i i Nieuw college, raads commissies en raadsleden l Vrijwilligerswerk: Subsidie voor kadertraining Ontwerp-Besluit Wet milieubeheer Afscheid wethouder Borsjes De algemene wet bestuursrecht en... de behandeling van bezwaar en beroep Oversteekvoorziening Kennemerstraatweg Ingediende bouwaanvragen Verleende bouwvergunningen en geaccepteerde meldingen bouwvoornemen G HEILOO Nieuw college r N Tp ln de UitkiikP0St v van vorige week is G vorige H F11 O O melding demaakt I nCILUU van pe namen van de wethouders, hun partij en de portefeuilleverdeling. Wat aan de ze opsomming ontbrak was de burgemeester en zijn werkterreinen. Daarom volgt hier nog- eens de volledige samenstelling van het nieu we college: N.P.M. Schoof (burgemeester): financiën, economische zaken, bestuurlijke zaken, inclu sief regionale samenwerking en bestuurlijke vernieuwing, personeel en organisatie, facili tair, incl. informatisering en voorlichting. De wethouders: A.J.M. ten Hoope (Heiloo 2000): verkeer, milieu, onderhoud en beheer van openbare ruimte, incl. riolering en groenvoorziening, monumentenbeleid, stedeband. Mw. J. Wuijster-Schuddeboom (VVD): ruim telijke ordening, volkshuisvesting, grondbe drijf, onderwijs en educatie, sport en recreatie. R. Bos (PvdA): sociale vernieuwing, sociale zaken, werkgelegenheid, welzijn, volksge zondheid, gehandicaptenbeleid, mondiaal be leid, mediabeleid. Raadscommissies Met ingang van de nieuwe zittingsperiode en de gewijzigde samenstelling van de raad zijn in de raadsvergadering van 12 april jl. de le den en plaatsvervangende leden benoemd van de vaste commissies van advies en bijstand aan het college. Er zijn vanaf heden nog drie raadscom missies: 1. Commissie voor bestuurszaken 2. Commissie voor grondgebiedzaken 3. Commissie voor Welzijnszaken en Burgerij. Deze commissies vergaderen allemaal in een week, namelijk de derde volle week van de maand. Raadsleden VVD: de dames J.M. Cahn-Vogel en A.M. Geerling-Hofstee de heren E.M.I. ten Hacken en G.J. Stokreef CDA: de dames A.M. Worm-de Moei en E.Th.M. Schoutsen-Bolten de heren: G.C.G. Borst, M. Groot D66: de heren H. van Halem en A.R. Swart PvdA: de heer A. van Vperen Heiloo 2000: de dames M.B. van Gelder-Kop en M.E.A. Win nips de heren J.G. Daas en G. Bos Groen Links: de heer A. Pleizier. Sinds het besluit van de gemeenteraad op 10 maart 1994 is het mogelijk voor verenigin gen, stichtingen e.d. subsidie te krijgen voor kadertraining en deskundigheidsbevordering. Voor dit doel heeft de gemeente een bedrag van jaarlijks maximaal f 7.000,00 beschik baar gesteld. Vooralsnog is een budget be schikbaar van f 150,00 per vereniging. We nodigen de verenigingen uit een subsidie aanvraag voor kadertraining en deskundig heidsbevordering bij de gemeente in te die nen. Wel zullen wij ter beoordeling van deze aanvraag over een aantal gegevensmoeten beschikken: Aard en doel van de cursus; Wie organiseert de cursus; Welke kosten zijn er verbonden aan de cursus; Bewijs van deelname aan de cursus (de subsidie wordt namelijk achteraf beschikbaar gesteld. Voor 1994 kunt u ook nu nog steeds subsidie aanvragen. U kunt een verzoek hiertoe rich ten aan B&W van Heiloo, t.a.v. afdeling Welzijnszaken, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Er zijn geen standaard-formulieren voor deze subsidie-aanvraag). Burgemeester en wethouders van Heiloo ma ken bekend, dat zij voornemens zijn op een aanvraag om een vergunning ingevolge arti kel 8.1 van de Wet milieubeheer (W.m.) posi tief te beschikken, onder oplegging van een aantal voorschriften in het belang van de be scherming van het milieu, Bowling Service Noord Holland B.V., Nij- verheidsweg 23, 1851 NW HEILOO, voor het oprichten en inwerking hebben van een inrichting t.b.v. het vervaardigen en onderhoud van bowlingbanen en toebeho ren, gelegen op het perceel De Oude Werf 10, 1851 PW te HEILOO. De aanvraag, het ontwerp-besluit en andere op de zaak betrekking hebbende stukken lig gen in het gemeentehuis van Heiloo, afdeling VROM, kamer 110 afdeling Milieu, ter inzage en wel van donderdag 21 april 1994 tot en met donderdag 19 mei 1994 iedere werkdag van 09.00 tot 12.30 uur alsmede op het bu reau van de Rijkspolitie, Kennemerstraatweg 356, alhier, op de vrijdagavonden van 22 april 1994 t/m 13 mei 1994 van 18.00 tot 21.00 uur. Desgewenst kan op de afdeling VROM (afde ling Milieu) kosteloos een mondelinge toelich ting op de stukken worden verkregen. Na 19 mei 1994 kunnen de stukken tot het einde van de termijn waarbinnen beroep te gen het besluit kan worden ingesteld, wor den ingezien na afspraak met de afdeling VROM (milieu). Ingevolge artikel 3.24, eerste lid van de Alge mene wet bestuursrecht kunnen binnen 4 weken na dagtekening van deze kennisge ving tegen het ontwerp van het besluit schrif telijke bedenkingen worden ingebracht bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo. Diegene die schriftelijke bedenkingen in brengt, kan gelijktijdig in een aparte brief ver zoeken zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Indien daarom telefonisch/schriftelijk wordt verzocht kan gedurende de terinzagelegging een openbare zitting worden gehouden. Tij dens deze zitting kunnen mondelinge beden kingen worden ingebracht. Men kan dan over de aanvraag en het ontwerp van het besluit van gedachten wisselen met het bevoegd ge zag, de aanvrager en de overige aan wezigen. Alleen zij die tijdig schriftelijk of mondeling bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerp van het besluit kunnen later beroep instellen bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, tenzij wordt aange toond dat men redelijkerwijs niet in staat is geweest (tijdig) bedenkingen in te dienen, danwel de besluitvorming straks afwijkt van het ontwerp van het besluit. Mede namens mijn echtgenote wil ik allen hartelijk danken die door hun aanwezigheid, attenties en schriftelijke reacties blijk gaven van belangstelling bij mijn afscheid als wet houder van de Gemeente Heiloo. Uw waardering voor het werk als wethouder heb ik zeer op prijs gesteld en sluit mijn aktieve periode hiermede op een plezierige manier af. Nogmaals bedankt! Jan Borsjes Hoe werkt dat, wat wordt er van u verwacht en wat kunt u van de gemeente verwachten? De wettelijke regeling voor bezwaar en beroep is nogal uitgebreid en een informatief artikel als dit leent zich niet voor volledige weerga ve van alle details. Volstaan is met de belan grijkste punten. Uitgebreidere informatie kunt u uiteraard in het gemeentehuis krijgen. Aan het slot van het artikel is vermeld waar u verdere informa tie kunt krijgen. Wanneer kunt u bezwaar maken? Kort samengevat kunt u op grond van de Al gemene wet bestuursrecht bezwaar maken tegen een beslissing van de gemeente als u door die beslissing persoonlijk in uw belan gen wordt geraakt of als een beslissing niet, of niet op tijd wordt genomen. Bezwaar is niet altijd mogelijk. Soms moet u direct beroep indienen bij een andere instan tie. In sommige bijzondere wetten staan af wijkende regelingen. In de beslissing die u van de gemeente krijgt moet vermeld staan of u bezwaar kunt indie nen, bij wie en binnen welke termijn. Is dit niet vermeld informeer dan bij de afdeling in het gemeentehuis die uw aanvraag behan deld heeft. Hoe en binnen welke termijn kunt u bezwaar maken? U moet schriftelijk bezwaar maken bij het bestuursorgaan dat de beslissing heeft geno men of had moeten nemen. Bij beslissingen van de gemeente zullen dat meestal burge meester en wethouders zijn. Het bezwaarschrift moet worden ingediend binnen 6 weken nadat de beslissing waarte gen u bezwaar maakt, bekendgemaakt is. Heeft u bezwaar omdat de gemeente de ge vraagde beslissing niet op tijd geeft, dan moet u dit binnen redelijke termijn indienen. U moet bijvoorbeeld niet een jaar wachten voordat u dan reageert. Zorg dat u uw bezwaarschrift op tijd indient. Wacht niet tot de laatste dag zodat u niet het risico loopt dat er iets misgaat. De inhoud van het bezwaarschrift In het bezwaarschrift moet in ieder geval vermeld zijn: uw naam en adres de datum waarop het bezwaarschrift is ge schreven een omschrijving van de beslissing waarte gen u bezwaar maakt (u kunt een kopie van die beslissing meesturen) de redenen waarom u bezwaar maakt u moet het bezwaarschrift ondertekenen eventueel nog andere gegevens die wette lijk verplicht zijn (u kunt hiernaar zo nodig bij de gemeente informeren) In de brochure van het ministerie over dit on derwerp staat een voorbeeld hoe een be zwaarschrift er uit moet zien. Een bewijs van ontvangst Als u een bezwaarschrift heeft ingediend (of persoonlijk heeft afgegeven) krijgt u van de gemeente een schriftelijk bericht van ont vangst. Uw bezwaarschrift toelichten De gemeente zal u en eventuele andere be trokkenen uitnodigen voor een hoorzitting waarin u uw bezwaren mondeling kunt toe lichten. Op deze verplichting tot het horen zijn enkele uitzonderingen die in de vorengenoemde bro chure zijn aangegeven. Getuigen en deskundigen U mag getuigen of deskundigen meenemen naar de hoorzitting. De kosten daarvan moet u zelf betalen. Beslistermijn De gemeente moet binnen 6 weken op uw bezwaarschrift beslissen. Deze termijn kan één keer met 4 weken worden verlengd. Bekendmaking van de beslissing op het bezwaar U en eventuele andere betrokkenen krijgen bericht van de beslissing die op uw bezwaar is genomen. De beslissing moet duidelijk vermelden op welke grond deze is genomen. Als u het niet met de beslissing eens bent kunt u als regel daartegen binnen 6 weken in beroep. In de beslissing moet dit vermeld staan en ook bij wie u beroep kunt indienen. Beroep In de meeste gevallen kunt u beroep instellen bij de rechtbank, sector bestuursrecht in Alkmaar. Voor epn aantal zaken, bijvoorbeeld be lastingzaken of studiefinanciering gelden an dere regels en moet u bij een andere beroepsinstantie zijn. Bij beroep geldt in grote lijnen dezelfde gang van zaken als bij bezwaar. In de brochure van het ministerie wordt hier uitgebreider op ingegaan. Aanvragen voorlopige voorziening Zowel tijdens de bezwaar- als de beroep schriftenprocedure blijft de genomen beslis sing gelden. Dit kan soms vervelende gevolgen voor u hebben. U kunt dan proberen hiertegen iets te doen door tegelijk met het indienen van bezwaar of beroep een voorlopige voorziening bij de rechter vragen. De rechter kan dan eventueel een speciale regeling treffen voor de periode dat uw be zwaar of beroep nog in behandeling is. Kosten van bezwaar en beroep, verzoek om voorlopige voorziening De bezwarenprocedure is kosteloos. Alleen eventuele kosten van een advocaat of getui gen en deskundigen die door u worden inge schakeld, moeten door u worden betaald. Voor het in behandeling nemen van beroep moet vooraf griffierecht worden betaald. Voor individuele personen bedraagt dit f 200,00 en voor rechtspersonen (bijv. een vereniging of een bedrijf) f 400,00. Als daarnaast ook een voorlopige voorziening wordt gevraagd, moet 2x dit bedrag betaald worden. Als u door de rechter in het gelijk gesteld wordt, moet de gemeente u deze kosten ver goeden. Meer informatie? de AWB-lijn 313 120 313 226 In dit artikel zijn de hoofdlijnen van het on derwerp van deze week weergegeven. Wilt u hierover meer infor matie dan kunt u terecht bij de afdeling Bestuurs zaken, kamer 015 in het gemeentehuis. De ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken hebben over dit onderwerp de brochu re 'Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid' uitgegeven. Deze brochure is bij de gemeente en de openbare biblio theek te verkrijgen. Afvalstoffen Inzamelingsaktie kleding Op maandag 25 april 1994 is er van 09.00 - 18.00 uur een inzamelingsaktie van gedra gen kleding. Deze inzameling wordt gehou den door de Stichting Kleding-Ophaal voor Algemeen Medisch Onderzoek en geschiedt met toestemming van de gemeente. In verband met de scholenfusie van de Hase- broekschool in Plan-Oost en de Vondelschool aan de Breedelaan is er een plan gemaakt voor een veilige oversteek voor de school gaande jeugd over de Kennemerstraatweg. De te realiseren oversteekvoorziening bestaat uit verkeerslichten ter hoogte van de Ter Coulsterlaan die op aanvraag van voetgan gers en fietsers kunnen worden bediend. Aanvullend op de oversteek zal er nog een f ietspaadje, op de plaats van het huidige voetpaadje, langs de oostkant van het her tenkamp worden aangelegd. Hierdoor ont staat er een fietsroute, grotendeels gescheiden van het autoverkeer, vanuit Plan- Oost via de Ter Coulsterlaan en het aan te leggen fietspaadje langs de hertenkamp naar de Breedelaan en nog verder naar het stati- on('s-centrum) v.v. Langs de fietsroute door het bos zal extra verlichting worden aange bracht. Voor bewoners en andere belangstellenden ligt het plan vanaf 21 april t/m 4 mei a.s. ter inzage op het gemeentehuis bij de afdeling Civiel en Reiniging. Het gemeentehuis is ge opend tussen 08.30 - 12.30 uur. Meer infor matie kunt u telefonisch krijgen bij de heer P, Aaalders telefoon 313 206 of de heer Achter berg, telefoon 313 204. Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde bouwaanvragen zijn ingediend. Opgemerkt wordt, dat in dit stadium nog niet bekend is of aan de verzoeken meegewerkt kan wor den. Eventuele bouwvergunningen alsmede voornemens om vrijstelling te verlenen zullen te zijner tijd worden gepubliceerd, waarna de mogelijkheid bestaat de bouwplannen in te zien en eventuele bezwaren in te dienen. Goodeslaan 24, B. Louweret - vergroten woonhuis De Kuilenaar 71, M.G. van Velzen - plaatsen dakkapel Westerweg 271, J.T. Rozing - vergroten woonhuis De Waard 105, W.B. Roos - vergroten woon huis (entree) Westerweg 51a, C.S. Nooy-Dikkentman - ver nieuwen berging Runxputteweg 30, R. Oud - plaatsen woonhuis Krommelaan 1, A. de Ruijter - vergroten woonhuis Westerweg 26, Reus-v.d. Wateringen - plaat sen bijkeuken Kennemerstraatweg 348, J.M. Groenland - plaatsen serre/erker Hoogeweg 48, fa. Sombroek-Kareis - bouwen bedrijfswoning en garage Oudburgerlaan 8, R.C. van Dijk - vergroten woonhuis Stationsweg 48, L.G. de Vos - vergroten woonhuis Op de Wieken 21, I.T. Hemminga-de Wit - plaatsen serre Rector Frederiklaan 25, J.M. van Onna - ver anderen woonhuis De Oude Werf 11, Facet Interieurbouw - plaatsen bedrijfspand Door het college van burgemeester en wet houders zijn de hieronder vermelde bouwver gunningen en positief bevonden meldingen verleend: De Krommert, R. Slob - bouw gezondheids centrum en woonhuis Dokterslaan 3, G.J.H. Bijkerk - vergroten woonhuis en verplaatsen schuur Heerenweg 96, J. Lubberhuizen - plaatsen blokhut Vredenoord 130, F.S.A. Admiraal - plaatsen dakkapel Burenweg 15, K.R. Timmermans - verande ren en vernieuwen woonhuis Het Zevenhuizen 26, J.P. van der Laan - ver groten woonhuis Kennemerstraatweg 576, T.N. van Noort - plaatsen garage/berging Bosanemoon 1, K.P. Borst - verbouwen woonhuis Deze bouwvergunningen/meldingen met de bijbehorende tekeningen en overige stukken liggen ter inzage bij de afdeling VROM, Raadhuisplein 1, maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 12.30 uur (op andere tijden alleen na telefonische afspraak, number 313 217 of 313 216). Degene, die de bouwvergunning/melding bouwvoornemen heeft aangevraagd, krijgt bericht van de afdeling VROM, wanneer de bouwvergunning gereed is en wat de kosten zijn. Pas nadat de bouwleges zijn betaald en de vergunning is ontvangen, mag met de bouw worden begonnen. Het begin van de bouwwerkzaamheden moet nog wel tevoren bij de afdeling VROM wor den gemeld; dit kan telefonisch onder de nummers 313 217 of 313 216. Raadhuisplein I Postbus I I850 AA Telefoon Afdeling Voorlichting 3 I 3289 Open van 8.00 tot 12.30 uur PAGINA 4 UITKIJKPOST 20 APRIL 1994 Informatierubriek AWB WEGWIJZER

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1994 | | pagina 4