1.00 1.79 2.25 brusselse kermis [sperziebonen 1 [beschuit 69 J. J. PANTEK0I GASHA 79 C. BROERS mg. guldens zijn voordelige guldens ZOON ^..een kind kan er de boodschappen doen! koffiefilterzakjes ho.2. 4 wafetóoekei drinkglazen; VERS VLEES VLEESWAREN HEILOO AANMELDING LEERLINGEN VOOR DE R.-K. LAGERE- EN KLEUTER SCHOLEN TE HEILOO AANMELDING OPENBAAR LAGER ONDERWIJS HEILOO openbare schalen voor gehoon lager onderwijs. ^AANMELDING OPENBAAR KLEUTERONDERWIJS HEIL00 openbare riolen een NET MEISJE Wij VIS EN DELICATESSEN VIS- EN FRUITCQNSERVEti/v /'FA. D. DE GRAAF Gevel kache fl|#>fk'| KMI John F. Kennedyschool, AANMELDEN VAN LEERLINGEN voor de MAVO-Brugklas Gemeente Heiloo Nic, Ursem Zn. IFA koffie bonèrvof gemalen vacuum verpakt 250 gram van^544 vöpr 2,29 Hierbij Rapid IFA PILS 3 FLESJES tijdelijk voor slechts KARVAN CÉVITAM SIROOP INZ TOMATEN NlEUVA farinette DEODORANT SPRAY PAK a PLM.380 GRAM fïWA L1TBR6UK VAN 85 VOOR \IFJ%. 2 ROL VAN 81 VOOR KiPS 250gram IFJLKAAS 500GRAM ■36*ajÉjK| :4HösÈI Speciale aanbieding 4 Gevulde koeken 5 grote witte kadetten 55 8 pankywafels, pak nu piccalilly, jampot 75 59 Hollandse snijbonen, 3/4 literpot 119 esreiniger, literfles 129 cbntra-filet 500 gram 558 hacheevlees 300 gram 1 98 runderlever 500 gram 1 98 mager klapstuk, per 100 gram 70 100 gram 89 1 00 gram 89 1 00 gram 1 1 9 schouderham gekookte lever bacon L.P. muziek die u graag hodpt, volop bij ons in voorraad ZEVENHUIZERLAAN 3 ADVERTEERT IN DIT BLAD HOE MEER ZIELEN, HOE MEER VREUGD KUNSTSTUKJES FIETS IP DE 10 MAART 1971 UITKIJKPOST Het bestuur van de .Stichting R.K. Schoolbestuur Heiloo' stelt gelegenheid open tot het aanmelden van leerlingen voor de hieronderstaande R.K. scholen. Aanme'ding kan geschieden op DONDERDAG 11 MAART k.s. van 19.3020.30 uur. Adelbert school, Bergeonstra,at 22, Hoofd de heer F. L. van Ginkel Radboudschool, Firn ad 18, Hoofd de heer A. J. H. M. van der Hulst. Voor de nieuweVsehool in Oost aan het adres van de nieuwe school ^Clein Barlaken. Lidwinaschool, Past or van Muijemveg 19, Hoofd de heer J. J. L. van Doorn. Mariaschool, Pastoer can Muijenwcg 18, Hoofd de heer A. H. N. Langedijk. 'lemens Wil'ibrordschool, IVesteweg 294, Hoofd de heer J. C. Meijer. N.B. De kinderen die thans op een katholieke kleuterschool zitten en ingaande het nieuwe schooljaar naar de lagpre school gaan, be hoeven niet te worden opgegeven, tenzij u een speciale plaatsing wenst. Aanmelding voor de kleuterscholen kan plaats vinden v.a. donderdag 11 maart ët\s. t/m dinsdag 16 maart a.s. van 15.30 -16.00 uür op de hier onderstaande adressen St. t hristoffelldeuterschool, Laan van Zeeman 14 en Kerkelaan St. MaartenkUbuterschool, Trompenburg St. .Josephkleuterschool, Westerweg 263 St. Franeiscijskleutersehool, Hoog en I.aa'g Driekoningcilk leutcrschool, 't Veldt. N.B. Ook die kleuters moeten worden opgegeven die pas in de loop van het schooljaar 1^71/ 1972 4 jaar zullen worden. Het genneemvbestuur vestigt de aandacht op de in deze gemeente aanwezige Nicolaas BeetsschoolV^ctrMe Hondsbosschelaan 24A (het nieuwe geJlouw\zaf\p 19 april a.s. in gebruik worden genómen. Vondelschool, Breedelaan 6. J J. P. HasebroeRèchöol^luijsw-e W. J. Hofdijksehool, Ewls^ngyl (het nieuwe ge bouw is op 16 augustus 1970 in gebruik genomen). Toelating tot een school voor gewoon lager onder wijs i^ mogelijk voor kinderen die vóór 1 oktober 197Vde leeftijd van 6 jaar hebben bereikt. Aangifte dient vóór 10 april a.s. te geschieden ter >"gemeente-sekretarie, afdeling onderwijs. Het gemeentelijs tuur vestigt de aandacht op de in deze gemcentoaanwezige ,'t Kieftennest', Slimpad ,De Crocus', Laan van Zeemk/i 14a ,De Basseroet', Trompenburg .Pinkeltje', Het Vekïl. Kleuters kunnerï4o£een school wotóra toegelaten zodra zij de l^eftijd~Vaii 4 jaafnehben bereikt. Aangifte dignt vóór 10 april a.s. te geschieden ter gemeente-sekretarie, afdeling onderwijl Ons tPggnwoordig winkelmeisje gaat ons verlaten, il jij li aafTpiaa t. sTtyi e m c n mcUntercsse vo 5pulairc muziek. Van Aostastraat 28 - Heiloo - Tél. 3ÏJU6 t /LU v\iy^Grote sortering 's Zaterdags tot 6 uur geopend. --STATIONSlVE/85>NtlEILOO TELEFOON 31440 EG 211 HEILO TELEFOONk 31875 ok voor MAVO, s 3' Openbare Scly Laan van Mui HEILOO. aan het schoolgebouw maandag 15 m£>p?Kyan 15.00 -16.30 uur dinsdag woensdag vrijdag zaterdag 16 ma^rt v&nM5-00 -16.30 uur 17 maakt van 15-.00 -16.30 uur 19 maar\ van 15.00x16.30 uur 20 maartlvan 11.00-1^.00 uur. of telefonisch :/02200 - 31359. Er wordt geep toelatingsexamen afgenomerl; toe lating geschild t na beoordeling van het dejor de hoofden derroasisscholen verstrekte advies.' De school leidt\op zowel voor het MAVO ill als het MAVO/ IV iycamen, terwijl de mogelijkheid bestaat vrijstelling, te verkrijgen van het dóen van middenstandsexamen. Na de Brugklas is Jnet voor zeer goede leerlingeh, mogelijk over tor stappen naar de Ee klas van nHHavo. Aan de school is verbondan een cursus maMslaeschrijven voor de leerling/n van de klassen 2 en~TS. Op zaterdag geen school. Tot h(/t geven van inlichtingen is ondergetekende gaarne bereid; telefoon thuis: 16129. De direkteur der school, N. H. BIERSTEKER De burgemeester van Heiloo maakt ter voldoening aan iet bepaalde in artikel 22 in de Wet op dp Ruimtelij ke Ordening bekend, dat de gemeenteraad in zijn ver gadering van 26 februari 197rvt«jeft-44asloten te ver- klarbR, datween bestem- ngspjan wopdt voorbereid /oor he\ gedeelte van de ge meente, \dat op de bij het besluit behorende kaart met qwtjbele aV.cering is aange geven êri met. eeri wyartc stippellijn ik, begrensd Het besluit hóeft betrekk op gronden, gelegen aan pe Boekejermeerwkg. Hot besluit, ligt met /de daarbijbehoren?tP^waxfr«van- IT maart 1 ter inzage Vter ge- meeptesekretarie, yfdeling Algemene Zakeny' Leverbaar KLEUREN; C EMlR UI veilspeciaalzakk heerenweg 144 heiloo tel. 31799 fleiloo, 4 maarflT 1971. j De burgemeester j van Heiloo, /mr. J. M. Corver- van Haafte\ Bij IFA gaat alles even gemakkelijk.en gemoedelijk. Alle bekende merken overzichtelijk uitgestald. Eersteklas kwaliteit voor het grijpen. Geerfgezoek of onnodig geloop, per'sponlijke service als specialiteit. Mannen, vrouwen, kinderen waarderert dat - voelen zich in een gezellige, moderne IFA-zaak thuis. Tel de financiële voordelen bij prettig wirikeler/pp; een laag geprijsd assortiment, aantrekkelijke weekaanbiedingen en een spaarsysteem dat zoden aan de dijk zet. IFA voor de betere boodschappen... een kind begrijpt dat! GELDIG T/M 13 MAART. - r'- gpauua wCC 0,3 literfles van 2,08 voor fles, 340 gram van 1,36 voor inhoud 130 gram van 2.75 voor 13 GULDEN GESPAARD- ln 15 GULDEN WAARD 10 PRIJSWIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN 13 0LCSE VCLVETTE GOUDSE IrETSSET prima kwaliteit, pak van 98 nu b3 jus d Orange, gr. fl. van 1 46 deze week 129 markt Trikpl)cUle(J>ffg/ Bó kleed zelf uw fvajXenorm Voordelig Wij namen de nadat en leve ren u(l kledingT-èegiacaodeerd pas klaar gc si léd e naT/X a b rie k Vraagt vrijltj/pi'ijsopgaaf De Trapperfspecialist, Post bus U67 Beverurjls, telefoon «1717-5981. Na 18 u.: 01751- 2443. De fiets mag dan een typisch individua listisch vervoermiddel zijn, toch heeft men steeds weer getracht zo veel mo gelijk mensen op één fiets j te krijgen. Al vroeg ontstonden fietsen waarop men gezellig naast elkaar kon zitten, waarbij elk zijn eigen fiets bereed. De fietsen waren met verbindingsstangen aan el kaar gekoppeld en men /noest dus echt wel samen dezelfde kant op willen, an ders kwamen er moeilijkheden. Ook wer den. er driewielers gebouwd waarop de fietsers achter elkaar plaats namen; de voorste berijder tussen de twee voorwie len en de tweede berijder op een zadel bovefj het achterwiel Onafhankelijk van elkaaV bracht men voortbeweging tot stand), de voorste berijder via aan de wielen! bevestigde pedalen, de achterste berijder via pedalen met een ketting. Men gaf aan dezé fietsen de naam tan dem; eén woord van Ierse oorsprong. In Engeland noemde men een paarden- gespan waarbij 4e paarden achter elkaar werden gespannen een gespan ,at length'; de Ieren vervingen deze benaming door tandem en 'dope benaming werd overge nomen voor\de tweepersoons fietsen. Voor tandere rijden kregen de fietsers speciale vodslichting. Zo vermeldt het Geïllustreerd 'Handboek voor wielrijders uit 1891,Óni met goed gevolg tandem te rijden, ip he^ noodzakelijk dat de twee rijders bij/elkaar passen en om het zover- te brengén, is /dikwijls een bestendige oefening'nodig. De tandem heeft meer de neiging 'om om \te slaan dan de single tricycle' en vooral moeten de rijders bij het maken van bochten zeer voorzichtig rijden/ Ook wordt\zij gauwer buiten ge bruik/gesteld, en daarom moet men over sleeve wegen langham met haar rijden'. Als je met z'n tweern op één fiets kunt rijdèn, waarom dan ook niet met meer. Dat overdacht in 1893 mijnheer A. J. vop Scheidt uit het Amerikaanse Buffa- Hij konstrueerde mogelijkheden om zjTjn vier zonen op de fiets mee te ne- ien: één op een zadel op het achterwiel, -én achter het stuur, én twee trapsge- ijs voor het stuur op zitjes, steunend op de vooras. In totaal leverde dit een be lasting van meer dan 400 pond voor deze familiefiets. De historie vermeldt dat Von Scheidt met zijn vier zonen in één middag naar de Niagara waterval fietste en dat zonder moeilijkheden. Geen aan trekkelijk idee om één man vier anderen te laten voorttrappen, beteA eenieder wat kracht opbrengen voor de voortbeweging. Een zekere Lenning bouwde zo om streeks die tijd een vijfwielige fiets waar op acht mensen konden plaatsnemen en allemaal moesten trappen. Ook het leger zag brood in meerper- soonsfietsen. Zo werd in Engeland een multicycle gebouwd, waarop twintig sol daten konden plaatsnemen; die fiets was in staat ook nog een kleine bagage- of munitiewagen voort te trekken. In Al- dershot heeft men met dit voertuig ge oefend en men zegt dat daarmee een snelheid van ruim dertig'kilometer kon worden bereikt. Een heel apart voorbeeld van een meer- persopnsfiets komt uit Amerika. Daar bouwde men in het begin van deze eeuw- een fieVs als boevenwagen; een fiets met drie zitplaatsen, waarmee de politie mis- dadigers\ kon opbrengen. De eerste be rijder zore;de voor sturen en voortbewe gen, dé laatste berijder moest meehelpen trappen en meteen de tussen beiden ge- gezeterf boéf in de gaten houde/ Het aan/al meerpersoons fietsen dat in de loop van vele jaren is aëbouwd is legio. Zo 'had men in Parijs ln de jaren voor de Eerste Wereldoorlog' succes met een décupië.tte, een fiets waarmee niet minder dan tien berijders feich over de auto-lege boulevards van 'de lichtstad konden spoedén. Met z'n allen trappend konden zij op Neen recht jstuk weg een snelheid van 65 a 70 kilometer per uur halen. In de boebteh moqkt men het wat kalmer aan doen.\Dë lengte van het ve hikel bedroeg 7.24 melrer, het gewicht 138 kilo. In Bieleveld werd in /901 een zeszitter gebouwd, die toen vbpr de langste tan dem ter wereld doording en waarop re gelmatig van Bieleffld naar München werd gereden, een afstand van 45 kilo meter. De eer de langste Aandëm ter wereld te hebben gebouwd Avordt tot op de dag van vandaag steeds weer betwist. In het Brabantse Schijrfdel werd nog ,in 1970 door leden van/de carnavalsvereniging De Morkolven eén fiets vobr dertien per- t sonen gebouwd/met een lengte van der- tien meter; als/kruissnelheid werd 25 km per uur genoteerd. In Luzem bracht men het nog verdy'. Daar konstrkeer^en stu denten een fiets voor 28 peVsonen met een totale lengte van 20 meterkmaar dan wel de fiet/ers in een dubbele\rij geze ten. Vijf jafei' geleden zorgde Apeldoorn - voor een Wereldprimeur: een fidts met twintig zadels en de bescheiden lengte van vier/meter. Een huwelijksgesd/Vnk voor me/rouw Buitenhuis-De Ilaan\Vlie tegen haar schoonmoeder had gezegd laat je bet ei achttien kinderen kunt hebb^p, die je de baas kunt, dan geen een. Alleen de eer/te én de laatste berijder van deze fiets moeten trappen; de achttien mee- zitters behoeven niets te doen. Een heel opmerkelijke tandem werd in 1963 in Hilversum getoond: een uit- schuifbare tandem, die toen een fiets voor de foekomst werd genoemd. Van alle meerpersoonsfietsen heeft de tweepersoonstandem, waarbij de berij ders achter elkaar zitten en beiden voor de voortbeweging zorgen, het meeste succes gehad. De eerste modellen waren van Engelse oorsprong. Deze tandem werd omstreeks 1935 in Nederland bijzonder populair. Een van de eerste foto's van prinses Juliana en prins Bernhard laten het verloofde paar op de tandem zien, rijdend door de tuin van paleis Het Loo. Vooral als huurfiets heeft de tandem het in die tijd goed gedaan. Enkele jaren geleden werd de tandem gemoderniseerd, opnieuw op de markt gebracht en is thans weer - j zij het op zeer bescheiden schaal - in gebruik. Toch wel gezellig zo samen op de fiets. Aan liet einde van de vorige eeuw- was bij de ldflen van de verschillende Neder landse fibtsclubs het za^l- en figuurrijden bijzonder\in trek. Het ging hierbij om het rijden in een vrije klettie ruimte, waarbij net als bijlhet kunstï/jden op de schaats, verschillende figure/i moesten worden gereden. EA werdeiy op de hoge bi's ware kunststukken verjfóond, waarvoor durf. bedrevenheid, zelfvertrouwen, vlugheid en lenigheid ^lodlg waren. Ook op lage fietsen werd\f/guurgereden, maar dat stelde uiteraaM andere eisen. Men kon zich theoretiscn trainen met behulp van het boekje .Handleiding voor het zaalrij den' door J. IC. uleijer dat in 1895 ver scheen. Er /verqen veie demonstraties gegeven en wedstrijden gehouden. Be roemde buitenlandse kunstrijders kwa men naar Nederland, zoals de Ameri kaanse stuntfietsey Nic. Kaufmann die in 1888 in het Amsterdamse Paleis voor Volksvlijt optrad. \^at hij precies deed weten wij door een\verslag uit een van de Amsterdamse knipten van die dagen. .Zijn rijden overtreft\allos was men ooit van dien aard gezien meeft of heeft dur ven denken, lammer \dat mijn pen niet in staat is dele kunststukken naar waar de te beschrijvenzij toestonden o.a. in het volgende: hij staat met een voet op de trapper en met yle andere op de opstap en rijdt zo met\de handen los; hij rijdt in verkeerde pdgitie op het rij wiel gezet/n voor- en achteruit, zonder zijn handen te gebruiken, draait zich dan eenslllaps om, laat zich zakken, zit op de b;u/kbone en laat zijn handen los; verder hangt hij dwars over zijn bicycle en houdt) met zijn handen de trappers in bewegind; ook gaat hij op een der trap pers zitten en houdt zijn wiel al rijdende door ziJh op te geven; hij gaat op een wiel rij/iende enige malen voor- en ach teruit pe zaal rond en blijft dan op een punt Als een tol in de rondte draaien; daar/fa staat hij kaarsrecht met het ene been op het zadel en met het andere op de stuurstang. Als deze rijdende bewe gingen afgelopen zijn, zet hij zijn wiel midden in de zaal en klautert dan tegen spaken en velg op en maakt op deze wijze allerlei standen, staat bijvoorbeeld op een spaak en op de velg; ook klimt hij dan over de stuurstang heen en maakt a.h.w. een plank bovenop zijn rij wiel. Zijn tour de force échter is: het kleinste wiel met backbone onder zich door gooi en, terwijl hij op de trappers blijft staan, met. fdiet, kleine wiel voor zich, dat hij beet pakt en met een vlugge beweging ondf r zich doorwerkt, zodat hij op het zade terecht komt en weer doorrijdt.' Latei' kwamen al deze behendigheids- stukjtes in de circus-acrobatiek terecht en lelden daar een taai leven: geen cir- cusopireden of er is ook wel éen fiets- nummfer bij. Toch is het kunstfietsen niet hélemaal van de baan. In Duitsland heeft Jeze behendigheidsspora een ople ving dc»rgemaakt en vindt iele beoefe naars. ®ok Nederland is niet helemaal zonder Aunstfietsers. Heerlfcrheide heeft zelfs eenlclub van kunstfiqtsers, De Hei debloem, \die over een eigen gebouw be schikt wabr deze sport n/et ijver en en thousiasme wordt beoefend. Men rijdt de kette, de Vagen, de caroussel, het trio, de pyramids enz. en workt met serieuze puntentelliiie. ,Ik mom voorop stellen' verklaarde qnlangs een van de leden ,dat de sport geweldig mqbilijk is. Er is een lange tijd vobr nodiÉ om het te leren. Bij het kunstwielrijden kan je pas je top bereiken als jA dertng, veertig jaar bent. En dan moet j\nqg per week, drie, vier keer oefenen.' Tóen sensationele sport die bij demons tra tie w/veel bekijks trekt. Wat in Heenerheide lyn. kan elders natuur lijk ook; als er mfaar iemand is die be gint. Er zijn indivicmele kunstfietsers ge noeg; bijvoorbeeld yp de een wieier of monocycle. Ifet rijddb op één wiel is in Amerika op /iet ogenblik een opkomende sport. Nederland zou\zelfs een wereld recordhouder op dit gèibied hebben. In 1968 verbeterde d<\ toen 17-jarige Hans Sak' uit Haaksbergen het record dat sinds/ 1963 op naam Van een Frans man stond met ruim 40 ftm. Hans over trof hem door op een eenV'ielige fiets in 15 uur ren afstand van 14(\ kilometer af te leggen. Kunststukjes gerlocg. De Alk- maardër Ton Vreeker kwam een paar jaar gJleden in het nieuws met een bui- ten-nydel éénwieler met eeA zadel op maay liefst twee meter hoogve, te be klimmen met behulp van een lantaarn paal. De heer E. van Beek uit\ Amers foort zocht het omstreeks die ze\fde tijd ook hoog en droog en bouwde 'n Viraffe- fiets door twee damesfietsen op ylkaar te monteren tot een ingenieuze maxifiets waarop hij twee meter hoog boverk, het laag-bij-de-grondse verkeer uitsteek/. Met een soortgelijk instrument stuntte een aantal jongens in Lunteren. Daarmee is de kous niet af. Vooral de jeugd blijkt bijzonder inventief te zijn in het beden ken en construeren van allerlei uitzon derlijke fietsmodellen steeds dankbare onderwerpen voor fotografen. Een bewijs ook dat de fiets nog altijd springlevend is en ongekende mogelijkheden heeft.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1971 | | pagina 5