I I Informatierubriek van de gemeente Heiloo HEILOO r O Raadhuisplein 1 Postbus 1 1850 AA Heiloo Openingstijden 8.00 tot 12.30 uur Informatieavond Verkeersplan UITKIJKPOST 17 MAART 1993 PAGINA 4 Inleiding In de afgelopen maanden is er in de gemeentelijke informatierubriek een aantal keren aandacht besteed aan het nieuwe verkeersplan voor Heiloo. Op maandag 22 maart 1993 om 20.00 uur wordt in de bovenhal van het nieuwe gemeentehuis een informatieavond gehouden waarop het complete plan met toelichtende tekeningen wordt gepresenteerd. Dit plan is tevens van 16 maart tot en met 22 maart op werkdagen 's morgens van 08.00 - 12.30 uur in te zien in de bovenhal van het gemeentehuis. Ook het plan van aanpak voor de Kennemerstraatweg wordt dan gepresenteerd. Op deze pagina worden in het kort ter afronding de hoofdlijnen van het verkeersplan uiteengezet. Waarom een verkeersplan? Met behulp van een verkeersplan kan het gemeentebestuur bevorderen dat het verkeer in de gemeente op een zo veilig mogelijke en minst hinderlijke wijze zijn weg zoekt. Het is belangrijk om hiervoor een totaal plan te hebben omdat dan in, de loop van de jaren naar een goede opzet kan worden toegewerkt. Elk jaar worden immers aan de wegen werkzaamheden uitgevoerd en op dat moment is het betrekkelijk eenvoudig en niet zo duur om ter plaatse tevens verbeteringen voor de verkeersveiligheid aan te brengen. Zo kunnen we stap voor stap komen tot een veiliger afwikkeling van het verkeer. Wat zijn de doelstellingen van het verkeersplan? De belangrijkste zijn: A. Verhoging van de verkeersveiligheid met name voor voetgangers en fietsers; aan deze doelstelling is prioriteit toegekend; B. Realiseren van een evenwichtige indeling van de verkeersruimte naar functie en vervoerwijze. Daarnaast zijn nog 6 andere doelstellingen geformuleerd die onder andere betrekking hebben op bevordering gebruik openbaar vervoer, bevordering gebruik van de fiets, verbetering voorzieningen voetgangers en terugdringen van gemotoriseerd sluipverkeer in woongebieden. Behandeling in de gemeenteraad De gemeenteraad heeft in haar vergadering van 2 juli 1992 ingestemd met deze doelstellingen en vervolgens opdracht gegeven om op basis hiervan fase 3, de oplossingsrichtingen, uit te werken. In de commissievergadering van januari 1993 zijn deze oplossingsrichtingen als afsluitend onderdeel van het verkeersplan behandeld en naar verwachting zal in de raadsvergadering van 3 juni 1993 het verkeersplan in totaliteit worden vastgesteld. Informatieavond Op maandag 22 maart 1993 wordt in het nieuwe gedeelte van het gemeentehuis een informatieavond gehouden die begint om 20.00 uur. Wat gaan we nu doen? De oplossingsrichtingen voor het aanpakken van de verkeersproblemen in de loop van de jaren zijn nu gereed. Enkele onderdelen van het plan zijn op deze pagina nader toegelicht. Het betreft vooral voorbeelden van die onderdelen die betrekking hebben op de belangrijkste doelstellingen zoals genoemd. Verblijfsgebieden in combinatie met een hoofdnet voor het autoverkeer Het afwikkelen van het autoverkeer en het fietsverkeer langs gescheiden wegen door middel van fietspaden of verschillende routes bevordert de verkeersveiligheid voor het langzaam verkeer. De gemeenteraad heeft in haar vergadering van juli 1992 het hoofdnet autoverkeer en het hoofdnet fietsverkeer vastgesteld. Voor het hoofdnet fietsverkeer is die route gekozen, waarvan blijkt (op basis van tellingen) dat fietsers deze het meest gebruiken. Fietsers kiezen immers de kortste weg en zijn moeilijk om te leiden. Het autoverkeer daarentegen zal af en toe enigszins worden omgeleid om de fietsroutes en de woonwijken (verblijfsgebieden) te vermijden. De gehele bebouwde kom zal worden aangewezen als verblijfsgebied met uitzondering van het hoofdwegennet. Het is de bedoeling dat de auto in dit gebied te gast is en met name voetgangers, fietsers en spelende kinderen weer wat meer rechten kunnen doen gelden. De auto's worden verwezen naar de in het algemeen reeds aanwezige wegen die bij uitstek ^5 geschikt zijn om deze groep van verkeersdeelnemers te herbergen. Voor eenieder is dan duidelijk welk verkeer je op welke plaats kan verwachten. Overigens betekent dit niet dat er een enorme verschuiving van verkeer zal plaats vinden. Het gaat alleen om dat gedeelte van het verkeer dat wellicht uit gewoonte of plaatselijke onbekendheid een minder geschikte route kiest. Door het treffen van eenvoudige maatregelen in de loop van de komende jaren willen we successievelijk tot aanpassing van het gebruik van de wegen komen. Sluipverkeer en woonwijken In een aantal woonwijken die in het kader van het verkeersplan als verblijfsgebied zijn aangewezen wordt hinder ondervonden van sluipverkeer. Omdat het in de bedoeling ligt om onnodig autoverkeer in de woonwijken te weren zullen hiervoor zo nodig maatregelen worden getroffen. Sinds de jaren '70 worden de nieuwe woonwijken in Heiloo zodanig aangelegd dat onnodig autoverkeer (sluipverkeer) zoveel mogelijk wordt geweerd omdat je met de auto niet rechtstreeks van de ene naar de andere wijk kan rijden. Voorbeelden hiervan zijn de nieuwbowwijken in het westelijk deel van de gemeente zoals Vrieswijk, Termijen en Mariënstein en de nieuwe wijk Ypestein waar directe autoverbindingen ontbreken tussen bijvoorbeeld De Waard en De Kuilenaar en De Sonneveld en Het Brugstuk. Alleen fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van rustige rechtstreekse verbindingen tussen de wijken onderling. Enkele oudere wijken in het westelijk deel van de gemeente en plan Oost en Zuid hebben echter een zodanig stratenpatroon dat de auto ruim baan heeft en te hard kan rijden. Dit is lang niet altijd in het belang van een veilige verkeersafwikkeling voor fietser en voetganger. Destijds bij de realisering van deze wijken was het autobezit nog zo beperkt dat deze gebruiksvrijheid geen echte problemen opleverde. Het sterk toegenomen autobezit is er echter de oorzaak van dat er nu wel problemen zijn. Door het plaatselijk aanbrengen van enkele voorzieningen waardoor het doorgaand autoverkeer wordt omgeleid kan hierin verbetering worden gebracht. We krijgen dan dezelfde verkeersafwikkeling als in de nieuwe wijken Weaen patroon in de wiik Ypestein. Kerkelaan Voor deze route is helaas geen alternatief voorhanden. Wel zijn enkele aanpassingen voorzien die de te hoge snelheden zullen inperken. Hierbij wordt gedacht aan een vorm van snelheidsremming en de verbetering van het kruispunt met de Willibrordusweg. bestaande verkeersafwikkeling wijk 0ud_West/West_Muys. Het autoverkeer kan van alle wegen vrij gebruik maken. toekomstige verkeersafwikkeling wijk 0ud_West West_Muys. De wijk wordt een verblijfsgebied en het doorgaande auto_ sluipverkeer wordt tegengegaan. Hh Kennemerstraatweg In de Uitkijkpost van 3 maart 1993 is het basisplan voor de Kennemerstraatweg gepubliceerd. Belangrijkste aanpassingen op deze weg die we in de komende jaren mogen verwachten zijn: 1Verbeteren van de oversteekbaarheid van de weg met name voor voetgangers en fietsers door het aanbrengen van verhoogde middenheuvels (vluchtheuvels) in het midden van de rijbaan. Door deze middenheuvels yallen de kruispunten ook meer op. 2. Terugdringen van de te hoge snelheid op deze weg door het aanbrengen van eerdergenoemde verhoogde middenheuvels en het versmallen van de rijbaan op die plaatsen waar deze nu te breed is, met name het noordelijk en zuidelijk deel van deze weg. 3. Naar verwachting zal door deze maatregelen ook de verkeersveiligheid op dit wegvak verbeteren. al gebruikelijk is. De tekeningen bij dit artikel illustreren een en ander. Voor de nieuwe wijk is een gedeelte van het wegenpatroon van Ypestein afgebeeld. Als voorbeeld van aanpassing van een oudere wijk is gekozen voor het gedeelte tussen Ringweg, Belieslaan, Westerweg en Zeeweg, (wijk Oud-West en West-Muys) Stationsweg en Kerkelaan Deze twee wegen vervullen in het lokaal verkeer een belangrijke rol. Daarnaast hebben deze wegen ook een woonfunctie die door het drukke verkeer nogal wat geweld wordt aangedaan. Het is echter niet eenvoudig om hiervoor een pasklare oplossing te bieden. Alternatieven zijn niet zonder meer voorhanden. Toch is naar oplossingen gezocht om enige verbetering aan te brengen. Stationsweg Door aanpassing van de bewegwijzering is het de bedoeling om een (klein) deel van het verkeer om te leiden via de route Vennewatersweg-het Malevoort-Zeeweg vise versa. Deze route biedt meer ruimte voor verkeersafwikkeling omdat de huizen hier verder van de rijweg af staan en hiervan zijn afgescheiden door in het algemeen brede groenstroken. Uiteraard zullen langs deze alternatieve route, waar de verkeerstoename overigens maar beperkt zal zijn, de nodige maatregelen worden getroffen om de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te verbeteren, zoals het aanbrengen van verhoogde middenheuvels. Hierdoor wordt de snelheid beperkt en het oversteken veiliger gemaakt. Daarnaast is het de bedoeling in de Stationsweg zelf wat aanpassingen aan te brengen waardoor met name de snelheid van het (vracht)verkeer wordt beperkt. Verder nog de aanpassing van het kruispunt met de Breedelaan en het aanbrengen van snelheidsremmers en parkeer-, laad- en losvoorzieningen. Wat gaan we nu concreet doen? 1. In 1991 en 1992 zijn 4 verkeersregel- Installaties op respectievelijk de kruispunten Kennemerstraatweg- Stationsweg-Kanaalweg, Kennemerstraatweg-Kerkelaan, Zeeweg- Ringweg-Ewisweg en Zeeweg-de Omloop-het Malevoort aangepast. Door deze aanpassingen is de verkeersafwikkeling veiliger geworden en bovendien reageert de installatie direct op het verkeersaanbod. De ongevallen- cijfers zijn gedaald. 2. Voor de Kennemerstraatweg is een principeplan ontworpen op basis waarvan de aanpassingen ter bevordering van de verkeersveiligheid in het algemeen kunnen worden gebaseerd. Deze weg vraagt in verband met zijn bijzondere problematiek een aparte aanpak. 3. In 1993 en 1994 worden behoudens procedures in het kader van de wet geluidhinder en het beschikbaar stellen van credieten door de gemeenteraad ca. 5 kruispunten/aansluitingen op de Kennemerstraatweg met respectievelijk de Spokenboschlaan, Laan van Zeeman of Kuillaan/Nijenburgerweg, Slimpad, Ypesteinerlaan- noord en Ypesteinerlaan zuid/Vennewatersweg (minirotonde) aangepast. In het algemeen betekent dit dat de oversteekvoorzieningen worden aangepakt en de snelheid van het verkeer op de hoofdroute wordt ingeperkt, met behoud van een goede doorstroming van het verkeer. 4. Tegelijkertijd met de reconstructie van een deel van de Bayershoffweg in de loop van dit jaar zullen in de wijk tussen Ringweg, Belieslaan, Westerweg en Zeeweg een aantal maatregelen worden getoffen om het sluipverkeer te weren. 5. Op het Slimpad oost/Breedelaan noord zullen enkele maatregelen worden getroffen om sluipverkeer te weren. 6. In de Laarmanstraat e.o. en de Bergeonstraat zullen gelijktijdig met herbestratingswerkzaamheden maatregelen worden getroffen om de verkeersveiligheid te bevorderen en sluipverkeer te weren. 7. In het kader van wegonderhoud 1993 zullen wellicht nog enkele aanpassingen kunnen worden uitgevoerd. In de komende maanden zal hierover uitsluitsel worden verkregen. 8. Oversteekvoorziening op het Malevoort nabij de Ronge/Boekenstein voor 1 augustus 1993. Deze aanpassing heeft een directe relatie met de op stapel staande schoolfusies evenals de aanpassing bij de kruising Slimpad/ Kennemerstraatweg. De planning voor de komende jaren zal aan de hand van een totaal overzicht met een enigszins globaal karakter in het tweede of derde kwartaal van dit jaar kunnen worden opgesteld. N.B. Voor alle hierboven genoemde werken geldt dat eerst bepaalde procedures moeten worden doorlopen dan wel dat de gemeenteraad deze plannen nog moet beoordelen. Naar verwachting zal in de raadsvergadering van 3 juni 1993 het verkeersplan in totaliteit worden vastgesteld. Ook de beschikbaarstelling van de credieten moet in een aantal gevallen nog door de gemeenteraad worden goedgekeurd. Informatie Voor meer informatie kunt u 's morgens contact opnemen met de heren P. Aalders tel. 313 206 en W. J. Tieleman tel.313 202 van de afdeling Civiel en Reiniging. n en hoofdnet voor het autoverkeer Voor het autoverkeer zijn de doorgaande verbindingen beperkt tot de hoofdwegen Rosendaal en Ypesteinerlaan. ggscHDAA HET BRUGSTUK DE HUCHT PLAATSELIJK HERIN RICHTEN. WEGAFSLUITING VOOR AUTOVERKEER. SCHUINE WEGAFSLUmNG VOOR AUTOVERKEER ~T

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1993 | | pagina 4