N/\£S eoN? SjvP GO steeg EEN VOORSPOEDIG 1979. Knal alleen op Nieuwjaarsnacht' 1 Om welverdiend te wonen makelaardij ;\Woeivetv^e I? -ÈMBBlbposi Wij wensen onze relaties Wij zullen in het nieuwe jaar met onverminderde zorg en toewijding Uw financiële en onroerendgoed belangen behartigen. Taxateur-bouwkundige/Bemiddeling bij aankoop en verkoop van onroerende goederen/Alle verzekeringen en hypotheken/Kennemerstraatweg 334 t.o. Kerkelaan Heiloo/Telefoon 072-330815 REEDS 35 SOLLICITANTEN RAAD SCHETSTE PROFIEL VAN DE BURGEMEESTER De te benoemen burgemeester moet politieke kleur hebben en portefeuilles beheren ALCOHOL EN VERKEER VERDRAGEN ELKAAR NIET 70 MILJOEN KNALLEN GEHOORSCHADE DOOR VUURWERK WEES ZACHT 27 DECEMBER 1978 ienbo s Sto] 0220 24, te RGlN ÏS (q 9.30 14.00 sen: tel. 121 >922 e Reke el. 1204 aat 14 ;c week donderdagavond vond gemeenteraadsvergadering plaats de commissaris van de ïgin, drs. R. J. de Wit, de wensen hoofd|e raac* ten aanzien van de nieuw ar tele,enoemen burgemeester, neer- in een zogenaamde profiel- aanhoorde, dat de heer J. Pieters een lene profielschets namens de voorlas, schetste de loco- meester, de heer J. Bolten, voor ommissaris van de koningin de ie in Heiloo, zoals die momen- erweg eikbaa1* rg ran de rarden 11, H(|: dag va er de Wit vertelde vervolgens iets de procedure die momenteel laar is met betrekking tot de eming van een nieuwe burge- !nln£ ter. Sinds de provinciewet van en de gemeentewet van 1851 ster ui men een re£ebng dat de ameester door de Kroon wordt andag Open rijdag e Willil je emd en dat de commissaris van ningin aanbevelingen doet. Dit eert volgens de heer de Wit de van de commissaris: hij West ht werk ten behoeve van de spr. 33 ter van binnenlandse zaken. ens de heer de Wit zijn er veel n van overeenkomsten tussen urgemeester en een commissaris koriingin. Maar er zijn ook hillen en een markant verschil is le commissaris een aantal taken ht ten behoeve van de regering, tieer de Wit: „De rol die de tiissaris speelt is bepaald belang- De eindverantwoordelijkheid ligt bij de minister, evenals de eke verantwoordelijkheid. Deze ng is zo gegroeid, berust op de in staat wel eens ter discussie ommissaris doet aanbevelingen de minister. In 1972 is een illende bepaling gekomen: alvo- aanbeveling te doen verzoekt de voorjnissaris van de koningin de enteraad de gevoelens kenbaar te n ten aanzien van de te emen burgemeester: bekwaam- geschiktheid, oftewel een lschets van de burgemeester. groen koor rerken Ise les biljai lse le stiek. i voor jassen, s iraten jassen. om Dj I diene ?cretar Loo lulp ur. 19-21 CESZAi Jeug 15.30-1' L4.00-1' ort 18 11 ens aan naar h »n van uit 19 ïen uur e »m 35 Sollicitanten l<|eer de Wit kon verder meedelen r momenteel een 35 sollicitanten tn dat er vermoedelijk nog wel bij zullen komen. De normale dure is dat de commissaris der 072-12fgin verdere informatie over de tanten gaat inwinnen en zo- Ie uitgebreide persoonsdossiers üwt. De profielschets is een grijke leidraad voor de uitein- e selektie. jllicitanten krijgen, voordat met jmmissaris gesproken wordt, de Deilojjischets in te zien. Dit heeft de iter van binnenlandse zaken, de Wiegel in een brief aan de Kamer kenbaar gemaakt, eze woorden van de heer de Wit de heer Pieters namens de raad algemene profielschets geven, profielschets ziet er als volgt uit: 15 30 i|lint;rent de Persoon- lar de mening van de raad kan het van burgemeester zówet door nan als door een vrouw worden *nafdellld' ongeacht zijn of haar olijke staat. iet-ledef raad acht het noodzakelijk, dat benoemen burgemeester be over ervaring in een leiding- tiotheeÉde funcüe: daarbij wordt be- heid met het openbaar bestuur nst geacht. burgemeester moet positief tegenover openheid en open heid van bestuur en deze zoveel lijk bevorderen. newel de leeftijd van de te emen burgemeester niet de slaggevende factor behoeft te heeft de raad voorkeur voor een aat van de leeftijd tussen unus 35 en 50 jaar. De speriode van de burgemeester Heer S tenminste 6 jaar kunnen duren. Citrof gemeenteraad staat afwijzend lover tijdrovende nevenfuncties, eens «een direct verband houden met osten 1 lehartigen van de belangen van de e overheid. burgemeester zal open moeten voor sociaal- maatschappelijke aul° °fstuurlijke ontwikkelingen. raad verwacht van de burge- w ter dat hij/zij toegankelijk is voor inwoners en goede relaties rhoudt met de burgerij, het nut e noodzaak inziet van goede lichting, bereid is te luisteren naar kening te houden met wat uit de flerij naar voren komt, b.v. via aak. of haar levenshouding zal ntie moeten garanderen jegens n. ïtrent het functioneren. burgemeester moet een stimu- en coördinerend teamleider de te benoemen burgemeester verwacht dat hij/zij een latig bestuur voor staat en zich, meer, actief zal opstellen met fkking tot een beleidsmatige iren planning. raad is van mening, dat de te amen burgemeester oog moet ïn voor de problematiek in de De raad verwacht dat daar waar emeente deelneemt aan regionale iden, de burgemeester, naast le leden van het college en/of de ook zelf de vertegenwoordiging le gemeente in een aantal van verbanden op zich zal nemen. kt betreft het ambtelijk apparaat de te benoemen burgemeester te geven van gevoel voor me arbeidsverhoudingen en in te zijn tot een menselijke lering van alle medewerkers. raad stelt er prijs op dat de te smen burgemeester oog heeft het bestaande eigen karakter van waarvan de bijgevoegde nota lidelijk beeld geeft. Aanvullingen Er kwamen van de diverse frakties nog een aantal aanvullingen op deze profielschets. De heer L.J.A. van Dantzig had namens de P.v.d.A./D'66 fraktie de volgende aanvullingen: indien de burgemeester gehuwd is, dan moet de echtgenote niet de verplichting hebben funkties in het verenigingsleven te vervullen; de burgemeester dient politiek herkenbaar te zijn, doch moet zich onafhandelijk opstellen ten aanzien van de plaatselijke politiek van zijn of haar partij; —eventuele nevenfunkties van de burgemeester dienen bekend te zijn; —de burgemeester moet een open oog hebben voor de belangen van de zwakkeren en minderheidsgroepen in onze samenleving; het stimuleren en coördineren is de voornaamste taak van de burge meester, belangrijker in ieder geval dan het beheren van beleidsporte feuilles; —de burgemeester dient slechts op beperkte schaal beleidsportefeuilles te beheren; —bij voorkeur dient de burgemeester lid te zijn van D'66 of de P.v.d.A.. Ook het CDA had aanvullende wensen. De heer Pieters: —het is gewenst dat de burgemeester lid wordt van één van de Heilooër kerkgemeenschappen —de burgemeester moet bij voorkeur te kwalificeren zijn als een CDA'34; —de burgemeester moet aktief deel nemen in het dagelijks bestuur; —moet é§n of meerdere portefeuilles beheren (indien dit gewenst is); —als het kan dient de nieuwe burgemeester zich te huisvesten in de ambtswoning; —er is geen behoefte aan een burgemeester die de politieke kleur in het midden laat. Mevrouw Stikkel-Sigling had namens de VVD de volgende wensen: —het is van groot belang dat de burgemeester hoofdzakelijk Binnen de gemeente werkzaam is en dit is alleen mogelijk indien de burgemeester een portefeuilledrager is; —hiermee hangt samen dat de burgemeester aktief moet deelnemen in het besturen van de gemeente Heiloo om zodoende een zinvolle dagtaak op te bouwen; —de burgemeester moet politiek herkenaar zijn, doch zich onafhanke lijk opstellen ten aanzien van de lokale politiek van zijn of haar partij; —de burgemeester dient enig inzicht te hebben in de overheidsadmini stratie en wet kennis; —de burgemeester moet een moedig mens zijn: hij moet een duidelijk standpunt durven nemen, ook als het om impopulaire maatregelen gaat; —de burgemeester moet, als het gaat om belangenbehartiging van de gemeente Heiloo, in de regio zich opstellen als een vasthoudend onder handelaar; —de voorkeur gaat uit naar een burgemeester met een liberale signa tuur. De heer A. ten Hoope van Heiloo 2000 had slechts een kleine aan vulling: —de burgemeester moet géén politieke kleur hebben (althans hij moet die niet merkbaar uitdragen); —de burgemeester mag geen beleids portefeuilles hanteren (het P.v.d.A. raadslid de heer Tj. Adema viel hem hierin bij); —de burgemeester moet strijdvaardig zijn, en op de juiste wijze van zien weten af te bijten; de burgemeester moet natuur- minnend zijn. Waardering Drs. R. J. de Wit had waardering voor de duidelijke, heldere, beknopte profielschets van de te benoemen burgemeester. Hem trof de duidelijke wens van de frakties, uitgezonderd die van Heiloo 2000, naar de wens van politieke herkenbaarheid. Hij deelde mee dat überhaupt kandidaten zonder politieke kleur weinig kans maken. De burgemeester moet politiek herken baar zijn. Enige verwarring was er nog ten aanzien van de beleidsportefeuilles. Het feit dat de raad in september besloten heeft niet over te gaan tot een derde wethouder, impliceert dat de meerderheid van de raad verwacht dat de burgemeester portefeuilles gaat beheren. De heer van Dantzig merkte op, dat de heer Pieters in de raadsvergadering van enkele weken geleden gesteld had, dat hij een discussie over een derde wethouder, als de nieuwe burgemeester er is, niet uit de weg ging. Hierover verzocht de heer de Wit duidelijkheid. De heer Pieters kon hierover/ inderdaad zeer duidelijk zijn: „Welke portefeuilles de burgemeester zal krijgen hangt af van welke burgemees ter we krijgen. Onze voorkeur gaan uit naar een burgemeester die zelf portefeuilles beheert! Tot slot kon de commissaris van de koningin nog meedelen, dat de burgemeester ook in regionaal ver band aktief zal moeten zijn daar in de komende bestuursperiode een her ziening van het streekplan Noord- Kennemerland op stapel staat. igir. ACTIE VAN VVN„WIE RIJDT ER VANAVOND? Veilig Verkeer Nederland stelt ieder een opnieuw de belangrijke vraag: Wie rijdt er vanavond? Dat gebeurt in het kader van de jaarlijkse alcohol-voor- lichtingscampagne van VVN, die tot rond de jaarwisseling duurt. De noodzaak van deze actie, die wordt gehouden in overleg met de Centrale Politie Verkeerscommissie en de Verkeerscommissie Openbaar Minis terie, wordt aangetoond door de cijfers: vorig jaar vielen er 390 doden en 6.660 gewonden bij verkeersonge vallen, waarbij van alcoholgebruik sprake was. Het met elkaar van tevoren afspreken wie na het avondje-uit aan de beurt is nog nuchter achter het stuur van de auto te gaan zitten, is een haalbare kaart gebleken. ENQUETE Uit een eerder in opdracht van VVN door het Instituut voor Sociaal-weten schappelijk en Economisch Onder zoek (ISEO) uitgevoerde enquête onder 1.200 automobilisten-kost winners is namelijk naar voren gekomen, dat in het gezelschap waarmee veel automobilisten op stap gaan, er bijna altijd wel eéri tweede is die in het bezit is van het rijbewijs. Met die nieuwe campagne brengt VVN weer eens extra onder de aandacht, dat alcohol en verkeer elkaar niet verdragen. Daarom wordt iedereen - weggebrui ker en schenker - dringend gevraagd mee te werken om het aantal verkeersongevallen met een alcohol luchtje omlaag te brengen. Met het van tevoren afspreken wie er zal gaan rijden, kunnen hierover later op de avond geen problemen meer ontstaan. AFFICHES Veilig Verkeer Nederland: „Wie „Ik" zegt, weet wat er van hem of haar verlangd wordt. Een volgende avond is een ander weer aan de beurt om te rijden. Op die manier vang je dat gedoe over wel of niet drinken voor elkaar op. Dat is het beste recept voor een gezellig avondje-uit". HEILOOER BRIDGECLUB Uitslagen dinsdag 19 december: NZ 1: 1 dames v. d. Zijden-Löhr, 67 pet.; 2. dames Koster-Visser, 51 pet.; 3. hr. Löhr-mevr. Warnars, 44 pet.; OW 1: 1. heren v. d. Berg-v. Santen, 57 pet.; 2. hr./mw„ Souverein, 55 pet.; 3. hr./mw. Groeneveld, 45 pet.; NZ 2: 1. dames Hoekstra-Velt, 56 pet.; 2. heren Berkman-v. Gurp, 53 pet.; 3. hr./mw. v. d. Walle, 47 pet. OW 2: 1. dames Blommert-Klugt, 58 pet. en dames Kryeger-de Vries, 58 pet.; 3. hr. Stoffers-mw. Berkman, 49 pet. Uitslagen woensdag 20 december (Kerstdrive): Groen NZ: 1. dames Feller- v. Swol, 96 pt. (incl. handicap); 2. hr./mw. Moscou, 95 pt.; 3. heren v. d. Berg- v. Santen, 92 pt. Groen OW: 1. hr. Buisman-mw. v. Goor, 110 pt.; 2. hr./mw. Roest, 98 pt. 3. dames v. Ee-Neyens, 94 pt. Blauw NZ: 1. hr. Rozing-mw. Spruyt, 111 pt.; 2. dames Hart-Vreeswijk, 101 pt.; 3. dames Koster-Visser, 92 pt. Blauw OW: 1. hr.mw. Bies, 101 pt.; 2. hr./mw. v. Gans 95 pt.; 3. neren Gerssen- Groeneveld, 92 pt. Rood NZ: 1. hr./mw. Mercks, 103 pt.; 2. hr./mw. Louweret, 100 pt.; 3. hr./mw. Tamminga, 90 pt. Rood OW: 1. dames Klerk- Worp, 103 pt.; 2. dames de Jager-de Wilde, 95 pt.; 3. hr./mw. v. Vegten, 85 pt. De uitslagen van donderdag 21 december komen volgende week, omdat de kopie voor de Uitkijkpost deze week al klaar moet zijn vóór we aan de wedstrijden zijn begonnen. Om dezelfde reden maar een enkel wöord over de geslaagde Kerstavond. Wij waren met u dank verschuldigd aan diverse bedrijven uit Heiloo en daarbuiten, die prijzen beschikbaar hadden gesteld, maar hebben ver zuimd daarbij te vermelden,dat ons wedstrijdcommissielid, de heer v. d. Berg, degene was die er voor gezorgd heeft, dat we zo'n groot aantal prijzen hadden, dat niemand zonder iets naar huis ging. De a.s. week spelen spelen we gewoon weer op donderdag (dus 28 dec.), de daarop volgende week op dinsdag 2 januari (ook de lesmensen) en op donderdag 4 januari. Bij verhindering graag bericht uiterlijk 11 uur op de speeldag, dinsdag aan v. d. Zijden, 331676, donderdag aan mw. Klerk, 334368 of v. d. Zijden. Inlichtingen over onze vereniging kunt u krijgen bij de volgende nummers: 331676, 330149 (W. Zwitselaar) en 330052 (J. Löhr). Voor de verenigingsklassementen zijn alleen kollektieve inschrijvingen per vereniging geldend. Ook de verstweg- komencje deelnemer wordt alleen aan de hand van de voorinschrijvingen bepaald. dertig miljoen gulden die rond de wisseling eind '77 de lucht inging De aarwisseling eind '77 de lucht inging eeft ons "getrakteerd" op ca. 70 miljoen mini-ontploffinkjes. De Nederlandse Stichting Geluid hinder ijvert voor een vermindering van de geluidsoverlast door vuurwerk, door de periode, waarin vuurwerk mag worden ontstoken, te beperken. In een rondschrijven aan de burge meesters van alle gemeenten in ons land bepleitte de Nederlandse Stich ting Geluidhinder landelijke unifor miteit door het hanteren van de modelverordeningen omtrent vuur werk, zoals deze door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) worden geadviseerd. Naar het publiek gericht verschijnt deze maand een campagne in de dagbladen onder het motto: „Wees zacht, knal alleen op nieuwjaarsnacht". Bovendien stelt de NSG gratis posters beschikbaar, die eventueel ook verkrijgbaar zijn bij de gemeentehuizen of politieburo's. VEEL DIERENLEED DOOR VUURWERKPLEZIER Het vuurwerkplezier van enkelen betekent een kwelling voor onze huisdieren. Veel dieren, opgeschrok ken door vuurwerk-knallen, lopen in paniek van huis weg, gaan zwerven of komen om in het verkeer. De dierenbescherming adviseert dan ook uw huisdier in de vuurwerk-periode zoveel mogelijk binnen te houden. „Laten we zacht zijn voor elkaar" en laten we onze huisdieren daarbij niet vergeten DE TIEN GEBODEN BIJ VUURWERK Eind december is het weer zo ver. Knallend vuurwerk, soms letterlijk en figuurlijk brandend in de handen van degenen, die het middernachtelijk uur van de jaarwisseling niet kunnen afwachten. Het Veiligheidsinstituut in Amster dam heeft een aantal veiligheidsregels op een rij gezet. Elke liefhebber van vuurwerk, hoe goed naar zijn mening ook bekend met de gebruiks- aanwijziging (in het Chinees? en het effect, doet er wijs aan de volgende "tien geboden" eens zorgvuldig door te lezen. Vuurwerk is van tijdelijke aard. Een verkeerd of onzorgvuldig gebruik heeft echter vaak blijvende gevolgen. Dit zijn de punten waarop moet worden gelet: 1. Koop alleen vuurwerk dat is voorzien van een duidelijk leesbare, in de Nederlandse taal gestelde, hand leiding, bij de officiële vuurwerk winkels. 2. Bewaar het vuurwerk in bij voorkeur een metalen trommel op een veilige en droge plaats, zo mogelijk buitenshuis. 3. Kies een veilige ontstekingsplaats, in verband met brandgevaar. Denk aan mens en dier. Let op rieten daken en ander brandend materiaal. Sluit ramen en deuren vóór het vuurwerk begint. 4. Lees de handleiding ruim vóór het ontstekingstijdstip. Hetzelfde geldt voor het klaarzetten van de te gebruiken hulpmiddelen, zoals flessen voor het plaatsen van vuurpijlen. Plaats de flessen half in de grond of, als deze bevroren is, vul ze met zand. 5. Bepaal vooraf de plaats, zo ver mogelijk van de ontstekingsplaats, vanwaar huisgenoten kunnen toe kijken. Houd daarbij rekening met eventueel optredende gladheid. 6. Gebruik voor het afsteken geen lucifers, maar een gloeiende sigaret of sigaar. Steek niet per abuis het vuurwerk in de mond terwijl gelijktijdig de sigaret wordt weggewor pen. 7. Experimenteer niet met vuurwerk. Probeer niet zelf vuurwerk te maken. 8. Bundel geen vuurwerk terwille van effectverhoging, dat is levensgevaalijk, maar ontsteek ieder stuk apart. 9. Bereid kinderen zorgvuldig voor, wanneer ze oud en wijs (voorzichtig) genoeg zijn om vuurwerk: te mogen ontsteken. 10. Telefoonnummers van brandweer, arts en politie bij de hand, voorkomen, dat in geval van nood kostbare tijd verloren gaat met zoeken. En tenslotte: overtuig u, dat geen onontploft of half verbrand vuurwerk achterblijft. Dat levert gevaar op voor kinderen, die de volgende ochtend op zoek gaan. Op initiatief van TNO zijn onlangs geluidmetingen verricht aan knallend vuurwerk. Doel van het onderzoek was de kans op gehoorschade te bepalen. Wanneer het geluidsniveau van vuur werk wordt vergeleken met dat van andere geluidsbronnen, dan scoren sommige soorten vuurwerk zeer hoog met 160 decibel (dB) op 2 m afstand. Bij dit niveau treedt acute gehoor- beschadiging (springen van trommel vlies) op. De pijngrens ligt op 140 dB; een landend straalvliegtuig op 250 m hoogte produceert bijv. plm. 100 dB. Voor een normale woonwijk ligt het geluidsniveau overdag, buiten, op gemiddeld 50 dB. Een vallend blad scoort slechts 10 dB, Er van uitgaand dat men met een onbeschermd oor al gauw blootgesteld wordt aan een tiental knallen, dan moet men minstens 4 m als veilige afstand tot het vuurwerk aanhouden. Voor 100 knallen wordt dit tenminste 14 m. Een dergelijke hoeveelheid vuurwerk zal op 1 m afstand van het oor dan misschien nog geen verwondingen aan het gezicht ten gevolgde hebben, maar in één op de twintig gevallen al een merkbare gehoorbeschadiging veroor zaken. Het oplopen van een gehoor beschadiging kan merkbaar worden door oorsuizen of oorfluiten. Een gehoorbeschadiging bouwt zich in het algemeen langzaam op. Wanneer men zijn handicap bemerkt is er niets meer aan te doen. F Ï32254 De Nederlandse Stichting Geluid hinder (NSG) ontvangt veel brieven van mensen die klagen over geluid- overlast. In de maand december voornamelijk over vuurwerklawaai. Het blijkt dat vuurwerk steeds eerder wordt afgestoken dan op het tijdstip waarvoor het is bedoeld, n.l. rond de jaarwisseling. In veel brieven wordt begrip getoond voor dit feit dat de mens zich moet kunnen uitleven, maar tevens dat mensen (en óók huisdieren) het geknal als zeer hinderlijk ervaren. Vorig jaar werd in Nederland ruim 2,5 miljoen kg vuurwerk ingevoerd. In guldens uitgedrukt komt dit er op neer, dat er voor ongeveer 30 miljoen is "verknald". In december zal een advertentie campagne zijn gericht od het beperken van het afsteken van vuurwerk tot de daartoe aangewezen tijden. Het adres van de NSG luidt: postbus 381, 2600 AJ Delft, telefoon 015-562723. KNAL ALLEEN OP NIEUWJAARSNACHT De meeste mensen zullen weinig bezwaar hebben tegen het afsteken van vuurwerk - dat hoort nu eenmaal bij de jaarwisseling. Maar geknal dagen vóór en na nieuwjaarsnacht is overbodig en ergert velen. Daarom vraagt de Nederlandse Stichting Geluidhinder „Knal alléén op nieuw jaarsnacht". Nulerlamlse StiebtinK Geluidhinder. Postbus :W1.2(500 AJ Delft. Telefoon 01;V5t>2723. t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1978 | | pagina 3