upm
'to
LAAG-OVER-LAAG EN
LANG, LANGER, LANGST
DE WINTER TEGEMOET
a»®»
fplfö
r
mm? MgS
mê^Mj M tllS
-w ïM$?,è^4?S
UITKIJKPOST - 22 SEPTEMBER 1993 - MODE LOCALE - PAGINA 1
I ïsdfov.-
te?#*
\7xrT-
-V&'.v-
Het is nu zo'n tien, vijftien jaar geleden en
het was de gewoonste zaak van de wereld.
In een vaal beige, versleten groene of veel
te witte overall verscheen ik op het werk,
in het theater, de kroeg of liep over straat.
Het was mijn outfit als manusje-van-alles
bij een popgroep en ik had maling aan wat
de wereld ervan vond. Gecombineerd met
half lang haar en zo nu en dan een baard
van een paar weken was mijn uiterlijk on
gewoon en dus hield ik het zo. Ik wenste
me niet aan te passen aan wat gangbaar
was, wat de mode was. Dat was voor mij
de gewoonste zaak van de wereld.
Dit beeld kwam me helder voor de geest
toen ik me dit jaar Verdiepte in het mode
beeld voor het najaar en de winter van
1993-1994. In de zomermode waren be
paalde trends al zichtbaar, voor de don
kerste maanden van het jaar zijn ze
onvermijdelijk: er wordt teruggegrepen op
oude lijnen. Niet klakkeloos natuurlijk.
Maar weloverwogen worden lijnen en snits
opnieuw gebruikt. Kreten als 'neostalgia' -
de nieuwe nostalgie - en 'reli-mode' - kui
se, hoog gesloten kleding - kom je in de
diverse artikelen tegen. Maar ook gaat het
beeld uit de jaren zeventig onverminderd
voort als inspiratiebron voor een deel van
de ontwerpers in binnen- en vooral bui
tenland.
Reli-mode
Centraal thema in bijna alle collecties voor
najaar en winter is 'lang, langer, langst'.
Zeer sprekend is in dit opzicht de op ker
kelijke gewaden geïnspireerde mode voor
vrouwen: lange rokken, jurken en over-
gooiers, waarbij draperieën en de capu
chon niet worden geschuwd. De stoffen
zijn wol, satijn en fluweel. Als reactie op
de sexy, korte mode zorgt deze trend van
reli-mode voor een sterk contrast. Daarmee
blijft de kleding overigens zeker wel sexy.
Of, zoals de Japanse ontwerper Yohli'Ya-
mamoto in een interview met het blad
Avant Garde (oktober 1993) zegt: 'Sexy is
voor mij alles wat niet zichtbaar is'. Zijn
kleding is opvallend door het kleurgebruik:
kleur in de collectie wordt slechts toegepast
om met zwart te contrasteren. Het zijn de
lijnen, die bepalend zijn.
Maar niet alleen de reli-mode brengt het
motto 'lang, langer, langst' onder de aan
dacht. Ook in de nostalgisch getinte collec
ties is de trend meer dan duidelijk. De
kleding van je grootouders bij wijze van
spreken, maar dan net even anders en -
vooral! - op een andere manier gecombi
neerd. Het laag-over-laag is hierbij zeer ge
wild: colbert over een jasje over een vest
of gilet over een blouse of shirt. Flanel,
wol en tweed worden veel gebruikt. Zijn
de belangrijkste kleuren de komende win
ter op bruin geënt, soms is het effect ver
rassend wanneer patchwork met wild
overkomende kleurschakeringen is op
genomen.
Warme indruk
Nu we toch spreken over kleur, dan is het
een kleine stap naar make-up. Royaal ma
ken de specialisten gebruik van blushes,
die een warme indruk geven. De her
fstkleuren bruin, beige en rose/rood wor
den aanbevolen. De scherpe lijn rond de
ogen wordt losgelaten, voor de lippen is
naturel het sleutelwoord.
Grijpt de neostalgia pakweg veertig tot
vijftig jaar terug, bij de make-up gaan we
met het gebruik van de rose blush en de
satijn-zachte glans van oogschaduw terug
naar de romantiek van de vorige eeuw!
Neo-romantiek op de wangen en rond de
ogen in combinatie met winters rood voor
de lippen en nagels: denk er de lange pij-
pekrullen bij en het beeld is compleet. Ie
der make zijn of haar keus.
Viking-look
Hiervoor is al even gesproken over de stof
fen, die in de nieuwste mode de hoofdrol
len vertolken. Voor sommige ontwerpers,
zoals het bekende Nederlandse duo Puck
en Hans Kemmink, is de stof zelfs één van
de belangrijkste inspiratiebronnen. Zo zor
gen wol, leer en (imitatie)bont voor zowel
mannen als vrouwen voor stoere mode, de
'Viking-look'. Handgebreide wollen truien,
rafelige vesten en accessoires als groffe le
ren riemen en armbanden en bijvoorbeeld
vingerloze handschoenen van leer leveren
een krachtige uitstraling op. In deze trend
is ook de invloed van een artiest als Axl
Rose (zanger Guns n' Roses) merkbaar: de
kilt en de sjaal, hemd of trui om de hey-
pen geknoopt zie je bij diverse collecties
terug.
Bij deze Viking-look worden veelal klom
pen gedragen. Verder is in de schoenmode
de echt hoge hak uit beeld verdwenen. Ele
gante laarsjes, al dan niet met veter, en in
stappers met niet al te hoge hakken
bepalen het beeld. Ook wordt door de ont
werpers van schoeisel in ruime mate ge
bruik gemaakt van fantasievolle prints.
Gilet in een hoofdrol
Tegenover het wat wilde imago van de
Viking-look staat een modelijn zoals die
van Modehuis Strenesse. Deze kleding is
even elegant als chic. De kledingstukken
staan alle op zich - zoals de woontrui, die
overhemd en jasje vervangt - maar ontle
nen daarnaast hun kracht aan de uitgebrei
de en aan ieders eigen smaak en fantasie
overgeleverde combinatiemogelijkheden.
Bij Strenesse en vele andere merken neemt
overigens het gilet een prominente plaats
in.
Voor het gilet wordt nogal eens gebruik
gemaakt van brokaat. Zo zorgt de toepas
sing van goudbrokaat voor een schitterend
effect voor aangebrachte motieven. Maar
het gilet kan ook minder prominent deel
uitmaken van de garderobe. Dat is te zien
in de zo genoemde mannenmode voor
vrouwen, ook wel de zakelijke mode
genaamd.
Marlène Dietrich
De twee-, drie- of zelfs vier-delige
kostuums, bijvoorbeeld van zuivere wol en
tweed, zijn er in allerlei variaties, waarbij
het vrouwelijke imago zeker niet verloren
gaat. Slank kledende jasjes met ceintuur
en/of opgestikte zakken worden gedragen
op een lange rok of pantalon. Onder het
jasje of colbert wordt gecombineerd met
blouse, coltrui, topje of kort gilet. De wat
stoerdere variant laat leren jas, jack, vest
of broek toe, waarbij het totaalbeeld on
weerlegbaar vrouwelijk blijft. Het was
Marlène Dietrich, die ooit de aandacht
trok met haar 'mannenkleding'. Het is nog
immer in beeld, soms doorgevoerd tot en
met stropdas en bolhoed, soms afgekleed
met een zijden blouse en shawl, soms flink
oversized.
Natuurlijk gaan niet alle ontwerpers ieder
seizoen volledig overstag. Zo wekt Escada
een veel rustiger beeld met op Antartica
(allerlei blauwtinten en toepasselijke motie
ven als pinguins en ijsberen) en de
woestijn (beige, bruin en wit) gebaseerde
lijnen een elegante, rustige indruk. En zo
zijn er vele merken. Een opvallend materi
aal is vervolgens ook de (namaak) parel als
decoratief element in combinatie met mo
hair. Ook hier geen echte vernieuwing: pa
rels stalen ook in de jaren zeventig al eens
ruimschoots de show.
Recessiemode
Nu we de jaren zeventig opnieuw ter spra
ke brengen, kan het nonchalante mode
beeld dat grunge oproept niet onbesproken
blijven. De reactie op de glamour-mode
met veel eenvoud en draagcomfort. Laag-
over-laag, vrijuit combineren, platte schoe
nen of laarzen en een minimum aan make
up als finishing touch. Is het komend sei
zoen de periode voor de persoonlijke inter
pretatie - kleding in combinatie met de
juiste attributen - dan is grunge (en dat is
het!) een schot in de roos.
X
Grunge wordt trouwens ook wel hét voor
beeld van de zogenaamde recessiemode ge
noemd. Meer eenvoud, wat lagere prijzen
voor de nieuwe lijnen (dat moet ieder na
tuurlijk voor zichzelf nader omschrijven en
relativeren) en een sterke opkomst van de
secopd hand-mode, waarin de sixties en se
venties uitbundig herleven. Gekscherend
wordt ook wel van de vlooienmarkt-mode
gesproken. Geen recycling, maar opnieuw
uitwerken van de ideeën van pakweg twin
tig jaar geleden is er ook in de vorm van
collecties met broeken met wijd uitlopende
pijpen, krap gesneden jasjes, blouses met
puntkragen en opvallend fel getinte en vro
lijke motieven.
In feite zet met het voorgaande de al lang
ingezette ontwikkeling zich voort: terug
grijpen naar voorgaande periodes. Dat
zelfde zou je kunnen zeggen voor lingerie:
fijne materialen als kant zetten hun op
mars onverdroten voort. Daarnaast ver
dwijnt de body meer en meer uit beeld óm
plaats te maken voor setjes van beha en
slip. Bij de nachtmode wordt veel aan
dacht besteed aan ontwerpen, die gezien
mogen worden en niet verborgen hoeven
blijven onder dekbed of deken.
Unieke combinatie
Aan het eind van dit artikel, dat zeker niet
bedoeld is om een compleet beeld te schet
sen, maar slechts een aantal ontwikkelin
gen wil signaleren, kan gezegd worden dat
drie zaken het modebeeld voor het najaar
en de winter van 1993-1994 bepalen: 'lang,
langer, langst', 'laag-over-laag' en de voor
tgang van de herleving van de sixties en se
venties. Ieder kiest er het hare of zijne uit
en verschijnt in een unieke combinatie: een
'aangeklede jurk', een stoere rafeltrui of
een bonte seventies-look.
Ik ben benieuwd op welk modebeeld de
ontwerpers de komende jaren zullen terug
grijpen. Misschien wel de jaren van m'n
goeie, ouwe overall, zo'n tien, vijftien jaar
geleden. Als dat over een jaar nu eens
gangbaar zou worden, wat is dan de ge
woonste zaak van de wereld?
Jaap-Wim van der Horst
Mode Locale
Najaar-winter 1993/1994
Redactie: Gwen Bos-Fiolet
Jaap-Wim van der Horst
Vormgeving: Jos Kraakman
Nico Admiraal
Acquisitie: Wil van der Horst
Een uitgave van
Drukkerij Uitkijkpost BV