeboe-spelletje te gaan spe len. Ook hoeven ze minder gas terug te nemen en minder fel op te trekken. Vooral voor wagens met beperkt mo torvermogen is deze wijze van inhalen ten zeerste aan te bevelen. Met ande re woordende .lange' inhaalmanoeu vre, tijdig ingezet en zo snel mogelijk voltrokken, verdient beslist de voor keur boven de véél te veel voorko mende .opportunistische' procedure van: ,Ik rij door tot ik niet verder kan en zie dan wel verder'. En:, .Inhalen? - alleen, als het kan'; DuS: ,Voor vrij, achter vrij? dan pas inhalen!' OPBRENGST ROLLEKTE t.b.v. de drankbestrijding De opbrengst van de gehouden kol- lekte ten bajte van de drankbestrij ding, heeft in Heiloo 345,opge bracht. Dat rrien tot dit resultaat is gekomen komt door het geringe aan tal kollektanten. Sléchts enkele delen van het dorp konden afgewerkt wor den. Uitslagen van vollpybai, van 22 maart in een uitgave vafr méi, welke je eind mei wordt toegezonden, maakt .Ca outchouc' ook niet aktueel. Mogelijk dat men in de naaste toekomst wat meer kan .maken van deze school krant. WERELDPREMIERE IN UTRECHT Grandioze shpw van 150 musea Sedert enkele jaren treden de musea steeds meer uit hun isolement. Meer en meer raakt men doordrongen van de sociaal-kulturele funktie der mu sea. Hun taak is de geestelijke ver rijking van het volk. Het Nederlandse volk is helaas onvoldoende museum- minded. De grote afstand die er ligt tussen ons volk en zijn musea moet overbrugd worden. Slechts 35% van onze bevolking heeft wel eens een museum bezocht. Voor de overige 65 geldt het aloude gezegde: onbe kend maakt onbemind. De vierdaagse werkweek is in zicht. Drie vrije dagen scheppen, hoe vreemd dit wellicht moge klinken, eveneens een probleem. Men zal deze da^en inhoud moeten geven. Recreëren is moeilijker dan men denkt, vooral voor een volk van circa 13 miljoen zielen met een zeer kleine leefruimte. In de naaste toekomst is voor de mu sea een rekreatieve en tevens eduka- tieve dienstverlening aan het volk een gebiedende eis. Wat in de wereld nog nooit is vertoond, wordt hier, in Ne derland, gepresenteerd. Van 19 juni tot 13 juli a.s. geven niet minder dan 150 Nederlandse mu sea een gezamenlijke show ten beste welke voor ons volk een openbaring zal zijn. De show wordt gegeven in het middelpunt van Nederland, in Utrecht, in één der hallen van de Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs. Ook het Nederlands Legermuseum uit Leiden zal op spectaculaire wijze la ten zien dat leger en volk geen tegen stellingen vormen, doch eert onver brekelijke eenheid zijn in het voort bestaan van een zelfstandig Neder land. Het is een unieke kans welke elk Ne derlands gezin van 19 juni tot 13 juli a.s. krijgt: één vrije dag besteden^om te zien en te genieten van de rijkdom aan kuituurgoederen welke Neder land in zijn musea bezit. G^eft uw gezin die kans BEGRAFENISVERENIGING belast zich met BEGRAFENISSEN CREMATIES en TRANSPORTEN Voor de kostende prijs Geen leden - geen kontributies Uitvoerders: A. KLAASE ^7 Straatweg 121, Heiloo I X Telefoon 31521 J b.g.g. 31009 of 30306 A. N. BOERMA Raadhuisw. 11, Heiloo Telefoon 31009 b.g.g. 30306 MET HET NIVON NAAR DE HARZ ~X Een prachtige vakantieweek Het Nivon organiseerde een reis naar en door de Harz. Het is voor de deel nemers een onvérgetelijke vakantie geworden. De eerste koffiepauze was op Holterberg, waarna de grens werd gepasseerd. In Hameln, bekend door het verhaal van de Rattenvanger, werd gestopt en werd gelegenheid ge geven om hier het één en ander te bezichtigen, o.a. een mooi aangelegd park, waar in diverse perken een grote verscheidenheid van tulpen viel te bewonderen waarvan vele soorten door Nederlandse instanties geschon ken, o.a. ook uit Alkmaar. Een keu kenhof dus in het klein, waar naar toe door Duitse autobusondernemin gen dagtrips worden georganiseerd. Het was al laat, toen het einddoel van deze eerste dag, het natuurvrien denhuis .Braunsweiger Haus' bij Bad Harzburg werd bereikt. Bad Harz- burg is prachtig gelegen in een l rijke omgeving waar de wandelaars hun hart konden ophalen. Er is hier een Stedelijk Zoutbad (Juliushall) een Kurhaus met een mooi park, waar in het zomerseizoen goede concerten worden gegeven. Van maandag 12 t/m vrijdag 16 mei kon, via niet al te lange ritten met de autobus, heel veel van al het schoons dat de Harz te bieden heeft worden genoten. Het voorjaar in de Harz met zijn vele bloeiende vruchtbomen is wel uitzonderlijk mooi. Vanzelfsprekend werd ook een be zoek gebracht aan de oude keizerstad Goslar. Goslar ligt aan de voet van de Rammelsberg. Deze prachtige oude stad is in de tweede wereldoorlog ge spaard gebleven. Goslar is beroemd om zijn gildehuizen in vakwerkbouw. Vooral het laat Gotische Raadhuis bij de markt en de vele Romaanse en Go tische stenen huizen verhogen de be zienswaardigheden van Goslar. Een stad om te watertanden voor fotografen als er niet overal voor de mooiste plekjes auto's geparkeerd stonden. Op het programma stond natuurlijk ook een bezoek aan het stuwmeer van de Oker, evenals de druipsteengrot bij Iberg. Liever hadden we de fraaie druipsteengrot ,De Baumannsgrot' be zocht, doch deze ligt bij het berg- stadje Rübeland in de Oostzöne en deze was dus taboe voor het gezel schap. Op 17 mei ging het weer naar eigen woonplaatsen. De laatste stop was in Holten, waar op het afscheids diner, de reisleider een boekenbon werd aangeboden voor zijn gemoede lijke leiding en het vele werk dat door hem was verzet om deze trip mogelijk te maken. Al met al een prachtige vakantie, waarbij de zon geen dag verstek liet gaan. En nu maar weer uitzien naar de vol gende zomervakantietrip van het Ni von in 1970. LAND' en TUINBOUW VOOR VAKMAN EN AMATEUR Heerenweg 133, Telef. 02200-30190 in de kern van Heiloo o brillen Heerenweg 138, telef. 02200-30190 in de kern van HEILOO

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1969 | | pagina 6