gemeente Financieel Meerjaren Perspectief Het collegeprogramma - '98 Financiële positie 1 -£ Op het omslag van het rapport Financieel A/leerjaren Perspectief 1995-2000 (F/VIP) staat een afbeelding van een hand, die een portemonnee dichthoudt. Een beeld dat in een oogopslag weergeeft, wat a kant lezen in dit rapport, en wat u ook terugvindt in het collegeprogramma 1994-1998. jaarlijks maakt de gemeente een FA/IP. Deze begroting behelst meer dan alleen de inkomsten en uitgaven voor het komende jaar: met het FA/lP kijken we vijf jaar vooruit. Hoe zijn de vooruitzichten voor de jaren 1995 tot 2000? U leest het op deze pagina. Morgenavonddonderdag 23 juni, bespreekt de raadscommissie dit belangrijke stuk. Ook het collegepro gramma 1994-1998 zal dan ter sprake komen. U bent van harte welkom om te horen wat de raadscommissie daarvan vindt. Welzijn Cultuur en recreatie Veiligheid Ruimtelijke ordening Morgenavond, donderdag 23 juni om 20.00 uur Financieel Meerjaren Perspectief 1995-2000 collegeprogramma 1994-1998. Bouwen en wonen Veiligheid in het verkeer Voorzieningen en werkgelegenheid Welzijn Maatregelen PAGINA 16 UITKIJKPOST 22 JUNI 1994 Hand op de knip In het rapport 'Financieel Meerjaren Perspectief 1995-2000' staan veel getallen. Deze getallen zijn de bedragen van de baten en lasten, die de gemeente Limmen de komende vijf jaar zal hebben. Om een overzicht te krijgen van onze financiële positie zijn nauwkeurige berekeningen gemaakt Waar mogelijk werd wat ingekrompen, waar nodig wat uitgebreid. Voor investeringen in de toekomst wordt nu al een reserve opgebouwd. Welke wijzigingen in het bestaande beleid en welk nieuw beleid kunt u de komende jaren tegemoet zien? Hier lichten we enkele zaken uit. WVG Eén van de nieuwe taken, die de rijksoverheid de gemeenten heeft opgedragen -en die vastgelegd zijn in de nieuwe Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG)- is de zorg voor leef- en woonvoorzieningen. Op die manier komt de zorgverlening dichter bij de burger. Gevolg: extra werkzaamheden en daardoor een hoge werk druk binnen de sector Welzijn en Sociale Zaken. Voor de uitvoering van de werkzaamheden is extra personeel nodig. Riolering Een jaarlijks terugkerende post op elke begroting is het uitvoeren van onderhoud aan de riolering. Noodzakelijk en onontkoombaar, want de riolering is één van onze belangrijk ste voorzieningen. Om de staat daarvan te onderzoeken, wordt deze met een fotocamera geïnspecteerd. Jaarlijks wordt 4,8 kilometer van het rioleringsstelsel gereinigd. Voor de komende jaren is in het Financieel Meerjaren Perspectief de verbetering van de riole ring van de Sportlaan en omgeving gepland. De straat zal hiervoor moeten worden opengebroken. Zwembad In het collegeprogramma 1994-1998 kunt u lezen dat wij ons inzetten voor het behoud van het zwembad Dampegheest. Wettelijke maatregelen op het gebied van hygiëne en veiligheid verplichten ons tot aanzienlijke investeringen. Het zwembad moet de komende jaren op verschillende punten worden aangepast. Het gaat ondermeer om de dakbe dekking, verschillende technische installaties, kozijnen en schilderwerk. De komende vijfjaar pakken we elk jaar verschillende onderdelen aan. In het jaar 2000 zal het werk helemaal klaar zijn. Sportzaal Ook de sportzaal Hogeweg vraagt om investeringen. O.a. de sportvloer moet worden aangepast en ook hier is vervanging van kozijnen en schilderwerk noodzakelijk. De staat van de sportmaterialen wordt op dit moment onderzocht. Hiervoor is nog geen bedrag in het Financieel Meerjaren Perspectief opgenomen. Museum Limmen is van oorsprong een bollendorp, en dat moet naar onze mening zo blijven. Het museum voor Bloembollencul tuur zal wellicht -afhankelijk van de plannen met Vredeburg- worden verplaatst. In dat geval kan het mogelijk worden gecombineerd met de Oudheidskamer en de historische tuin Hortus Bulborum. In het Financieel Meerjaren Perspectief is voor de herhuisves ting alvast een investering opgenomen. Kerk De toren van de Noordhollandse kerk moet worden gerestaureerd. Schilderwerk en aanpassing van de dakbedek king maken onderdeel uit van de restauratie. Hiermee is een bedrag van f250.000,- gemoeid. De gemeente zal in 20 tot 30% van de kosten bijdragen. - jt Brandweer Op dit moment beschikt de gemeente Limmen over een team van 15 vrijwilligers, dat bij brand en andere calamiteiten onmiddellijk uitrukt. Enkelen van hen doen dit in de eigen auto, want in de brandweerauto is slechts plaats voor 8 personen. Dat kan niet, vinden wij. Daarom zal er een extra voertuig worden aangeschaft. Inhaalslag Onder het kopje 'Financiële positie' kunt u lezen dat de geldende bestemmingsplannen zijn verouderd, waardoor -om toch bouwvergunningen af te kunnen geven- tijdrovende wijzigingsprocedures moeten worden toegepast. Zoals u weet zijn de wachttijden hierdoor te lang geworden. In de komende FMP-periode wordt daarom alles in het werk gesteld om de verschillende bestemmingsplannen te actualise ren. We gaan over tot een inhaalslag! Onderhoud wegdek In het Financieel Meerjaren Perspectief zijn de komende jaren ook investeringen opgenomen voor onderhoud aan (delen van) het wegdek op een groot aantal plaatsen. De werkzaamheden bestaan ondermeer uit: - herstel van (delen van) het wegdek: Achterweg en Dampegheestlaan, Visweg en Oosterzijweg, Hogeweg en Burgemeester Nieuwenhuijsenstraat - groot onderhoud (aan delen) van: Kapelweg, Pagenlaan, Westerweg, Burgemeester Nieuwen huijsenstraat, Hogeweg en Rijksweg - groot onderhoud aan de slijtlaag van: Kapelweg, Kerkwegen Vredeburglaan, Hogeweg en Zuidker- kenlaan - hertegelen (delen van) het voetpad: Kerkweg, Middenweg en Rijksweg, Meidoornlaan - reconstructies aan de: Middenweg, Kerkweg en Enterij. bespreekt de raadscommissie het en het De commissievergadering vindt plaats in de grote commissiekamer van het nieuwe gemeentehuis, Zonnedauw 4. Kom eens kijken en volg deze interessante vergadering! 22 juni 1994Burgemeester en wethouders van Limmen Nadat in april jl. een nieuwe gemeenteraad en een nieuw college van burgemeester en wethouders aantraden, is het nu tijd voor een nieuw collegeprogramma. Welke uitgangspunten streeft het college na bij het uitvoeren van het beleid, op dit moment en in de komende vier jaar? Het Financieel Meerjaren Perspectief, waarover u hiernaast kunt lezen, is ondermeer gebaseerd op de uitgangspunten van dit programma. 'Een burgergericht bestuur' is het eerste punt van het collegeprogramma. De raad bestuurt de gemeente, maar burgers moeten daarop invloed kunnen uitoefenen. Het is daarbij van belang, dat burgers begrijpen hoe en waarover de raad beslissingen neemt. Eenvoudiger regelgeving en goede voorlichting kunnen daaraan bijdragen. Ook een klantvriendelijke opstelling van de gemeente, zoals het snel en correct afhandelen van vragen van burgers, kan het begrip en de samenwerking tussen burger en bestuur verbeteren. Nu het gebied Enterij bijna vol is (265 woningen), komt het gebied Kerkweg Noord in aanmerking voor de bouw van (ongeveer 200) woningen. In het gebied tussen de Hogeweg en de Pagenlaan kunnen komend jaar wellicht ongeveer 40 woningen worden gerealiseerd. Na de oplevering van het bedrijventerrein zullen -door ver plaatsingvan milieuhinderlijke bedrijven uit de woonomgeving- ook vrijgekomen locaties binnen het dorp kunnen worden opgevuld. Al geruime tijd zijn we bezig met het verbeteren van de woonomgeving. In en rond de Sportlaan zijn inmiddels de nodige verbeteringen aangebracht Helaas ontvangen we geen geld meer uit het Stads- en dorpsvernieuwingsfonds van de provincie. Toch proberen we de laatste fase van dit plan volgend jaar uit te voeren.Ook zullen we ons volgend jaar bezig houden met de vraag waar we, na Kerkweg Noord, verder gaan bouwen. Voor welke woonvormen wordt gekozen hangt af van de -steeds veranderende en reële- woningbehoefte. We hebben aandacht voor experimentele woningbouw. De meest kwetsbare verkeersdeelnemers, de fietsers en voetgangers, moeten worden beschermd. De aanleg van voetgangers- en fietspaden, en aanpassingen van de kruispunten op de Rijksweg horen tot onze voornemens. Bij de aanleg van bestrating wordt rekening gehouden met rolstoelgebruikers. Ook door het terugdringen van de parkeeroverlast en het sluipverkeer zullen verkeerssituaties veiliger worden. Met name rondom scholen is de veiligheid van het grootste belang. Op de naleving van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) -de door de gemeente vastgestelde regels waaraan u zich moet houden- zullen we strenger toezien. De komende jaren zal er niet veel geld zijn voor nieuwe investeringen. In de eerste plaats streven we naar het behoud van de bestaande voorzieningen. Deze moeten voor iedereen betaalbaar en bereikbaar zijn. Achterstandsituaties en sociaal isolement moeten worden voorkomen. Daarom is het goed de werkgelegenheid te versterken. De ontwikkeling van lokale bedrijventerreinen, in het verlengde van Deelgebied I (voorbij de Nieuwelaan) en in de omgeving van de Uitgeesterweg, kunnen daarbij helpen. Tweede-kans-onderwijs (denkt u aan herscholing), kinderop vang en de verbetering van kansen voor herintreders én minderheden zijn andere factoren, die kunnen bijdragen aan het versterken van de werkgelegenheid. Basisonderwijs moet zowel aan de oost- als aan de westkant van het dorp beschikbaar blijven. Ook zal het college er alles aan doen om het zwembad en het sociaal-cultureel centrum Vredeburg te behouden. Zoals al eerder gezegd moeten achterstandsituaties en sociaal isolement worden voorkomen. Op het gebied van welzijn scheppen wij de voorwaarden voor ouderen en gehandicapten om zo lang mogelijk deel uit te maken van de samenleving. Dit doen we niet alleen. In klein HAL-verband (Heiloo, Aker sloot en Limmen) werken we samen, bijvoorbeeld om de Wet Voorzieningen Gehandicapten zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Ook op andere terreinen, zoals het milieu, vinden wij regionale samenwerking van groot belang. Het Samenwerkingsverband Noord Kennemerland (SNK), waarvan Limmen met tien ande re gemeenten deel uitmaakt, zal verder moeten worden ontwikkeld. De afgelopen vier jaar heeft de gemeente er alles aan gedaan om de financiën weer 'gezond' te maken. Dat was nodig, want onze begroting was behoorlijk uit balans. Ook de komende jaren zal het gemeentebestuur verder gaan met het verbeteren van de fi nanciële positie, omdat we nog steeds kampen met tekorten, in 1995 maar liefst f 592.808,-! Vergeleken met andere gemeenten verkeert Limmen op ver schillende punten in een nadelige financiële positie. Het gewenste onderhoudsniveau van verschillende voorzie ningen is nog lang niet bereikt. Er bestonden de afgelopen jaren nauwelijks reserves, zodat geld -voor ondermeer noodzakelijk onderhoud aan wegen- ontbrak. De Rijksweg brengt, doordat deze ons dorp in tweeën splitst, extra kosten met zich mee. In de kern veroorzaken bedrijven overlast voor de omgeving. Daarom moet de woonomgeving worden gesaneerd en moe ten bedrijven worden verplaatst. En tenslotte bracht de uitvoering van nieuwe taken (ons door het Rijk opdragen) extra werk en kosten met zich mee. De gemeente Limmen ontvangt, vergeleken met andere gemeen ten, een -in verschillende opzichten- lage algemene uitkering uit het gemeentefonds. Om de tekorten op de begroting de komende jaren te verminderen, zullen we ondermeer de volgende maatregelen moeten overwegen. 1De hand op de knip houden, ofwel terughoudend omgaan met nieuwe investeringen. 2. Waar mogelijk en verantwoord: bezuinigen. 3. Stapsgewijs verhogen van de onroerende-zaakbelastin- gen (ozb, vroeger ogb). Het landelijk gemiddelde van de opbrengst van deze belastingen blijkt hoger te liggen dan in de gemeente Limmen. Ofwel: u woont (te) goedkoop. Tot en met 1996 zal het ozb-tarief daarom jaarlijks met maximaal 4% worden verhoogd. 4. Verhogen van de tarieven van de afvalstoffenheffingen- en de rioolrechten, omdat de opbrengsten van deze belastingen de kosten nog steeds niet dekken. 100% Dek kingspercentage blijft het uitgangspunt. 5. Verhogen van de leges bij de aanvraag van bouwvergunnin gen. Nieuwe regelgeving van het Rijk, bijvoorbeeld op het gebied van ruimtelijke ordening, had een andere werkwijze tot gevolg en leidde tot achterstanden. Door verouderde bestemmingsplannen zijn wijzigingsprocedures voor de afgif te van bouwvergunningen nodig. Om dit vlot en correct af te handelen, en de achterstand in te lopen, is meer personeel nodig. 6. Overwegen van de aanvraag voor een artikel 12 status. Artikel 12 is een rechtwaarvan gemeenten, die door omstan digheden niet meer in hun'bestaan kunnen voorzien, gebruik kunnen maken. Van het rijk ontvangt een gemeente dan een uitkering. Daar staat tegenover, dat de gemeente onder streng -financieel- toezicht wordt geplaatst. Elke uitgave moet worden verantwoord. Of de gemeente Limmen dit jaar een uitkering op basis van artikel 12 aanvraagt, hangt van de raad af. Vóór I december 1994 moet hij daarover een beslissing nemen. 0 3 3 ■O.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1994 | | pagina 16