de Informatierubriek van de gemeente Limmen. Inlichtingen en reacties: Middenweg 3a, Limmen.Telefoon 02205-1456 De voorjaarsnota 1993 is weer verschenen 0rïrfo: JwmÏÏÏEff Begroting 1993 f 207.952,- f 180.000,- f 207.952,- f 27.952,- Bestedingsbeperking Afdeling bevolking gesloten Vergaderingen Commissie 1 Voorstellen tot of inzake: Commissie 2 Commissie 3 Commissie Beroep- en Bezwaarschriften nu ruim anderhalf jaar aan de slag Aan de oplossing van dit probleem kan worden gewerkt. Er zijn twee mogelijkheden, namelijk: 1 Een 'onafhankelijk' secretariaat vormen buiten de organisatie van de gemeente Limmen. 2 De functies van de ambtenaren scheiden. Het college van burgemeester en wethouders geeft de voorkeur aan de tweede mogelijkheid. Dit bete kent dat binnen de organisatie gezocht zal worden naar een oplossing. De beleidsvoorbereiders van ruimtelijke ordening en algemeen juridische zaken zijn dan niet tevens secretaris van de beroeps commissie. Het evaluatieverslag van de commissie Beroep- en Bezwaarschriften wordt op dinsdag 11 mei a.s. als een van de agendapunten van de raadscommissie besproken. Het beeld levert niet op wat ervan verwacht had mogen worden. Drastische maatregelen blijven no dig. Het zit ook niet mee. Als gedacht wordt dat de financiën weer een beetje op de rails staan, dienen zich weer nieuwe ontwikkelen aan op rijksniveau. De gemeenten in Nederland moeten ook een bij drage leveren. De verwachting bestaat dat voor 1994 de gemeente Limmen ruim f 100.000,- minder ontvangt aan uitkering van het rijk. De gemeenten kunnen geen invloed uitoefenen op deze kortingen. Het overkomt de gemeenten. Als de financiële structuur van de gemeente dan al niet sterk is, is het eenieder duidelijk wat dit betekent. Het college van burgemeester en wethouders ver schuift de problematiek naar het te verschijnen FMP. Niet geschroomd zal worden voorstellen te doen om de financiële positie van de gemeente te verbeteren Dat daarbij hoort het verhogen van de plaatselijke belangen is bijna niet te keren. Kortom, de financiële positie van de gemeente voor de toekomst is bij de stand van dit moment niet uitzichtloos. Met behulp van ons aller inspanning moet het lukken de nog aanwezige tekorten op te brengen. Veel zal er in de commissie van 11 mei 1993 in Vredeburg over de financiën worden gesproken. Komt u luisteren. U bent van harte welkom. 5 mei 1993, Burgemeester en wethouders van Limmen Openbare Bibliotheek Kapelweg 6 te Limmen Openingstijden: maandag 14.30-17.00/ 19.00-20.30 uur; woensdag 14.00-17.00 uur; vrijdag 14.30-20.30 uur. Dierenkliniek Castricum Laan van Albertshoeve 140, Castricum, tel. 02518-54345. Dierenartsen: H. Wol- ters en mw. S. Asyee. Spreekuur zater dag 13.00-14.00 uur, verder volgens telefonische afspraak. Dierenartspraktijk A. van Lohuizen, J. Borsje en W.J.M. van Look, Dotter bloem 7, Castricum, tel. 02518-55910. Tijdens de weekenddienst wordt u even tueel automatisch doorgeschakeld. Be handeling kleine huisdieren na tel. afspraak. Dierenarts Limmen Dr. Schaap en Dr. De Jong zijn te berei ken op tel. 02205-2583 (Rijksweg 104, Limmen). Spreekuur maandag tot en met vrijdag van 13.30-14.30 uur en vol gens telefonische afspraak. Stichting Bejaardenwelzijn Limmen Secr.: mw. E.Th.H. Rodenhuis-Jans- sen, Kerk weg 47, 1906 AV Limmen, tel. 02205-1410. Zwangerschapsgymnastiek Voor zwangerschaps- en nabevallings- gymnastiek: Ellen van der Dussen, tel. 2126. Verloskundige Limmen M.C.G. Groot-Valkering, Hoogeweg 72, Heiloo. Spreekuur na tel. afspraak (02205-2635). Telefooncirkels Telefooncirkels Limmen: mw. W. Sege- rius, coördinatrice, tel. 1772. Welfare Limmen Inlichtingen: mw.. Boersen, Visweg 46, tel. 2483. Parochie H. Cornelius Limmen Pastoor: S. Tol, Dusseldorperweg 74, tel. 02205-1275. Spreekuur: dinsdag en donderdag 18.00-19.00 uur, woensdag 9.30-10.30 uur. Pastoraal werkster: mw. H.G.M. Boo- mars; privé 02513-15563 (tussen 18.00-19.00 uur). Banknummer parochie: 336400756; gi ronummer: 248524. Kerkbijdrage bank nummer: 336421400. Unie van Vrijwilligers (UW) Voorzitster: mw. T. Stroethoff-van Lieshout, Visweg 20. Inlichtingen (tuu- sen 18.00-19.00 uur): tel. 1398. Kinderopvang Voor informatie over Kinderopvang Limmen kunt u terecht bij Dieneke van der Meij, Westerweg 5, tel. 3220, of bij Karin Min, Burg. Nieuwenhuysenstraat 12, tel. 2817. Spreekuur: iedere woensdag van 9.15- 10.30 uur in De Wollewei, tel. 2951. Oefentherapie Mensendieck Lia Kerssens-van de Bult, praktijka dres: Zuidkerkenlaan 21, 1906 AC Lim men, tel. 02205-2048 (b.g.g. 02510- 33480). Logopedie Nita te Nuijl, praktijkadres Wijkge- bouw Interkruis, Middenweg 26a, Lim men. Afspraken: 072-335148. Huisartsen Onder tel. 1272 is altijd één van de dok toren bereikbaar. Dierenbescherming Limmen Honden en katten: tel. 072-334316. Knaagdieren: Prins, tel. 2266. Praktijken Fysiotherapie Fysiotherapiepraktijk Waal B.V., Vuurbaak 9, Limmen, tel. 02205-1796 (b.g.g. 072-331266), beh. dag. vlg. af spraak. R.P.M.Donker, Het Achtkant 12, Limmen, tel. 02205-3369. Praktij kadres: Dusseldorperweg 139, tel. 02205-3219. Alg. Maatschappelijk Werk Spreekuur: donderdag van 14.00 tot 15.00 uur in het wijkgebouw, Midden weg 26a, tel. 1250. Bereikbaarheid don derdagochtend en overige weekdagen: Slimpad 16 te Heiloo (tel. 072-330984 of 072-110804). Indicatiecommissie Bejaardenoorden Verzoeken om opname in een bejaar denhuis dienen te worden ingediend bij de indicatiecommissie bejaardenoorden te Limmen, p/a Afdeling Sociale Za ken, Middenweg 3a, 1906 AP Limmen. Tafeltje-dek-je Mevr. Baltus, Hoogeweg 49, Limmen, tel. 02205-1483. Stichting Interkruis Noord-Kennemerland Ledenadministratie: tel. 072-199222. Wijkgebouw, Middenweg 26a, 1906 AR Limmen. Ouder- en kindzorg: spreekuur ma. t/m vrij. 8.30-9.00 en van 12.30-13.00, tel. 02205-4275. Volwassenenzorg: spreekuur ma. t/m vr. 12.30-13.30 uur, tel. 02205-1250. Voor spoedeisende gevallen kunt u de alarmcentrale bellen: tel. 072-619818. Gemeente Limmen Openingstijden gemeentesecretarie: 9.00-12.00 uur (en woensdagmiddag tussen 15.30 en 17.30 uur voor het afha len van rijbewijzen en paspoorten) Het gemeentehuis is tijdens kantooruren te lefonisch bereikbaar onder nummer (02205 )1456. Voor de dienst gemeentewerken gelden dezelfde tijden. Telefoonnummer grof vuil: 072-413533. De wethouders kunt u spreken tijdens de inloopspreekuren op dinsdagavond tussen 19.00 en 20.00 uur in het gemeen tehuis. De burgemeester slechts na tele fonische afspraak. Afdeling sociale zaken: open spreekuur op maandag en donderdag van 9.00- 12.00 uur. Buiten deze tijden kan men terecht na een telefonische afspraak (tel. 1456). Gezinsverzorging, Ouderenhulp en Alphahulp Stichting Noord Kennemerland/Noord -Holland Midden. Hoofdkantoor: Nas- saulaan 30, 1815 GL Alkmaar. Voor hulp bij problemen in de verzor ging van uw huishouden. Spreekuur da gelijks van 8.30 tot 9.30 uur. Telefoon: 072-127066. Voor acute hulp na 17.00 uur en in het weekend: tel. 072-156400. UITKIJKPOST 5 MEI 1993 PAGINA 19 LIMMEN Het voorjaar brengt vaak mooi weer. Brengt de voorjaarsnota van de gemeente ook financieel beteretijden? In de raadscommissie van 11 mei 1993wordt over de voorjaarsnota gesproken. De nota behandelt de ontwikkeling van de financiële situatie na de vaststelling van de begroting 1993. Gemeenterekening 1993 De voorjaarsnota, daar gaat het over in dit verhaal. Niet ontkomen kan worden aan de vermelding van het feit dat de gemeenterekening in ontwerp gereed is. Dat er nu sprake is van een omkering is verheugend. Of de lijn van tekort begrotingen en rekeningen nu definitief is omgebogen is nooit met zekerheid te zeggen. De maatregelen die de laatste jaren zijn Voor het eerst na vele jaren is het gelukt de gemeenterekening met een positief resultaat af te sluiten. Het overschot bedraagt ruim f 32.000,-. Sedert 1986 heeft Limmen steeds gemeen terekeningen gehad met tekorten en zelfs aanmer kelijke tekorten. getroffen om de financiën van de gemeente te saneren lijken effect te hebben. Ook het ingevoerde systeem van budgetbewaking werpt vruchten af. Met vallen en opstaan moet het lukken. De begroting 1993 kende volgens de gegevens van het FMP een aanmerkelijk tekort van plm. f 500.000,-. Door alle maatregelen is het mogelijk gebleken dit tekort terug te brengen tot plm. f 200.000,-. De begroting moest sluitend worden gemaakt door het eenmalig aanwenden van dit laatste bedrag uit de saldireserve. Omdat het eenmalig is, is dit aanvaardbaar. Inmiddels isdesaldireserve tot een onaanvaardbaar laag niveau gedaald. Er zal alles aan gedaan moeten worden om deze reserve tot een hoger niveau terug te brengen. Recent heeft het provinciaal bestuur van Noord- Holland het college van burgemeester en wethou ders laten weten dat de financiële positie van Limmen slecht is. Er moet een plan van sanering tot het gezond maken van die financiële positie worden opgesteld. Deze raadgeving heeft het college van burgemees- teren wethouders in de oren geknoopt. Los daarvan zijn de laatste jaren allerlei acties ondernomen met het doel de financiële positiè van de gemeente te verbeteren. L:r vinden analyses plaats. Bepaalde hoge kostenniveaus worden teruggedrongen. Hier bij kan worden gedacht aan de kosten van sport, de bibliotheek, sociaal-culturele zaken, accommoda ties enz. De voorjaarsnota in geld vertaald Via een omweg komen wij dan toch bij de voorjaarsnota terug. Ambtelijk was een voorjaarsnota gepresenteerd met een nieuw tekort van f 450.000,-. In dit bedrag was het ongedaan maken van de aanwending uit de saldireserve verwerkt. Om diverse redenen moeten begrotingsposten worden bijgesteld. Het volgende overzicht is gemaakt: - verhoging begrotingsposten f 52.252,- - inboeking voordeel privatisering sporthal f 45.700,- - inboeking voordeel exploitatie Vredeburg f 40.000,- - financiële consequenties investeringen grondexploitatie f 70.000,- Voor dit bedrag moet dekking worden gevonden in de voorjaarsnota. Ook het verkopen van gemeente-eigendommen voor woningbouw of anderszins wordt op de rit gezet. Er gebeurt enorm veel. De budgettering krijgt vorm. De bewaking van de budgetten werpt vruch ten af. Onderhoudsfondsen die tot nu toe in Limmen niet aanwezig waren worden gevormd Het geïntegreerde geldbeheergaatjaarlijksf 30.000,- opleveren. Het gaat hier om het geldverkeer met slechts één bank afhandelen en niet met meerdere banken. Kortom vele beheerszaken hebben en krijgen aan dacht met het uiteindelijke doel de in het verleden verzwakte financiële positie te versterken. Zo be stond het voornemen om de eenmalige aanwending van ruim f 200.000,- uit de saldireserve weer ongedaan te maken en door nieuwe begrotings maatregelen te dekken. Deze aanpak was teveel van het goede. Begin dit jaar is een nota over de grondexploitatie uitgebracht. In deze rubriek is daaraan ook aandacht besteed. Volgens die nota moet rekening worden gehouden met een investering van f 1 miljoen. Jaarlijkse lasten f 100.000,-. Omdat bepaalde onderdelen van die investeringen in 1993 aan de orde komen is het noodzakelijk om het budget met f 70.000,- te verhogen. In 1994 zullen de structurele lasten in volle omvang op de begroting drukken. Dekking voorjaarsnota In de voorjaarsnota zelf is uitvoerig beschreven op welke wijze in dekking moet worden voorzien. Hier volgt het resumé: vacature milieu f 20.000,- personeelskosten secretarie f 30.000,- hogere algemene uitkering f 40.000,- effecten vervroegde afschrijvingen f 40.000,- reservering bouw nieuw gemeentehuis f 50.000,- lasten verhoging voorjaarsnota resterend tekort Burgemeester en wethouders vinden dit resterende tekort niet onoverkomelijk. Het moet mogelijk zijn door het treffen van maatregelen dit bedrag weg te werken. De aanzetten zijn inmiddels ook zichtbaar. In de najaarsnota 1992 hebben wij om financiële redenen hardere maatregelen moeten treffen. Nu in feite het tekort beperkt is, namelijkf 27.000,-, zijn lichtere maatregelen wenselijk. Ook de periode waarin de begroting nog is te beïnvloeden is langer. De budgethouders krijgen te horen dat er voor de rest van dit jaar een bestedingsbeperking geldt. Dit houdt in dat nog kritischer dan anders financiële verplichtingen moeten worden aangegaan. Zijn die verplichtingen uitstelbaar dan mogen die niet wor den aangegaan. Door middel van kwartaalrapportage over de finan ciële positie worden de ontwikkelingen in de gaten gehouden. Mocht dit onverhoopt onvoldoende financieel resul taat opleveren dan zal in de tweede helft van dit jaar Op maandag 10 mei a.s. is de afdeling bevolking gesloten wegens scholing van de medewerkers. Uw reisdocumenten, rijbewijzen en andere documenten kunt u vanaf dinsdag 11 mei gewoon weer elke werkdag aanvragen van 9.00-12.00 uur. tijdstip dinsdag 11 mei 1993, 20.00 uur plaats cultureel centrum Vredeburg agenda 1/3 Opening, verslag gecombineerde vergadering 01.04.1993, ingekomen stukken en mededelingen. 4 Terugrapportage uit samenwerkingsverbanden. 5 Rondvraag. 6 Behandeling evaluatie werkzaamheden com missie Beroep en Bezwaar 1991-1992. 7 Wijziging legesverordening i.v.m. inwerkingtre ding Wet Milieubeheer en noodzaak tot aanpas sing leges Drank- en Horecawet; vaststelling nieuwe tarieventabel. 8 voorbereidingsbesluit voor perceel Achterweg 52; 9 voorbereidingsbesluit voor perceel Hogeweg 181 10 voorbereidingsbesluit voor perceel Rijksweg 127a; 11 samenwerking in 'klein HAL'-verband. 12 Behandeling kwestie gebr. Van der Velden. 13 Behandeling voorjaarsnota 1993. 14 Behandeling ontwerp-gemeenterekening 1992. 15 Sluiting. tijdstip donderdag 13 mei 1993, 20.00 uur plaats cultureel centrum Vredeburg agenda 1/5 Opening, rondvraag, verslag vorige vergade ring, terugkoppeling samenwerkingsverbanden, ingekomen stukken, mededelingen. 6 Bedrijfsinterne milieuzorg. 7 BUGM-verslag. 7a Opstellen gemeentelijk rioleringsplan 8 Rioolbeheersplan. 9 Groenbeheersplan. 10 Krediet reconstructie School weg. 11 Aanpak realisering bedrijventerrein. 12 Overeenkomst tot verkoop van grond, Achterweg 52. 13 Overeenkomst tot verkoop van grond, Hogeweg 181. 14 Wijziging koopavondverordening. 15 Sluiting. tijdstip woensdag 12 mei 1993, 20.00 uur plaats cultureel centrum Vredeburg agenda 1/5 Opening, verslag gecombineerde commissie vergadering 01.04.1993, ingekomen stukken, mededelingen, rapportage samenwerkingsver banden, rondvraag. 6 Subsidieverzoek vrijwilligersorganisatie Neder land. 7 Jaarrekening 1991 Conquista. 8 Subsidieaanvraag 1993 Dierentehuis Alkmaar en Omstreken. 9 Meerjarenprogramma monumenten 1999. 10 Wijziging verordening leerlingenvervoer. 11 Privatiseringsporthal. 12 Projectontwikkeling Kerkweg-Noord. 13 Sluiting. Bovenstaande commissievergaderingen zijn open baar. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken moet dat even afspreken met de voorzitter. De stukken van deze vergaderingen liggen ter in zage op het gemeentehuis en bij de bibliotheek. de nog beschikbare ruimte in de begroting met een bepaald percentage worden gekort. Het is niet uitgesloten dat de eerder genoemde eenmalige aanwending 1993 alsnog binnen de be groting moet worden gedekt. In 1991 heeft de gemeenteraad besloten tot het in het leven roepen van een commissie Beroep- en Bezwaarschriften. Een onafhankelijk samengestelde commissie die als beroepsinstantie van de gemeente geldt. In de door de raad vastgestelde regeling zijn de taken en de bevoegdheden van de commissie geregeld. Niet voor alle zaken wordt de commissie Beroep- en Bezwaarschriften ingeschakeld. Zaken die betrekking hebben op de bijstand en bijvoorbeeld ook zaken waar een bepaalde beleidsruimte aanwezig is in de ruimtelijke ordening, worden niet aan de commissie voorgelegd. De commissie Beroep-en Bezwaarschriften beperkt zich tot de zogenaamde rechtmatigheidstoetsing. Hoe functioneert de commissie nu? Er zijn veel zaken aan de commissie voorgelegd. In ruim een jaar 47 zaken. Gemiddeld een zaak per week. De commissie Beroep- en Bezwaarschriften kwam in alle gevallen tot een unaniem advies. In 13 van de 47 gevallen kwam de commissie tot het oordeel dat het beroep- of bezwaarschrift gegrond verklaard moest worden. Tot nu toe is het college van burge meester en wethouders niet afgeweken van het advies van de commissie. Meer dan de helft van de aan de commissie Beroep en Bezwaarschriften voorgelegde zaken heeft be trekking op bouwaanvragen (25). Zes gevallen wa ren bestemmingsplanzaken en in vier gevallen is bezwaar gemaakt tegen het door de gemeente toepassen van bestuursdwang. De meeste zaken waartegen bezwaren worden ingediend hebben betrekking op de ruimtelijke orde ning, het bouwen enz. Dat hiertegen bezwaren worden ingediend is niet verwonderlijk. Tot voor kort werd er vrij liberaal gedacht en gehandeld op het terrein van de ruimtelijke ordening. De huidige tijd stelt zware eisen aan het vormgeven en inrichten van onze woonomgeving. Dit heeft tot gevolg gehad dat de lijnen wat strakker worden aangehaald. Het toezicht op de bouw en het schou wen van werken heeft meer aandacht gekregen. De bouwpolitietaak is een van de speerpunten van het beleid. Gekoppeld aan dit proces wordteen programma van aanpak opgesteld om de verouderde bestemmings plannen te herzien. De vele artikel 19 WRO-gevallen dienen te worden teruggedrongen. Dit proces kost veel tijd en energie. De omslag die er in het beleid heeft plaatsgehad is merkbaar in het aantal ingediende bezwaren. De komende tijd zal het college van burgemeester en wethouders nog zorgvuldiger letten op de proce dures die worden gevolgd en toegepast. Het komt voor, dat door onzorgvuldige besluitvorming en voor bereiding in het voortraject de reclamant door de commissie Beroep- en Bezwaarschriften in het gelijk wordt gesteld. Uitbreiding taakgebied De commissie Beroep- en Bezwaarschriften houdt zich tot nu toe bezig met de zaken die in de regeling zijn beschreven, namelijk het behandelen van en adviseren over beroep- en bezwaar schriften. Bij het instellen van deze commissie is wel eens gedacht om de taak van de commissie uit te breiden met een soort ombudsregeling. De commissie houdt zich in die situatie bezig met behandeling van klachten over het handelen of niet handelen van bestuurders en ambtenaren. De ko mende periode, als de werkdruk het toelaat, zullen wij ons met dit onderdeel bezighouden. In overleg met de commissie wordt over de taakuitbreiding van gedachten gewisseld. Evaluatieverslag De commissie Beroep- en Bezwaarschriften heeft een evaluatieverslag uitgebracht. Er worden bepaalde knelpunten beschreven. Het gaat met name over de rollen die de secretarissen van de commissie vervullen. De secretarissen van de commissie Beroep- en Bezwaarschriften zijn gemeenteambtenaren. Enerzijdszijn zij adviseur van het college van burgemeester en wethouders en anderzijds moeten zij de zaken in de commissie namens de gemeente verdedigen en een advies over de beroepszaak uitbrengen. De ambtenaren komen dan in een moeilijk parket. Wij noemen dit het 'petten-probleem'. IdMk Vooruitblik De voorjaarsnota is niet kompleet als niet een poging wordt gewaagd om een blik in de toekomst te werpen. Het nieuwe Financieel Meerjaren Perspektief 1994-1998 wordt over enkele weken afgeleverd. Uitgebreid, plaatselijk en actueel

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1993 | | pagina 19