N/\£S
eoN?
SjvP
GO
steeg
EEN VOORSPOEDIG 1979.
Knal alleen
op Nieuwjaarsnacht'
1
Om welverdiend te wonen
makelaardij
;\Woeivetv^e
I?
-ÈMBBlbposi
Wij wensen onze relaties
Wij zullen in het nieuwe jaar met onverminderde zorg en toewijding
Uw financiële en onroerendgoed belangen behartigen.
Taxateur-bouwkundige/Bemiddeling bij aankoop en verkoop van onroerende goederen/Alle verzekeringen en hypotheken/Kennemerstraatweg 334 t.o. Kerkelaan Heiloo/Telefoon 072-330815
REEDS 35 SOLLICITANTEN
RAAD SCHETSTE PROFIEL VAN DE BURGEMEESTER
De te benoemen burgemeester moet politieke kleur hebben
en portefeuilles beheren
ALCOHOL EN VERKEER
VERDRAGEN ELKAAR NIET
70 MILJOEN KNALLEN
GEHOORSCHADE DOOR
VUURWERK
WEES ZACHT
27 DECEMBER 1978
ienbo
s Sto]
0220
24, te
RGlN
ÏS (q
9.30
14.00
sen:
tel. 121
>922
e Reke
el. 1204
aat 14
;c
week donderdagavond vond
gemeenteraadsvergadering plaats
de commissaris van de
ïgin, drs. R. J. de Wit, de wensen
hoofd|e raac* ten aanzien van de nieuw
ar tele,enoemen burgemeester, neer-
in een zogenaamde profiel-
aanhoorde,
dat de heer J. Pieters een
lene profielschets namens de
voorlas, schetste de loco-
meester, de heer J. Bolten, voor
ommissaris van de koningin de
ie in Heiloo, zoals die momen-
erweg
eikbaa1*
rg
ran de
rarden
11, H(|:
dag va
er de Wit vertelde vervolgens iets
de procedure die momenteel
laar is met betrekking tot de
eming van een nieuwe burge-
!nln£ ter. Sinds de provinciewet van
en de gemeentewet van 1851
ster ui men een re£ebng dat de
ameester door de Kroon wordt
andag
Open
rijdag e
Willil je
emd en dat de commissaris van
ningin aanbevelingen doet. Dit
eert volgens de heer de Wit de
van de commissaris: hij
West ht werk ten behoeve van de
spr. 33 ter van binnenlandse zaken.
ens de heer de Wit zijn er veel
n van overeenkomsten tussen
urgemeester en een commissaris
koriingin. Maar er zijn ook
hillen en een markant verschil is
le commissaris een aantal taken
ht ten behoeve van de regering,
tieer de Wit: „De rol die de
tiissaris speelt is bepaald belang-
De eindverantwoordelijkheid ligt
bij de minister, evenals de
eke verantwoordelijkheid. Deze
ng is zo gegroeid, berust op de
in staat wel eens ter discussie
ommissaris doet aanbevelingen
de minister. In 1972 is een
illende bepaling gekomen: alvo-
aanbeveling te doen verzoekt de
voorjnissaris van de koningin de
enteraad de gevoelens kenbaar te
n ten aanzien van de te
emen burgemeester: bekwaam-
geschiktheid, oftewel een
lschets van de burgemeester.
groen
koor
rerken
Ise les
biljai
lse le
stiek.
i voor
jassen,
s
iraten
jassen.
om Dj
I diene
?cretar
Loo
lulp
ur.
19-21
CESZAi
Jeug
15.30-1'
L4.00-1'
ort 18
11
ens aan
naar h
»n van
uit 19
ïen uur e
»m
35 Sollicitanten
l<|eer de Wit kon verder meedelen
r momenteel een 35 sollicitanten
tn dat er vermoedelijk nog wel
bij zullen komen. De normale
dure is dat de commissaris der
072-12fgin verdere informatie over de
tanten gaat inwinnen en zo-
Ie uitgebreide persoonsdossiers
üwt. De profielschets is een
grijke leidraad voor de uitein-
e selektie.
jllicitanten krijgen, voordat met
jmmissaris gesproken wordt, de
Deilojjischets in te zien. Dit heeft de
iter van binnenlandse zaken, de
Wiegel in een brief aan de
Kamer kenbaar gemaakt,
eze woorden van de heer de Wit
de heer Pieters namens de raad
algemene profielschets geven,
profielschets ziet er als volgt uit:
15 30 i|lint;rent de Persoon-
lar de mening van de raad kan het
van burgemeester zówet door
nan als door een vrouw worden
*nafdellld' ongeacht zijn of haar
olijke staat.
iet-ledef raad acht het noodzakelijk, dat
benoemen burgemeester be
over ervaring in een leiding-
tiotheeÉde funcüe: daarbij wordt be-
heid met het openbaar bestuur
nst geacht.
burgemeester moet positief
tegenover openheid en open
heid van bestuur en deze zoveel
lijk bevorderen.
newel de leeftijd van de te
emen burgemeester niet de
slaggevende factor behoeft te
heeft de raad voorkeur voor een
aat van de leeftijd tussen
unus 35 en 50 jaar. De
speriode van de burgemeester
Heer S tenminste 6 jaar kunnen duren.
Citrof gemeenteraad staat afwijzend
lover tijdrovende nevenfuncties,
eens «een direct verband houden met
osten 1 lehartigen van de belangen van de
e overheid.
burgemeester zal open moeten
voor sociaal- maatschappelijke
aul° °fstuurlijke ontwikkelingen.
raad verwacht van de burge-
w ter dat hij/zij toegankelijk is voor
inwoners en goede relaties
rhoudt met de burgerij, het nut
e noodzaak inziet van goede
lichting, bereid is te luisteren naar
kening te houden met wat uit de
flerij naar voren komt, b.v. via
aak.
of haar levenshouding zal
ntie moeten garanderen jegens
n.
ïtrent het functioneren.
burgemeester moet een stimu-
en coördinerend teamleider
de te benoemen burgemeester
verwacht dat hij/zij een
latig bestuur voor staat en zich,
meer, actief zal opstellen met
fkking tot een beleidsmatige
iren planning.
raad is van mening, dat de te
amen burgemeester oog moet
ïn voor de problematiek in de
De raad verwacht dat daar waar
emeente deelneemt aan regionale
iden, de burgemeester, naast
le leden van het college en/of de
ook zelf de vertegenwoordiging
le gemeente in een aantal van
verbanden op zich zal nemen.
kt betreft het ambtelijk apparaat
de te benoemen burgemeester
te geven van gevoel voor
me arbeidsverhoudingen en in
te zijn tot een menselijke
lering van alle medewerkers.
raad stelt er prijs op dat de te
smen burgemeester oog heeft
het bestaande eigen karakter van
waarvan de bijgevoegde nota
lidelijk beeld geeft.
Aanvullingen
Er kwamen van de diverse frakties nog
een aantal aanvullingen op deze
profielschets. De heer L.J.A. van
Dantzig had namens de P.v.d.A./D'66
fraktie de volgende aanvullingen:
indien de burgemeester gehuwd is,
dan moet de echtgenote niet de
verplichting hebben funkties in het
verenigingsleven te vervullen;
de burgemeester dient politiek
herkenbaar te zijn, doch moet zich
onafhandelijk opstellen ten aanzien
van de plaatselijke politiek van zijn of
haar partij;
—eventuele nevenfunkties van de
burgemeester dienen bekend te zijn;
—de burgemeester moet een open oog
hebben voor de belangen van de
zwakkeren en minderheidsgroepen in
onze samenleving;
het stimuleren en coördineren is de
voornaamste taak van de burge
meester, belangrijker in ieder geval
dan het beheren van beleidsporte
feuilles;
—de burgemeester dient slechts op
beperkte schaal beleidsportefeuilles te
beheren;
—bij voorkeur dient de burgemeester
lid te zijn van D'66 of de P.v.d.A..
Ook het CDA had aanvullende
wensen. De heer Pieters:
—het is gewenst dat de burgemeester
lid wordt van één van de Heilooër
kerkgemeenschappen
—de burgemeester moet bij voorkeur
te kwalificeren zijn als een CDA'34;
—de burgemeester moet aktief deel
nemen in het dagelijks bestuur;
—moet é§n of meerdere portefeuilles
beheren (indien dit gewenst is);
—als het kan dient de nieuwe
burgemeester zich te huisvesten in de
ambtswoning;
—er is geen behoefte aan een
burgemeester die de politieke kleur in
het midden laat.
Mevrouw Stikkel-Sigling had namens
de VVD de volgende wensen:
—het is van groot belang dat de
burgemeester hoofdzakelijk Binnen de
gemeente werkzaam is en dit is alleen
mogelijk indien de burgemeester een
portefeuilledrager is;
—hiermee hangt samen dat de
burgemeester aktief moet deelnemen
in het besturen van de gemeente
Heiloo om zodoende een zinvolle
dagtaak op te bouwen;
—de burgemeester moet politiek
herkenaar zijn, doch zich onafhanke
lijk opstellen ten aanzien van de
lokale politiek van zijn of haar partij;
—de burgemeester dient enig inzicht
te hebben in de overheidsadmini
stratie en wet kennis;
—de burgemeester moet een moedig
mens zijn: hij moet een duidelijk
standpunt durven nemen, ook als het
om impopulaire maatregelen gaat;
—de burgemeester moet, als het gaat
om belangenbehartiging van de
gemeente Heiloo, in de regio zich
opstellen als een vasthoudend onder
handelaar;
—de voorkeur gaat uit naar een
burgemeester met een liberale signa
tuur.
De heer A. ten Hoope van Heiloo
2000 had slechts een kleine aan
vulling:
—de burgemeester moet géén politieke
kleur hebben (althans hij moet die
niet merkbaar uitdragen);
—de burgemeester mag geen beleids
portefeuilles hanteren (het P.v.d.A.
raadslid de heer Tj. Adema viel hem
hierin bij);
—de burgemeester moet strijdvaardig
zijn, en op de juiste wijze van zien
weten af te bijten;
de burgemeester moet natuur-
minnend zijn.
Waardering
Drs. R. J. de Wit had waardering voor
de duidelijke, heldere, beknopte
profielschets van de te benoemen
burgemeester. Hem trof de duidelijke
wens van de frakties, uitgezonderd die
van Heiloo 2000, naar de wens van
politieke herkenbaarheid. Hij deelde
mee dat überhaupt kandidaten zonder
politieke kleur weinig kans maken. De
burgemeester moet politiek herken
baar zijn.
Enige verwarring was er nog ten
aanzien van de beleidsportefeuilles.
Het feit dat de raad in september
besloten heeft niet over te gaan tot
een derde wethouder, impliceert dat
de meerderheid van de raad verwacht
dat de burgemeester portefeuilles gaat
beheren. De heer van Dantzig merkte
op, dat de heer Pieters in de
raadsvergadering van enkele weken
geleden gesteld had, dat hij een
discussie over een derde wethouder,
als de nieuwe burgemeester er is, niet
uit de weg ging. Hierover verzocht de
heer de Wit duidelijkheid.
De heer Pieters kon hierover/
inderdaad zeer duidelijk zijn: „Welke
portefeuilles de burgemeester zal
krijgen hangt af van welke burgemees
ter we krijgen. Onze voorkeur gaan uit
naar een burgemeester die zelf
portefeuilles beheert!
Tot slot kon de commissaris van de
koningin nog meedelen, dat de
burgemeester ook in regionaal ver
band aktief zal moeten zijn daar in de
komende bestuursperiode een her
ziening van het streekplan Noord-
Kennemerland op stapel staat.
igir.
ACTIE VAN VVN„WIE
RIJDT ER VANAVOND?
Veilig Verkeer Nederland stelt ieder
een opnieuw de belangrijke vraag: Wie
rijdt er vanavond? Dat gebeurt in het
kader van de jaarlijkse alcohol-voor-
lichtingscampagne van VVN, die tot
rond de jaarwisseling duurt. De
noodzaak van deze actie, die wordt
gehouden in overleg met de Centrale
Politie Verkeerscommissie en de
Verkeerscommissie Openbaar Minis
terie, wordt aangetoond door de
cijfers: vorig jaar vielen er 390 doden
en 6.660 gewonden bij verkeersonge
vallen, waarbij van alcoholgebruik
sprake was.
Het met elkaar van tevoren afspreken
wie na het avondje-uit aan de beurt is
nog nuchter achter het stuur van de
auto te gaan zitten, is een haalbare
kaart gebleken.
ENQUETE
Uit een eerder in opdracht van VVN
door het Instituut voor Sociaal-weten
schappelijk en Economisch Onder
zoek (ISEO) uitgevoerde enquête
onder 1.200 automobilisten-kost
winners is namelijk naar voren
gekomen, dat in het gezelschap
waarmee veel automobilisten op stap
gaan, er bijna altijd wel eéri tweede is
die in het bezit is van het rijbewijs.
Met die nieuwe campagne brengt VVN
weer eens extra onder de aandacht,
dat alcohol en verkeer elkaar niet
verdragen.
Daarom wordt iedereen - weggebrui
ker en schenker - dringend gevraagd
mee te werken om het aantal
verkeersongevallen met een alcohol
luchtje omlaag te brengen. Met het
van tevoren afspreken wie er zal gaan
rijden, kunnen hierover later op de
avond geen problemen meer ontstaan.
AFFICHES
Veilig Verkeer Nederland: „Wie „Ik"
zegt, weet wat er van hem of haar
verlangd wordt. Een volgende avond is
een ander weer aan de beurt om te
rijden. Op die manier vang je dat
gedoe over wel of niet drinken voor
elkaar op. Dat is het beste recept voor
een gezellig avondje-uit".
HEILOOER BRIDGECLUB
Uitslagen dinsdag 19 december:
NZ 1: 1 dames v. d. Zijden-Löhr, 67
pet.; 2. dames Koster-Visser, 51 pet.;
3. hr. Löhr-mevr. Warnars, 44 pet.;
OW 1: 1. heren v. d. Berg-v. Santen,
57 pet.; 2. hr./mw„ Souverein, 55 pet.;
3. hr./mw. Groeneveld, 45 pet.;
NZ 2: 1. dames Hoekstra-Velt, 56
pet.; 2. heren Berkman-v. Gurp, 53
pet.; 3. hr./mw. v. d. Walle, 47 pet.
OW 2: 1. dames Blommert-Klugt, 58
pet. en dames Kryeger-de Vries, 58
pet.; 3. hr. Stoffers-mw. Berkman, 49
pet.
Uitslagen woensdag 20 december
(Kerstdrive):
Groen NZ: 1. dames Feller- v. Swol,
96 pt. (incl. handicap); 2. hr./mw.
Moscou, 95 pt.; 3. heren v. d. Berg- v.
Santen, 92 pt.
Groen OW: 1. hr. Buisman-mw. v.
Goor, 110 pt.; 2. hr./mw. Roest, 98
pt. 3. dames v. Ee-Neyens, 94 pt.
Blauw NZ: 1. hr. Rozing-mw. Spruyt,
111 pt.; 2. dames Hart-Vreeswijk, 101
pt.; 3. dames Koster-Visser, 92 pt.
Blauw OW: 1. hr.mw. Bies, 101 pt.; 2.
hr./mw. v. Gans 95 pt.; 3. neren
Gerssen- Groeneveld, 92 pt.
Rood NZ: 1. hr./mw. Mercks, 103 pt.;
2. hr./mw. Louweret, 100 pt.; 3.
hr./mw. Tamminga, 90 pt.
Rood OW: 1. dames Klerk- Worp, 103
pt.; 2. dames de Jager-de Wilde, 95
pt.; 3. hr./mw. v. Vegten, 85 pt.
De uitslagen van donderdag 21
december komen volgende week,
omdat de kopie voor de Uitkijkpost
deze week al klaar moet zijn vóór we
aan de wedstrijden zijn begonnen. Om
dezelfde reden maar een enkel wöord
over de geslaagde Kerstavond. Wij
waren met u dank verschuldigd aan
diverse bedrijven uit Heiloo en
daarbuiten, die prijzen beschikbaar
hadden gesteld, maar hebben ver
zuimd daarbij te vermelden,dat ons
wedstrijdcommissielid, de heer v. d.
Berg, degene was die er voor gezorgd
heeft, dat we zo'n groot aantal prijzen
hadden, dat niemand zonder iets naar
huis ging.
De a.s. week spelen spelen we gewoon
weer op donderdag (dus 28 dec.), de
daarop volgende week op dinsdag 2
januari (ook de lesmensen) en op
donderdag 4 januari. Bij verhindering
graag bericht uiterlijk 11 uur op de
speeldag, dinsdag aan v. d. Zijden,
331676, donderdag aan mw. Klerk,
334368 of v. d. Zijden. Inlichtingen
over onze vereniging kunt u krijgen bij
de volgende nummers: 331676,
330149 (W. Zwitselaar) en 330052 (J.
Löhr).
Voor de verenigingsklassementen zijn
alleen kollektieve inschrijvingen per
vereniging geldend. Ook de verstweg-
komencje deelnemer wordt alleen aan
de hand van de voorinschrijvingen
bepaald.
dertig miljoen gulden die rond de
wisseling eind '77 de lucht inging
De
aarwisseling eind '77 de lucht inging
eeft ons "getrakteerd" op ca. 70
miljoen mini-ontploffinkjes.
De Nederlandse Stichting Geluid
hinder ijvert voor een vermindering
van de geluidsoverlast door vuurwerk,
door de periode, waarin vuurwerk
mag worden ontstoken, te beperken.
In een rondschrijven aan de burge
meesters van alle gemeenten in ons
land bepleitte de Nederlandse Stich
ting Geluidhinder landelijke unifor
miteit door het hanteren van de
modelverordeningen omtrent vuur
werk, zoals deze door de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten (VNG)
worden geadviseerd. Naar het publiek
gericht verschijnt deze maand een
campagne in de dagbladen onder het
motto: „Wees zacht, knal alleen op
nieuwjaarsnacht". Bovendien stelt de
NSG gratis posters beschikbaar, die
eventueel ook verkrijgbaar zijn bij de
gemeentehuizen of politieburo's.
VEEL DIERENLEED
DOOR VUURWERKPLEZIER
Het vuurwerkplezier van enkelen
betekent een kwelling voor onze
huisdieren. Veel dieren, opgeschrok
ken door vuurwerk-knallen, lopen in
paniek van huis weg, gaan zwerven of
komen om in het verkeer. De
dierenbescherming adviseert dan ook
uw huisdier in de vuurwerk-periode
zoveel mogelijk binnen te houden.
„Laten we zacht zijn voor elkaar" en
laten we onze huisdieren daarbij niet
vergeten
DE TIEN GEBODEN BIJ VUURWERK
Eind december is het weer zo ver.
Knallend vuurwerk, soms letterlijk en
figuurlijk brandend in de handen van
degenen, die het middernachtelijk uur
van de jaarwisseling niet kunnen
afwachten.
Het Veiligheidsinstituut in Amster
dam heeft een aantal veiligheidsregels
op een rij gezet. Elke liefhebber van
vuurwerk, hoe goed naar zijn mening
ook bekend met de gebruiks-
aanwijziging (in het Chinees? en het
effect, doet er wijs aan de volgende
"tien geboden" eens zorgvuldig door
te lezen.
Vuurwerk is van tijdelijke aard. Een
verkeerd of onzorgvuldig gebruik
heeft echter vaak blijvende gevolgen.
Dit zijn de punten waarop moet
worden gelet:
1. Koop alleen vuurwerk dat is
voorzien van een duidelijk leesbare, in
de Nederlandse taal gestelde, hand
leiding, bij de officiële vuurwerk
winkels.
2. Bewaar het vuurwerk in bij
voorkeur een metalen trommel op een
veilige en droge plaats, zo mogelijk
buitenshuis.
3. Kies een veilige ontstekingsplaats,
in verband met brandgevaar. Denk aan
mens en dier. Let op rieten daken en
ander brandend materiaal. Sluit ramen
en deuren vóór het vuurwerk begint.
4. Lees de handleiding ruim vóór het
ontstekingstijdstip. Hetzelfde geldt
voor het klaarzetten van de te
gebruiken hulpmiddelen, zoals flessen
voor het plaatsen van vuurpijlen.
Plaats de flessen half in de grond of,
als deze bevroren is, vul ze met zand.
5. Bepaal vooraf de plaats, zo ver
mogelijk van de ontstekingsplaats,
vanwaar huisgenoten kunnen toe
kijken. Houd daarbij rekening met
eventueel optredende gladheid.
6. Gebruik voor het afsteken geen
lucifers, maar een gloeiende sigaret of
sigaar. Steek niet per abuis het
vuurwerk in de mond terwijl
gelijktijdig de sigaret wordt weggewor
pen.
7. Experimenteer niet met vuurwerk.
Probeer niet zelf vuurwerk te maken.
8. Bundel geen vuurwerk terwille van
effectverhoging, dat is levensgevaalijk,
maar ontsteek ieder stuk apart.
9. Bereid kinderen zorgvuldig voor,
wanneer ze oud en wijs (voorzichtig)
genoeg zijn om vuurwerk: te mogen
ontsteken.
10. Telefoonnummers van brandweer,
arts en politie bij de hand,
voorkomen, dat in geval van nood
kostbare tijd verloren gaat met
zoeken.
En tenslotte: overtuig u, dat geen
onontploft of half verbrand vuurwerk
achterblijft. Dat levert gevaar op voor
kinderen, die de volgende ochtend op
zoek gaan.
Op initiatief van TNO zijn onlangs
geluidmetingen verricht aan knallend
vuurwerk. Doel van het onderzoek
was de kans op gehoorschade te
bepalen.
Wanneer het geluidsniveau van vuur
werk wordt vergeleken met dat van
andere geluidsbronnen, dan scoren
sommige soorten vuurwerk zeer hoog
met 160 decibel (dB) op 2 m afstand.
Bij dit niveau treedt acute gehoor-
beschadiging (springen van trommel
vlies) op. De pijngrens ligt op 140 dB;
een landend straalvliegtuig op 250 m
hoogte produceert bijv. plm. 100 dB.
Voor een normale woonwijk ligt het
geluidsniveau overdag, buiten, op
gemiddeld 50 dB. Een vallend blad
scoort slechts 10 dB,
Er van uitgaand dat men met een
onbeschermd oor al gauw blootgesteld
wordt aan een tiental knallen, dan
moet men minstens 4 m als veilige
afstand tot het vuurwerk aanhouden.
Voor 100 knallen wordt dit tenminste
14 m.
Een dergelijke hoeveelheid vuurwerk
zal op 1 m afstand van het oor dan
misschien nog geen verwondingen aan
het gezicht ten gevolgde hebben, maar
in één op de twintig gevallen al een
merkbare gehoorbeschadiging veroor
zaken. Het oplopen van een gehoor
beschadiging kan merkbaar worden
door oorsuizen of oorfluiten. Een
gehoorbeschadiging bouwt zich in het
algemeen langzaam op. Wanneer men
zijn handicap bemerkt is er niets meer
aan te doen.
F
Ï32254
De Nederlandse Stichting Geluid
hinder (NSG) ontvangt veel brieven
van mensen die klagen over geluid-
overlast. In de maand december
voornamelijk over vuurwerklawaai.
Het blijkt dat vuurwerk steeds eerder
wordt afgestoken dan op het tijdstip
waarvoor het is bedoeld, n.l. rond de
jaarwisseling.
In veel brieven wordt begrip getoond
voor dit feit dat de mens zich moet
kunnen uitleven, maar tevens dat
mensen (en óók huisdieren) het
geknal als zeer hinderlijk ervaren.
Vorig jaar werd in Nederland ruim 2,5
miljoen kg vuurwerk ingevoerd.
In guldens uitgedrukt komt dit er op
neer, dat er voor ongeveer 30 miljoen
is "verknald".
In december zal een advertentie
campagne zijn gericht od het
beperken van het afsteken van
vuurwerk tot de daartoe aangewezen
tijden.
Het adres van de NSG luidt: postbus
381, 2600 AJ Delft, telefoon
015-562723.
KNAL ALLEEN
OP NIEUWJAARSNACHT
De meeste mensen zullen weinig
bezwaar hebben tegen het afsteken
van vuurwerk - dat hoort nu eenmaal
bij de jaarwisseling. Maar geknal dagen
vóór en na nieuwjaarsnacht is
overbodig en ergert velen. Daarom
vraagt de Nederlandse Stichting
Geluidhinder „Knal alléén op nieuw
jaarsnacht".
Nulerlamlse StiebtinK Geluidhinder. Postbus :W1.2(500 AJ Delft. Telefoon 01;V5t>2723.
t