I
I
Informatierubriek van de gemeente Heiloo
HEILOO
r
O
Raadhuisplein 1 Postbus 1 1850 AA Heiloo Openingstijden 8.00 tot 12.30 uur
Informatieavond
Verkeersplan
UITKIJKPOST 17 MAART 1993
PAGINA 4
Inleiding
In de afgelopen maanden is er in de
gemeentelijke informatierubriek een aantal
keren aandacht besteed aan het nieuwe
verkeersplan voor Heiloo.
Op maandag 22 maart 1993 om 20.00 uur
wordt in de bovenhal van het nieuwe
gemeentehuis een informatieavond
gehouden waarop het complete plan met
toelichtende tekeningen wordt
gepresenteerd. Dit plan is tevens van 16
maart tot en met 22 maart op werkdagen
's morgens van 08.00 - 12.30 uur in te
zien in de bovenhal van het
gemeentehuis.
Ook het plan van aanpak voor de
Kennemerstraatweg wordt dan
gepresenteerd.
Op deze pagina worden in het kort ter
afronding de hoofdlijnen van het
verkeersplan uiteengezet.
Waarom een verkeersplan?
Met behulp van een verkeersplan kan het
gemeentebestuur bevorderen dat het
verkeer in de gemeente op een zo veilig
mogelijke en minst hinderlijke wijze zijn weg
zoekt. Het is belangrijk om hiervoor een
totaal plan te hebben omdat dan in, de loop
van de jaren naar een goede opzet kan
worden toegewerkt. Elk jaar worden immers
aan de wegen werkzaamheden uitgevoerd
en op dat moment is het betrekkelijk
eenvoudig en niet zo duur om ter plaatse
tevens verbeteringen voor de
verkeersveiligheid aan te brengen. Zo
kunnen we stap voor stap komen tot een
veiliger afwikkeling van het verkeer.
Wat zijn de doelstellingen van het
verkeersplan?
De belangrijkste zijn:
A. Verhoging van de verkeersveiligheid met
name voor voetgangers en fietsers; aan
deze doelstelling is prioriteit toegekend;
B. Realiseren van een evenwichtige indeling
van de verkeersruimte naar functie en
vervoerwijze.
Daarnaast zijn nog 6 andere doelstellingen
geformuleerd die onder andere betrekking
hebben op bevordering gebruik openbaar
vervoer, bevordering gebruik van de fiets,
verbetering voorzieningen voetgangers en
terugdringen van gemotoriseerd sluipverkeer
in woongebieden.
Behandeling in de gemeenteraad
De gemeenteraad heeft in haar vergadering
van 2 juli 1992 ingestemd met deze
doelstellingen en vervolgens opdracht
gegeven om op basis hiervan fase 3, de
oplossingsrichtingen, uit te werken.
In de commissievergadering van januari
1993 zijn deze oplossingsrichtingen als
afsluitend onderdeel van het verkeersplan
behandeld en naar verwachting zal in de
raadsvergadering van 3 juni 1993 het
verkeersplan in totaliteit worden vastgesteld.
Informatieavond
Op maandag 22 maart 1993 wordt in het
nieuwe gedeelte van het gemeentehuis een
informatieavond gehouden die begint om
20.00 uur.
Wat gaan we nu doen?
De oplossingsrichtingen voor het aanpakken
van de verkeersproblemen in de loop van
de jaren zijn nu gereed. Enkele onderdelen
van het plan zijn op deze pagina nader
toegelicht. Het betreft vooral voorbeelden
van die onderdelen die betrekking hebben
op de belangrijkste doelstellingen zoals
genoemd.
Verblijfsgebieden in combinatie
met een hoofdnet voor het
autoverkeer
Het afwikkelen van het autoverkeer en het
fietsverkeer langs gescheiden wegen door
middel van fietspaden of verschillende
routes bevordert de verkeersveiligheid voor
het langzaam verkeer.
De gemeenteraad heeft in haar vergadering
van juli 1992 het hoofdnet autoverkeer en
het hoofdnet fietsverkeer vastgesteld. Voor
het hoofdnet fietsverkeer is die route
gekozen, waarvan blijkt (op basis van
tellingen) dat fietsers deze het meest
gebruiken. Fietsers kiezen immers de
kortste weg en zijn moeilijk om te leiden.
Het autoverkeer daarentegen zal af en toe
enigszins worden omgeleid om de
fietsroutes en de woonwijken
(verblijfsgebieden) te vermijden.
De gehele bebouwde kom zal worden
aangewezen als verblijfsgebied met
uitzondering van het hoofdwegennet. Het is
de bedoeling dat de auto in dit gebied te
gast is en met name voetgangers, fietsers
en spelende kinderen weer wat meer
rechten kunnen doen gelden. De auto's
worden verwezen naar de in het algemeen
reeds aanwezige wegen die bij uitstek
^5
geschikt zijn om deze groep van
verkeersdeelnemers te herbergen. Voor
eenieder is dan duidelijk welk verkeer je op
welke plaats kan verwachten. Overigens
betekent dit niet dat er een enorme
verschuiving van verkeer zal plaats vinden.
Het gaat alleen om dat gedeelte van het
verkeer dat wellicht uit gewoonte of
plaatselijke onbekendheid een minder
geschikte route kiest. Door het treffen van
eenvoudige maatregelen in de loop van de
komende jaren willen we successievelijk tot
aanpassing van het gebruik van de wegen
komen.
Sluipverkeer en woonwijken
In een aantal woonwijken die in het kader
van het verkeersplan als verblijfsgebied zijn
aangewezen wordt hinder ondervonden van
sluipverkeer. Omdat het in de bedoeling ligt
om onnodig autoverkeer in de woonwijken
te weren zullen hiervoor zo nodig
maatregelen worden getroffen. Sinds de
jaren '70 worden de nieuwe woonwijken in
Heiloo zodanig aangelegd dat onnodig
autoverkeer (sluipverkeer) zoveel mogelijk
wordt geweerd omdat je met de auto niet
rechtstreeks van de ene naar de andere
wijk kan rijden. Voorbeelden hiervan zijn de
nieuwbowwijken in het westelijk deel van de
gemeente zoals Vrieswijk, Termijen en
Mariënstein en de nieuwe wijk Ypestein
waar directe autoverbindingen ontbreken
tussen bijvoorbeeld De Waard en De
Kuilenaar en De Sonneveld en Het
Brugstuk. Alleen fietsers en voetgangers
kunnen gebruik maken van rustige
rechtstreekse verbindingen tussen de wijken
onderling.
Enkele oudere wijken in het westelijk deel
van de gemeente en plan Oost en Zuid
hebben echter een zodanig stratenpatroon
dat de auto ruim baan heeft en te hard kan
rijden. Dit is lang niet altijd in het belang
van een veilige verkeersafwikkeling voor
fietser en voetganger. Destijds bij de
realisering van deze wijken was het
autobezit nog zo beperkt dat deze
gebruiksvrijheid geen echte problemen
opleverde. Het sterk toegenomen autobezit
is er echter de oorzaak van dat er nu wel
problemen zijn. Door het plaatselijk
aanbrengen van enkele voorzieningen
waardoor het doorgaand autoverkeer wordt
omgeleid kan hierin verbetering worden
gebracht. We krijgen dan dezelfde
verkeersafwikkeling als in de nieuwe wijken
Weaen patroon in de wiik Ypestein.
Kerkelaan
Voor deze route is helaas geen alternatief
voorhanden. Wel zijn enkele aanpassingen
voorzien die de te hoge snelheden zullen
inperken. Hierbij wordt gedacht aan een
vorm van snelheidsremming en de
verbetering van het kruispunt met de
Willibrordusweg.
bestaande verkeersafwikkeling
wijk 0ud_West/West_Muys.
Het autoverkeer kan van alle wegen vrij gebruik maken.
toekomstige verkeersafwikkeling
wijk 0ud_West West_Muys.
De wijk wordt een verblijfsgebied en het doorgaande
auto_ sluipverkeer wordt tegengegaan.
Hh
Kennemerstraatweg
In de Uitkijkpost van 3 maart 1993 is het
basisplan voor de Kennemerstraatweg
gepubliceerd. Belangrijkste aanpassingen
op deze weg die we in de komende jaren
mogen verwachten zijn:
1Verbeteren van de oversteekbaarheid van
de weg met name voor voetgangers en
fietsers door het aanbrengen van
verhoogde middenheuvels (vluchtheuvels)
in het midden van de rijbaan. Door deze
middenheuvels yallen de kruispunten ook
meer op.
2. Terugdringen van de te hoge snelheid op
deze weg door het aanbrengen van
eerdergenoemde verhoogde
middenheuvels en het versmallen van de
rijbaan op die plaatsen waar deze nu te
breed is, met name het noordelijk en
zuidelijk deel van deze weg.
3. Naar verwachting zal door deze
maatregelen ook de verkeersveiligheid op
dit wegvak verbeteren.
al gebruikelijk is. De tekeningen bij dit
artikel illustreren een en ander. Voor de
nieuwe wijk is een gedeelte van het
wegenpatroon van Ypestein afgebeeld. Als
voorbeeld van aanpassing van een oudere
wijk is gekozen voor het gedeelte tussen
Ringweg, Belieslaan, Westerweg en
Zeeweg, (wijk Oud-West en West-Muys)
Stationsweg en Kerkelaan
Deze twee wegen vervullen in het lokaal
verkeer een belangrijke rol. Daarnaast
hebben deze wegen ook een woonfunctie
die door het drukke verkeer nogal wat
geweld wordt aangedaan. Het is echter niet
eenvoudig om hiervoor een pasklare
oplossing te bieden. Alternatieven zijn niet
zonder meer voorhanden. Toch is naar
oplossingen gezocht om enige verbetering
aan te brengen.
Stationsweg
Door aanpassing van de bewegwijzering is
het de bedoeling om een (klein) deel van
het verkeer om te leiden via de route
Vennewatersweg-het Malevoort-Zeeweg vise
versa. Deze route biedt meer ruimte voor
verkeersafwikkeling omdat de huizen hier
verder van de rijweg af staan en hiervan
zijn afgescheiden door in het algemeen
brede groenstroken. Uiteraard zullen langs
deze alternatieve route, waar de
verkeerstoename overigens maar beperkt
zal zijn, de nodige maatregelen worden
getroffen om de verkeersveiligheid voor alle
weggebruikers te verbeteren, zoals het
aanbrengen van verhoogde middenheuvels.
Hierdoor wordt de snelheid beperkt en het
oversteken veiliger gemaakt. Daarnaast is
het de bedoeling in de Stationsweg zelf wat
aanpassingen aan te brengen waardoor met
name de snelheid van het (vracht)verkeer
wordt beperkt. Verder nog de aanpassing
van het kruispunt met de Breedelaan en het
aanbrengen van snelheidsremmers en
parkeer-, laad- en losvoorzieningen.
Wat gaan we nu concreet doen?
1. In 1991 en 1992 zijn 4 verkeersregel-
Installaties op respectievelijk de
kruispunten Kennemerstraatweg-
Stationsweg-Kanaalweg,
Kennemerstraatweg-Kerkelaan, Zeeweg-
Ringweg-Ewisweg en Zeeweg-de
Omloop-het Malevoort aangepast. Door
deze aanpassingen is de
verkeersafwikkeling veiliger geworden en
bovendien reageert de installatie direct
op het verkeersaanbod. De ongevallen-
cijfers zijn gedaald.
2. Voor de Kennemerstraatweg is een
principeplan ontworpen op basis
waarvan de aanpassingen ter
bevordering van de verkeersveiligheid in
het algemeen kunnen worden gebaseerd.
Deze weg vraagt in verband met zijn
bijzondere problematiek een aparte
aanpak.
3. In 1993 en 1994 worden behoudens
procedures in het kader van de wet
geluidhinder en het beschikbaar stellen
van credieten door de gemeenteraad
ca. 5 kruispunten/aansluitingen op de
Kennemerstraatweg met respectievelijk
de Spokenboschlaan, Laan van Zeeman
of Kuillaan/Nijenburgerweg, Slimpad,
Ypesteinerlaan- noord en Ypesteinerlaan
zuid/Vennewatersweg (minirotonde)
aangepast. In het algemeen betekent dit
dat de oversteekvoorzieningen worden
aangepakt en de snelheid van het
verkeer op de hoofdroute wordt
ingeperkt, met behoud van een goede
doorstroming van het verkeer.
4. Tegelijkertijd met de reconstructie van
een deel van de Bayershoffweg in de
loop van dit jaar zullen in de wijk tussen
Ringweg, Belieslaan, Westerweg en
Zeeweg een aantal maatregelen worden
getoffen om het sluipverkeer te weren.
5. Op het Slimpad oost/Breedelaan noord
zullen enkele maatregelen worden
getroffen om sluipverkeer te weren.
6. In de Laarmanstraat e.o. en de
Bergeonstraat zullen gelijktijdig met
herbestratingswerkzaamheden
maatregelen worden getroffen om de
verkeersveiligheid te bevorderen en
sluipverkeer te weren.
7. In het kader van wegonderhoud 1993
zullen wellicht nog enkele aanpassingen
kunnen worden uitgevoerd. In de
komende maanden zal hierover uitsluitsel
worden verkregen.
8. Oversteekvoorziening op het Malevoort
nabij de Ronge/Boekenstein voor 1
augustus 1993. Deze aanpassing heeft
een directe relatie met de op stapel
staande schoolfusies evenals de
aanpassing bij de kruising Slimpad/
Kennemerstraatweg.
De planning voor de komende jaren zal
aan de hand van een totaal overzicht
met een enigszins globaal karakter in het
tweede of derde kwartaal van dit jaar
kunnen worden opgesteld.
N.B. Voor alle hierboven genoemde werken
geldt dat eerst bepaalde procedures moeten
worden doorlopen dan wel dat de
gemeenteraad deze plannen nog moet
beoordelen.
Naar verwachting zal in de
raadsvergadering van 3 juni 1993 het
verkeersplan in totaliteit worden vastgesteld.
Ook de beschikbaarstelling van de credieten
moet in een aantal gevallen nog door de
gemeenteraad worden goedgekeurd.
Informatie
Voor meer informatie kunt u 's morgens
contact opnemen met de heren P. Aalders
tel. 313 206 en W. J. Tieleman tel.313 202
van de afdeling Civiel en Reiniging.
n en hoofdnet voor het autoverkeer
Voor het autoverkeer zijn de doorgaande verbindingen
beperkt tot de hoofdwegen Rosendaal en Ypesteinerlaan.
ggscHDAA
HET BRUGSTUK
DE HUCHT
PLAATSELIJK HERIN RICHTEN.
WEGAFSLUITING VOOR AUTOVERKEER.
SCHUINE WEGAFSLUmNG VOOR AUTOVERKEER
~T