Doe mee aan de lokale
discussie over de toekomst
van uw dorp: het gaat voor
een deel ook om uw toekomst!
Raadhuisplein 1 Postbus 1 1850 AA Heiloo Telefoon 072-31 31 31 Openingstijden 8.00 tot 12.30 uur
^NTf
GTj HEILOO
Wat is een Structuurvisie?
Waarom is het nodig om als gemeente
een structuurvisie te hebben?
Hoe is de structuurvisie tot stand
gekomen?
Welke belangrijke
toekomstmogelijkheden worden er in
de structuurvisie voorgesteld?
Sterk
Zwak
STRUCTUUR
LANDSCHAP
gunstige ligging bij:
noordvleugel Randstad
hoofdvervoerassen
stad (Alkmaar)
natuur (bos, polder)
zee (strand, duin)
geïntegreerde ligging
functies in bebouwde
kom
grote samenhang
dragerstructuur ten
westen van de Kenne
merstraatweg
draagvlak van 20.000
inwoners
groene ligging en land
schappelijke en cultuur
historische waarden
matige samenhang
dragerstructuur ten
oosten van de Kenne
merstraatweg
kwetsbaarheid van het
landschap voor ontwikkelingen
in agrarische sector
WONEN
WERKEN
VERKEER
EN
VERVOER
RECREATIE
VOORZIENINGEN
MILIEU
aantrekkelijk woon
klimaat (relatief
schoon, ruime opzet,
veel groen)
aanwezigheid NS-station
goede railverbinding,
in toekomst zelfs ver
dubbeling
- veel verblijfsacco-
modaties
- ligging bij zee/natuur
- goed voorzieningen
niveau (groot ver
enigingsleven, veel
sportmogeli jkheden,
onderwijs, winkels)
- nabi jheid hoogstaande
voorzieningen in de
directe omgeving
(w.o. Alkmaar)
- relatief schoon milieu
- eenzijdige bevolkings
samenstel ling
- weinig huurwoningen
- eenzijdig leefmilieu
- weinig werkgelegenheid
- bereikbaarheid van
station
- dienstregeling Haarlem/
Den Haag
- hoge verkeersdruk;
Kennemerstraatweg, door
gaand en vrachtverkeer
"- geen rechtstreekse
aansluiting op A9
'- niet afgebouwde ver-
keersstructuur
- onduidelijke langzaam-
verkeersroutes
- niet goed ontwikkeld
en versnipperd toeristisch
pakket
- voorzieningen in het
voortgezet onderwijs,
horeca, uitgaansvoor-
voorzieningen, 2e lijn
gezondheidszorg
- onduidelijke hiërarchie
winkelcentra en verspreide
sociaal-culturele functies
geluidhinder van A9 en
spoor
hinderlijke bedrijven in
bebouwde kom
Hieronder geven wij puntsgewijs de verschillende
mogelijkheden aan.
Werken
Verkeer
Wonen
UITKIJKPOST 13 NOVEMBER 1991
PAGINA 9
WFA'-itX V--'ft' WH1' W
De gemeentegang belicht
U heeft het misschien al in de lokale en regionale
kranten gelezen: de gemeente Heiloo is bezig zich
te bezinnen op höe ons dorp er in de toekomst uit
kan zien. Daarbij is ook een rol weggelegd voor u
als inwoner van Heiloo. Binnenkort vinden er
enkele discussiebijeenkomsten plaats waarbij u
van harte welkom bent. (Méér daarover leest u
elders in dit artikel.)
Als hulpmiddel bij de toekomstdiscussie heeft de
gemeenteraad opdracht gegeven om een zgn.
Structuurvisie te laten opstellen. Een werkgroep
met medewerkers van de gemeente Heiloo heeft
zo'n visie opgesteld. Zij kregen daarbij hulp van
het stedebouwkundig adviesbureau Kuiper
Compagnons uit Rotterdam.
In dit artikel wordt uitgelegd wat een Structuurvisie
is, hoe zo'n -visie tot stand komt en welke
belangrijke toekomstmogelijkheden in de
Structuurvisie Heiloo terug te vinden zijn. Uiteraard
vertellen wij u ook hoe u aan de toekomstdiscussie
kunt meedoen.
Een Structuurvisie is een nota waarin verschillende
mogelijkheden gegeven worden over hoe een dorp
of stad er in de toekomst uit kan zien. Dat klinkt
nogal eenvoudig maar wie de Structuurvisie leest,
ziet dat het opstellen ervan niet echt eenvoudig is.
De toekomst van een stad of dorp kan namelijk
vanuit verschillende oogpunten bekeken worden:
wonen, werken en recreëren. In de praktijk komt
het nogal eens voor dat deze onderwerpen met
elkaar kunnen botsen, bij voorbeeld uitbreiding van
werkgelegenheid en zorg voor het milieu en de
gespannen verhouding tussen verkeer en vervoer.
Daarnaast staat een dorp of stad nooit op zich. Er
zijn invloeden van buitenaf door omliggende
plaatsen, de provincie of het rijk. Alle mogelijke
ontwikkelingen, voor zever die bekend en gewenst
zijn, worden in een structuurvisie met elkaar in
verband gebracht.
In een struciuurvisie worden voor een langere
termijn (20-25 jaar) verschillende functies als
wonen, werken, recreëren en verkeer op elkaar
afgestemd.
Op de eerste plaats is het goed om te weten hoe
een gemeente zelf wilt dat ze er in de toekomst
uitziet. Op die manier is het mogelijk om tegen
allerlei verzoeken en ontwikkelingen gemotiveerd
ja of nee te kunnen zeggen. Maar een
structuurvisie maakt het ook mogelijk om actief
aan de ontwikkeling van de eigen gemeente te
kunnen werken: met een doel voor ogen is het in
de praktijk makkelijker werken.Er is nog een
andere belangrijke reden waarbij een structuurvisie
goede diensten kan bewijzen. Als de gemeente
weet hoe het dorp Heiloo er in de toekomst uit zou
moeten zien, is zij ook beter in staat om te
onderhandelen over plannen die anderen met het
dorp hebben: de regio, de provincie, het rijk,
openbaar vervoerbedrijven, etc.
Daar ligt ook meteen een relatie met het tijdstip
waarop deze structuurvisie wordt aangeboden.
Op dit moment werkt de provincie Noord-Holland
aan een herziening van het Streekplan Noord-
Kennemerland. Deze herziening moet in 1993
gereed zijn.
Daarnaast ligt er ook het plan Rail 21 van de
Nederlandse Spoorwegen dat ingrijpende gevolgen
kan hebben voor ons dorp.
Bij het begin van dit artikel staat al aangegeven
dat de structuurvisie is opgesteld door een
werkgroep. Bij het opstellen van de structuurvisie
hebben de leden van de werkgroep gebruik
gemaakt van verschillende 'bronnen'.
Zo hebben zij bij voorbeeld een bijeenkomst
bijgewoond waar leden van het College,
raadsleden en collega-ambtenaren ideeën over de
toekomst van Heiloo naar voren konden brengen.
Ook hebben zij zich verdiept in de geschiedenis
van het dorp. Als je namelijk weet hoe in het
verleden het dorp zich heeft ontwikkeld en
waarom, ben je beter in staat om een beeld te
krijgen van mogelijke toekomstige ontwikkelingen.
Naast deze 'lokale' bronnen hebben zij ook
gekeken naar het Streekplan Noord-Kennemerland
dat in 1982 werd vastgesteld door de provincie,
naar de Vierde Nota over de ruimtelijke ordening
die in 1990 door het rijk werd gepresenteerd en
naar de provinciale structuurvisie Noord-Holland
die eveneens in 1990 bekend werd. Ook Rail 21,
het plan van de Nederlandse Spoorwegen, werd
door de werkgroep bestudeerd.
In de beeldvorming over hoe de toekomst van
Heiloo eruit zou kunnen zien, hebben de
werkgroepleden met deze ontwikkelingen
rekening gehouden.
Op basis van allerlei informatie is een sterkte
zwakte analyse voor Heiloo gemaakt. Welke sterke
en zwakke punten daarbij gesignaleerd werden,
ziet u in het overzicht bij dit artikel.^
In de structuurvisië staat het behouden
versterking van de sterke kanten van Heiloo
voorop. Deze sterke kanten zijn het aantrekkelijke
woonklimaat, de groene ligging, een goede
bereikbaarheid en een relatief schoon milieu.
Behoud van het groene woonkarakter gaat ook in
de structuurvisie boven alles.
Voor de zwakke punten die in de analyse naar
voren zijn gekomen, tracht de structuurvisie
verbeteringen voor te stellen. Als zwakke punten
worden o.a. genoemd: de eenzijdige
bevolkingssamenstelling, weinig huurwoningen,
weinig werkgelegenheid en de hoge verkeersdruk
op de Kennemerstraatweg waardoor Heiloo in twee
delen uiteenvalt.
Heiloo is een forensengemeenten met weinig
werkgelegenheid.
Het woonklimaat kan verlevendigd worden door het
aantrekken van bedrijven in de zakelijke en
verzorgende dienstverlening.
Daarnaast is er aandacht voor bestaande lokale
bedrijven door een bedrijventerrein aan te wijzen
voor vestiging van lokaal-verzorgende bedrijven,
die in de bebouwde kom als hinderlijk worden
ervaren. Ook lokale bedrijven die uitbreiding
wensen, kunnen op dit terrein terecht.
Drie mogelijke plaatsen, waarvan er uiteindelijk
één gekozen kan worden, zijn voor dit doel
gereserveerd: Heilooër Brug, Oude Werf II en een
lokatie in zuid. (Op het overzicht bij dit artikel
staan deze lokaties aangegeven met een
driehoek.)
Het bedrijventerrein zal moeten worden ingepast in
het landschap door het creëren van een
parkachtige aanleg.
Als het aan de gemeente Heiloo ligt, wordt de
Kennemerstraatweg weer een 'voorname' laan met
beuken, eiken en linden. Eén statige laan, waarbij
tussen het Ter Coulsterpad en de Kerkelaan
(geschoren) leilinden kunnen komen. Op de
belangrijkste kruispunten
Stationsweg/Kennemerstraatweg en bij de
Vennewatersweg/Ypesteinerlaan kunnen rotondes
worden gelegd waardoor de verkeersveiligheid
toeneemt.
Als het bovendien lukt om het doorgaande verkeer
uit Castricum en Limmen uit de kom te weren, kan
de weg ook nog iets versmald worden door
bredere grasbermen aan te leggen. De
Kennemerstraatweg wordt op die manier weer een
bindend element in plaats van een barrière!
Bij al deze mogelijkheden wordt voorrang gegeven
aan herprofilering van het gedeelte tussen de
Stationsweg en de Kerkelaan. In de Structuurvisie
worden nog geen oplossingen aangegeven voor
het verkeersprobleem bij de Kennemerstraatweg
omdat daarover discussie gevoerd moet worden
met de andere betrokken gemeenten.
Een ander verkeerselement dat in de structuurvisie
wordt opgevoerd, is de zgn. Loo-as: een fiets- en
voetpad dat Heiloo Noord en Zuid met elkaar moet
gaan verbinden. Vanuit het zuiden (Zuiderloo) voert
het fiets- en voetpad tot in de Heilooër Hout en
loopt uit tot het Kapelbos.
Op dit moment wordt de wijk Ypestein vorm
gegeven. Hier worden voor 1998 nog tussen de
450 a 500 woningen gebouwd. Om ook in de
toekomst te kunnen voldoen aan de wens om te
kunnen bouwen voor de eigen woningbehoefte
wordt een nieuwe wijk gewenst. In de
structuurvisie wordt deze wijk voorgesteld aan de
zuid-kant van Heiloo. De voorlopige naam die
eraan werd gegeven, is Zuiderloo. De
hoofdontsluiting naar de wijk kan vanuit de
Vennewatersweg plaatsvinden. Het fietspad dat in
het kader van de Loo-as (zie elders in dit artikel)
wordt aangelegd voert naar het wijkcentrum waarin
winkelvoorzieningen, gezondheidscentrum en
andere dienstverlenende bedrijven zijn
ondergebracht.
Het totale aantal woningen dat in Zuiderloo
gebouwd kan worden, wordt geschat op ongeveer
600 woningen.