.TTFT NODIG NAAST AP "BEWUST OMGAAN MET DE AUTO NOODZAAK Voor de "GROENE KICK" kunt u terecht bij: GARAGE ZANDER .Nan der Steen d] Autobedrijf is^^ïsait» f CITROEN SERVICE Autobedrijf G. Kaandorp IL-U/jO PAS GARAGEBEDRIJF PAUL ADMIRAAL J De Oude Werf 1 072-338543 S7Y .KEURSTATION W VPM.P.K. f uw TOYOTA DEALER: 1 DE BRUIJN BLOKKER Ta WAT WE DOEN DOEN WE GOED HEfLOO Rijksweg 50, 1906 BJ Limmen Telefoon 02205-3066 AUTO "De Groene Kick laat het milieu niet in de kou staan fjuhueksspecotcahes Minister Alders van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer: Kennemerstraatweg 105 - v. Aostastraat Heiioo - Telefoon 072-330116 all-round V |/^rZ onderhouds- en .u y fTgï D E reparatiewerk g aan ALLE MERKEN [vvn automobielen. 9 Kennemerstraatweg 189, telefoon 072-331818.' Verkoop na 18.00 uur f D.H.J. Slinger - 072-126558 ff MAATSTAF NIEUWE AUTO'S 00K MILIEU-ASPECTEN NALOPEN VOORDELEN MILIEUZORG-SYSTEEM VOOR AUTOBEDRIJVEN BEURT AAN AUTOMOBILIST WAAROP WORDT GELET? NIET VOOR ALLE AUTO'S APK IN DE EG PAGINA 6 UITKIJKPOST 22 JANUARI 1992 AUTOBEDRIJF het Zevenhuizen 40, Heiioo. Tel. 072-333466. Verkoop van alle merken, nieuw en gebruikte auto's, onderhoud, reparatie, schade-reparatie, apk veiligheids- en milieukeuring! LE^KVElOf AKKERS - 3|RTÓ0Mr Telefoon na 18.Ü0 uur: M. Kolster 072-338592 oe KISTI MAKE», De Oude Werf 2 - 1851 PW Heiioo Tel. 072 - 338361 H0QGEWE0_ onderhoud, reparaties en APK keuring van uw auto. /fc Banden, accu's, schokbrekers, uitlaten OT monteren wij voor scherpe prijzen. I// A KENNEMERSTR. i£RSTR„. rD0MPVlüf,' "óoVtE^ ""T£»_Z UW OPEL DEALER VOOR HEILOO EN OMSTREKEN jlof Hi UW HYUNDAI-DEALER: LI MM EN Voor al uw onderhoud en reparaties. JA Tevens inbouw gasinstallaties en APK. \2/ Verkoop van Citroen nieuw en gebruikt. KUILEHAAR -g3 ^<V3- Kennemerstraatweg 524-526, 1851 NH Heiioo tel. 072-333221 «nnl Officieel Opel en Isuzu dealer dl IbbJ Officieel Carvox-autotelefoon dealer wmmmm■"■"^■*,JKSWEGA9 WEG 4g NATIONALE GROENE KICK "Dat een milieu-keuring thans deel uitmaakt van de APK-keuring, betekent niet dat nu èlle auto's worden gekeurd op milieu-aspec ten, Want de APK geldt slechts voor auto's van drie jaar en ouder. Auto's van nul tot drie jaar verdienen ook een regelmatige controle van de uitlaatgassen. Hiervoor is de bekende WN-veiligheidsin- spectie al in 1989 uitgebreid met de "Groene Kick" milieu-inspectie. Inmiddels hebben ruim 3 miljoen personenauto's kennis gemaakt met de "Groene Kick". Dit aantal bewijst dat het milieu-bewustzijn van de automobilisten toeneemt. Momenteel wordt de actie "De Groene Kick laat het milieu niet in de kou staan" gevoerd, omdat het vooral ook 's winters van belang is dat iedereen rijdt met een correct afgestelde motor", aldus Jos Pullens, rayonadviseur bij de Stichting Veiligheidsinspecties WN, een samenwerkingsverband tussen Veilig Verkeer Nederland en de BOVAG. Pullens vindt overigens dat auto's naast de jaarlijkse APK, toch bij iedere grote grote beurt, tenminste ook ééns per jaar, een Groene Kick moeten krijgen. Bij een APK kijkt men naar minimum-eisen. Bij een grote beurt met Groene Kick wordt er voor ge zorgd dat de auto er - ook vanuit milieu-oogpunt - tot aan de volgende onderhoudsbeurt weer tegen kan. Mits tussentijds alle voorgeschreven beur ten worden uitgevoerd." Door zijn functie is Pullens goed op de hoogte met de stand van zaken aan het milieufront: "Er worden in ons land momenteel vrijwel uitsluitend "schone" auto's verkocht, uitgerust met een ge regelde katalysator. Alleen regelmatige controle kan uitwijzen of de auto ook na verloop van tijd nog voldoet aan de milieu-eisen. We nemen hierbij de fa- brieksspecificaties als maatstaf. Wan neer de motor is afgesteld volgens deze specificaties is de uitstoot van schadelijke stoffen zo laag mogelijk. Ook het tijdig vervangen van bougies en luchtfilter werkt mee om de motor beter te laten functioneren. Bijkomend voordeel is dat zo'n optimaal afgestel de motor ook zuiniger is. Slecht afge stelde motoren verbruiken meer brandstof en belasten het milieu onno dig." "Vrijwel alle auto's van de laatste jaar gangen bezitten een katalysator. Om trent dit "reinigingsapparaat" leven wat misverstanden. Veel mensen denken dat zo'n apparaat zaligmakend is; toch is de aanwezigheid van een katalysa tor en het daarmee samenhangende gebruik van loodvrije benzine nog geen garantie voor "schoon" autorij den. Juist bij een ongeregelde kataly sator luistert de motorafstelling heel nauw. Een slechte motorafstelling kan allerlei oorzaken hebben, die je slechts kunt constateren als je regelmatig de milieu-aspecten van de auto laat con troleren. Veel automobilisten menen overigens dat een nieuwe auto geen "Groene Kick" nodig heeft. Dit is een misver stand. Door allerlei omstandigheden kan het gebeuren dat nieuwe auto's niet optimaal zijn afgesteld. Gewoon in het dagelijks gebruik kan de motor geleidelijk aan al een minder schone afstelling krijgen. Daarom is bij alle auto's periodiek onderhoud met een "Groene Kick" noodzakelijk." "Bij de "Groene Kick" wordt de auto, naast talrijke veiligheidspunten, ook op milieu-aspecten nagelopen. Zo wordt de stationaire loop van de motor ge controleerd. Voor een gunstige uitlaat gasemissie is een correcte afstelling hiervan noodzakelijk. Ook de werking van de katalysator wordt gecheckt. Bij katalysatormotoren wordt het uit laatsysteem gecontroleerd op lood- sporen. Loodhoudende benzine "ver giftigt" de katalysator, waardoor hij niet of nauwelijks werkt. Loodsporen kunnen ook een aanwijzing vormen om de lambda-sonde te controleren. Deze 'voeler' meet de samenstelling Stichting Vfeiligheidsinspecties VVN van de uitlaatgassen en regelt aan de hand hiervan de brandstofinspuiting. Tevens wordt er bij de Groene Kick aandacht besteed aan eventuele olie lekkage bij de stuurinrichting, schok dempers of het remsysteem. En er wordt gelet op andere lekkages, zoals bij het brandstofcircuit, uitlaatsysteem en accu. Zeker in de winter is het zinvol te zorgen voor een goed onderhouden auto met een juiste motorafstelling. Onder het motto "De Groene Kick laat het milieu niet in de kou staan" atten deren de BOVAG-autobedrijven auto rijdend Nederland op de mogelijkheid om de auto het milieu zo weinig mo gelijk te laten belasten. Duizenden BOVAG-autobedrijven bieden de "Groene Kick" aan samen met de grote onderhoudsbeurt. MILIEUKEURING De afgelopen jaren was er veel te doen over een nieuwe milieukeu ring voor personenauto's "die er aan zat te komen". De laatste tijd hoor je daar weinig meer over. Wat is er aan de hand? Is de nieuwe milieukeuring nu niet meer nodig? De overheid heeft in 1990 besloten dat een milieukeuring voor personenauto's wel degelijk nodig is. Dat betekent niet dat hiervoor een nieuw keuringsysteem moest worden ontwikkeld. Men besloot namelijk aansluiting te zoeken bij een bestaand systeem: de APK. De APK-keuring, die wordt uitgevoerd door ANWB technostations, keuring stations van de Rijksdienst voor het Onder het motto "De Groene Kick laat het milieu niet in de kou staan" roepen de BOVAG-autobedrijven de automobilisten op om deze winter hun auto te laten inspecteren op veiligheids- en milieu-aspecten. Automobilisten vinden deze nuttige service terug op de voorruit in de vorm van de bekende krul van de Veiligheidsinspecties WN, aldus Jos Pullens. Wegverkeer en duizenden (BOVAG)au- tobedrijven, heeft zich per slot van rekening de laatste jaren al bewezen. Het is een goed en overzichtelijk op gezet systeem van hoge kwaliteit; on der andere dankzij vakbekwame APK-keurmeesters en goed uitgevoer de steeksproefgewijze controles van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Het inpassen van de nieuwe milieu-ei sen binnen de bestaande APK-keuring heeft grote voordelen. Als eerste na tuurlijk dat er nog slechts ééns per jaar een verplichte keuring behoeft te worden uitgevoerd, die nu zowel de verkeersveiligheid als de milieu-aspec ten van de aulp controleert. Stelt u zich eens voor dat, als de milieukeu ring niet in de APK was opgenomen, elke auto ouder dan drie jaar voortaan twee keer per jaar een verplichte keu ring moest ondergaan! De automobilist is zijn auto nu niet vaker kwijt, hoeft maar één keer een keuringstarief te betalen en kan in feite beide keurin gen, desgewenst, samen met een gro te onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Dit spaart nog meer tijd en geld. Want de BOVAG-bedrijven hebben besloten dat, ondanks het feit dat de APK-mi- lieukeuring wat duurder is geworden 92,40 incl. BTW), bij een grote beurt de keuring toch gratis wordt gedaan. "Hoewel het autogebruik zo op het oog steeds gewoner lijkt te worden, eist het milieu van ons dat we die auto niet meer zo vanzelfsprekend gebruiken". Minister Alders van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer zegt dat met veel nadruk. In het Nationaal Milieubeleids Plan (NMP) staat te lezen dat de overheid ernaar streeft de verdere groei van het autogebruik te beperken tot zo'n 35% tot aan het jaar 2010. Zonder een dergelijk beleid zou de automobiliteit met maar liefst 70% toenemen. "Door de groei van het autogebruik wordt de milieuwinst, die we boeken door de auto met katalysator, grotendeels teniet gedaan. Deze 'schonere' auto's stoten weliswaar veel minder schadelijke uitlaatgassen uit, maar als er steeds meer auto's komen, neemt dat effect natuurlijk af'. Uit onderzoek blijkt dat de meeste auto's met een geregelde katalysator goed voldoen aan de eisen, die wor den gesteld in de stimuleringsregeling voor 'schone' auto's. Sommige auto's zitten zelfs aanzienlijk onder de gestel de eisen. "Daarom volg ik met belang stelling de inspanningen van de auto industrie, die er onder meer op gericht zijn de auto's steeds schoner te ma ken. Zowel qua brandstofgebruik en uitlaatgas-eisen, als wat betreft mate rialen, waarmee de hedendaagse auto wordt gemaakt. Het zo milieu-verant woord mogelijk slopen en het herge bruik van de verschillende onderdelen krijgt gelukkig steeds meer aandacht", aldus de bewindsman. Hij vervolgt: "De branche-organisatie BOVAG heeft, in overleg met mijn ministerie, als één van de eerste een intern milieuzorgsysteem voor autobe drijven ontwikkeld. Dit wordt nu inge voerd. Het moet er voor zorgen dat de in het NMP gestelde doelen daadwer kelijk worden gerealiseerd. De bedrijven accepteren hiermee ook een verantwoordelijkheid bij het on derhoud en de reparatie van auto's. Want met eisen stellen alleen komen we er niet. We moeten zorgen dat ook in de praktijk aan deze eisen wordt voldaan, zodat het milieu zo min mo gelijk wordt belast." Een goed voorbeeld is het verrichten van APK-keuringen. Alders: "De beurt is nu aan de automobilist. Sinds sep tember 1991 is in de APK-keuring ook een milieukeuring opgenomen. Bij au to's ouder dan drie jaar wordt zo de uitstoot van milieugevaarlijke uitlaat gassen gecontroleerd. Voor auto's jonger dan drie jaar kan dat via de vrijwillige milieukeuring". Hierbij doelt hij op de in 1989 door de Stichting WN Veiligheidsinspecties in het leven geroepen 'Groene Kick', die bestaat uit een veiligheids- en milieu inspectie. Deze 'Groene Kick' kan plaats vinden bij een grote-, winter- of vakantiebeurt. Inmiddels hebben al meer dan drie miljoen auto's een vrij willige 'Groene Kick' ondergaan bij de ruim 5.000 BOVAG-autobedrijven. Alders: "De keuring moet er voor zor gen dat de auto van jongsaf aan voldoet aan de milieunormen. Natuur lijk is dit slechts één controle-moment Minister Hans Alders van Milieube heer benadrukt dat de slogan "een beter milieu begint bij jezelf ook geldt voor automobilisten. per jaar. Ik zou het dan ook toejuichen als automobilisten vaker controleren of hun motor nog wel zo schoon mogelijk staat afgesteld. Ook hier geldt de slogan: een beter milieu begint bij jezelf. Bovendien is het niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor de portemonnee, want een goed afge stelde motor verbruikt minder brand stof. Het enige dat wel moet worden be taald zijn de "afmeldkosten" ad 8,90. Bij de "milieu-APK" worden uiteraard alle verkeersveiligheidspunten van de auto, zoals dat al sinds 1985 wordt gedaan, gecontroleerd. Evenals een reeks milieu-aspecten, zoals controle op lekkages van vloeistoffen en gas sen. Nieuw zijn de eisen, die aan uitlaatgassen worden gesteld. Tot september 1990 mocht er maximaal 4,5% koolmonoxyde (CO) in de uit laatgassen zitten. Die algemene eis is vervangen door specifieke eisen per autotype. Voor iedere auto is een ma ximaal CO-percentage vastgesteld bij een voorgeschreven toerental. De technische ontwikkeling van de auto maakt het immers mogelijk dat de meeste auto's veel milieu-vriendelijker kunnen worden afgesteld. Voor een goed onderhouden, redelijk moderne auto geldt doorgaans een waarde van 1 2%. Met de nieuwe APK-eisen worden auto's dus wat strenger op de uitlaatgassamenstelling beoordeeld. Dat is maar goed ook. Want als de auto's beter kunnen, waarom zouden we dan met minder genoegen nemen? De nieuwe milieu-eisen gelden voor alle auto's die APK-plichtig zijn, dus personenauto's en lichte bedrijfswa gens tot maximaal 3500 kg toelaat baar totaalgewicht. Voor een aantal categorieën gelden de eisen niet. Voor auto's gebouwd vóór 1974 geldt hele maal geen eis. Voor auto's gebouwd tussen 1 januari 1974 en 1 januari 1980 en voor auto's die op LPG rijden, blijft het "oude" CO-percentage van maximaal 4,5% gehandhaafd. Voor wagens met een geregelde driewegka talysator, in gebruik sinds 1986, geldt een limiet van 0,5%. Auto's met een dieselmotor zijn ook vrijgesteld. Er wordt nog gezocht naar een geschikte meetmethode van deze uitlaatgassen. Vanaf 1994 moeten overigens alle per sonenauto's binnen de EG verplicht jaarlijks een APK-keuring ondergaan. Op dit moment kennen nog niet alle lidstaten die verplichting. En er zijn nogal wat verschillen in procedures en uitvoering. Alom wordt echter ver wacht dat de EG minimum-eisen zal uitvaardigen waaraan de Nederlandse APK ruimschoots voldoet. Vanuit de EG hoeven we dus geen APK-veran- deringen in ons land te verwachten. Wel wordt er in Nederland samen met enkele andere lidstaten gestudeerd op mogelijke verdere aanpassingen en aanscherpingen van de eisen, bijvoor beeld voor dieselauto's.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1992 | | pagina 6