ALWEER ZO'N IJZERSTERKEen elke dag bezorgen wij gratis thuis! EEN NIEUWE „VEENDAM" IN DE VAART KRAT 24 flesjes dracagkoffer van 7.95 nu 6.45 2 rol Hooymeier BESCHUIT van 100, bij ons 3/4 ISferpot van 0.99 t, j tei reg hoek Ewislaan Tel. 30437 Het beste voor uw bonte was big ons Literblik Golden Garden ANANAS stukjes 139 nu Literfles ATRACTA UP of COLA 99 nu DIEPE, PLATTE of ONTBIJTBORDEN 2 stuks Literblik Franse SPERZIEBOONTJES 120 nu 2 zakjes, 5 smaken SOEP 124 nu per flesje 0.50 per krat 12.00 Pak 6 st. (gev. koek) AMSTERDAMMERTJES 110 nu Heel gesneden WIT- of BRUINBROOD slechts Pak 4 rol AUTODROP 120 nu Grote pot CREME - 21 245 nu Grote zak make-up WATTENBOLLEN 198 nu 8 4 pakjes INSTANT PUDDING 168 nu Koelesman bij ons 1 Grote kaasreklame: 2 pond kaas voor 55 cent „DE LAATSTE EER" Voor Vis en Delicatessen FA. D. DE GRAAF Wielerunie gaat trimmen per fiets stimuleren UITKIJKPOST 14 FEBRUARI 1973 AMSTEL PILS BONT KRACHT 5.85 nu 9.95 98 79 198 98 89 KUNDHP 89 98 199 139 98 87 79 SUPER-MARKT APPEL MOES 0.79 en bovendien „een pak beschuit voor 2 cent" Wanneer men bewaar-lustig is en gaat snuffelen in oude kranten, dan komt men tot opvallende ontdekkingen. Bij voorbeeld ten aanzien van prijzen. Voor al in deze tijd van prijsverhogingen aan de lopende band. Wij vonden een „advertentie- en nieuws blad voor Heiloo" een voorloper van on ze „Uitkijkpost" van 1937, en willen daaruit een paar interessante adverten ties lichten. Maatkostuum voor 34, De heer A. Braakman aan de Heeren- wcg kondigde in het nummer van 19-2- '37 aan een „Groote Kaasreclame". „Pi kante fijne oude kaas voor 30 cent per pond; ter kennismaking alleen volgende week 2 pond voor 55 cent." En of deze reclame nog niet aantrekkelijk genoeg was bood de heer Braakman bij deze kaasreclame nog een pak beschuit aan voor 2 cent! De heer Zeylmans (Stationsweg 74) le verde uitstekend maatwerk. Een modern costuum prees hij aan voor zegge en schrijve 34, Woningbureau „Eekhof" bood vrijstaan de huurwoningen aan voor 4,10 per week. De fa. Marees-Oudes (toen nog geves tigd aan de Raadhuisweg) bood een „mooie onderjurk, Fill d'Ecose met zijde aan voor 115 cent". Een bijpassende di- rectoir van 67% cent werd daarbij aan bevolen Bij deze firma kon men toen ook al badhanddoeken kopen voor 11 ct. Bij aankoop van 1.00 2 ons biskwie cadeau Levensmiddelenmagazijn Jan Veenis wist van reclame maken. In een bepaalde pe riode gaf deze kruidenier bij een aan koop van 1.00 2 ons Verkade's gemeng de biskwie cadeau. Burgemeester en wethouders van Hei loo riepen sollicitanten op naar de be- BEGRAFENISVERENIGING belast zich met BEGRAFENISSEN CREMATIES en TRANSPORTEN voor de kostende prijs Geen leden - geen kontributies Uitvoerder: A. KLAASE Straatweg 121, Heiloo Telefoon 31521 b.g.g. 31009 of 30306 A. N. BOERMA Raadhuisweg 11, Heiloo Telefoon 31009 b.g.g. 30306 STATIONSWEG 85 TELEFOON 31440 IIEILOO trekking van: Correspondent der Ar beidsbemiddeling. Salaris 150,per maand. De heer J. Kroon aan de Holleweg ver kocht rond 1937 niet alleen aardappelen, maar ook „erwten en boonen". „Om zoo nog een eenigszins dragelijk inkomen te verdienen" De middenstand had het rond 1937 niet best, aldus een verslag over een bekeu ring aan een winkelier, welke buiten sluitingstijd had verkocht. De toenmalige redaktie schreef het vol gende erover. „Men moet eenigszins re kening houden met de bijzonder zorgvol le omstandigheden waarin de winkel stand in het algemeen verkeert. Dan is het zeer zeker te billijken dat kleine winkeliers trachten zovel mogelijk om te zetten, om zoo nog een eenigszins dra gelijk inkomen te verdienen. Het is nu eenmaal hard tegen een klant te moeten zeggen dat verkoop bij de wet verboden is, terwijl men een winkel vol artikelen heeft." Het slot van het verslag is al even opvallend: „In het ongunstigste ge val verliest de winkelier, die zich aan de voorschriften houdt, en dus niet ver koopt, nog een klant bovendien." Dit nog eens herlezende, worden wc her innerd aan de ellendige crisistijd in de dertiger jaren. N.M. De Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie die zich tot nu toe alleen met de wielrennerij als wedstrijdsport bezig hield, gaat nu ook het trimmen op de fiets stimuleren en dan natuurlijk op een racefiets. Wie zich niet in de geijkte kategorieën amateurs of veteranen thuis voelen, krijgen nu hun kans door middel van gereglementeerde koersjes. Voor iedereen die van hard fietsen houdt, zijn er dan mogelijkheden. En nog met een goed motief ook. Dokters propageren het fietsen en geven velen de raad eens wat te gaan „trappen", gedachtig aan de slagzin: rijd voor je leven en houd hart en vaatziekten huiten. Voorjaar 1973 staat er iets van groot belang in de reiswereld te gebeuren: De Holland Amerika Lijn gaat dan op nieuw „VEENDAM" in de vaart bren gen. Een waar teken des tijds - en nu ook eens een verheugend! Twintig jaar geleden moest de vorige „VEENDAM" de zee ruimen. Naar de sloop met dat schip! Want dc mensen hadden het ineens zo druk gekregen met hun nieuwe speelgoed. Ze hadden dertig eeuwen gevaren maar nu wilden ze ver der gaan vliegen en na slechts dertig jaren knutselen lukte dat ook, - zelfs transatlantisch - Met twintig knopen over de zee? Welnee, ben je gek? Met driehonderd ja met vijfhonderd knopen hoog daarboven naar de overkanten van alle oceanen! De kade raakte verlaten, de luchthaven werd tot gedrang en de mooie pries teressen van de lelijke afgod Haast, die op tien kilometer hoogte boven de golven de diepvriesdoperwtjes gingen ronddra gen, leken het waarachtig van Neptunus en zijn scheepsbeschuit gewonnen te heb ben. Deze echter lachte in zijn zeewier- baard want hij kende de mensen beter dan ze zichzelf kenden. Hij wist wel dat ze tot hem zouden terugkeren als ze in de benauwenissen zouden raken. En om dat hij hen ondanks hun trouw aan zijn element toch goed gezind was gebleven, gaf hij tegen 1973 een goedgunstige wenk aan een hem dierbare rederij, en zo komt er dan straks tóch weer een nieu we „VEENDAM" in de vaart! Waarom? Omdat zoveel mensen aan de wal plotseling met grote schrik zijn gaan bemerken, dat ze met al hun haast en onrust in nood en op de klippen geraakt zijn en dat ze gered moeten worden. En gelukkig dan maar: in mei 1973 kan de reddingboot hen bereiken. Foto 2: De ware ontspanning van ziel, geest en lichaam, dat is het cruisewezen. De „VEENDAM" zal zich van meer tra ditionele reddingboten gaan onderschei den ten eerste door haar grootte (22.700 ton!) en ten tweede door het hoogst op merkelijke feit, dat ze met haar passa giers niet van de zee naar de veilige wal, maar van de wal naar de veilige zee zal gaan varen. De passagiers zullen dan ook eigenlijk niet zozeer als schipbreukelin gen maar als welvaartbreukelingen aan boord komen. Overal immers aan de wal nam de bedreiging van hun welzijn toe. Het leven werd daar echt gevaarlijk. Volte, agressie, misdaad, haast, steeds meer haast. Zelfs bij vakantiegangers. Verkeersellende, lawaai, stank, kopzorg. Toen zijn ze hun noodsein SOS gaan uitzenden, dat in de moderne code als CRUISE gespeld wordt. Op 14 mei zal de „VEENDAM" de eer ste groep van 500 bevoorrechten aan boord kunnen nemen. Vrouwen en kinde ren het éérst aan boord - maar ook voor de mannen zal er plaats zijn. Een ieder van hen, die van de levendige Rotter damse Wilhelminakade over de loop plank naar het schip zal treden, zal zich mateloos opgelucht voelen en voor lopig net zo veilig voor alle bedreigingen als de schepselen, die lang vóór hem, nog net voor de bui binnen, Noach's Ark be traden. Ze zullen dan aan de reling van het hoogste dek nog wat uitzien over alle gruwelijke jachten aan de wal en, als de tros wordt losgesmeten of vooral, als hun „VEENDAM" straks aan de Hoek van Holland de zee op zal gaan, beseffen, dat hun Bevrijding begonnen is. Een bevrijding zal het wezen. Op 14 mei voor elf dagen helemaal naar Cassablan- ca en tussenhavens. Op 26 mei achterom Engeland naar Noorwegen en Denemar ken en op 6 juni via Engeland menige Noorse fjord in en naar Kopenhagen die nieuwe „VEENDAM" mag dan op haar eerste drie cruises met zoveel ver scheidenheid elck wat wils aan ongewone bestemmingen bieden, maar het goede leven aan boord en de feestelijke zee vaart zullen toch de ware bevrijders blijken. Wat het schip betreft: een letterlijk grootscheepse verbouwing, die 15 miljoen gulden gekost heeft, betekent aanpas sing aan de eisen van het moderne crui- sebedrijf. Als 't waait, zullen stabilisato ren welhaast alle rol uit het schip kun nen halen, en welke cruiseganger met ervaring zou zich behalve over teveel wind nog andere zorgen kunnen maken? Bij cruises nu eenmaal géén zorgen om bagagegesjouw, om parkeerruimte, om hotelkamers en op een „VEENDAM" /elfs niet om de elders altijd wat moei lijke fooiengeverij. Onbezorgd slenteren in uitzonderlijke en romantische oorden als Ytterdal of Vigo of Gudvangen of Thorshavn maar als hoofdzaak tel kens daartussen de wijdte van de zee, de heldere sterren, on ongesluierde zon, de longen vol frisse lucht, de afwezig heid van alle vulgaire, reisbedervende haast die maar hartinfarcten oplevert. De ware ontspanning van ziel, geest en lichaam, dat is het cruisewezen. De „ROTTERDAM", de „NIEUW AM STERDAM" en de „STATENDAM" gin gen vanuit Amerikaanse havens varen. Toen zij hun Wilhelminakade verlieten omdat lijndiensten overzee niet meer rendabel uit te voeren waren, leken de luchtvaart en de menselijke rusteloos heid de zeevaart voor goed te hebben overwonnen. Dat is gezichtsbedrog ge weest. Want na enkele jaren van Haast- aanbidding en toegenomen spanningen is gebleken, dat het reizend publiek tot een beter inzicht kwam. De Holland Ame rika Lijn heeft blijkbaar dit tijdstcken begrepen en als haar drie nieuwe cruise schepen „VEENDAM", „VOLENDAM" en „PRINSENDAM" in de zomer van 1973 de zee op zullen gaan en de men sen zullen bieden wat ze in hun vakantie écht nodig hebben, zal het in de praktijk blijken, dat óók de wijsheid overwonnen heeft. Ik voor mij zal de Wilhelminakade ver der beschouwen als een trefpunt voor verstandige philosofen die weten waar Abraham zijn oorlom haalt. A. Viruly oud-commodore der K.L.M. Foto 1: Routekaartje van de cruises met de MVEENDAM". Men kan ook eéfi gedeelte -van een rout© nemen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1973 | | pagina 5