VIJFDAAGS FIETSPARADIJS Fiets Rai92 FietsRAI 92 toont ook lichte gemotoriseerde tweewielers FIETSVAKANTIES?! SOORTEN EN MATEN it Batavus Raleigh R.I.H. Djerba BOSMAN TWEEWIELERS, TREKKING ol HYBRIDE FIETSEN MARTIEN HOEBE FIETSEN GIANT FIETS VAN HET JAAR 92 BOERSEN, Gazelle maakt fietsen leuker! MIX VAN RACEFIETS EN ATB tóf* Westerweg 295, Heiloo,Tel. 331241. MODESHOWS FIETSVAKANTIEMARKT 21/22/23 februari 1992 Amsterdam MINI-WIELERBAAN SEX-APPEAL SCOOTERS PIONIERSROL Stationsweg 2, 1851 LK Heiloo, Tel. 072-335596. Frisse lucht en veel groen, ledereen geeft gelukkig steeds meer om 'n schoon milieu. En dat begint bij jezelf. Pak dus wat vaker de fiets. Fiets jezelf gezond op je eigen Gazelle! Stationsweg 79, 1851 IJ Heiloo Herdenking februaristaking '41 Hulp aan Roemenië Postzegels verzamelen PAGINA 14 UITKIJKPOST 19 FEBRUARI 1992 F iets RAI 92: Tijdens FietsRAI 92 wordt de Amsterdamse RAI van vrijdag 21 tot en met dinsdag 25 februari 1992 omgetoverd tot een fietsparadijs. Het Europa-complex is gevuld met het laatste nieuws op tweewiélerge- bied. Het publiek kan er terecht van vrijdag 21 februari t/m zondag 23 februari van 10-17 uur. Voor de vakhandel is de beurs geopend op maandag 24 en dinsdag 25 februari. Naast de presentatie van een rijk aanbod aan fietsen, brommers en toebehoren vinden er op FietsRAI 92 talrijke evenementen plaats. Vrijdag 21 en zaterdag 22 februari wor den er ATB-demonstraties gegeven. Hierbij kan het publiek zelf een ATB- fiets uitproberen op de speciale ATB- baan. Op zondag 23 februari worden de RAI Indoor ATB- kampioenschappen verreden. Op een speciaal aangelegde ATB-baan strijden bekende Nederland se ATB-rijders om dit kampioenschap. Op de FietsRAI 92 laat het Fietsmu seum Velorama een collectie tricycles (driewielers) uit de vorige eeuw zien. Tevens wordt een verzameling van futu ristische fietsen getoond, zoals twee- en driewielige ligfietsen en overdekte twee- en driewielige fietsen. Ook geeft de beurs een overzicht van de populair ste bromfietsen uit de jaren '50, '60 en '70. Op de FietsRAI 92 vinden dagelijks enkele modeshows plaats in het spe ciale Modetheater, zodat de bezoekers op de hoogte zijn van de laatste trends op fietskledinggebied. Wat komt er bij kijken om een fiets te maken? Op de FietsRAI 92 lichten ver schillende makers een tip van de sluier en geven demonstraties van onder meer handmatig wielen vlechten, ma chinaal wielen vlechten, het produceren van zadels en spatborden. Sinds 1982 is Jan Oskam de wereldre cordhouder wielen vlechten. Niemand heeft sindsdien zijn prestatie kunnen evenaren. Tijdens de FietsRAI 92 doet Jan Oskam een poging zijn eigen re cord te verbeteren. Op de FietsRAI 92 wordt de veiligheid van de bromfietser in het verkeer bena drukt. Door goed op de hoogte te zijn van de verkeersregels, vergroot je de veiligheid. Een aantal school-kinderen leert via wedstrijden, spelletjes en quiz zen zich in het verkeer te gedragen en om te gaan met de nieuwe verkeersre gels met name gericht op bromfietsen. In de Europahal staat een miniatuur wielerbaan. Op deze baan bevindt zich een viertal mini-rennertjes die door acht racefietsen op standaard (hometrainers) worden voortbewogen. De baan biedt de mogelijkheid tot het houden van individuele puntenwedstrij- den (4 renners), punten wedstrijden voor koppels (4x2 renners), Australische ach tervolging, klassementswedstrijden, af valrace en wedstrijden over diverse af standen zoals 250, 500, 750 en 1.000 meter, maar ook langere afstanden. Bij grote belangstelling kunnen er wedstrij den georganiseerd worden voor ge- trainden, maar ook ongetrainden niet een indeling in leeftijdscategorieën. Na iedere wedstrijd ontvangen de renners een certificaat met daarop de gereden prestaties. De toegangsprijs is 12,50 p.p. Voor houders van een PAS-65, jongeren van 4 t/m 11 jaar onder geleide, alsmede voor groepsbezoek (minimaal 20 perso nen) mits tevoren schriftelijk aange vraagd, 7,50. De geldigheid van het entreebiljet ver valt bij het verlaten van het gebouw. Voor bezoekers die per trein komen, geldt een aantrekkelijke Trein- Toe gangsregeling. HTBRIDE-iCIS: Fietsen is zowel life-style als gezond verstand. Zodra rede en emotie samen gaan, zijn wij Nederlanders vaak wel overtuigd van het nut van een bepaald produkt Dat geldt thans bij uitstek voor de fiets. De fiets is helemaal in en komt in 1992 nog meer aan de orde. Daarnaast is de fiets, door het life-style imago, van een saaie grijze muis veranderd in een leuk, modem, opvallend en tot de verbeelding sprekend produkt Fietsen zijn hebbedingen geworden. Afgelopen jaar traden grote verschuivin gen op de fietsenmarkt op. De ATB, die zoveel vemieuwends en positiefs aan het imago van de fiets heeft bijgedra gen, maakt pas op de plaats. In de toekomst verschuift de aandacht naar de extra comfort biedende hybride fiets met een mix van race- en ATB-eigen- schappen. De hybride-fiets paart het sportieve en snelle van de racefiets en het veelzijdi ge van de randonneurfiets aan het comfort en het moderne uiterlijk van de ATB en het nut van de stadsfiets. De nieuwste generatie hybride-fietsen is een kruising tussen racefiets en ATB en sluit hiermee beter aan bij de smaak- van het publiek dat een aantrekkelijke, veelzijdige toerfiets zoekt. De hybride fiets oogt on-Nederlands, maar is in wezen puur Nederlands. All-rounder kan niet! De hybride (het Latijnse begrip voor bastaard) is een 'kruisbestuiving' waar bij de beste eigenschappen van de racefiets en de ATB zijn gekoppeld. Het comfortabele karakter van de hybride fiets zit in het gebruik van brede 28" banden, die qua breedte het midden houden tussen race- en ATB-banden. Comfort ontstaat ook door de geome trie van de fiets, die voor de berijder een 'recht-op' zitpositie geeft, en het brede, vlakke ATB-stuur met schakel en rem-instrumentarium onder handbe reik. De spreiding van de 21 versnellingen is ruimschoots voldoende voor $lle denk bare typen van fietsgebruik: utilitair, toeren, trimmen, randonneur-vakanties en zelfs sportieve ritten in het terrein. De hybride fiets is in sportuitvoering (zonder dragers, spatborden en verlich ting) verkrijgbaar, maar ook aangekleed. Het stuurkarakter van de hybride is stabiel en rustig. De framebouw is iets robuuster dan bij de racefiets maar niet oversized zoals bij de ATB. Daarom zal de hybride bij het grote publiek ook meer sex-appeal hebben. |rm f I \vil FietsRAI 92 biedt het laatste nieuws op het gebied van fietsenbrommers en toebehoren onder één dak en omlijst door talrijke evenementen. Naast de allernieuwste mountain-bikes, racefietsen of speciaal voor fietsvakanties ontwikkelde modellen, zijn er op de FietsRAI 92 ook lichte gemotoriseerde tweewielers te zien. Dit segment omvat niet alleen de brommer, maar kent tegenwoordig veel verschijningsvor men. Daarbij verheugen de snorfiets en de scooter zich in een stijgende populariteit. De laatste jaren is de verkoop van snorfietsen enorm gegroeid. In 1991 overtrof de afzet van deze lichte gemo toriseerde tweewielers zelfs die van de bromfiets. Bij de circa 70.000 lichte gemotoriseerde tweewielers, die vorig jaar werden verkocht, zaten zo'n 40.000 snorfietsen. Die grote verkoop dankt de snorfiets vooral aan het feit dat hij zonder helm kan worden bereden. Daarbij gelden wel een beperkte top snelheid: een snorfiets mag maximaal 25 km/u rijden. Vooral de handige gebruikseigenschap pen van de snorfiets heffen het nadeel van beperkte topsnelheid op. Het is echt een vervoermiddel voor in de stad of voor de korte afstand. Geen wonder dat de meest verkochte snorfietsen in feite fietsen met hulpmotor zijn. Zo'n vijf jaar geleden introduceerde de Neder landse fabrikant Sparta zo'n fiets met hulpmotortje. Dat was de Spartamet, ofwel de 'f iets-met-iets'. Sindsdien heeft de verkoop van dit eigenzinnige vervoermiddel een enorme opgang be leefd. Tijdens de FietsRAI 92 wordt de nieuwste uitvoering - met elektrisch startsysteem - van de Spartamet geïn troduceerd. Snorfietsen zijn er ook in uitvoeringen, die rechtstreeks zijn afgeleid van be staande bromfiets-modellen. De fabri kanten van lichte gemotoriseerde twee wielers hebben voor deze modellen het motorvermogen wat teruggeschroefd. Dit type snorfiets is erg in trek bij jongeren. Bij de lichte gemotoriseerde tweewie lers op de FietsRAI 92 vallen ook de scooters op. Kijkend naar de fors groeiende verkoopcijfers van dit ver voermiddel, is duidelijk dat de scooter thans zijn come-back viert. Na de jaren '60 toen er talloze rondreden, is de scooter terug van weggeweest. Dit is te danken aan het feit, dat men zonder rijbewijs een bromfietsscooter - ook wel Bromscooter genoemd - kan berijden. Er zijn zelfs modellen waarop het dra gen van een helm niet verplicht is. Bij deze 'snorfietsscooters" (ook wel "snorscooters" genaamd) is de topsnel heid beperkt tot 25 km/u. De tweede-jeugd van de scooter is een gevolg van de vele nieuwe modellen. Japanse fabrikanten als Honda, Suzuki, Yamaha en Europese merken als Piag- gio, Benelli en Peugeot hebben de aloude scooter in een ultra-modem jas je gestoken. Tevens zijn de techniek en praktische bruikbaarheid van de scooter flink verbeterd. Uitgangspunt van de fabrikanten was het gebruik van de scooter in druk stadsverkeer. Daar staat hij dan ook zijn mannetje. Mede door de eenvoudige bediening (gasgeven en remmen) en de ruime bagagemogelijkheden. Bovendien biedt de scooter met zijn beplating veel bescherming tegen regen. Daarnaast springen brom- en snorscooters ook nog eens zuinig om met brandstof en zijn ze betaalbaar geprijsd. Met deze eigenschappen is het dus niet vreemd dat de scooter nu zijn come back viert. Tijdens de FietsRAI 92 zullen de scooters, bromscooters en snor scooters dan ook volop aandacht trek ken tussen de véle glimmend gepoetste rijwielen. "Ik ben op fietsvakantie geweest", klinkt het steeds vaker, Tien jaar geleden zou menigeen z'n wenkbrauwen fronsen bij het horen van zo'n opmerking, nu knikt men instemmend alsof het de normaalste zaak van de wereld is= Kennelijk heeft het begrip "fietsvakantie" voor de Nederlander in het afgelopen decennium een vertrouwde klank gekregen. Fietsvakanties zijn er in soorten en maten: tochten met dagafstanden van 25 km of 225 km, hotel of kampeer, begeleid of onbegeleid, in zomer of winter, met bagagetransport of zonder, individueel of met een groep; het Drent se weekend kwam al ter sprake, maar wat dacht u van twee weken langs de kastelen van de Loire, een ATB-tocht door de Sahara of een trektocht door China? De mogelijkheden zijn enorm. Leeftijdgebonden? Een echtpaar van 72 jaar op kampeertocht door Toscane komt evenzeer voor als een 23-jarige sportieveling die de Mont Ventoux wil bedwingen. Er zijn ook speciale vakan ties voor ouders met kinderen. Een groot verschil in fietsvakantie is of je alles op eigen houtje uitzoekt of een kant en klaar pakket bij een reisorgani satie boekt. Uit onderzoek blijkt dat er jaarlijks (in binnen- en buitenland) zo'n 300.000 fietsvakanties worden gemaakt waarvan 10 a 15 pet georganiseerd. Hiermee komen we terecht bij de reis organisatie. Samenhangend met de groeiende belangstelling voor fiets- -vakanties zijn er reisorganisaties ont staan die dergelijke vakanties organise ren en aanbieden. Tijdens de FietsRAI 92 presenteert een aantal reisorgani saties hun fietsvakantie-programmè's binnen en buiten Europa. Van groot belang voor de ontwikkeling van fietsvakanties zijn natuurlijk ook de fietsenindustrie en aanverwante bedrij ven. Race- en sportfiets, ATB en hybri- defiets, fietskar en lichtgewicht tent, fietskleding voor zomer en winter, alle bevorderen het recreatieve gebruik van de fiets. Overigens vervult Nederland een pio niersrol op het gebied van die fiets vakanties. Zoals men tien jaar geleden hier wel z'n wenkbrauwen fronste, zo gebeurde dat tot voor kort in het bui tenland. Maar er worden nu ook daar steeds meer fietsvakanties ondernomen en vele buitenlanders komen ook naar Nederland om hun (eerste) fietsvakantie te beleven. "Ik voel me moe, maar kiplekker", zegt de vrouw die zojuist een tweeweekse hoteltocht door het cultuurgebied van het oude Griekenland had beëindigd. Deze beleving is kenmerkend voor fiets- vakantiegangers. Of je nu 25 km per dag fietst of 225 km aflegt, juist door lichamelijke inspanning en de unieke manier waarop je je (vreemde) omge ving beleeft, ervaar je ontspanning die een grote voldoening geeft, ja zelfs verslavend werkt. Bent u al op fiets vakantie geweest? Off. Gazelle-dealer Gazelle fietsen rijden op Vredestein banden. Cadex CFM 3 HEILOO - Op 25 februari 1941 legden meer dan 300.000 mensen in ons land het werk neer. Aanleiding hiertoe was de deportatie van de joodse bevolking door de Nazi's. Communisten speelden een vooraanstaande rol in de organisa tie van de staking. Jaarlijks wordt deze belangrijke verzetsdaad herdacht met een défilé langs het monument van de Dokwerker te Amsterdam. Het VCN- Partij van Communisten in Nederland afdeling Heiloo roept u op hieraan deel te nemen. Naast het levend houden van de herin nering aan de strijd tegen de fascistische bezetter is de herdenking van de Febru aristaking ook een blijk van protest te gen de huidige vormen van racisme, anti-semitisme en vreemdelingenhaat. De herdenking heeft nu, ruim vijftig jaar later, niets aan belang ingeboet. We moeten zeer waakzaam zijn tegen het steeds meer oplevende fascisme en racisme en dit daadwerkelijk bestrijden. In ons land en naburige landen winnen gevaarlijke nationalistische denkbeel den snel terrein. We kennen de grote stemmenwinst van extreem rechtse par tijen zoals in Frankrijk en België, en de aanslagen van neo-nazistische knok ploegen op mensen in Duitsland. Ook in ons land hebben de afbraak van de sociale voorzieningen, de steeds gro ter wordende werkloosheid en de ver paupering van wijken in de grote steden tot een klimaat geleid waarin fascisten met demagogische leuzen aanhang win nen. Krachtige bestrijding en een ver bod van racistische en fascistische organisaties zijn nodig, en discrimine rende wetten en maatregelen die vreem delingenhaat aanwakkeren en fascisten in de kaart spelen, moeten verdwijnen. Défilé Dokwerker op dinsdag 25 febru ari. Plaats: Jozef Daniël Meyerplein. Van Centraal Station per metro, halte Waterlooplein. Aanvang: 17.00 uur. Voor verdere inlichtingen: 072-338640 of 334588. HEILOO - De nood is hoog in Roeme nië! Juist in de wintermaanden hebben zij hulp nodig. De KICI (Kleding Inza meling Charitatieve Instellingen) draagt ook zijn steentje bij, maar zij rekenen daarbij wel op het publiek en willen véél zakken met kleding ophalen in de ge meente Heiloo. Dit gebeurt op donder dag 27 februari. De bewoners worden verzocht de zak met kleding vóór 9.00 uur buiten te ze- ten. Men kan die dag niet alleen alle overtollige kleding kwijt, maar ook beddegoed en aan elkaar gebonden schoeisel. Gordijnen zijn ook welkom. Het is zeer beslist niet de bedoeling ver sleten textiel in vuile staat in de zak te stoppen, wanneer men de kleding alvo rens in de zak te stoppen laat stomen of wast, dan doet men een extra goede daad! Wanneer men geen kleding heeft aan te bieden, kan men toch helpen, door een bijdrage te storten op giro 3367600 t.n.v. de Stichting K.I.C.I. in Den Haag, Nassau Zuilensteinstraat 9, tele foon 070-3245467. Naast de hulp aan Roemenië vergeten wij onze beide oude doelgroepen niet: uit de opbrengst van de gevulde zakken worden ook de Stichting Hulp aan Landgenoten in Indonesië en de Stich ting Nederland-Lesotho gesteund. In Indonesië worden 1370 gezinnen (4000 personen) met een maandelijkse gift ge holpen. Het zijn families, die tussen wal en schip zijn geraakt en geen Neder lands paspoort meer bezitten. De Stich ting Nederland-Lesotho houdt zich bezig met kleinschalige ontwikke lingsprojecten in dit Afrikaans Konink: rijk. ALKMAAR - Het verzamelen van post zegels is een leuke en boeiende hobby. Het is meer dan alleen zegels in een al bum stoppen, er zit veel meer aan vast. Denk maar eens aan tandingen, water merken, posttarieven enzovoort. In Alkmaar bestaat al meer dan 55 jaar een afdeling van de Nederlandse Vereni ging van Pcfstzegel Verzamelaars. Als u daar lid van bent ontvangt u het maand blad Philatelie, en het eigen contactblad en doet u mee aan de rondzendingen. Op de bijeenkomsten, iedere eerste vrij dag van de maand in de zaal van het PCC aan de Fabritiusstraat in Alkmaa- ar (De Hoef), ontmoet u honderden le den. Daar kunt u contacten leggen en meedoen met een veiling en een gratis verloting. Voor meer informatie kunt u bellen met de ledenadministratie: 072- 611298.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1992 | | pagina 14