I I :r~~~~ÏÏD O HEILOO Bijeenkomst op 1 februari over de reconstructie van de kruising Kennernerstraatw eg/Ypesteinerlaan Noord. Uitnodiging Waarom een bijeenkomst? Het programma van 1 februari De Kennemerstraatweg Het verkeersplan Heiloo De reconstructie situatieschets Herinrichtingsplan Kennemerstraatweg De ontsluiting van Ypestein Verzoek hogere grenswaarde Wet geluidhinder Geluidswerende voorzieningen Planning Kom ook De gemeente Heiloo nodigt alle geïnteresseerden uit voor een bijeenkomst over de voorgenomen reconstructie van de kruising Kennemerstraatweg/Ypesteinerlaan-Noord op dinsdagavond 1 februari, van 20.00 uur tot circa 22.00 uur, in de basisschool De Meander in Ypestein. Het adres van De Meander is "De Hucht 2" naast de Ypsalon. Vanaf 1992 heeft Heiloo plannen ontwikkeld voor het kruispunt Kennemerstraatweg/Ypesteinerlaan. In het belang van de wijk Ypestein zijn in oktober 1993 de werkzaamheden voor de reconstructie gestart. Helaas met een valse start. Er was nog geen ontheffing van de Provincie in het kader van de Wet geluidhinder. De opschudding en de mis verstanden hierover zijn uitgebreid aan de orde geweest in de pers. De gemeente heeft, toen bleek dat de ontheffing ontbrak, direct de werkzaamhe den gestaakt en excuses aangeboden aan de betrokken bewoners. Maar de plannen om de wijk Ypestein op een ver keersveilige wijze aansluiting te geven op de Kennemerstraatweg zijn hiermee uiteraard niet van de baan. De gemeente heeft bij het ontwikke len van het plan en voor het realiseren van de aan sluiting rekening gehouden met de belangen van alle partijen. Belangen zijn echter vaak tegenstrij dig; hierdoor is het onmogelijk om aan alle wen sen tegemoet te komen. Het college van B&W hecht waarde aan openheid van zaken en inzicht in de argumenten waarop de diverse belangen zijn afgewogen. Vandaar de behoefte om in goed overleg met alle betrokkenen nog even terug te kijken op de afgelopen periode om vervolgens de ins en outs van de voorgenomen reconstructie toe te lichten en overleg te plegen over de precieze wijze van invoering van de reconstructie. Het programma van deze avond bestaat uit een toelichting op de voorgenomen reconstructie en op de lopende procedure bij de Provincie in het kader van de Wet geluidhinder. Burgemeester Schoof en Wethouder Borsjes zijn met de milieu- en verkeersambtenaren aanwezig om antwoord te geven op de vragen die er bij de betrokkenen leven. De bijeenkomst is openbaar. Voor de bij eenkomst zijn in het bijzonder uitgenodigd: de omwonenden van de kruising, de wijkvereniging Ypestein, psychiatrisch centrum Willibrord en de schooldirecties in Ypestein. De Kennemerstraatweg is een belangrijke schakel in het regionale wegennet. Met name voor het ont sluiten van Uitgeest, Castricum, Limmen en Alkmaar. Onderzoek heeft uitgewezen dat het aandeel doorgaand verkeer, minder dan 10% van buiten de regio, gering is. Dit verkeer gaat nor maal over de A9. Voorlopig worden er geen grote veranderingen verwacht in de regionale verkeersinfrastructuur. De verkeersdrukte op de Kennemerstraatweg is hoog en zal nog stijgen door nieuwbouw in Heiloo (Ypestein) en de groei en gebruik van het autobe zit. De huidige belasting van de Kennemer straatweg, per 24 uur, bedraagt zo'n 16.000 auto's op het zuidelijk deel tot 20.000 auto's op het noor delijk deel. Vandaar dat de gemeente bij het opstellen van het verkeersplan Heiloo veel aandacht heeft besteed aan de Kennemerstraatweg. Op 24 februari 1993 werd in de Uitkijkpost de aankondiging gedaan voor een informatie-avond over het verkeersplan Heiloo op 22 maart 1993. De plannen werden ter inzage gelegd in het gemeentehuis, er was een expositie en er werd veel over gepubliceerd. De gemeenteraad stelde in juli 1993 het verkeers plan vast. De gemeenteraad heeft met dat besluit ook de hoofdlijnen en oplossingen in algemene zin vast gelegd voor de vormgeving en reconstructies van alle knelpunten; dus ookdie voor de Ypesteinerlaan-Noord. Met het besluit werden ook de gelden gereserveerd voor de uitvoering van het verkeersplan. Voor de Kennemerstraatweg zijn daarin de vol gende doelstellingen van belang: het verhogen van de verkeersveiligheid, met name voor voetgangers en fietsers, het verbeteren van punten met veel verkeers ongevallen, het maken van goede oversteekplaatsen, het beperken van de snelheid van het autoverkeer, "V, In hoofdlijnen gelden voor de Kennemerstraatweg de volgende verkeerstechnische oplossingen voor: a) een betere verkeersveiligheid: een maximale snelheid van 50 km binnen en buiten de bebouwde kom, het inrichten van de weg en kruispunten op deze snelheid, De reconstructie van de kruising met de Ypesteinerlaan-Noord is in hoofdlijnen vastgelegd in het verkeersplan. Voor de uitvoering zijn geen vergunningen nodig, behoudens de ontheffing in het kader van de Wet geluidhinder. Over de details van de uitvoering heeft de gemeente over leg gevoerd met de omwonenden. Op brieven van kennemerst raat weg het verminderen van wachttijden bij verkeerslichten, het ontmoedigen van het verkeersaanbod, het standaardiseren van kruisingen, wegvlakken en verkeersmaatregelen, het voorzien in parkeermogelijkheden als er behoefte aan is, zonder dat de veiligheid daarmee in het geding komt en het opheffen van overbodige parkeervoorzieningen. Het Herinrichtingsplan voor de Kennemerstraatweg is onderdeel van het verkeers plan Heiloo. In het Herinrichtingsplan staat een verdere uitwerking om het grootste verkeersknel punt van Heiloo, de Kennemerstraatweg, aan te pakken. Al in november 1992 heeft een onderzoek plaats gevonden naar het hele vijf kilometer lange traject Kennemerstraatweg vanaf het kruispunt met de Heilooër Tolweg tot voorbij Motel Heiloo. De Kennemerstraatweg wordt als een barrière ervaren; er zijn onvoldoende veilige oversteekmo- gelijkheden voor het langzame verkeer en er zijn vaak lange wachttijden voor kruiend verkeer. Auto's rijden er hard. Geconstateerd werd dat ook bij het kruispunt met de Ypesteinerlaan-Noord een goede oversteek- voorziening ontbrak en dat de rijsnelheden op de kruising hoog waren. Hierdoor is het voor auto's vanuit de wijk Ypestein moeilijk om op de Kennemerstraatweg in te voegen. het fysiek berdoeilijken om in te halen, het verbeteren van de oversteekplaatsen, een éénduidige vormgeving van wegvlakken en kruispunten op het hele traject, het accentueren van afslagen voor kruisend verkeer, het fysiek scheiden van delen van de *veghelften en het fysiek of voor het oog versmallen van de rijbaan. b) het ontmoedigen van het verkeersaanbod door: de bovengenoemde maatregelen en het aanleggen van brede vluchtheuvels. c) het verbeteren van de parkeersituatie door: het Weghalen van overbodige parkeerplaatsen en het aangeven van de parkeerplaatsen met vakken en deze af te grenzen met banden. In 1990 is de nieuwe wijk Ypestein ontsloten door de Ypesteinerlaan te verhinden met de Oosterzij weg die aantakt op de Kennemerstraatweg. Dit gedeelte van de Oosterzijweg, inmiddels omge doopt tot Ypesteinerlaan, is ongeschikt om het nieuwe verkeersaanbod adequaat te verwerken. Het wegprofiel moet daarvoor aangepast worden. Deze verandering is vastgelegd in het bestem mingsplan Ypestein Zuid-Oost I. De ontsluiting van de wijk Ypestein heeft een directe relatie met het verkeersveiliger maken van de Kennemerstraatweg. Deze twee zaken staan niet los van elkaar. Vandaar dat de reconstructie van de kruising Kennemerstraatweg/ Ypesteinerlaan-Noord opgepakt is als één project. de gemeente en de presentatie in de hal van het gemeentehuis heeft de gemeente diverse reacties gehad. Voor zover mogelijk is met de op- en aan merkingen bij de plannen voor de reconstructie rekening gehouden. De reconstructie bestaat uit (zie situatietekening): het aanleggen van 5 meter brede vluchtheuvels op de Kennemerstraatweg, zodat het doorgaande verkeer wordt "uitgebogen" en dus afgeremd, het maken van een goede oversteekplaats, het aanleggen aan beide zijden van de Ypesteinerlaan van een stoep en een fietsstrook, t een verandering van de parkeersituatie en een rijlijnverschuiving, voor de auto's, aan beide zijden van de Kennemerstraatweg van 2,5 meter. Voor de kruising heeft dit tot gevolg dat er voorlo pig geen linksafstrook komt. Het linksafslaande verkeer van de Kennemerstraatweg vindt een opstelmogelijkheid en rustpunt tussen de brede vluchtheuvels (voor één auto). Als in de praktijk blijkt dat hierdoor vaak opstoppingen op de Kennemerstraatweg ontstaan, kan zonder grote ingreep een deel van de vluchtheuvel worden afgesnoept als linksafstrook (ruimte voor vier tot vijf auto's). De brede vluchtheuvels zijn een rustpunt voor de overstekende fietsers en voetgangers. De vlucht heuvels bemoeilijken het inhalen en remmen de snelheid af. De rijlijnverschuiving heeft tot gevolg dat de Kennemerstraatweg ter hoogte van de krui sing 2,5 meter dichterbij de huizen komt. De fiets en voetpaden aan de Kennemerstraatweg blijven op dezelfde plaats. De voorgestane reconstructie en de aanpassingen van de Kennemerstraatweg en de Ypesteinerlaan zijn onderzocht op wegverkeerslawaai in het kader van de Wet geluidhinder. Voor de bestaande woningen en de polikliniek van Willibrord is bere kend wat de toename in de geluidbelasting is. In het kadeV van de Wet geluidhinder is alleen sprake van een reconstructie indien de toename van de geluidbelasting 2 decibel of meer is. Alleen langs de Ypesteinerlaan is in tegenstelling tot de Kennemerstraatweg» sprake van een derge lijke verhoging van de geluidbelasting. Dit is de reden waarom de gemeente in augustus 1993 een verzoek heeft gedaan bij de Provincie voor het vaststellen van een hogere grenswaarde. De proce dure is echter in feite al gestart met een hoorzit ting in april 1992. Middels een brief heeft de Provincie eind november 1993 verzocht om nade re informatie met betrekking tot het verzoek. Hier heeft de gemeente op 19 januari, na nieuw onder zoek, schriftelijk op kunnen reageren. Van een reconstructie in de zin van de Wet geluid hinder is sprake voor de woning gelegen aan de Kennemerstraatweg 470 (alléén de gevel aan de Ypesteinerlaan), aldus het jongste akoestisch onderzoek van januari 1994. Voor alle andere woningen is er geen grote toena me in de geluidbelasting. De gemeente zal de gevels van alle betrokken percelen aan de Ypesteinerlaan in overleg met de bewoners laten doormeten. Indien blijkt dat een gevel niet kan garanderen dat de geluidbelasting in huis beneden de 35 decibel blijft, zal de gemeente op haar kos ten en in overleg met de eigenaar geluidswerende voorzieningen treffen. In het kader van de herinrichting van de Kennemerstraatweg zullen in 1994 verschillende reconstructies gaan plaatsvinden. Globaal ziet de planning er als volgt uit: Laan van Zeeman, medio februari 1994, Spokenboschlaan (oversteek), maart 1994, Ypesteinerlaan-Noord, één maand na ontvangst ontheffing Provincie, En onder voorbehoud van vertragingen in de procedures, Ypesteinerlaan-Zyid, in de 2de helft van 1994 en Slimpad, juni 1994, mits de gemeenteraad hier goedkeuring aan geeft. Voor alle betrokkenen duurt de procedure onder hand erg lang. De gemeente wil met de bijeenkomst van 1 februari een punt zetten achter alle irritaties en onduidelijkheden en nodigt iedereen dan ook uit om op 1 februari aanwezig te zijn. Bezoek de bijeenkomst over de voorgenomen reconstructie van de kruising Kennemerstraatweg/Y pesteinerlaan-Noord op dinsdagavond 1 februari, van 20.00 uur tot circa 22.00 uur, in de basisschool De Meander in Ypestein. Het adres van De Meander is "De Hucht 2" naast de Ypsalon. Informatie over deze bijeenkomst kunt u krijgen via de afdeling Voorlichting (Mevr. R.M.J. Roos, telefoon 313289). Het akoestisch onderzoek en het verzoek aan het college van Gedeputeerde Staten van Noord- Holland tot vaststelling van hogere waarden voor een aantal woningen aan de Ypesteinerlaan liggen bij de afdeling Milieu (Dhr. C. Besseling, telefoon 313224) ter inzage. U bent van harte welkom om u verder te verdie pen in de voorgenomen reconstructie. In de hal op de eerste verdieping van het gemeentehuis hangen tekeningen van de plannen. Voor vragen over de techniek en planning kunt u terecht bij de afdeling Civiel Techniek (Dhr. C. Achterberg, telefoon 313204). UITKIJKPOST 26 JANUARI 1994 PAGINA 6 Voorrang voor verkeersveiligheid RA0 KJ 2cc BAKKER voetpad e'STc-: oetpaC

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1994 | | pagina 8