k«
TASSEN
MUTSEN
J IAv
i
Lpy
VOLVO
ipo
NUYENS'
zaadhandel
JAN BOLTEN
,c1
Weet het DROKA heeft het
MOTORMAAIERS
^EZIK—
VOSSE
JAN BOLTEN
brandmidd.
HeusDROKA heeft keus
i lü
JAN BOLTEN
AUTOMOBIELBEDRIJF
Kapsalon KROON
gesloten
W
ui
VERKOOP
SLUPEN
REPRREREN
Voor al uw
BROMFIETSEN en RIJWIELEN
M. H. STOLP
Wij zijn van 16 t.m. 29 juni
wegens vakantie t
Voor uw tuin en balkon
Vele soorten plantjes en geraniums
Voordelige pryzen
„DE LAATSTE EER"
Brandmeldingsnummer
van Heiloo is 5x3
(33333)
GCReeoscHfiP
-SIERGRRS
BBER0ID
ss-IS
voor veie
DOELEINDEN
28 MEI 1969
BIJBLAD
UITKIJKPOST
IJZERHANDEL.
HEERENWEG 138 - HEILOO - TEL. 02200-30190
ELEKTRISCH
EN BENZINE
K-—VERKOOP
Ijzerhandel JAN BOLTEN Heerenweg 138, Heiloo, Tel. 30190
o.a. D.K.W. - Eysirik - Peugeot
en Empo
RIJWIEL- EN BROMFIETS
oonix
R. Hondsbosschelaan 7 - Heilöof- Telef. 30587
■ilöof-r
Kennemerstraatweg 93-95
Telefoon 30595
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□no
Stationsweg 78, Heiloo, tel. 30502
SCHOOLKRANT .CAOUTCHOUC'
NOG WEINIG AANTREKKELIJK
van John F. Kennedyschool
De schoolkrant .Caoutchouc' van de
John F. Kennedyschool voor MAVO-
onderwijs, is nog steeds weinig aan
trekkelijk. Tenminste zover wij de
krant ontvangen, want dat is nogal
onregelmatig.Xjet vierde nummer
van de 3e jaargang bevat voor het
merendeel weinig .nieuws^ Interes
sant is het artikel over de geschiede
nis van Egmond aan Zee en ook de
moeite waard is ,De geboorte van een
grammofoonplaat'.
I RIJKSWEG 35-37 LIMMEN
TELEFOON 02205-217 en 538
INHALEN VERBODEN
Verbond voor Veilig Verkeer
Inhalen is niet zo'n gemoedelijke
zaak. Vandaar dat het nogal eens is
verboden. Vaker dan men denkt over
het algemeen! Borden, die het inha
len verbieden zijn bekend genoeg, ook
al worden ze, vooral bij tijdelijke
plaatsing, vaak genegeèrd. Té vaak
Moeilijker wordt het al hjet de lijnen
op de weg. Een doorlopende witte as
lijn op het wegdek mag nóóit worden
overschreden, een doorlopende en on
derbroken lijn naast elkaar mogen
Biet worden overschreden dopr het
verkeer aan de kant van de volle
witte lijn. In feite dus ook hier: In
halen verboden.
Goed, dat wist u dan misschien nog
wel, maar denkt u eraan, dat een
inhaalverbod óók geldt voor alle
kruispunten, onoverzichtelijke boch
ten en bij het hoogste punt van een
helling, waar u tegenliggers aan de
andere kant van de heuvel niet kunt
waarnemen? Ook hier geldt - op en
kele uitzonderingen na - Inhalen
verboden! De uitzonderingen zijn met
betrekking tot het inhalen op kruis
punten de volgende
Inhalen op een kruising is toegestaan
als
het verkeer er door een agent of
door lichten wordt geregeld
U voorsorterende voertuigen wilt
inhalen
het verkeer op de weg waarop
wordt ingehaald voorrang geniet.
Inhalen is verboden op een niet be
veiligde overweg en voor of op een
zebra. Inhalen van een stilstaande
tram is alleen toegestaan als daar
door de uitstappende passagiers niet
worden gehinderd als ze trachten het
trottoir te bereiken, ook al is er een
vluchtheuvel tussen tram en stoep.
Wie kortgeleden zijn rijexamen deed,
weet het allemaal nog wel. De vete
ranen van de weg zijn het misschien
ten dele vergeten of hebben het eigen
lijk nooit zo precies geweten. Van
daar deze opsomming. Voor het overi
ge geldt dat de autobestuurder van
vandaag zijn overlevingskansen aan
zienlijk vergroot door alleen dan een
inhaalmanoeuvre te beginnen, als hij
ook zekpr weet dat hij hem onge
stoord en zonder hinder voor anderen
kan voltooien.
Want artikel 37 van het RW stelt
niet voor niets dat inhalen verboden
is als daardoor gevaar of zelfs maar
hinder voor andere weggebruikers
kan ontstaan.
Een paar inhaal-tips
Kijk voor u gaat inhalen een paar
keer naar dezelfde achterligger. Al
leen zó kunt u zijn snelheid goed
schatten.
Kijk behalve in binnen- en buiten
spiegel ook opzij. Tussen beide spie
gels in blijft dikwijls nog een .blinde
hoek' over.
Kruip niet vlak achter uw voor
ligger, maar ga tijdig naar links.
U krijgt dan eerder zicht op het naast
en voor de in te halen auto gelegen
weggedeelte. Bovendien kan de be
stuurder van een in te halen .ondoor
zichtige' voorlichter u daardoor tijdig
zien naderen in zijn linker-buiten-
spiegel.
Knipper niet met uw grote licht
als een tegenligger een .krappe' in
haalmanoeuvre maakt. Gas wegne
men, bijremmen en zonodig zoeken
naar een uitwijk-mogelijkheid is ver
standiger.
Ontsteek de gedimde koplichten
bij minder goed zicht (regen, zware
bewolking, schemer, enz.) en maak
uw auto daardoor beter zichtbaar.
Ga na het inhalen pas naar rechts
als u de voorkant van de ingehaalde
auto in de binnenspiegel kunt zien;
dan .snijdt' u niet.
Haal (brom-)fietsen nóóit rake
lings in. Geef motorfietsers en scoo
ters voldoende ruimte door van rij
strook te wisselen.
Inhalen - start veilig
.Inhalen is altijd een manoeuvre met
een latent gevaar'. Dat staat in een
door niemand minder dan de befaam
de rally-cracks Erik Carlson en Pat
Moss geschreven boek.
Zij verklaren in datzelfde boek hun
inhaalmethode, die de tijd gedurende
welke de inhalende wagen zich op de
rijstrook voor het tegemoetkomende
verkeer bevindt, tot het minimum be
perkt.
In het kort komt die veilige inhaal
methode hierop neer: Men ziet lp de
verte een auto voor zich, die men zou
kunnen inhalen, omdat hij langzamer
rijdt. Dat inhalen is echter onmoge
lijk, omdat er enkele tegenliggers aan-
komeh, Rijdt dan niet door tot vlak
achter de langzaam rijdende wagen.
Men zou dan vrij sterk moeten af
remmen, wachten tot de tegenliggers
voorbij zijn en dan vanaf een betrek
kelijk lage snelheid moeten accelere
ren om de inhaalmanoeuvre uit te
voeren. Dat accelereren zal zelfs voor
een deel moeten plaats vinden tijdens
het inhalen.
Wat doen nu onze uitgekookt rijdende
rally-rijders? Zij nemen al véél eerder
iets gas terug en houden een vrij
grote afstand tot de in te halen wa
gen. Zij regelen hun snelheid zo, dat
ze het vrij lange stuk weg tot de in
te halen wagen als aanloopstrook ge
bruikend, juist weer op kruissnelheid
rijden, als de laatste tegenligger pas
seert. Ze sturen dan tijdig naar links
en halen zó snel in, dat de tijd, die
ze op de voor de tegenliggers be
stemde rijstrook doorbrengen zo kort
mogelijk wordt gehouden. Ze begin
nen dus al. véél eerder in te halen,
dan de man, die gewend is door te
galopperen tot vlak achter z'n voor
liggers om daar met veel vertoon van
terugschakelen en optrekken het be
kende kiekeboe-spelletje te gaan spe
len. Ook hoeven ze minder gas terug
te nemen en minder fel op te trekken.
Vooral voor wagens met beperkt mo
torvermogen is deze wijze van inhalen
ten zeerste aan te bevelen. Met ande
re woordende .lange' inhaalmanoeu
vre, tijdig ingezet en zo snel mogelijk
voltrokken, verdient beslist de voor
keur boven de véél te veel voorko
mende .opportunistische' procedure
van: ,Ik rij door tot ik niet verder
kan en zie dan wel verder'.
En:, .Inhalen? - alleen, als het kan';
DuS: ,Voor vrij, achter vrij? dan pas
inhalen!'
OPBRENGST ROLLEKTE
t.b.v. de drankbestrijding
De opbrengst van de gehouden kol-
lekte ten bajte van de drankbestrij
ding, heeft in Heiloo 345,opge
bracht. Dat rrien tot dit resultaat is
gekomen komt door het geringe aan
tal kollektanten. Sléchts enkele delen
van het dorp konden afgewerkt wor
den.
Uitslagen van vollpybai, van 22 maart
in een uitgave vafr méi, welke je eind
mei wordt toegezonden, maakt .Ca
outchouc' ook niet aktueel. Mogelijk
dat men in de naaste toekomst wat
meer kan .maken van deze school
krant.
WERELDPREMIERE IN UTRECHT
Grandioze shpw van 150 musea
Sedert enkele jaren treden de musea
steeds meer uit hun isolement. Meer
en meer raakt men doordrongen van
de sociaal-kulturele funktie der mu
sea. Hun taak is de geestelijke ver
rijking van het volk. Het Nederlandse
volk is helaas onvoldoende museum-
minded. De grote afstand die er ligt
tussen ons volk en zijn musea moet
overbrugd worden. Slechts 35% van
onze bevolking heeft wel eens een
museum bezocht. Voor de overige 65
geldt het aloude gezegde: onbe
kend maakt onbemind.
De vierdaagse werkweek is in zicht.
Drie vrije dagen scheppen, hoe vreemd
dit wellicht moge klinken, eveneens
een probleem.
Men zal deze da^en inhoud moeten
geven. Recreëren is moeilijker dan
men denkt, vooral voor een volk van
circa 13 miljoen zielen met een zeer
kleine leefruimte.
In de naaste toekomst is voor de mu
sea een rekreatieve en tevens eduka-
tieve dienstverlening aan het volk een
gebiedende eis. Wat in de wereld nog
nooit is vertoond, wordt hier, in Ne
derland, gepresenteerd.
Van 19 juni tot 13 juli a.s. geven
niet minder dan 150 Nederlandse mu
sea een gezamenlijke show ten beste
welke voor ons volk een openbaring
zal zijn. De show wordt gegeven in
het middelpunt van Nederland, in
Utrecht, in één der hallen van de
Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs.
Ook het Nederlands Legermuseum uit
Leiden zal op spectaculaire wijze la
ten zien dat leger en volk geen tegen
stellingen vormen, doch eert onver
brekelijke eenheid zijn in het voort
bestaan van een zelfstandig Neder
land.
Het is een unieke kans welke elk Ne
derlands gezin van 19 juni tot 13 juli
a.s. krijgt: één vrije dag besteden^om
te zien en te genieten van de rijkdom
aan kuituurgoederen welke Neder
land in zijn musea bezit.
G^eft uw gezin die kans
BEGRAFENISVERENIGING
belast zich met
BEGRAFENISSEN
CREMATIES en
TRANSPORTEN
Voor de kostende prijs
Geen leden - geen kontributies
Uitvoerders:
A. KLAASE
^7 Straatweg 121, Heiloo
I X Telefoon 31521
J b.g.g. 31009 of 30306
A. N. BOERMA
Raadhuisw. 11, Heiloo
Telefoon 31009
b.g.g. 30306
MET HET NIVON NAAR
DE HARZ ~X
Een prachtige vakantieweek
Het Nivon organiseerde een reis naar
en door de Harz. Het is voor de deel
nemers een onvérgetelijke vakantie
geworden.
De eerste koffiepauze was op
Holterberg, waarna de grens werd
gepasseerd. In Hameln, bekend door
het verhaal van de Rattenvanger,
werd gestopt en werd gelegenheid ge
geven om hier het één en ander te
bezichtigen, o.a. een mooi aangelegd
park, waar in diverse perken een
grote verscheidenheid van tulpen viel
te bewonderen waarvan vele soorten
door Nederlandse instanties geschon
ken, o.a. ook uit Alkmaar. Een keu
kenhof dus in het klein, waar naar
toe door Duitse autobusondernemin
gen dagtrips worden georganiseerd.
Het was al laat, toen het einddoel
van deze eerste dag, het natuurvrien
denhuis .Braunsweiger Haus' bij Bad
Harzburg werd bereikt. Bad Harz-
burg is prachtig gelegen in een l
rijke omgeving waar de wandelaars
hun hart konden ophalen. Er is hier
een Stedelijk Zoutbad (Juliushall)
een Kurhaus met een mooi park, waar
in het zomerseizoen goede concerten
worden gegeven.
Van maandag 12 t/m vrijdag 16 mei
kon, via niet al te lange ritten met de
autobus, heel veel van al het schoons
dat de Harz te bieden heeft worden
genoten. Het voorjaar in de Harz met
zijn vele bloeiende vruchtbomen is
wel uitzonderlijk mooi.
Vanzelfsprekend werd ook een be
zoek gebracht aan de oude keizerstad
Goslar. Goslar ligt aan de voet van
de Rammelsberg. Deze prachtige oude
stad is in de tweede wereldoorlog ge
spaard gebleven. Goslar is beroemd
om zijn gildehuizen in vakwerkbouw.
Vooral het laat Gotische Raadhuis bij
de markt en de vele Romaanse en Go
tische stenen huizen verhogen de be
zienswaardigheden van Goslar.
Een stad om te watertanden voor
fotografen als er niet overal voor de
mooiste plekjes auto's geparkeerd
stonden.
Op het programma stond natuurlijk
ook een bezoek aan het stuwmeer van
de Oker, evenals de druipsteengrot
bij Iberg. Liever hadden we de fraaie
druipsteengrot ,De Baumannsgrot' be
zocht, doch deze ligt bij het berg-
stadje Rübeland in de Oostzöne en
deze was dus taboe voor het gezel
schap.
Op 17 mei ging het weer naar
eigen woonplaatsen. De laatste stop
was in Holten, waar op het afscheids
diner, de reisleider een boekenbon
werd aangeboden voor zijn gemoede
lijke leiding en het vele werk dat door
hem was verzet om deze trip mogelijk
te maken.
Al met al een prachtige vakantie,
waarbij de zon geen dag verstek liet
gaan.
En nu maar weer uitzien naar de vol
gende zomervakantietrip van het Ni
von in 1970.
LAND'
en TUINBOUW
VOOR VAKMAN
EN AMATEUR
Heerenweg 133, Telef. 02200-30190
in de kern van Heiloo
o
brillen
Heerenweg 138, telef. 02200-30190
in de kern van HEILOO