BUDGET OVERZICHT
De bloembollen-gemeente in Noord-Kennemerland.
Gemeenteraad behandelt
sluitende begroting
Informatierubriek van de Gemeente Limmen.
Inlichtingen en reacties:
Middenweg 3A, Limmen. Telefoon 02205-1456
De gemeenteraad van Limmen behandelt op don
derdag 1 november 1990 vanaf 19.30 uur een slui
tende begroting.
De begrotingsbesprekingen worden gehouden in
het sociaal-kultureel centrum Vredeburg, Dussel-
dorpweg te Limmen.
De raadsvergadering begint al om 16.00 uur en
voordat met de begroting wordt begonnen wordt
een werkagenda van ruim 20 punten afgewerkt.
De begroting 1991 vertoont een overschot van
27.875,- Dit overschot is gelijk aan de post voor
onvoorziene uitgaven 5,- per inwoner).
Het begrotingsoverschot is feitelijk onvoldoende
om nieuwe doch noodzakelijke dingen te betalen.
Nieuwe investeringen kunnen pas dan ter hand
worden genomen als er extra ruimte in de begro
ting wordt gemaakt. Dit zal niet meevallen, want
het afgelopen jaar is de begroting op zijn kop gezet
en doorgespit. Het heeft wel wat opgeleverd, maar
onvoldoende. Als de "financiële rek" uit de begro
ting is gehaald dan moet men niet langer blijven
trekken want dan breekt het financiële lijntje.
Dit is ook niet de bedoeling want de coalitie in de
gemeenteraad (CDA, P.v.d.A en VVD) heeft een
beleidsprogramma geaccepteerd, waarin staat dat
het huidige voorzieningenniveau in Limmen zoveel
mogelijk gehandhaafd dient te blijven. Het zal ex
tra inspanningen vergen om dat beleidsdoel te ver
wezenlijken.
Een solide begroting 1991 is nog niet tot stand ge
komen. Dat was ook niet haalbaar. Het komende
begrotingsjaar zal door het kollege van burge
meester en wethouders worden gewerkt naar een si
tuatie waarbij de begrotingsbasis wordt versterkt.
Resultaat begroting 1991
Het resultaat van de begroting 1991 is bereikt door
een samenhangend pakket maatregelen door te
voeren. Het belastingpakket verhogen met een be
drag van 320.640,- is wel het zwaarst. Daarnaast
wordt een systeem ingevoerd van kostentoereke- 1
ning van direktiekosten wegens in eigen beheer
voorbereide kapitaalswerken (opbrengt 69.000,-)
en van kosten begeleiding bouwprojekten (op
brengt 40.000,-)
De legeskosten worden aanmerkelijk verhoogd.
Raming opbrengst 15.000,- De invoering van een
forensenbelasting levert een bedrag op van
23.200,- Ook de verkoop van het tennispark de
Voetel betekent voor Limmen een financieel voor
deel van 12.932,-.
Derhalve een totale inkomstenverruiming van
556.172,-.
Belastingen gaan fors omhoog
De gemeenteraad van Limmen heeft op 30 au
gustus jl. een zwaar pakket belastingmaatregelen
geaccepteerd.
De belangrijkste willen wij noemen, namelijk de
onroerend goed belastingen (40% verhoging), het
rioolafvoerrecht en de hondenbelasting.
Deze belastingverhogingen leveren meer inkomsten
voor de gemeente op.
Een andere maatregel, die ook als een belastingver
hoging kan worden gezien, is de verhoging van de
reinigingsrechten.
Dit een heel zware maatregel, maar levert de ge
meente geen inkomstenverruiming op.
Bij de reinigingsrechten bestond al een gedifferen
tieerd tarief doch er is nog een groep bijgekomen.
De heffing gebeurde al naar gelang de grootte van
een huishouden.
In 1991 zijn er drie kategorieen, namelijk huishou
dens bestaande uit:
- een persoon tarief 250,-
- twee personen tarief 325,-
- drie personen tarief 400,-
De totale opbrengst van de reinigingsrechten wordt
in 1991 geraamd op 678.000,- Tegenover deze
opbrengst staan kosten, zoals ophalen en verbran
den van het afval. Voor de gemeente dus geen in
komsten.
De hondenbelasting stijgt naar 85,- per hond en
voor elke volgende hond stijgt het tarief met
25,-.
Wat de gemeente wel geld oplevert is de verhoging
van de onroerend goed belastingen. Het oude ta
rief stijgt met 40%. Het nieuwe tarief wordt in to
taal 9,- per 3.000,- waarde.
Met vergelijkbare gemeenten is dit nog niet hoog.
De gemeente Limmen komt op het gemiddelde.
Die 9,- wordt betaald door een eigenaar tevens
gebruiker van een onroerend goed. Bijv. eigenaar
en bewoner van een woning. Is men alleen huurder
dan betaalt men 4,10 per 3.000,- waarde.
Als men een woning heeft met een waarde van
180.000,- dan kunt u uitrekenen wat u moet be
talen, namelijk 60 x 9,- 540,- als u eigenaar
tevens bewoner bent en als u alleen huurder bent
van een woning dan bedraagt de belasting 246,-.
UITGAVEN
INKOMSTEN
HOOFDFUNKTIES
NETTO PER INWONER
UITGAAF bedragen
x 1,00)
1.960
226
125
0
785
54
0
175
609
519
1.522
362
1.381
1.056
973
999
313
135
28
4.170
7.696
7.696
0 Algemeen bestuur
1 Openbare orde en
Veiligheid
2 Verkeer, vervoer
en waterstaat
3 Economische zaken
4 Onderwijs
5 Cultuur en Recreatie
6 Sociale voorz. en
Maatschappelijk werk
7 Volksgezondheid
8 Ruimtelijke Ordening/
Volkshuisvesting
9 Financiering/alg,
dekkingsmiddelen
Budgetoverzicht (bedragen x 1.000,00)
NETTO UITGAVEN PER INWONER
1.734
311
125
22
731
131
-/ 175
-/
31
90
16
1.160
208
325
58
-/_ 26
-/_
5
178
32
4.142
-/
743
Het is uiteraard niet allemaal niks wat de gemeente
de burgers aan lasten oplegt.
Kwijtscheldingsbeleid
De gemeente is bij de kwijtschelding van belastin
gen gebonden aan zware wettelijke voorwaarden.
Men mag namelijk niet een "eigen" inkomenspoli
tiek voeren. Dit mag alleen de regering doen.
De marges voor een kwijtscheldingsbeleid zijn dus
smal. Het invorderen van de gemeentelijke be
lastingen is aan de gemeente. De onroerend goed
belasting wordt daar in 1992 nog aan toegevoegd.
Met de invordering van de plaatselijke belastingen
wordt ook vaak bedoeld het gespreid betalen van
de verschuldigde belastingen. Burgemeester en we
thouders onderzoeken de mogelijkheid van het
gespreid betalen. Organisatorisch is het uiteraard
mogelijk. De kosten worden wel bij de uiteindelij
ke beoordeling betrokken.
In 1990 zal de gemeenteraad daar nog een besluit
over dienen te nemen. In de gemeentelijke rubriek
zal zowel aan het kwijtscheldingsbeleid als aan het
gespreid betalen aandacht worden geschonken.
Minimabeleid
Vaak wordt in een adem met het kwijtscheldings
beleid het minimabeleid genoemd. Een direkt ge
volg van de gemeentelijke belastingen was het
besluit van de gemeenteraad tot het oprichten van
een steunfonds voor de minima.
Onderzocht wordt nog op welke wijze een dergelijk
fonds gestalte zou moeten krijgen.
Zo dient de doelgroep nog te worden vastgesteld
en dient te worden onderzocht op welke wijze en
voor welke doeleinden bijdragen uit het fonds ver
strekt kunnen worden. Ook zullen de voorwaar
den, ter verkrijging van een bijdrage nog
vastgesteld dienen te worden.
Waarschijnlijk zal nog in 1990 de gemeenteraad
een besluit nemen over het te voeren minimabeleid.
BIEO
Als u dit leest dan denkt u mogelijk aan het milieu.
Het heeft niets met het milieu te maken. Het is een
afkorting en staat voor Begroting In Een Oogop
slag. Het is een kleine brochure waarin de financië
le gegevens van de gemeente Limmen zijn
opgenomen. Het geeft informatie over de financië
le positie. Ook een budgetoverzicht is er aan de
brochure toegevoegd. Aan de beinvloedbaarheid
van het budget wordt ook aandacht geschonken.
De vermogenpositie ontbreekt niet en evenmin het
overzicht van de plaatselijke belastingen.
U kunt een BIEO gratis bij de balie van het ge
meentehuis afhalen.
Aandacht voor monumenten
Het gemeentebestuur werkt aan een samenhangend
pakket maatregelen om waardevolle en karakte
ristieke gebieden, panden en objekten zo goed mo
gelijk te kunnen beschermen. Een belangrijk
onderdeel van dat pakket is de gemeentelijke mo
numentenverordening
De gemeentelijke monumenten verordening regelt
straks de aanwijzing van zaken als beschermd mo
nument en het vergunningenstelsel voor de ge
meentelijke beschermde monumenten. Ook regelt
de verordening de inschakeling van een monumen
tenkommissie, die tot taak krijgt te adviseren over
de plaatsing op de gemeentelijke monumentenlijst
en over verbouwingsplannen van gemeentelijke en
ook rijksmonumenten.
Voordat de monumentenkommissie aan het werk
kan moet eerst een inventarisatie worden gemaakt
van de objekten in de gemeente Limmen: de monu
mentenlijst.
In de maand november 1990 wordt daarmee een
begin gemaakt. Bij de monumentenlijst zal onder
scheid worden gemaakt tussen gemeentelijke mo
numenten, beeldbepalende en beeldondersteunen
de objekten. Kriteria zijn voornamelijk de archi-
tektonische, de stedebouwkundige en de geschied
kundige waarde.
Daarnaast is er nog een financieel aspekt. Het voor
het instandhouden van het ene rijksmonument in
Limmen, de NH Kerk, beschikbare bedrag is nu al
onvoldoende. Onlangs is een bedrag van
100.000,- aangevraagd, als er een gemeentelijke
monumentenlijst komt, dan zal ook voor de objek
ten op deze lijst geld beschikbaar moeten komen.
Gezien de hoge kosten van onderhoud en restaura
tie kan worden aangenomen dat er onvoldoende fi
nanciële middelen zullen zijn.
Het gemeentebestuur wil meewerken aan de tot
standkoming van de gemeentelijke monumenten
lijst en op voorhand wordt op de meerjarenramin
gen een bedrag van 25.000,- gezet. De ervaring
zal leren of dit bedrag voldoende zal zijn.
Ook gemeente voert
aktief milieubeleid
Op het gebied van het milieu volgen de ontwikke
lingen elkaar in snel tempo op. De verschijning van
het rapport "Zorgen voor morgen" en het tot
stand komen van het Nationaal Milieuplan en Plus
deden veel stof opwaaien. Evenals de sluiting van
de VVI centrale te Alkmaar. Het werd voor een
ieder duidelijk dat aan de bevolking financiële of
fers gevraagd moeten worden om te zorgen dat het
milieu niet verder achteruit gaat.
Ook op regionaal en lokaal niveau heeft het milieu
beleid alle aandacht. Het samenwerkingsverband
Noord-Kennemerland (afgekort SNK), het samen
werkingsverband van de gemeenten in deze regio
heeft een extern bureau ingeschakeld om een rap
port over de milieuproblematiek samen te stellen.
Dit rapport (Alons) heeft als basis gediend voor de
uiteindelijke besluitvorming over onderlinge sa
menwerking. Als alles volgens de planning ver
loopt kan de gemeenteraad op 13 december 1990
de nodige besluiten nemen.
Het gemeentebestuur van Limmen komt ook met
een eigen lokaal milieubeleidsplan. Nog dit jaar zal
dit plan worden uitgebracht, waarna begin 1991 de
behandeling volgt.
V erkeers voorzieni ngen
In de inmiddels uitgebrachte struktuurvisie van het
dorp Limijien (1992 - 2002) is een onderdeel opge
nomen over de busroutes door het dorp. Om het
gebruik van de busroute voor met name de oude
ren te vergemakkelijken wordt gedacht aan het
omleiden van de busroutes. Het komt erop neer,
dat de busroute vanaf de Rijksweg door Limmen
door de nieuwbouwwijken gaat. De omleiding van
de busroutes zal door burgemeester en wethouders
worden besproken met de busonderneming.
30-km zones
In de raadskommissie is het instellen van het zgn.
30-km gebied aan de orde geweest. Het gaat om het
gebied van de Sportlaan e.d. Als er een woonwijkje
tot 30 km wordt aangewezen dan zullen er ook fy
sieke maatregelen getroffen moeten worden. Het
doel is immers om het langzame verkeer te bevor
deren en het harde rijden in de woonstraten tegen
te gaan. Het desbetreffende voorstel heeft een goed
onthaal gehad in de raadskommissie. Met de uit
voering kan worden begonnen, omdat een deel van
de noodzakelijke investering is opgenomen in het
onderhoudskrediet voor het jaar 1991. Dit krediet
is in de begroting 1991 verwerkt.
Burgemeester en wethouders zullen nagaan of er
meer aan de Sportlaan en omgeving vergelijkbare
gebieden zijn, die zich lenen voor het aanwijzen tot
een 30 km-gebied. Gestreefd zal daarbij worden
om dit herinrichten van de woonstraten in te pas
sen in het periodieke onderhoud van die wegen of
straten.
Bedrijventerrein
De Bedrijvengroep Limmen heeft een inventarisa
tie onder haar leden uitgevoerd, waaruit blijkt dat
er behoefte bestaat aan een nieuw bedrijventerrein
van plm. 7 ha. Dit zal volgens deze groep een ter
rein moeten zijn aan de zuidkant van het dorp
Limmen. Het gaat niet om bedrijven van buiten
Limmen, maar om plaatselijke bedrijven.
In het kader van de struktuurvisie van Limmen is
gevraagd de lokaties voor een nieuw bedrijventer
rein aan te wijzen. Het aanwijzen van een bedrij
venterrein voor Limmen is geen eenvoudige zaak,
omdat het streekplan niet voorziet in deze ontwik
kelingen. De struktuurvisie brengt de mogelijke be-
drijvenlokaties in beeld.
In overleg met de raadskommissie wordt een dui
delijk gemeentelijk standpunt bepaald. Daarna
wordt overleg gevoerd op bestuurlijk niveau met
de provincie Noord-Holland.
Bij het bepalen van het gemeentelijk standpunt be
hoort ook het doen van keuzen uit een nieuw be
drijventerrein, dan wel een nieuw terrein en een 2
ha. groot terrein in het plan D'Enterij en de vesti
ging van het bedrijf Driessen aan de Vis weg. Kort
om een komplexe materie is niet in een handom
draai te realiseren.
Greep uit de beleidsbegroting 1991.
De gemeentebegroting 1991 is voorzien van een uit
voerige beleidsbegroting 1991. Het is een beschrij
ving van het te voeren beleid in de komende jaren.
Het is ondoenlijk op een pagina van deze krant alle
onderwerpen aan de orde te stellen. Daarom wordt
een willekeurige greep uit het geheel gedaan. Ook
wordt gelet op de aktualiteit, want binnen een kor
te tijd verandert er veel.
Woningbouw 1990
en volgende jaren
Voor het jaar 1990 kan het kontingent van totaal
41 woningen - het worden waarschijnlijk 55 wonin
gen - nog op eigen grondgebied worden gereali
seerd. Voor het kontingent 1991 zal dit ook het ge
val zijn. Daarna zijn de mogelijkheden voor de ge
meente Limmen uitgeput. De gemeente is dan aan
gewezen op het bouwen van woningen op gronden
van partikulieren.
Met een projektontwikkelaar worden gesprekken
gevoerd de gronden voor de 6e en volgende fasen
in het plan D' enterij te bebouwen. De onderhan
delingen slepen zich voort. Het gemeentebestuur
heeft de maand november 1990 nog uitgetrokken
om de onderhandelingen met succes af te ronden.
Als dit mocht mislukken dan zal aan andere be
stuurlijke instrumenten moeten worden gedacht de
gronden in eigendom te krijgen.
De besprekingen zijn zeer komplex, omdat er aller
lei zaken binnen het plangebied moeten worden ge
realiseerd. In dit verband worden genoemd de win-
kellokatie en de aansluiting van dit plan op de
Rijksweg.
Woningbouw na 1995
Het plan D' Enterij zal in 1995 zijn volgebouwd.
Planologische procedures duren lang en het is dan
ook verklaarbaar dat de gemeente nu naar nieuwe
bouwlokaties uitziet. In de struktuurvisie die on
langs is uitgebracht worden verschillende mogelijk
heden aangegeven.
Met het aanwijzen van nieuwe bouwlokaties wordt
voorzichtig tewerk gegaan. Het moet niet nog
maals voorkomen, dat een projektontwikkelaar
zich mengt in de besprekingen over de grondver
werving. Los van allerlei financiële komplikaties
gaat van deze ontwikkeling een vertragend effekt
uit.
V olkshuisvestingsnota
Op de lijst van woningzoekenden zijn plm. 500
personen geregistreerd op een inwonertal van 6000
is dit een hoog aantal. Het gemeentebestuur wil in
zicht proberen te krijgen in de exacte woningbe
hoefte van de woningzoekenden.
Uiteraard bestaat er een redelijke indruk, doch re
cent is gebleken, dat bij de uitgifte van enkele
bouwkavels er een grote belangstelling was om wo
ningen in de zelfwerkzaamheidssfeer te realiseren.
Dit soort bouw wil het gemeentebestuur stimule
ren.
Gelet op de veranderde woningbehoefte is een
volkshuisvestingsplan een kader om het vereiste in
zicht te bieden. In 1991 zal een zgn. volkshuis
vestingsnota worden uitgebracht.
In die volkshuisvestingsnota wordt niet aileen de
behoefte zichtbaar, maar ook de prijsklasse waarin
gebouwd moet worden. De volkshuisvestingsnota
bevat tevens de instrumenten om de woningbouw
op onderdelen te stimuleren. Beleidsveranderingen
zijn niet uitgesloten.
UITKIJKPOST 31 OKTOBER 1990
LIMMEN