VIJFDAAGS FIETSPARADIJS
Fiets
Rai92
FietsRAI 92 toont ook lichte
gemotoriseerde tweewielers
FIETSVAKANTIES?!
SOORTEN EN MATEN
it
Batavus
Raleigh
R.I.H.
Djerba
BOSMAN TWEEWIELERS,
TREKKING ol
HYBRIDE FIETSEN
MARTIEN HOEBE
FIETSEN
GIANT
FIETS VAN HET
JAAR 92
BOERSEN,
Gazelle maakt
fietsen leuker!
MIX VAN
RACEFIETS EN ATB
tóf*
Westerweg 295, Heiloo,Tel. 331241.
MODESHOWS
FIETSVAKANTIEMARKT
21/22/23 februari 1992
Amsterdam
MINI-WIELERBAAN
SEX-APPEAL
SCOOTERS
PIONIERSROL
Stationsweg 2,
1851 LK Heiloo,
Tel. 072-335596.
Frisse lucht en veel groen,
ledereen geeft gelukkig steeds
meer om 'n schoon milieu.
En dat begint bij jezelf.
Pak dus wat vaker de fiets.
Fiets jezelf gezond op
je eigen Gazelle!
Stationsweg 79,
1851 IJ Heiloo
Herdenking februaristaking '41
Hulp aan Roemenië
Postzegels verzamelen
PAGINA 14
UITKIJKPOST 19 FEBRUARI 1992
F iets RAI 92:
Tijdens FietsRAI 92 wordt de Amsterdamse RAI van vrijdag 21 tot en
met dinsdag 25 februari 1992 omgetoverd tot een fietsparadijs. Het
Europa-complex is gevuld met het laatste nieuws op tweewiélerge-
bied. Het publiek kan er terecht van vrijdag 21 februari t/m zondag 23
februari van 10-17 uur. Voor de vakhandel is de beurs geopend op
maandag 24 en dinsdag 25 februari. Naast de presentatie van een rijk
aanbod aan fietsen, brommers en toebehoren vinden er op FietsRAI
92 talrijke evenementen plaats.
Vrijdag 21 en zaterdag 22 februari wor
den er ATB-demonstraties gegeven.
Hierbij kan het publiek zelf een ATB-
fiets uitproberen op de speciale ATB-
baan. Op zondag 23 februari worden
de RAI Indoor ATB- kampioenschappen
verreden. Op een speciaal aangelegde
ATB-baan strijden bekende Nederland
se ATB-rijders om dit kampioenschap.
Op de FietsRAI 92 laat het Fietsmu
seum Velorama een collectie tricycles
(driewielers) uit de vorige eeuw zien.
Tevens wordt een verzameling van futu
ristische fietsen getoond, zoals twee-
en driewielige ligfietsen en overdekte
twee- en driewielige fietsen. Ook geeft
de beurs een overzicht van de populair
ste bromfietsen uit de jaren '50, '60 en
'70.
Op de FietsRAI 92 vinden dagelijks
enkele modeshows plaats in het spe
ciale Modetheater, zodat de bezoekers
op de hoogte zijn van de laatste trends
op fietskledinggebied.
Wat komt er bij kijken om een fiets te
maken? Op de FietsRAI 92 lichten ver
schillende makers een tip van de sluier
en geven demonstraties van onder
meer handmatig wielen vlechten, ma
chinaal wielen vlechten, het produceren
van zadels en spatborden.
Sinds 1982 is Jan Oskam de wereldre
cordhouder wielen vlechten. Niemand
heeft sindsdien zijn prestatie kunnen
evenaren. Tijdens de FietsRAI 92 doet
Jan Oskam een poging zijn eigen re
cord te verbeteren.
Op de FietsRAI 92 wordt de veiligheid
van de bromfietser in het verkeer bena
drukt. Door goed op de hoogte te zijn
van de verkeersregels, vergroot je de
veiligheid. Een aantal school-kinderen
leert via wedstrijden, spelletjes en quiz
zen zich in het verkeer te gedragen en
om te gaan met de nieuwe verkeersre
gels met name gericht op bromfietsen.
In de Europahal staat een miniatuur
wielerbaan. Op deze baan bevindt zich
een viertal mini-rennertjes die door acht
racefietsen op standaard (hometrainers)
worden voortbewogen.
De baan biedt de mogelijkheid tot het
houden van individuele puntenwedstrij-
den (4 renners), punten wedstrijden voor
koppels (4x2 renners), Australische ach
tervolging, klassementswedstrijden, af
valrace en wedstrijden over diverse af
standen zoals 250, 500, 750 en 1.000
meter, maar ook langere afstanden. Bij
grote belangstelling kunnen er wedstrij
den georganiseerd worden voor ge-
trainden, maar ook ongetrainden niet
een indeling in leeftijdscategorieën. Na
iedere wedstrijd ontvangen de renners
een certificaat met daarop de gereden
prestaties.
De toegangsprijs is 12,50 p.p. Voor
houders van een PAS-65, jongeren van
4 t/m 11 jaar onder geleide, alsmede
voor groepsbezoek (minimaal 20 perso
nen) mits tevoren schriftelijk aange
vraagd, 7,50.
De geldigheid van het entreebiljet ver
valt bij het verlaten van het gebouw.
Voor bezoekers die per trein komen,
geldt een aantrekkelijke Trein- Toe
gangsregeling.
HTBRIDE-iCIS:
Fietsen is zowel life-style als gezond verstand. Zodra rede en emotie
samen gaan, zijn wij Nederlanders vaak wel overtuigd van het nut van
een bepaald produkt Dat geldt thans bij uitstek voor de fiets. De fiets
is helemaal in en komt in 1992 nog meer aan de orde.
Daarnaast is de fiets, door het life-style imago, van een saaie grijze
muis veranderd in een leuk, modem, opvallend en tot de verbeelding
sprekend produkt Fietsen zijn hebbedingen geworden.
Afgelopen jaar traden grote verschuivin
gen op de fietsenmarkt op. De ATB, die
zoveel vemieuwends en positiefs aan
het imago van de fiets heeft bijgedra
gen, maakt pas op de plaats. In de
toekomst verschuift de aandacht naar
de extra comfort biedende hybride fiets
met een mix van race- en ATB-eigen-
schappen.
De hybride-fiets paart het sportieve en
snelle van de racefiets en het veelzijdi
ge van de randonneurfiets aan het
comfort en het moderne uiterlijk van de
ATB en het nut van de stadsfiets. De
nieuwste generatie hybride-fietsen is
een kruising tussen racefiets en ATB en
sluit hiermee beter aan bij de smaak-
van het publiek dat een aantrekkelijke,
veelzijdige toerfiets zoekt. De hybride
fiets oogt on-Nederlands, maar is in
wezen puur Nederlands. All-rounder
kan niet!
De hybride (het Latijnse begrip voor
bastaard) is een 'kruisbestuiving' waar
bij de beste eigenschappen van de
racefiets en de ATB zijn gekoppeld. Het
comfortabele karakter van de hybride
fiets zit in het gebruik van brede 28"
banden, die qua breedte het midden
houden tussen race- en ATB-banden.
Comfort ontstaat ook door de geome
trie van de fiets, die voor de berijder
een 'recht-op' zitpositie geeft, en het
brede, vlakke ATB-stuur met schakel
en rem-instrumentarium onder handbe
reik.
De spreiding van de 21 versnellingen is
ruimschoots voldoende voor $lle denk
bare typen van fietsgebruik: utilitair,
toeren, trimmen, randonneur-vakanties
en zelfs sportieve ritten in het terrein.
De hybride fiets is in sportuitvoering
(zonder dragers, spatborden en verlich
ting) verkrijgbaar, maar ook aangekleed.
Het stuurkarakter van de hybride is
stabiel en rustig. De framebouw is iets
robuuster dan bij de racefiets maar niet
oversized zoals bij de ATB. Daarom zal
de hybride bij het grote publiek ook
meer sex-appeal hebben.
|rm
f I \vil
FietsRAI 92 biedt het laatste nieuws op het gebied van fietsenbrommers en
toebehoren onder één dak en omlijst door talrijke evenementen.
Naast de allernieuwste mountain-bikes, racefietsen of speciaal voor
fietsvakanties ontwikkelde modellen, zijn er op de FietsRAI 92 ook
lichte gemotoriseerde tweewielers te zien. Dit segment omvat niet
alleen de brommer, maar kent tegenwoordig veel verschijningsvor
men. Daarbij verheugen de snorfiets en de scooter zich in een
stijgende populariteit.
De laatste jaren is de verkoop van
snorfietsen enorm gegroeid. In 1991
overtrof de afzet van deze lichte gemo
toriseerde tweewielers zelfs die van de
bromfiets. Bij de circa 70.000 lichte
gemotoriseerde tweewielers, die vorig
jaar werden verkocht, zaten zo'n 40.000
snorfietsen. Die grote verkoop dankt de
snorfiets vooral aan het feit dat hij
zonder helm kan worden bereden.
Daarbij gelden wel een beperkte top
snelheid: een snorfiets mag maximaal
25 km/u rijden.
Vooral de handige gebruikseigenschap
pen van de snorfiets heffen het nadeel
van beperkte topsnelheid op. Het is
echt een vervoermiddel voor in de stad
of voor de korte afstand. Geen wonder
dat de meest verkochte snorfietsen in
feite fietsen met hulpmotor zijn. Zo'n vijf
jaar geleden introduceerde de Neder
landse fabrikant Sparta zo'n fiets met
hulpmotortje. Dat was de Spartamet,
ofwel de 'f iets-met-iets'. Sindsdien
heeft de verkoop van dit eigenzinnige
vervoermiddel een enorme opgang be
leefd. Tijdens de FietsRAI 92 wordt de
nieuwste uitvoering - met elektrisch
startsysteem - van de Spartamet geïn
troduceerd.
Snorfietsen zijn er ook in uitvoeringen,
die rechtstreeks zijn afgeleid van be
staande bromfiets-modellen. De fabri
kanten van lichte gemotoriseerde twee
wielers hebben voor deze modellen het
motorvermogen wat teruggeschroefd.
Dit type snorfiets is erg in trek bij
jongeren.
Bij de lichte gemotoriseerde tweewie
lers op de FietsRAI 92 vallen ook de
scooters op. Kijkend naar de fors
groeiende verkoopcijfers van dit ver
voermiddel, is duidelijk dat de scooter
thans zijn come-back viert. Na de jaren
'60 toen er talloze rondreden, is de
scooter terug van weggeweest. Dit is te
danken aan het feit, dat men zonder
rijbewijs een bromfietsscooter - ook wel
Bromscooter genoemd - kan berijden.
Er zijn zelfs modellen waarop het dra
gen van een helm niet verplicht is. Bij
deze 'snorfietsscooters" (ook wel
"snorscooters" genaamd) is de topsnel
heid beperkt tot 25 km/u.
De tweede-jeugd van de scooter is een
gevolg van de vele nieuwe modellen.
Japanse fabrikanten als Honda, Suzuki,
Yamaha en Europese merken als Piag-
gio, Benelli en Peugeot hebben de
aloude scooter in een ultra-modem jas
je gestoken. Tevens zijn de techniek en
praktische bruikbaarheid van de scooter
flink verbeterd.
Uitgangspunt van de fabrikanten was
het gebruik van de scooter in druk
stadsverkeer. Daar staat hij dan ook zijn
mannetje. Mede door de eenvoudige
bediening (gasgeven en remmen) en de
ruime bagagemogelijkheden. Bovendien
biedt de scooter met zijn beplating veel
bescherming tegen regen. Daarnaast
springen brom- en snorscooters ook
nog eens zuinig om met brandstof en
zijn ze betaalbaar geprijsd.
Met deze eigenschappen is het dus niet
vreemd dat de scooter nu zijn come
back viert. Tijdens de FietsRAI 92 zullen
de scooters, bromscooters en snor
scooters dan ook volop aandacht trek
ken tussen de véle glimmend gepoetste
rijwielen.
"Ik ben op fietsvakantie geweest", klinkt het steeds vaker, Tien jaar
geleden zou menigeen z'n wenkbrauwen fronsen bij het horen van
zo'n opmerking, nu knikt men instemmend alsof het de normaalste
zaak van de wereld is= Kennelijk heeft het begrip "fietsvakantie" voor
de Nederlander in het afgelopen decennium een vertrouwde klank
gekregen.
Fietsvakanties zijn er in soorten en
maten: tochten met dagafstanden van
25 km of 225 km, hotel of kampeer,
begeleid of onbegeleid, in zomer of
winter, met bagagetransport of zonder,
individueel of met een groep; het Drent
se weekend kwam al ter sprake, maar
wat dacht u van twee weken langs de
kastelen van de Loire, een ATB-tocht
door de Sahara of een trektocht door
China? De mogelijkheden zijn enorm.
Leeftijdgebonden? Een echtpaar van 72
jaar op kampeertocht door Toscane
komt evenzeer voor als een 23-jarige
sportieveling die de Mont Ventoux wil
bedwingen. Er zijn ook speciale vakan
ties voor ouders met kinderen.
Een groot verschil in fietsvakantie is of
je alles op eigen houtje uitzoekt of een
kant en klaar pakket bij een reisorgani
satie boekt. Uit onderzoek blijkt dat er
jaarlijks (in binnen- en buitenland) zo'n
300.000 fietsvakanties worden gemaakt
waarvan 10 a 15 pet georganiseerd.
Hiermee komen we terecht bij de reis
organisatie. Samenhangend met de
groeiende belangstelling voor fiets-
-vakanties zijn er reisorganisaties ont
staan die dergelijke vakanties organise
ren en aanbieden. Tijdens de FietsRAI
92 presenteert een aantal reisorgani
saties hun fietsvakantie-programmè's
binnen en buiten Europa.
Van groot belang voor de ontwikkeling
van fietsvakanties zijn natuurlijk ook de
fietsenindustrie en aanverwante bedrij
ven. Race- en sportfiets, ATB en hybri-
defiets, fietskar en lichtgewicht tent,
fietskleding voor zomer en winter, alle
bevorderen het recreatieve gebruik van
de fiets.
Overigens vervult Nederland een pio
niersrol op het gebied van die fiets
vakanties. Zoals men tien jaar geleden
hier wel z'n wenkbrauwen fronste, zo
gebeurde dat tot voor kort in het bui
tenland. Maar er worden nu ook daar
steeds meer fietsvakanties ondernomen
en vele buitenlanders komen ook naar
Nederland om hun (eerste) fietsvakantie
te beleven.
"Ik voel me moe, maar kiplekker", zegt
de vrouw die zojuist een tweeweekse
hoteltocht door het cultuurgebied van
het oude Griekenland had beëindigd.
Deze beleving is kenmerkend voor fiets-
vakantiegangers. Of je nu 25 km per
dag fietst of 225 km aflegt, juist door
lichamelijke inspanning en de unieke
manier waarop je je (vreemde) omge
ving beleeft, ervaar je ontspanning die
een grote voldoening geeft, ja zelfs
verslavend werkt. Bent u al op fiets
vakantie geweest?
Off. Gazelle-dealer Gazelle fietsen rijden op Vredestein banden.
Cadex CFM 3
HEILOO - Op 25 februari 1941 legden
meer dan 300.000 mensen in ons land
het werk neer. Aanleiding hiertoe was
de deportatie van de joodse bevolking
door de Nazi's. Communisten speelden
een vooraanstaande rol in de organisa
tie van de staking. Jaarlijks wordt deze
belangrijke verzetsdaad herdacht met
een défilé langs het monument van de
Dokwerker te Amsterdam. Het VCN-
Partij van Communisten in Nederland
afdeling Heiloo roept u op hieraan deel
te nemen.
Naast het levend houden van de herin
nering aan de strijd tegen de fascistische
bezetter is de herdenking van de Febru
aristaking ook een blijk van protest te
gen de huidige vormen van racisme,
anti-semitisme en vreemdelingenhaat.
De herdenking heeft nu, ruim vijftig
jaar later, niets aan belang ingeboet.
We moeten zeer waakzaam zijn tegen
het steeds meer oplevende fascisme en
racisme en dit daadwerkelijk bestrijden.
In ons land en naburige landen winnen
gevaarlijke nationalistische denkbeel
den snel terrein. We kennen de grote
stemmenwinst van extreem rechtse par
tijen zoals in Frankrijk en België, en de
aanslagen van neo-nazistische knok
ploegen op mensen in Duitsland.
Ook in ons land hebben de afbraak van
de sociale voorzieningen, de steeds gro
ter wordende werkloosheid en de ver
paupering van wijken in de grote steden
tot een klimaat geleid waarin fascisten
met demagogische leuzen aanhang win
nen. Krachtige bestrijding en een ver
bod van racistische en fascistische
organisaties zijn nodig, en discrimine
rende wetten en maatregelen die vreem
delingenhaat aanwakkeren en fascisten
in de kaart spelen, moeten verdwijnen.
Défilé Dokwerker op dinsdag 25 febru
ari. Plaats: Jozef Daniël Meyerplein.
Van Centraal Station per metro, halte
Waterlooplein. Aanvang: 17.00 uur.
Voor verdere inlichtingen: 072-338640
of 334588.
HEILOO - De nood is hoog in Roeme
nië! Juist in de wintermaanden hebben
zij hulp nodig. De KICI (Kleding Inza
meling Charitatieve Instellingen) draagt
ook zijn steentje bij, maar zij rekenen
daarbij wel op het publiek en willen véél
zakken met kleding ophalen in de ge
meente Heiloo. Dit gebeurt op donder
dag 27 februari.
De bewoners worden verzocht de zak
met kleding vóór 9.00 uur buiten te ze-
ten. Men kan die dag niet alleen alle
overtollige kleding kwijt, maar ook
beddegoed en aan elkaar gebonden
schoeisel. Gordijnen zijn ook welkom.
Het is zeer beslist niet de bedoeling ver
sleten textiel in vuile staat in de zak te
stoppen, wanneer men de kleding alvo
rens in de zak te stoppen laat stomen of
wast, dan doet men een extra goede
daad!
Wanneer men geen kleding heeft aan te
bieden, kan men toch helpen, door een
bijdrage te storten op giro 3367600
t.n.v. de Stichting K.I.C.I. in Den
Haag, Nassau Zuilensteinstraat 9, tele
foon 070-3245467.
Naast de hulp aan Roemenië vergeten
wij onze beide oude doelgroepen niet:
uit de opbrengst van de gevulde zakken
worden ook de Stichting Hulp aan
Landgenoten in Indonesië en de Stich
ting Nederland-Lesotho gesteund. In
Indonesië worden 1370 gezinnen (4000
personen) met een maandelijkse gift ge
holpen. Het zijn families, die tussen wal
en schip zijn geraakt en geen Neder
lands paspoort meer bezitten. De Stich
ting Nederland-Lesotho houdt zich
bezig met kleinschalige ontwikke
lingsprojecten in dit Afrikaans Konink:
rijk.
ALKMAAR - Het verzamelen van post
zegels is een leuke en boeiende hobby.
Het is meer dan alleen zegels in een al
bum stoppen, er zit veel meer aan vast.
Denk maar eens aan tandingen, water
merken, posttarieven enzovoort.
In Alkmaar bestaat al meer dan 55 jaar
een afdeling van de Nederlandse Vereni
ging van Pcfstzegel Verzamelaars. Als u
daar lid van bent ontvangt u het maand
blad Philatelie, en het eigen contactblad
en doet u mee aan de rondzendingen.
Op de bijeenkomsten, iedere eerste vrij
dag van de maand in de zaal van het
PCC aan de Fabritiusstraat in Alkmaa-
ar (De Hoef), ontmoet u honderden le
den. Daar kunt u contacten leggen en
meedoen met een veiling en een gratis
verloting. Voor meer informatie kunt u
bellen met de ledenadministratie: 072-
611298.