VERENIGINGS NIEUWS k I VOGELVERENIGING KLEURENPRACHT NIEUWS VAN DE NARRENKAP FILES? DOE ER WAT AAN! PAPEGAAI MEE OP FIETS: MOOI, MOOI NEW YORK KENT NU 00K FIETSSTROKEN EEN WIP-FIETS nog maar een paar dagen dan is het zo ver: opening van JACQUELINE, een fijn klein zaakje voor jonge en joyeuze mode. open huis op woensdagavond 28 februari, om alvast te komen kijken; eerste echte verkoopdag: donderdag 1 maart. JACQUELINE Raadhuisweg 6 Heiloo 00K JUWELEN HEBBEN ONDERHOUD NODIG VAKANTIEWEEK VOOR OUDEREN IN DIEVER (DRENTE) Bejaarden - of wilt U zo niet genoemd worden, ouderen dan, - hebt U nog even tijd om dit te lezen? U hebt hei druk, liever gezegd, U kunt het druk hebben met alle oezigheden die men voor verzint: ontspannings middagen, soos, praatgroep, mode show, autotocht, en alles wat ik nog vergeet En nu zijn er weer lieden die menen iets ontdekt te hebben wat ze voor U kunnen doen: ze organiseren een vakantie! Alsof er nog geen vakanties genoeg zijn, of reisverenigingen geen reizen voor 60-plussers organiseren. Er is zelfs een stichting "Uit boven 60" met de mooiste reizen, en onze eigen heer Majolée leidt al jaren lang ieder jaar weer een stel fijne vakantietoch- ten. En dan ziin er voor de ménsen die lichamelijk gehandicapt zijn altijd de boottochten en de vakanties van het Rode Kruis, terwijl de kerken zich in dit opzicht ook niet onbetuigd laten. Maar als je wèl nog een heleboel kunt, alleen je benen zijn niet zo gehoorzaam meer? Of je kunt lopen als een kievit maar je moet ieder uur naar de w.c. (lastig hoor, als je in de bus zit)? Of je hebt dat vervelende dieet, of je wilt alleen maar een heel rustige vakantie? Voor die groep hebben de Gereformeerde en de Hervormde Diakonie in Heiloo samen een akantieweek georganiseerd in Diever, van 9-16 juni. Uit en thuis per bus, verblijf in een oergezellige, tot ension verbouwde boerderij „Linde- oeve" aan de rand van het dorp en toch er middenin, in een schitterende omgeving. Toen we gingen kijken zeiden we meteen ,,ja, dit is de sfeer die we zoeken". Gezellige zitzaal, zonnig terras, goed eten, barretje, aparte eetzaal, gezellige gastvrouw en gastheer. En we hebben beloofd dat we zouden komen met maximaal 40 man en vrouw. Bent U daarbij? Mocht U nog een beetje tegen dat Gereformeerd en Hervormd aan kijken, iedereen is welkom, ook als U van een andere kerk of van geen kerk lid bent. Denkt U misschien dat diakonie nog iets heeft van bedéling en betutte ling? Dat is geweest. Jammer dat het vroeger zo was, gelukkig dat we dat helemaal achter ons gelaten hebben. U betaalt het ook zelf, ongeveer f 350.- uit en thuis. Alle slaapkamers zijn 2-persoons, lekker licht en ruim, en met warm en koud water. Wilt U persé alleen slapen, dan wordt de prijs wat hoger. En het programma? We moeten natuurlijk tijdig een bus bespreken voor een paar tochten in die prachtige provincie Drente, maar voor het overige geven we graag inspraak. Mochten er financiële bezwaren zijn, dan is daar natuurlijk wèl over te praten. Nadere inlichtingen geven U graag: Mevrouw Holwerda, Bakkersweg 10, tel. 335619; Mevrouw van der Hilst, Torenlaan 5, tel. 334135. Maandag 19 februari houdt vogel vereniging kleurenpracht in de zaal van de Gereformeerde Kerk aan de Noordergeeststraat in Heiloo een contactavond Aanvang is 20.00 uur. AGENDA: 1. Opening; 2. Ingekomen stukken en mededelin gen; 3. Notulen van de vorige vergadering; 4. Verslag kascommissie; 5. Financieel overzicht 1978 (zie bijlage) 6. Medewerkers feestavond 10-jarig bestaan; 7. Vraag en aanbod; 8. Pauze en verloting: Deze keer 3 boeken te weten: Australische platstaart parkieten van Immelmann; Kleurkanaries kweken kunt U ook van H.J. Veerkamp; Zaadetende Tropische vogels 2 van R.R.P. van der Mark. 9. Boekbespreking; 10. Rondvraag; 11. Sluiting. Heeft uboeken 3p vogelgebied neem ze deze avond mee misschien brengt Uw boek een van de andere leden op een idee. Nog een paar weken en de kinderen van Heiloo zullen weer hand in hand als een bonte stoet door de straten trekken. Het beloofd, als het weer mee werkt, een groot sukses te worden. Op ons sekretariaat zijn al aanmeldingen binnengekomen van wijkverenigingen die met een praalwa gen deelnemen. Mochten andere wijkverenigingen óók in die richting denken, dan adviseren wij ze om zich maar eens in verbinding te stellen met 'n land of tuinbouwbedrijf in de omgeving die gerust wel 'n tractor met wagen nebben. De deelnemerskaartjes voor de kinderen aan optocht en feestje zijn uitsluitend verkrijgbaar bij de boekwinkel of carnavalsboet van P. Avis, dus niet op het secretariaat van de carnavalsvereniging. Dan doen we nog even een beroep op de ouders van de woonwijk gelegen tussen de Stationsweg-Spoorlijn-Kapel en Kennemerstr.weg. Deze wijk zit nog steeds zonder kontakt adres. Wie wil zich hiervoor beschikbaar stellen zodat ook vanuit deze wijk een groep gevormd kan worden. Belt u hierover even met ons secretariaat tel. 330117. Namens de kinderen en ons, bedankt. De leden van de Narrenkap moeten hun toegangskaarten voor het Narren bal, van 12 t/m 16 febr. afhalen in de boekhandel van P. Avis, Stationsplein Heiloo, daarna lopen zij zelf het risico dat het uitverkocht is. Het Bestuur. or 'J 1 NEDERLANDSE BOND VAN PLATTELANDSVROUWEN AFDELING HEILOO Uitnodiging tot het bijwonen van de bijeenkomst op dinsdags 20 februari in de zaal van de Gereformeerde kerk, Noordergeeststraat, aanvang 8 uur 's avonds. AGENDA: 1. Opening; 2. mededelingen; 3. verslag van de jaarvergadering, 17 januari j.l. 4. de heer K. Molenaar vertoond de film „Het Grootslag" de geschiedenis van een polder. 5. pauze; 6. volksdansen o.l.v. mw. C.Langereis; 7. rondvraag en sluiting. Bezoek Opera. Een aantal weken geleden werd bekend dat vanaf de nog beschikbare plaatsen ongeveer de helft van het toneel in de Stadsschouwburg te zien zou zijn. Besloten is om deze kaarten niet te kopen. Dit jaar is er dus geen bezoek aan de opera. Bijeenkomsten in maart Donderdag 22 maart organiseert de Federatieve Vrouwenraad een avond. De voordrachtskunstenares Nel Kars brengt „Vrouwen In Het Spel". De avond van 14 maart is verschoven naar woensdag 28 maart, pe heren Letschert en Drost vertellen ons één en ander over „Reform" artikelen. Leeskringen: De leeskringen komen bijeen op donderdagmiddag, 15 febr. om 2 uur, bij mw. van den Dool, Laan van Muys 42. Cursussen: De cursussen van dit voorjaar zijn allen volgeboekt. In het najaar willen we organiseren, de cursussen:. Haken; poppen maken; Indische keuken (waarschijnlijk donderdagavond) Hindelooper schil deren voor gevorderden (dinsdag morgen). Heeft u belangstelling, dan kunt u de cursusleidsters bellen. Heeft u verder nog ideeën voor het organiseren van een cursus dan houden wij ons aanbevolen. Reiscommissie: Woensdag 28 februari 's morgens 10 uur, excursie naar Hemmers bakkerij, Heerenweg, Heiloo. Aan deze excursie kunnen een beperkt aantal dames deelnemen. U kunt zich opgeven, lot 26 febr. bij mw. de Beer, tel. 3314>()1, na 5 uur. Het uitgestelde reisje naar Het Muiderslot en Maxis Superstore is vastgesteld op dinsdag 20 maart (bij genoeg deelname). De prijs is vastgesteld op f 17.50, dit in verband met de gestegen buskosten. Hierbij is inbegrepen, koffie en entree Muiderslot. De lunch is voor eigen rekening. Opgave mogelijk tot en met 14 maart bij de reiscommissie. Vertrek 8 uur vanaf de Brandweerkazerne, terug ongeveer 5 uur. Dames, heeft u suggesties voor onze bijeenkomsten in het volgende sei zoen! Misschien heeft u een goed idee! Geef dit dan door aan het bestuur. Wacht niet te lang. Eind februari gaan we het nieuwe programma samenstellen. We heten welkom in onze afdeling: mw. A. Roos-Singer, Kennemerstraat- weg 95, tel. 330595. Het bestuur. FILMHUIS HEILOO PRESENTEERT 18 FEBRUARI 7295 Rome open stad (Rome open city) Ook al wordt algemeen Luchino Visconti's Ossessione uit 1943 be schouwd als de eerste grote neo-realis- tische film, buiten Italië kon er geen kennis mee gemaakt worden omdat Visconti zijn film gebaseerd had op een boek (The postman always rings twice, van James M. Cain) waarvoor geen rechten betaald waren. Daarom waren de films van Vittorio de Sica en Roberto Rossellini buiten Italië de eerste neo-realistische films, in het geval van Rossellini was dat Roma Citta Aperta uit 1944/1945. Rossel lini maakte zijn film over de laatste periode van de fascistische overheer sing en het verzet daartegen meteen na de oorlog, met Anna Magnani in de hoofdrol van de jonge weduwe Pina. Zij woont samen met haar verloofde Francesco, en verleent onderdak aan Francesco's vriend Manfredi, die als leider van het verzet door de SS wordt achtervolgd. Manfredi vertelt waar hij zit aan zijn vriendin Marina, die aan drugs verslaafd is en bang is haar vriend te verliezen nu hij zit ondergedoken. Om aan drugs te komen vertelt ze haar vriendin Ingrid, een SS-spionne, waar Manfredi zit. Hij weet aan de SS te ontkomen, maar Francesco wordt gearresteerd en Pina gedood door de Duitsers. De ondergrondse bevrijdt Francesco, die kontakt zoekt met Manfredi en samen duiken ze voor één nacht onder bij Marina, die hen opnieuw^ verraadt. Ditmaal weet Francesco te ontkomen, maar Manfredi wordt gevangen genomen en doodgemarteld. De regie heeft Roberto Rossellini; Scenario: Sergio Amidei en Federico Fellini; hoofdrollen: Anna Magnani, AldQ Fabrizi, Marcello Pagliero, Vito Annicchiarico. Aanvang 20.00 uur in het Bruno- gebouw te Heiloo. Prijs voor leden, CJP'ers en 65plussers f 1,50, voor de rest f 3,50. HOBBY-FARM A.s. zaterdag 17 februari houdt de Hobby-farm haar jaarlijkse envelop- pen-aktie ter aanvulling van de geldmiddelen; van de opbrengst van de aktie kunnen zij materiaal en gereedschap aanschaffen. De enve lopjes worden u samen met deze Uitkijkpost thuisbezorgd. De Hobby-Farm is een club, waar kinderen van alle gezindten in de leeftijd van 6 t/m 13 jaar kunnen knutselen. Daarbij zijn zeer veel mogelijkheden, zoals tekenen, derven, houtbewerken, emailleren, boetseren, solderen, pitrieten en nog veel meer. De club is onderverdeeld in 8 groepen van ca. 25 kinderen, die onder leiding verschillende creatieve technieken kunnen leren of hun eigen ideeën kunnen uitwerken. Om in feite ieder kind de gelegenheid te geven zich op welke wijze dan ook te uiten en zich te amuseren wordt de contributie laag gehouden. Stelt u de kinderen niet teleur, als ze a.s. zaterdag de aktie-envelopjes komen ophalen? U steunt hiermee een vereniging, die dankzij 45 enthousiaste vrijwilligers als leiding en bestuur een mooi stuk jeugdwerk in Heiloo in stand houd* Files in het verkeer vormen een steeds toenemend verschijnsel. Vooral in het woon-werkverkeer treden momenteel met zo veel regelmaat files op, dat we er aan gewend zijn dat na de nieuwsberichten in de spitsuren een overzicht komt van de vele kilometers file. ,,Is daar nou niet wat aan te doen? denken vele mensen, de automobilis ten in de file voorop. Het wederwoord zou natuurlijk kunnen zijn: bouw nog meer wegen, tunnels en bruggen of bevorder het openbaar vervoer. Er zijn echter bezwaren tegen deze oplossin gen. Rigoreuze verdere aanleg van snelwegen brengt de natuur enorme schade toe en men zal dus, ook uit het oogpunt van de kosten, nog maar weinig verder kunnen gaan met wegenaanleg. Het openbaar vervoer is ook een oplossing. Maar juist op afstanden tot 50 kilometer kan het openbaar vervoer qua reistijd nauwelijks conr curreren tegen de auto, afgezien van het comfort dat de eigen auto nu eenmaal meer te bieden heeft. Moeten we ons dan maar neerleggen bij steeds langere reistijden, wachten in files, ergernis en extra risico's van kettingbotsingen? Nee, er is een oplossing denkbaar, die elke individu ele automobilist onmiddellijk kan toepassen en die iedereen vele voordelen biedt. Uit studies van de ANWB is gebleken dat files ontstaan door slechts een gering over-aanbod van voertuigen op plaatsen die een maximum-capaciteit hebben voor het verwerken van verkeer, zoals rotonden, tunnels en bruggen. Zou het verkeer dus maar in geringe hoeveelheid afnemen dan zouden files niet ontstaan en het verkeer vrijelijk kunnen doorstromen. Iedereen kan dit zelf ervaren in vakantieperioden. De oplossing om het aantal auto's in de spitsuren te verminderen kan gevonden worden in het formeren van autopools. Het is eigenlijk te gek, dat elke dag weer duizenden automobi listen in hun auto stappen op het moment dat in dezelfde straat, buurt of stad, anderen vertrekken naar hetzelfde werkadres, of een plaats daar vlakbij. Zouden deze mensen eens goed nadenken over de voor- en nadelen van poolen dan zouden zeker meer mensen besluiten samen te gaan rijden, wat voor het verkeer in zijn geheel een betere doorstroming oplevert en voor de individuele weggebruiker een groot aantal voor delen oplevert die de nadelen verre overtreffen. Voordelen van poolen Kosten. Eén van de grootste voordelen vormt de aanzienlijke daling van de reiskosten. Met 1 passagier bedraagt deze kostendaling 50 procent, een pool met 3 auto's betekent 66 procent minder kosten, bij 4 chauffeurs bespaart men zelfs 75 procent. Rijdt men dagelijks 2 maal 30 km a f 0,35 dan kost de reis van en naar het werk per maand zo'n f 341,--. Samen rijden met een collega levert dus f 170,50 per maand op en met 3 passagiers ruim f 250,- of f 3.000,- netto per jaar. Daarbij is de kilometerprijs bewust laag gehouden, omdat de vaste lasten gelijk blijven. Wie dit immense Financiële voordeel nog niet overtuigend genoeg vindt, moet eens denken aan de overige voordelen. - De auto blijft thuis. Lang niet elk echtpaar heeft 2 auto's maar vaak hebben zowel man als vrouw een rijbewijs. Op dagen dat de auto niet nodig is voor het woon-werkverkeer kan de partner de auto gebruiken, bijv. om via een autopool kinderen naar school te brengen. - Vermoeidheid vermindert. Elke dag hetzelfde traject afleggen op overvolle wegen vergt een sterke concentratie. In plaats van constant te moeten opletten kan degene die niet hoeft te rijden zich rustig ontspannen. Er ontstaat plotseling een hoeveelheid tijd om de krant te lezen, stukken door de nemen of vakliteratuur bij te houden. - Risico's verminderen. Het is moeilijk in geld uit te drukken, maar het is duidelijk dat een vermindering van het aantal dagen dat men met de eigen auto naar het werk moet rijden, een evenredige vermindering oplevert van het risico van botsingen en de daaruit voortvloeiende schade, van bekeu ringen en van autopech. Er is zelfs een kans dat men minder verzekerings premie hoeft te betalen op grond van het geringere aantal jaarlijks afgelegde kilometers^ Zijn er dus vele belangrijke voordelen verbonden aan het poolen, natuurlijk zijn er ook nadelen. Het belangrijkste, althans meest gehoorde nadeel, is de beknotting van de vrijheid om te komen of te gaan op tijdstippen naar eigen keuze. De praktijk leert echter dat dit nadeel in de praktijk nauwelijks inhoud heeft. Ook alleen rijdende automobi listen vertrekken bijna steeds op hetzelfde tijdstip en gaan ook vrijwel elke dag op hetzelfde uur naar huis. Niettemin zal het ook in een pool mogelijk zijn dit aspekt te regelen. Men kan op een bepaalde dag afspreken gezamenlijk eerder of later te vertrekken en bij extreme tijdverschillen (bijv. bij dokters bezoek) kan men natuurlijk altijd alsnog met de eigen auto rijden. De ervaring leert dat dit probleem zichzelf oplost. Door goede afspraken vooraf te maken, door enerzijds soepelheid te betrachten tegenover collega's en anderzijds discipline tegenover zichzelf zal het in de praktijk best meevallen. Bent U in het voorgaand overtuigd geraakt van de vele voordelen die poolen biedt voor uzelf en uw mede-weggebruikers dan volgen tot slot enige praktische aanwijzingen voor het goed funktioneren van een pool -Spreek bij voorkeur een vaste dag af waarop elke deelnemer moet rijden. -Probeer op dagen dat U zelf moet rijden 's morgens op tijd te komen bij het huis van uw passagiers. -Laat het kiezen van radiopro gramma's in de auto over aan de chauffeur. -Spreek af rustig te rijden en op tweebaanswegen niet in te halen. Rijdt nooit door rode stoplichten. -Rook niet in de auto. -Bel elkaar op voor het vertrek. Men kan beter even wachten op de afdeling dan bij de personeelsuitgang. -Stel uzelf soepel op tegenover elkaar en vermijd ergernis. -Praat eens met collega's die al langer poolen, over hun ervaringen. Heel veel Nederlanders hebben dit jaar hun vakantie weer op de fiets doorgebracht, alleen of in gezelschap van anderen. T. Post uit Rozenburg bij Rotterdam, die samen met vrouw en drie kinderen een fietstrektocht door Nederland maakte, had hierbij wel heel speciaal gezelschap. Zijn papegaai Nancy ging namelijk mee, achter op de fiets. Dat ook Nancy het fietsen waardeerde, bleek wel uit de voortdurende uitroep "mooi, mooi! van het dier. In ons land zijn met witte stippellijn aangeduide fietsstroken op de rijbaan al lange tijd bekend. Voor New York is dit echter een nieuwtje. Op de grootste en verkeersrijkste straten van deze Amerikaanse stad zijn nu door witte strepen fietsstroken aangeduid. Afwijkend van wat wij gewend zijn, zijn deze fietsstroken niet aan de kant van de rijbaan geprojecteerd, maar meer naar het midden zodat aan de kant auto's kunnen worden gepar keerd. Fietsers rijden daar nu tussen de geparkeerde auto's en de gemotori seerde verkeersstroom, maar wel op een eigen, alleen voor hen bestemde, strook. Uit Duitsland komt weer een fietsnieuwtje. Ingenieur Hans G. Bals uit Bonn heeft een fiets geconstrueerd die door op het zadel zittende op en neer te wippen, wordt voortbewogen. Het fietsframe is voorzien van een viertal stangen die met het zadel in verbinding staan en op hun beurt kracht overbrengen op de pedalen. Het op en neer wippen op het zadel is een beweging die wel even zal moeten wennen, maar omdat het gehele gewicht van het lichaam hierbij betrokken is, kan flink wat energie voor de voortbeweging worden geleverd. De vraag haar zo'n fiets zal wel even opwippen, maar vermoede lijk even snel neerwippen. Nu de feestdagen weer achter de rug zijn, kan een kwart van de Nederlandse dames zich weer de trotse bezitster van een nieuw juweel noemen. Voor velen is het misschien hun eerste echte sieraad, maar het kan ook zijn dat ze er al een aantal bezitten. Een vrouw krijgt nu eenmaal graag juwelen Toch is het verwonderlijk hoe weinig vrouwen echt zuinig zijn op hun kostbare kleinoden. Dit is vaak te wijten aan onbekendheid met de diverse onderhoudsvoorschriften. Geen enkele vrouw zal een duur avondtoilet zo maar in de kast gooien. Nee, na gebruik wordt zo'n jurk vaak gestoomd en dan zorgvuldig opge hangen in de afdeling „speciale kleding", vaak nog beschermd met een plastic hoesje. Haar auto zal ze regelmatig wassen, laten doorsmeren en olieverversen en zeker eens per jaar een grote onderhoudsbeurt laten geven. Maar ook dure juwelen hebben een dergelijk zorgvuldig onderhoud nodig! Byouteriedoos beschermd sieraden Goud is een metaal dat niet wordt aangetast door zuren, niet kan oxyderen en ook natuurelementen met sukses weerstaat. Iedereen "weet dat de goudschatten die op de bodem van de oceanen zijn aangetroffen, door de eeuwen heen intact zijn gebleven. Goud en edelstenen zijn onvergankelijk - ook wanneer ze zijn verwerkt tot een exklusief sieraad - maar ze zijn wel aan slijtage onderhevig. Niet allen wanneer ze worden gedragen, maar ook als ze zijn opgeborgen. Dit betekent dat juwelen wel degelijk om onderhoud vragen, wat echter volgens bepaalde regels moet gebeuren. Sieraden horen, als ze niet worden gedragen, in een speciaal daarvoor bestemde byouteriedoos. Op die manier worden ze beschermd tegen stof en behoed voor beschadi gingen. Doe bij het handenwassen, afwassen en make-up afnemen ringen en armbanden af én neem geen bad of douche met kettingen om. Zwavel houdende crèmes en chemische wasmiddelen zijn gevaarlijk voor sieraden. Laat sieraden nooit zo rr w ergens liggen: berg ze op! I Het onderhoud Sieraden moeten regelmatig worden opgewreven met een zeem of wollen doek. Zijn ze dof en vuil, kortom ontoonbaar, dan kunnen ze het beste worden schoongemaakt in een lauw warm sopje van een fijn wasmiddel met een zacht borsteltje. Om een nog beter resultaat te bereiken kunnen gouden sieraden zonder stenen hierna in een badje van 90 graden alcohol worden gelegd. Naspoelen met lauw warm water en drogen meteen zachte wollen doek. Na deze behandeling zien ze er weer uit als nieuw. Edelstenen moeten worden schoon gemaakt in sterk verdunde alcohol. Zachtjes nagewreven en gedroogd glanzen de stenen weer als tevoren. Turkoois, Opaal en Koraal zijn door hun geringe hardheid veel kwetsbaar der dan andere stenen. Voor diamanten (briljanten) kan een sopje met een klein scheutje huishoud- ammoniak wonderen doen. Spoel ze af met lauw water en verwijder de laatste zeepresten met ontsmettings alcohol. Laat ze hierna uitlekken op een tissue. Dit alles geldt niet voor antieke diamanten (briljanten) siera den. Deze mogen nooit in aanraking komen met water omdat ze gezet zijn op folie. Bij kont&kt met water verkleurd de folie en raken de stenen hun glans kwijt. Bewaardiamanten (briljanten) sieraden apart Diamant kan door' zijn hardheid andere sieraden beschadigen. Vooral zachtere stenen hebben daarvan te lijden, maar ook het goud, zilver of platina waarin deze stenen zijn gevat kan worden beschadigd. Daarom is het verstandig diamanten sieraden in een apart doosje op te bergen. Parels vaak dragen Parels moeten van tijd tot tijd met een zachte, vochtige doek worden ont daan van vet, parfum en lichaams- zuren. Zijn parels heel erg vuil, leg ze dan enkele minuten in een bad met lauw water waaraan wat alcohol is toegevoegd. Dit mag maar af en toe gebeuren. Gebruik NOOIT chemische reinigingsmiddelen. Stel parels niet bloot aan grote hitte, ze drogen hiervan uit en verliezen hun glans. Hoe meer ze gedragen worden hoe mooier de luster (roze gloed) wordt. Bewaar parels niet samen met andere sieraden omdat het zachte oppervlak makkelijk krassen kan oplopen. Ook is het aan te raden parels in een zeem of rundleren zakje te bewaren, aangezien de lijm waarmee de voering van een byouteriedoos is vastgezet een schadelijke invloed kan hebben op de glans. Voor alle 'brave' automobilisten in Italië wordt het leven gemakkelijker, maait de overtreders moeilijker. Voor de Italiaanse automobiel club ACI (of om pi te zijn voor een dochteronderneming de ACI-Informatica), heeft Siemens nai een computersysteem geïnstalleerd dat een bonte verscheidenheid aan die® verleent en problemen he ot op te lossen. Zo heeft de ACI-Informati( supervisie over de Publico I^gistro Automobilistico, waar alle Italiaanse auo vrachtwagens zijn geregistreerd. Uiteraard wordt daarbij ten n0' samengewerkt met de officiële Italiaanse instanties. In de toekomst zal het Italiaanse r ïisterie voor Binnenlandse Zaken via een datanet rechtsta toegang tot het Aentekengebied van de ACI-Informatica krijgen, om zoekgera wagens - en speciaal auto's die bij strafbare feiten zijn betrokken - snel te ku opsporen. Het incasseren en boeken van 28 miljoen belasting-stortinf administratie van meer dan 22 miljoen verzekeringspolissen en de registratief statistische gegevens over de sleepdienst van de automobielclub, gebeurt even met behulp van de computer. Bovendien worden de benzinebonnen, waan w_ per jaar zo'n 25 miljoen worden uitgegeven, met dit systeem geadministreerd, De foto toont een van de schijvengeheugens waarop de gegevens zijn vastgelegi dus daardoor van Voor toepassing grote generatoren P"Piusser ar. De fobleme o vervoe stroomopwekking openen zich nieuwe perspectieven, wanneer men ook :,saMidd^ gebied gebruik maakt van suprageleiding. Dit is een natuurkundig fenö5orteldo] waarbij bepaalde metalen en legeringen bij zeer lage temperaturen hun Ojlle gro; weerstand verliezen, zodat de stroom er bijna verliesvrij doorheen kan vy|,trek Volgens de tot nog toe ter beschikking staande ontwikkelingsrpsultaten 1 reële toekomstmogelijkheden voor de bouw van kleinere en lichtere gener%a{erieel met dezelfde vermogens als de bestaande van groter formaat. Verder is er uilarte we op het verhogen van de vermogensgrenzen en vooral ook op nog lF »,H farnavals rendementen. bor des Rendementsverbétering zal zowel voor de nodige turbogeneratoren van cajaterdag MW als voor de toekomstige eenheden van meer dan 2000 MW kunnen vialen in bereikt. >3.00 Het huidige concept is gebaseerd op een suprageleidende bekrachtigingsw$irnc*-a£ 2 >m 20.01 en een normale ankerwikkeling. In het Siemens-researchcentrum in Erl|utbunk< worden de voor dergelijke generatoren benodigde suprageleiders en mate lering is onder bedrijfscondities intensief onderzocht en beproefd. De foto lnarana dergelijke proefopstelling zien. jarnava? smeren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1979 | | pagina 14