1.00
1.79
2.25
brusselse kermis
[sperziebonen 1
[beschuit
69
J. J. PANTEK0I
GASHA
79
C. BROERS
mg.
guldens zijn voordelige guldens
ZOON
^..een kind kan er de
boodschappen
doen!
koffiefilterzakjes ho.2.
4
wafetóoekei
drinkglazen;
VERS VLEES
VLEESWAREN
HEILOO
AANMELDING LEERLINGEN VOOR
DE R.-K. LAGERE- EN KLEUTER
SCHOLEN TE HEILOO
AANMELDING OPENBAAR LAGER
ONDERWIJS HEILOO
openbare schalen voor
gehoon lager onderwijs.
^AANMELDING OPENBAAR
KLEUTERONDERWIJS HEIL00
openbare
riolen
een NET MEISJE
Wij
VIS EN DELICATESSEN
VIS- EN FRUITCQNSERVEti/v
/'FA. D. DE GRAAF
Gevel kache
fl|#>fk'|
KMI
John F. Kennedyschool,
AANMELDEN VAN LEERLINGEN
voor de MAVO-Brugklas
Gemeente Heiloo
Nic, Ursem Zn.
IFA koffie bonèrvof gemalen vacuum
verpakt 250 gram van^544 vöpr 2,29
Hierbij Rapid
IFA PILS
3 FLESJES
tijdelijk voor slechts
KARVAN CÉVITAM
SIROOP
INZ TOMATEN NlEUVA farinette
DEODORANT SPRAY
PAK a PLM.380 GRAM
fïWA L1TBR6UK VAN 85 VOOR
\IFJ%. 2 ROL VAN 81 VOOR
KiPS 250gram
IFJLKAAS
500GRAM
■36*ajÉjK|
:4HösÈI
Speciale aanbieding
4 Gevulde koeken
5 grote witte kadetten 55
8 pankywafels, pak nu
piccalilly, jampot
75
59
Hollandse snijbonen, 3/4 literpot 119
esreiniger, literfles
129
cbntra-filet 500 gram 558
hacheevlees 300 gram 1 98
runderlever 500 gram 1 98
mager klapstuk, per 100 gram 70
100 gram 89
1 00 gram 89
1 00 gram 1 1 9
schouderham
gekookte lever
bacon
L.P. muziek die u graag hodpt,
volop bij ons in voorraad
ZEVENHUIZERLAAN 3
ADVERTEERT IN DIT BLAD
HOE MEER ZIELEN,
HOE MEER VREUGD
KUNSTSTUKJES
FIETS
IP DE
10 MAART 1971
UITKIJKPOST
Het bestuur van de .Stichting R.K. Schoolbestuur
Heiloo' stelt gelegenheid open tot het aanmelden
van leerlingen voor de hieronderstaande R.K.
scholen.
Aanme'ding kan geschieden op DONDERDAG 11
MAART k.s. van 19.3020.30 uur.
Adelbert school,
Bergeonstra,at 22, Hoofd de heer F. L. van Ginkel
Radboudschool,
Firn ad 18, Hoofd de heer A. J. H. M. van der
Hulst.
Voor de nieuweVsehool in Oost aan het adres van
de nieuwe school ^Clein Barlaken.
Lidwinaschool,
Past or van Muijemveg 19, Hoofd de heer J. J. L.
van Doorn.
Mariaschool,
Pastoer can Muijenwcg 18, Hoofd de heer A. H. N.
Langedijk.
'lemens Wil'ibrordschool,
IVesteweg 294, Hoofd de heer J. C. Meijer.
N.B. De kinderen die thans op een katholieke
kleuterschool zitten en ingaande het nieuwe
schooljaar naar de lagpre school gaan, be
hoeven niet te worden opgegeven, tenzij u
een speciale plaatsing wenst.
Aanmelding voor de kleuterscholen kan plaats
vinden v.a. donderdag 11 maart ët\s. t/m dinsdag
16 maart a.s. van 15.30 -16.00 uür op de hier
onderstaande adressen
St. t hristoffelldeuterschool, Laan van Zeeman 14
en Kerkelaan
St. MaartenkUbuterschool, Trompenburg
St. .Josephkleuterschool, Westerweg 263
St. Franeiscijskleutersehool, Hoog en I.aa'g
Driekoningcilk leutcrschool, 't Veldt.
N.B. Ook die kleuters moeten worden opgegeven
die pas in de loop van het schooljaar 1^71/
1972 4 jaar zullen worden.
Het genneemvbestuur vestigt de aandacht op de
in deze gemeente aanwezige
Nicolaas BeetsschoolV^ctrMe Hondsbosschelaan
24A (het nieuwe geJlouw\zaf\p 19 april a.s. in
gebruik worden genómen.
Vondelschool, Breedelaan 6. J
J. P. HasebroeRèchöol^luijsw-e
W. J. Hofdijksehool, Ewls^ngyl (het nieuwe ge
bouw is op 16 augustus 1970 in gebruik genomen).
Toelating tot een school voor gewoon lager onder
wijs i^ mogelijk voor kinderen die vóór 1 oktober
197Vde leeftijd van 6 jaar hebben bereikt.
Aangifte dient vóór 10 april a.s. te geschieden ter
>"gemeente-sekretarie, afdeling onderwijs.
Het gemeentelijs tuur vestigt de aandacht op de
in deze gemcentoaanwezige
,'t Kieftennest', Slimpad
,De Crocus', Laan van Zeemk/i 14a
,De Basseroet', Trompenburg
.Pinkeltje', Het Vekïl.
Kleuters kunnerï4o£een school wotóra toegelaten
zodra zij de l^eftijd~Vaii 4 jaafnehben bereikt.
Aangifte dignt vóór 10 april a.s. te geschieden
ter gemeente-sekretarie, afdeling onderwijl
Ons tPggnwoordig winkelmeisje gaat ons verlaten,
il jij li aafTpiaa t. sTtyi e m c n
mcUntercsse vo
5pulairc muziek.
Van Aostastraat 28 - Heiloo - Tél. 3ÏJU6
t /LU
v\iy^Grote sortering
's Zaterdags tot 6 uur geopend.
--STATIONSlVE/85>NtlEILOO
TELEFOON 31440
EG 211
HEILO
TELEFOONk 31875
ok voor MAVO,
s 3'
Openbare Scly
Laan van Mui
HEILOO.
aan het schoolgebouw
maandag 15 m£>p?Kyan 15.00 -16.30 uur
dinsdag
woensdag
vrijdag
zaterdag
16 ma^rt v&nM5-00 -16.30 uur
17 maakt van 15-.00 -16.30 uur
19 maar\ van 15.00x16.30 uur
20 maartlvan 11.00-1^.00 uur.
of telefonisch :/02200 - 31359.
Er wordt geep toelatingsexamen afgenomerl; toe
lating geschild t na beoordeling van het dejor de
hoofden derroasisscholen verstrekte advies.'
De school leidt\op zowel voor het MAVO ill als
het MAVO/ IV iycamen, terwijl de mogelijkheid
bestaat vrijstelling, te verkrijgen van het dóen van
middenstandsexamen. Na de Brugklas is Jnet voor
zeer goede leerlingeh, mogelijk over tor stappen
naar de Ee klas van nHHavo. Aan de school is
verbondan een cursus maMslaeschrijven voor de
leerling/n van de klassen 2 en~TS. Op zaterdag
geen school.
Tot h(/t geven van inlichtingen is ondergetekende
gaarne bereid; telefoon thuis: 16129.
De direkteur der school,
N. H. BIERSTEKER
De burgemeester van Heiloo
maakt ter voldoening aan
iet bepaalde in artikel 22
in de Wet op dp Ruimtelij
ke Ordening bekend, dat de
gemeenteraad in zijn ver
gadering van 26 februari
197rvt«jeft-44asloten te ver-
klarbR, datween bestem-
ngspjan wopdt voorbereid
/oor he\ gedeelte van de ge
meente, \dat op de bij het
besluit behorende kaart met
qwtjbele aV.cering is aange
geven êri met. eeri wyartc
stippellijn ik, begrensd
Het besluit hóeft betrekk
op gronden, gelegen aan pe
Boekejermeerwkg.
Hot besluit, ligt met /de
daarbijbehoren?tP^waxfr«van-
IT maart 1
ter inzage Vter ge-
meeptesekretarie, yfdeling
Algemene Zakeny'
Leverbaar
KLEUREN;
C EMlR UI
veilspeciaalzakk
heerenweg 144
heiloo tel. 31799
fleiloo, 4 maarflT 1971.
j De burgemeester
j van Heiloo,
/mr. J. M. Corver-
van Haafte\
Bij IFA gaat alles even gemakkelijk.en gemoedelijk. Alle bekende merken overzichtelijk uitgestald. Eersteklas
kwaliteit voor het grijpen. Geerfgezoek of onnodig geloop, per'sponlijke service als specialiteit. Mannen,
vrouwen, kinderen waarderert dat - voelen zich in een gezellige, moderne IFA-zaak thuis. Tel de financiële
voordelen bij prettig wirikeler/pp; een laag geprijsd assortiment, aantrekkelijke weekaanbiedingen en een
spaarsysteem dat zoden aan de dijk zet. IFA voor de betere boodschappen... een kind begrijpt dat!
GELDIG T/M 13 MAART.
- r'-
gpauua wCC
0,3 literfles van 2,08 voor
fles,
340 gram
van 1,36 voor
inhoud 130 gram van 2.75 voor
13 GULDEN GESPAARD- ln
15 GULDEN WAARD 10
PRIJSWIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN
13
0LCSE VCLVETTE
GOUDSE
IrETSSET
prima kwaliteit, pak van 98 nu
b3 jus d Orange, gr. fl. van 1 46 deze week 129
markt
Trikpl)cUle(J>ffg/ Bó kleed zelf
uw fvajXenorm Voordelig
Wij namen de nadat en leve
ren u(l
kledingT-èegiacaodeerd pas
klaar gc si léd e naT/X a b rie k
Vraagt vrijltj/pi'ijsopgaaf
De Trapperfspecialist, Post
bus U67 Beverurjls, telefoon
«1717-5981. Na 18 u.: 01751-
2443.
De fiets mag dan een typisch individua
listisch vervoermiddel zijn, toch heeft
men steeds weer getracht zo veel mo
gelijk mensen op één fiets j te krijgen.
Al vroeg ontstonden fietsen waarop men
gezellig naast elkaar kon zitten, waarbij
elk zijn eigen fiets bereed. De fietsen
waren met verbindingsstangen aan el
kaar gekoppeld en men /noest dus echt
wel samen dezelfde kant op willen, an
ders kwamen er moeilijkheden. Ook wer
den. er driewielers gebouwd waarop de
fietsers achter elkaar plaats namen; de
voorste berijder tussen de twee voorwie
len en de tweede berijder op een zadel
bovefj het achterwiel Onafhankelijk van
elkaaV bracht men voortbeweging tot
stand), de voorste berijder via aan de
wielen! bevestigde pedalen, de achterste
berijder via pedalen met een ketting.
Men gaf aan dezé fietsen de naam tan
dem; eén woord van Ierse oorsprong.
In Engeland noemde men een paarden-
gespan waarbij 4e paarden achter elkaar
werden gespannen een gespan ,at length';
de Ieren vervingen deze benaming door
tandem en 'dope benaming werd overge
nomen voor\de tweepersoons fietsen.
Voor tandere rijden kregen de fietsers
speciale vodslichting. Zo vermeldt het
Geïllustreerd 'Handboek voor wielrijders
uit 1891,Óni met goed gevolg tandem
te rijden, ip he^ noodzakelijk dat de twee
rijders bij/elkaar passen en om het zover-
te brengén, is /dikwijls een bestendige
oefening'nodig. De tandem heeft meer de
neiging 'om om \te slaan dan de single
tricycle' en vooral moeten de rijders bij
het maken van bochten zeer voorzichtig
rijden/ Ook wordt\zij gauwer buiten ge
bruik/gesteld, en daarom moet men over
sleeve wegen langham met haar rijden'.
Als je met z'n tweern op één fiets kunt
rijdèn, waarom dan ook niet met meer.
Dat overdacht in 1893 mijnheer A. J.
vop Scheidt uit het Amerikaanse Buffa-
Hij konstrueerde mogelijkheden om
zjTjn vier zonen op de fiets mee te ne-
ien: één op een zadel op het achterwiel,
-én achter het stuur, én twee trapsge-
ijs voor het stuur op zitjes, steunend op
de vooras. In totaal leverde dit een be
lasting van meer dan 400 pond voor deze
familiefiets. De historie vermeldt dat
Von Scheidt met zijn vier zonen in één
middag naar de Niagara waterval fietste
en dat zonder moeilijkheden. Geen aan
trekkelijk idee om één man vier anderen
te laten voorttrappen, beteA eenieder wat
kracht opbrengen voor de voortbeweging.
Een zekere Lenning bouwde zo om
streeks die tijd een vijfwielige fiets waar
op acht mensen konden plaatsnemen en
allemaal moesten trappen.
Ook het leger zag brood in meerper-
soonsfietsen. Zo werd in Engeland een
multicycle gebouwd, waarop twintig sol
daten konden plaatsnemen; die fiets was
in staat ook nog een kleine bagage- of
munitiewagen voort te trekken. In Al-
dershot heeft men met dit voertuig ge
oefend en men zegt dat daarmee een
snelheid van ruim dertig'kilometer kon
worden bereikt.
Een heel apart voorbeeld van een meer-
persopnsfiets komt uit Amerika. Daar
bouwde men in het begin van deze eeuw-
een fieVs als boevenwagen; een fiets met
drie zitplaatsen, waarmee de politie mis-
dadigers\ kon opbrengen. De eerste be
rijder zore;de voor sturen en voortbewe
gen, dé laatste berijder moest meehelpen
trappen en meteen de tussen beiden ge-
gezeterf boéf in de gaten houde/
Het aan/al meerpersoons fietsen dat in
de loop van vele jaren is aëbouwd is
legio. Zo 'had men in Parijs ln de jaren
voor de Eerste Wereldoorlog' succes met
een décupië.tte, een fiets waarmee niet
minder dan tien berijders feich over de
auto-lege boulevards van 'de lichtstad
konden spoedén. Met z'n allen trappend
konden zij op Neen recht jstuk weg een
snelheid van 65 a 70 kilometer per uur
halen. In de boebteh moqkt men het wat
kalmer aan doen.\Dë lengte van het ve
hikel bedroeg 7.24 melrer, het gewicht
138 kilo.
In Bieleveld werd in /901 een zeszitter
gebouwd, die toen vbpr de langste tan
dem ter wereld doording en waarop re
gelmatig van Bieleffld naar München
werd gereden, een afstand van 45 kilo
meter.
De eer de langste Aandëm ter wereld te
hebben gebouwd Avordt tot op de dag
van vandaag steeds weer betwist. In het
Brabantse Schijrfdel werd nog ,in 1970
door leden van/de carnavalsvereniging
De Morkolven eén fiets vobr dertien per-
t sonen gebouwd/met een lengte van der-
tien meter; als/kruissnelheid werd 25 km
per uur genoteerd. In Luzem bracht men
het nog verdy'. Daar konstrkeer^en stu
denten een fiets voor 28 peVsonen met
een totale lengte van 20 meterkmaar dan
wel de fiet/ers in een dubbele\rij geze
ten. Vijf jafei' geleden zorgde Apeldoorn
- voor een Wereldprimeur: een fidts met
twintig zadels en de bescheiden lengte
van vier/meter. Een huwelijksgesd/Vnk
voor me/rouw Buitenhuis-De Ilaan\Vlie
tegen haar schoonmoeder had gezegd laat
je bet ei achttien kinderen kunt hebb^p,
die je de baas kunt, dan geen een. Alleen
de eer/te én de laatste berijder van deze
fiets moeten trappen; de achttien mee-
zitters behoeven niets te doen.
Een heel opmerkelijke tandem werd in
1963 in Hilversum getoond: een uit-
schuifbare tandem, die toen een fiets
voor de foekomst werd genoemd.
Van alle meerpersoonsfietsen heeft de
tweepersoonstandem, waarbij de berij
ders achter elkaar zitten en beiden voor
de voortbeweging zorgen, het meeste
succes gehad. De eerste modellen waren
van Engelse oorsprong.
Deze tandem werd omstreeks 1935 in
Nederland bijzonder populair. Een van de
eerste foto's van prinses Juliana en prins
Bernhard laten het verloofde paar op de
tandem zien, rijdend door de tuin van
paleis Het Loo. Vooral als huurfiets heeft
de tandem het in die tijd goed gedaan.
Enkele jaren geleden werd de tandem
gemoderniseerd, opnieuw op de markt
gebracht en is thans weer - j zij het op
zeer bescheiden schaal - in gebruik. Toch
wel gezellig zo samen op de fiets.
Aan liet einde van de vorige eeuw- was
bij de ldflen van de verschillende Neder
landse fibtsclubs het za^l- en figuurrijden
bijzonder\in trek. Het ging hierbij om het
rijden in een vrije klettie ruimte, waarbij
net als bijlhet kunstï/jden op de schaats,
verschillende figure/i moesten worden
gereden. EA werdeiy op de hoge bi's ware
kunststukken verjfóond, waarvoor durf.
bedrevenheid, zelfvertrouwen, vlugheid
en lenigheid ^lodlg waren. Ook op lage
fietsen werd\f/guurgereden, maar dat
stelde uiteraaM andere eisen. Men kon
zich theoretiscn trainen met behulp van
het boekje .Handleiding voor het zaalrij
den' door J. IC. uleijer dat in 1895 ver
scheen. Er /verqen veie demonstraties
gegeven en wedstrijden gehouden. Be
roemde buitenlandse kunstrijders kwa
men naar Nederland, zoals de Ameri
kaanse stuntfietsey Nic. Kaufmann die
in 1888 in het Amsterdamse Paleis voor
Volksvlijt optrad. \^at hij precies deed
weten wij door een\verslag uit een van
de Amsterdamse knipten van die dagen.
.Zijn rijden overtreft\allos was men ooit
van dien aard gezien meeft of heeft dur
ven denken, lammer \dat mijn pen niet
in staat is dele kunststukken naar waar
de te beschrijvenzij toestonden o.a. in
het volgende: hij staat met een voet
op de trapper en met yle andere op de
opstap en rijdt zo met\de handen los;
hij rijdt in verkeerde pdgitie op het rij
wiel gezet/n voor- en achteruit, zonder
zijn handen te gebruiken, draait zich
dan eenslllaps om, laat zich zakken, zit
op de b;u/kbone en laat zijn handen los;
verder hangt hij dwars over zijn bicycle
en houdt) met zijn handen de trappers in
bewegind; ook gaat hij op een der trap
pers zitten en houdt zijn wiel al rijdende
door ziJh op te geven; hij gaat op een
wiel rij/iende enige malen voor- en ach
teruit pe zaal rond en blijft dan op een
punt Als een tol in de rondte draaien;
daar/fa staat hij kaarsrecht met het ene
been op het zadel en met het andere op
de stuurstang. Als deze rijdende bewe
gingen afgelopen zijn, zet hij zijn wiel
midden in de zaal en klautert dan tegen
spaken en velg op en maakt op deze
wijze allerlei standen, staat bijvoorbeeld
op een spaak en op de velg; ook klimt
hij dan over de stuurstang heen en
maakt a.h.w. een plank bovenop zijn rij
wiel.
Zijn tour de force échter is: het kleinste
wiel met backbone onder zich door gooi
en, terwijl hij op de trappers blijft staan,
met. fdiet, kleine wiel voor zich, dat hij
beet pakt en met een vlugge beweging
ondf r zich doorwerkt, zodat hij op het
zade terecht komt en weer doorrijdt.'
Latei' kwamen al deze behendigheids-
stukjtes in de circus-acrobatiek terecht
en lelden daar een taai leven: geen cir-
cusopireden of er is ook wel éen fiets-
nummfer bij. Toch is het kunstfietsen
niet hélemaal van de baan. In Duitsland
heeft Jeze behendigheidsspora een ople
ving dc»rgemaakt en vindt iele beoefe
naars. ®ok Nederland is niet helemaal
zonder Aunstfietsers. Heerlfcrheide heeft
zelfs eenlclub van kunstfiqtsers, De Hei
debloem, \die over een eigen gebouw be
schikt wabr deze sport n/et ijver en en
thousiasme wordt beoefend. Men rijdt de
kette, de Vagen, de caroussel, het trio,
de pyramids enz. en workt met serieuze
puntentelliiie. ,Ik mom voorop stellen'
verklaarde qnlangs een van de leden ,dat
de sport geweldig mqbilijk is. Er is een
lange tijd vobr nodiÉ om het te leren.
Bij het kunstwielrijden kan je pas je top
bereiken als jA dertng, veertig jaar bent.
En dan moet j\nqg per week, drie, vier
keer oefenen.' Tóen sensationele sport die
bij demons tra tie w/veel bekijks trekt. Wat
in Heenerheide lyn. kan elders natuur
lijk ook; als er mfaar iemand is die be
gint. Er zijn indivicmele kunstfietsers ge
noeg; bijvoorbeeld yp de een wieier of
monocycle. Ifet rijddb op één wiel is in
Amerika op /iet ogenblik een opkomende
sport. Nederland zou\zelfs een wereld
recordhouder op dit gèibied hebben.
In 1968 verbeterde d<\ toen 17-jarige
Hans Sak' uit Haaksbergen het record
dat sinds/ 1963 op naam Van een Frans
man stond met ruim 40 ftm. Hans over
trof hem door op een eenV'ielige fiets in
15 uur ren afstand van 14(\ kilometer af
te leggen. Kunststukjes gerlocg. De Alk-
maardër Ton Vreeker kwam een paar
jaar gJleden in het nieuws met een bui-
ten-nydel éénwieler met eeA zadel op
maay liefst twee meter hoogve, te be
klimmen met behulp van een lantaarn
paal. De heer E. van Beek uit\ Amers
foort zocht het omstreeks die ze\fde tijd
ook hoog en droog en bouwde 'n Viraffe-
fiets door twee damesfietsen op ylkaar
te monteren tot een ingenieuze maxifiets
waarop hij twee meter hoog boverk, het
laag-bij-de-grondse verkeer uitsteek/.
Met een soortgelijk instrument stuntte
een aantal jongens in Lunteren. Daarmee
is de kous niet af. Vooral de jeugd blijkt
bijzonder inventief te zijn in het beden
ken en construeren van allerlei uitzon
derlijke fietsmodellen steeds dankbare
onderwerpen voor fotografen. Een bewijs
ook dat de fiets nog altijd springlevend
is en ongekende mogelijkheden heeft.