Caecilia gaat swingend het nieuwe jaar in met beroemde solist en nieuwe dirigent 'Net zo leuk om hier met Caecilia te spelen als met een groot beroemd orkest.' Mireille Spits Uitkijkpost Kerstbijlage - 18 december 1996 - pagina 5 vervolg van pagina 4) Cees Beentjes van de Stichting Oud Limmen was opgezet. De vele, historische foto's vertelden het verhaal van Maria Oord, waarvoor de eerste steen gelegd werd in 1913. Het was pastoor Peeperkorn die indertijd het ini tiatief tot de oprichting nam. Toch was het hem niet alleen om de zorg voor de oudjes te doen. Wat de pastoor eigenlijk wilde was het stichten van een katholieke school. De komst van zusters voor de verpleging van de oudjes had als neveneffect dat zij katholiek onderwijs kon den geven. Daar was het pas toor Peeperkorn feitelijk om begonnen en omdat zusters goedkope arbeidskrachten waren sloeg hij hiermee twee vliegen in een klap. Op 16 juli 1969 sloeg toenmalig voorzitter IJ. Dirkson de eerste van 210 heipalen voor de bouw van het huidige zorgcentrum De Cameren. De naam is ontleend aan de 'kamers', de huisjes voor min derbedeelden aan de Dusseldorperweg, die in 1777 geschonken werden door de gebroeders Roest van Alkemade aan de pastoor ten behoeve van 'de katholieke armen van goed gedrag'. De kamers bleven bewoond tot 1931, een jaar later werden ze gesloopt. Voorzitter IJ. Dirkson sloeg op 16 juli 1969 de eerste paal. In De Cameren wonen momen teel zesenvijftig ouderen. Er werken ruim vijftig personeelsle den, onder wie veel part-timers. Sommigen werken er vanaf het eerste uur. Daarnaast zijn er nog eens vijftig vrijwlligers actief in het zorgcentrum. „De werkdruk is toegenomen. Er is, doordat de lichamelijke zorg is toegeno men, helaas steeds minder tijd beschikbaar voor een praatje." Van Diepen is blij met de inzet van de vrijwilligers. Kaarten, spelletjes doen, muziek maken, een bezoekje brengen aan men sen die geen kinderen (in de buurt) hebben, allemaal activi teiten die het vrijwilligerslegioen voor haar rekening neemt. Ook komt sinds kort de peuter speelzaal af en toe op bezoek. „Ouderen en kleine kinderen, dat klikt altijd. Een moderne integratie van jong en oud, dat is het eigenlijk. Op deze manier proberen we het hele dorp erbij te betrekken," besluit Van Diepen. Marian Lutgerink aecilia heeft er weer y volop zin in. Na een periode van interne V problemen zijn de leden van het Heilooër harmo nieorkest hard aan het repeteren voor hun zestiende nieuwjaars concert. Onder leiding van de nieuwe dirigent Wim Klaver maken ze zich op voor een swingend begin van het nieuwe jaar op zondagmiddag 5 januari. Aan dit concert, dat gegeven wordt in de Moeder Godskerk, zal een bijzondere solist meewerken: oud-Heilooër en wereldberoemd fluitist Jacques Zoon. De organisatie van het nieuw jaarsconcert wilde nu eens iets anders dan voorgaande jaren. Caecilia is er trots op dat ze Jacques Zoon bereid vond om mee te werken aan het concert. De in de Verenigde Staten woonachtige fluitist was even in Heiloo voor een repetitie met het orkest. Dirigent Wim Klaver bemerkte tijdens de repetitie de invloed op het orkest, „ledereen wordt enorm gemotiveerd door het samenspelen met zo'n fan tastische fluitist. De orkestleden zitten op het puntje van hun stoel." Hij voelt zich, zoals hij zelf zegt, vereerd dat hij met de fluitist mag samenwerken. 'Het is echt bijzonder, er waren zelfs collega's van me die vroegen of ze de repetitie mochten bijwonen.' Jacques Zoon werd in 1961 geboren in Heiloo. Zijn eerste schreden op het muzikale pad zette hij hier bij de oude volksmuziekschool (die toen was gehuisvest aan de Pastoor van Muijenweg, op de plaats waar nu Buk Buk is). „Ik was acht jaar oud toen ik op een instrumentenparade kwam kij ken bij de muziekschool, herinnert Zoon zich. „Leerlingen lieten de verschil lende instrumenten zien en horen. Er was daar een jongen - ik weet zelfs zijn naam nog, hij heette Joost Beek- die fluit speelde. Hij speelde zó prach tig, dat vond ik nog eens een écht instrument! Het heeft een enorme indruk op me gemaakt." Meer solo spelen Zoons muzikale carrière liep later via het Amsterdamse Heilooër Harmonieorkest Caecilia. Sweelinck Conservatorium, masterclasses in Canada en diverse bekende internationale orkesten en ensembles. In 1988 werd hij benoemd tot solo-flui tist van het Amsterdamse Concertgebouworkest en werd hij hoofdvakdocent aan het Rotterdams Conservatorium. Later speelde hij ook in het Europees Kamerorkest. Ruim twee jaar geleden gaf hij zijn baan bij het Concertge bouworkest en als docent op en vertrok met zijn echtgenote, een celliste, naar de Verenigde Staten. „Ik wilde wat minder in orkesten en wat meer solo gaan spelen. Ik had het idee dat ik moest kiezen voor één orkest. Dat is het Kamerorkest geworden, daar speel ik nu tweeënhalve maand per jaar. Bovendien ben ik met mijn vrouw naar Amerika gegaan omdat we daar konden gaan lesgeven." Daarnaast treedt Jacques Zoon over de hele wereld op met allerlei musici en orkesten en in januari dus met Caecilia. „Ik vind het net zo leuk om hier met Caecilia te spelen als met een groot beroemd orkest. Ik vind het gewoon fijn om muziek te maken. Wat dat betreft denk ik dat ik altijd ama teur ben gebleven." De fluitist legt uit dat het hem om het enthousiasme van de muzikan ten gaat. „Als ik met mensen samenspeel die positieve ener gie uitstralen, kan ik me over het perfectionisme heenzetten dat je hebt als je met beroemde orkesten optreedt. Maar ik Fluitist Jacques Zoon, even terug in zijn geboorteplaats Heiloo. repeteer hier net zo hard voor." Jacques Zoon geeft toe dat hij het ook leuk vindt om met Caecilia te spelen omdat bij het harmonieorkest een stuk fami lietraditie ligt. Zijn opa was actief bij de oprichting in 1925, en zijn vader en diverse andere familieleden bekleedden er bestuursfuncties. Tijdens het nieuwjaarsconcert speelt hij met het orkest een concertstuk van Cécile Chaminade. Na de pauze vertolkt hij samen met pianist Bernd Brackman een aantal werken die ook op zijn nieuwste cd staan. Het zijn composities van twintigste eeuwse Franse componisten zoals Baton, Poulenc, Roussel, Dutilleux en César Franck. Amerikaans tintje Het programma dat het orkest vóór de pauze speelt, heeft een Amerikaans tintje. In november deed Caecilia mee aan een muziekfestival in Alkmaar waar 'musical' het thema was. Een aantal werken dat toen werd uitgevoerd staan ook nu op het programma. En dat musicalre pertoire heel geschikt is om door een harmonieorkest gespeeld te worden, bewijzen nummers uit fameuze musicals als West Side Story en Chess. Nostalgische tijden zullen ongetwijfeld herleven bij de uitvoering van een stuk van de befaamde jazz-musicus Duke Ellington. Uit de prachtige film Dances with Wolves wordt een concertsuite gespeeld. En van zelfsprekend mag bij een uitvoering door een harmonie orkest een mars niet ontbreken. Caecilia brengt 'Strike Up The Band' van George Gershwin. Wim Klaver (35), die onlangs tot niétjwe dirigent van het A-orkest van Caecilia werd benoemd, begon pas drie jaar geleden aan een opleiding tot dirigent. Zijn baan als chemicus bij Shell gaf hij op. „Ik had niet het idee dat ik dat werk de rest van mijn leven wilde doen." Klaver deed al eens een dirigentencursus in Alkmaar en kreeg toen de mogelijkheid om full-time de studie aan het conservatorium te gaan doen. Al spoedig werd hij dirigent bij het jeugdorkest van Caecilia en inmiddels leidt hij daarnaast een aantal andere orkesten in Noord-Holland. Wim Klaver was blij met zijn benoeming als dirigent van het A-orkest van Caecilia en heeft ambitieuze plannen. „Ik wil de klank nog verder verbeteren. Maar vooral wil ik als dirigent zorgen dat iedereen met plezier op z'n eigen niveau kan spelen. Ik wil proberen om de orkestleden zo te motiveren dat ieder het beste uit zichzelf en zijn instrument kan halen." Het optreden met Jacques Zoon draagt daar volgens hem aan bij, ook voor hemzelf als dirigent, „Het werken met een solist is het leukste, maar tege lijk ook het moeilijkste wat er is. Je hebt het niet allemaal,zelf in de hand. Je moet met de solist meegaan, en dan ook weer zorgen dat het orkest meegaat."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1996 | | pagina 23