upm 'to LAAG-OVER-LAAG EN LANG, LANGER, LANGST DE WINTER TEGEMOET a»®» fplfö r mm? MgS mê^Mj M tllS -w ïM$?,è^4?S UITKIJKPOST - 22 SEPTEMBER 1993 - MODE LOCALE - PAGINA 1 I ïsdfov.- te?#* \7xrT- -V&'.v- Het is nu zo'n tien, vijftien jaar geleden en het was de gewoonste zaak van de wereld. In een vaal beige, versleten groene of veel te witte overall verscheen ik op het werk, in het theater, de kroeg of liep over straat. Het was mijn outfit als manusje-van-alles bij een popgroep en ik had maling aan wat de wereld ervan vond. Gecombineerd met half lang haar en zo nu en dan een baard van een paar weken was mijn uiterlijk on gewoon en dus hield ik het zo. Ik wenste me niet aan te passen aan wat gangbaar was, wat de mode was. Dat was voor mij de gewoonste zaak van de wereld. Dit beeld kwam me helder voor de geest toen ik me dit jaar Verdiepte in het mode beeld voor het najaar en de winter van 1993-1994. In de zomermode waren be paalde trends al zichtbaar, voor de don kerste maanden van het jaar zijn ze onvermijdelijk: er wordt teruggegrepen op oude lijnen. Niet klakkeloos natuurlijk. Maar weloverwogen worden lijnen en snits opnieuw gebruikt. Kreten als 'neostalgia' - de nieuwe nostalgie - en 'reli-mode' - kui se, hoog gesloten kleding - kom je in de diverse artikelen tegen. Maar ook gaat het beeld uit de jaren zeventig onverminderd voort als inspiratiebron voor een deel van de ontwerpers in binnen- en vooral bui tenland. Reli-mode Centraal thema in bijna alle collecties voor najaar en winter is 'lang, langer, langst'. Zeer sprekend is in dit opzicht de op ker kelijke gewaden geïnspireerde mode voor vrouwen: lange rokken, jurken en over- gooiers, waarbij draperieën en de capu chon niet worden geschuwd. De stoffen zijn wol, satijn en fluweel. Als reactie op de sexy, korte mode zorgt deze trend van reli-mode voor een sterk contrast. Daarmee blijft de kleding overigens zeker wel sexy. Of, zoals de Japanse ontwerper Yohli'Ya- mamoto in een interview met het blad Avant Garde (oktober 1993) zegt: 'Sexy is voor mij alles wat niet zichtbaar is'. Zijn kleding is opvallend door het kleurgebruik: kleur in de collectie wordt slechts toegepast om met zwart te contrasteren. Het zijn de lijnen, die bepalend zijn. Maar niet alleen de reli-mode brengt het motto 'lang, langer, langst' onder de aan dacht. Ook in de nostalgisch getinte collec ties is de trend meer dan duidelijk. De kleding van je grootouders bij wijze van spreken, maar dan net even anders en - vooral! - op een andere manier gecombi neerd. Het laag-over-laag is hierbij zeer ge wild: colbert over een jasje over een vest of gilet over een blouse of shirt. Flanel, wol en tweed worden veel gebruikt. Zijn de belangrijkste kleuren de komende win ter op bruin geënt, soms is het effect ver rassend wanneer patchwork met wild overkomende kleurschakeringen is op genomen. Warme indruk Nu we toch spreken over kleur, dan is het een kleine stap naar make-up. Royaal ma ken de specialisten gebruik van blushes, die een warme indruk geven. De her fstkleuren bruin, beige en rose/rood wor den aanbevolen. De scherpe lijn rond de ogen wordt losgelaten, voor de lippen is naturel het sleutelwoord. Grijpt de neostalgia pakweg veertig tot vijftig jaar terug, bij de make-up gaan we met het gebruik van de rose blush en de satijn-zachte glans van oogschaduw terug naar de romantiek van de vorige eeuw! Neo-romantiek op de wangen en rond de ogen in combinatie met winters rood voor de lippen en nagels: denk er de lange pij- pekrullen bij en het beeld is compleet. Ie der make zijn of haar keus. Viking-look Hiervoor is al even gesproken over de stof fen, die in de nieuwste mode de hoofdrol len vertolken. Voor sommige ontwerpers, zoals het bekende Nederlandse duo Puck en Hans Kemmink, is de stof zelfs één van de belangrijkste inspiratiebronnen. Zo zor gen wol, leer en (imitatie)bont voor zowel mannen als vrouwen voor stoere mode, de 'Viking-look'. Handgebreide wollen truien, rafelige vesten en accessoires als groffe le ren riemen en armbanden en bijvoorbeeld vingerloze handschoenen van leer leveren een krachtige uitstraling op. In deze trend is ook de invloed van een artiest als Axl Rose (zanger Guns n' Roses) merkbaar: de kilt en de sjaal, hemd of trui om de hey- pen geknoopt zie je bij diverse collecties terug. Bij deze Viking-look worden veelal klom pen gedragen. Verder is in de schoenmode de echt hoge hak uit beeld verdwenen. Ele gante laarsjes, al dan niet met veter, en in stappers met niet al te hoge hakken bepalen het beeld. Ook wordt door de ont werpers van schoeisel in ruime mate ge bruik gemaakt van fantasievolle prints. Gilet in een hoofdrol Tegenover het wat wilde imago van de Viking-look staat een modelijn zoals die van Modehuis Strenesse. Deze kleding is even elegant als chic. De kledingstukken staan alle op zich - zoals de woontrui, die overhemd en jasje vervangt - maar ontle nen daarnaast hun kracht aan de uitgebrei de en aan ieders eigen smaak en fantasie overgeleverde combinatiemogelijkheden. Bij Strenesse en vele andere merken neemt overigens het gilet een prominente plaats in. Voor het gilet wordt nogal eens gebruik gemaakt van brokaat. Zo zorgt de toepas sing van goudbrokaat voor een schitterend effect voor aangebrachte motieven. Maar het gilet kan ook minder prominent deel uitmaken van de garderobe. Dat is te zien in de zo genoemde mannenmode voor vrouwen, ook wel de zakelijke mode genaamd. Marlène Dietrich De twee-, drie- of zelfs vier-delige kostuums, bijvoorbeeld van zuivere wol en tweed, zijn er in allerlei variaties, waarbij het vrouwelijke imago zeker niet verloren gaat. Slank kledende jasjes met ceintuur en/of opgestikte zakken worden gedragen op een lange rok of pantalon. Onder het jasje of colbert wordt gecombineerd met blouse, coltrui, topje of kort gilet. De wat stoerdere variant laat leren jas, jack, vest of broek toe, waarbij het totaalbeeld on weerlegbaar vrouwelijk blijft. Het was Marlène Dietrich, die ooit de aandacht trok met haar 'mannenkleding'. Het is nog immer in beeld, soms doorgevoerd tot en met stropdas en bolhoed, soms afgekleed met een zijden blouse en shawl, soms flink oversized. Natuurlijk gaan niet alle ontwerpers ieder seizoen volledig overstag. Zo wekt Escada een veel rustiger beeld met op Antartica (allerlei blauwtinten en toepasselijke motie ven als pinguins en ijsberen) en de woestijn (beige, bruin en wit) gebaseerde lijnen een elegante, rustige indruk. En zo zijn er vele merken. Een opvallend materi aal is vervolgens ook de (namaak) parel als decoratief element in combinatie met mo hair. Ook hier geen echte vernieuwing: pa rels stalen ook in de jaren zeventig al eens ruimschoots de show. Recessiemode Nu we de jaren zeventig opnieuw ter spra ke brengen, kan het nonchalante mode beeld dat grunge oproept niet onbesproken blijven. De reactie op de glamour-mode met veel eenvoud en draagcomfort. Laag- over-laag, vrijuit combineren, platte schoe nen of laarzen en een minimum aan make up als finishing touch. Is het komend sei zoen de periode voor de persoonlijke inter pretatie - kleding in combinatie met de juiste attributen - dan is grunge (en dat is het!) een schot in de roos. X Grunge wordt trouwens ook wel hét voor beeld van de zogenaamde recessiemode ge noemd. Meer eenvoud, wat lagere prijzen voor de nieuwe lijnen (dat moet ieder na tuurlijk voor zichzelf nader omschrijven en relativeren) en een sterke opkomst van de secopd hand-mode, waarin de sixties en se venties uitbundig herleven. Gekscherend wordt ook wel van de vlooienmarkt-mode gesproken. Geen recycling, maar opnieuw uitwerken van de ideeën van pakweg twin tig jaar geleden is er ook in de vorm van collecties met broeken met wijd uitlopende pijpen, krap gesneden jasjes, blouses met puntkragen en opvallend fel getinte en vro lijke motieven. In feite zet met het voorgaande de al lang ingezette ontwikkeling zich voort: terug grijpen naar voorgaande periodes. Dat zelfde zou je kunnen zeggen voor lingerie: fijne materialen als kant zetten hun op mars onverdroten voort. Daarnaast ver dwijnt de body meer en meer uit beeld óm plaats te maken voor setjes van beha en slip. Bij de nachtmode wordt veel aan dacht besteed aan ontwerpen, die gezien mogen worden en niet verborgen hoeven blijven onder dekbed of deken. Unieke combinatie Aan het eind van dit artikel, dat zeker niet bedoeld is om een compleet beeld te schet sen, maar slechts een aantal ontwikkelin gen wil signaleren, kan gezegd worden dat drie zaken het modebeeld voor het najaar en de winter van 1993-1994 bepalen: 'lang, langer, langst', 'laag-over-laag' en de voor tgang van de herleving van de sixties en se venties. Ieder kiest er het hare of zijne uit en verschijnt in een unieke combinatie: een 'aangeklede jurk', een stoere rafeltrui of een bonte seventies-look. Ik ben benieuwd op welk modebeeld de ontwerpers de komende jaren zullen terug grijpen. Misschien wel de jaren van m'n goeie, ouwe overall, zo'n tien, vijftien jaar geleden. Als dat over een jaar nu eens gangbaar zou worden, wat is dan de ge woonste zaak van de wereld? Jaap-Wim van der Horst Mode Locale Najaar-winter 1993/1994 Redactie: Gwen Bos-Fiolet Jaap-Wim van der Horst Vormgeving: Jos Kraakman Nico Admiraal Acquisitie: Wil van der Horst Een uitgave van Drukkerij Uitkijkpost BV

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1993 | | pagina 15