GerTo"
OH
Allemaal. o Gazelle
BOSMAN TWEEWIELERS
Sinds 1895 kent Nederland
al fietsententoonstellingen
de
tapijten-gordijnen en slaapkomfort
Wijziging voorschriften
bromfietsen heeft effect
Onderdelen, accessoires en
kleding hebben belangrijke
plaats in 'Tweewieler-land'
Fiets van het jaar 1988
Geen
Uitkijkpost
ontvangen?
Wanneer Nederland op de fiets stapt dan is die fiets
heel vaak'n Gazelle.
Met 23 verschillende modellen voor 23 verschillende
soorten fietsers, verreweg het grootste en meest
verkochte merk van Nederland/Fietsenland.
Iedere Gazelle loopt licht als 'n veertje, is degelijk,
kompleet en heel zorgvuldig afgewerkt.
En alleen te koop bij de erkende vakhandelaar
Komt u dus eens bij ons langs om ze van dichtbij
te bekijken.
Gazelle fietsen
lopen licht!
Alle nieuwe modellen van Gazelle getoond op de Tweewieler
RAI 1988 nu reeds bij ons uit voorraad leverbaar.
Westerweg 295 - Heiloo - Telefoon 072-331241
191 m 28 februari
Bel 's donderdags: 072-330175
Rijksweg 127 - Limmen. Gerton: 02205-1602, Johwin: 02205-3401
UITKIJKPOST 17 FEBRUARI 1988
TWEEWIELER
Hfe^RAJS8
19 lm 28 februan
AMSTERDAM rai
MAANDAG GESLOTEN
VRIJDAG KOOPA VOND
TWEEWIELER
AMSTERDAM ral
GAZELLE fietsen rijden op VREDESTEIN banden
De Tweewieler-RAI: een trek
pleister voor alle liefhebbers van
fietsen, brommers en scooters.
nen voor de renner toj. pakken dje de ge
wone fietser op weg naar werk of school
bescherming moeten bieden tegen slech
te weersomstandigheden. Steeds betere
stoffen die zowel regen en kou tegen
houden als ademen maken het dragen
prettiger. De modeshow op de Tweewie
ler RAI laat zien dat de nieuwste model
len ook uitstekend draagbaar zijn!
GYMNASTIEK VOOR
OUDEREN
Dinsdag 23 februari is er geen gym
nastiek voor ouderen in de Loet.
Dinsdag l maart zijn de gymnastie
koefeningen weer van 14.00 tot
15.00 uur.
Na een periode van teruggang en min
der belangstelling is de bromfiets weer
terrein aan het winnen. De oorzaken
van die teruggang lagen nogal voor de
hand. Enerzijds was dat de almaar stij
gende belangstelling voor de (gebruikte)
auto en de toenemende mogelijkheid er
een te kopen. Anderzijds lag het in het
produkt zelf waarvan de verdere ont
wikkeling werd belemmerd door achter
blijvende wettelijke eisen.
In 1985 slaagden de organisaties, waa
ronder de RAI, er in om daarin veran
dering te brengen. Weg met de trappers,
de strakke wielmaat, de bel, het verbod
om knipperlichten te voeren, e.d. De in
dustrie heeft in de wetswijziging dank
baar gebruik gemaakt om produkten
die al in het buitenland waren toe
gestaan ook in Nederland te introduce
ren. Op de vorige tweewieler-
tentoonstelling, in 1986, waren op veel
stands nieuwe bromfietsmodellen te
zien. Voor een deel waren dat typen die
afgeleid waren van de scooter, om de
berijder meer bescherming en comfort
te bieden. De branche is er steeds van
overtuigd geweest, dat nieuwe modellen
tot betere verkoopresultaten zouden lei
den. Dit is inderdaad het geval.
Overigens moet worden opgemerkt dat
niet alleen het uiterlijk van de bromfiets
veranderde, maar ook het hart, de mo
tor. De overheid stemt een gestage ver
hoging in het motorvermogen toe tot 2
pk. Dit heeft geen hogere topsnelheid
tot gevolg want die blijft 40 km/u.
Maar wel is het mogelijk de motor wat
BURGERLIJKE STAND
GEMEENTE AKERSLOOT
Geboren
Sietze, zoon van A. Ouweltjes en H.M.
Barbé.
Ondertrouwd
T.J.M. Quinten en M.W. Lamberts.
anders af te stellen zodat deze stiller,
schoner en zuiniger wordt. Zuinig zijn
bromfietsen altijd al geweest en een ver
bruik van een liter op zestig kilometer
behoort zeker tot de mogelijkheden.
Bij de nieuwe generatie bromfietsen zijn
er natuurlijk meer typen te vinden dan
alleen die op scooters lijken. De wet-
zwijziging heeft ook geleid tot meer mo
gelijkheden voor de snorfiets. Het
wordt nu een vervoermiddel dat vooral
in de stad goede diensten kan bewijzen.
Een andere nieuwe ontwikkeling, die
door een Nederlandse fabrikant in gang
is gezet, is die terug naar de fiets met
hulpmotor. Zo is kort na de Tweede
Wereldoorlog de bromfiets ontstaan. Je
kon een los motortje kopen en dat hing
je aan je fiets. Ouderen herinneren zich
wellicht nog het Berini-eitje. Al spoedig
bleek dat het fietsframe niet tegen de
trillingen bestand was en werd een com
plete bromfiets op de markt gebracht.
Inmiddels is gebleken dat met de heden
daagse technologie en een speciaal ont
worpen licht en trillingsarm motortje
wel degelijk een duurzame fiets met
hulpmotor is te construeren. De gebrui
ker heeft daarbij een prettige keuze:
fietsen zo lang hij zin heeft en de motor
aan bij tegenwind!
SCHAKEN IN LIMMEN
Nadere bestudering van de vier afgebro
ken partijen in de wedstrijd tegen Vre-
deburg heeft Castricum IV ertoe ge
bracht genoegen te nemen met één
bordzege en voor de overige drie remise
overeen te komen. Door deze drie halve
punten van J. Admiraal, A. Holtes en
R. Bollweg werd de einduitslag 4!/:-3'/2
voor Vredeburg dat daardoor zijn pro
motiekans behoudt.
Vredeburgs jeugd-twaalftal klopte
Magnus (Schagen) met 6V2-AV2 (1 partij
blanco). R. Denekamp zorgde voor een
remise en de 6 winstpartijen waren voor
P. De Ward, R. Rommel, D. Kerkhof,
P. Zwart, K. Könst, J. Tebbens.
In de A-groep van de onderlinge compe
titie klom G. Hafkamp naar de vijfde
plaats door verrassende winst op T.
Morcus. A. Holtes viel terug na verlies
tegen G. de Graaf, J. Admiraal (winst
op J. Limmen) kwam door een en ander
ruimer op kop.
In de B-regio klopte R. Rommel M.
Briefjes waardoor hij van de achtste
naar de vierde plaats steeg. In de C-
groep leidt T. Könst met bVi uit 9, maar
staat J. Jonker er met 6 uit 6 duidelijk
rianter voor.
Uitslagen (voor zover niet vermeld):
A: H. de Goede-P. Natte afgebr.; R.
Bollweg-G. Hes 1-0; R. v.d. Storm sr.-
P. Vlaar 1-0; P. de Waard-P. v.d.
Heijdt rem.; P. v. Buuren-C. Limmen
0-1; M. l.immen-C. v. Etten 0-1; B.
Kerkhof-P. Hes 1-0; T. Al-M. Biesheu
vel 0-1.
B: K. Aafjes-C. Visser rem.; O. Sauer-
M. Zuurbier 0-1 (regl.); K. Könst-C.
Aafjes 1-0; D. Kerkhof-A. Duikersloot
rem.; N. Admiraal-J. Tebbens 1-0; H.
Levering-P. Vessies 1-0; A. Hooijboer-
P. Zwart 0-1; R. Denekamp-J. Kaan
dorp 0-1.
C: T. Jonker-D. de Wit 1-0; J. Bruin-E.
Hekkelman 0-1; T. Könst-J. Jonker
0-1; R. v.d. Velden-M. Philipoom 0-1;
R. Velseboer-J. Jonker 0-1; S. v.d.
Wissel-J. W. v.d. Vegte 0-1; R. v.d.
Velden-J. W. v.d. Vegte 1-0; O.
Kaandorp-M. Philipoom 0-1; S.
Dullemans-D. De Wit 1-0; E.
Hekkelman-J. O. v.d. Vegte rem.; R.
Velseboer-R. Valkering 1-0; S. v.d
Wissel-E. Hekkelman 1-0; R.
Valkering-O. Kaandorp rem.; T. Könst-
R. v.d. Velden 1-0; J. O. v.d. Vegte-S.
Dullemans rem.
Van 19 tot en met 28 februari wordt in
het RAI-gebouw aan het Europaplein in
Amsterdam de Tweewieler RAI'88 ge
houden, een internationale fietsenten-
toonstelling waar je kunt zien hoe het
met de fiets anno nu is gesteld. Inmid
dels heel vertrouwd deze RAI-
tentoonstellingen en ieder die de fiets
een goed hart toedraagt komt er als het
even kan een kijkje nemen. Als je dage
lijks of in ieder geval heel regelmatig
van de fiets gebruik maakt, wil je tocti
wel weten hoe het er met dit vervoer
middel voorstaat en wat er aan nieuws
op de markt wordt gebracht.
Het begon allemaal in 1895 toen van
zondag 3 februari tot dinsdag 12 febru
ari in het Paleis voor Volksvlijt te
Amsterdam de 'Eerste Jaarlijksche Ten
toonstelling van Rijwielen en Toebe-
hooren' werd georganiseerd. Voordien
waren overal in het land alle kleine fiet
sententoonstellingen gehouden om de
fietsers kennis te laten maken met de
nieuwste modellen en de nieuwste snuf
jes op fietsgebied. Die tentoonstellingen
waren bescheiden van opzet en konden
nooit een goed overzicht bieden. Om tot
representatieve tentoonstellingen te ko
men was samenwerking gewenst. Die
samenwerking kwam toen in december
1893 twintig fabrikanten, importeurs en
handelaren de 'Nederlandsche Vereeni-
ging De Rijwiel Industrie' oprichtten.
Deze kersverse, de RI, organiseerde een
goed jaar later de eerste nationale
fietsententoonstellinge.
Veel fietsen, weinig kopers.
Er waren in het Paleis voor Volksvlijt
drieëndertig exposanten, van wie er zes
een Nederlands merk brachten. Er wer
den in totaal 499 Britse,83 Nederlandse,
33 Amerikaanse, 19 Franse en 19 Duitse
fietsen tentoongesteld, waaronder tan
dems, driewielers en transportfietsen.
Het resultaat viel -misschien wel door
de hoog gespannen verwachtingen- te
gen. Het was die februaridagen bitter
koud en de verkoop van fietsen aan het
publiek bleef ver beneden het verwachte
resultaat.
Het leek bij één tentoonstelling te zullen
blijven. Toch werd in maart 1899 op
nieuw een poging gewaagd, weer in het
Paleis voor Volksvlijt. Naast vele hon
derden fietsen waren er toen ook drie
auto's te bekijken. Het werd ditmaal
een succes en in 1900 werd dan ook
reeds de derde Rl-tentoonstelling ge
houden die 6500 bezoekers trok. Er was
dan ook wel wat te zien, zoals verschil
lende kettingloze fietsen en een opvou-
bare fiets van Burgers.
Het jaar daarop werd de verenigings-
naam Rijwiel-Industrie veranderd in
Rijwiel- en Automobielindustrie, RI
werd RAI. In 1902 werd de eerste RAI-
tentoonstelling georganiseerd met fiet
sen, motorfietsen en auto's. De ten
toonstellingen bleven doorgaan, al
kwakkelde het wat in de jaren rond de
Eerste Wereldoorlog. Omdat de huur
voor het Paleis voor Volksvlijt hoog
was -in 1902 moest 50.000,00 worden
betaald- besloot het RAI-bestuur een ei
gen gebouw te openen. Dat gebeurde in
1922 aan de Ferdinand Bolstraat in
Amsterdam. In 1961 wefd dit vervangen
door het thans aan het Europaplein
staande en verschillende malen uitge
breide RAI-complex.
Lange tijd werden tijdens de RAI-
tentoonstellingen zowel fietsen als au
to's geëxposeerd. Aan die combinatie
kwam in de jaren vijftig een einde. In
1953 werd er voor het eerst weer sinds
1895 een tentoonstelling met alleen
tweewielers georganiseerd. Sindsdien
worden de afzonderlijke fietsenten
toonstellingen met vaste regelmaat ge
houden, meestal om de twee jaar.
Wat tijdens de najaarstentoonstellingen
in Parijs en Milaan vorig jaar al als ten
dens aanwezig was, wordt op de komen
de Tweewieler RAI 88, die wordt ge
houden van 19 tot en met 28 februari in
volle omvang duidelijk. Alles wat met
sport, recreatie en vrije tijd te maken
heeft wordt steeds belangrijker. Dat be
tekent overigens niet dat er op de Twee
wieler RAI geen 'gewone' fietsen meer
te zien zouden zijn. Ook in deze catego
rie biedt de Tweewieler RAI 88 een
compleet overzicht.
Het herontdekken van de (race)fiets in
met name de Verenigde Staten heeft de
belangstelling van de industrie voor het
recreatieve fietsen enorm aangewak
kerd. Ondernemingen met de meeste vi
sie, de slimste constructeurs en de meest
deskundige marketingmensen, zijn
Op de openingsdag van de Tweewieler
RAI 88 is het eindelijk zover. Dan zal
bekend worden gemaakt welke van de
zes genomineerde fietsen door een des
kundige jury is verkozen tot 'Fiets van
het Jaar 1988'. Naast de winnaar zal
ook een aantal eervolle vermeldingen
worden toegekend. De fietsen die in
aanmerking komen voor het predikaat
'Fiets van het Jaar 1988' zijn:
- Bridgestone Blouson
- Cannondale SM 600
- Gazelle Road Cruiser
- Giant Expedition
- Peugeot Galaxie
- Sparta Sportief
De modellen, die in aanmerking ko
men voor de titel 'Fiets van het
De verkiezing is een initiatief van de
stichting: fiets! die hiermee de aandacht
op een bijzondere fiets wil vestigen.
Ook is het de bedoeling om de produk-
tontwikkeling van de fabiikanten te on
derscheiden en te stimuleren.
Om in aanmerking te komen, moet het
gaan om een in serie vervaardigde fiets
uit binnen- of buitenland. De fiets moet
echter wel in voldoende ruime mate in
Nederland verkrijgbaar zijn. Bij de be
oordeling wordt uitgegaan van het ge-
bruiksdoel, zodat een stadsfiets anders
wordt bekeken dan bijv. een lichte
super-sportfiets. De jury beziet elemen
ten als constructie en afwerking, uit
rusting in standaard-uitvoering, ge
bruikte materialen, uiterlijk en oor
spronkelijkheid van het complete pro
dukt, rijcomfort en de relatie tussen
prijs en produkt.
sterk gegroeid. Andere bedrijven met
een meer afwachtende houding zijn
daarentegen geheel of gedeeltelijk ver
dwenen. Zoals de Tweewieler RAI zal
laten zien, produceren de bedrijven die
nu nog bestaan vrijwel allemaal zeer
geavanceerde produkten.
Fietsen zijn in feite assemblage produk
ten. Buiten het frame maken de fabri
kanten zelf weinig meer dan het stuur,
en dat nog lang niet altijd. Fabrikanten
van onderdelen leveren vrijwel altijd
groepen; meer of minder compleet
bestemd voor de opbouw van een fiets.
In Europa hebben deze ontwikkelingen
geleid tot problemen bij kleinere onder
nemingen. Daarop zijn saneringen ge
volgd, en het ontstaan van een samen
werkingsverband dat een tegenhanger
kan zijn tegen de druk van vooral Shi-
mano: de groep is Fichtel Sachs (o.a.
remnaven), Maillard (sportnaven,
freewheels), Huret (derailleurs, snel
heidsmeters) en Sedis (kettingen). De al
gemene verwachting is dat daar nog
merken bij zullen komen; aan een com
pleet pakket ontbreken nog velgrem-
men, velgen, stuur- en zadelpennen.
Zonder enige twijfel is het aanbod aan
fietsen, onderdelen, accessoires en kle
ding momenteel groter dan ooit eerder
in de nu ruim honderdjarige geschiede
nis van de fiets, veel groter. Of het nu
om velgen, zadels, fietstassen, remmen,
ademende regenkleding of georgani
seerde fietsvakanties gaat, het is er alle
maal in overstelpende hoeveelheden, en
in alle denkbare kwaliteiten: van ver
wonderlijk goedkoop, tot onvoorstel
baar duur.
Langzaam verander de conventionele
Nederlandse markt. Ook op het gebied
van kleding verandert er veel Dat geldt
eigenlijk voor de kleding van berijders
van alle tweewielers, maar zeker voor de
fietsers. Er heeft zich de laatste jaren
een groot aanbod ontwikkeld, dat loopt
van specifieke broeken, shirts en schoe-
Jaar'.
TV^EBVliiIJR
RAI 88
19 lm 28 februari
AMSTERDAM r«II