Geschiedenis en verklaring van de straatnamen DEUTEKOM SCHITTEREND BOEK OVER DE LUCHTVAARTHISTORIE BESTEL NU! klivi KLM Libris.Uw Gnnplete Boekhandel. H. E. Oostendorp TWEEDE DRUK (najaar '88) DIERENBESCHERMING HEIL00-UMMEN-CASTRICUM Gisteren, dinsdag 14 juni, herdacht de Vereniging van KLM-Boordwerktuig- kundigen haar oprichting, 50 jaar gele den in 1938. Een uniek jubileum, van een vereniging, die een halve eeuw op de bres heeft gestaan voor de belangen van vliegende technici binnen de Nederland se Burgerluchtvaart. De zetel van de VKB is in Amsterdam gevestigd, nabij luchthaven Schiphol. Hoewel de VKB zelf 'pas' 50 jaar bestaat, maakt de 69 jaar oude KLM al 61 jaar gebruik van een cockpit bemanningsteam bestaande uit twee vliegers en één boordwerktuigkundige. De taak van de 'bwk' bestaat daarbij uit het bedienen, bewaken en beheren van de technische systemen ten behoeve van een veilige, geregelde en economische vluchtuitvoering. Overigens dreigt de bwk een uitstervend 'ras' te worden. De algehele ontwikkeling is dat vliegtuigen meer en meer gevlogen zullen worden door alleen vliegers, zodat een eeuw feest voor de VKB wellicht niet in het verschiet ligt. Reden dat de redactie van de Uitkijk post aandacht besteedt aan dit jubileum van de VKB is het feit dat onze plaatsge noot, de heer G.J. Hagens, een boek schreef - overigens met hulp van ande ren - over de historie van de vereniging en de ontwikkeling en geschiedenis van de Nederlandse en internationale lucht vaart in het algemeen. Een boek dat in de afgelopen maanden gedrukt werd op de persen van de Uitkijkpost en de respectabele omvang van 500 pagina's heeft. Uitstervend ras? ,,De reden om het boek te schrijven? Het korps van boordwerktuigkundigen lijkt gedoemd om uit te sterven. De vlie gers en telegrafisten in Nederland had den al wel een eigen boek. Het jubileum van de vereniging, alsmede het korpsju bileum (60 jaar. red.). Dat zijn de direc te redenen om de eigen geschiedenis op schrift te stellen", zegt de heer Hagens, die de verschijning van het boek 'This is your flight engineer speaking...' zelf aanzwengelde bij zijn bestuur. Bij de start reeds was duidelijk dat het teveel werk voor één man was, zodat een re dactieteam van drie leden ontstond, met Hagens als eindredacteur. ,,Het vertrekpunt was om de nadruk op Samensteller Hagens bij Drukkerij Uitkijkpost, met op de achtergrond een container vol boeken. de vereniging te leggen, die stelde ook het geld voor het boek beschikbaar. Maar de samenwerking met de KLM, daar kan je niet omheen. Zodoende kwam er een verhaal, waarin zowel de ontwikkelingen bij KLM als die binnen het korps bwk's verteld worden", ver klaart Hagens de inhoud en de omvang van het boekwerk, dat een boeiende kennersblik op de ontwikkelingen van de vliegerij geeft. Erkenning Als een rode draad door het verhaal loopt de strijd van de VKB om erken ning als volwaardige vereniging en dus ook als gesprekspartner in onderhande lingen met de KLM-directie. Pas in 1959, 21 jaar na de oprichting, wordt de In vroeger tijden droeg de boordwerktuigkundige in weer en wind zorg voor de kist. In dit geval een Fokker FVIIB. VKB door de KLM erkend. „En dat ter wijl de technische man aan boord zeker in de pionierstijd onontbeerlijk was voor bijvoorbeeld de eerste vluchten naar Indië. De 'boordmecano' was toen vooral actief wanneer het vliegtuig aan de grond stond: onderhoud, controles en reparaties werden aan hem toever trouwd. In de lucht had hij nog geen functie", vertelt Hagens. „Een bekende anekdote is de passagier, die tijdens een tussenstop tegen een vlie ger zei: 'Dat kan toch niet, een steward die aan de motor sleutelt!' Wist die man veel dat de bediening in de cabine een bijbaantje van de bwk was, omdat hij tijdens de vlucht weinig werk had". Na de oorlog kwamen er toestellen waarin de bwk een eigen plaats, een eigen paneel had. Het was de tijd van de Constellations, de kisten met zuigermo toren, die op intercontinentale vluchten bemand waren met drie vliegers, twee bwk's, twee telegrafisten, een stward en een stewardess. Het waren hoogtij dagen voor de boordwerktuigkundigen! Zij deden alles met de motor, de taak van de vlieger was niet veel meer dan het geven van de commando's. Straalmotoren De ommezwaai kwam toen de straalmo toren hun opwachting maakten in de vliegtuigbouw. Deze vroegen minder personeel voor de bediening met als ge volg een personeelsoverschot. Het baantje van de bwk kwam daadwerke lijk op het spel te staan. De vliegers pro beerden de plaats van de bwk door een extra vlieger aan boord te laten overne men. In die jaren heeft de nu jubileren de VKB een markante rol gespeeld in de vaderlandse luchtvaarthistorie met als eindresultaat dat zwart op wit kwam te staan dat de bwk een plek aan boord hield. Wereldoorlog De kennis van de heer Hagens op het ge bied van luchtvaarthistorie is enorm. Vele anekdotes kan hij vertellen. Die kennis komt voort uit zijn belangstel ling voor met name de historie van de militaire Nederlandse luchtvaart in de Tweede Wereldoorlog. Omdat onze plaatsgenoot veel vloog met vliegers, die in de periode '40-'45 actief waren, kreeg hij de informatie uit eerste hand. Hij schreef hun verhalen op en stelde een boek samen. Vervolgens ging zijn belangstelling uit naar de ontwikkelingen in de oorlogsja ren in het voormalige Indië. Op dezelf de w ijze, door gesprekken en het inzien van log- en dagboeken, kwam hij aan zeer veel materiaal, op basis waarvan hij opnieuw een boek samenstelde. De informatie was zo uitgebreid dat hij n een serie artikelen in het VKB-bld 'Kontakt' de na-oorlogse luchtvaartg- schiedenis in Indië beschreef. Met zoveel ervaring op het gebied va onderzoek en schrijven was het wachta op het moment dat de geschiedenis va het eigen korps vastgelegd kon wordei Deze kwam in 1982, toen besloten wer ter gelegenheid van het 50-jarig van d VKB bestaan een boek uit te geven. I zes jaar tijd is er een chronologisc overzicht tot stand gekomen, boordevc vrolijke en tragische voorvallen en rij kelijk geïllustreerd. Het eigen archie van de heer Hagens, als ook de verschil lende archieven van KLM, van particu lieren en andere organisaties werdet hiervoor gebruikt. Vliegveiligheid Is de weg naar erkenning een rode draac in het verhaal van de heer Hagens c.s.. de ontwikkeling naar een grotere vlieg veiligheid is een goede tweede. De totstandkoming van een gedegen oplei- I ding, beïnvloed door de technische J vooruitgang, was bij de KLM een belan- grijke aangelegenheid. Het vliegtuigon- De boordwerktuigkundige (rechts) geval in Shannon (Ierland) in 1954 was de dag uitziet daarbij een druppel die de emmer deed Hier draait het allemaal om: de lucht in, mensen en vracht op de juiste bestemming en op de juiste tijd afleveren. Vul onderstaande strook volledig in en lever deze in bij: Heerenweg 67-69.1851 KL Heiloo "Winkelhot "t Loo" Tel. 072-331483 DIERENBESCHERMING Goed tehuis gezocht voor Deze week vraagt Noeska de aandacht. Dit bastaard foxje is een 5-jarige ge castreerde reu. Noeska is een leuk eigen wijs hondje dat overal bij kan. Hij is soms wat bang voor vreemden maar is gauw goede vriendjes met iedereen die een beetje aardig is. Een leuke hond om heerlijk mee te spelen en te wandelen. Wie biedt hem een fijn tehuis? Tel 02205-2256. Oscar, Friese stabij, reu, 3 jaar; Cita, bastaard whippet, teef, 4 jaar; Goofy, bast. labrador, reu, 3 jaar; Lady, krui sing dog/Mechelse herder, licht gestroomd, teef, 4 jaar; Tommie, kleine bastaard, zwart/wit, gladharig, reu, 4 jaar, Ranoek, bast., herder, teef, gest., 4 jaar, (kan niet alleen zijn): Rakker, kleine bast. terriër, zwart/bruin, reu 10 jaar. Lotje, bast, schnauter, teef, ll jaar, kan wel bij katten, niet bij kleine kinderen. Voor informatie: 02205-2256. Er is een aantal leuke katten van 8 we ken t/m 12 jaar, lang- en kortharig. Bel Noeska. Reserveert u voor mij ex. van het straatnamenboek Heiloo. Naam: Adres: Postcode woonplaats: Telefoon: Handtekening: oor inlichtingen: 072-337853, b.g g •72-158181. Vermist .warte poes met blauwe vlooienband, itte vlekjes op buik en kin, Kenne- lerstraatweg, Heiloo; zwart/witte ka- 'r, wit puntje aan staart, bij neus klei- e witte vlekjes, Kennemerstraatweg, 'eiloo; Cyperse grijse chinchilla poes, nker voorpoot wit, mogelijk onderweg in nieuw adres, Hogeweg, Limmen, iar oud adres, Middenweg, Limmen, èine lapjespoes, 21/; jaar, gest., Jiuw, Bl oemenhof, Limmen; Funsie, pte zwarte kater, 2/i jaar, witte bef, \t loopt door naar snuit, witte buik, oderkant pootjes wit, mogelijk onder- v»g van nieuw adres Roozendaal, Hei- U, naar oud adres Westerweg, Lim- nn. Voor inlichtingen: 072-616106. Gevonden Ocrse kater met veel wit, niet gec., ogeving 't Loo, Heiloo, zwart/witte kt witte bef, rechter voorpoot half wi paar vvjtte teentjes, ca. 1 jaar, loopt sits april omgeving Kennemerstraat- wc, Heiloo. Voor inlichtingen: 07616106. Gouden: Zebraav ink. Parkiet en Sier- ki| Voor inlichtingen: 072-337516. Dierenbescherming Heiloo e.o. Te katten Heiloo en Limmen: 07337853, 072-616106; Akersloot' 023-10079. Te honden Heiloo en Limmen: 02)5-2256; Akersloot: 02513-10079. Te knaagdieren Heiloo en Limmen: 07331484; Akersloot: 02513-10079. Te vogels Heiloo en Limmen: 07337516. Te jonge vogels Heiloo en Limmen: 07330324. T< Inspektie Heiloo e.o.: 072-335750. Te Aktie Vakantie Pleegdier: 07336180. X VN* achter zijn paneel zoals dat er vandaag overlopen. Meer standaardisatie en in ternationale afspraken waren het ge volg. Ook nu nog heeft de KLM, bij wie de boordwerktuigkundigen in dienst zijn, strenge eisen voor haar personeel. Zo is er elk half jaar een controle, waar bij de bevoegdheid van het cabineperso neel op het spel staat. De pioniersgeest is vandaag de dag na tuurlijk steeds meer naar achteren ge schoven. De tijd dat een vlieger zijn stempel kon drukken of een boordwerk tuigkundige met spectaculier ingrijpen de vluchtiengte kon beperken van 10 tot 8 dagen zijn voorbij. De KLM is een hoog aangeschreven internationale transportmaatschappij, die in de geest van Plesman met vooruitziende blik het luchtverkeer benadert om de concurren ten voor te zijn. Veel en vee! meer over de luchtvaar thistorie, met bijzondere aandacht voor het beroep van boordwerktuigkundige, staat beschreven in 'This is your flight engineer speaking.Het boek is niet in de boekhandel te koop. Maar wie het desondanks in zijn of haar bezit wil krijgen, kan een bestelling plaatsen bij de Vereniging van KLM- Boordwerktuigkundigen (VKB), Ge bouw 112, Kamer 125, 1117 AA Schiphol-Oost. Het boek kost f 49,50 (exclusief portokosten). Twee 'grote jongens' van de lucht vaart. Auteur Hagens op historisch en de Boeing op technisch gebied. DEMOCRATEN 66 VERGADEREN IN HEILOO Op 27 juni 1987 vergadert D 66 in het Open Huis te Heiloo. De afdeline Heiloo-Limmen houdt een korte Alge mene afdelingsvergadering van 19.30 tot 20.00 uur. Op de agenda staan enke le huishoudelijke zaken zoals de verkie zing van nieuwe bestuursleden. Het paneel waarmee de eerste vlieg tuigjes in de pioniersjaren bediend werd. GESLAAGDEN ST. JAN MAVO Geslaagd voor het Mavo-examen aan de St. Jan Mavo te Heiloo: Stefan Beers, Henk Beuckens, Jeroen te Boekhorst, Bart Borst, Jan Willem El ders, André Elders, Hedda Hollander, Erik Jazet, Caroliene Kaaij, Victor Klop, Frank Kooij. Monique Koppes, Erick Kraakman, Heidf Kramer, Rosa linda Kramer, Marianne Kruijer, Lies Laan, Angelique van Lith, Esther v.d. Meer. Marcel v.d. Monde, Mirjam Mostertman, Marita Olbers, Bianca Overtoom, Annemiek Overpelt, Sandra Putker, Ivo Reimert, Armand Rot, Paul Schipper, Frank van Schooien, George Schot, Renate Sprenkeline, Els Stet, Simone Stet, Pauline Tamis, Leo- nie Valkering, Mare Veerkamp, Jan Willem v.d. Velden, Mike v.d. Velden, Linda Veldt, Caroline Wols, Patricia IJpma, Saskia IJpman, Esther Zoon, Mark Zijlmans uit Heiloo. Linda Dekker, Serge Hageman, Anne- marie Groot, Monica Hoebe, Annema- rie van Langerak, Alex Lute, Bob Riet veld, Nadine Schönberger, Eric Smit en Leon Tebbens uit Limmen. Antoinette Fatels, Peter Gaarthuis, Jeannette van der Lern, Brigitta v.d. Molen, Simone van Schagen. Sandra Zonneveld en Patrick Zuurbier uit Egmond-Binnen. Corinne Groot, GerJan Groot, Richard Paulus, René v.d. Pol, Jochem Valk en Jan Vleugel uit Egmond a/d Hoef. Angelique Burger en Carla Hopman uit Egmond aan Zee. GESLAAGDEN KENNEDY-MAVO Vanaf 20.00 uur is er een Algemene Re giovergadering. Deze voor een ieder vrij toegankelijke vergadering is gewijd aan het thema 'verkeer en vervoer'. In het ledenblad van D 66, de Democraat, is een discussienota over dit onderwerp verschenen. In oktober van dit jaar zal het congres van D 66 hieraan gewijd zijn. De avond in Heiloo dient ter voor bereidingen het congres. Op deze ver gadering zal als gastspreker aanwezig zijn: Gerrit Jan Wolffensperger, lid van de Tweede Kamer en lid van de vaste commissies van Verkeer en Waterstaat en Ruimtelijke Ordening en Volkshuis vesting. De discussienota behandelt o.m. de. vraag hoe de automobiliteit moet wor den teruggedrongen. Vermindering van autogebruik en een efficiënter gebruik van de bestaande infrastructuur moeten in de jaren 90 leiden tot»terugdringing van de aanspraak die het verkeer maakt op ruimte, energie en veiligheid van mensen. De nota stippelt op hoofdlij nen een verkeersbeleid uit dat manou- vrcert tussen soms tegenstrijdige belan gen: vrijheid van mobiliteit versus de noodzaak tot terugdringen van autoge bruik en economische belangen versus de belangen van milieu en ruimte. Geïnteresseerden kunnen een copie van de nota opvragen bij het secretariaat van de afdeling Heiloo-Limmen van D 66. mevr. A. Schuurman-de Haan, Vrieswijk 135, Heiloo, tel. 072-335443 (tussen 19.00 en 21.00 uur). Alle be langstellenden zijn op 27 juni vanaf 19.30 uur van harte welkom in het Open Huis Heiloo. Van de 69 kandidaten van de John F. Kennedy Mavo die opgingen, slaagden er 62 de eerste keer! 1 Kandidaat werd afgewezen en 6 leerlingen zullen 17 juni via de herkansing alsnog proberen het diploma te bemachtigen. Geslaagd voor het Mavo-diploma aan de John F. Kennedyschool voor Mavo te Heiloo: Tai-chow Andrae, Gilles den Bandt, John Beelen, Xander Bindt, Michiel Bronkhorst, I ydia' van Dam, Maaike Dingerdis, Michael Elzenga, Judith van den Ende, Vincent Faber. Willy de Graaf, Tom de Haan, Jeroen Haanstra, Martijn van Haneghem, Monique den Herder, Marisca Hoetjes, Wanda Hooijmans, Sander Janssen, Sita de Jonge, Michel Jonkheer, Michael Kal- ter, Renate Kant, Mankit Lam, Sandra van der Linden, Sandra de Moor, Mi chel Nieuwveen, Paulien Oostenrijk, Sander Roszbach, Rick Sanders, Erik Sauer, René Schalkwijk, Oskar Schols, Mirjam Schulzc, Marcel Slager, Mariël- le Spaans, Daniëlle Terluin, Wendy Uijl, Anne-Marie Vriesman, Wilma van Vuure, Richard de W aal, Sascha War- menhoven allen uit Heiloo. Petra Brouwer, So Yam Li, Frank Mo lenaar, Jeannette van der Ploeg, Robert Vissers, Robin Zijlmans uit Egmond aan den Hoef. Bettina Dekker, Wendy Groen, Marco Gul, Wilma van Niekerk, Jorian Slij- kerman, Yvonne Stam, Macha Veer man, Birgit Winkelbeiner, Miranda Zwart en Sanne Zwart uit Egmond aan Zee. Bias Lucas Nünez en»Roy Touber uit Alkmaar. Sandra Dijkhuizen uit Akersloot. Arjen Nes uit Limmen. Jorien van der Wel uit Bergen. UITKIJKPOST 15 JUNI 1988

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1988 | | pagina 4