Informatierubriek van de gemeente Heiloo HEILOO Het gemeentebestuur en medewerkers van de gemeente Heiloo wensen alle inwoners bijzonder prettige kerstdagen toe! Raadhuisplein 1 Postbus 1 1850 AA Heiloo Openingstijden 8.00 tot 12.30'uur Let op! Aanpassing ophalen huishoudelijk afval in verband met feestdagen Laat uw rolemmer niet te lang buiten staan Ook dit keer weer Kerstboominzameling Gemeentehuis gesloten op vrijdag 27 december a.s. Gemeente Heiloo start 1992 op muzikale wijze! Gemeente gaat over tot drastische aanpak van de ove.last door hondepoep Welke maatregelen heeft de gemeente Heiloo getroffen en wanneer gaan zij in? Hoe worden de maatregelen gecontroleerd? Waarschuwing/boete Hoe en wanneer moet u zich als houder of verzorger van een of meer honden bij de gemeente Heiloo melden? Waar kunt u terecht met vragen en suggesties? Inschrijving leerlingen nieuwe scholen Ypestein nu mogelijk! Wanneer gaan de scholen open en welke groepen vindt u er? Inschrijving nu van start, waarom en hoe? Wilt u meer informatie? Bezoek dan de voorlichtingsbijeenkomst. Openbaar onderwijs R.k. onderwijs PAGINA 4 UITKIJKPOST 18 DECEMBER 1991 In verband met de komende feestdagen wordt het huishoudelijk afval in bepaalde wijken op'andere dagen opgehaald dan gebruikelijk is. Hieronder leest u om welke wijzigingen het gaat. In wijken waar donderdags de huisvuilzakken worden opgehaald, wordt in de kerstweek het huisvuil opgehaald op dinsdag 24 december in plaats van donderdag 26 december. In de wijken waarin op woensdagen de rolemmer wordt geleegd, gebeurt dit op maandag 23 december in plaats van woensdag 25 december, en op maandag 30 december in plaats van woensdag 1 januari. In de wijken waarin op donderdagen de rolemmer wordt geleegd, gebeurt dit op vrijdag 27 december in plaats van op donderdag 26 december. Wij ontvangen af en toe berichten van inwoners uit Heiloo over vervuiling die ontstaat in de omgeving van de plaats waar de rolemmers op de wekelijkse ophaaldienst wachten. Een van de oorzaken van de vervuiling is het te lang van te voren buiten zetten van de rolemmer. Hierdoor worden kinderen nogal eens verleid tot het spelen met het afval, wat vervolgens weer kan leiden tot vandalisme en zwerfvuil. Dit kan voorkomen worden door de volle rolemmer zo kort mogelijk voor de komst van de Reinigingsdienst buiten te zetten en, na het legen, direct weer weg te halen. Als iedereen zich zoveel mogelijk aan deze richtlijn houdt, blijft ons dorp schoon! In de meeste huizen staat de kerstboom nog maar net. Toch maken we u er alvast op attent dat binnenkort, alweer voor de vijfde keer in successie, in Heiloo de kertboominzameling wordt gehouden. En voor de vierde achtereenvolgende keer worden de kerstbomen niet meer verbrand, maar versnipperd. Hierdoor kunnen we luchtverontreiniging voorkomen en is de belasting voor het milieu minder groot. Naast personeel en machines van de gemeentelijke afdeling Beplantingen, stelt de Werkvoorzieningschap Noord Kennemerland hiervoor belangeloos een houtsnippermachine ter beschikking. Ervaringen uit vorige jaren hebben geleerd dat, ondanks de kerstboominzameling, toch veel kerstbomen via het huisvuil worden aangeboden. Daarom worden de kerstbomen nu pas na Driekoningen ingezameld. Bovendien ontvangt iedereen voor iedere ingeleverde boom een bon die ingewisseld kan worden voor een versnapering. Iedere tien verzamelde bonnen kunnen ook ingewisseld worden voor een boekenbon van vijf gulden. Op die manier is de kerstboom zelfs na huiselijk gebruik nog waardevol. De kerstbomen kunnen ingeleverd worden op woensdag 8 januari 1992 tussen 11.30 en 17.00 uur op de volgende plaatsen: Parkeerplaats zwembad 't Baafje Parkeerterrein bij De Loet Centrum Ypestein (omgeving Grosmarkt). Alle afdelingen van het gemeentehuis Heiloo zijn op vrijdag 27 december a.s. gesloten. Dit betekent dat ook het bezoeken van de exposities op deze dag niet mogelijk is. Op maandag 30 en dinsdag 31 december kunt u wel terecht tijdens de openingsuren. Bezoekers van de exposities moeten er rekening mee houden dat het gemeentehuis op deze beide dagen tot 15.00 uur open is. Onze gemeente kent al jaren een nieuwjaarsbijeenkomst waarbij burgers en gemeentebestuur elkaar een goed nieuw jaar wensen. Ook in 1992 is daartoe weer gelegenheid al zal de wijze waarop dat gebeurt afwijken van voorgaande jaren. Het jaar 1992 wordt, als het aan het gemeentebestuur ligt, op informele wijze ingezet. Daarom is zij verheugd over de samenwerking met het Heilooër Harmonie orkest Caecilia die tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst 1992 zal zorgen voor de 'muzikale noot'! In de laatste gemeentelijke informatierubriek, die op 30 december a.s. in De Uitkijkpost staat, vertellen wij u meer over het programma van deze bijeenkomst. Voor dit moment volstaan wij met u aan te bevelen om vrijdag 3 januari tussen 20.00 en 22.00 uur vrij te houden in uw agenda voor het bezoeken van het gemeentelijke nieuwjaarsevenement in zalencentrum Het Open Huis te Heiloo. i De vervuiling van trottoirs, wandelpaden, straten, speelvelden, (school-)pleinen, groenstroken, plantsoenen, tuinen en dergelijke in Heiloo door uitwerpselen van honden is een toenemend probleem. Ook het loslopen van honden veroorzaakt overlast, bij voorbeeld door het opjagen van jong vee. Veel mensen ondervinden op een of andere wijze last van honden. De roep om maatregelen wordt steeds luider en vaker gehoord. Regelmatig komen er bij de gemeente klachten binnen over de hondenoverlast. Om die reden heeft de gemeenteraad van Heiloo een aantal maatregelen getroffen die deze overlast in de toekomst moeten terugdringen. Het gaat om maatregelen die rekening houden met alle belangen, zowel van de hondebezitter als de niet-hondebezitter. In overleg met Natuurmonumenten zijn de maatregelen ook ingesteld voor de natuurgebieden in Heiloo. Het zal iedereen duidelijk zijn dat deze gebieden", ondanks de maatregelen, altijd om zorgvuldig gedrag vragen. Deze publicatie informeert u over de maatregelen en de controle op naleving ervan. Een schone woonomgeving is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Het is vaak een kwestie van mentaliteit en gedrag. Als wij met z'n allen willen, is het probleem van de hondenoverlast zeker op te lossen. Met ingang van 1 januari 1992 kent de gemeente Heiloo een aantal maatregelen die erop gericht zijn om de overlast door honden te beperken. Het gaat om de volgende maatregelen: - het bijstellen van het aanlijngebod - het instellen van hondenroutes waar aangelijnde honden hun behoefte mogen doen - in de overige delen van Heiloo is de hondebezitter verplicht de uitwerpselen op te ruimen - het aanwijzen van losloopgebieden waar honden hun behoefte mogen doen - invoeren hondenbelasting en hondepenning - het verplicht bij zich dragen van een opruimmiddel waarmee de hondebezitter eventuele 'ongelukjes' kan opruimen - het plaatsen van speciale afvalbakken waarin de hondepoep gedeponeerd kan worden: de zgn. drollinette - het aanstellen van een milieuwachter die door voorlichting probeert de overlast te beperken en die tegelijkertijd controleert of de maatregelen worden nageleefd. Hieronder gaan wij nader in op enkele maatregelen. Losloopgebieden Het is in de gehele gemeente verboden om honden los te laten lopen. De enige uitzondering hierop zijn de zgn. losloopgebieden waar honden, als de hondebezitter dit zelf veilig acht, wel vrij los mogen lopen. Buiten staan bij deze gebieden ook bordjes. k Hondenroutes Dit zijn routes langs groenstroken (waar nodig gemarkeerd) waar JJF honden aangelijnd hun behoefte mogen doen, zonder dat deze persé moet worden opgeruimd. Deze routes zijn met zorg gekozen, zodat hier de overlast voor omwonenden niet nodig is. Uiteraard is het niet de bedoeling dat hondepoep terecht komt op trottoir, wandelpad, speelweide, zandbak of kinderspeelplaats. Uiteraard vormen hondenroutes niet altijd een gesloten ring. Ze beginnen zeker niet bij iedereen voor de deur. Onderweg naar de hondenroute of de losloopgebieden zijn 'ongelukjes' niet uit te sluiten. In geval van zo'n ongelukje bent u als honde-uitlater verplicht de hondepoep zelf op te ruimen. k Drollinettes De hondepoep kunt u deponeren in de zogenaamde drollinette of in Juw eigen afvalbak. Een drollinette is een speciale afvalbak die voor dit doel is bestemd. De afvalbakken zijn groen van kleur. In de praktijk betekent dit dat u als honde- uitlater over enige afstand met de hondepoep moet lopen om de drollinette te bereiken. Het gemeentebestuur stelt daarom aan elke hondebezitter, die als zodanig bij de gemeente geregistreerd staat, kosteloos en eenmalig opruimmiddelen naar keuze ter beschikking. Het gaat om de zgn. poepgrijper of het speciaal voor dat doel ontworpen papieren poepzakje. Wie betaalt de kosten van de maatregelen? Het zal u duidelijk zijn dat aan de uitvoering van de maatregelen flinke kosten verbonden zijn. De gemeente Heiloo gaat uit van het principe 'de vervuiler betaalt'. Om de "hiaat regel en te betalen, heft de gemeente Heiloo hondenbelasting. Wat u moet weten over hondenbelasting? ledereen die de verzorging heeft voor een of meer honden moet dit melden bij de afdeling Financiën van de gemeente Heiloo. Dit moet gebeuren binnen een maand nadat de hond aan de zorg van die persoon is toevertrouwd. Ook nieuwe inwoners van Heiloo, die in het bezit zijn van een hond, moeten zich binnen een maand na vestiging in de gemeente melden. Als er een verandering komt in het aantal honden dat aan de zorg van de hondebezitter is toevertrouwd, moet dit binnen veertien dagen aan de gemeentelijke afdeling Financiën worden gemeld. ledereen die zijn hond(en) bij de gemeente Heiloo aangeeft, ontvangt een zgn. hondepenning en eenmalig ook een opruimmiddel. Om de controle op de naleving van de maatregelen te vereenvoudigen, moet iedere hond een dergelijke penning dragen. Bij verlies van de hondepenning ontvangt u va"n de gemeente tegen betaling een nieuwe penning. Afmelden voor de hondenbelasting, bij voorbeeld door het overlijden van het dier, kan alleen door de verkregen hondepenning weer bij de afdeling Financiën van de gemeente Heiloo in te leveren. 4 Dit moet binnen twee maanden na het overlijden gebeuren en daarbij moet een bewijs of verklaring van bij voorbeeld een dierenarts worden getoond. Ook als een hond van eigenaar verandert, moet de vorige bezitter bij afmelding aan de afdeling Financiën een verklaring tonen waaruit de naam en het adres van de nieuwe eigenaar blijkt. Wanneer wordt vrijstelling verleend van hondenbelasting? In enkele gevallen wordt geen hondenbelasting gegeven. Dit geldt voor de volgende situaties: honden die uitsluitend dienen om blinde personen te begeleiden honden die uitsluitend voor politiedoeleinden worden gebruikt honden die voor tijdelijke verzorging of in aanwachting van verkoop in een asiel verblijven, waarvan de asiel-eigenaar een vergunning heeft volgens artikel 2 van de Wet op de Dierenbescherming jonge honden (tot 3 maanden) die nog bij de moederhond worden gehouden. Honden waarvoor vrijstelling wordt verleend, moeten wel aangemeld worden bij de gemeente. De gemeentelijke verordening hondenbelasting kent geen kwijtscheldingsmogelijkheden. Inwoners die qua inkomen problemen hebben om de belasting te voldoen, kunnen een verzoek indienen om teruggave van het bedrag via het gemeentelijke minimabeleid. De afdeling die hierover meer kan vertellen, is de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Heiloo. Met deze maatregelen hoopt het gemeentebestuur een einde te maken aan de hondenoverlast in ons dorp. Want laten we eerlijk zijn: poep op trottoirs, wandelpaden en dergelijke is ronduit smerig en loslopende honden kunnen een gevaar opleveren. We hebben al eerder opgemerkt in deze folder dat het voornamelijk gaat om de mentaliteit en houding van een hondebezitter. Een kwestie van mentaliteit maar soms ook van gemakzucht. Een intensieve controle op de naleving van de maatregelen is volgens het gemeentebestuur een noodzaak. Naast een stukje sociale controle waarvoor wij allen de verantwoording dragen, wordt de controle op het naleven van de maatregelen uitgevoerd door de politie, de boswachter van Natuurmonumenten en de gemeentelijke milieu-ambtenaar. Zonodig zullen zij van de overtreding proces verbaal opmaken en krijgt de overtreder een boete. Er zal worden opgetreden tegen de hondebezitter die: - de hond niet aangelijnd heeft buiten de losloopgebieden - de hond zijn behoefte laat doen op niet toegestane plaatsen en de poep vervolgens niet opruimt - tijdens de wandeling met de hond niet een deugdelijk opruimmiddel bij zich heeft om de hondepoep op te ruimen in geval van 'ongelukjes' - voor de hond geen hondepenning heeft. De maatregelen gelden vanaf 1 januari 1992. In verband met de nodige voorbereidingen en de komende feestdagen, zullen de meeste voorzieningen in de loop van januari 1992 gerealiseerd zijn. Zeker in het begin zullen de 'controleurs' de overtreders voornamelijk informeren over de geldende maatregelen. Daarna is er sprake van 'een gewaarschuwde baas geldt voor twee' en worden overtreders beboet. Bij de folder die verspreid wordt, bevindt zich een zogenaamd 'verzoek om inlichtingen'. Via dit formulier kan iedereen die de verzorging heeft voor een of meer honden deze dieren aangeven in verband met het heffen van hondebelasting. Als u om een of andere reden dit formulier niet ontvangt, dan liggen er bij de receptie van het gemeentehuis extra formulieren die u ter plekke kunt invullen. Verzorgers en eigenaren van honden moeten dit formulier in- vullen en tussen 6 januari en 31 januari 1992 inleveren bij de receptie van het gemeentehuis, Raadhuisplein 1 te Heiloo. U kunt hier terecht op werkdagen tussen 8.00 en 12.30 uur. Bij inlevering ontvangt u een penning en eenmalig ook opruimmiddelen naar keuze. De acceptgirokaart waarmee u de belasting kunt voldoen, ontvangt u later. Ook als uw hond in de categorie valt waarvoor vrijstelling wordt verleend, vragen wij u dit formulier toch in te leveren. Via deze publicatie hopen wij u goed te informeren over de inhoud van de maatregelen die de gemeente Heiloo heeft ingesteld. Bovendien wordt in de laatste week van dit jaar een folder en plattegrond huis-aan-huis verspreid in Heiloo. Als u na het lezen van deze publicatie of van de folder nog vragen heeft, kunt u het beste contact opnemen met Voorlichting van de gemeente Heiloo, tel. 31 32 89. Via dit telefoonnummer kunt u ook opmerkingen en reacties doorgeven over de maatregelen. Bij een eventuele bijstelling van de maatregelen worden de opmerkingen en reacties meegenomen. Op 26 september jl. werd de eerste paal geslagen voor een scholengebouw wijkcentrum in de wijk Ypestein. Het gebouw omvat een 5-klassige r.k. basisschool, een 7-klassige openbare basisschool en een wijkcentrum. Met die heuglijke gebeurtenis ging een langgekoesterde wens vap wijkbewoners, maar ook van het openbaar en r.k. schoolbestuur in vervulling. De wens om erin te voorzien dat de kinderen uit de wijk Ypestein en omgeving dichtbij huis naar de basisschool kunnen, zonder dat zij daarvoor de drukke en -zeker voor kinderen gevaarlijke- Kennemerstraatweg hoeven over te steken. Hoewel de scholen op de eerste plaats bedoeld zijn voor de wijk Ypestein, begrensd door de Kennemerètraatweg en de Kanaalweg, kunnen ook leerlingen uit een wijdere omgeving deze scholen bezoeken. Met de dag krijgt het scholengebouw meer vorm. Hoe de school eruit gaat zien, hebben we u al eerder laten zien. Wat we u nu graag willen vertellen, is hoe straks het onderwijs op de scholen eruit gaat zien en hoe u uw kinderen kunt aanmelden. Het is de bedoeling dat, na de zomervakantie, op maandag 24 augustus 1992 de scholen hun deuren openen. Beide scholen starten voor alle leeftijdsgroepen, van kleuters tot en met groep 8. Hoewel de datum van 24 augustus 1992 nog ver weg lijkt, moet er toch nu al begonnen worden met de aanmelding van leerlingen voor de nieuwe scholen. Van het aantal leerlingen hangt namelijk af hoeveel leerkrachten de school mag benoemen. Ook voor het bestellen van interieur en leermiddelen is dit een belangrijk gegeven. Dat rs dan oo,k de reden waarom u vanaf heden uw kind(eren) aan kunt melden voor de nieuwe school. U kunt dit doen door het invullen van een aanmeldingsformulier dat u kunt aanvragen bij een van beide schoolbesturen. Hun adressen vindt u onder deze publicatie.Het formulier moet liefst voor 1 februari 1992 ingeleverd worden. Wij attenderen u erop dat aanmelding ook geldt voor kinderen die in de loop van het schooljaar '92 - '93 vier jaar worden. Op dit moment is het vooral belangrijk dat u uw kind zo snel mogelijk aanmeldt voor een van de nieuwe scholen. De informatie die nu bekend is, vindt u terug in deze publicatie. In de komende maanden zetten wij de voorbereiding echter voort en dat betekent dat er ook nieuwe informatie te geven is. Daarom organiseren wij op donderdagavond 16 januari 1992 een informatiebijeenkomst over de nieuwe scholen in Ypestein. Deze bijeenkomst begint om 20.00 uur en vindt plaats in de kantine van Openbare Werken van de gemeente Heiloo aan het Roosendaal. Op deze voorlichtingsavond wordt ook informatie gegeven over de personele bezetting van beide scholen. De besturen van beide scholen bevelen deze bijeenkomst van harte aan en hopen dat u deze datum vrijhoudt in uw agenda. De besturen van het openbaar en r.k. onderwijs in Heiloo zorgen voor een mooie, veilig-bereikbare school in uw wijk. Wij hopen dat uw kinderen hier straks een fijne schooltijd gaan beleven. Voor aanmeldingen en/of vragen kunt u zich richten tot onderstaande besturen en personen: Gemeentehuis Heiloo, Bureau Onderwijs, J. Beelen, tel.nr. 072 - 31 31 75. Postadres: Postbus 1, 1850 AA Hefloo. mevr. Y. Dellemijn, tel.nr. 072 - 33 17 26 de heer H. Morshuis, tel.nr. 072 - 33 21 36 Postadres: Mevrouw Y. Dellemijn, Goodeslaan 4 1852 ET Heiloo De heer H. Morshuis F. Verschuirlaan 12 1852 CL Heiloo.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1991 | | pagina 4