gemeente
Financieel Meerjaren Perspectief
Het collegeprogramma - '98
Financiële positie
1
-£
Op het omslag van het rapport Financieel A/leerjaren Perspectief 1995-2000 (F/VIP) staat
een afbeelding van een hand, die een portemonnee dichthoudt. Een beeld dat in een
oogopslag weergeeft, wat a kant lezen in dit rapport, en wat u ook terugvindt in het
collegeprogramma 1994-1998.
jaarlijks maakt de gemeente een FA/IP. Deze begroting behelst meer dan alleen de inkomsten en uitgaven voor
het komende jaar: met het FA/lP kijken we vijf jaar vooruit.
Hoe zijn de vooruitzichten voor de jaren 1995 tot 2000? U leest het op deze pagina.
Morgenavonddonderdag 23 juni, bespreekt de raadscommissie dit belangrijke stuk. Ook het collegepro
gramma 1994-1998 zal dan ter sprake komen. U bent van harte welkom om te horen wat de raadscommissie
daarvan vindt.
Welzijn
Cultuur en recreatie
Veiligheid
Ruimtelijke ordening
Morgenavond,
donderdag 23 juni om 20.00 uur
Financieel Meerjaren Perspectief 1995-2000
collegeprogramma 1994-1998.
Bouwen en wonen
Veiligheid in het verkeer
Voorzieningen en werkgelegenheid
Welzijn
Maatregelen
PAGINA 16
UITKIJKPOST 22 JUNI 1994
Hand op
de knip
In het rapport 'Financieel Meerjaren Perspectief 1995-2000' staan veel getallen. Deze getallen zijn de bedragen
van de baten en lasten, die de gemeente Limmen de komende vijf jaar zal hebben.
Om een overzicht te krijgen van onze financiële positie zijn nauwkeurige berekeningen gemaakt
Waar mogelijk werd wat ingekrompen, waar nodig wat uitgebreid. Voor investeringen in de toekomst wordt nu
al een reserve opgebouwd.
Welke wijzigingen in het bestaande beleid en welk nieuw beleid kunt u de komende jaren tegemoet zien?
Hier lichten we enkele zaken uit.
WVG
Eén van de nieuwe taken, die de rijksoverheid de gemeenten
heeft opgedragen -en die vastgelegd zijn in de nieuwe Wet
Voorzieningen Gehandicapten (WVG)- is de zorg voor leef- en
woonvoorzieningen.
Op die manier komt de zorgverlening dichter bij de burger.
Gevolg: extra werkzaamheden en daardoor een hoge werk
druk binnen de sector Welzijn en Sociale Zaken. Voor de
uitvoering van de werkzaamheden is extra personeel nodig.
Riolering
Een jaarlijks terugkerende post op elke begroting is het
uitvoeren van onderhoud aan de riolering. Noodzakelijk en
onontkoombaar, want de riolering is één van onze belangrijk
ste voorzieningen.
Om de staat daarvan te onderzoeken, wordt deze met een
fotocamera geïnspecteerd. Jaarlijks wordt 4,8 kilometer van
het rioleringsstelsel gereinigd. Voor de komende jaren is in het
Financieel Meerjaren Perspectief de verbetering van de riole
ring van de Sportlaan en omgeving gepland. De straat zal
hiervoor moeten worden opengebroken.
Zwembad
In het collegeprogramma 1994-1998 kunt u lezen dat wij ons
inzetten voor het behoud van het zwembad Dampegheest.
Wettelijke maatregelen op het gebied van hygiëne en veiligheid
verplichten ons tot aanzienlijke investeringen.
Het zwembad moet de komende jaren op verschillende
punten worden aangepast. Het gaat ondermeer om de dakbe
dekking, verschillende technische installaties, kozijnen en
schilderwerk.
De komende vijfjaar pakken we elk jaar verschillende onderdelen
aan. In het jaar 2000 zal het werk helemaal klaar zijn.
Sportzaal
Ook de sportzaal Hogeweg vraagt om investeringen. O.a. de
sportvloer moet worden aangepast en ook hier is vervanging
van kozijnen en schilderwerk noodzakelijk. De staat van de
sportmaterialen wordt op dit moment onderzocht. Hiervoor
is nog geen bedrag in het Financieel Meerjaren Perspectief
opgenomen.
Museum
Limmen is van oorsprong een bollendorp, en dat moet naar
onze mening zo blijven. Het museum voor Bloembollencul
tuur zal wellicht -afhankelijk van de plannen met Vredeburg-
worden verplaatst. In dat geval kan het mogelijk worden
gecombineerd met de Oudheidskamer en de historische tuin
Hortus Bulborum.
In het Financieel Meerjaren Perspectief is voor de herhuisves
ting alvast een investering opgenomen.
Kerk
De toren van de Noordhollandse kerk moet worden
gerestaureerd. Schilderwerk en aanpassing van de dakbedek
king maken onderdeel uit van de restauratie. Hiermee is een
bedrag van f250.000,- gemoeid. De gemeente zal in 20 tot 30%
van de kosten bijdragen.
- jt
Brandweer
Op dit moment beschikt de gemeente Limmen over een team
van 15 vrijwilligers, dat bij brand en andere calamiteiten
onmiddellijk uitrukt.
Enkelen van hen doen dit in de eigen auto, want in de
brandweerauto is slechts plaats voor 8 personen.
Dat kan niet, vinden wij. Daarom zal er een extra voertuig
worden aangeschaft.
Inhaalslag
Onder het kopje 'Financiële positie' kunt u lezen dat de
geldende bestemmingsplannen zijn verouderd, waardoor -om
toch bouwvergunningen af te kunnen geven- tijdrovende
wijzigingsprocedures moeten worden toegepast.
Zoals u weet zijn de wachttijden hierdoor te lang geworden.
In de komende FMP-periode wordt daarom alles in het werk
gesteld om de verschillende bestemmingsplannen te actualise
ren. We gaan over tot een inhaalslag!
Onderhoud wegdek
In het Financieel Meerjaren Perspectief zijn de komende jaren
ook investeringen opgenomen voor onderhoud aan (delen van)
het wegdek op een groot aantal plaatsen. De werkzaamheden
bestaan ondermeer uit:
- herstel van (delen van) het wegdek:
Achterweg en Dampegheestlaan, Visweg en Oosterzijweg,
Hogeweg en Burgemeester Nieuwenhuijsenstraat
- groot onderhoud (aan delen) van:
Kapelweg, Pagenlaan, Westerweg, Burgemeester Nieuwen
huijsenstraat, Hogeweg en Rijksweg
- groot onderhoud aan de slijtlaag van:
Kapelweg, Kerkwegen Vredeburglaan, Hogeweg en Zuidker-
kenlaan
- hertegelen (delen van) het voetpad:
Kerkweg, Middenweg en Rijksweg, Meidoornlaan
- reconstructies aan de:
Middenweg, Kerkweg en Enterij.
bespreekt de raadscommissie het
en het
De commissievergadering vindt plaats
in de grote commissiekamer van het nieuwe gemeentehuis, Zonnedauw 4.
Kom eens kijken en volg deze interessante vergadering!
22 juni 1994Burgemeester en wethouders van Limmen
Nadat in april jl. een nieuwe gemeenteraad en een nieuw college van burgemeester en wethouders aantraden,
is het nu tijd voor een nieuw collegeprogramma.
Welke uitgangspunten streeft het college na bij het uitvoeren van het beleid, op dit moment en in de komende
vier jaar?
Het Financieel Meerjaren Perspectief, waarover u hiernaast kunt lezen, is ondermeer gebaseerd op de
uitgangspunten van dit programma.
'Een burgergericht bestuur' is het eerste punt van het collegeprogramma. De raad bestuurt de gemeente, maar
burgers moeten daarop invloed kunnen uitoefenen. Het is daarbij van belang, dat burgers begrijpen hoe en
waarover de raad beslissingen neemt. Eenvoudiger regelgeving en goede voorlichting kunnen daaraan bijdragen.
Ook een klantvriendelijke opstelling van de gemeente, zoals het snel en correct afhandelen van vragen van
burgers, kan het begrip en de samenwerking tussen burger en bestuur verbeteren.
Nu het gebied Enterij bijna vol is (265 woningen), komt het
gebied Kerkweg Noord in aanmerking voor de bouw van
(ongeveer 200) woningen. In het gebied tussen de Hogeweg
en de Pagenlaan kunnen komend jaar wellicht ongeveer 40
woningen worden gerealiseerd.
Na de oplevering van het bedrijventerrein zullen -door ver
plaatsingvan milieuhinderlijke bedrijven uit de woonomgeving-
ook vrijgekomen locaties binnen het dorp kunnen worden
opgevuld.
Al geruime tijd zijn we bezig met het verbeteren van de
woonomgeving. In en rond de Sportlaan zijn inmiddels de
nodige verbeteringen aangebracht Helaas ontvangen we geen
geld meer uit het Stads- en dorpsvernieuwingsfonds van de
provincie. Toch proberen we de laatste fase van dit plan
volgend jaar uit te voeren.Ook zullen we ons volgend jaar bezig
houden met de vraag waar we, na Kerkweg Noord, verder gaan
bouwen. Voor welke woonvormen wordt gekozen hangt af
van de -steeds veranderende en reële- woningbehoefte. We
hebben aandacht voor experimentele woningbouw.
De meest kwetsbare verkeersdeelnemers, de fietsers en
voetgangers, moeten worden beschermd. De aanleg van
voetgangers- en fietspaden, en aanpassingen van de kruispunten
op de Rijksweg horen tot onze voornemens.
Bij de aanleg van bestrating wordt rekening gehouden met
rolstoelgebruikers. Ook door het terugdringen van de
parkeeroverlast en het sluipverkeer zullen verkeerssituaties
veiliger worden. Met name rondom scholen is de veiligheid van
het grootste belang.
Op de naleving van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
-de door de gemeente vastgestelde regels waaraan u zich moet
houden- zullen we strenger toezien.
De komende jaren zal er niet veel geld zijn voor nieuwe
investeringen. In de eerste plaats streven we naar het behoud
van de bestaande voorzieningen.
Deze moeten voor iedereen betaalbaar en bereikbaar zijn.
Achterstandsituaties en sociaal isolement moeten worden
voorkomen.
Daarom is het goed de werkgelegenheid te versterken. De
ontwikkeling van lokale bedrijventerreinen, in het verlengde
van Deelgebied I (voorbij de Nieuwelaan) en in de omgeving
van de Uitgeesterweg, kunnen daarbij helpen.
Tweede-kans-onderwijs (denkt u aan herscholing), kinderop
vang en de verbetering van kansen voor herintreders én
minderheden zijn andere factoren, die kunnen bijdragen aan
het versterken van de werkgelegenheid.
Basisonderwijs moet zowel aan de oost- als aan de westkant
van het dorp beschikbaar blijven. Ook zal het college er alles aan
doen om het zwembad en het sociaal-cultureel centrum
Vredeburg te behouden.
Zoals al eerder gezegd moeten achterstandsituaties en sociaal
isolement worden voorkomen. Op het gebied van welzijn
scheppen wij de voorwaarden voor ouderen en gehandicapten
om zo lang mogelijk deel uit te maken van de samenleving.
Dit doen we niet alleen. In klein HAL-verband (Heiloo, Aker
sloot en Limmen) werken we samen, bijvoorbeeld om de Wet
Voorzieningen Gehandicapten zo efficiënt mogelijk uit te
voeren.
Ook op andere terreinen, zoals het milieu, vinden wij regionale
samenwerking van groot belang. Het Samenwerkingsverband
Noord Kennemerland (SNK), waarvan Limmen met tien ande
re gemeenten deel uitmaakt, zal verder moeten worden
ontwikkeld.
De afgelopen vier jaar heeft de gemeente er alles aan gedaan om de financiën weer 'gezond' te maken. Dat was
nodig, want onze begroting was behoorlijk uit balans.
Ook de komende jaren zal het gemeentebestuur verder gaan met het verbeteren van de fi nanciële positie, omdat
we nog steeds kampen met tekorten, in 1995 maar liefst f 592.808,-!
Vergeleken met andere gemeenten verkeert Limmen op ver
schillende punten in een nadelige financiële positie.
Het gewenste onderhoudsniveau van verschillende voorzie
ningen is nog lang niet bereikt. Er bestonden de afgelopen jaren
nauwelijks reserves, zodat geld -voor ondermeer noodzakelijk
onderhoud aan wegen- ontbrak.
De Rijksweg brengt, doordat deze ons dorp in tweeën splitst,
extra kosten met zich mee.
In de kern veroorzaken bedrijven overlast voor de omgeving.
Daarom moet de woonomgeving worden gesaneerd en moe
ten bedrijven worden verplaatst.
En tenslotte bracht de uitvoering van nieuwe taken (ons door
het Rijk opdragen) extra werk en kosten met zich mee. De
gemeente Limmen ontvangt, vergeleken met andere gemeen
ten, een -in verschillende opzichten- lage algemene uitkering uit
het gemeentefonds.
Om de tekorten op de begroting de komende jaren te
verminderen, zullen we ondermeer de volgende maatregelen
moeten overwegen.
1De hand op de knip houden, ofwel terughoudend omgaan
met nieuwe investeringen.
2. Waar mogelijk en verantwoord: bezuinigen.
3. Stapsgewijs verhogen van de onroerende-zaakbelastin-
gen (ozb, vroeger ogb). Het landelijk gemiddelde van de
opbrengst van deze belastingen blijkt hoger te liggen dan in
de gemeente Limmen. Ofwel: u woont (te) goedkoop. Tot en
met 1996 zal het ozb-tarief daarom jaarlijks met maximaal 4%
worden verhoogd.
4. Verhogen van de tarieven van de afvalstoffenheffingen-
en de rioolrechten, omdat de opbrengsten van deze
belastingen de kosten nog steeds niet dekken. 100% Dek
kingspercentage blijft het uitgangspunt.
5. Verhogen van de leges bij de aanvraag van bouwvergunnin
gen. Nieuwe regelgeving van het Rijk, bijvoorbeeld op het
gebied van ruimtelijke ordening, had een andere werkwijze
tot gevolg en leidde tot achterstanden. Door verouderde
bestemmingsplannen zijn wijzigingsprocedures voor de afgif
te van bouwvergunningen nodig. Om dit vlot en correct af te
handelen, en de achterstand in te lopen, is meer personeel
nodig.
6. Overwegen van de aanvraag voor een artikel 12 status.
Artikel 12 is een rechtwaarvan gemeenten, die door omstan
digheden niet meer in hun'bestaan kunnen voorzien, gebruik
kunnen maken. Van het rijk ontvangt een gemeente dan een
uitkering. Daar staat tegenover, dat de gemeente onder
streng -financieel- toezicht wordt geplaatst. Elke uitgave
moet worden verantwoord.
Of de gemeente Limmen dit jaar een uitkering op basis van
artikel 12 aanvraagt, hangt van de raad af. Vóór I december
1994 moet hij daarover een beslissing nemen.
0
3
3
■O.