Doeschot-Rosenbauer b.v. siïS Brandweermaterieel aan de lopende band meer Elke brandweerman droomt van een „mooie" uitslaande brand Een brandweerwagen is rood en maakt een hoop lawaai maar er is 1 JUNI 1975 UITKIJKPOST I- maakt saelle ontwikkeliag door i "W-s//" z loals vrijwel alles in onze huidige naatschappij een steeds snellere ont wikkeling doormaakt, zo is het zeker .pk met de evolutie van het totale irandweerwezen. De wat aandoen- ijke brandweerwagen met de water ank en handpompbediening die te ien is in het Nationaal Brandweer- huseum in Ilellevoetsluis is in geen nkel o[)zieht meer te vergelijken met zat er momenteel aan preventie-, jlus- en hulpverlenings-materiaal zordt vervaardigd. Vooral do laatste ;0 a 15 jaar is de evolutie op dit ter- jein in een razendsnel tempo gegaan; jen tempo dat door Doeschot-Rosen- auer in Hippolytushoef niet alleen ardig is bijgehouden maar men heeft j Ier zelfs kans gezien om in enkele |aren tijds een groot marktaandeel in lederland en ook vèr daarbuiten te êrwerven. Ir komen opdrachten uit Italië, Po rn, Tsjechoslowakije, Noorwegen en Denemarken, maar evenzeer uit alle elen van Nederland. Zo heeft men nlangs de vererende opdracht van ,e Beroepsbrandweer uit Amsterdam f ekregen om 7 voertuigen te leveren, sen opdracht die nog een levering ffen 9 voertuigen in 1976 ten gevolge ;an hebben. IliilpverleniiigKwagen vaar lleilaa De gemeentelijke brandweer in Hei- »o heeft bij Doeschot-Rosenbauer èn zogenaamde „hulpverleningswa- fen" in bestelling, een wagen die over nkele dagen gereed kan zijn en waar tien alles op en aan zal kunnen bren- ;en om in elke noodsituatie paraat e zijn. 'ooral de hulpverlening en brand- ireventie nemen in het brandweer- ?ezen een steeds grotere plaats in. let toenemend aantal verkeersonge- allen, waarbij de hulp van de brand weer wordt ingeroepen, maar ook de preventie in grote gebouwen en voor- 1 bij de chemische industrie neemt teeds grotere vormen aan. '■o heeft Doeschot-Rosenbauer b.v. bij tkzo-Chemie in Delfzijl op een meta- ol verladings-plateau 2 torens van 11 I' j; leter hoog gemonteerd waar 2 water- i anonnen elk zonodig 5000 liter water per minuut kunnen s[>uiten. Kanonnen ;.jie op een afstand van 500 meter via j moppen bediend kunnen worden in >lke gewenste draairichting. Metanol is oplosbaar in water maar in dè che- nische industrie komt men nog wel oor andere problemen te staan. Vater is allang niet meer het enige i dusmiddel. I pe verzekeringsmaatschappijen wer- j en een goede brandbeveiliging ge- I akkig in de hand en dat is vooral hij I j ie chemische industrieën van levens- I i felang Heel moeilijker ligt de zaak bij het I lervoer van de miljoenen tonnen ex- j'ilosieven die over de grote wegen en i wateren worden vervoerd. In heel j lederland moet de brandweer ook P dit punt altijd paraat zijn om di- j eet in te grijpen. Hun uitrusting moet volledig zijn aangepast om ram pen te voorkomen en via communi catie-middelen moeten ze „hulptroe pen" uit de omgeving kunnen oproe pen. Het boerderijbrandje van vroe ger heeft hier allemaal weinig meer mee te maken. Hier komt nog bij dat het hele wagenpark van de brandweer volkomen aangepast moet zijn aan allerhande situaties die zich in Ne derland kunnen voordoen. We noemen alleen maar even de vaak smalle wegen, heuvelachtige terrei nen, gemeenten waar het water schaars is en bovendien moet men zich vooral in kleine gemeenten vaak behelpen met één wagen, waarin alle mogelijkheden geculmineerd kunnen worden. „In Nederland is een fabriek van brandweermaterieel dan ook meer een maatkleermakersbedrijf dan een confectiebedrijf", aldus de verkooplei der van Doeschot-Rosenbauer, de heer G. van Eyk uit Heiloo. „Er gaat ook heel wat aan vooraf. In dit vak ben je beslist geen marskramer in brand weermaterieel. Je moet allereerst technische kennis bezitten en goed op de hoogte zijn van alle blusmetho- dieken, de verschillende soorten voer tuigen en alles wat hier bij komt. Je bent meer een vertrouwensman en ad viseur. De procedure die aan de verkoop vooraf gaat kan ook zeer langdurig zijn. Je hebt met diverse instanties te maken voor de zaak rond zit, zoals b.v. de gemeenteraad.i Gedeputeerde Staten, de Distrikts-Inspektie die o.a. ook toezicht houdt op de bouw en niet te vergeten de plaatselijke brandweer die alle wensen vanzelfsprekend naai' voren kan brengen. Deze procedure kan zeer veel tijd kosten waarbij we meermalen niet in maanden maar in jaren moeten rekenen. Het ligt er veelal ook aan wat er bij een plaat selijke gemeente bovenaan de urgen- tielijst staat. Bij vrijwillige brandweerkorpsen ligt de zaak vaak eenvoudiger dan bij be roepskorpsen omdat de personeels lasten hier vrijwel miniem zijn. Bij de beroepsbrandweer stijgen deze perso neelskosten vaak vèr boven de mate- rieelkosten uit. In Nederland hebben we zo ongeveer 25.000 vrijwilligers en ik heb voor deze mensen veel res pect. Zij studeren en oefenen met een enthousiasme alsof het hun beroep is. Dag en nacht staan ze paraat:. Lichamelijk moeten ze ook nog in een opperbeste konditie zijn want de keu ring is bijzonder zwaar. Heiloo In Heiloo telt het gemeentelijk brand weerkorps 23 man. „Dit is beslist te kort" zegt brandweercommandant P. A. C. Nieuwpoort. Als één van de 'be langrijkste oorzaken wijst hij het slo pen van alle huizen in het centrum aan. „Daar hadden we veel van onze mensen zitten, maar die zijn nu alle maal weg". Blij is hij zeker met de nieuwe hulpverleningswagen die na aankomst in Heiloo volledig wordt uitgerust met brancards, dekens en met al wat maar nodig is om in nood situaties direct |iulp t.e kunnen ver lenen In de ruime brandweerkazerne staan al een Trekker-Mansehappen- wagen met een groot vermogen pomp en een Tankautospuit. Brandmeldingen komen er ongeveer zo'n 30 per jaar en het merendeel van deze meldingen loopt gelukkig met een sisser af. Toch moet zo'n korps paraat blijven. Elke dinsdagavond wordt er geoefend, er zijn wedstrij den en er worden cursussen gevolgd waardoor een aspirant-brandweerman het via diverse diploma's tot hoofd brandwacht kan brengen. Voor het geld hoeven ze dit niet te doen want de vergoeding die deze mensen krijgen scheelt per rang een paar luttele kwartjes volgens de uitlatingen van de heer Nieuwpoort. Het is gewoon het enthousiasme dat deze mensen bijeendrijft in dit wel heel speciale vak dat door hen naast de gewone dagtaak wordt uitgeoe fend. Vroeger kwam men na afloop van oefeningen of het blussen van een brandje nog wat gezellig bijeen in een stamcafé waar, naarmate de binnen brand met bier werd overgoten de verhalen steeds sterker werden. Mo menteel beschikken de meeste kazer nes over een eigen kantine, eigenlijk meer een sociëteit waar in een gezel lige sfeer heel wat belangrijke zaken worden doorgesproken. Ook regionaal bekeken raakt men steeds meer op elkaar aangewezen. Men kan elkaar ook dringend nodig hebben en zo wordt er uitgekeken naar centrale posten van waaruit men bij rampen in ijltempo kan optreden. De heer van Eyk, in Heiloo bij velen beter bekend als voorzitter van de af deling voetbal van de S.V. De Fo resters; spreekt met zoveel enthou siasme en respect over het werk van de vrijwillige brandweerkorpsen dat de vraag bij me opkomt of hij soms ook in dit korps thuishoort, een vraag die hij lachend maar zeer beslist moet ontkennen. De heer J. G. Doeschot is in dit op zicht beter bekend, een fervente brandweerman die in Alkmaar een grote reputatie heeft verworven als brandweerkommandant. Een aantal jaren terug begon de heer Doeschot, directeur van een machine fabriek en constructiebedrijf, in Alk maar op bescheiden schaal met het vervaardigen van brandweervoertui gen. Op een gegeven moment kwam hij in kontakt met de firma Rosen- bauer, één van de oudste speciaal- fabrieken op brandweergebied in Oostenrijk, met vestigingen in Oos tenrijk, Italië, België, Perzië en nog legio vertegenwoordigingen in alle de len van de wereld. De grootste fabriek van Europa met een enorm pompenprogramma. In Nederland maakte Doeschot van dit scala van mogelijkheden graag ge bruik en de verkering Doeschot-Ro senbauer werd in 1968 omgezet in een serieuze verloving. Rosenbauer par ticipeert nu voor een klein percentage in de fabriek te Hippolytushoef en omgekeerd kan men gebruik maken van de komplete know-how in Oosten rijk. De fabriek in Alkmaar werd al gauw te klein en ook in Hippolytus hoef, waar men naar toe verhuisde, vond al tot drie keer toe een flinke uitbreiding plaats. Sinds het vertrek naar Hippolytushoef, nu 5 jaar gele den, is' men ook de carosseriebouw ter hand gaan nemen. Het totale voer tuig wordt nu in één hand gebouwd. „Daarmee aanvaarden we ook de totale verantwoordelijkheid", aldus de heel van Eyk. Een verantwoordelijk heid die niet mis is te verstaan in een tijd waarin chemische fabrieken als paddestoelen uit de grond rijzen; fa brieken die mensen met levensge vaarlijke ladingen de weg en de vaar wateren opsturen. Over alle gevaren die zich zouden kunnen voordoen zo als b.v. ontploffingen en het zich ver spreiden van giftige gassen moet je maar niet te veel nadenken want dan zcu je geen rustig uur meer kunnen slapen. Deze zorgen laten we graag over aan mensen die hun verantwoor delijkheid ten opzichte van deze ge varen kennen. Een belangrijke taak in onze gemeenschap. Doeschot-Rosenbauer bouwt ook veel beveiligingsinstallaties, vooral voor de Petro-Chemische Industrie. Zo worden er o.a. sluisbeveiligingen gemaakt. „Sluizen zijn kunstwerken die vaak honderden miljoenen kos ten", aldus de heer van Eyk. „Ze wor den bescherrpd met o.m. schuim/wa terkanonnen die via speciale appara tuur op afstand bedienbaar zijn. Het aantal verschillende soorten voertuigen, pompen, motorspuiten, preventie en hulpverleningsmiddelen dat door Doeschot-Rosenbauer gele verd kan worden is zo groot en veel omvattend dat je hier alleen al een boek over zou kunnen schrijven. Zo zijn er b.v. Tank- en schuimblus- voertuigen, Crashtenders, die op vliegvelden worden gebruikt om in noodsituaties schuimbanen te leggen als ei- een buiklanding moet worden gemaakt, draagbare motorspuiten en motorspuiten op aanhangwagens, manschappen- materieelwagens enz. enz. Een klein deel van het totale pro gramma was onlangs te zien op de Internationale Brand wee'rten toon stelling in de R.A.I. Ruim 17.000 be- ei van alles te zien wat maar met brandbestrijding, branddetectie en hulpverlening te maken heeft. Ook Doeschot-Rosenbauer was hier op grote schaal vertegenwoordigd. „Wij noemen dat etalage maken", aldus de heer van Eyk. „Het is eigenlijk de enige manier eens te laten zien wat je te bieden hebt. Zo'n tentoonstel ling vraagt een wekenlange voorbe reiding en we zijn nu al 3 weken be zig om de stapels post die na afloop komen, te behandelen. Er zijn vele vragen te beantwoorden maar ook offertes te maken. Een directe ver koop zit er door de langdurige proce dure vooraf, meestal niet in. Het ge beurt vaak dat je pas één of meerdere jaren later respons krijgt op zo'n tentoonstelling. Voor de bezoekers is het vooral interessant dat ze op zo'n tentoonstelling veel vergelijkingsma teriaal te zien krijgen want ook van uit het buitenland is men hier ver tegenwoordigd. Het is de' kunst om technisch erg goed bij te blijven". In vergelijking met Rosenbauer in Oostenrijk is de fabriek van Doe schot-Rosenbauer in Hippolytushoef nog maar een peuter. Het totale po tentieel voertuigen dat in Nederland per jaar wordt gebouwd komt meest al niet boven de 120. Rosenbauer pro duceert alleen al momenteel zo'n kleine 600 voertuigen per jaar. In de fabrieken in Oostenrijk werken pint. 800 man. In Hippolytushoef warken et 40 en in de fabriek in Alkmaar! waar ook bepaalde onderdelen worden vervaardigd, nog eens 30. Rosenbauer begon reeds in 1866 met de fabrikage van brandweervoertui gen- en materialen. Doeschot een kleine 100 jaar later. Dank zij de goede samenwerking met deze groot ste fabriek in Europa die met een staf van gespecialiseerde technici werkt krijgt men in Hippolytushoef steeds meer belangrijke opdrachten te verwerken. Een gelukkige verkering, Doeschot- Rosenbauer, een verkering die nog heel wat perspektieven biedt voor de toekomst. zoekers, voornamelijk brandweermen sen van gemeenten en bedrijven kwa men hiei in 5 dagen tijd de drempel over. Een hoogst interessante tentoonstel ling die voor een zeer belangrijk deel in het teken stond van de brandweer preventie. Naast deze preventie was

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1975 | | pagina 4