Doe mee aan de lokale discussie over de toekomst van uw dorp: het gaat voor een deel ook om uw toekomst! Raadhuisplein 1 Postbus 1 1850 AA Heiloo Telefoon 072-31 31 31 Openingstijden 8.00 tot 12.30 uur ^NTf GTj HEILOO Wat is een Structuurvisie? Waarom is het nodig om als gemeente een structuurvisie te hebben? Hoe is de structuurvisie tot stand gekomen? Welke belangrijke toekomstmogelijkheden worden er in de structuurvisie voorgesteld? Sterk Zwak STRUCTUUR LANDSCHAP gunstige ligging bij: noordvleugel Randstad hoofdvervoerassen stad (Alkmaar) natuur (bos, polder) zee (strand, duin) geïntegreerde ligging functies in bebouwde kom grote samenhang dragerstructuur ten westen van de Kenne merstraatweg draagvlak van 20.000 inwoners groene ligging en land schappelijke en cultuur historische waarden matige samenhang dragerstructuur ten oosten van de Kenne merstraatweg kwetsbaarheid van het landschap voor ontwikkelingen in agrarische sector WONEN WERKEN VERKEER EN VERVOER RECREATIE VOORZIENINGEN MILIEU aantrekkelijk woon klimaat (relatief schoon, ruime opzet, veel groen) aanwezigheid NS-station goede railverbinding, in toekomst zelfs ver dubbeling - veel verblijfsacco- modaties - ligging bij zee/natuur - goed voorzieningen niveau (groot ver enigingsleven, veel sportmogeli jkheden, onderwijs, winkels) - nabi jheid hoogstaande voorzieningen in de directe omgeving (w.o. Alkmaar) - relatief schoon milieu - eenzijdige bevolkings samenstel ling - weinig huurwoningen - eenzijdig leefmilieu - weinig werkgelegenheid - bereikbaarheid van station - dienstregeling Haarlem/ Den Haag - hoge verkeersdruk; Kennemerstraatweg, door gaand en vrachtverkeer "- geen rechtstreekse aansluiting op A9 '- niet afgebouwde ver- keersstructuur - onduidelijke langzaam- verkeersroutes - niet goed ontwikkeld en versnipperd toeristisch pakket - voorzieningen in het voortgezet onderwijs, horeca, uitgaansvoor- voorzieningen, 2e lijn gezondheidszorg - onduidelijke hiërarchie winkelcentra en verspreide sociaal-culturele functies geluidhinder van A9 en spoor hinderlijke bedrijven in bebouwde kom Hieronder geven wij puntsgewijs de verschillende mogelijkheden aan. Werken Verkeer Wonen UITKIJKPOST 13 NOVEMBER 1991 PAGINA 9 WFA'-itX V--'ft' WH1' W De gemeentegang belicht U heeft het misschien al in de lokale en regionale kranten gelezen: de gemeente Heiloo is bezig zich te bezinnen op höe ons dorp er in de toekomst uit kan zien. Daarbij is ook een rol weggelegd voor u als inwoner van Heiloo. Binnenkort vinden er enkele discussiebijeenkomsten plaats waarbij u van harte welkom bent. (Méér daarover leest u elders in dit artikel.) Als hulpmiddel bij de toekomstdiscussie heeft de gemeenteraad opdracht gegeven om een zgn. Structuurvisie te laten opstellen. Een werkgroep met medewerkers van de gemeente Heiloo heeft zo'n visie opgesteld. Zij kregen daarbij hulp van het stedebouwkundig adviesbureau Kuiper Compagnons uit Rotterdam. In dit artikel wordt uitgelegd wat een Structuurvisie is, hoe zo'n -visie tot stand komt en welke belangrijke toekomstmogelijkheden in de Structuurvisie Heiloo terug te vinden zijn. Uiteraard vertellen wij u ook hoe u aan de toekomstdiscussie kunt meedoen. Een Structuurvisie is een nota waarin verschillende mogelijkheden gegeven worden over hoe een dorp of stad er in de toekomst uit kan zien. Dat klinkt nogal eenvoudig maar wie de Structuurvisie leest, ziet dat het opstellen ervan niet echt eenvoudig is. De toekomst van een stad of dorp kan namelijk vanuit verschillende oogpunten bekeken worden: wonen, werken en recreëren. In de praktijk komt het nogal eens voor dat deze onderwerpen met elkaar kunnen botsen, bij voorbeeld uitbreiding van werkgelegenheid en zorg voor het milieu en de gespannen verhouding tussen verkeer en vervoer. Daarnaast staat een dorp of stad nooit op zich. Er zijn invloeden van buitenaf door omliggende plaatsen, de provincie of het rijk. Alle mogelijke ontwikkelingen, voor zever die bekend en gewenst zijn, worden in een structuurvisie met elkaar in verband gebracht. In een struciuurvisie worden voor een langere termijn (20-25 jaar) verschillende functies als wonen, werken, recreëren en verkeer op elkaar afgestemd. Op de eerste plaats is het goed om te weten hoe een gemeente zelf wilt dat ze er in de toekomst uitziet. Op die manier is het mogelijk om tegen allerlei verzoeken en ontwikkelingen gemotiveerd ja of nee te kunnen zeggen. Maar een structuurvisie maakt het ook mogelijk om actief aan de ontwikkeling van de eigen gemeente te kunnen werken: met een doel voor ogen is het in de praktijk makkelijker werken.Er is nog een andere belangrijke reden waarbij een structuurvisie goede diensten kan bewijzen. Als de gemeente weet hoe het dorp Heiloo er in de toekomst uit zou moeten zien, is zij ook beter in staat om te onderhandelen over plannen die anderen met het dorp hebben: de regio, de provincie, het rijk, openbaar vervoerbedrijven, etc. Daar ligt ook meteen een relatie met het tijdstip waarop deze structuurvisie wordt aangeboden. Op dit moment werkt de provincie Noord-Holland aan een herziening van het Streekplan Noord- Kennemerland. Deze herziening moet in 1993 gereed zijn. Daarnaast ligt er ook het plan Rail 21 van de Nederlandse Spoorwegen dat ingrijpende gevolgen kan hebben voor ons dorp. Bij het begin van dit artikel staat al aangegeven dat de structuurvisie is opgesteld door een werkgroep. Bij het opstellen van de structuurvisie hebben de leden van de werkgroep gebruik gemaakt van verschillende 'bronnen'. Zo hebben zij bij voorbeeld een bijeenkomst bijgewoond waar leden van het College, raadsleden en collega-ambtenaren ideeën over de toekomst van Heiloo naar voren konden brengen. Ook hebben zij zich verdiept in de geschiedenis van het dorp. Als je namelijk weet hoe in het verleden het dorp zich heeft ontwikkeld en waarom, ben je beter in staat om een beeld te krijgen van mogelijke toekomstige ontwikkelingen. Naast deze 'lokale' bronnen hebben zij ook gekeken naar het Streekplan Noord-Kennemerland dat in 1982 werd vastgesteld door de provincie, naar de Vierde Nota over de ruimtelijke ordening die in 1990 door het rijk werd gepresenteerd en naar de provinciale structuurvisie Noord-Holland die eveneens in 1990 bekend werd. Ook Rail 21, het plan van de Nederlandse Spoorwegen, werd door de werkgroep bestudeerd. In de beeldvorming over hoe de toekomst van Heiloo eruit zou kunnen zien, hebben de werkgroepleden met deze ontwikkelingen rekening gehouden. Op basis van allerlei informatie is een sterkte zwakte analyse voor Heiloo gemaakt. Welke sterke en zwakke punten daarbij gesignaleerd werden, ziet u in het overzicht bij dit artikel.^ In de structuurvisië staat het behouden versterking van de sterke kanten van Heiloo voorop. Deze sterke kanten zijn het aantrekkelijke woonklimaat, de groene ligging, een goede bereikbaarheid en een relatief schoon milieu. Behoud van het groene woonkarakter gaat ook in de structuurvisie boven alles. Voor de zwakke punten die in de analyse naar voren zijn gekomen, tracht de structuurvisie verbeteringen voor te stellen. Als zwakke punten worden o.a. genoemd: de eenzijdige bevolkingssamenstelling, weinig huurwoningen, weinig werkgelegenheid en de hoge verkeersdruk op de Kennemerstraatweg waardoor Heiloo in twee delen uiteenvalt. Heiloo is een forensengemeenten met weinig werkgelegenheid. Het woonklimaat kan verlevendigd worden door het aantrekken van bedrijven in de zakelijke en verzorgende dienstverlening. Daarnaast is er aandacht voor bestaande lokale bedrijven door een bedrijventerrein aan te wijzen voor vestiging van lokaal-verzorgende bedrijven, die in de bebouwde kom als hinderlijk worden ervaren. Ook lokale bedrijven die uitbreiding wensen, kunnen op dit terrein terecht. Drie mogelijke plaatsen, waarvan er uiteindelijk één gekozen kan worden, zijn voor dit doel gereserveerd: Heilooër Brug, Oude Werf II en een lokatie in zuid. (Op het overzicht bij dit artikel staan deze lokaties aangegeven met een driehoek.) Het bedrijventerrein zal moeten worden ingepast in het landschap door het creëren van een parkachtige aanleg. Als het aan de gemeente Heiloo ligt, wordt de Kennemerstraatweg weer een 'voorname' laan met beuken, eiken en linden. Eén statige laan, waarbij tussen het Ter Coulsterpad en de Kerkelaan (geschoren) leilinden kunnen komen. Op de belangrijkste kruispunten Stationsweg/Kennemerstraatweg en bij de Vennewatersweg/Ypesteinerlaan kunnen rotondes worden gelegd waardoor de verkeersveiligheid toeneemt. Als het bovendien lukt om het doorgaande verkeer uit Castricum en Limmen uit de kom te weren, kan de weg ook nog iets versmald worden door bredere grasbermen aan te leggen. De Kennemerstraatweg wordt op die manier weer een bindend element in plaats van een barrière! Bij al deze mogelijkheden wordt voorrang gegeven aan herprofilering van het gedeelte tussen de Stationsweg en de Kerkelaan. In de Structuurvisie worden nog geen oplossingen aangegeven voor het verkeersprobleem bij de Kennemerstraatweg omdat daarover discussie gevoerd moet worden met de andere betrokken gemeenten. Een ander verkeerselement dat in de structuurvisie wordt opgevoerd, is de zgn. Loo-as: een fiets- en voetpad dat Heiloo Noord en Zuid met elkaar moet gaan verbinden. Vanuit het zuiden (Zuiderloo) voert het fiets- en voetpad tot in de Heilooër Hout en loopt uit tot het Kapelbos. Op dit moment wordt de wijk Ypestein vorm gegeven. Hier worden voor 1998 nog tussen de 450 a 500 woningen gebouwd. Om ook in de toekomst te kunnen voldoen aan de wens om te kunnen bouwen voor de eigen woningbehoefte wordt een nieuwe wijk gewenst. In de structuurvisie wordt deze wijk voorgesteld aan de zuid-kant van Heiloo. De voorlopige naam die eraan werd gegeven, is Zuiderloo. De hoofdontsluiting naar de wijk kan vanuit de Vennewatersweg plaatsvinden. Het fietspad dat in het kader van de Loo-as (zie elders in dit artikel) wordt aangelegd voert naar het wijkcentrum waarin winkelvoorzieningen, gezondheidscentrum en andere dienstverlenende bedrijven zijn ondergebracht. Het totale aantal woningen dat in Zuiderloo gebouwd kan worden, wordt geschat op ongeveer 600 woningen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1991 | | pagina 9