LANGE AFSTAND FIETSROUTES
FIETSREGISTRATIE
FIETSVERZEKERING,
DE MOEITE WAARD
DE VAEL OUWE TOCHT
LLC,*.
M WIIIUEN «I
GAZELLE ROAD CRUISER,FIETS VAN HET JAAR
HET KOPEN VAN EEN FIETS
TOERTOCHTEN
Georganiseerd....
en individueel
Voorbereiding
Voorzieningen
Nog een paar tips
Wie al jaren niet meer bij een fietswinkel naar nieuwe
fietsen heeft gekeken, moet dat toch eens gaan doen.
Hij zal zijn ogen uitkijken en tevens constateren dat
de fiets aan het veranderen is. En dat heus niet alleen
omdat de fietsen meer kleur hebben gekregen.
High-tech
Recreatiefietsen
Gebruiksfietsen
De juiste fietsmaat
Piet Pelle
Op deze pagina treft u nieuws en wetenswaardigheden
aan over de fiets en alles daar omheen. Een echte fiets-
pagina dus. De fiets is - als dagelijks vervoermiddel en
jn de sport - altijd al populair geweest in Nederland. De
laatste vijftien jaar is ook het fietsgebruik als ontspan
ning en tijdverdrijf sterk toegenomen. Steeds meer men
sen, vaak hele families met kinderen, maken regelmatig
fietstochten of gaan met de fiets op vakantie.
Met het oog op de naderende zomer vindt u daarom ook
hierover op deze pagina veel informatie.
Het is verstandig bij aankoop van een nieuwe fiets
een fietsverzekering af te sluiten. Men kan hierbij kie
zen uit drie verzekeringstermijnen: één, drie of vijf
jaar. Er zijn twee tarieven: een (hoger) tarief voor de
(meeste) grote steden en een laag tarief voor de rest
van het land. Gemiddeld kost een fietsverzekering
voor een fiets van bijv. 700,- - 800,-, afhankelijk
van de gekozen termijn en de woonplaats, ergens tus
sen de dertig (1 jaar, laag tarief) en tweehonderd gul
den (5 jaar, hoog tarief). Over het algemeen geldt dat
men - tegen een eigen risico van 25,- het eerste jaar
bij diefstal een (zelfde) nieuwe fiets krijgt. Bij langere
termijn verzekering geldt dit (bij diefstal èn aanrij-
dingsschade) ook voor het tweedejaar. Daarna krijgt
men - afnemend per jaar - 60% resp. 50% en 40% van
de aankoopwaarde vergoed.
Adverteren doe je niet zomaar
Kies voor de Uitkijk»*
Uit de oude doos
eter een. G/XUtlLEin ckhanA,
-aan tien <wio'sui<te lucht
Na de auto en de sportman van het jaar is er nu dus
ook een fiets van het jaar. Logisch in een fietsland als
Nederland! Achteraf vraag je je-af waarom niemand
eerder op het idee gekomen is.... De Gazelle Road
Cruiser w^rd door een zevenkoppige jury unaniem
uit 32 voor de verkiezing aangeboden fietsen tot fiets
van het jaar 1988 gekozen. Hoe rijdt dat, een fiets met
zulke dikke banden, zo afwijkend van alles wat tien
tallen jaren over de Nederlandse fietspaden rolde?
Alleskunner
Genot om te rijden
Goede bescherming
Ideale fiets
Fiets op maat bij de vak
man
Weet wat u wilt
UITKIJKPOST 25 MEI 1988
FIETSVAKANTIES 'IN'
Het recreatieve fietsen neemt toe.
Reeds 6 7% van alle Nederlanders
gaat tegenwoordig met de fiets op
vakantie. Deze trend is ook waar te
nemen in het aanbod van fiets
vakanties, zowel in binnen- als bui
tenland. Alles is mogelijk: dagtoch
ten, weekend-arrangementen en
fietsvakanties in eigen land en fiets-
reisprogramma's naar verre en niet
te verre landen, van België tot China
en Rusland toe. Reizen kan men per
(fiets )trein, bus, vliegtuig of schip, al
of niet gekoppeld aan een verblijf in
hotels, huisje of camping. Er zijn
recreatieve arrangementen, ook
voor families mat kinderen, en meer
prestatiegericht*programma's.
Het - zeer gevarieerde - aanbod in
fietsvakanties in binnen- en buiten
land wordt voornamelijk verzorgd
door in fietsvakanties gespeciali
seerde reisorganisaties en een klein
aantal algemene organisaties. Men
kan hierover - en over weekend
arrangementen, dagfietstochten etc.
in Nederland - alle informatie ver
krijgen bij de Fietsvakantiewinkel,
tel. 03480-21844.
Wie zelf zijn fietstocht of -vakantie
wil organiseren, kan ruime informa
tie in de vorm van beschrijvingen,
adviezen, kaarten en fietsroutes ver
krijgen bij de ANWB (tel. 070-
147147), Fietsvakantiewinkel (tel.
03480-21844), ENFB (tel. 03480-
16250), stichting: fiets! (tel. 020-
5491212) en. bij gespecialiseerde
kaartenwinkels zoals Olivier van
Noort (010-4131589), Pied Terre
(020-274455) en Stap voor Stap (080-
234957).
D0E-HET-ZELF VAKANTIE
Als men een georganiseerde fiets
vakantie bespreekt, wordt alles
geregeld: vervoer naar de plaats van
bestemming, overnachtingen en
maaltijden. De fietsroutes zijn voor
de deelnemers uitgezet, de bagage
wordt dagelijks van hotel naar hotel
of van camping naar camping
gebracht.
Voor diegenen die het allemaal zelf
willen doen, is een goede voorberei
ding aan te bex^n. Hieronder vol
gen enige tips.
Schaf grootschalige kaarten aan van
het voor de fietsvakantie gekozen
gebied. Hierop kan de route verdeeld
in dag-etappes (max. 40 km per dag
in de bergen, anders hooguit 60 km
per dag), worden uitgestippeld.
Probeer adressen van hotels of cam
pings langs de route te bemachtigen
en deze evt. te bespreken.
Wie met de auto gaat, zal voorzienin
gen moeten treffen om de fiets(en) te
transporteren. Hiervoor zijn spe
ciale dakrekken of - als men een
trekhaak heeft - trekhaakdragers
in de handel.
In verband met het transport van
bagage (20 a 25 kg) is een stevige
(toer)flets met versnellingen (géén
lichtgewicht sportfiets of racefiets)
het geschiktst voor heuvelachtig ter
rein. In de bergen is een derailleur
met minimaal tien versnellingen en
een aangepaste tandwielverhouding
noodzakelijk. Voor een langdurige
fietsvakantie (één of meer maanden)
leent een randonneurfiets zich het
beste.
Ter evenwichtige verdeling van de
bagage is het monteren van een ste
vige vóór- èn achterdrager aan te
bevelen.
Fietstassen zijn in allerlei soorten
en kwaliteiten in de handel verkrijg
baar: tassen voor achterdrager en
vóórdrager, stuurtassen en zadeltas
sen.
Lichtgewicht tassen verdienen de
voorkeur. Let bij de aanschaf minder
op de prijs dan op de kwaliteit: de
tassen moeten waterdicht zijn en
mogen niet uitscheuren.
Een onderhouds- en reparatieset is
onontbeerlijk.
Ook fietskleding (m.n. regenkle
ding) mag niet worden vergeten.
enige
Maak ter voorbereiding
fietstochten in de buurt.
Neem alleen de noodzakelijkste
dingen mee.
Pak de tassen zó in dat de dingen
die u onderweg het meest nodig
heeft, gemakkelijk bereikbaar
zijn.
Maak een lijstje van wat in welkr
tas zit.
Geef de fiets vooraf een onder
houdsbeurt.
Tenslotte: Laat u over alles advise
ren door de fietsspecialist in uw
buurt, en vraag hem vooral welke
reserve-onderdelen u dient mee te
nemen. In Nederland gangbare ban
denmaten zijn bijvoorbeeld in het
buitenland niet overal vlot verkrijg
baar.
Steeds meer fietstoeristen nemen
niet langer genoegen met het maken
van een ommetje van een relatief
beperkt aantal kilometers, maar kie
zen voor een lange afstand fiets
tocht, waarvoor dan doorgaans een
aantal dagen wordt uitgetrokken.
Om te voldoen aan de vraag naar
lange afstand fietsroutes is onlangs
op initiatief van het Landelijk Fiets-
platform het ongeveer 150 bladzij
den tellende boek „Lange Afstand
Fietsroutes" verschenen met ruim
3000 kilometer fietsroutes door
Nederland ten noorden van de Moer
dijk. Volgend jaar verschijnt een
tweede deel dat betrekking heeft op
de zuidelijke helft van Nederland.
Naast het tekstgedeelte zijn afzon
derlijke kaartbladen opgenomen.
Het boek wordt uitgegeven door
Buijten Schipperheijn in Amster
dam en is voor 24,50 in de boek
handel en bij de VW's te koop.
FIETSEN VAN NU
EN MORGENS
De technische ontwikkeling is ook
bij de fietsen de laatste jaren snel
gegaan. Chroom is bij veel fietsen en
onderdelen (op zich al vaak wonder
tjes van „high-tech") vervangen
tische Gazelle City
Concept. Deze fiets - een
prototype, dus niet te
koop - geeft met zijn ovale
buizen en kunststof schijven
en flexibele omhulling
(i.p.v. een kettingkast)
JÊ van ketting of
aandrijfriem een
indruk van hoe de
stadsfiets in de
v jaren negentig
eruit kan zien.
Ook fietsen
De Primeur Trendy, een vlotte heden
daagse gebruiksfiets
Ook komen er steeds meer fietsen
die gemaakt zijn voor speciaal
gebruik, vooral in de recreatieve sec
tor. Zoals ATB's (All Terrain Bikes)
van vandaag en Randonneurs (voor echte trek-
Gazelle City Concept, stadsfiets voor de jaren negentig
door roestvrij staal, aluminium en
kunststof. Hier en daar zijn zelfs
koolstof (versterkt met glasvezel) en
titanium toegepast. Er zijn fietsen
met een geheel nieuwe vormgeving,
met platte of driehoekige framebui
zen, met riemaandrijving (i.p.v. ket
tingaandrijving) of combinaties hier
van.
Een voorbeeld hiervan is v.w.b. de
„gewone" gebruiksfietsen de futuris-
zijn niet
minder de
moeite van
het bekijken
waard,
zoals de dit jaar tot „fiets van het
jaar" gekozen
Road Cruiser en de
Primeur Trendy
van Gazelle.
kers). Gazelle heeft zelfs een combi
natie van deze twee op de markt: de
World Cruiser.
De World Cruiser, een combinatie van
ATB en Randonneurfiets
Voor de juiste fietsmaat moet
het frame bij gewone fietsen
(gemeten vanaf het hart van de
trapas tot aan de bovenkant
van de zadelpenlug) ongeveer
25 cm korter zijn dan het been
(gemeten vanaf de lies tot aan
de voetzool) van de berijder. Is
het been bijvoorbeeld 70 centi
meter lang dan hoort daarbij
een framehoogte van ongeveer
45 centimeter. De zadelhoogte
moet (gemeten van de boven
kant van het zadel tot aan de
grond) gelijk zijn aan de been
lengte plus 10% van die lengte.
In het voorbeeld dus 77 centi
meter. De stuurhoogte kan
daaraan - naar wens - worden
aangepast.
Dierentuin Artis te Amsterdam stelt
sinds kort bedrijven in de gelegen
heid een of meer van haar dieren te
adopteren. Gazelle Rijwielfabriek
B.V. uit Dieren maakte hiervan
dankbaar gebruik, adopteerde drie
Dorcas gazellen en noemde een hier
van Piet Pelle. Piet Pelle is de hoofd
figuur uit een stripverhaal dat
Gazelle al ettelijke jaren uitgeeft en
waarvan onze grootouders al geno
ten. Bewezen is, dat het verhaal van
Piet Pelle een der oudste stripverha
len van Nederland is!
Bij de Nationale Fietsregistratie
(NFR) kan iedere fiets - nieuw èn
tweedehands - die door de vakhan-
del wordt verkocht vijfjaar lang voor
tien gulden worden geregistreerd.
Bij het afsluiten van een fietsverze-
kering kost deze registratie niets.
De te registreren fiets wordt door de
vakhandel voorzien van een gele
kunststof huls om één van de frame
buizen en van de gegraveerde post
code van de eigenaar.
Per computer
De fietseigenaar krijgt een registra-
tiekaart waarvan, bij vermissing
van de fiets, deel twee moet worden
opgezonden aan de NFR. Alle politie
korpsen in Nederland hebben een
rechtstreekse telexverbinding met
de NFR computer. Door vergelijking
van de gegevens van de als vermist
opgegeven fietsen met die van
gevonden fietsen kunnen de eigena
ren op deze wijze snel worden opge
spoord. En dat het systeem werkt
bewijzen de meer dan duizend fiet
sen die reeds aan hun rechtmatige
eigenaren werden terugbezorgd.
In Nederland worden jaarlijks dui
zenden fietstochten door de fiets
clubs georganiseerd. Deze zijn aan
gesloten bij de Koninklijke Neder
landse Wielren Unie of bij de Neder
landse Rijwiel Toer Unie. Deze toch
ten worden over geheel Nederland
gehouden en variëren van 20 tot
350 km per dag. Veel fietsclubtoch-
ten zijn alleen voor leden. Wie regel
matig recreatief/prestatief wil fiet
sen. kan beter lid worden van een bij
de NRTU aangesloten toerfietsclub.
Het NRTU Bondsbureau te Veenen-
daal (tel. 08385-21421) vertelt u
graag welke toerfietsclub er in uw
woonplaats of regio zijn. U kunt hier
ook het NRTU-fietsevenementen-
programma (ca. 7000 fietstochten)
bestellen door overmaking van
21,- (incl. portokosten) op gir./ur.
626664 t.n.v. de NRTU, veenendaal
onder vermelding van „Programma
'88". Ook de KNWU (tel. 03480-
11544) geeft een toertochtenkalen
der uit. Te bestellen door overma
kingvan 10,-(incl. portokosten) op
gironr. 111711 t.n.v.. KNWU, Woerden
onder vermelding van „Toerinfo 1".
Op zaterdag 2 juli 1988 organiseren
R.T.C. „De Veluwerijders" en
Gazelle voor de twaalfde keer de
Vael Ouwe Tocht. De start vindt
plaats op het fabrieksterrein van
Gazelle te Dieren. De lengte van de
tocht is - naar keuze - 200 km of
100 km. Zij voert de deelnemers over
de heuvels en heidevelden van de
mooiste delen van de Veluwe.
Elke deelnemer ontvangt na het vol
brengen van deze toertocht een
fraaie medaille als herinnering.
Voor inlichtingen: R.T.C. De Veluwe
rijders, tel. 085-620826 of Gazelle,
tel. 08330-29911.
v FAFSRIFKtfDIFQFN
Een antieke fietsadvertentie uit de twintiger jaren
FIETSTEST <&5
FIETS VAN HET JAAk
Gazelle mikt met deze fiets op de
jeugd, die tot nu toe min of meer
gedwongen fietste op een door papa
gekozen stuk saaie degelijkheid, en
niet op zo'n veel spannender Moun
tainbike. Of beter All Terrain Bike
(ATB), want bergen hebben we hier
niet. Een echte ATB is de Road Crui
ser niet, maar hij is er wel direct van
afgeleid. En dat maakt de fiets bij
zonder geschikt voor wegdekken in
alle denkbare kwaliteiten: glad
asfalt, tegels, bakstenen (nieuw
gelegd of totaal verzakt), geblok
keerde doorgangen. Amsterdammer-
tjes om te slalommen, supersteile
bruggen die heel snel schakelwerk
vragen, tramrails, stoepen, ver
keersdrempels, hondepoep. Maar
ook tractorwegen, bospaden en het
harde strand zijn prima te befietsen.
Na een strandrit moet wel meteen
de waterstraal op de fiets worden
gezet, want strandzout is net zo
agressief als winterpekel.
Met de bandenspanning op 4,5 vóór
en 5 bar achter is het fietsen een
genot. Je voelt het gewicht van bijna
19 kg even bij het op gang komen,
maar daarna rolt de Cruiser heerlijk
overal over en doorheen. Omdat het
(gladde) zadel comfortabel en flink
geveerd is ga je niet eens meer „in de
benen" voor een flinke bobbel. Ban
den en zadel vangen bijna alles op.
Het sturen is heel neutraal, plezie
rig bij het slalommen, en als je eens
onverwacht moet remmen dan rea
geert hij direct.
De Suntour SVX derailleur in combi
natie met de duimschakelaar werkt
uitstekend. Het als een soort open
rooster uitgevoerde kettingscherm
biedt een behoorlijke bescherming
van de broekspijp, zonder het uiter
lijk van de fiets te verlompen. Om de
achterderailleur zit een stalen
bescherm beugel. Ook de (velg)rem-
men achter worden zo beschermd
tegen bijvoorbeeld grote (kran-
ten)tassen. De bagagedrager is daar
voor robuust genoeg, maar de
gebruiker moet wel oppassen voor
het vrij zwevende einde; dit zou
gemakkelijk kunnen worden doorge
drukt.
De Road Cruiser is inderdaad een
ideale fiets, ook voor gebruik in een
grote, drukke, volle stad. Hoewel de
fiets is uitgerust met een Assa anti-
diefstalslot, verdient het in de grote
steden aanbeveling hierbij nog een
goed beugelslot aan te schaffen
waarmee de fiets ergens aan kan
worden vastgemaakt. De prijs hier
voor komt dan bij het aankoopbe
drag van 895,-. In de rest van
Nederland is een extra ketting of een
Assa-kabel vermoedelijk voldoende.
De Road Cruiser is ideaal voor de weg èn
het duin- of bospad
Bij het kopen van een nieuwe fiets
geldt, net als trouwens voor het
kopen van andere dingen: Duurkoop
is goedkoop. M.a.w. iedere kwaliteit
is naar zijn prijs.
Omdat de uitgave voor een nieuwe
fiets over het algemeen niet maar zo
even uit de mouw - of beter, porte-
monnaie - wordt geschud, is het aan
te bevelen hiervoor naar de vakman,
de fietswinkel in de buurt, te gaan.
Alleen daar kunt u zich breed oriën
teren over wat er zo al op de markt is.
De fietshandelaar kan u daarbij van
deskundig advies voorzien zodat u
ook de fiets koopt die geschikt is voor
het door u beoogde doel. Bovendien
prepareert hij de fiets perfect voor u,
stelt hem af op uw maten en kan hij
een fietsverzekering (incl. fietsregi
stratie) voor u regelen.
U krijgt garantie op bepaalde onder
delen, (zoals op frame en vork) en
kunt bij hem later altijd terecht voor
advies, onderhoud en reparatie.
Nog een tip: Alvorens naar de fiets
winkel te gaan, zijn er een paar din
gen die u bij uzelf moet overwegen.
Dit maakt het voor uzelf gemakkelij
ker een beslissing te nemen en voor
de fietshandelaar u hierbij te hel
pen.
Stel voor uzelf vast waarvoor u de
fiets gaat gebruiken (recreatie, bood
schappen doen, werk enz.), hoe lang
de fiets mee moet gaan, hoeveel hij
mag kosten en hoe hij er uit moet
zien (model, kleur, handremmen of
niet, accessoires zoals een kinder
zitje enz.).
Koop een nieuwe fiets bij de vakhandel: u
hebt meer keuze en krijgt meer service.
(M