I
I
:r~~~~ÏÏD
O
HEILOO
Bijeenkomst op 1 februari over de reconstructie van de kruising Kennernerstraatw eg/Ypesteinerlaan Noord.
Uitnodiging
Waarom een bijeenkomst?
Het programma van 1 februari
De Kennemerstraatweg
Het verkeersplan Heiloo
De reconstructie
situatieschets
Herinrichtingsplan
Kennemerstraatweg
De ontsluiting van Ypestein
Verzoek hogere grenswaarde
Wet geluidhinder
Geluidswerende voorzieningen
Planning
Kom ook
De gemeente Heiloo nodigt alle geïnteresseerden
uit voor een bijeenkomst over de voorgenomen
reconstructie van de kruising
Kennemerstraatweg/Ypesteinerlaan-Noord op
dinsdagavond 1 februari, van 20.00 uur tot circa
22.00 uur, in de basisschool De Meander in
Ypestein. Het adres van De Meander is
"De Hucht 2" naast de Ypsalon.
Vanaf 1992 heeft Heiloo plannen ontwikkeld voor
het kruispunt Kennemerstraatweg/Ypesteinerlaan.
In het belang van de wijk Ypestein zijn in oktober
1993 de werkzaamheden voor de reconstructie
gestart. Helaas met een valse start. Er was nog
geen ontheffing van de Provincie in het kader van
de Wet geluidhinder. De opschudding en de mis
verstanden hierover zijn uitgebreid aan de orde
geweest in de pers. De gemeente heeft, toen bleek
dat de ontheffing ontbrak, direct de werkzaamhe
den gestaakt en excuses aangeboden aan de
betrokken bewoners.
Maar de plannen om de wijk Ypestein op een ver
keersveilige wijze aansluiting te geven op de
Kennemerstraatweg zijn hiermee uiteraard niet
van de baan. De gemeente heeft bij het ontwikke
len van het plan en voor het realiseren van de aan
sluiting rekening gehouden met de belangen van
alle partijen. Belangen zijn echter vaak tegenstrij
dig; hierdoor is het onmogelijk om aan alle wen
sen tegemoet te komen.
Het college van B&W hecht waarde aan openheid
van zaken en inzicht in de argumenten waarop de
diverse belangen zijn afgewogen. Vandaar de
behoefte om in goed overleg met alle betrokkenen
nog even terug te kijken op de afgelopen periode
om vervolgens de ins en outs van de voorgenomen
reconstructie toe te lichten en overleg te plegen
over de precieze wijze van invoering van de
reconstructie.
Het programma van deze avond bestaat uit een
toelichting op de voorgenomen reconstructie en
op de lopende procedure bij de Provincie in het
kader van de Wet geluidhinder. Burgemeester
Schoof en Wethouder Borsjes zijn met de milieu-
en verkeersambtenaren aanwezig om antwoord te
geven op de vragen die er bij de betrokkenen
leven. De bijeenkomst is openbaar. Voor de bij
eenkomst zijn in het bijzonder uitgenodigd: de
omwonenden van de kruising, de wijkvereniging
Ypestein, psychiatrisch centrum Willibrord en de
schooldirecties in Ypestein.
De Kennemerstraatweg is een belangrijke schakel
in het regionale wegennet. Met name voor het ont
sluiten van Uitgeest, Castricum, Limmen en
Alkmaar. Onderzoek heeft uitgewezen dat het
aandeel doorgaand verkeer, minder dan 10% van
buiten de regio, gering is. Dit verkeer gaat nor
maal over de A9.
Voorlopig worden er geen grote veranderingen
verwacht in de regionale verkeersinfrastructuur.
De verkeersdrukte op de Kennemerstraatweg is
hoog en zal nog stijgen door nieuwbouw in Heiloo
(Ypestein) en de groei en gebruik van het autobe
zit. De huidige belasting van de Kennemer
straatweg, per 24 uur, bedraagt zo'n 16.000 auto's
op het zuidelijk deel tot 20.000 auto's op het noor
delijk deel.
Vandaar dat de gemeente bij het opstellen van het
verkeersplan Heiloo veel aandacht heeft besteed
aan de Kennemerstraatweg. Op 24 februari 1993
werd in de Uitkijkpost de aankondiging gedaan
voor een informatie-avond over het verkeersplan
Heiloo op 22 maart 1993. De plannen werden ter
inzage gelegd in het gemeentehuis, er was een
expositie en er werd veel over gepubliceerd.
De gemeenteraad stelde in juli 1993 het verkeers
plan vast.
De gemeenteraad heeft met dat besluit ook de
hoofdlijnen en oplossingen in algemene zin vast
gelegd voor de vormgeving en reconstructies van
alle knelpunten; dus ookdie voor de
Ypesteinerlaan-Noord. Met het besluit werden
ook de gelden gereserveerd voor de uitvoering van
het verkeersplan.
Voor de Kennemerstraatweg zijn daarin de vol
gende doelstellingen van belang:
het verhogen van de verkeersveiligheid,
met name voor voetgangers en fietsers,
het verbeteren van punten met veel verkeers
ongevallen,
het maken van goede oversteekplaatsen,
het beperken van de snelheid van het
autoverkeer,
"V,
In hoofdlijnen gelden voor de Kennemerstraatweg
de volgende verkeerstechnische oplossingen voor:
a) een betere verkeersveiligheid:
een maximale snelheid van 50 km binnen en
buiten de bebouwde kom,
het inrichten van de weg en kruispunten op
deze snelheid,
De reconstructie van de kruising met de
Ypesteinerlaan-Noord is in hoofdlijnen vastgelegd
in het verkeersplan. Voor de uitvoering zijn geen
vergunningen nodig, behoudens de ontheffing in
het kader van de Wet geluidhinder. Over de
details van de uitvoering heeft de gemeente over
leg gevoerd met de omwonenden. Op brieven van
kennemerst raat weg
het verminderen van wachttijden bij
verkeerslichten,
het ontmoedigen van het verkeersaanbod,
het standaardiseren van kruisingen,
wegvlakken en verkeersmaatregelen,
het voorzien in parkeermogelijkheden als er
behoefte aan is, zonder dat de veiligheid
daarmee in het geding komt en
het opheffen van overbodige
parkeervoorzieningen.
Het Herinrichtingsplan voor de
Kennemerstraatweg is onderdeel van het verkeers
plan Heiloo. In het Herinrichtingsplan staat een
verdere uitwerking om het grootste verkeersknel
punt van Heiloo, de Kennemerstraatweg, aan te
pakken.
Al in november 1992 heeft een onderzoek plaats
gevonden naar het hele vijf kilometer lange traject
Kennemerstraatweg vanaf het kruispunt met de
Heilooër Tolweg tot voorbij Motel Heiloo.
De Kennemerstraatweg wordt als een barrière
ervaren; er zijn onvoldoende veilige oversteekmo-
gelijkheden voor het langzame verkeer en er zijn
vaak lange wachttijden voor kruiend verkeer.
Auto's rijden er hard.
Geconstateerd werd dat ook bij het kruispunt met
de Ypesteinerlaan-Noord een goede oversteek-
voorziening ontbrak en dat de rijsnelheden op de
kruising hoog waren. Hierdoor is het voor auto's
vanuit de wijk Ypestein moeilijk om op de
Kennemerstraatweg in te voegen.
het fysiek berdoeilijken om in te halen,
het verbeteren van de oversteekplaatsen,
een éénduidige vormgeving van wegvlakken
en kruispunten op het hele traject,
het accentueren van afslagen voor kruisend
verkeer,
het fysiek scheiden van delen van de
*veghelften en
het fysiek of voor het oog versmallen van de
rijbaan.
b) het ontmoedigen van het verkeersaanbod
door:
de bovengenoemde maatregelen en
het aanleggen van brede vluchtheuvels.
c) het verbeteren van de parkeersituatie door:
het Weghalen van overbodige parkeerplaatsen
en
het aangeven van de parkeerplaatsen met
vakken en deze af te grenzen met banden.
In 1990 is de nieuwe wijk Ypestein ontsloten door
de Ypesteinerlaan te verhinden met de Oosterzij
weg die aantakt op de Kennemerstraatweg. Dit
gedeelte van de Oosterzijweg, inmiddels omge
doopt tot Ypesteinerlaan, is ongeschikt om het
nieuwe verkeersaanbod adequaat te verwerken.
Het wegprofiel moet daarvoor aangepast worden.
Deze verandering is vastgelegd in het bestem
mingsplan Ypestein Zuid-Oost I.
De ontsluiting van de wijk Ypestein heeft een
directe relatie met het verkeersveiliger maken van
de Kennemerstraatweg. Deze twee zaken staan
niet los van elkaar. Vandaar dat de reconstructie
van de kruising Kennemerstraatweg/
Ypesteinerlaan-Noord opgepakt is als één project.
de gemeente en de presentatie in de hal van het
gemeentehuis heeft de gemeente diverse reacties
gehad. Voor zover mogelijk is met de op- en aan
merkingen bij de plannen voor de reconstructie
rekening gehouden.
De reconstructie bestaat uit (zie situatietekening):
het aanleggen van 5 meter brede vluchtheuvels
op de Kennemerstraatweg, zodat het
doorgaande verkeer wordt "uitgebogen" en
dus afgeremd,
het maken van een goede oversteekplaats,
het aanleggen aan beide zijden van de
Ypesteinerlaan van een stoep en een
fietsstrook, t
een verandering van de parkeersituatie en
een rijlijnverschuiving, voor de auto's, aan
beide zijden van de Kennemerstraatweg
van 2,5 meter.
Voor de kruising heeft dit tot gevolg dat er voorlo
pig geen linksafstrook komt. Het linksafslaande
verkeer van de Kennemerstraatweg vindt een
opstelmogelijkheid en rustpunt tussen de brede
vluchtheuvels (voor één auto). Als in de praktijk
blijkt dat hierdoor vaak opstoppingen op de
Kennemerstraatweg ontstaan, kan zonder grote
ingreep een deel van de vluchtheuvel worden
afgesnoept als linksafstrook (ruimte voor vier tot
vijf auto's).
De brede vluchtheuvels zijn een rustpunt voor de
overstekende fietsers en voetgangers. De vlucht
heuvels bemoeilijken het inhalen en remmen de
snelheid af. De rijlijnverschuiving heeft tot gevolg
dat de Kennemerstraatweg ter hoogte van de krui
sing 2,5 meter dichterbij de huizen komt. De fiets
en voetpaden aan de Kennemerstraatweg blijven
op dezelfde plaats.
De voorgestane reconstructie en de aanpassingen
van de Kennemerstraatweg en de Ypesteinerlaan
zijn onderzocht op wegverkeerslawaai in het
kader van de Wet geluidhinder. Voor de bestaande
woningen en de polikliniek van Willibrord is bere
kend wat de toename in de geluidbelasting is. In
het kadeV van de Wet geluidhinder is alleen sprake
van een reconstructie indien de toename van de
geluidbelasting 2 decibel of meer is.
Alleen langs de Ypesteinerlaan is in tegenstelling
tot de Kennemerstraatweg» sprake van een derge
lijke verhoging van de geluidbelasting. Dit is de
reden waarom de gemeente in augustus 1993 een
verzoek heeft gedaan bij de Provincie voor het
vaststellen van een hogere grenswaarde. De proce
dure is echter in feite al gestart met een hoorzit
ting in april 1992. Middels een brief heeft de
Provincie eind november 1993 verzocht om nade
re informatie met betrekking tot het verzoek. Hier
heeft de gemeente op 19 januari, na nieuw onder
zoek, schriftelijk op kunnen reageren.
Van een reconstructie in de zin van de Wet geluid
hinder is sprake voor de woning gelegen aan de
Kennemerstraatweg 470 (alléén de gevel aan de
Ypesteinerlaan), aldus het jongste akoestisch
onderzoek van januari 1994.
Voor alle andere woningen is er geen grote toena
me in de geluidbelasting. De gemeente zal de
gevels van alle betrokken percelen aan de
Ypesteinerlaan in overleg met de bewoners laten
doormeten. Indien blijkt dat een gevel niet kan
garanderen dat de geluidbelasting in huis beneden
de 35 decibel blijft, zal de gemeente op haar kos
ten en in overleg met de eigenaar geluidswerende
voorzieningen treffen.
In het kader van de herinrichting van de
Kennemerstraatweg zullen in 1994 verschillende
reconstructies gaan plaatsvinden. Globaal ziet de
planning er als volgt uit:
Laan van Zeeman, medio februari 1994,
Spokenboschlaan (oversteek), maart 1994,
Ypesteinerlaan-Noord, één maand na
ontvangst ontheffing Provincie,
En onder voorbehoud van vertragingen in de
procedures,
Ypesteinerlaan-Zyid, in de 2de helft van 1994
en
Slimpad, juni 1994, mits de gemeenteraad
hier goedkeuring aan geeft.
Voor alle betrokkenen duurt de procedure onder
hand erg lang.
De gemeente wil met de bijeenkomst van
1 februari een punt zetten achter alle irritaties en
onduidelijkheden en nodigt iedereen dan ook uit
om op 1 februari aanwezig te zijn.
Bezoek de bijeenkomst over de voorgenomen
reconstructie van de kruising
Kennemerstraatweg/Y pesteinerlaan-Noord op
dinsdagavond 1 februari, van 20.00 uur tot circa
22.00 uur, in de basisschool De Meander in
Ypestein. Het adres van De Meander is
"De Hucht 2" naast de Ypsalon. Informatie over
deze bijeenkomst kunt u krijgen via de afdeling
Voorlichting (Mevr. R.M.J. Roos, telefoon
313289).
Het akoestisch onderzoek en het verzoek aan het
college van Gedeputeerde Staten van Noord-
Holland tot vaststelling van hogere waarden voor
een aantal woningen aan de Ypesteinerlaan liggen
bij de afdeling Milieu (Dhr. C. Besseling, telefoon
313224) ter inzage.
U bent van harte welkom om u verder te verdie
pen in de voorgenomen reconstructie. In de hal op
de eerste verdieping van het gemeentehuis hangen
tekeningen van de plannen. Voor vragen over de
techniek en planning kunt u terecht bij de afdeling
Civiel Techniek (Dhr. C. Achterberg, telefoon
313204).
UITKIJKPOST 26 JANUARI 1994
PAGINA 6
Voorrang voor verkeersveiligheid
RA0 KJ
2cc BAKKER
voetpad
e'STc-:
oetpaC