Fietscrossen in Nederland Wees zuinig Veel keus in fietskleding Rekreatief fietsen sterk in opkomst mm fmmwWwIM m Mi wÊËÊ Het ziet er voor de fiets in de jaren tachtig zeer gunstig uit. In een tijd van teruglopende wel vaart en dure energie biedt de fiets goedkoop vervoer. Niet meer klakkeloos voor iedere bood schap de auto pakken, maar meer fietsen. Bovendien besteden we meer aandacht aan onze ge zondheid en de trouwe tweewieler helpt ons aan gezonde lichaamsbeweging. Nieuwe ontwikkelingen §wmm Accesoires Iedere vrijetijdsbesteding heeft zo zijn eigen specifieke kleding. Dit geldt ook bij het fietsen. Vooral voor het rekrea- tief/sportief gebruik is er een ruime keus aan goedzittende en modieuze kleding. Fietstochten Regenkleding Materiaal 17 MAART 1981 IJKPOST diefstal van de fiets kunnen beperken. Sommige fabrikanten leveren een in structieboekje bij de fiets waarin even eens wat tips over diefstalpreventie zijn opgenomen. In het boekje is plaats voor het registratienummer van uw fiets. Over het onderhoud nog het volgende: maak af en toe de fietsketting schoon met petroleum, dieselolie of speciale vloeistof. Gebruik beslist geen benzine. Voor het smeren van de schakels is er speciale ketting olie. Haal met een fla nellen doek de overtollige olie weg. Bij een goede fiets zijn de kabels uitgerust met smeernippels. Hierdoor wordt de noodzakelijke smering van de remkabels zeer eenvoudig. Natuurlijk wilt u zo lang mogelijk plezier hebben van uw trouwe tweewie- Ier. De levensduur van uw fiets kan o.a. nadelig worden beïnvloed worden door: slecht onderhoud; onzorgvuldig gebruik er zijn nog steeds mensen die met volle vaart een stoeprand op willen); zonder degelijk slot "parkeren"; met ondeugdelijke verlich ting rijden (een medeweggebruiker kan in dat geval zowel de levensduur van uw fiets als van u zelf aanzienlijk bekorten) etc. Wordt uw fiets gestolen ondanks een goed slot, dan kan een verzekering en het registratie nummer van uw fiets de schade enigszins beperken. Bij de politie is een folder beschikbaar waarin we kunnen lezen hoe we de kans op Batavus als Fongers heeft nu haar Sprintfietsen in toeruitvoering uitgerust met kleine trommelremmen, gecombi neerd met een Positron 5-versnellings derailleuY. Op het model "Cambridge" vinden we een nieuwe kabelbedienings- constructië. Met dit nieuwe systeem kan groter rendement (minder kracht meer snelheid). Met oog op de veiligheid zijn er nog twee nieuwtjes te melden. Tot nu toe kende de lichtgewicht sportfiets als remsysteem alleen de knijprem, al dan niet in combinatie met een 3-versnel- lingsnaaf of een derailleur. Zowel ketting regelmatig schoonmaken we gaan weer massaal op de fiets een rekreatieve fietstocht nemen we een licht model.. Een degelijke sportfiets als de Cambridge van pONGERS L zowel geschikt voor het woon-werk-schoolver- keer als het fietstochtje in het weekend. Dezelfde fabrikant brengt ook super- sportfietsen (5 versnelling) met sport stuur. Voor de sportieve trimmer is er een semi-racefiets met racestuur, race zadel en 10-versnellingsderailleur. Voor de snelle sportbeoefenaars is er de licht gewicht racefiets. Vroeger uitsluitend door wielrenners gebruikt nu ook enorm in opkomst bij het grote publiek. BATAVUS speelt in op de vraag naar tandems en komt dit jaar op de markt met een tweetal lichtlopende solide duofietsen. De tandem is bij uitstek geschikt voor fietstochten met het gezin. Dat de Nederlanders de fiets een warm hart toedragen, is over de hele wereld bekend. Met zo'n elf miljoen fietsen zijn we dan ook fietsnatie nummer één. Ons vlakke landje is nu eenmaal zeer ge schikt voor de fiets, al zou een forse uit breiding van vrijliggende fietspaden en andere fietsvriendelijke maatregelen het fietsklimaat nog gunstiger maken. Ge lukkig is de herwaardering van de fiets ook doorgedrongen tot de hogere en lagere overheden en zetten de politici hun beste trapper eh.. beentje voor. De voordelen van de fiets en het fietsen zijn leglj>: Fietsen is gezond: het lichaam krijgt beweging; been-, arm-, buik en bilspieren komen in actie; Regelmatig een fikse fietstocht en het opkomende buikje laat zich minder gauw zien; In de vrije natuur kunnen de longen weer eens op "adem" komen; Fietsen is milieu vriendelijk; de fiets maakt gebruik van goedkope "benen-energie" en stoot geen schadelijke uitlaatgassen uit; Fietsen is sportief, je blijft er gezond bij. Na een inspannende fietstocht leef je weer helemaal op. Met de fiets zie je meer van de omgeving en kom je op plaatsen waar je met de auto nooit kan komen. Bovendien heb je bij het fietsen of tijdens een pitstop langs het fietspad vaak leuk contact met andere fietsers of fietsgroepen. De fiets heeft verder nog een positieve invloed op onze economie. De export van fietsen ontwikkelt zich zeer positief. Gingen er in 1978 zo'n 200.000 Nederlandse fietsen naar het buitenland, in 1981 is dat aantal meer dan verdubbeld. sportieve broeders onder U: onder de naam Dr. Pfrimmer is er sportvoeding te krijgen die tijdens en na een inspan nende fietstocht de stoffen aanvult die het lichaam verliest tijdens transpiratie (Mineral Drink). Voor de voeding van de spieren is er opvouwkoncentraat B6 (eiwitpreparaat). De fiets is nog niet aan het einde van zijn ontwikkeling. Ieder jaar komen de fabrikanten weer met nieuwe vindingen die aan het rijwiel ten goede komen. Tij dens de wereldkampioenschappen op de weg in 1981 trok de aërodynamische fiets van Batavus coureur Gerard Schipper de aandacht. De race-fiets is geheel opgebouwd uit onderdelen met zeer weinig luchtweerstand. Nog in ex perimentele fase is een ligfiets van Batavus Intercycle. Deze fiets heeft een lage luchtweerstand en een ergonomisch gebruikt kettingolie voor de smering Batavus coureur Gerard Schipper tijdens de WK-'81 op de weg met een aërodynamische racefiets de tandem is een veel gevraagde fiets. Gezellig met zijn tweeën door het mooie landschap (foto Batavus) Er zijn heel wat losse accesoires te krijgen die het fietsen veraangenamen. Een bezoekje aan één van de 5000 fiet senmakers, die ons land telt, is zeker de moeite waard. De fietsenmaker is een deskundige, die u niet alleen helpt bij de keus uit het grote rijwielaanbod maar hij maakt u tevens wegwijs in de vele ac cesoires. Zo breng INTERCYCLE SPORT een paar handige extra's op de markt. Voor de fiets- en vakantietoch- ten zijn er fietstassen te krijgen die ach terop de bagagedrager, aan het stuur en op een lichte bagagedrager boven het voorwiel, de inhoud uit een flinke kof ferbak van een auto kunnen bergen. Voor het vervoer van veel boodschap pen en of bagage brengt Intercycle Sport een fietsvouwkar dat door een simpele handeling kan worden samenge vouwen tot een pakket van 20 x 122 x 50 cm. Het karretje kan vrachten tot 80 kg vervoeren. Steeds meer mensen nemen de fiets mee op het imperiaal van de auto. Een mooie fietstocht ligt nu een maal niet altijd vlak in de buurt. Om be schadigingen aan zowel dak als fiets (en) te voorkomen doet u er goed aan een speciaal voor fietsen gemaakte Dakdrager te gebruiken. Voor de De kleding is zo gemaakt dat het njet voor dat het lichaam droog blijft en niet hindert tijdens het fietsen. Zo zijn er opeens afkoelt. Deze kleding, door speciale reklametruien, koerstruien, Intercycle Sport geïntroduceerd, is ver- koersbroeken en trainingspakken in krijgbaar in diverse kleuren en model- moderne kleuren of in de kleuren van de len. grote fabrieksmerken die de bekende wielrenners dragen. Met bijpassende raceschoen kunt u zo in de Tour de France. Na een inspannende fietstocht komt er heel wat transpiratievocht vrij. De kleding moet er voor zorgen dat het vocht wordt opgezogen. De vezel met de naam Dunova, een uitvinding van de chemiegigant Bayer, is verwerkt in de Gonso wielerkleding. Hij is opgebouwd uit een netwerk van kleine kanaaltjes, speciale kleding voor de wielrenner met de Deze nemen het vocht op en zorgen er- vochtabsorbehende vezel Het rekreatieve gebruik van de fiets zal naar de mening van alle deskundigen verder stijgen. Dit is de afgelopen jaren goed merkbaar. De rekreatiefiets (toer-, trim-, racefiets etc.) is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Was het vroeger knap. lastig om met een zware ouderwetse fiets een heuveltje of tegenwind te trotseren; met een moderne lichtgewicht rekreatiefiets is het een waar genoegen. Naast het ge wone rekreatieve fietsen, zomaar voor z'n raap weg, kunnen we ook in club verband aan toertochten deelnemen. In het fietsseizoen - van half maart tot half september - worden er door de verschillende toerclubs zo'n 3000 ééndags evenementen georganiseerd. De 11-stedentocht (kunt u hem dit jaar toch nog rijden) is zo'n ééndags evenement. Daarnaast zijn er nog diverse andere tochten waaronder de Avondfietsvier- daagse. Belangrijke adressen voor verdere informatie: "Stichting fiets!", RAI-gebouw, Europaplein 2, 1078 GZ Amsterdam; K.N.W.U. - Koninklijke Nederlandse Wielren Unie - (Crossfiet- sen, Tour- en wedstrijdsport), postbus 136, 3440 AC Woerden; N.R.T.U. - Nederlandse Rijwiel Toer Unie-, Ambachtsherénlaan 1162 A, 2722 VJ Zoetermeer; E.N.F.B. - Echte Neder landse Fietsers Bond, postbus 2150, 3440 DD Woerden. een experimenteel model dat aangeeft dat het einde van de fietsontwikkeling nog niet voorbij is er geen "vering" meer optreden in de kabels. Het hinderlijk doorslaan van de trapperas behoort tot het verleden door invoering van een nieuw trapper-kógel- lager-systeem. Bij de trapperas is een ring om de kogellager geplaatst waar door vuil en stof geen vat meer krijgen op de lagers. Eenaltijd lichtlopende trapperconstructie is het resultaat. De fietsen die dit systeem hebben, hoeven niet meer nagesteld of gesmeerd worden. Helaas hebben we in ons land een klimaat waarbij we regenkleding niet kunnen missen. Bij het fietsen is het be langrijk dat we helemaal droog blijven. Bij I.C. Sport hebben ze nu een trench- met de smeernippels kunnen de remkabels eenvoudig gesmeerd worden net bijbenen. Tijdens het crossen krijgt de fiets heel wat te verduren. Het is daarom zaak om een goede crossfiets te nemen. Zo worden ongelukken door materiaal pech vermeden. Fietscrossen kunnen wé zien als een nieuwe jeugd-trent. Het begon allemaal in de jaren zeventig in Amerika. Daar is het "Fietscrossen" inmiddels een ware rage. In Amerika beoefenen zo'n 60.000 kinderen deze sport in wedstrijdverband In Nederland werd eind 1978 de Stich ting Fietscross Nederland opgericht. Deze organisatie organiseerd de wed strijdcross. De fietsen-fabrikanten kunnen de vraag paar crossfietsen maar coat ontwikkeld met een uitritsbaar voorstuk, hierdoor blijven nu ook de bovenbenen droog. Bij het ontwerp is rekening gehouden met de veiligheid van de fietser. Aan één kant van de cein tuur bracht men een reflecterende strip aan. Onder de naam coat-jack brengt I.C. Sport een jas die zowel een lange regenmantel als een sportief (kort) jack kan zijn. Daarvoor vouwt men de onderkant van de jas naar binnen. Fietscrossen in wedstrijdverband werd mogelijk gemaakt door de Stichting Fietscross nederland. (foto Batavus Crossfietsen) I.C. sport ontwikkelde praktische regen kleding een dakdrager voor maximaal 2 fietsen. Zo kunt u ook eens fietsen in ver afgelegen gebieden, (foto Intercycle Sport) De enorme groei van het rekreatieve fietsgebruik en het daarbij aansluitende aanbod van speciaal voor deze categorie fietsers ontwikkelde materiaal heeft het fietsenpark snel doen uitgroeien. We kunnen kiezen uit verschillende fietsmo- dellen. Welke fiets u ook neemt; let op de kwaliteit, het merk (een bekend merk heeft een naam hoog te houden), de service ("Koop bij de man, die ook re pareren kan") en kies een model dat aan al uw fietswensen zal voldoen. Een postbode, een krantenjongen of een po litieagent heeft meer aan een stevig, robuust model. Een lichte sportfiets zou het zware werk niet aankunnen. Voor Y////S''" een fietsvouwkar om 80 kg vracht in te vervoeren. Het karretje is eenvoudig inklapbaar en neemt weinig bergruimte in beslag.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1982 | | pagina 4