De gemeentegang belicht b) HEILOO tó« jan Raadhu lili Telefoon enin Postbus De begroting: het gemeentelijk Uitgaven 20,2% 10% 10,9% 1,5% 16,3% 14,1% 1,7% 16% 9,3% li In één oogopslag Inkomsten 36,8% 35,1% 5,1% 2,5% 1,0% 5 20/0 2,1% Samen op weg door ilc jaren 'iMI 40.000 20.000 50.000 30.000 35.000 50.000 70.000 (vanaf) 91 91 92 93 92 91 91 92 91 92 91 91 91 92 92 De 'rijkdom' van Heiloo is betrekkelijk... UITKIJKPOST 28 NOVEMBER 1990 De begroting van de gemeente Heiloo is eigenlijk goed te vergelijken met uw huishoudboekje. Aan de ene kant staan de inkomsten, aan de andere kant de uitgaven. Uitgaven en inkomsten moeten met elkaar in evenwicht zijn. Maar net als in uw huishoudboekje zijn in de gemeente voor de inkomsten zo veel goede bestemmingen te bedenken dat er keuzes moeten worden gemaakt. Die keuzes maakt de gemeenteraad tijdens de be grotingsbehandeling op 29 november.Burgemeester en wethouders hebben alvast een voorstel gemaakt. Dat voorstel willen we hier in vogelvlucht voor u behandelen zodat u enigszins een idee krijgt waar het geld naar toe gaat. Net als in het huishoudboekje kent de gemeentebegroting een aanzienlijke hoeveelheid uitgaven die jaarlijks terugkomt. In het huishouden zijn dat bij voorbeeld de huur, de rekening voor gas water en licht.de krant, de telefoon etc. Voor de gemeente valt hierbij ook te denken aan het onderhoud van de wegen, de salarissen van het personeel, of het uitbetalen van uitkeringen. Vaak zijn uitgaven wettelijk bepaald, zoals het betalen van uitkeringen. En anders zijn ze wel onontkoombaar, zoals het onderhoud van wegen of de openbare verlichting. De begroting van de gemeente wordt morgen en maandag in de gemeenteraad behandeld. De gemeenteraad moet de begroting vaststellen. De raad kan de voorstellen in de begroting wijzigen of met geheel nieuwe voorstellen komen. algemeen bestuur openbare veiligheid verkeer, vervoer en waterstaat onderwijs cultuur en recreatie sociale voorzieningen volksgezondheid ruimtelijke ordening en volkshuisvesting financiering en dekkingsmiddelen Tekort Al de te verwachten kosten, zoals we die onder het kopje huishoudboekje al aangaven, zijn op een rijtje gezet. Omdat er ook in het afgelopen jaar weer nieuwe zaken werden aangepakt, hield het college er rekening mee dat deze kosten de komende jaren terug zullen komen op de begro ting. Die moeten toegevoegd worden aan de te verwachten kosten. Zo is er de afgelopen tijd besloten de voorlichting aan de burgers te verbe teren en werd er een milieuambtenaar aan- - gesteld en moeten er oude computers en andere zaken worden vervangen. Tevens is er extra geld f 250.000 gereserveerd voor nieuw beleid. Daarnaast wordt er al jarenlang rekening mee gehouden dat we minder inkomsten krijgen uit Den Haag. Dit is een gevolg van de ombuigings operatie die begin jaren tachtig gestart is. Dit al les bij elkaar geteld gaf tussen de uitgaven en de inkomsten een gat te zien van ruim f 500.000 We kunnen uiteraard in deze beperkte ruimte de begroting niet uitputtend behan delen. Dat willen we op deze plaats ook niet. Deze informatie is bedoeld om u op een eenvoudige manier en in vogelvlucht op de hoogte te stellen van de uitgaven en inkomsten waar een gemeente mee te ma ken krijgt en waar het geld zoal aan besteed wordt. Uiteraard is het mogelijk de begroting,enkele dikke boekwerken te ko pen. Het zogenaamde beleidsdeel kost f 25,90 en het meerjarenbeleidsplan f 14,70. Daarnaast kennen we de z.g. BIEO (De Begroting in één oogopslag.) De ze sterk vereenvoudigde uitgave kunt u gratis afhalen bij de receptie van het ge meentehuis. doeluitkeringen algemene uitkeringen belastingen (OGB toeristenbelasting) reinigings- en rioolrechten pachten en huren overige rente inkomsten reserves rente inkomsten (o.a. woningbouw) Inkomsten naar bron: Doeluitkeringen zijn uitkeringen van het rijk die de gemeente krijgt om vastgelegd beleid uit te voeren zoals bij voorbeeld het verstrekken van sociale uitkeringen of het uitvoeren van landelij ke subsidieregelingen. Maatregelen: Voor al de uitgaven die in 1991 gedaan moeten worden is 36 miljoen en 162 duizend (36.162.000) gulden nodig. De optelsom leerde dat de verwachte inkomsten voor volgend jaar niet helemaal toereikend zijn. Er is een tekort. Het college stelt nu voor via belastingverhogin gen de resterende 1,41% aan te vullen. Dit bete kent het volgende: verhoging van de onroerend goedbelastingen met 3% verhoging van de afvalstoffenheffing 28% verhoging van de rioolafvoerrechten 4% verhoging van overige belastingen 3% De verhoging van de afvalstoffenheffing heeft een toelichting nodig. Zo luidt de verwachting dat de inzamel- en verwerkingskosten van het huisvuil ook de komende tijd nog sterk zullen stijgen. We hoeven maar te wijzen naar de problematiek rondom de Wl. Het gemeente bestuur in Heiloo heeft in navolging van alle andere regiogemeenten besloten deze hoge kosten voor een groot deel door te berekenen naar de burgers. Echter, de inkomsten van deze hoge aanslagen dekken de kosten voor de reiniging in Heiloo nog steeds niet. Met het geld dat binnenkomt via de afvalstoffen heffing kan 75% van de totale kosten betaald worden De gemeenteraad heeft wel al eer der het standpunt ingenomen dat dit over 4 jaar naar een zo volledig mogelijke dekking toe moet! Direct na de verkiezingen hebben de politieke partijen die in de raad vertegenwoordigd zijn, ge zamenlijk een beleidsprogramma opgesteld. Hier in zijn opgenomen alle onderwerpen uit de verkiezingsprogramma's waarover zij over eenstemming konden bereiken. In feite was dit het totale pakket aan voornemens. Het college heeft de kosten van al deze voornemens bere kend en bekeken welke zaken snel aangepakt moeten worden en wanneer de overige projecten naar hun oordeel aan de beurt moeten komen. Tijdens de begrotingsbehandeling morgen pre senteert het college deze voorstellen samenge vat in het zogenaamde meerjarenbeleidsplan 1991-1994. In dit beleidsplan laat het college zien op welke manier zij denkt het beleidspro gramma uit te voeren,wat de kosten zijn en op welke termijn wat aan de beurt komt. Het is de eerste keer dat een bestuur in Heiloo op deze manier te werk gaat. Deze manier van werken geeft meer duidelijkheid naar het college en de ambtenaren wat er van ze verwacht wordt. Daar naast kan de raad en de buitenwacht beter con troleren of de afspraken op de juiste manier Bij nieuwe uitgaven denkt het college aan worden uitgevoerd. Met de komst van dit meerja renbeleidsplan worden de bestaande zaken niet op een zijspoor gezet. Bij de totstandkoming van het meerjarenplan is er gezocht naar een goede combinatie van deze twee. 2,5 miljoen extra voor nieuwe uitgaven Om al die nieuwe zaken die we op deze pagina uiteen zetten ook daadwerkelijk te kunnen uit voeren is er de komende jaren 2,5 miljoen gul den nodig. In het eerste verhaal over de begroting (het huishoudboekje van de gemeente) werd duidelijk dat hier te weinig ruimte verwacht mag worden om al deze wensen voor nieuw be leid te betalen. Het college stelt voor de onroe rend goed belasting ook na 1991 met 3% te verhogen en de riool- en afvalstoffenheffing naar een zo volledig mogelijke dekking op te trekken. Daarnaast moet er volgens het voorstel van het college vanaf 1993 jaarlijks f 250.000 omgebo gen worden op bestaan beleid.Er zou een com missie uit de raad samengesteld kunnen worden die hierop gaat studeren. En als laatste wordt in bescheiden mate geld uit de gemeentelijke reserves gehaald. Nou zult u zich misschien afvragen 'waarom haalt het ge meentebestuur niet alles uit de reserves zodat de belastingen niet verhoogd hoeven te worden? Maar zo makkelijk ligt dat niet. Waarom niet? Dat leggen we u uit in het hoofdstuk 'De rijkdom van Heiloo...'. actieve voorlichting burgers meer inschakelen informatieplan 2e fase gemeentehuis (minimum optie) bijstellen verkeersplan verlagen brug fietspad Maalwater maatregelen tegen wateroverlast in diverse wijken herinrichting onderkomens plantsoenen opstellen rioolbeheersplan opstellen milieubeleidsplan verbetering ventilatie Open Huis herziening begraafplaats Holleweg 4.000 onderzoek uitbreiding begraafplaats Holleweg verhoging loonkosten i.v.m. reorganisatie opstellen meerjarenplanning promotionele aktiviteiten brandweer onderhoud nieuwe Vennewatersweg knelpunten oplossen bij open jeugd- en jongerenwerk wijkaccommodatie Ypestein integraal minimabeleid ouderenbeleid kinderopvang bijstellen bestemmingsplannen stads- en dorpsvernieuwing eenmalig 50.000 1.500.000 46.000 30.000 12.000 230.000 50.000 91 15.000 (in) 91 92 91 92/93 91 91 jaarlijks 40.000 10.000 13.000 23.000 V 4.000 200.000 25.000 30.000 Bij het gefluister in de wandelgangen als zou Heiloo zeer rijk zijn,verschijnen er beelden van overvolle kluizen op het geestesoog. Of heeft het gemeentebestuur de overdadige rijkdom in enke le oude sokken weggestopt achter de dakspan ten van de oude villa Nee, oude sokken, overvolle kluizen, spaarbankboekjes waar jaar lijks vette rentes op geschreven worden; allemaal zaken die in een gemeentelijk bedrijf niet aan de orde zijn. Dankzij het bestaan van reserves heeft een gemeentebestuur meer armslag wat uitein delijk die burger weer ten goede komt. De reserves van een gemeente zijn vergelijkbaar met extra geld dat een huishouden tot zijn be schikking heeft om b.v. een auto te kopen. Wan neer er een lening afgesloten moet worden om een auto te kopen, dan betaalt men daar jaarlijks rente en afschrijving over. Wordt de investering zelf ineens betaald en zorgt men er vervolgens voor dat de rente en aflossing die normaal naar de bank zouden gaan, jaarlijks naar het eigen huishoudboekje gaan, dan is er na verloop van tijd (jaren) weer voldoende geld om die auto te vervangen. Dit is in het klein. Maar bij een gemeente gaat het in feite op dezelfde manier. Wanneer in het verleden de gemeente Heiloo de jaarlijkse reke ning afsloot met overschotten, dan vloeiden deze naar de zogenaamde reserves. Dit betekende dat er meer geld kwam om allerlei plannen in de daaropvolgende jaren 'uit eigen zak' te betalen. Dat kon variëren van rioleringsplannen tot het voorbereiden van bestemmingsplannen etc., za ken die in de begroting stonden.Daar waar ande re minder 'gefortuneerde' gemeenten moesten lenen tegen hoge rentes, kon Heiloo eigen mid delen aanwenden. In de daaropvolgende jaren Er wordt weieens gedacht dat de kluizen in Heiloo uit hun voegen barsten van de reser ves. Maar zo werkt dat niet bij een ge meente. betaalde de gemeente rente en aflossing aan zichzelf, zodat er na verloop van tijd weer geld genoeg was voor die riolering, bestemmingsplan nen of wat dan ook. In feite bespaar je hiermee rente die normaal naar de bank gaat. Reserves aanspreken Ga je reserves gebruiken om zaken die in ons dorp nodig zijn, te betalen of zelfs jaarlijks tekor ten weg te werken dan heeft dat verderstrekkende gevolgen: er zal dan (meer) geld bij de bank geleend moeten worden We gaan daarom heel voorzichtig te werk als we de reserves gaan gebruiken en het is in ieder geval niet mogelijk reserves te gebruiken en ver volgens de belastingen niét te verhogen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1990 | | pagina 4