I I Informatierubriek van de gemeente Heiloo i M NP P HEILOO Raadhuisplein 1 Postbus T 1850 AA Heiloo Openingstijden 8.00 tot 12.30 uur Heiloo maakt een ver keersplan Commissie Financiën en Personeelszaken Commissie Milieu en Edukatie c.a. niet op 3 maart maar op 10 maart 1993 Treintaxi Treintaxi in Heiloo Ingediende bouwaanvragen Commissie Ruimtelijke Ordening en Volks huisvesting Stationsomgeving Wet Geluidhinder Expositie in het gemeentehuis van Heiloo Burgerlijke stand gemeente Heiloo PAGINA 4 UITKIJKPOST 3 MAART 1993 HERINRICHTINGSPLAN KENNEMERST RAAT WEG Kennemerstraatweg Als onderdeel van het opgestelde ver keersplan is een ontwerp gemaakt voor aan passing van de Kennemerstraatweg. Deze drukke weg, die de gemeente van noord naar zuid doorsnijdt, levert de meeste pro blemen op met betrekking tot de afwikkeling van het verkeer. Veel auto's, filevorming, veel ongelukken en te weinig voorzieningen voor het veilig oversteken van deze weg zijn de belangrijkste problemen waarvoor in het verkeersplan naar mogelijkheden tot verbe tering is gezocht. Speciaal voor deze weg is door een verkeersburo een principeplan op gesteld als eerste uitwerking van het ver keersplan. Na goedkeuring van dit plan door de gemeenteraad zal dit als basis die nen voor alle uit te voeren werken langs de ze weg in het kader van de verkeersveiligheid. Hoofdlijnen van het plan In de tekst hieronder wordt verwezen naar de op deze pagina afgedrukte plantekening. 1. Voor het gehele tracé van de Kenne merstraatweg tussen Limmen en de Tol weg afdwingen van de verlaging van de snelheid naar maximaal 50 kilometer per uur door het aanbrengen van ver hoogde heuvels (zogenaamde middenge leiders) in het midden van de weg en versmalling van de rijbaan. Voorbeelden hiervan zijn de verhoogde heuvels tussen Kuillaan en Laan van Zeeman, tussen Slimpad en Stationsweg en tussen Hoogelaan en Lage laan en bij alle aan te passen kruispunten (zie bij punt 4 en 5 hier onder). 2. Betere accentuering van de grens be bouwde kom door deze te combineren met bijvoorbeeld een kruispunt. 3. De aansluitingen van de parallelwegen op de Kennemerstraatweg worden uitge voerd als uitrit. Tevens wordt het fietspad ter plaatse beter geaccentueerd. 4. Bij enkele minder belangrijke zijwegen worden smalle verhoogde heuvels in het midden van de weg aangebracht om het oversteken voor fietsers en voetgangers veiliger te maken. Voorbeelden hiervan zijn de kruisingen met de Nieuwelaan, Lagelaan/Kapellaan, Warmoezierslaan/Krommelaan en Spokenboschlaan. 5. Ofj een aantal kruispunten worden bre de verhoogde heuvels in het midden van de rijweg aangebracht waardoor een afslaande auto enige rugdekking krijgt en tevens een goede oversteekmogelijkheid wordt geboden voor fietsers en voet gangers. Voorbeelden hiervan zijn de kruisingen bij de Van Foreestlaan, Laan van Zee man (nieuw kruispunt!), Frederica's Hof en Ypesteinerlaan noord (voorheen Oosterzijweg). Uitvoering Zoals in eerdere publicaties over dit onder werp al is aangegeven wordt uitvoering van deze werken gespreid over een aantal jaren. Deze spreiding vindt zijn belangrijkste oorzaak in de beperkte financiële middelen. Om op een zo economisch mogelijke ma nier te werk te gaan zullen in het algemeen tegelijkertijd met onderhoudswerkzaamhe den aan de weg werkzaamheden ter verbe tering van de verkeersveiligheid worden uitgevoerd. Start Na goedkeuring van dit plan door de ge meenteraad in het voorjaar kan een begin worden gemaakt met de uitvoering. Het principeplan voor de Kennemer-straatweg wordt in de commissievergadering van woensdag 10 maart 1993 besproken. Reeds uitgevoerd is de vernieuwing van de verkeerslichtinstallatie op het kruispunt mei de Kanaalweg/Stationsweg. Belangrijk winstpunt is hier met name de scherpe da ling van het aantal ongevallen, behoudens goedkeuring door de gemeente raad dan wel een procedure in het kader van de wet geluidshinder zullen naar ver wachting in ieder geval de volgende werkzaamheden op korte termijn worden uitgevoerd: - Laan van Zeeman rechtstreeks aanslui ten op de Kennemerstraatweg inclusief het aanbrengen van verhoogde heuvels in het midden van de weg in het najaar. - Ypesteinerlaan noord kruispunt verbete ren door het aanbrengen van verhoogde heuvels in het midden van de weg in september/oktober van dit jaar. - Ypesteinerlaan zuid/Vennewatersweg aanbrengen van een minirotonde vooral T>m de snelheid van het verkeer te beper ken en ter accentuering van het begin van de bebouwde kom in het voorjaar van 1994. - Dokterslaan/Raadhuisweg moderniseren van de verkeerslichtinstallatie in het voor jaar van 1994. - Slimpad/Frederica's Hof verbeteren van de oversteekvoorziening voor voetgan gers en fietsers in de zomer van 1994. - Prioriteit hebben ook oversteekvoorzienin gen op de Kennemerstraatweg ten noor den van de Laan van Zeeman. Uitvoering is afhankelijk van de reste rende finan ciële middelen in 1994. Informatie Tijdens de commissievergadering van woensdag 10 maart 1993 zal over het plan van de Kennemerstraatweg worden gespro ken is het mogelijk om uw mening over dit onderwerp te geven. Op maandag 22 maart wordt om 20.00 uur in de hal van het nieuwe gemeentehuis een informatieavond gehouden over het ver keersplan alsmede de plannen voor de Ken nemerstraatweg. Voor nadere informatie kunt 's ochtends contact opnemen met de heren P. Aalders tel 313 206 of W. Tiele- man tel. 313 202 van de afdeling Civiel en Reiniging. De eerstvolgende openbare vergadering van de commissie Financiën en Personeels zaken vindt plaats op donderdag 4 maart om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, oude ingang Raadhuisweg. Op de agenda staan de volgende punten: 1. Notulen vergadering 11 februari 1993. 2. Ingekomen stukken en mededelingen. a. statistiek gemeentebegrotingen 1993; b. staat f (liquiditeitspositie maart); c. bijdrage in kosten brandtrap scoutinggebouw Westerweg. 3. Regiozaken: a. besluiten van het dagelijks bestuur van het Samenwerkings verband N-Kennemerland 4. Krediet herinrichting Bayershoffweg en diverse rioleringswerken. 5. Krediet afkoopsom achterstallig onderhoud Zeeweg grondgebied gemeente Egmond. 6. Beschikking over reserves in kader overschrijdingsregeling voortgezet onderwijs. 7. Wijziging verordening reinigingsheffingen. 8. Aankoop pand van Aostastraat 3. 9. Verkoop weiland aan de heer P. Temming. 10. Rondvraag. De eerstvolgende openbare vergadering van de commissie Milieu en Edukatie c.a. vindt deze maand niet op de eerste woensdag van de maand plaats, maar door de crocus- vakantie op 10 maart 1993. In verband met de belangrijke agendapun ten zal de vergadering beginnen om 19.30 uur in de raadszaal van het gemeentehuis, oude ingang Raadhuisweg. Op de agenda staan de volgende punten: 1. Notulen vergadering d.d. 3 februari 1993. 2. Beleidsnota openbaar basisonderwijs. 3. Herinrichtingsplan Kennemerstraatweg. 4. Inventarisatierapport milieubeleidsplan. 5. Diverse stukken ter kennisneming. Vanaf 1 april 1993 gaat de treintaxi in Hei loo rijden. Taxibedrijf Zwart zal het treintaxi-vervoer verzorgen. De standplaats van de treintaxi komt aan de westkant van het station op de plaats van de huidige taxistandplaats, die een plaats opschuift. De treintaxi zal niet alleen Heiloo bedienen, maar ook Egmond-Binnen, Egmond aan den Hoef en Egmond aan Zee. Hoe werkt de treintaxi nu precies? Hieronder volgen de spelregels: 1Indien u op het station in de Treintaxi stapt, dan dient u- in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs voor de trein en een Treintaxi biljet, dat u bij vertrek of aankomst bij elk NS-station kunt kopen. Kosten f 5,-. per persoon. Houd uw trein kaartje dus bij de hand! 2. De Treintaxi vertrekt altijd van de specia le (herkenbare) Treintaxi standplaats aan de westkant van station Heiloo. 3. U dient er met uw reistijdplanning altijd vanuit te gaan dat een Treintaxi-rit 5 tot maximaal 15 minuten langer kan duren dan een normale taxirit, doordat met u nog andere reizigers vervoerd kunnen worden. 4. Voor een Treintaxi-rit naar het station dient u minimaal 1 uur voordat u op het station wilt zijn de Treintaxi-centrale te bellen. 5. De Treintaxi rijdt van of naar het NS- station en alleen binnen het geldigheids- gebied (Heiloo en de Egmonden). Het is niet mogelijk, ook niet tegen bijbe taling, met de Treintaxi een andere rit te maken. Voor een rit met de Treintaxi gel den de Algemene Taxi Voorwaarden, in clusief een niet-roken gebod. Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde bouwaanvragen zijn ingediend: De Waard 135, G.H. de Vries - plaatsen garage. Stationsweg 16, Th.J. de Bruijn - vergroten woonhuis. De eerstvolgende openbare vergadering van de commissie Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting vindt plaats op dinsdag 9 maart om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, oude ingang Raadhuisweg. Op de agenda staan de volgende punten: - Verzoek bouw woning aan de Droone- campstraat na sloop autoboxen. - Principe-verzoek uitbreiding afdeling Buitenzorg Stichting Sint Willibrord ten zuiden van het pand Kennemerstraatweg 235, gelegen tegenover de hoofdingang van het centrum. - Principe-verzoek uitbreiding sauna, Westerweg 393. Het is verheugend te constateren dat er vo lop gebruik is gemaakt van de mogelijkheid reacties en/of suggesties in te brengen, die van belang kunnen zijn bij de ontwikkeling van het nieuwe bestemmingsplan Stations omgeving. De Informatieavond op 26 januari j.l. in Het Trefpunt leverde veel aandachtspunten op voor de bebouwingskwaliteit van de vrijko mende ontwikkelingsgebieden, Het Trefpunt en omgeving en de Pastoor van Muyenweg. Ook de bouwmassa is diverse malen aan een nadere beschouwing onderworpen. Ten aanzien van het winkelconcentratiege bied nabij het station zijn diverse vragen gesteld, met name ten aanzien van de ver sterking van het centrum door winkelver plaatsingen vanuit de zogenaamde uitloopgebieden. Het college zal alle ingekomen reacties be trekken bij de verdere planontwikkeling. Zodra de eerste planopzet gereed is zal we derom met belangstellenden worden gedi scussieerd. Op 25 februari jl. is de gemeenteraad van Heiloo voor een extra raadsvergadering bijeengeroepen in verband met de wijziging van de Wet Geluidhinder per 1 maart 1993 en de directe gevolgen die deze wijziging te weeg brengt voor Heilöo. In de 'oude' situatie, dus voor genoemde datum van 1 maart, was bij de ontwikkeling van ruimtelijke plannen alleen akoestisch geluidsonderzoek nodig voor wegen met een belasting van meer dan 2450 motor voertuigen per etmaal. In de nieuwe situatie na 1 maart 1993 zijn dergelijke onderzoeken in principe nodig voor alle wegen. Dit zal veel extra tijd en geld kosten in lang niet altijd noodzakelijke situaties. De gemeenteraad heeft daarom gebruik gemaakt van de in de Wet Geluidhinder geboden overgangstermijn, de zgn. 2450-verklaring vóór 1 maart 1993. De overgangstermijn houdt in dat voor een periode van twee jaar het akoestisch onderzoek wordt beperkt tot wegen met een belasting van meer dan 2450 motorvoertuigen. Besloten is dus voor een voortzetting van de situatie zoals die was overeenkomstig de 'oude' Wet Geluidhinder vóór 1 maart 1993. Over twee jaar is de overgangstermijn verstreken en zal dus voor alle wegen in Heiloo een akoestisch onderzoek noodzakelijk zijn. Vanaf donderdag 14 januari a.s. is er een expositie te bezichtigen in de gangen en de hal van het gemeentehuis. Er zijn schilderijen en aquarellen te zien van vier verschillende kunstenaars. Het gaat om de volgende vier schilders: de heren Adriaan Zoon, Paul C. Helder, Tjaard Sterenberg en Waldemar Pohley. De expositie is iedere werkdag te bezichtigen van 08.00 - 12.30 uur en van 13.30 - 16.30 uur. De tentoonstelling zal te zien zijn tot 18 maart a.s. Informatie tot en met 25 februari 1993 Geboorten Marlies J., dochter van Visser, Peter B. en Kuperus, Carla B. Joep, zoon van Brouwer, Lex en Dekker, Gertrudis M. Paula, dochter van Hoebe, Carolus C.M. en Schuuring, Anita Maria A., dochter van Van Diepen, Theodorus C.M. en Eijkel, Elisabeth M.M. Elders geboren Nick, zoon van Smit, Hendrik E. en Bruin, Nona C.D. Charlotte A., dochter van Barnhoorn, Pieter J.J. en Goes, Cornelia M. Sonny, zoon van Willems, Jeroen H. en Var Dijk, Paola R. Bram F.E., zoon van Vos, Antonius L.C. en Van Steenhoven, Winifred A. Majella, dochter van Stuifbergen, Cornelis F.J. en Van Dijk, Janny H. Laura S., dochter van De Backker, Arthur M. en Besteman, Geertruida C.M. Jean-Paul M., zoon van Helderman, Roel er Broers, Catharina M.M. Savannah, dochter van Huisman, Joop en Reek, Brenda Robrecht E.A., dochter van Van Burgsteden, Francisco H.M. en Gaarthuis, Gerarda A.H. Sjoerd J., zoon van Seekles, Mario S. en Jansen, Alida C.M. Laura en Marloes, dochters van Van Leijen, Pieter F. en Floris, Anna E.M. Richard A., zoon van Manshande, Ronald G.A. en De Winter, Elisabeth E.M. Huwelijksaangiften Van Ast, Robbert E.C. en Henkelman, Celeste M. Koenders, Maarten H.J. en Geul, Michèle C. Hoe, Koh S.F. en Van Gendt, Anna M.C. Huwelijken Knip, Christiaan A.J. en Koentjes, Marina C.M. Stevenson, Pieter G. en Beentjes, Esther R.M. Butter, Petrus P. en Eisenga, Johanna S.l. Overlijden Kaandorp, Cornelis Bessem, Nelly G., echtgenote van Van Delden Van den Berge, Gerrit J. Heijmans, Alida, weduwe van Smits Leenes, Margaretha M. Elders overleden Kruiten, Anna C.M. Bergwerff, Nelly A. Admiraal, Willem Wehnes, Johannes A. VRI handhaven hoekse fietsoversteken linksaf en invoegstroken verwijderen brede rmddengeteiders zie bijlage - VRI hondhaven aanvullende maatregelen en oefc eventueel onderzoek VRI handhaven en regelautomaat vervangen centrale ontslurtng en 2 beslaande toegang atsijten brede midienoefeKfers rram rotonde 650 _15.00m I brom) fietsers gescheiden smalle mioaengeleiders 2 75m_ plaatselijk in de banden njstrookbreedte 3.25m zie bijlage 2 utnt constructie fietspad optillen ze bijlage 2 brede micöengeleiders rechtsafstrook verwijderen - komgrens verleggen z» bijlage 3 Inksafstipok verwijderen - m en uitvoegstrook verwijderen - brede middengeleiders - zoveel mogelijk geleiding door banden brede mddengeieiders parkeren witte vlakken verhogen komgrens verlegging en accentuenng zie bijlage 3 smalle mOdengeieiaer \00m tietspad plaatselijk uitbuigen lange rechtstond onderbreken parkeren deels opheffen middengeleiders cp nader te bepalen plaats uitvoegstrock verwijderen profiel B zie bijioge 1 vluchtstroken verwijdwen profiel A ze bijlage 1 smalle m,ddengeieider 275 m plaatselijk n de banden PRINCIPE OPLOSSINGEN Grontmij in en uitvoegstrook verwijderen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1993 | | pagina 4