Vacature
Nieuw rijbewijs sinds 1 juni
fijn wonen
tussen
al dat groen
Voorkom diefstal van uw caravan
BOSCH
G
G
HEILOO
Ambtenaar van de
burgerlijke stand.
ASSURANTIËN ItïïlSl
DEMOCRATEN
PAGINA 6
UITKIJKPOST-12 JUNI
Vervolg informatierubriek
De gemeente zoekt een buitengewoon
In de gemeente Heiloo, waar op jaarba
sis 80 100 huwelijken worden geslo
ten, is een vacature voor een ambtenaar
van de burgerlijke stand.
Wat vragen wij?
De vereisten voor de functie zijn:
- spreekvaardigheid in het openbaar
- goede contactuele eigenschappen
- voldoende beheersing van één of
meer moderne talen om in die taal een
huwelijk te kunnen voltrekken
- bereidheid tot voltrekken van huwelij
ken in het weekend.
Naast deze functie-eisen is het perso
neelsbeleid erop gericht meer vrouwen,
gehandicapten en allochtonen in dienst
te nemen. Kandidaten uit genoemde
groepen worden met nadruk uitgeno
digd te solliciteren.
Wat bieden wij?
Per voltrokken huwelijk wordt een ver
goeding van 34,91 bruto toegekend.
Bij het voltrekken van een huwelijk op
een zaterdag is dit 69,82 bruto.
Daarnaast wordt een onkostenvergoe
ding verstrekt per voltrokken huwelijk.
Vragen?
Nadere informatie over deze functie kan
worden verkregen bij Eddo Blind, afde
ling Burgerzaken. Hij is telefonisch
bereikbaar onder nummer 072 - 531 31
11.
Sollicitatie
Spreekt de functie u aan, dan verzoeken
wij u schriftelijk aan ons kenbaar te
maken waarom u geschikt bent als amb
tenaar van de burgerlijke stand.
Uw brief -die binnen 10 dagen na ver
schijning van dit blad in ons bezit dient
te zijn- kunt u richten aan het college
van burgemeester en wethouders van
Heiloo, Postbus 1, 1850 AA HEILOO,
onder vermelding van vacaturenummer
96.11.
Acquisitie naar aanleiding van deze
advertentie wordt niet op prijs gesteld.
Bouwvergunningen
Verleende bouwvergunningen
en geaccepteerde meldingen
bouwvoornemen
Door het college van burgemeester en wet
houders zijn de hieronder vermelde bouwver
gunningen verleend en meldingen positief
bevonden;
Baetenburg 142, H.C. Kaandorp - plaatsen
berging;
Het Zandstuk 4, J.F. Bennink - plaatsen van
twee dakkapellen;
Zeekamplaan 22, R. Stoffers - plaatsen dak-
opbouw;
Ewisweg 58, B. Greveling - plaatsen dakka
pel;
Spijkerboor 8, P. van Schaijck - plaatsen dak-
opbouw;
De Achtkant 17, J.C. Schuit - vergroten
woonhuis (werkruimte);
Patrijsakkers 36, M. Sacksioni - plaatsen ber
ging;
De Oostkanter 11E.J. van Leunen - vergro
ten woonhuis (bijkeuken).
Deze bouwvergunningen/meldingen met de
bijbehorende tekeningen en overige stukken
liggen ter inzage bij de afdeling VROM,
Raadhuisplein 1 van maandag t/m vrijdag
tussen 08.00 en 12.30 uur (op andere tijden
alleen na telefonische afspraak, nummer 072
-531 32 17 of 531 32 16).
Degene, die de bouwvergunning/melding
bouwvoornemen heeft aangevraagd, krijgt
bericht van de afdeling VROM, wanneer de
bouwvergunning gereed is en wat de kosten
zijn. Pas nadat de bouwleges zijn betaald en
de vergunning is ontvangen, mag met de
bouw worden begonnen.
Het begin van de bouwwerkzaamheden moet
nog wel tevoren bij de afdeling VROM wor
den gemeld. Dit kan telefonisch onder de
nummers 072 - 531 32 17 of 531 32 16.
Indien u het niet eens bent met het besluit tot
het verlenen van een bouwvergunning of het
accepteren van een melding, kunt u hierte
gen binnen zes weken na deze publicatie
een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij
burgemeester en wethouders van Heiloo,
Postbus 1, 1850 AA Heiloo.
Indien u bezwaar maakt, kunt u ook om een
voorlopige voorziening vragen bij de presi
dent van de rechtbank te Alkmaar, Postbus
251, 1800 BG Alkmaar. Nadere informatie
over de mogelijkheden om bezwaren in te
dienen of een voorlopige voorziening te vra
gen kunt u inwinnen bij de afdeling VROM.
bouwplannen
Burgemeester en wethouders maken
bekend, dat zij voor de hieronder vermelde
bouwplannen voornemens zijn bouwvergun
ning te verlenen:
Westerweg 377 - uitbreiden 2 zomerhuisjes
en veranderen/vergroten schuur;
Westerweg 134 - vergroten woning;
Slootenslaan 18 - bouw woonhuis met gara
ge ter vervanging van de bestaande woning
en schuur;
Oudburgerlaan 88 - vergroten woning.
De ontwerp-besluiten liggen met de bouw
plannen en de daarbij behorende stukken
vanaf donderdag 13 juni 1996 gedurende 14
dagen voor een ieder ter inzage in het
gemeentehuis, afdeling VROM, op werkda
gen tussen 08.00 en 12.30 uur (op andere tij
den alleen na telefonische afspraak, nr. 072 -
531 31 52).
Gedurende de termijn van terinzagelegging
kan een ieder tegen het voornemen om voor
bovenvermelde bouwplannen vrijstelling te
verlenen schriftelijk bedenkingen naar voren
brengen bij het coHege van burgemeester en
wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA
Heiloo.
Sinds 1 juni 1996 is er verandering in een
aantal regels voor het rijbewijs en het rijexa
men. Het rijbewijs heeft,ook een ander uiter
lijk. Dit betekent overigens niet dat rijbewijs
bezitters nu hun rijbewijs moeten omwisselen.
Dat hoeft pas wanneer de vernieuwingsdatum
in zicht is.
De meeste veranderingen hebben te maken
met het behalen van het rijbewijs. Sinds 1 juni
1996 moet bijvoorbeeld voor elke voertuigca
tegorie een apart theoriecertificaat worden
behaald en krijgen toekomstige motorrijders
te maken met een splitsing in een zware en
een lichte categorie motorfietsen.
Nieuw model
Het rijbewijs krijgt om verschillende redenen
een nieuw uiterlijk. In het kader van nieuwe
Europese wetgeving worden de voertuigcate
gorieën in het nieuwe model aangeduid met
pictogrammen die internationaal herkenbaar
zijn. Ook nieuw is het sociaal-fiscaal nummer
van de houder. Dit nummer is toegevoegd
vanwege de wet op de identificatieplicht.
Daarnaast is de papiersoort gewijzigd en
heeft het document een aantal nieuwe beveili
gingen tegen fraude.
Veranderingen op een rij
- De geldigheidsduur van een rijbewijs
wordt 10 jaar.
- De theoriecertificaten voor de categorieën
A/B (motor/auto) en C/D (vrachtwagen/
bus) worden gesplitst. Voor A, B, C en D
moeten in het vervolg aparte theorie
certificaten worden behaald.
- Het motor-rijexamen is gesplitst in een
zwaar- en een licht examen.
Wie in de leeftijd van 18 tot 21 jaar een
praktijkexamen voor de motor doetmag
alleen examen doen op een "lichte" motor.
Kandidaten vanaf 21 jaar mogen kiezen of
ze het motor-rijexamen afleggen op een
"lichte" of een "zware" motor.
- Wie een examen heeft afgelegd op een
"lichte" motorontvangt een rijbewijs dat
slechts beperkte bevoegdheid geeft. In dat
geval mag men gedurende twee jaar
slechts rijden op een motor met een
beperkt gewicht en vermogen.
- De bevoegdheid tot het besturen van
driewielers valt geheel onder categorie B.
- De vorderingsprocedure is aangescherpt.
Sinds 1 juni 1996 kunnen verkeersovertre-
ders eerder in aanraking komen met de
procedure. Bestuurders van een motor
voertuig kunnen in aanraking komen met
de vorderingsprocedure wanneer ze een
ernstige verkeersovertreding begaan. Er is
dan meestal alcohol in het spel. Op basis
van de vorderingsprocedure kan het
rijbewijs worden ingenomen en ongeldig
worden verklaard.
Heeft u nog vragen over het bovenstaande
dan kunt u telefonisch contact opnemen met
de afdeling Burgerzaken, tel. 072 - 531 31 11,
531 31 13 of 531 31 15.
Verleende vergunningen
Onder andere op grond van de Algemene
Plaatselijke Verordeningen is de volgende
vergunning verleend:
- aan de Stichting Ondersteuning Medische
Research voor het houden van een
inzamelingsactie van gedragen kleding op
donderdag 13 juni 1996 van 09.00 tot
18.00 uur;
- aan het Heilooër Harmonie-orkest Caecilia
voor het verzorgen van een muzikaal
optreden op de openbare weg op vrijdag
14 juni 1996 tussen 19.00 en 21.00 uur op
het voorplein van Winkelhof 't Loo;
- aan mevrouw M.C.M. Lips voor het houden
van een barbecue-middag voor leerlingen
plus begeleiders van de Duitse afdeling
van de Europese School op zaterdag 15
juni 1996 van 13.00 tot 18.00 uur op het
grote grasveld naast de westelijke
parkeerplaats in het recreatiegebied
Noorderneg;
- aan Organisatieburo Peter Delang v.o.f.
voor het afsluiten van het gedeelte
Kapellaan tussen de Runxputteweg en het
parkeerterrein naast voormalig café 't
Akertje of zoveel verder in oostelijke
richting als nodig is op zondag 16 juni
1996 tussen 13.00 en 18.00 uur voor het
houden van een kunst- en kitschmarkt.
Door burgemeester en wethouders is aan de
volgende instelling vergunning verleend voor
het houden van een collecte in de volgende
periode:
Prins Bernhard Fonds/Anjerfondsen voor de
periode van 16 juni tot en met 22 juni 1996.
De collectanten horen een legitimatiebewijs
bij zich te hebben waaruit blijkt dat zij
bevoegd zijn te collecteren.
■RH
Meerjarenraming
struikelt over inzet
WVG-gelden
ItiiariqatieveA
rtikelenlnform
atievE Artikele
Lees het elke week in de Uitkijkpost.
Hét gratis weekblad voor Heiloo en omstreken.
Voor een
goed en
eerlijk advies
voor al uw
verzekeringen
sparen en
pensioenen
D66 wil rechtstreeks
naar Den Haag
D 66 houdt een korte meningspeiling
naar de behoefte aan een stop in
Heiloo van de sneltrein Alkmaar-
Haarlem-Den Haag. Deze vragen
stellen we aan alle inwoners van
Heiloo, Limmen en De Egmonden,
door middel van deze enquête.
Het resultaat zal vóór de zomerva
kantie gepubliceerd worden.
I Vragen over de sneltrein Alkmaar-Haarlem-Den Haag.
I
I 1. Maakt u voor uw reizen naar Haarlem-Den Haag gebruik van:
0* Trein
0 Auto of bus
I 0 Afwisselend trein en auto of bus
I
I 2. Stapt u voor deze treinreizen in op station:
0 Alkmaar
I 0 Heiloo
I 0 Castricum
I
I 3. Als de sneltrein naar Haarlem-Den Haag 1 x per uur in Heiloo
I zou stoppen, zou u dan:
I 0 met de trein reizen i.p.v. met de auto of bus
I- 0 in Heiloo instappen i.p.v. in Castricum
J 0 uw reisgewoonte niet veranderen
I 4. Hoe vaak reist u gemiddeld van Heiloo/Limmen/Egmond
I richting Haarlem-Den Haag?
I 0 één keer per maand of minder
I 0 één keer per week of minder
J 0 meer dan éen keer per week
I 5. In welke gemeente woont u?
I 0 Heiloo
0 Limmen of de Egmonden
0 Niet in Heiloo, Limmen of de Egmonden.
Wilt u bij elke vraag één rondje aankruisen? Uw antwoord daarna
graag inleveren bij één van de volgende adressen, vóór 22 juni a.s.
Heiloo:
Stationsweg 50 Westerweg 37
Vrieswijk 135 Bakkersweg 20
Bosanemoon 69 Hoogeweg 18
de Sonneveld 130
de Egmonden
dr. W. Beckmanlaan 52
Egmond aan Zee
Limmen
Enterij 36
I
L
N.B: zie elders in dit blad voor een toelichting op deze enquête.
vervolg van pagina 1
Burgemeester Schoof vindt het niet
juist het subsidiebeleid met betrekking
tot welzijnsinstellingen voortdurend te
wijzigen. Hij is zeker geen voorstander
van een 'jojo-effect'.
Wethouder mevrouw Wuijster is van
mening dat zogenaamde primeurwo
ningen niet passen binnen de schaal en
omvang van Heiloo. Ook op andere
wijze ziet Heiloo kans om goedko
pere) woningen te bouwen. Op een
desbetreffende vraag van Heiloo2000
belooft zij overleg met de bewoners
rond De Driestal betreffende de ruim
telijke invulling van dit gebied.
Wethouder ten Hoope meldt dat sluip-
verkeer (Ypestein) wel de aandacht
van het college heeft, maar momenteel
nog niet hoog scoort. Ten aanzien van
de verkeersproblematiek Kerkelaan is
het college nog in gesprek met de
bewoners. Daarna komt het college
met een concreet voorstel. Het stand
punt van het college over een aanslui
ting op de A9 is bekend. Variant 2
(Bakkummer Zeeweg) heeft de voor
keur. Variant 1 is alleen bespreekbaar
als een randweg van Heiloo naar de
kust wordt gerealiseerd. Maar dat geeft
weer een kostenprobleem.
Wethouder Bos ging vervolgens nog in
op vragen over welzijnssubsidies, kin
deropvang en WVG. Al met al een
vraag- en antwoordspel waarbij de uit
slag al bij voorbaat bekend leek te zijn.
De collegepartijen waren immers
gematigd kritisch. Maar toen kwam
opeens de PvdA met haar amendement
en het hiervoor al beschreven effect.
Het college mag dus nog even wachten
op goedkeuring. Maar zo erg is dat niet.
Want voor dit jaar geldt de begroting
1996 en in het verlengde daarvan de
voorjaarsnota (een soort herziene
raming).
En deze voorjaarsnota werd overigens
wel, zij het soms met enig voorbehoud
door enkele fracties, goedgekeurd.
HEILOO - Ieder jaar worden in
Nederland honderden caravans gesto
len. Dit blijkt uit gegevens van de poli
tie en schadedossiers van verzekeraars.
De meeste diefstallen worden gepleegd
- en dat zal niemand verbazen - in de
zomermaanden. Heel aantrekkelijk
voor dieven zijn caravans die de avond
voor vertrek voor de deur, beladen en
al klaar staan. Maar ze verdwijnen ook
uit stallingen, van campings, van erven
of van parkeerplaatsen.
Hoe goed u ook verzekerd bent, de
diefstal van uw caravan kan uw vakan-
tieplezier flink bederven. Menig cara-
vanbezitter bedenkt zelf dan ook al
methodes om het kostbare bezit te
beveiligen. Er worden sloten gemon
teerd en wielen gedemonteerd. Ook
het bordje 'hier waakt de hond' is pop
ulair. Toch worden er jaarlijks honder
den caravans gestolen. Gebeurt dat dan
alleen bij de caravanners die niet de
nodige zorg in acht nemen? Nee, maar
de doorsnee caravanbezitter onder
schat wel de 'vakkennis' van de crimi
nelen die het op caravans hebben voor
zien. De tijd dat een insteekslotje, het
uitdraaien van steunen of een kabel
met hangslotje om een lantaarnpaal
dieven op afstand kon houden is al lang
voorbij. Uit de praktijk blijkt dat crimi
nelen die het voorzien hebben op cara
vans met dit soort beveiliging geen
enkele moeite hebben.
Goede beveiliging tegen diefstal begint
met nadenken over de maatregelen die
u zelf kunt nemen. Om u daarbij te hel
pen heeft het Verzekeraars Instituut
voor Preventie (VIP) de belangrijkste
preventiemaatregelen voor u op een rij
gezet.
In de stalling
Maak alleen gebruik van stallingen
waar preventieve maatregelen zijn
getroffen. Vraag uw stallinghouder
welke maatregelen hij getroffen heeft.
Mocht blijken dat hij niets gedaan
heeft, zorg dan zelf voor de beveiliging
van uw caravan en voorzie hem van
VIP/TNO-goedgekeurde sloten die
ervoor zorgen dat hij niet verplaatst
kan worden.
Als u uw caravan niet in een reguliere
stalling heeft staan, zorg er dan voor
dat hij in ieder geval in een afgesloten
gebouw of op een afgesloten terrein
staat en maak gebruik van goedgekeur
de sloten om ervoor te zorgen dat de
caravan niet verplaatst kan worden.
Laat geen waardevolle goederen en/of
accessoires in de caravan achter als u
hem gestald heeft.
Voor het vertrek
Hou de periode dat de caravan 'op de
stoep' staat zo kort mogelijk. Juist in
deze periode hebben criminelen het op
uw bezit voorzien.
Zorg ervoor dat de caravan niet wegge
reden kan worden. Dit kunt u bijvoor
beeld bereiken door gebruik te maken
van een koppelingsslot en/of een wiel
klem. Een goed koppelingsslot zorgt
ervoor dat de caravan niet door een
onbevoegde achter een auto gekoppeld
kan worden en dat niemand bij de bou
ten kan waarmee de koppeling op de
dissel is vastgezet.
Parkeer de caravan zo dat hij met de
eigen auto eenvoudig geblokkeerd kan
worden. Een extra beveiliging voor de
duur van het geparkeerd staan is het
verwijderen van een wiel. Zorg er dan
wel voor dat het reservewiel goed is
weggeborgen.
Onderweg
Hoewel misschien nauwelijks voorstel
baar is het toch echt waar: caravans
verdwijnen ook onderweg. Even een
hapje eten in een restaurant of een
mooi stukje binnenstad bezichtigen en
bij terugkomst blijkt de caravan verd
wenen te zijn. Zorg er bij een stop dus
voor dat de caravan in het zicht staat en
niemand hem achter de auto vandaan
kan halen. Het beste is daarvoor de al
eerder genoemde goedgekeurde sloten
te gebruiken.
Terug van vakantie
Als u terugkomt van vakantie denk er
dan wel aan om ook nu de caravan zo
kort mogelijk voor de deur te laten
staan en haal kostbare spullen er
meteen uit. Het lijkt allemaal nogal
veel waar u aan moet denken. Maar
met de aanschaf van goede sloten en
wat gezond verstand bent u al een heel
eind op weg. Met uw eigen caravan. De
'Lijst' van VIP/TNO-goedgekeurde
sloten is te verkrijgen bij de Helpdesk
van het Verzekeraars Instituut voor
Preventie, Postbus 61, 3720 AB
Bilthoven, tel. 030-2280814. De lijst is
ook te vinden op Internet:
http://www.dds.nl/~vip.
Iedere donderdag
adviesavond van
19.00 tot 21.00 uur.
Heerenweg 234A
1851 KZ Heiloo
- RECHTSBUSTAND-PESIOENEN Lid V.A.K.
HEILOO - De afdeling Heiloo-Lim-
men van D66 had op dinsdag 21 mei de
heer R. Amspach, vervoersplanoloog
van NS-Reizigers van de Nederlandse
Spoorwegen, uitgenodigd om de toe
komstvisie van de NS betreffende deze
regio uiteen te zetten.
De heer Amspach informeerde de aan
wezigen over de plannen van de spoor
wegen: in het jaar 2000 zullen elk half
uur sneltreinen vanuit Heiloo vertrek
ken met bestemming Amsterdam en
Haarlem, tevens zullen elk kwartier
stoptreinen Heiloo aandoen.
Over de huidige verbinding Heiloo-
Haarlem-Den Haag was niemand te
spreken: deze was volgens de aanwezi
gen namelijk slecht! Elk half uur ver
trekt vanuit Alkmaar een sneltrein
naar Haarlem die in Castricum en
Beverwijk stopt en na Haarlem door
gaat naar Leiden en Den Haag. Drie
minuten later vertrekt de sneltrein naar
Amsterdam die in Castricum of Heiloo
en in Amsterdam-Sloterdijk stopt en
vervolgens na Amsterdam CS doorgaat
naar Utrecht en Arnhem of Nijmegen.
De stoptrein naar Amsterdam CS doet
elk station aan en vertrekt direct na de
sneltreinen.
Knopen
Op de vraag vanuit de zaal waarom de
sneltrein naar Haarlem, net zoals de
sneltrein naar Amsterdam, niet de éne
keer in Heiloo en de andere keer in
Castricum kan stoppen kwam een
tweeledig antwoord: de dienstregeling
met de 'knopen' Alkmaar en Haarlem
liet geen wijziging toe; uit onderzoek
door de NS is gebleken dat het ver
voersaanbod in Castricum groter is dan
in Heiloo.
Door de verbetering van de infrastruc
tuur als verdubbeling van het traject
Heerhugowaard-Schagen en Leiden-
Den Haag werd het eerste argument als
niet doorslaggevend ervaren. Het ver
voersaanbod had de NS afgemeten aan
de kaartverkoop en postcode-onder
zoek van houders van trajectkaarten.
Een ander onderzoek was niet verricht.
Overigens waren nieuwe gegevens wel
kom en zouden zeker in de nadere
besluitvorming een rol spelen.
Dit was voor D66 een aanleiding om
een enquête te gaan houden onder de
inwoners van Heiloo, Limmen en de
Egmonden. Deze enquête is elders op
deze pagina afgedrukt.