I
I
Informatierubriek van de gemeente Heiloo
i M
NP P
HEILOO
Raadhuisplein 1 Postbus T 1850 AA Heiloo Openingstijden 8.00 tot 12.30 uur
Heiloo maakt een ver
keersplan
Commissie Financiën
en Personeelszaken
Commissie Milieu en
Edukatie c.a.
niet op 3 maart maar
op 10 maart 1993
Treintaxi
Treintaxi in Heiloo
Ingediende
bouwaanvragen
Commissie Ruimtelijke
Ordening en Volks
huisvesting
Stationsomgeving
Wet Geluidhinder
Expositie in het
gemeentehuis van
Heiloo
Burgerlijke stand
gemeente Heiloo
PAGINA 4
UITKIJKPOST 3 MAART 1993
HERINRICHTINGSPLAN KENNEMERST RAAT WEG
Kennemerstraatweg
Als onderdeel van het opgestelde ver
keersplan is een ontwerp gemaakt voor aan
passing van de Kennemerstraatweg. Deze
drukke weg, die de gemeente van noord
naar zuid doorsnijdt, levert de meeste pro
blemen op met betrekking tot de afwikkeling
van het verkeer. Veel auto's, filevorming,
veel ongelukken en te weinig voorzieningen
voor het veilig oversteken van deze weg zijn
de belangrijkste problemen waarvoor in het
verkeersplan naar mogelijkheden tot verbe
tering is gezocht. Speciaal voor deze weg is
door een verkeersburo een principeplan op
gesteld als eerste uitwerking van het ver
keersplan. Na goedkeuring van dit plan
door de gemeenteraad zal dit als basis die
nen voor alle uit te voeren werken langs de
ze weg in het kader van de
verkeersveiligheid.
Hoofdlijnen van het plan
In de tekst hieronder wordt verwezen naar
de op deze pagina afgedrukte plantekening.
1. Voor het gehele tracé van de Kenne
merstraatweg tussen Limmen en de Tol
weg afdwingen van de verlaging van de
snelheid naar maximaal 50 kilometer
per uur door het aanbrengen van ver
hoogde heuvels (zogenaamde middenge
leiders) in het midden van de weg en
versmalling van de rijbaan.
Voorbeelden hiervan zijn de verhoogde
heuvels tussen Kuillaan en Laan van
Zeeman, tussen Slimpad en Stationsweg
en tussen Hoogelaan en Lage laan en bij
alle aan te passen kruispunten (zie bij
punt 4 en 5 hier onder).
2. Betere accentuering van de grens be
bouwde kom door deze te combineren
met bijvoorbeeld een kruispunt.
3. De aansluitingen van de parallelwegen
op de Kennemerstraatweg worden uitge
voerd als uitrit. Tevens wordt het fietspad
ter plaatse beter geaccentueerd.
4. Bij enkele minder belangrijke zijwegen
worden smalle verhoogde heuvels in het
midden van de weg aangebracht om het
oversteken voor fietsers en voetgangers
veiliger te maken.
Voorbeelden hiervan zijn de kruisingen
met de Nieuwelaan, Lagelaan/Kapellaan,
Warmoezierslaan/Krommelaan en
Spokenboschlaan.
5. Ofj een aantal kruispunten worden bre
de verhoogde heuvels in het midden
van de rijweg aangebracht waardoor een
afslaande auto enige rugdekking krijgt en
tevens een goede oversteekmogelijkheid
wordt geboden voor fietsers en voet
gangers.
Voorbeelden hiervan zijn de kruisingen
bij de Van Foreestlaan, Laan van Zee
man (nieuw kruispunt!), Frederica's Hof
en Ypesteinerlaan noord (voorheen
Oosterzijweg).
Uitvoering
Zoals in eerdere publicaties over dit onder
werp al is aangegeven wordt uitvoering van
deze werken gespreid over een aantal
jaren. Deze spreiding vindt zijn belangrijkste
oorzaak in de beperkte financiële middelen.
Om op een zo economisch mogelijke ma
nier te werk te gaan zullen in het algemeen
tegelijkertijd met onderhoudswerkzaamhe
den aan de weg werkzaamheden ter verbe
tering van de verkeersveiligheid worden
uitgevoerd.
Start
Na goedkeuring van dit plan door de ge
meenteraad in het voorjaar kan een begin
worden gemaakt met de uitvoering. Het
principeplan voor de Kennemer-straatweg
wordt in de commissievergadering van
woensdag 10 maart 1993 besproken.
Reeds uitgevoerd is de vernieuwing van de
verkeerslichtinstallatie op het kruispunt mei
de Kanaalweg/Stationsweg. Belangrijk
winstpunt is hier met name de scherpe da
ling van het aantal ongevallen,
behoudens goedkeuring door de gemeente
raad dan wel een procedure in het kader
van de wet geluidshinder zullen naar ver
wachting in ieder geval de
volgende werkzaamheden op korte termijn
worden uitgevoerd:
- Laan van Zeeman rechtstreeks aanslui
ten op de Kennemerstraatweg inclusief
het aanbrengen van verhoogde heuvels
in het midden van de weg in het najaar.
- Ypesteinerlaan noord kruispunt verbete
ren door het aanbrengen van verhoogde
heuvels in het midden van de weg in
september/oktober van dit jaar.
- Ypesteinerlaan zuid/Vennewatersweg
aanbrengen van een minirotonde vooral
T>m de snelheid van het verkeer te beper
ken en ter accentuering van het begin
van de bebouwde kom in het voorjaar
van 1994.
- Dokterslaan/Raadhuisweg moderniseren
van de verkeerslichtinstallatie in het voor
jaar van 1994.
- Slimpad/Frederica's Hof verbeteren van
de oversteekvoorziening voor voetgan
gers en fietsers in de zomer van 1994.
- Prioriteit hebben ook oversteekvoorzienin
gen op de Kennemerstraatweg ten noor
den van de Laan van Zeeman. Uitvoering
is afhankelijk van de reste rende finan
ciële middelen in 1994.
Informatie
Tijdens de commissievergadering van
woensdag 10 maart 1993 zal over het plan
van de Kennemerstraatweg worden gespro
ken is het mogelijk om uw mening over dit
onderwerp te geven.
Op maandag 22 maart wordt om 20.00 uur
in de hal van het nieuwe gemeentehuis een
informatieavond gehouden over het ver
keersplan alsmede de plannen voor de Ken
nemerstraatweg. Voor nadere informatie
kunt 's ochtends contact opnemen met de
heren P. Aalders tel 313 206 of W. Tiele-
man tel. 313 202 van de afdeling Civiel en
Reiniging.
De eerstvolgende openbare vergadering van
de commissie Financiën en Personeels
zaken vindt plaats op donderdag 4 maart
om 20.00 uur in de raadzaal van het
gemeentehuis, oude ingang Raadhuisweg.
Op de agenda staan de volgende punten:
1. Notulen vergadering 11 februari 1993.
2. Ingekomen stukken en mededelingen.
a. statistiek gemeentebegrotingen 1993;
b. staat f (liquiditeitspositie maart);
c. bijdrage in kosten brandtrap
scoutinggebouw Westerweg.
3. Regiozaken:
a. besluiten van het dagelijks bestuur
van het Samenwerkings verband
N-Kennemerland
4. Krediet herinrichting Bayershoffweg en
diverse rioleringswerken.
5. Krediet afkoopsom achterstallig
onderhoud Zeeweg grondgebied
gemeente Egmond.
6. Beschikking over reserves in kader
overschrijdingsregeling voortgezet
onderwijs.
7. Wijziging verordening
reinigingsheffingen.
8. Aankoop pand van Aostastraat 3.
9. Verkoop weiland aan de heer P.
Temming.
10. Rondvraag.
De eerstvolgende openbare vergadering van
de commissie Milieu en Edukatie c.a. vindt
deze maand niet op de eerste woensdag
van de maand plaats, maar door de crocus-
vakantie op 10 maart 1993.
In verband met de belangrijke agendapun
ten zal de vergadering beginnen om 19.30
uur in de raadszaal van het gemeentehuis,
oude ingang Raadhuisweg.
Op de agenda staan de volgende punten:
1. Notulen vergadering d.d. 3 februari 1993.
2. Beleidsnota openbaar basisonderwijs.
3. Herinrichtingsplan Kennemerstraatweg.
4. Inventarisatierapport milieubeleidsplan.
5. Diverse stukken ter kennisneming.
Vanaf 1 april 1993 gaat de treintaxi in Hei
loo rijden.
Taxibedrijf Zwart zal het treintaxi-vervoer
verzorgen.
De standplaats van de treintaxi komt aan de
westkant van het station op de plaats van
de huidige taxistandplaats, die een plaats
opschuift.
De treintaxi zal niet alleen Heiloo bedienen,
maar ook Egmond-Binnen, Egmond aan
den Hoef en Egmond aan Zee.
Hoe werkt de treintaxi nu precies?
Hieronder volgen de spelregels:
1Indien u op het station in de Treintaxi
stapt, dan dient u- in het bezit te zijn van
een geldig vervoerbewijs voor de trein en
een Treintaxi biljet, dat u bij vertrek of
aankomst bij elk NS-station kunt kopen.
Kosten f 5,-. per persoon. Houd uw trein
kaartje dus bij de hand!
2. De Treintaxi vertrekt altijd van de specia
le (herkenbare) Treintaxi standplaats aan
de westkant van station Heiloo.
3. U dient er met uw reistijdplanning altijd
vanuit te gaan dat een Treintaxi-rit 5 tot
maximaal 15 minuten langer kan duren
dan een normale taxirit, doordat met u
nog andere reizigers vervoerd kunnen
worden.
4. Voor een Treintaxi-rit naar het station
dient u minimaal 1 uur voordat u op het
station wilt zijn de Treintaxi-centrale te
bellen.
5. De Treintaxi rijdt van of naar het NS-
station en alleen binnen het geldigheids-
gebied (Heiloo en de Egmonden).
Het is niet mogelijk, ook niet tegen bijbe
taling, met de Treintaxi een andere rit te
maken. Voor een rit met de Treintaxi gel
den de Algemene Taxi Voorwaarden, in
clusief een niet-roken gebod.
Burgemeester en wethouders maken
bekend op grond van het bepaalde in artikel
41 van de Woningwet, dat de hieronder
vermelde bouwaanvragen zijn ingediend:
De Waard 135, G.H. de Vries - plaatsen
garage.
Stationsweg 16, Th.J. de Bruijn - vergroten
woonhuis.
De eerstvolgende openbare vergadering van
de commissie Ruimtelijke Ordening en
Volkshuisvesting vindt plaats op dinsdag 9
maart om 20.00 uur in de raadzaal van het
gemeentehuis, oude ingang Raadhuisweg.
Op de agenda staan de volgende punten:
- Verzoek bouw woning aan de Droone-
campstraat na sloop autoboxen.
- Principe-verzoek uitbreiding afdeling
Buitenzorg Stichting Sint Willibrord ten
zuiden van het pand Kennemerstraatweg
235, gelegen tegenover de hoofdingang
van het centrum.
- Principe-verzoek uitbreiding sauna,
Westerweg 393.
Het is verheugend te constateren dat er vo
lop gebruik is gemaakt van de mogelijkheid
reacties en/of suggesties in te brengen, die
van belang kunnen zijn bij de ontwikkeling
van het nieuwe bestemmingsplan Stations
omgeving.
De Informatieavond op 26 januari j.l. in Het
Trefpunt leverde veel aandachtspunten op
voor de bebouwingskwaliteit van de vrijko
mende ontwikkelingsgebieden, Het Trefpunt
en omgeving en de Pastoor van Muyenweg.
Ook de bouwmassa is diverse malen aan
een nadere beschouwing onderworpen.
Ten aanzien van het winkelconcentratiege
bied nabij het station zijn diverse vragen
gesteld, met name ten aanzien van de ver
sterking van het centrum door winkelver
plaatsingen vanuit de zogenaamde
uitloopgebieden.
Het college zal alle ingekomen reacties be
trekken bij de verdere planontwikkeling.
Zodra de eerste planopzet gereed is zal we
derom met belangstellenden worden gedi
scussieerd.
Op 25 februari jl. is de gemeenteraad van
Heiloo voor een extra raadsvergadering
bijeengeroepen in verband met de wijziging
van de Wet Geluidhinder per 1 maart 1993
en de directe gevolgen die deze wijziging te
weeg brengt voor Heilöo.
In de 'oude' situatie, dus voor genoemde
datum van 1 maart, was bij de ontwikkeling
van ruimtelijke plannen alleen akoestisch
geluidsonderzoek nodig voor wegen met
een belasting van meer dan 2450 motor
voertuigen per etmaal.
In de nieuwe situatie na 1 maart 1993 zijn
dergelijke onderzoeken in principe nodig
voor alle wegen.
Dit zal veel extra tijd en geld kosten in lang
niet altijd noodzakelijke situaties.
De gemeenteraad heeft daarom gebruik
gemaakt van de in de Wet Geluidhinder
geboden overgangstermijn, de zgn.
2450-verklaring vóór 1 maart 1993.
De overgangstermijn houdt in dat voor een
periode van twee jaar het akoestisch
onderzoek wordt beperkt tot wegen met een
belasting van meer dan 2450
motorvoertuigen.
Besloten is dus voor een voortzetting van
de situatie zoals die was overeenkomstig de
'oude' Wet Geluidhinder vóór 1 maart 1993.
Over twee jaar is de overgangstermijn
verstreken en zal dus voor alle wegen in
Heiloo een akoestisch onderzoek
noodzakelijk zijn.
Vanaf donderdag 14 januari a.s. is er een
expositie te bezichtigen in de gangen en de
hal van het gemeentehuis.
Er zijn schilderijen en aquarellen te zien
van vier verschillende kunstenaars.
Het gaat om de volgende vier schilders:
de heren Adriaan Zoon, Paul C. Helder,
Tjaard Sterenberg en Waldemar Pohley.
De expositie is iedere werkdag te
bezichtigen van 08.00 - 12.30 uur en
van 13.30 - 16.30 uur.
De tentoonstelling zal te zien zijn tot 18
maart a.s.
Informatie
tot en met 25 februari 1993
Geboorten
Marlies J., dochter van Visser, Peter B. en
Kuperus, Carla B.
Joep, zoon van Brouwer, Lex en Dekker,
Gertrudis M.
Paula, dochter van Hoebe, Carolus C.M. en
Schuuring, Anita
Maria A., dochter van Van Diepen,
Theodorus C.M. en Eijkel, Elisabeth M.M.
Elders geboren
Nick, zoon van Smit, Hendrik E. en Bruin,
Nona C.D.
Charlotte A., dochter van Barnhoorn, Pieter
J.J. en Goes, Cornelia M.
Sonny, zoon van Willems, Jeroen H. en Var
Dijk, Paola R.
Bram F.E., zoon van Vos, Antonius L.C. en
Van Steenhoven, Winifred A.
Majella, dochter van Stuifbergen, Cornelis
F.J. en Van Dijk, Janny H.
Laura S., dochter van De Backker, Arthur
M. en Besteman, Geertruida C.M.
Jean-Paul M., zoon van Helderman, Roel er
Broers, Catharina M.M.
Savannah, dochter van Huisman, Joop en
Reek, Brenda
Robrecht E.A., dochter van Van
Burgsteden, Francisco H.M. en Gaarthuis,
Gerarda A.H.
Sjoerd J., zoon van Seekles, Mario S. en
Jansen, Alida C.M.
Laura en Marloes, dochters van Van Leijen,
Pieter F. en Floris, Anna E.M.
Richard A., zoon van Manshande, Ronald
G.A. en De Winter, Elisabeth E.M.
Huwelijksaangiften
Van Ast, Robbert E.C. en Henkelman,
Celeste M.
Koenders, Maarten H.J. en Geul, Michèle
C.
Hoe, Koh S.F. en Van Gendt, Anna M.C.
Huwelijken
Knip, Christiaan A.J. en Koentjes, Marina
C.M.
Stevenson, Pieter G. en Beentjes, Esther
R.M.
Butter, Petrus P. en Eisenga, Johanna S.l.
Overlijden
Kaandorp, Cornelis
Bessem, Nelly G., echtgenote van Van
Delden
Van den Berge, Gerrit J.
Heijmans, Alida, weduwe van Smits
Leenes, Margaretha M.
Elders overleden
Kruiten, Anna C.M.
Bergwerff, Nelly A.
Admiraal, Willem
Wehnes, Johannes A.
VRI handhaven
hoekse fietsoversteken
linksaf en invoegstroken verwijderen
brede rmddengeteiders
zie bijlage -
VRI hondhaven
aanvullende maatregelen
en oefc eventueel onderzoek
VRI handhaven en
regelautomaat vervangen
centrale ontslurtng en 2
beslaande toegang atsijten
brede midienoefeKfers
rram rotonde 650 _15.00m
I brom) fietsers gescheiden
smalle mioaengeleiders 2 75m_
plaatselijk in de banden
njstrookbreedte 3.25m
zie bijlage 2
utnt constructie
fietspad optillen
ze bijlage 2
brede micöengeleiders
rechtsafstrook verwijderen
- komgrens verleggen
z» bijlage 3
Inksafstipok verwijderen
- m en uitvoegstrook verwijderen
- brede middengeleiders
- zoveel mogelijk geleiding door banden
brede mddengeieiders
parkeren
witte vlakken verhogen
komgrens verlegging en
accentuenng zie bijlage 3
smalle mOdengeieiaer \00m
tietspad plaatselijk
uitbuigen
lange rechtstond onderbreken
parkeren deels opheffen
middengeleiders cp nader
te bepalen plaats
uitvoegstrock verwijderen
profiel B
zie bijioge 1
vluchtstroken
verwijdwen
profiel A
ze bijlage 1
smalle m,ddengeieider 275 m
plaatselijk n de banden
PRINCIPE OPLOSSINGEN
Grontmij
in en uitvoegstrook
verwijderen