GerTo" OH Allemaal. o Gazelle BOSMAN TWEEWIELERS Sinds 1895 kent Nederland al fietsententoonstellingen de tapijten-gordijnen en slaapkomfort Wijziging voorschriften bromfietsen heeft effect Onderdelen, accessoires en kleding hebben belangrijke plaats in 'Tweewieler-land' Fiets van het jaar 1988 Geen Uitkijkpost ontvangen? Wanneer Nederland op de fiets stapt dan is die fiets heel vaak'n Gazelle. Met 23 verschillende modellen voor 23 verschillende soorten fietsers, verreweg het grootste en meest verkochte merk van Nederland/Fietsenland. Iedere Gazelle loopt licht als 'n veertje, is degelijk, kompleet en heel zorgvuldig afgewerkt. En alleen te koop bij de erkende vakhandelaar Komt u dus eens bij ons langs om ze van dichtbij te bekijken. Gazelle fietsen lopen licht! Alle nieuwe modellen van Gazelle getoond op de Tweewieler RAI 1988 nu reeds bij ons uit voorraad leverbaar. Westerweg 295 - Heiloo - Telefoon 072-331241 191 m 28 februari Bel 's donderdags: 072-330175 Rijksweg 127 - Limmen. Gerton: 02205-1602, Johwin: 02205-3401 UITKIJKPOST 17 FEBRUARI 1988 TWEEWIELER Hfe^RAJS8 19 lm 28 februan AMSTERDAM rai MAANDAG GESLOTEN VRIJDAG KOOPA VOND TWEEWIELER AMSTERDAM ral GAZELLE fietsen rijden op VREDESTEIN banden De Tweewieler-RAI: een trek pleister voor alle liefhebbers van fietsen, brommers en scooters. nen voor de renner toj. pakken dje de ge wone fietser op weg naar werk of school bescherming moeten bieden tegen slech te weersomstandigheden. Steeds betere stoffen die zowel regen en kou tegen houden als ademen maken het dragen prettiger. De modeshow op de Tweewie ler RAI laat zien dat de nieuwste model len ook uitstekend draagbaar zijn! GYMNASTIEK VOOR OUDEREN Dinsdag 23 februari is er geen gym nastiek voor ouderen in de Loet. Dinsdag l maart zijn de gymnastie koefeningen weer van 14.00 tot 15.00 uur. Na een periode van teruggang en min der belangstelling is de bromfiets weer terrein aan het winnen. De oorzaken van die teruggang lagen nogal voor de hand. Enerzijds was dat de almaar stij gende belangstelling voor de (gebruikte) auto en de toenemende mogelijkheid er een te kopen. Anderzijds lag het in het produkt zelf waarvan de verdere ont wikkeling werd belemmerd door achter blijvende wettelijke eisen. In 1985 slaagden de organisaties, waa ronder de RAI, er in om daarin veran dering te brengen. Weg met de trappers, de strakke wielmaat, de bel, het verbod om knipperlichten te voeren, e.d. De in dustrie heeft in de wetswijziging dank baar gebruik gemaakt om produkten die al in het buitenland waren toe gestaan ook in Nederland te introduce ren. Op de vorige tweewieler- tentoonstelling, in 1986, waren op veel stands nieuwe bromfietsmodellen te zien. Voor een deel waren dat typen die afgeleid waren van de scooter, om de berijder meer bescherming en comfort te bieden. De branche is er steeds van overtuigd geweest, dat nieuwe modellen tot betere verkoopresultaten zouden lei den. Dit is inderdaad het geval. Overigens moet worden opgemerkt dat niet alleen het uiterlijk van de bromfiets veranderde, maar ook het hart, de mo tor. De overheid stemt een gestage ver hoging in het motorvermogen toe tot 2 pk. Dit heeft geen hogere topsnelheid tot gevolg want die blijft 40 km/u. Maar wel is het mogelijk de motor wat BURGERLIJKE STAND GEMEENTE AKERSLOOT Geboren Sietze, zoon van A. Ouweltjes en H.M. Barbé. Ondertrouwd T.J.M. Quinten en M.W. Lamberts. anders af te stellen zodat deze stiller, schoner en zuiniger wordt. Zuinig zijn bromfietsen altijd al geweest en een ver bruik van een liter op zestig kilometer behoort zeker tot de mogelijkheden. Bij de nieuwe generatie bromfietsen zijn er natuurlijk meer typen te vinden dan alleen die op scooters lijken. De wet- zwijziging heeft ook geleid tot meer mo gelijkheden voor de snorfiets. Het wordt nu een vervoermiddel dat vooral in de stad goede diensten kan bewijzen. Een andere nieuwe ontwikkeling, die door een Nederlandse fabrikant in gang is gezet, is die terug naar de fiets met hulpmotor. Zo is kort na de Tweede Wereldoorlog de bromfiets ontstaan. Je kon een los motortje kopen en dat hing je aan je fiets. Ouderen herinneren zich wellicht nog het Berini-eitje. Al spoedig bleek dat het fietsframe niet tegen de trillingen bestand was en werd een com plete bromfiets op de markt gebracht. Inmiddels is gebleken dat met de heden daagse technologie en een speciaal ont worpen licht en trillingsarm motortje wel degelijk een duurzame fiets met hulpmotor is te construeren. De gebrui ker heeft daarbij een prettige keuze: fietsen zo lang hij zin heeft en de motor aan bij tegenwind! SCHAKEN IN LIMMEN Nadere bestudering van de vier afgebro ken partijen in de wedstrijd tegen Vre- deburg heeft Castricum IV ertoe ge bracht genoegen te nemen met één bordzege en voor de overige drie remise overeen te komen. Door deze drie halve punten van J. Admiraal, A. Holtes en R. Bollweg werd de einduitslag 4!/:-3'/2 voor Vredeburg dat daardoor zijn pro motiekans behoudt. Vredeburgs jeugd-twaalftal klopte Magnus (Schagen) met 6V2-AV2 (1 partij blanco). R. Denekamp zorgde voor een remise en de 6 winstpartijen waren voor P. De Ward, R. Rommel, D. Kerkhof, P. Zwart, K. Könst, J. Tebbens. In de A-groep van de onderlinge compe titie klom G. Hafkamp naar de vijfde plaats door verrassende winst op T. Morcus. A. Holtes viel terug na verlies tegen G. de Graaf, J. Admiraal (winst op J. Limmen) kwam door een en ander ruimer op kop. In de B-regio klopte R. Rommel M. Briefjes waardoor hij van de achtste naar de vierde plaats steeg. In de C- groep leidt T. Könst met bVi uit 9, maar staat J. Jonker er met 6 uit 6 duidelijk rianter voor. Uitslagen (voor zover niet vermeld): A: H. de Goede-P. Natte afgebr.; R. Bollweg-G. Hes 1-0; R. v.d. Storm sr.- P. Vlaar 1-0; P. de Waard-P. v.d. Heijdt rem.; P. v. Buuren-C. Limmen 0-1; M. l.immen-C. v. Etten 0-1; B. Kerkhof-P. Hes 1-0; T. Al-M. Biesheu vel 0-1. B: K. Aafjes-C. Visser rem.; O. Sauer- M. Zuurbier 0-1 (regl.); K. Könst-C. Aafjes 1-0; D. Kerkhof-A. Duikersloot rem.; N. Admiraal-J. Tebbens 1-0; H. Levering-P. Vessies 1-0; A. Hooijboer- P. Zwart 0-1; R. Denekamp-J. Kaan dorp 0-1. C: T. Jonker-D. de Wit 1-0; J. Bruin-E. Hekkelman 0-1; T. Könst-J. Jonker 0-1; R. v.d. Velden-M. Philipoom 0-1; R. Velseboer-J. Jonker 0-1; S. v.d. Wissel-J. W. v.d. Vegte 0-1; R. v.d. Velden-J. W. v.d. Vegte 1-0; O. Kaandorp-M. Philipoom 0-1; S. Dullemans-D. De Wit 1-0; E. Hekkelman-J. O. v.d. Vegte rem.; R. Velseboer-R. Valkering 1-0; S. v.d Wissel-E. Hekkelman 1-0; R. Valkering-O. Kaandorp rem.; T. Könst- R. v.d. Velden 1-0; J. O. v.d. Vegte-S. Dullemans rem. Van 19 tot en met 28 februari wordt in het RAI-gebouw aan het Europaplein in Amsterdam de Tweewieler RAI'88 ge houden, een internationale fietsenten- toonstelling waar je kunt zien hoe het met de fiets anno nu is gesteld. Inmid dels heel vertrouwd deze RAI- tentoonstellingen en ieder die de fiets een goed hart toedraagt komt er als het even kan een kijkje nemen. Als je dage lijks of in ieder geval heel regelmatig van de fiets gebruik maakt, wil je tocti wel weten hoe het er met dit vervoer middel voorstaat en wat er aan nieuws op de markt wordt gebracht. Het begon allemaal in 1895 toen van zondag 3 februari tot dinsdag 12 febru ari in het Paleis voor Volksvlijt te Amsterdam de 'Eerste Jaarlijksche Ten toonstelling van Rijwielen en Toebe- hooren' werd georganiseerd. Voordien waren overal in het land alle kleine fiet sententoonstellingen gehouden om de fietsers kennis te laten maken met de nieuwste modellen en de nieuwste snuf jes op fietsgebied. Die tentoonstellingen waren bescheiden van opzet en konden nooit een goed overzicht bieden. Om tot representatieve tentoonstellingen te ko men was samenwerking gewenst. Die samenwerking kwam toen in december 1893 twintig fabrikanten, importeurs en handelaren de 'Nederlandsche Vereeni- ging De Rijwiel Industrie' oprichtten. Deze kersverse, de RI, organiseerde een goed jaar later de eerste nationale fietsententoonstellinge. Veel fietsen, weinig kopers. Er waren in het Paleis voor Volksvlijt drieëndertig exposanten, van wie er zes een Nederlands merk brachten. Er wer den in totaal 499 Britse,83 Nederlandse, 33 Amerikaanse, 19 Franse en 19 Duitse fietsen tentoongesteld, waaronder tan dems, driewielers en transportfietsen. Het resultaat viel -misschien wel door de hoog gespannen verwachtingen- te gen. Het was die februaridagen bitter koud en de verkoop van fietsen aan het publiek bleef ver beneden het verwachte resultaat. Het leek bij één tentoonstelling te zullen blijven. Toch werd in maart 1899 op nieuw een poging gewaagd, weer in het Paleis voor Volksvlijt. Naast vele hon derden fietsen waren er toen ook drie auto's te bekijken. Het werd ditmaal een succes en in 1900 werd dan ook reeds de derde Rl-tentoonstelling ge houden die 6500 bezoekers trok. Er was dan ook wel wat te zien, zoals verschil lende kettingloze fietsen en een opvou- bare fiets van Burgers. Het jaar daarop werd de verenigings- naam Rijwiel-Industrie veranderd in Rijwiel- en Automobielindustrie, RI werd RAI. In 1902 werd de eerste RAI- tentoonstelling georganiseerd met fiet sen, motorfietsen en auto's. De ten toonstellingen bleven doorgaan, al kwakkelde het wat in de jaren rond de Eerste Wereldoorlog. Omdat de huur voor het Paleis voor Volksvlijt hoog was -in 1902 moest 50.000,00 worden betaald- besloot het RAI-bestuur een ei gen gebouw te openen. Dat gebeurde in 1922 aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam. In 1961 wefd dit vervangen door het thans aan het Europaplein staande en verschillende malen uitge breide RAI-complex. Lange tijd werden tijdens de RAI- tentoonstellingen zowel fietsen als au to's geëxposeerd. Aan die combinatie kwam in de jaren vijftig een einde. In 1953 werd er voor het eerst weer sinds 1895 een tentoonstelling met alleen tweewielers georganiseerd. Sindsdien worden de afzonderlijke fietsenten toonstellingen met vaste regelmaat ge houden, meestal om de twee jaar. Wat tijdens de najaarstentoonstellingen in Parijs en Milaan vorig jaar al als ten dens aanwezig was, wordt op de komen de Tweewieler RAI 88, die wordt ge houden van 19 tot en met 28 februari in volle omvang duidelijk. Alles wat met sport, recreatie en vrije tijd te maken heeft wordt steeds belangrijker. Dat be tekent overigens niet dat er op de Twee wieler RAI geen 'gewone' fietsen meer te zien zouden zijn. Ook in deze catego rie biedt de Tweewieler RAI 88 een compleet overzicht. Het herontdekken van de (race)fiets in met name de Verenigde Staten heeft de belangstelling van de industrie voor het recreatieve fietsen enorm aangewak kerd. Ondernemingen met de meeste vi sie, de slimste constructeurs en de meest deskundige marketingmensen, zijn Op de openingsdag van de Tweewieler RAI 88 is het eindelijk zover. Dan zal bekend worden gemaakt welke van de zes genomineerde fietsen door een des kundige jury is verkozen tot 'Fiets van het Jaar 1988'. Naast de winnaar zal ook een aantal eervolle vermeldingen worden toegekend. De fietsen die in aanmerking komen voor het predikaat 'Fiets van het Jaar 1988' zijn: - Bridgestone Blouson - Cannondale SM 600 - Gazelle Road Cruiser - Giant Expedition - Peugeot Galaxie - Sparta Sportief De modellen, die in aanmerking ko men voor de titel 'Fiets van het De verkiezing is een initiatief van de stichting: fiets! die hiermee de aandacht op een bijzondere fiets wil vestigen. Ook is het de bedoeling om de produk- tontwikkeling van de fabiikanten te on derscheiden en te stimuleren. Om in aanmerking te komen, moet het gaan om een in serie vervaardigde fiets uit binnen- of buitenland. De fiets moet echter wel in voldoende ruime mate in Nederland verkrijgbaar zijn. Bij de be oordeling wordt uitgegaan van het ge- bruiksdoel, zodat een stadsfiets anders wordt bekeken dan bijv. een lichte super-sportfiets. De jury beziet elemen ten als constructie en afwerking, uit rusting in standaard-uitvoering, ge bruikte materialen, uiterlijk en oor spronkelijkheid van het complete pro dukt, rijcomfort en de relatie tussen prijs en produkt. sterk gegroeid. Andere bedrijven met een meer afwachtende houding zijn daarentegen geheel of gedeeltelijk ver dwenen. Zoals de Tweewieler RAI zal laten zien, produceren de bedrijven die nu nog bestaan vrijwel allemaal zeer geavanceerde produkten. Fietsen zijn in feite assemblage produk ten. Buiten het frame maken de fabri kanten zelf weinig meer dan het stuur, en dat nog lang niet altijd. Fabrikanten van onderdelen leveren vrijwel altijd groepen; meer of minder compleet bestemd voor de opbouw van een fiets. In Europa hebben deze ontwikkelingen geleid tot problemen bij kleinere onder nemingen. Daarop zijn saneringen ge volgd, en het ontstaan van een samen werkingsverband dat een tegenhanger kan zijn tegen de druk van vooral Shi- mano: de groep is Fichtel Sachs (o.a. remnaven), Maillard (sportnaven, freewheels), Huret (derailleurs, snel heidsmeters) en Sedis (kettingen). De al gemene verwachting is dat daar nog merken bij zullen komen; aan een com pleet pakket ontbreken nog velgrem- men, velgen, stuur- en zadelpennen. Zonder enige twijfel is het aanbod aan fietsen, onderdelen, accessoires en kle ding momenteel groter dan ooit eerder in de nu ruim honderdjarige geschiede nis van de fiets, veel groter. Of het nu om velgen, zadels, fietstassen, remmen, ademende regenkleding of georgani seerde fietsvakanties gaat, het is er alle maal in overstelpende hoeveelheden, en in alle denkbare kwaliteiten: van ver wonderlijk goedkoop, tot onvoorstel baar duur. Langzaam verander de conventionele Nederlandse markt. Ook op het gebied van kleding verandert er veel Dat geldt eigenlijk voor de kleding van berijders van alle tweewielers, maar zeker voor de fietsers. Er heeft zich de laatste jaren een groot aanbod ontwikkeld, dat loopt van specifieke broeken, shirts en schoe- Jaar'. TV^EBVliiIJR RAI 88 19 lm 28 februari AMSTERDAM r«II

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1988 | | pagina 4