BUDGET OVERZICHT De bloembollen-gemeente in Noord-Kennemerland. Gemeenteraad behandelt sluitende begroting Informatierubriek van de Gemeente Limmen. Inlichtingen en reacties: Middenweg 3A, Limmen. Telefoon 02205-1456 De gemeenteraad van Limmen behandelt op don derdag 1 november 1990 vanaf 19.30 uur een slui tende begroting. De begrotingsbesprekingen worden gehouden in het sociaal-kultureel centrum Vredeburg, Dussel- dorpweg te Limmen. De raadsvergadering begint al om 16.00 uur en voordat met de begroting wordt begonnen wordt een werkagenda van ruim 20 punten afgewerkt. De begroting 1991 vertoont een overschot van 27.875,- Dit overschot is gelijk aan de post voor onvoorziene uitgaven 5,- per inwoner). Het begrotingsoverschot is feitelijk onvoldoende om nieuwe doch noodzakelijke dingen te betalen. Nieuwe investeringen kunnen pas dan ter hand worden genomen als er extra ruimte in de begro ting wordt gemaakt. Dit zal niet meevallen, want het afgelopen jaar is de begroting op zijn kop gezet en doorgespit. Het heeft wel wat opgeleverd, maar onvoldoende. Als de "financiële rek" uit de begro ting is gehaald dan moet men niet langer blijven trekken want dan breekt het financiële lijntje. Dit is ook niet de bedoeling want de coalitie in de gemeenteraad (CDA, P.v.d.A en VVD) heeft een beleidsprogramma geaccepteerd, waarin staat dat het huidige voorzieningenniveau in Limmen zoveel mogelijk gehandhaafd dient te blijven. Het zal ex tra inspanningen vergen om dat beleidsdoel te ver wezenlijken. Een solide begroting 1991 is nog niet tot stand ge komen. Dat was ook niet haalbaar. Het komende begrotingsjaar zal door het kollege van burge meester en wethouders worden gewerkt naar een si tuatie waarbij de begrotingsbasis wordt versterkt. Resultaat begroting 1991 Het resultaat van de begroting 1991 is bereikt door een samenhangend pakket maatregelen door te voeren. Het belastingpakket verhogen met een be drag van 320.640,- is wel het zwaarst. Daarnaast wordt een systeem ingevoerd van kostentoereke- 1 ning van direktiekosten wegens in eigen beheer voorbereide kapitaalswerken (opbrengt 69.000,-) en van kosten begeleiding bouwprojekten (op brengt 40.000,-) De legeskosten worden aanmerkelijk verhoogd. Raming opbrengst 15.000,- De invoering van een forensenbelasting levert een bedrag op van 23.200,- Ook de verkoop van het tennispark de Voetel betekent voor Limmen een financieel voor deel van 12.932,-. Derhalve een totale inkomstenverruiming van 556.172,-. Belastingen gaan fors omhoog De gemeenteraad van Limmen heeft op 30 au gustus jl. een zwaar pakket belastingmaatregelen geaccepteerd. De belangrijkste willen wij noemen, namelijk de onroerend goed belastingen (40% verhoging), het rioolafvoerrecht en de hondenbelasting. Deze belastingverhogingen leveren meer inkomsten voor de gemeente op. Een andere maatregel, die ook als een belastingver hoging kan worden gezien, is de verhoging van de reinigingsrechten. Dit een heel zware maatregel, maar levert de ge meente geen inkomstenverruiming op. Bij de reinigingsrechten bestond al een gedifferen tieerd tarief doch er is nog een groep bijgekomen. De heffing gebeurde al naar gelang de grootte van een huishouden. In 1991 zijn er drie kategorieen, namelijk huishou dens bestaande uit: - een persoon tarief 250,- - twee personen tarief 325,- - drie personen tarief 400,- De totale opbrengst van de reinigingsrechten wordt in 1991 geraamd op 678.000,- Tegenover deze opbrengst staan kosten, zoals ophalen en verbran den van het afval. Voor de gemeente dus geen in komsten. De hondenbelasting stijgt naar 85,- per hond en voor elke volgende hond stijgt het tarief met 25,-. Wat de gemeente wel geld oplevert is de verhoging van de onroerend goed belastingen. Het oude ta rief stijgt met 40%. Het nieuwe tarief wordt in to taal 9,- per 3.000,- waarde. Met vergelijkbare gemeenten is dit nog niet hoog. De gemeente Limmen komt op het gemiddelde. Die 9,- wordt betaald door een eigenaar tevens gebruiker van een onroerend goed. Bijv. eigenaar en bewoner van een woning. Is men alleen huurder dan betaalt men 4,10 per 3.000,- waarde. Als men een woning heeft met een waarde van 180.000,- dan kunt u uitrekenen wat u moet be talen, namelijk 60 x 9,- 540,- als u eigenaar tevens bewoner bent en als u alleen huurder bent van een woning dan bedraagt de belasting 246,-. UITGAVEN INKOMSTEN HOOFDFUNKTIES NETTO PER INWONER UITGAAF bedragen x 1,00) 1.960 226 125 0 785 54 0 175 609 519 1.522 362 1.381 1.056 973 999 313 135 28 4.170 7.696 7.696 0 Algemeen bestuur 1 Openbare orde en Veiligheid 2 Verkeer, vervoer en waterstaat 3 Economische zaken 4 Onderwijs 5 Cultuur en Recreatie 6 Sociale voorz. en Maatschappelijk werk 7 Volksgezondheid 8 Ruimtelijke Ordening/ Volkshuisvesting 9 Financiering/alg, dekkingsmiddelen Budgetoverzicht (bedragen x 1.000,00) NETTO UITGAVEN PER INWONER 1.734 311 125 22 731 131 -/ 175 -/ 31 90 16 1.160 208 325 58 -/_ 26 -/_ 5 178 32 4.142 -/ 743 Het is uiteraard niet allemaal niks wat de gemeente de burgers aan lasten oplegt. Kwijtscheldingsbeleid De gemeente is bij de kwijtschelding van belastin gen gebonden aan zware wettelijke voorwaarden. Men mag namelijk niet een "eigen" inkomenspoli tiek voeren. Dit mag alleen de regering doen. De marges voor een kwijtscheldingsbeleid zijn dus smal. Het invorderen van de gemeentelijke be lastingen is aan de gemeente. De onroerend goed belasting wordt daar in 1992 nog aan toegevoegd. Met de invordering van de plaatselijke belastingen wordt ook vaak bedoeld het gespreid betalen van de verschuldigde belastingen. Burgemeester en we thouders onderzoeken de mogelijkheid van het gespreid betalen. Organisatorisch is het uiteraard mogelijk. De kosten worden wel bij de uiteindelij ke beoordeling betrokken. In 1990 zal de gemeenteraad daar nog een besluit over dienen te nemen. In de gemeentelijke rubriek zal zowel aan het kwijtscheldingsbeleid als aan het gespreid betalen aandacht worden geschonken. Minimabeleid Vaak wordt in een adem met het kwijtscheldings beleid het minimabeleid genoemd. Een direkt ge volg van de gemeentelijke belastingen was het besluit van de gemeenteraad tot het oprichten van een steunfonds voor de minima. Onderzocht wordt nog op welke wijze een dergelijk fonds gestalte zou moeten krijgen. Zo dient de doelgroep nog te worden vastgesteld en dient te worden onderzocht op welke wijze en voor welke doeleinden bijdragen uit het fonds ver strekt kunnen worden. Ook zullen de voorwaar den, ter verkrijging van een bijdrage nog vastgesteld dienen te worden. Waarschijnlijk zal nog in 1990 de gemeenteraad een besluit nemen over het te voeren minimabeleid. BIEO Als u dit leest dan denkt u mogelijk aan het milieu. Het heeft niets met het milieu te maken. Het is een afkorting en staat voor Begroting In Een Oogop slag. Het is een kleine brochure waarin de financië le gegevens van de gemeente Limmen zijn opgenomen. Het geeft informatie over de financië le positie. Ook een budgetoverzicht is er aan de brochure toegevoegd. Aan de beinvloedbaarheid van het budget wordt ook aandacht geschonken. De vermogenpositie ontbreekt niet en evenmin het overzicht van de plaatselijke belastingen. U kunt een BIEO gratis bij de balie van het ge meentehuis afhalen. Aandacht voor monumenten Het gemeentebestuur werkt aan een samenhangend pakket maatregelen om waardevolle en karakte ristieke gebieden, panden en objekten zo goed mo gelijk te kunnen beschermen. Een belangrijk onderdeel van dat pakket is de gemeentelijke mo numentenverordening De gemeentelijke monumenten verordening regelt straks de aanwijzing van zaken als beschermd mo nument en het vergunningenstelsel voor de ge meentelijke beschermde monumenten. Ook regelt de verordening de inschakeling van een monumen tenkommissie, die tot taak krijgt te adviseren over de plaatsing op de gemeentelijke monumentenlijst en over verbouwingsplannen van gemeentelijke en ook rijksmonumenten. Voordat de monumentenkommissie aan het werk kan moet eerst een inventarisatie worden gemaakt van de objekten in de gemeente Limmen: de monu mentenlijst. In de maand november 1990 wordt daarmee een begin gemaakt. Bij de monumentenlijst zal onder scheid worden gemaakt tussen gemeentelijke mo numenten, beeldbepalende en beeldondersteunen de objekten. Kriteria zijn voornamelijk de archi- tektonische, de stedebouwkundige en de geschied kundige waarde. Daarnaast is er nog een financieel aspekt. Het voor het instandhouden van het ene rijksmonument in Limmen, de NH Kerk, beschikbare bedrag is nu al onvoldoende. Onlangs is een bedrag van 100.000,- aangevraagd, als er een gemeentelijke monumentenlijst komt, dan zal ook voor de objek ten op deze lijst geld beschikbaar moeten komen. Gezien de hoge kosten van onderhoud en restaura tie kan worden aangenomen dat er onvoldoende fi nanciële middelen zullen zijn. Het gemeentebestuur wil meewerken aan de tot standkoming van de gemeentelijke monumenten lijst en op voorhand wordt op de meerjarenramin gen een bedrag van 25.000,- gezet. De ervaring zal leren of dit bedrag voldoende zal zijn. Ook gemeente voert aktief milieubeleid Op het gebied van het milieu volgen de ontwikke lingen elkaar in snel tempo op. De verschijning van het rapport "Zorgen voor morgen" en het tot stand komen van het Nationaal Milieuplan en Plus deden veel stof opwaaien. Evenals de sluiting van de VVI centrale te Alkmaar. Het werd voor een ieder duidelijk dat aan de bevolking financiële of fers gevraagd moeten worden om te zorgen dat het milieu niet verder achteruit gaat. Ook op regionaal en lokaal niveau heeft het milieu beleid alle aandacht. Het samenwerkingsverband Noord-Kennemerland (afgekort SNK), het samen werkingsverband van de gemeenten in deze regio heeft een extern bureau ingeschakeld om een rap port over de milieuproblematiek samen te stellen. Dit rapport (Alons) heeft als basis gediend voor de uiteindelijke besluitvorming over onderlinge sa menwerking. Als alles volgens de planning ver loopt kan de gemeenteraad op 13 december 1990 de nodige besluiten nemen. Het gemeentebestuur van Limmen komt ook met een eigen lokaal milieubeleidsplan. Nog dit jaar zal dit plan worden uitgebracht, waarna begin 1991 de behandeling volgt. V erkeers voorzieni ngen In de inmiddels uitgebrachte struktuurvisie van het dorp Limijien (1992 - 2002) is een onderdeel opge nomen over de busroutes door het dorp. Om het gebruik van de busroute voor met name de oude ren te vergemakkelijken wordt gedacht aan het omleiden van de busroutes. Het komt erop neer, dat de busroute vanaf de Rijksweg door Limmen door de nieuwbouwwijken gaat. De omleiding van de busroutes zal door burgemeester en wethouders worden besproken met de busonderneming. 30-km zones In de raadskommissie is het instellen van het zgn. 30-km gebied aan de orde geweest. Het gaat om het gebied van de Sportlaan e.d. Als er een woonwijkje tot 30 km wordt aangewezen dan zullen er ook fy sieke maatregelen getroffen moeten worden. Het doel is immers om het langzame verkeer te bevor deren en het harde rijden in de woonstraten tegen te gaan. Het desbetreffende voorstel heeft een goed onthaal gehad in de raadskommissie. Met de uit voering kan worden begonnen, omdat een deel van de noodzakelijke investering is opgenomen in het onderhoudskrediet voor het jaar 1991. Dit krediet is in de begroting 1991 verwerkt. Burgemeester en wethouders zullen nagaan of er meer aan de Sportlaan en omgeving vergelijkbare gebieden zijn, die zich lenen voor het aanwijzen tot een 30 km-gebied. Gestreefd zal daarbij worden om dit herinrichten van de woonstraten in te pas sen in het periodieke onderhoud van die wegen of straten. Bedrijventerrein De Bedrijvengroep Limmen heeft een inventarisa tie onder haar leden uitgevoerd, waaruit blijkt dat er behoefte bestaat aan een nieuw bedrijventerrein van plm. 7 ha. Dit zal volgens deze groep een ter rein moeten zijn aan de zuidkant van het dorp Limmen. Het gaat niet om bedrijven van buiten Limmen, maar om plaatselijke bedrijven. In het kader van de struktuurvisie van Limmen is gevraagd de lokaties voor een nieuw bedrijventer rein aan te wijzen. Het aanwijzen van een bedrij venterrein voor Limmen is geen eenvoudige zaak, omdat het streekplan niet voorziet in deze ontwik kelingen. De struktuurvisie brengt de mogelijke be- drijvenlokaties in beeld. In overleg met de raadskommissie wordt een dui delijk gemeentelijk standpunt bepaald. Daarna wordt overleg gevoerd op bestuurlijk niveau met de provincie Noord-Holland. Bij het bepalen van het gemeentelijk standpunt be hoort ook het doen van keuzen uit een nieuw be drijventerrein, dan wel een nieuw terrein en een 2 ha. groot terrein in het plan D'Enterij en de vesti ging van het bedrijf Driessen aan de Vis weg. Kort om een komplexe materie is niet in een handom draai te realiseren. Greep uit de beleidsbegroting 1991. De gemeentebegroting 1991 is voorzien van een uit voerige beleidsbegroting 1991. Het is een beschrij ving van het te voeren beleid in de komende jaren. Het is ondoenlijk op een pagina van deze krant alle onderwerpen aan de orde te stellen. Daarom wordt een willekeurige greep uit het geheel gedaan. Ook wordt gelet op de aktualiteit, want binnen een kor te tijd verandert er veel. Woningbouw 1990 en volgende jaren Voor het jaar 1990 kan het kontingent van totaal 41 woningen - het worden waarschijnlijk 55 wonin gen - nog op eigen grondgebied worden gereali seerd. Voor het kontingent 1991 zal dit ook het ge val zijn. Daarna zijn de mogelijkheden voor de ge meente Limmen uitgeput. De gemeente is dan aan gewezen op het bouwen van woningen op gronden van partikulieren. Met een projektontwikkelaar worden gesprekken gevoerd de gronden voor de 6e en volgende fasen in het plan D' enterij te bebouwen. De onderhan delingen slepen zich voort. Het gemeentebestuur heeft de maand november 1990 nog uitgetrokken om de onderhandelingen met succes af te ronden. Als dit mocht mislukken dan zal aan andere be stuurlijke instrumenten moeten worden gedacht de gronden in eigendom te krijgen. De besprekingen zijn zeer komplex, omdat er aller lei zaken binnen het plangebied moeten worden ge realiseerd. In dit verband worden genoemd de win- kellokatie en de aansluiting van dit plan op de Rijksweg. Woningbouw na 1995 Het plan D' Enterij zal in 1995 zijn volgebouwd. Planologische procedures duren lang en het is dan ook verklaarbaar dat de gemeente nu naar nieuwe bouwlokaties uitziet. In de struktuurvisie die on langs is uitgebracht worden verschillende mogelijk heden aangegeven. Met het aanwijzen van nieuwe bouwlokaties wordt voorzichtig tewerk gegaan. Het moet niet nog maals voorkomen, dat een projektontwikkelaar zich mengt in de besprekingen over de grondver werving. Los van allerlei financiële komplikaties gaat van deze ontwikkeling een vertragend effekt uit. V olkshuisvestingsnota Op de lijst van woningzoekenden zijn plm. 500 personen geregistreerd op een inwonertal van 6000 is dit een hoog aantal. Het gemeentebestuur wil in zicht proberen te krijgen in de exacte woningbe hoefte van de woningzoekenden. Uiteraard bestaat er een redelijke indruk, doch re cent is gebleken, dat bij de uitgifte van enkele bouwkavels er een grote belangstelling was om wo ningen in de zelfwerkzaamheidssfeer te realiseren. Dit soort bouw wil het gemeentebestuur stimule ren. Gelet op de veranderde woningbehoefte is een volkshuisvestingsplan een kader om het vereiste in zicht te bieden. In 1991 zal een zgn. volkshuis vestingsnota worden uitgebracht. In die volkshuisvestingsnota wordt niet aileen de behoefte zichtbaar, maar ook de prijsklasse waarin gebouwd moet worden. De volkshuisvestingsnota bevat tevens de instrumenten om de woningbouw op onderdelen te stimuleren. Beleidsveranderingen zijn niet uitgesloten. UITKIJKPOST 31 OKTOBER 1990 LIMMEN

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1990 | | pagina 13