AMBTENAREN RUILEN AUTO IN VOOR FIETS MEER FIETSEN WORDEN MÉÉR GEBRUIKT 10.000 TOERTOCHTEN IN NEDERLAND FIETSEN Uit de kunst! De hybride fiets, resultaat van kruisbestuiving PIET PELLE, EERSTE STRIPHELD? 1,8 MILJARD FIETSGULDENS VOORBEELDIGE POLITIE SCHOLIEREN ONTWERPEN T0EK0MSTFIETSEN FIETS GAAT MEE OP SCHIP FIETSBR0EK VEROVERT SPORTWERELD MEER LICHT MET NIEUWE DYNAMO Antieke f ietsadvertentie uit de jaren twintig GAZELLE RUWIELFABRIEK Speciaal ontwikkeld voor gebruik in de bebouwde kom 7 X DE WERELD ROND WBmsm win/ HANJA MAIJ-WEGGEN, FIETSENMAKERSDOCHTER Oorzaken De nieuwe fiets VVV's KAARTEN EN BROCHURES Van alles te koop pgiii mountain-bikes (Almer Hendriks Hanja Maij-Weggen, onze minis ter van Verkeer en Waterstaat, is opgegroeid met de fiets, want haar vader had in haar geboor tedorp Klazienaveen vroeger een rijwielzaak. In het blad "de Vogelvrije Fiet ser" zegt zij over deze periode in haar leven: "Je had een geweldi ge voorrangspositie op het dorp. Wij kinderen hadden natuurlijk altijd de mooiste fietsen, die al tijd uitstekend gepoetst en ge wreven waren. Dat moesten we trouwens zelf doen. Daar werd op toegezien, want de kinderen van de fietsenmaker konden niet met slechte fietsen rondrijden. Maar het gebeurde wel dat we thuiskwamen en mijn vader zei: "Ik heb je fiets verkocht". Ja, dan mopperde je toch." De fiets is voor de kortere afstanden en in het stadsverkeer het beste vervoermiddel. Boven dien is fietsen milieuvriendelijk en gezond! Ook voor recreatiedoeleinden is de fiets ideaal. Steeds meer mensen maken regelmatig fiets tochten of gaan met de fiets op vakantie. Ook de fiets zelf is aan het veranderen. Hij wordt steeds modischer, kleuriger en geavanceerder. Op deze pagina treft u nieuws en informatie aan over van alles wat met fietsen te maken heeft. Het provinciebestuur van Gelder land gaat zijn ambtenaren, tegen in levering van hun autoparkeerpasje, een fietspakket in bruikleen geven. Dit bestaat uit een fiets, regenpak en fietsverzekering. De provincie verwacht dat circa 150 ambtenaren van deze mogelijkheid gebruik zul len maken. De actie is, als uitvloei sel van het onlangs onder de titel "Gelderland fietst" gereedgekomen provinciale fietsplan, opgezet om het milieu minder te belasten ep de parkeerdrukte bij het provinciehuis in Arnhem terug te dringen. De belangstelling voor de fiets neemt toe. Dit blijkt niet alleen uit de - sterk toegenomen - fietsaankopen vpn de afgelopen twee jaar, maar ook uit het intensievere fietsge bruik. Zowel voor dagelijks gebruik als voor recreatieve doeleinden. Voor een deel is de explosieve vraag naar fietsen te verklaren uit een grotere vervangingsvraag en het mooie- weer van de voorgaande zomers. Daarnaast spelen factoren als toenemende milieubewustheid, dichtslibbing van de wegen en - niet in de laatste plaats - het produkt fiets op zich een belangrijke rol. De fiets is n.l. de afgelopen jaren als produkt wezenlijk opgewaardeerd door aangepaste vormen, leuke kleurcombinaties en toepassing van nieuwe technieken en materialen. De "nieuwe fiets" is een opvallende verschijning en daarmee heel popu lair geworden. Een goed voorbeeld hiervan is de mountain-bike. DIEREN Voor informatie over fietsvakantie mogelijkheden in binnen- en buiten land kan men terecht bij o.a. de Fietsvakantiewinkel (Woerden, tel. 03480 - 21844) en/of Cycletours (Amsterdam, tel. 020 - 274098). Dit zijn twee in fietsvakanties gespecialiseerde organisaties die, HUUR 'N FIETS! Het meenemen van één of meer fiet sen naar een Nederlandse vakantie bestemming is vaak moeilijk. Maar gelukkig zijn overal in de mooie ge bieden van Nederland fietsen te huur. Meestal bij een plaatselijke rijwielhandelaar en bij dommige campings. De huurprijs varieert, al naar ge lang de kwaliteit, van f 5,- tot f 7,50 per dag (f 22,50 tot f 35,- per week). Ook kan men op vertoon van een geldig treinbewijs tegen betaling van f 4,25 bij veel stationsfiet senstallingen voor één dag een fiets huren. In vele gevallen is vertoning van een identiteitsbewijs en betaling van een borgsom (f 50,- tot f 200,-) ver eist. behalve hun eigen reizen, ook de programma's van andere reisbu reaus verkopen. De Fietsvakantie winkel verkoopt óók de VVV-pro- gramma's. Het Nederlands Bureau voor Toe risme (NBT) heeft een brochure uit gegeven waarin 135 plaatselijke VVV's zijn vermeld die beschikken over en bemiddelen in logies/ontbijt adressen van particulieren in Ne derland. Deze brochure is verkrijg baar bij de NBT (tel. 070 - 3705705) en bij de VVV's. Bij de meeste VVV-kantoren kan men ook, in het kader van de VVV Logiesservice, voor één of meerdere dagen een hotel (ter plaatse of el ders) bespreken. Dit kan alleen aan de VVV-balie en niet telefonisch. De grotere boekhandels en de VVV- kantoren hebben een ruime sorte ring kaarten en folders. De VVV's zijn vooral goed voorzien van kaar ten en routes in de eigen streek. Uitgaven van de stichting: fiets! zijn verkrijgbaar bij de boekhandel, de ANWB en de verschillende VVV- kantoren. In Nederland worden jaarlijks on geveer 10.000 georganiseerde toer en prestatietochten gereden. Ca. 8.000 hiervan zijn opgenomen in het 'Fietsevenementenprogramma '91" van de Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU). Dit kan, onder vermel ding van de letters FEP, worden besteld door overmaking van f 21,t (incl. portokosten) op gironummer 626664 ten name van NRTU/NTFU te Veenendaal. Ook andere organisaties (VVV's, ANWB etc.) hebben informatie over. allerlei fietstochten, bijvoorbeeld tochten in het kader van jle jaarlijk se Landelijke Fietsdag, streektoch- ten en meerdaagse fietsevenemen- ten (o.a. de Drentse Rijwielvier- daagse). o bezitten 15 miljoen mensen ruim 14 miljoen fietsen o gaan dagelijks 3,65 miljoen mensen met de fiets naar werk, school enz. o ligt 14.000 kilometer fietspad, het hoogste aantal ter wereld o wordt gemiddeld zon 12miljard kilometer per jaar gefietst o neemt de fiets 29% van alle personenverplaatsingen voor zijn rekening o worden jaarlijks zo'n 1.000.000 nieuwe fietsen gekocht. Fietsbeeld in Den Haag (kruispunt Zoutmanstraat Elandstraat en Toren- straat) Vroeger werd door bedrijven veel reclame gemaakt via strips. De hier in optredende hoofdrolspelers kre gen dikwijls nationale bekendheid. Tielse Flipje, Piggelmee en Piet Pelle op zijn Gazelle zijn hiervan voor beelden. De laatste, waarvan na 1945 ook nog enige avonturen zijn versche nen, is zelfs nu nog bij velen bekend. De oudst bekende Piet Pelle tekenin gen dateren volgens experts uit 1908. Dit zou betekenen dat hij één van Nederlands' eerste striphelden is. De All Terrain Bike (of mountain- bike) kwam zo'n vijf, zes jaar gele den van Amerika naar Europa over gewaaid. Met zijn gedrongen frame, brede stuur, dikke profielbanden en vele versnellingen werd dit fietsty- pe al gauw populair. Met het succes van de mountain bike voor ogen, begonnen de fietsfa- brikanten steeds meer kenmerken ervan in hun andere modellen op te nemen. Zo ontstonden hybride fiet sen: mengvormen van mountain bikes en andere fietstypen. Men vindt deze mengvormen terug in vele eigentijdse stadsfietsen (citybikes), Inspelend op de dichtslibbing van de wegen en de toenemende be zorgdheid over het milieu stimuleert de overheid niet alleen het open baar vervoer, maar ook het fietsge bruik. Dit blijkt uit het "Masterplan Fiets" van het Ministerie van Ver keer en Waterstaat. Hierin stelt de overheid over een periode van twin tig jaar (van nu tot het jaar 2010) 1,8 miljard gulden beschikbaar voor de bevordering van het fiets gebruik. Voorzieningen Het gaat hierbij om betere en veili ger fietsverbindingen (fietspaden en -routes, verbetering van gevaar lijke verkeersknooppunten), diefstal preventie (fietsregistratie, bewaakte fietsenstallingen) en soepeler aan sluiting op het openbaar vervoer, bijvoorbeeld d.m.v. fietsenstallingen bij haltes en stations van trein, tram en bus. Ook wordt de mogelijk heid bekeken van het koppelen van een treinkaartje aan fietsverhuur. Stads fiets Toen (ook al) en nu (weer) actueel! Een goed voorbeeld van hoe de mo de inhaakt op nieuwe ontwikkelin gen is de fietsmode. In het kielzog van de enorm toegenomen belang stelling voor het recreatiefietsen is ook de - oorspronkelijk functionele - kleding van de topwielersporters "overgenomen" door de fiets- recreanten: door hun grote aantal een aantrekkelijke markt voor de fabrikanten van sportkleding. Het gevolg is dat er nu op dit gebied van alles te koop is. In steeds fleuri ger en fraaier uitvoeringen, voor al le weersomstandigheden, voor heren en dames: tricotf en fietsbroeken in alle soorten en maten, raceschoen- kinder- en jeugdfietsen, trekfietsen (randonneurs) en combinaties van racefietsen en Vlak en mooi Nederland is, als het weer mee werkt, met zijn prachtige natuurge bieden, pittoreske dorpjes en vele bezienswaardigheden een ideaal vakantieland. De schitterende fiets routes, het afwisselende landschap en, behalve Limburg, weinig heu vels maken het tot een fietsjvakan- tie)land bij uitstek. Er zijn dan ook mogelijkheden te over om - indivi dueel of georganiseerd - met de fiets op pad te gaan. Vele mogelijkheden Men kan overnachten in hotels of pensions. Meestal met logies en ont bijt of half pension. Maar ook op campings, in kampeerboerderijen, jeugdherbergen en trekkershutten. Een leuke en goedkope accommoda- tievorm is ook het "logies/ontbijt" bij particulieren. Bij een georgani seerde fietsvakantie of arrangement is over het algemeen de huur van een fiets inbegrepen. Niet het ver voer van de eigen fiets naar de va kantiebestemming. De fietsindustrie speelt continu in op de indivi duele behoeften en de maatschappelijke ontwik kelingen met nieuwe vormen en gewaagde kleur stellingen. De mountain-bike is hiervan een goed voorbeeld. Met zijn gedrongen frame, brede stuur, dikke profielbanden en vele versnellingen werd dit fietstype al gauw populair. Het succes van deze fietsen was voor vele fietsfabrikanten aanleiding steeds meer kenmerken van deze spe cifieke terrein- en bergfiets in hun voor andere doeleinden bestemde modellen te integreren. Zo ontstonden de hybride fietsen, mengvormen van mountain-bikes met andere fietstypen. Het Leidse politiecorps geeft daad werkelijk inhoud aan de "Alle fiet sen zijn groen"-campagne door de aanschaffing van enkele honder den nieuwe fietsen voor zijn corps leden. Iedere agent krijgt op per soonlijke titel'een fiets toegewezen, zodat deze zowel voor de buiten dienst als voor woon-werkverkeer kan worden gebruikt. De fietsen zijn dan ook voorzien van postcode en huisnummer en zijn opgenomen in de Nationale Fiets Registratie. Vérgaand bestand tegen diefstal en vandalisme De tot Fiets van het Jaar '91 gekozen Gazelle Randstad is zo'n hybride fiets. Het is een van een mountain-bike afgeleide, soepel rij dende alledagfiets met als kenmer kende eigenschap dat hij vérgaand bestand is tegen diefstal en vanda lisme. En dus tegen een stootje kan. Met het oog hierop is bij de Gazelle Randstad een vernuftige combina tie van nieuwe en bestaande tech nieken en materialen toegepast: een stevig frame, breed stuur, dito vel gen en banden, een met extra spa ken versterkt achterwiel, de toepas sing van beproefde remsystemen (terugtraprem met twee of trommel- remmen met drie versnellingen), een geheel weggewerkt verlichtings circuit en een speciaal, onder de bagagedrager mee te voeren beugel- slot zijn hiervan de belangrijkste elementen. De ontwikkeling van deze fiets bij Gazelle heeft ruim een jaar tijd in beslag genomen. Hieraan is meege werkt door een externe vormgever, EN Design van Peter v.d. Veer. Fiets van het Jaar jury-voorzitter Mieke Havik test de Gazelle Randstad. Cycletours organiseert fietsvaarvakanties van een week waarbij vanaf een meevarend schip dagelijks met de fiets tochtjes van zo'n 40 a 50 km worden gemaakt. Het schip heeft een hutaccommodatie voor 25 deelne mers en is uitgerust met goed sanitair, centrale verwarming, douches, eetzaaltje en zonnedek. Fietsen voor de deelnemers zijn aan boord. Alles inclusief de maaltijden. De duur van de dagelijkse fietstochten is zodanig dat voor de deel nemers ruimschoots tijd overblijft voor bezoek aan dorpjes, musea en andere bezienswaardigheden die men passeert. Aan het eind van de middag wacht het schip in de volgende etappe plaats de deelnemers weer op. Men kan ook een dagje fietsen overslaan en op het schip meevaren. Er zijn drie routes: rond en door Noord-Holland (incl. oversteek naar Texel), vertrek en aankomst Amsterdam; eveneens vanuit Amsterdam v.v. een rondtocht door Zuid-Holland; een Frieslandtocht vanuit Leeuwarden via Friese meren, IJsselmeer en Waddenzee. tjes, speciale sokken,'handschoenen, petjes, brillen, jacks en allerlei vor men van regenkleding. Deze laatste altijd superlicht en tot "bijna niets" opvouwbaar. De fietsmode begint nu ook door te dringen in de dage lijkse garderobe; de fietsbroek is, mede door zijn spieren warmhou- dende functie ook "in" bij topspor ters. Zo ziet men bij o.a. atletiek, voetbal, basketbal en'tennis steeds meer dat een fietsbroek onder het sporttenue wordt gedragen. Frank van Rijn uit Doldersum (Dren the) fietst al sinds 1977 in zijn een tje de hele wereld rond. Hij heeft verschillende malen West-Europa, Zuid-, Midden- en Noord-Amerika, Azië en Afrika doorkruist; in totaal zo'n 260.000 kilometer, bijna zeven maal de wereld rond. In september stapt hij weer op de fiets voor een tocht van oost naar west dwars door Afrika ten bate van het Leprafonds. Hij zal hierbij zoveel mogelijk op en bij zijn route liggende leprastations bezoeken en aan de Nederlandse pers verslag doen van zijn bevindingen. Asloos voorwiel (Huybert van de Stadt) Het speciale beugelslot (city-lock) wordt onder de drager meegevoerd. Hiermee kan de fiets veilig worden vastgezet aan een paal of een 'stang. Stabiel en soepel rijgedrag Drie Nederlandse fietsfabrikanten - Gazelle, Batavus en Sparta - hebben in samenwerking met Stenman Hol land B.V.' (producent van o.a. fiets dynamo's) een nieuwe stroom bron ontwikkeld: de AXA-HR-dy- namo. Deze uniek te noemen samenwer king heeft geleid tot de produktie van een energiebron die 30% meer rendement geeft, niet over de band slipt, lichter loopt en minder geluid produceert. Ook bij lage snelheid heeft men met deze dynamo helder licht. De meeste 1991-modellen van de hierboven genoemde fabrikanten zijn met het nieuwe type dynamo uitgerust. De 17-jarige Almer Hendriks uit Brummen en de 19-jarige Huybert van de Stadt uit Haarlem zijn de winnaars geworden van een lande lijke fietsontwerpwedstrijd onder scholieren, die georganiseerd werd door Gazelle. Almer Hendriks kreeg de eerste prijs voor zijn "design" van een fu turistische Citybike (met ovale bui zen van kunststofvezel en geïnte greerde aandrijving). De eerste prijs "techniek" ging naar Huybert van de Stadt voor zijn asloos voorwiel-concept (incl. kogel- lager.velg en oliedrukrem). De steun van de halogeen koplamp is aan het frame vastgelast. Uniek verlichtingscircuit Het verlichtingscircuit is uniek. De haak van de (halogeen) koplamp is vastgelast aan het frame; het ach terlicht is geïntegreerd in de ach terreflector; een roldynamo (zgn. bracketdynamo) onderaan het ach terwiel levert de stroom; de bedra ding tussen deze drie punten is ge heel in het frame en onder het ach terspatbord weggewerkt. Gevoegd bij de dubbele bedrading naar het achterlicht zorgt deze con structie voor een goed beveiligde "altijd"-verlichting. De Randstad laat zich soepel rijden. De "zit" is comfortabel en de fiets stuurt licht. Hij blijft onder alle snelheden en bochtensituaties sta biel. Ook de remmen en de verlich ting werken onder alle omstandig heden perfect. De jury van de fiets van het jaar- verkiezing koos voor de Randstad vanwege "de hoge kwaliteit en het zeer consequent doorgevoerde ori ginele concept, waarbij ook in de tails goed is nagedacht om tot een functionele en geslaagde stadsfiets te komen. Een comfortabel rijdende, veilige fiets, waarbij aan de afwer king veel zorg is besteed." FIETS VAN HET JAAR UITKIJKPOST 24 APRIL 1991 Nu de tarieven der Spoorwegen verhoogd zijn en de treindienst 1 beperkt blijft,doet zich de behoefte aan eenSTERKenSNEL RUWIELmeer d an ooit devoelen. Het GAZELLE-Ry WIELvoldoet aan de hoogste eischen van snelheid, soliditeit en betrouwbaarheid. INFO OVER FIETSVAKANTIES NEDERLAND VOOR FIETSEN van het Jaar '91 GAZELLE RANDSTAD,Fiets 66

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1991 | | pagina 6