Geschiedenis en
verklaring van
de straatnamen
DEUTEKOM
SCHITTEREND BOEK OVER
DE LUCHTVAARTHISTORIE
BESTEL NU!
klivi
KLM
Libris.Uw Gnnplete Boekhandel.
H. E. Oostendorp
TWEEDE DRUK
(najaar '88)
DIERENBESCHERMING
HEIL00-UMMEN-CASTRICUM
Gisteren, dinsdag 14 juni, herdacht de
Vereniging van KLM-Boordwerktuig-
kundigen haar oprichting, 50 jaar gele
den in 1938. Een uniek jubileum, van
een vereniging, die een halve eeuw op de
bres heeft gestaan voor de belangen van
vliegende technici binnen de Nederland
se Burgerluchtvaart. De zetel van de
VKB is in Amsterdam gevestigd, nabij
luchthaven Schiphol.
Hoewel de VKB zelf 'pas' 50 jaar
bestaat, maakt de 69 jaar oude KLM al
61 jaar gebruik van een cockpit
bemanningsteam bestaande uit twee
vliegers en één boordwerktuigkundige.
De taak van de 'bwk' bestaat daarbij uit
het bedienen, bewaken en beheren van
de technische systemen ten behoeve van
een veilige, geregelde en economische
vluchtuitvoering. Overigens dreigt de
bwk een uitstervend 'ras' te worden. De
algehele ontwikkeling is dat vliegtuigen
meer en meer gevlogen zullen worden
door alleen vliegers, zodat een eeuw
feest voor de VKB wellicht niet in het
verschiet ligt.
Reden dat de redactie van de Uitkijk
post aandacht besteedt aan dit jubileum
van de VKB is het feit dat onze plaatsge
noot, de heer G.J. Hagens, een boek
schreef - overigens met hulp van ande
ren - over de historie van de vereniging
en de ontwikkeling en geschiedenis van
de Nederlandse en internationale lucht
vaart in het algemeen. Een boek dat in
de afgelopen maanden gedrukt werd op
de persen van de Uitkijkpost en de
respectabele omvang van 500 pagina's
heeft.
Uitstervend ras?
,,De reden om het boek te schrijven?
Het korps van boordwerktuigkundigen
lijkt gedoemd om uit te sterven. De vlie
gers en telegrafisten in Nederland had
den al wel een eigen boek. Het jubileum
van de vereniging, alsmede het korpsju
bileum (60 jaar. red.). Dat zijn de direc
te redenen om de eigen geschiedenis op
schrift te stellen", zegt de heer Hagens,
die de verschijning van het boek 'This is
your flight engineer speaking...' zelf
aanzwengelde bij zijn bestuur. Bij de
start reeds was duidelijk dat het teveel
werk voor één man was, zodat een re
dactieteam van drie leden ontstond, met
Hagens als eindredacteur.
,,Het vertrekpunt was om de nadruk op
Samensteller Hagens bij Drukkerij
Uitkijkpost, met op de achtergrond
een container vol boeken.
de vereniging te leggen, die stelde ook
het geld voor het boek beschikbaar.
Maar de samenwerking met de KLM,
daar kan je niet omheen. Zodoende
kwam er een verhaal, waarin zowel de
ontwikkelingen bij KLM als die binnen
het korps bwk's verteld worden", ver
klaart Hagens de inhoud en de omvang
van het boekwerk, dat een boeiende
kennersblik op de ontwikkelingen van
de vliegerij geeft.
Erkenning
Als een rode draad door het verhaal
loopt de strijd van de VKB om erken
ning als volwaardige vereniging en dus
ook als gesprekspartner in onderhande
lingen met de KLM-directie. Pas in
1959, 21 jaar na de oprichting, wordt de
In vroeger tijden droeg de boordwerktuigkundige in weer en wind zorg
voor de kist. In dit geval een Fokker FVIIB.
VKB door de KLM erkend. „En dat ter
wijl de technische man aan boord zeker
in de pionierstijd onontbeerlijk was
voor bijvoorbeeld de eerste vluchten
naar Indië. De 'boordmecano' was toen
vooral actief wanneer het vliegtuig aan
de grond stond: onderhoud, controles
en reparaties werden aan hem toever
trouwd. In de lucht had hij nog geen
functie", vertelt Hagens.
„Een bekende anekdote is de passagier,
die tijdens een tussenstop tegen een vlie
ger zei: 'Dat kan toch niet, een steward
die aan de motor sleutelt!' Wist die man
veel dat de bediening in de cabine een
bijbaantje van de bwk was, omdat hij
tijdens de vlucht weinig werk had".
Na de oorlog kwamen er toestellen
waarin de bwk een eigen plaats, een
eigen paneel had. Het was de tijd van de
Constellations, de kisten met zuigermo
toren, die op intercontinentale vluchten
bemand waren met drie vliegers, twee
bwk's, twee telegrafisten, een stward en
een stewardess. Het waren hoogtij
dagen voor de boordwerktuigkundigen!
Zij deden alles met de motor, de taak
van de vlieger was niet veel meer dan het
geven van de commando's.
Straalmotoren
De ommezwaai kwam toen de straalmo
toren hun opwachting maakten in de
vliegtuigbouw. Deze vroegen minder
personeel voor de bediening met als ge
volg een personeelsoverschot. Het
baantje van de bwk kwam daadwerke
lijk op het spel te staan. De vliegers pro
beerden de plaats van de bwk door een
extra vlieger aan boord te laten overne
men. In die jaren heeft de nu jubileren
de VKB een markante rol gespeeld in de
vaderlandse luchtvaarthistorie met als
eindresultaat dat zwart op wit kwam te
staan dat de bwk een plek aan boord
hield.
Wereldoorlog
De kennis van de heer Hagens op het ge
bied van luchtvaarthistorie is enorm.
Vele anekdotes kan hij vertellen. Die
kennis komt voort uit zijn belangstel
ling voor met name de historie van de
militaire Nederlandse luchtvaart in de
Tweede Wereldoorlog. Omdat onze
plaatsgenoot veel vloog met vliegers, die
in de periode '40-'45 actief waren, kreeg
hij de informatie uit eerste hand. Hij
schreef hun verhalen op en stelde een
boek samen.
Vervolgens ging zijn belangstelling uit
naar de ontwikkelingen in de oorlogsja
ren in het voormalige Indië. Op dezelf
de w ijze, door gesprekken en het inzien
van log- en dagboeken, kwam hij aan
zeer veel materiaal, op basis waarvan
hij opnieuw een boek samenstelde. De
informatie was zo uitgebreid dat hij n
een serie artikelen in het VKB-bld
'Kontakt' de na-oorlogse luchtvaartg-
schiedenis in Indië beschreef.
Met zoveel ervaring op het gebied va
onderzoek en schrijven was het wachta
op het moment dat de geschiedenis va
het eigen korps vastgelegd kon wordei
Deze kwam in 1982, toen besloten wer
ter gelegenheid van het 50-jarig van d
VKB bestaan een boek uit te geven. I
zes jaar tijd is er een chronologisc
overzicht tot stand gekomen, boordevc
vrolijke en tragische voorvallen en rij
kelijk geïllustreerd. Het eigen archie
van de heer Hagens, als ook de verschil
lende archieven van KLM, van particu
lieren en andere organisaties werdet
hiervoor gebruikt.
Vliegveiligheid
Is de weg naar erkenning een rode draac
in het verhaal van de heer Hagens c.s..
de ontwikkeling naar een grotere vlieg
veiligheid is een goede tweede. De
totstandkoming van een gedegen oplei- I
ding, beïnvloed door de technische J
vooruitgang, was bij de KLM een belan-
grijke aangelegenheid. Het vliegtuigon- De boordwerktuigkundige (rechts)
geval in Shannon (Ierland) in 1954 was de dag uitziet
daarbij een druppel die de emmer deed
Hier draait het allemaal om: de
lucht in, mensen en vracht op de
juiste bestemming en op de juiste
tijd afleveren.
Vul onderstaande strook volledig in en
lever deze in bij:
Heerenweg 67-69.1851 KL Heiloo
"Winkelhot "t Loo" Tel. 072-331483
DIERENBESCHERMING
Goed tehuis gezocht voor
Deze week vraagt Noeska de aandacht.
Dit bastaard foxje is een 5-jarige ge
castreerde reu. Noeska is een leuk eigen
wijs hondje dat overal bij kan. Hij is
soms wat bang voor vreemden maar is
gauw goede vriendjes met iedereen die
een beetje aardig is. Een leuke hond om
heerlijk mee te spelen en te wandelen.
Wie biedt hem een fijn tehuis? Tel
02205-2256.
Oscar, Friese stabij, reu, 3 jaar; Cita,
bastaard whippet, teef, 4 jaar; Goofy,
bast. labrador, reu, 3 jaar; Lady, krui
sing dog/Mechelse herder, licht
gestroomd, teef, 4 jaar; Tommie, kleine
bastaard, zwart/wit, gladharig, reu, 4
jaar, Ranoek, bast., herder, teef, gest.,
4 jaar, (kan niet alleen zijn): Rakker,
kleine bast. terriër, zwart/bruin, reu 10
jaar. Lotje, bast, schnauter, teef, ll
jaar, kan wel bij katten, niet bij kleine
kinderen. Voor informatie: 02205-2256.
Er is een aantal leuke katten van 8 we
ken t/m 12 jaar, lang- en kortharig. Bel
Noeska.
Reserveert u voor mij ex. van het straatnamenboek Heiloo.
Naam:
Adres:
Postcode woonplaats:
Telefoon: Handtekening:
oor inlichtingen: 072-337853, b.g g
•72-158181.
Vermist
.warte poes met blauwe vlooienband,
itte vlekjes op buik en kin, Kenne-
lerstraatweg, Heiloo; zwart/witte ka-
'r, wit puntje aan staart, bij neus klei-
e witte vlekjes, Kennemerstraatweg,
'eiloo; Cyperse grijse chinchilla poes,
nker voorpoot wit, mogelijk onderweg
in nieuw adres, Hogeweg, Limmen,
iar oud adres, Middenweg, Limmen,
èine lapjespoes, 21/; jaar, gest.,
Jiuw, Bl oemenhof, Limmen; Funsie,
pte zwarte kater, 2/i jaar, witte bef,
\t loopt door naar snuit, witte buik,
oderkant pootjes wit, mogelijk onder-
v»g van nieuw adres Roozendaal, Hei-
U, naar oud adres Westerweg, Lim-
nn. Voor inlichtingen: 072-616106.
Gevonden
Ocrse kater met veel wit, niet gec.,
ogeving 't Loo, Heiloo, zwart/witte
kt witte bef, rechter voorpoot half
wi paar vvjtte teentjes, ca. 1 jaar, loopt
sits april omgeving Kennemerstraat-
wc, Heiloo. Voor inlichtingen:
07616106.
Gouden: Zebraav ink. Parkiet en Sier-
ki| Voor inlichtingen: 072-337516.
Dierenbescherming Heiloo e.o.
Te katten Heiloo en Limmen:
07337853, 072-616106; Akersloot'
023-10079.
Te honden Heiloo en Limmen:
02)5-2256; Akersloot: 02513-10079.
Te knaagdieren Heiloo en Limmen:
07331484; Akersloot: 02513-10079.
Te vogels Heiloo en Limmen:
07337516.
Te jonge vogels Heiloo en Limmen:
07330324.
T< Inspektie Heiloo e.o.: 072-335750.
Te Aktie Vakantie Pleegdier:
07336180.
X VN*
achter zijn paneel zoals dat er vandaag
overlopen. Meer standaardisatie en in
ternationale afspraken waren het ge
volg. Ook nu nog heeft de KLM, bij wie
de boordwerktuigkundigen in dienst
zijn, strenge eisen voor haar personeel.
Zo is er elk half jaar een controle, waar
bij de bevoegdheid van het cabineperso
neel op het spel staat.
De pioniersgeest is vandaag de dag na
tuurlijk steeds meer naar achteren ge
schoven. De tijd dat een vlieger zijn
stempel kon drukken of een boordwerk
tuigkundige met spectaculier ingrijpen
de vluchtiengte kon beperken van 10 tot
8 dagen zijn voorbij. De KLM is een
hoog aangeschreven internationale
transportmaatschappij, die in de geest
van Plesman met vooruitziende blik het
luchtverkeer benadert om de concurren
ten voor te zijn.
Veel en vee! meer over de luchtvaar
thistorie, met bijzondere aandacht voor
het beroep van boordwerktuigkundige,
staat beschreven in 'This is your flight
engineer speaking.Het boek is niet
in de boekhandel te koop. Maar wie het
desondanks in zijn of haar bezit wil
krijgen, kan een bestelling plaatsen bij
de Vereniging van KLM-
Boordwerktuigkundigen (VKB), Ge
bouw 112, Kamer 125, 1117 AA
Schiphol-Oost. Het boek kost f 49,50
(exclusief portokosten).
Twee 'grote jongens' van de lucht
vaart. Auteur Hagens op historisch
en de Boeing op technisch gebied.
DEMOCRATEN 66
VERGADEREN IN HEILOO
Op 27 juni 1987 vergadert D 66 in het
Open Huis te Heiloo. De afdeline
Heiloo-Limmen houdt een korte Alge
mene afdelingsvergadering van 19.30
tot 20.00 uur. Op de agenda staan enke
le huishoudelijke zaken zoals de verkie
zing van nieuwe bestuursleden.
Het paneel waarmee de eerste vlieg
tuigjes in de pioniersjaren bediend
werd.
GESLAAGDEN ST. JAN MAVO
Geslaagd voor het Mavo-examen aan de
St. Jan Mavo te Heiloo:
Stefan Beers, Henk Beuckens, Jeroen te
Boekhorst, Bart Borst, Jan Willem El
ders, André Elders, Hedda Hollander,
Erik Jazet, Caroliene Kaaij, Victor
Klop, Frank Kooij. Monique Koppes,
Erick Kraakman, Heidf Kramer, Rosa
linda Kramer, Marianne Kruijer, Lies
Laan, Angelique van Lith, Esther v.d.
Meer. Marcel v.d. Monde, Mirjam
Mostertman, Marita Olbers, Bianca
Overtoom, Annemiek Overpelt, Sandra
Putker, Ivo Reimert, Armand Rot,
Paul Schipper, Frank van Schooien,
George Schot, Renate Sprenkeline, Els
Stet, Simone Stet, Pauline Tamis, Leo-
nie Valkering, Mare Veerkamp, Jan
Willem v.d. Velden, Mike v.d. Velden,
Linda Veldt, Caroline Wols, Patricia
IJpma, Saskia IJpman, Esther Zoon,
Mark Zijlmans uit Heiloo.
Linda Dekker, Serge Hageman, Anne-
marie Groot, Monica Hoebe, Annema-
rie van Langerak, Alex Lute, Bob Riet
veld, Nadine Schönberger, Eric Smit en
Leon Tebbens uit Limmen.
Antoinette Fatels, Peter Gaarthuis,
Jeannette van der Lern, Brigitta v.d.
Molen, Simone van Schagen. Sandra
Zonneveld en Patrick Zuurbier uit
Egmond-Binnen.
Corinne Groot, GerJan Groot, Richard
Paulus, René v.d. Pol, Jochem Valk en
Jan Vleugel uit Egmond a/d Hoef.
Angelique Burger en Carla Hopman uit
Egmond aan Zee.
GESLAAGDEN KENNEDY-MAVO
Vanaf 20.00 uur is er een Algemene Re
giovergadering. Deze voor een ieder vrij
toegankelijke vergadering is gewijd aan
het thema 'verkeer en vervoer'. In het
ledenblad van D 66, de Democraat, is
een discussienota over dit onderwerp
verschenen. In oktober van dit jaar zal
het congres van D 66 hieraan gewijd
zijn. De avond in Heiloo dient ter voor
bereidingen het congres. Op deze ver
gadering zal als gastspreker aanwezig
zijn: Gerrit Jan Wolffensperger, lid van
de Tweede Kamer en lid van de vaste
commissies van Verkeer en Waterstaat
en Ruimtelijke Ordening en Volkshuis
vesting.
De discussienota behandelt o.m. de.
vraag hoe de automobiliteit moet wor
den teruggedrongen. Vermindering van
autogebruik en een efficiënter gebruik
van de bestaande infrastructuur moeten
in de jaren 90 leiden tot»terugdringing
van de aanspraak die het verkeer maakt
op ruimte, energie en veiligheid van
mensen. De nota stippelt op hoofdlij
nen een verkeersbeleid uit dat manou-
vrcert tussen soms tegenstrijdige belan
gen: vrijheid van mobiliteit versus de
noodzaak tot terugdringen van autoge
bruik en economische belangen versus
de belangen van milieu en ruimte.
Geïnteresseerden kunnen een copie van
de nota opvragen bij het secretariaat
van de afdeling Heiloo-Limmen van D
66. mevr. A. Schuurman-de Haan,
Vrieswijk 135, Heiloo, tel. 072-335443
(tussen 19.00 en 21.00 uur). Alle be
langstellenden zijn op 27 juni vanaf
19.30 uur van harte welkom in het Open
Huis Heiloo.
Van de 69 kandidaten van de John F.
Kennedy Mavo die opgingen, slaagden
er 62 de eerste keer! 1 Kandidaat werd
afgewezen en 6 leerlingen zullen 17 juni
via de herkansing alsnog proberen het
diploma te bemachtigen.
Geslaagd voor het Mavo-diploma aan
de John F. Kennedyschool voor Mavo
te Heiloo:
Tai-chow Andrae, Gilles den Bandt,
John Beelen, Xander Bindt, Michiel
Bronkhorst, I ydia' van Dam, Maaike
Dingerdis, Michael Elzenga, Judith van
den Ende, Vincent Faber. Willy de
Graaf, Tom de Haan, Jeroen Haanstra,
Martijn van Haneghem, Monique den
Herder, Marisca Hoetjes, Wanda
Hooijmans, Sander Janssen, Sita de
Jonge, Michel Jonkheer, Michael Kal-
ter, Renate Kant, Mankit Lam, Sandra
van der Linden, Sandra de Moor, Mi
chel Nieuwveen, Paulien Oostenrijk,
Sander Roszbach, Rick Sanders, Erik
Sauer, René Schalkwijk, Oskar Schols,
Mirjam Schulzc, Marcel Slager, Mariël-
le Spaans, Daniëlle Terluin, Wendy
Uijl, Anne-Marie Vriesman, Wilma van
Vuure, Richard de W aal, Sascha War-
menhoven allen uit Heiloo.
Petra Brouwer, So Yam Li, Frank Mo
lenaar, Jeannette van der Ploeg, Robert
Vissers, Robin Zijlmans uit Egmond
aan den Hoef.
Bettina Dekker, Wendy Groen, Marco
Gul, Wilma van Niekerk, Jorian Slij-
kerman, Yvonne Stam, Macha Veer
man, Birgit Winkelbeiner, Miranda
Zwart en Sanne Zwart uit Egmond aan
Zee.
Bias Lucas Nünez en»Roy Touber uit
Alkmaar.
Sandra Dijkhuizen uit Akersloot.
Arjen Nes uit Limmen.
Jorien van der Wel uit Bergen.
UITKIJKPOST 15 JUNI 1988