ALWEER ZO'N IJZERSTERKEen elke dag bezorgen wij gratis thuis!
EEN NIEUWE „VEENDAM"
IN DE VAART
KRAT
24 flesjes
dracagkoffer
van 7.95
nu 6.45
2 rol Hooymeier
BESCHUIT van 100, bij
ons
3/4 ISferpot
van 0.99
t, j tei reg
hoek
Ewislaan
Tel. 30437
Het beste voor uw bonte was
big ons
Literblik Golden Garden
ANANAS stukjes
139 nu
Literfles ATRACTA
UP of COLA
99 nu
DIEPE, PLATTE of
ONTBIJTBORDEN
2 stuks
Literblik Franse
SPERZIEBOONTJES
120 nu
2 zakjes, 5 smaken
SOEP
124 nu
per flesje 0.50
per krat 12.00
Pak 6 st. (gev. koek)
AMSTERDAMMERTJES
110 nu
Heel gesneden WIT-
of BRUINBROOD
slechts
Pak 4 rol
AUTODROP
120 nu
Grote pot
CREME - 21
245 nu
Grote zak make-up
WATTENBOLLEN
198 nu 8
4 pakjes
INSTANT PUDDING
168 nu
Koelesman
bij ons
1
Grote kaasreklame:
2 pond kaas voor 55 cent
„DE LAATSTE EER"
Voor Vis en
Delicatessen
FA. D. DE GRAAF
Wielerunie gaat trimmen
per fiets stimuleren
UITKIJKPOST
14 FEBRUARI 1973
AMSTEL PILS
BONT
KRACHT
5.85
nu 9.95
98
79
198
98
89
KUNDHP
89
98
199
139
98
87
79
SUPER-MARKT
APPEL
MOES
0.79
en bovendien
„een pak beschuit voor 2 cent"
Wanneer men bewaar-lustig is en gaat
snuffelen in oude kranten, dan komt
men tot opvallende ontdekkingen. Bij
voorbeeld ten aanzien van prijzen. Voor
al in deze tijd van prijsverhogingen aan
de lopende band.
Wij vonden een „advertentie- en nieuws
blad voor Heiloo" een voorloper van on
ze „Uitkijkpost" van 1937, en willen
daaruit een paar interessante adverten
ties lichten.
Maatkostuum voor 34,
De heer A. Braakman aan de Heeren-
wcg kondigde in het nummer van 19-2-
'37 aan een „Groote Kaasreclame". „Pi
kante fijne oude kaas voor 30 cent per
pond; ter kennismaking alleen volgende
week 2 pond voor 55 cent." En of deze
reclame nog niet aantrekkelijk genoeg
was bood de heer Braakman bij deze
kaasreclame nog een pak beschuit aan
voor 2 cent!
De heer Zeylmans (Stationsweg 74) le
verde uitstekend maatwerk. Een modern
costuum prees hij aan voor zegge en
schrijve 34,
Woningbureau „Eekhof" bood vrijstaan
de huurwoningen aan voor 4,10 per
week.
De fa. Marees-Oudes (toen nog geves
tigd aan de Raadhuisweg) bood een
„mooie onderjurk, Fill d'Ecose met zijde
aan voor 115 cent". Een bijpassende di-
rectoir van 67% cent werd daarbij aan
bevolen Bij deze firma kon men toen
ook al badhanddoeken kopen voor 11 ct.
Bij aankoop van 1.00
2 ons biskwie cadeau
Levensmiddelenmagazijn Jan Veenis wist
van reclame maken. In een bepaalde pe
riode gaf deze kruidenier bij een aan
koop van 1.00 2 ons Verkade's gemeng
de biskwie cadeau.
Burgemeester en wethouders van Hei
loo riepen sollicitanten op naar de be-
BEGRAFENISVERENIGING
belast zich met
BEGRAFENISSEN
CREMATIES en
TRANSPORTEN
voor de kostende prijs
Geen leden - geen kontributies
Uitvoerder:
A. KLAASE
Straatweg 121, Heiloo
Telefoon 31521
b.g.g. 31009 of 30306
A. N. BOERMA
Raadhuisweg 11, Heiloo
Telefoon 31009
b.g.g. 30306
STATIONSWEG 85
TELEFOON 31440
IIEILOO
trekking van: Correspondent der Ar
beidsbemiddeling. Salaris 150,per
maand.
De heer J. Kroon aan de Holleweg ver
kocht rond 1937 niet alleen aardappelen,
maar ook „erwten en boonen".
„Om zoo nog een eenigszins dragelijk
inkomen te verdienen"
De middenstand had het rond 1937 niet
best, aldus een verslag over een bekeu
ring aan een winkelier, welke buiten
sluitingstijd had verkocht.
De toenmalige redaktie schreef het vol
gende erover. „Men moet eenigszins re
kening houden met de bijzonder zorgvol
le omstandigheden waarin de winkel
stand in het algemeen verkeert. Dan is
het zeer zeker te billijken dat kleine
winkeliers trachten zovel mogelijk om
te zetten, om zoo nog een eenigszins dra
gelijk inkomen te verdienen. Het is nu
eenmaal hard tegen een klant te moeten
zeggen dat verkoop bij de wet verboden
is, terwijl men een winkel vol artikelen
heeft." Het slot van het verslag is al
even opvallend: „In het ongunstigste ge
val verliest de winkelier, die zich aan de
voorschriften houdt, en dus niet ver
koopt, nog een klant bovendien."
Dit nog eens herlezende, worden wc her
innerd aan de ellendige crisistijd in de
dertiger jaren.
N.M.
De Koninklijke Nederlandsche Wielren
Unie die zich tot nu toe alleen met de
wielrennerij als wedstrijdsport bezig
hield, gaat nu ook het trimmen op de
fiets stimuleren en dan natuurlijk op een
racefiets. Wie zich niet in de geijkte
kategorieën amateurs of veteranen thuis
voelen, krijgen nu hun kans door middel
van gereglementeerde koersjes. Voor
iedereen die van hard fietsen houdt, zijn
er dan mogelijkheden. En nog met een
goed motief ook. Dokters propageren het
fietsen en geven velen de raad eens wat
te gaan „trappen", gedachtig aan de
slagzin: rijd voor je leven en houd hart
en vaatziekten huiten.
Voorjaar 1973 staat er iets van groot
belang in de reiswereld te gebeuren:
De Holland Amerika Lijn gaat dan op
nieuw „VEENDAM" in de vaart bren
gen. Een waar teken des tijds - en nu
ook eens een verheugend!
Twintig jaar geleden moest de vorige
„VEENDAM" de zee ruimen. Naar de
sloop met dat schip! Want dc mensen
hadden het ineens zo druk gekregen met
hun nieuwe speelgoed. Ze hadden dertig
eeuwen gevaren maar nu wilden ze ver
der gaan vliegen en na slechts dertig
jaren knutselen lukte dat ook, - zelfs
transatlantisch - Met twintig knopen
over de zee? Welnee, ben je gek? Met
driehonderd ja met vijfhonderd knopen
hoog daarboven naar de overkanten van
alle oceanen!
De kade raakte verlaten, de luchthaven
werd tot gedrang en de mooie pries
teressen van de lelijke afgod Haast, die
op tien kilometer hoogte boven de golven
de diepvriesdoperwtjes gingen ronddra
gen, leken het waarachtig van Neptunus
en zijn scheepsbeschuit gewonnen te heb
ben. Deze echter lachte in zijn zeewier-
baard want hij kende de mensen beter
dan ze zichzelf kenden. Hij wist wel dat
ze tot hem zouden terugkeren als ze in
de benauwenissen zouden raken. En om
dat hij hen ondanks hun trouw aan zijn
element toch goed gezind was gebleven,
gaf hij tegen 1973 een goedgunstige wenk
aan een hem dierbare rederij, en zo
komt er dan straks tóch weer een nieu
we „VEENDAM" in de vaart!
Waarom? Omdat zoveel mensen aan de
wal plotseling met grote schrik zijn gaan
bemerken, dat ze met al hun haast en
onrust in nood en op de klippen geraakt
zijn en dat ze gered moeten worden. En
gelukkig dan maar: in mei 1973 kan de
reddingboot hen bereiken.
Foto 2: De ware ontspanning van ziel, geest en lichaam, dat is het cruisewezen.
De „VEENDAM" zal zich van meer tra
ditionele reddingboten gaan onderschei
den ten eerste door haar grootte (22.700
ton!) en ten tweede door het hoogst op
merkelijke feit, dat ze met haar passa
giers niet van de zee naar de veilige wal,
maar van de wal naar de veilige zee zal
gaan varen. De passagiers zullen dan ook
eigenlijk niet zozeer als schipbreukelin
gen maar als welvaartbreukelingen aan
boord komen. Overal immers aan de wal
nam de bedreiging van hun welzijn toe.
Het leven werd daar echt gevaarlijk.
Volte, agressie, misdaad, haast, steeds
meer haast. Zelfs bij vakantiegangers.
Verkeersellende, lawaai, stank, kopzorg.
Toen zijn ze hun noodsein SOS gaan
uitzenden, dat in de moderne code als
CRUISE gespeld wordt.
Op 14 mei zal de „VEENDAM" de eer
ste groep van 500 bevoorrechten aan
boord kunnen nemen. Vrouwen en kinde
ren het éérst aan boord - maar ook voor
de mannen zal er plaats zijn. Een ieder
van hen, die van de levendige Rotter
damse Wilhelminakade over de loop
plank naar het schip zal treden, zal zich
mateloos opgelucht voelen en voor
lopig net zo veilig voor alle bedreigingen
als de schepselen, die lang vóór hem, nog
net voor de bui binnen, Noach's Ark be
traden. Ze zullen dan aan de reling van
het hoogste dek nog wat uitzien over
alle gruwelijke jachten aan de wal
en, als de tros wordt losgesmeten of
vooral, als hun „VEENDAM" straks aan
de Hoek van Holland de zee op zal gaan,
beseffen, dat hun Bevrijding begonnen is.
Een bevrijding zal het wezen. Op 14 mei
voor elf dagen helemaal naar Cassablan-
ca en tussenhavens. Op 26 mei achterom
Engeland naar Noorwegen en Denemar
ken en op 6 juni via Engeland menige
Noorse fjord in en naar Kopenhagen
die nieuwe „VEENDAM" mag dan op
haar eerste drie cruises met zoveel ver
scheidenheid elck wat wils aan ongewone
bestemmingen bieden, maar het goede
leven aan boord en de feestelijke zee
vaart zullen toch de ware bevrijders
blijken.
Wat het schip betreft: een letterlijk
grootscheepse verbouwing, die 15 miljoen
gulden gekost heeft, betekent aanpas
sing aan de eisen van het moderne crui-
sebedrijf. Als 't waait, zullen stabilisato
ren welhaast alle rol uit het schip kun
nen halen, en welke cruiseganger met
ervaring zou zich behalve over teveel
wind nog andere zorgen kunnen maken?
Bij cruises nu eenmaal géén zorgen om
bagagegesjouw, om parkeerruimte, om
hotelkamers en op een „VEENDAM"
/elfs niet om de elders altijd wat moei
lijke fooiengeverij. Onbezorgd slenteren
in uitzonderlijke en romantische oorden
als Ytterdal of Vigo of Gudvangen of
Thorshavn maar als hoofdzaak tel
kens daartussen de wijdte van de zee,
de heldere sterren, on ongesluierde zon,
de longen vol frisse lucht, de afwezig
heid van alle vulgaire, reisbedervende
haast die maar hartinfarcten oplevert.
De ware ontspanning van ziel, geest en
lichaam, dat is het cruisewezen.
De „ROTTERDAM", de „NIEUW AM
STERDAM" en de „STATENDAM" gin
gen vanuit Amerikaanse havens varen.
Toen zij hun Wilhelminakade verlieten
omdat lijndiensten overzee niet meer
rendabel uit te voeren waren, leken de
luchtvaart en de menselijke rusteloos
heid de zeevaart voor goed te hebben
overwonnen. Dat is gezichtsbedrog ge
weest. Want na enkele jaren van Haast-
aanbidding en toegenomen spanningen is
gebleken, dat het reizend publiek tot een
beter inzicht kwam. De Holland Ame
rika Lijn heeft blijkbaar dit tijdstcken
begrepen en als haar drie nieuwe cruise
schepen „VEENDAM", „VOLENDAM"
en „PRINSENDAM" in de zomer van
1973 de zee op zullen gaan en de men
sen zullen bieden wat ze in hun vakantie
écht nodig hebben, zal het in de praktijk
blijken, dat óók de wijsheid overwonnen
heeft.
Ik voor mij zal de Wilhelminakade ver
der beschouwen als een trefpunt voor
verstandige philosofen die weten waar
Abraham zijn oorlom haalt.
A. Viruly
oud-commodore der K.L.M.
Foto 1: Routekaartje van de cruises met de
MVEENDAM". Men kan ook eéfi gedeelte -van
een rout© nemen.