Met Kerst nu eens niet fonduen,
maar: GOURMETTEN
MAX FACTOR HEEFT HET UITGEVONDEN;
PLAVUIZEN
0PH0UTENVLOEREN LEGGEN
KAN
<s> <s>
COTE DE NU ITS EN COTE DE
BEAUNE
UITKIJKPOST
14 DECEMBER 1977
Deze week demonstratie gourmetten by Albert Heyn
We gaan het dit jaar met Kerst eens
anders doen. We gaan niet fonduen,
niet barbecuen, maar: „gourmetten".
En als we gaan gourmetten, dan
betekent dit dat we zelf aan tafel
moeten gaan kokkerellen. En dat
betekent dat we op avontuur gaan;
ontdekken wat we met vlees allemaal
kunnen gaan doen. En de huisvrouw
zelf hoeft nu ook niet de hele dag in de
keuken te staan. En als U niet weet hoe
U moet starten: Albert Heijn in
Winkelhof 't Loo houdt deze week een
demonstratie gourmetten, waarbij de
klanten zelf aan de slag kunnen,
bijgestaan door een demonstratrice.
Maar laten we eerst iets over het
gourmetten vertellen. Wat hebben we
zoal nodig? Uitgaande van vier
personen hebben we twee gourmet
stelletjes nodig, ieder bestaande uit
twee spiritusbranders en twee panne
tjes met een antikleeflaag. Geen gezeur
met vet en alle eventueel ontstane
narigheid vandien. Het enige wat de
huisvrouw nu vooraf moet doen is een
aantal vleessoorten in kleine porties
klaar maken.
Maar behalve vleessoorten kunnen we
ook kip- of kalkoenvlees gebruiken,
stevige vis en orgaanvlees als kuiken
levertjes, niertjes enz. Deze vlees- en
vissoorten zetten we op een paar
schalen, waarbij de diverse vlees- en
vissoorten door slablaadjes van elkaar
gescheiden zijn. Wat zijn de overige
ingrediënten die we nodig hebben?
Natuurlijk sauzen. En verder: schaal
tjes met boterkrullen of klontjes
kruidenboter, een flesje olie, een
schaaltje met dunne plakjes ontbijt
spek en een schotel met groenten, die
bij de bereiding van het gerecht worden
meegebakken. We kunnen hierbij
denken aan bijvoorbeeld uiringen,
paprikaringen, plakjes tomaat, cham
pignons, enz.
We hebben verder kruiden nodig en
fruit. En als dessert kunnen we
bijvoorbeeld pannekoekjes met vruch
ten maken. En tot slot is stokbrood bij
het gourmetten ook nooit weg.
Aan de hand van deze ingrediënten kan
iedereen zijn eigen gerechtjes bereiden
en gaan experimenteren. En met een
oed glas wijn kan men zo uren gezellig
ezig zijn met elkaar.
Demonstratie
De belangstelling voor gourmetten is
een paar jaar geleden ontstaan, met
name door de aandacht in de culinaire
rubrieken van de damesbladen. Tot een
echte doorbraak is het tot dusver nog
niet gekomen, misschien wel door de
hoge aanschaffingsprijs van een goed
gourmetstel. Maar dit hoeft geen
beletsel meer te zijn, aangezien Albert
Heijn nu een gourmetstel tegen een
zeer lage prijs aanbiedt: f 39,-.
In deze omgeving zal alleen Albert
Heijn in Winkeïhof 't Loo een
demonstratie gourmetten verzorgen.
Gistermiddag vond de eerste demon
stratie plaats, en verder zal gedemon
streerd worden: vandaag tussen
14.00—16.30 uur, morgenmiddag 15
december ep vrijdagmiddag 16 decem
ber van 14.00—16.30 uur en
vrijdagavond van 18.30—20.30 uur. De
demonstratie zal verzorgd worden door
mevrouw van Balen, eventueel bijge
staan door de chef-slager, de heer J. de
Jong.
Het is de bedoeling, dat de
demonstratrice niet alleen zelf aan de
slag gaat, maar dat juist de klanten zelf
wat gaan klaarmaken, waarbij ze advies
zullen krijgen van mevrouw van Balen.
En natuurlijk kan men de zelfgemaakte
gerechten opeten.
En bij deze demonstratie zal men
merken, dat vlees dan wel de
belangrijkste ingrediënt- is, maar dat
zoveel verschillende andere ingrediën
ten erbij gebruikt kunnen worden.
Zodanig zelfs, dat ook niet-vleeseters
best eens kunnen gaan gourmetten.
Sinds enige tijd is het mogelijk
geworden ook op houten vloeren
plavuizen, tegels en natuursteen te
leggen. Het Rotterdamse bedrijf Pelt
Hooykaas-Elcemo B.V. brengt daar
voor onder de naam Inboma-vloer-
systeem een pakket op de markt
waarvan latex cementmortel het
belangrijkste bestanddeel is. Deze
mortel wordt gestreken op een
ondergrond van foamplaten die over de
houten vloer wordt aangebracht.
Daarna kunnen in dit bed plavuizen,
tegels en natuursteen gelega worden.
De nieuwe latex cementmortel is
ontwikkeld in nauwe samenwerking
met het Instituut voor Bouwmaterialen
en Bouwconstructies TNO. Het
materiaal laat zich op eenvoudige wijze
aanbrengen en komt op ongeveer
f 21.—per m2.
Toepassing
Losse planken moeten worden vast
gezet en het i raadzaam de slechte te
vervangen.
Daarop worden foamplaten geplakt og
geniet en vervolgens lijnt men de vloer
uit Het speciale mengsel vancement,
zand en rubberscrab (dat reeds in de
juiste verhouding is voorgemengd en in
zakken van 18 kg wordt geleverd)
wordt in een speciekuip gestort.
Daarna moet in een aparte emmer de
2-liter Elcé (vloeibare latex) leeg
gegoten worden waaraan 2 liter water
wordt toegevoegd. Deze vloeistof moet
door de droge mortel geroerd worden.
Eenmaal goed vermengd wordt het een
prettig te verwerken materiaal dat zich
gemakkelijk laat uitsmeren. Voordat
met een troffel of plakspaan de mortel
wordt uitgestreken, verdient het
aanbeveling eerst even een vochtige
spons over de foamplaten te halen om
de aanhechting te verhogen. In het
gelijkmatig uitgespreide mortelbed
worden nu de tegels gevlijd. Zoals over
het algemeen gebruikelijk is bij cement,
moet de vloer na het gereedkomen
minimaal 24 uur met rust worden
gelaten. Daarna kan worden begonnen
met het in wassen van de voegmortel die
eveneens bij het pakket wordt geleverd.
Wederom mag dan de vloer gedurende
ten minste 24 uur niet worden belopen.
Vloerdikte
Door gebruikmaking van het Inboma-
vloersysteem wordt de hoogte van de
totale vloer - afhankelijk van de te
gebruiken plavuis - ca. 2 cm hoger. Met
een geringe morteldikte (6 mm) kan
worden volstaan, het gewicht van de
vloerafwerking bedraagt slechts 12
kg/m2, exclusief de tegels.
Opneembaar
Tegelvloeren die met dit systeem zijn
aangebracht, dus op een onderlaag van
foamplaten, zouden als losliggende
vloeren kunnen worden beschouwd.
Dit houdt in dat b.v. huurders of eigen
woningbezitters de toplaag zouden
kunnen verwijderen, zonder schade toe
te brengen aan de bestaande onderlaag.
Het Inboma- vloersysteem heeft een
aantal uitstekende eigenschappen. Het
is makkelijk verwerkbaar en heeft een
groot hechtvermogen. Na uitharding
wordt een elastische tussenlaag
verkregen die de werking van de houten
vloer opvangt. Het systeem is
bovendien toepasbaar in de badkamer.
Verwacht wordt, dat het Inboma-vloer-
systeem ook een hoge geluidsabsor-
berende werking zal hebben. Momen
teel worden daar proeven mee
genomen.
Deze foto illustreert een belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van de
medische techniek: de ontwikkeling van röntgenbuizen, die voor een groot
deel plaats vonden in de universiteits- en industriestad Erlangen
Hier is de sector medische techniek van Siemens gevestigd, die dit jaar kan
terugblikken op een 100-jarige historie.
Talrijke baanbrekende vernieuwingen op het gebied van de röntgentechniek
zijn in de loop 'van die 100 jaar in Erlangen tot stand gekomen. De foto
brengt deze ontwikkeling in beeld: Links de allereerste röntgenbuis: een
gas-ionen-buis van vlak na de ontdekking van de 'X-stralen' in 1895. Ter
vergelijking rechts een hypermoderne röntgenbuis. De hoge kwaliteit van de
röntgenopname zoals die tegenwoordig vanzelfsprekend is was anno 1895
nog een onbereikbare wensdroom.
U/ Ui* U/ iJy U/ tp J/ d/ O/ d/ d/ d/ d^ iL
/Xs'T* /p✓p./p» 'p4s•T* 4s ^|n
WIJNINFORMATIE
door Rob ten Hoope
BOURGOGNE-WIJNEN
Het Bourgogne-wijngebied valt uiteen
in de streek rondom het stadje Chablis
ten noorden van Dijon en van Dijon
naar Santenay, de Cöte d'Or genaamd.
Bougogne-wijnen zijn veel duurder dan
Bordeaux-wijnen omdat het gebied
tienmaal zo klein is en omdat de vraag
naar deze wijnen de laatste jaren enorm
is gestegen, met name in Amerika.
Bourgogne-wijnen krijgen de naam van
de plaats op het gebied, enkele
uitzonderingen daar gelaten.
Bij Bougogne-wijnen is de naam van de
handelaar erg belangrijk (bijvoorbeeld
Jaffelin), zoals het Chateau belangrijk
is in de Bordeaux.
De beste en duursteBourgogneshebben
recht op de appellation van een
gemeente, daarop volgen de wijnen die
de naam van een gemeente dragen,
gevolgd door de aanduiding "Villages".
Nog eenvoudigere wijnen hebben de
appelation van de streek en de
allereenvoudigste aanduidingen zijn
"Bourgogne", "Bougogne-Aligoté"
en "Bourgogne Passe-Tout-Grains".
Voor kwaliteits-Bourgognes mogen
alleen de pinot-noir druiven voor de
rode wijn en de chardonnay druiven
voor de witte wijn gebruikt worden.
CHABLIS
De Chablis-wijngaarden liggen in het
noorden van de Bourgogne en leveren
volstrekt droge, witte wijnen op, die
een fraaie, lichtende en iets groen
achtige kleur hebben. Zij zijn zeer
subtiel, hebben een bekoorlijk licht
bouquet en zijn van een heerlijke open
frisheid. Chablis drinkt men op
keldertemparatuur en kan gekom-
bineerd worden met lichte visgerechten
en oesters.
De Cóte de Nuits is het noordelijkste
gedeelte van de Cöte d'Or met als
centrum Nuits Georges. Het karakter
van de wijnen van de Cöte de Nuits is
stoer, weelderig en mannelijk en zij
hebben een prachtig bouquet. De
wijnen worden gedronken vijf a zes jaar
na de oogst. Uitstekend te schenken bij
wildgerechten.
Beaune, het prachtige middeleeuwse
stadje, waar het huis Jaffelin als sinds
1816 gevestigd is, is het centrum van de
Cöte de Beaune. In het noorden
groeien rode wijnen van de pinot-druif,
die wat soeneler en vrouwelijker zijn
dandewijnenvande Cöte de Nuits.
Ten zuiden van Volnay worden witte
wijnen geoogst, die op keldertempera-
tuur worden geschonken bij fijne
visschotels. De rode wijnen schenkt
men iets onder kamertemperatuur bij
rood vlees en niet te zware
wildschotels; ook pikante kaas smaakt
er prima bij.
BEAUJOLAIS
Tussen de Saöne en het kleine bergland
Montagne du Beaujolais ligt de
vriendelijkste wijnstreek van
Frankrijk: Beaujolais. Niet alle wijnen
uit deze streek zijn kleine wijnen: er
zijn negen wijnen die recht hebben op
een appellation van eigen dorp of
nauwkeurig afgebakend gebied. Deze
appellation-wijnen zijn soepel en
helderrood van kleur hebben enkele
jaren rijping nodig. De eenvoudige
Beaujolias-wijnen drinkt men vrij snel
na de oogst. Men denke hierbij aan de
Beaujolias primeur, die slechts zeer
4^ 4/ 4/ 4' 4* 4* 4^ 4* 4* 4" 4* 4^ 4^ 4^ 4^ 4^ 4* 4^ 4^ 4^ sP .p ^p &p 4 4
T* 4s 'T* 4S4S4>4^4S 4s4s4'*4s4%4*4%4*4^'T»^n>4^^,»^ri,^/r*4V/f»4s7|s.^|s,^J|^
8
kort hebben meegegist waardoor de
wijn weinig tannine heeft, hetgeen
inhoudt dat de wijn niet lang houdbaar
is. Beaujolais drinkt men over het
algemeen koèl of iets onder kamer
temperatuur bij de wat betere
kwaliteiten. Kombineren met rood
vlees, kip en kaas.
COTES DU RHONE
Even ten zuiden van Lyon beginnen
langs de Rhöne-oevers de wijngaarden
van de Cötes du Rhone. Zij strekken
zich uit tot voorbij Avignon. De wijnen
zijn stevig, vurig, rijk aan kleur en
bevatten veel alkohol. De bekendste
wijn uit de Cötes du Rhone is
ongetwijfeld de Chateauneuf du Pape,
afkomstig uit het kleine, gelijknamige
dorp met zijn oude rui'ne van een
middeleeuws pauselijk zomerverblijf.
De wijnen uit Chateauneuf du Pape zijn
dieprood en hebben een kruidig en
vurig karakter.
Andere, hoogwaardige Cötes du Rhone
wijnen zijn die uit Tain, Hermitage,
Saint Joseph, Tavel en Lirac (rosé's),
Gigondas en Cornas.
De rode wijnen uit deze streek drinkt
men iets onder kamertemperatuur,
terwijl de witte koel en de rosé's iets
gekoeld gedronken worden. De rode
wijnen voldoen het best bij kruidige
vleesschotels en wild, pittige kaas.
De witte wijnen bij paté en koud vlees
of kruidige visgerechten.
De rosé's bij kip, konijn, koud vlees,
varkensvlees en kruidige visschotels.
VOORKOM WINTERSCHADE AAN
PLEZIERVAARTUIGEN
Velen kunnen het zich misschien
moeilijk voorstellen, maar de komende
winter zou ons wel weer eens een vorst
van enige betekenis kunnen brengen.
Eigenaren van pleziervaartuigen kun
nen in dat geval geconfronteerd
worden met vorstschade aan hun
dierbare bezit. Een vervelende schade,
die met betrekkelijk eenvoudige
voorzorgsmaatregelen voorkomen kan
worden. Maar schade, die zelfs als men
verzekeringsdekking heeft wel eens
NIET VERGOED zou kunnen worden
IN HET GEVAL VAN VERRE
GAANDE ONZORGVULDIGHEID.
Maar of het nu gaat vriezen of niet, in
ieder geval moeten de watersporters er
aan denken, voordat zij hun schepen
voor de overwintering achterlaten,
zoveel mogelijk losse spullen van
boord te halen. Ook in de winter
wordt er veel gestolen. Vaak blijven
kostbare voorwerpen maandenlang
onbeheerd achter. Radio's, T.V.'s.
maar ook buitenboordmotoren zijn
dikwijls zo voor het grijpen!
Zeilen, zwaarden, aangehangen roer
bladen, kussens en natuurlijk kleding,
slaapzakken e.d. kan men beter ook
mee naar huis nemen.
Daarna kan men maatregelen nemen
om zijn schip onbeschadigd door de
winter te loodsen. Hieronder volgen
een aantal algemene tips ter voor
koning van vorstschade aan het
vaartuig:
-Raadpleegde werf of jachthaven waar
het schip zijn winterstalling heeft.
Deze mensen hebben een ruime
ervaring met de behandeling van
schepen en motoren. Ze zijn
bovendien ter plaatse goed bekend
met de omstandigheden bij een
strenge vorst, hetgeen vooral van
belang is voor de schepen die in het
water overwinteren.
- Het verdient aanbeveling de beno
digde werkzaamheden vroegtijdig uit
te voeren.
Een vorstperiode kan zeer plotseling
invallen en voordat men er erg in
heeft kan de vorst ernstige schade
hebben toegebracht aan de boot.
NIEUW! MAXI—LASH
DE 24-UURS MASCARA.
Een mascara die 24 uur lang mooie
volle wimpers geeft. Waar U mee
kunt slapen om met sprekende
ogen op te staan. Nee: we maken
geen grapjes! Werk ermee. Trim er
mee. Zwem ermee. Geniet ermee.
Maxi-Lash, de 24-uurs mascara is
waterproof.
Vlekt niet. Klontert niet.
Probeer het maar!
(prijs f 4,95).
NIEUW! MAXI—FROST.
DE DUURZAME OOGSCHADUW.
Fluweelzacht, deze nieuwe oogscha
duw. De crèmeachtige samenstelling
bevestigt de schoonheid van Uw
ogen voor uren en uren. 8 Fantas
tisch mooie tinten - ook in parel
moer.
(prijs f 4,95).
NIEUW! MAXI—MOIST
DE DAUWFRISSE LIPSTICK.
Nieuw zijn de modieuze kleuren,
nieuw de 83 procent vochtverrij-
king. Houdt Uw lippen dauwfris
en zoveel zachter. Natuurlijke fris
heid in 16 prachtige kleuren.
(prijs f 4,95).
NIEUW! MAXI—GLOW.
HET 8-UURS BLOSJE.
Crème laat zich zoveel makkerlij-
ker aanbrengen. Poeder blijft zo
veel langer mooi. Daarom poeder
crème. Een blush die 8-uur lang
de meest tedere blosjes geeft. 4
Geraffineerde tinten.
(prijs f 4,95).
NIEUW! MAXI—FRESH.
DE 8-UUR MAKE-UP.
De puur natuurlijke tint blijft 8 uur
lang de teint verlevendigen. Licht-
luchtig is deze bijzondere make-up,
met verfrissende vochthoudende
werking. 6 Kleurnuances.
(prijs f 4,95).
NIEUW! MAXI-WEAR
DE KIENE NAGELLAK
De nagellak is extra hard, blijft dus
bijzonder lang zitten. Laat zich vlug
en gemakkelijk aanbrengen. U mag
het flesje gerust laten vallen. De na
gellak kan er niet uitvloeien, omdat
er een veiligheidsringetje in de fles
zit.
(prijs f 3,95).
AL DIT CHARMANTE NIEUWS
VAN MAX FACTOR HEET MAXI.
MAXI IS UITSLUITEND VER
KRIJGBAAR BIJ DROGIST, PAR
FUMERIE EN WARENHUIS.
a) MOTOR MET EEN DIREKT
KOELSYSTEEM (buitenwater door
motor).
Buitenboordkraan openen. Alle aftap-
punten openen, (zie instructieboekje)
Motor en leidingen zorgvuldig water-
vrij maken.
b) MOTOR MET EEN ZOGE
NAAMDE KIELKOELING.
Controleren of het antivriesgehalte
voldoende is om 25 gr vorst te kunnen
weerstaan. Zonodig bijvullen. Con
trole is mogelijk met een anti-
vriesweger of door een monster te
nemen en dit monster in een garage te
laten wegen. Indien de koeling ge
schiedt door middel van koelvloeistof
is dit niet nodig.
c) MOTOR MET KOELSYSTEEM
D.M.V. EEN WARMTEWISSELAAR.
Buitenboordkraan openen. Buiten
watercircuit zorgvuldig aftappen (zie
instructieboekje) en motorkoelwater
controleren op voldoende antivries-»
gehalte (zie onder b.Indien de
koeling van de warmtewisselaar
geschiedt door middel van koelvloei
stof is dit niet nodig.
Heeft de motor een uitlaatsysteem
met waterinjectie in de uitlaatpijp,
dan ook de uitlaatleiding en eventueel
waterslot (waterlock)-demper water-
vrij maken.
Ook is het raadzaam een prop in de
motoruitlaat te slaan, zodat langs die
weg geen vocht in de motor kan
doordringen.
Vergeet echter niet deze prop weer te
verwijderen bij het weer vaarklaar
make ?'in het voorjaar.
In 1975 ging er in de cosmetica-branche een bedrag om van ruim f 900
miljoen en dat binnen zeer korte tijd de 1 miljard grens overschreden zal
worden, lijkt een voorspelling die stellig uit zal komen.
Vrijwel iedereen heeft met cosmetica te maken, al zouden we het alleen
maar hebben over zeep, tandpasta e.d. Van jong tot oud, van arm tot rijk,
mannen en vrouwen, iedereen gebruikt cosmetica.
Het cosmetica-verbruik is geweldig toegenomen, vooral als we bedenken
dat de totale omzet van ca. 25 jaar geleden nog maar 45 miljoen bedroeg.
MAX FACTOR DOORBREEKT
DE IMPASSE OP DE COSMETICA-
MARKT
Aan de andere kant. moet de cosme
tica-branche toch ook weer enigs
zins op haar tellen passen. Jarenlang
was alles maar mogelijk. Steeds
meer nieuwe merken werden uitge
bracht - de prijs deed er weinig toe,
Want hoe voornamer de cosmetica-
huizen en hoe duurder de produk-
ten, hoe groter het geloof.
Gevolg: een overbezetting van de
markt van de dure merken. (De
„dure" top van de cosmetica-markt
omvat 15 procent van de totale cos
metica-markt).
Te veel merken zijn er in de „gou
den top". Een situatie die onhoud
baar wordt nu ook het publiek zo
veel kritischer wordt. Want steeds
minder wordt het geloof in mythe
en illusies. Steeds groter de vraag
naar goede produkten voor 'n rede
lijke prijs.
En Max Factor is aktief, Max Fac
tor staat dan ook nummer twee op
de Nederlandse cosmetica-markt -
en zelfs nummer één in de midden
prijsklasse.
HIER IS MAXI.
Er zijn bijzonder veel vrouwen in
Nederland die ervan overtuigd ra
ken dat goede make-up helemaal
niet duur hoeft te zijn. En Max Fac
tor is het hier volledig mee eens.
Deze vrouwen komt Max FaGtor ge
heel tegemoet met de nieuwe MA-
XI-LIJN. En dat betekent: Maxima
le schoonheidsverzorging. Met de
24-uurs mascara. De dauwfrisse lip
stick. De 8-uurs make-up.
En méér, méér, méér!
- Men dient zich ervan te overtuigen
dat de ligplaats van de boot ook bij
strenge vorst voldoende veilig is of het
schip wat betreft vorm en constructie
tegen de druk van het ijs bestand is.
Een rondspant of S-spant zal in het
algemeen omhoog vriezen, een
knikspantschip kan bij hevige vorst
ingedrukt worden.
- Houten schepen kan men beter nooit
in het water laten overwinteren.
Vorst kan dan erg veel schade
toebrengen.
- Laat geen flessen of blikken in de
boot achter, in geval van stukvriezen
kan dit een enorme smeerboel
veroorzaken.
- Neem gedurende de winterperiode af
en toe poolshoogte.
Aan de technische installatie van het
schip kan zelfs een lichte vorst
ernstige schade toebrengen. Denk
daarbij maar eens aan een stuk-
gevroren motorblok.
Binnenkort zullen er moeilijke tijden aanbreken voor bankrovers, wanneer
een idee van de Zweed Stig Oedergren in produktie wordt genomen.
Samen met Siemens en twee Zweedse firma's heeft hij een nieuw soort
container voor geldtransporten ontwikkeld waarvan het kardinale punt de
inwendige beveiligingis. Probeert namelijk een onbevoegde de aan twee
kanten van veiligheidssloten voorziene trommel te openen, dan ontbrandt er
in het inwendige een soort miniatuur vuurwerk.
De elektronische ontsteekinrichting (van Siemens) laat een pyrotechnische
capsule exploderen en in een fractie van een seconde wordt er onder hoge
druk een rode chemische vloeistof over alle bankbiljetten gesproeid.
Daardoor worden ze ontuitwisbaar gekleurd, zodat ze voor de rovers
volkomen onbruikbaar worden.
DE MAXI-LIJN
Enkele tips: j* Motoren: zorg dat het
gehele koelsysteem vrij van water is.
Bij gesloten koelsystemen zorgen voor
een voldoende antievriesgehalte.
Buitenboordmotor: naar dealer
brengen voor winterbeurt. Indien men
meent dit zelf te kunnen opknappen,
lees dan wel het instructieboekje goed
door!
Ingebouwde motoren: een inge
bouwde motor door de dealer
winterklaar laten maken. Wanneer
men dit zelf gaat uitvoeren, raadpleeg
dan het instructieboekje!
Belangrijke punten zijn:
Deze veiligheidstrommel - er bestaat alleen nog maar één prototype van - kan
door de geldvervoerders gemakkelijk worden gedragen en kan ook, precies
als de gebruikelijke patronen, in een buispostinstallatie worden verzonden.
Daarmee komt deze nieuwe ontwikkeling tegemoet aan de trend, die voor
steeds meer banken uit veiligheidsoverwegingen wordt gevoerd, namelijk het
inrichten van hun kluizen op een aanzienlijke afstand van de voor het
publiek toegankelijke leas- en loketruimten.