y I Tf ,Jm I HEILOO HEILOO o> Meedenken over kinderopvang? Dat kan Voortaan wekelijkse avondopenstelling gemeentehuis Bedankt! Geluidhinder door overvliegend vliegtuig Aanpassing riolering Herbestrating Pastoor van Muyenweg Rijbewijzen Reisdocument kwijt? Eerst aangifte bij de Politie! Wekelijkse openstelling gemeentewerkplaats Vergunning kinderdagverblijf 'De Boskabouter' aan Zanderslootweg Woon-Zorgloket in Heiloo PAGINA 4 UITKIJKPOST - 19 FEBRUARI Notitie Kinderopvangbefeid ter inzage Onlangs is de notitie 'Kinderopvangbeleid gemeente Heiloo' besproken in het college van burgemeester en wethouders en in de commissie Welzijn en Burgerij. Het gemeente bestuur vindt het belangrijk inwoners van Heiloo in de gelegenheid te stellen mee te denken over kinderopvang. Wilt u over dit onderwerp meedenken, dan kunt u de notitie inzien bij de receptie van het gemeentehuis, Raadhuisplein 1. U kunt daar op werkdagen van 08.00 tot 16.30 uur terecht. Heeft u vragen dan kunt u contact opnemen met de afdeling Welzijnszaken, mevrouw Y.B.M. Kersten, tel. 072 - 531 32 35. U kunt uw mening telefonisch doorgeven aan mevrouw Kersten of een brief sturen aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Uw reactie moet vóór 19 maart 1997 bij de gemeente binnen zijn. Wijzigingen Het huidige beleid is gericht op de formele kinderopvang. Hiermee wordt bedoeld het kinderdagverblijf, het gastouderbureau en centrum voor buitenschoolse of naschoolse opvang. In de toekomst wil de gemeente ook de informele opvang, zoals oppas aan huis, au pair en de privé geregelde gastouder betrekken bij het beleid. De gemeente wil andere voorrangsregels gaan hanteren voor de gesubsidieerde plaat sen. Zo wil de gemeente ouders met kinderen die een sociaal-medische indicatie hebben te allen tijde voorrang geven. Daarnaast is het de bedoeling dat minder draagkrachtige ouders vóór meer draagkrachtige ouders gaan. De hoogte van het netto-gezinsinkomen is hierbij bepalend. Het huidige beleid gaat uit van volgorde van aanmelding en inpasbaarheid in de planning. Sociaal-medische indicatie kan dit overstijgen en tweede kinderen hebben voorrang. Op dit moment geldt een inkomensafhankelij ke bijdrage uitsluitend voor opvang in kinder dagverblijf Ollie B. Bommel. De gemeente wil in de toekomst ook voor de gesubsidieerde gastouderopvang een inkomensafhankelijk tarief gaan hanteren. Daarnaast wil de gemeente het profijtbeginsel meer gaan toe passen door aan de huidige ouderbijdrageta bel inkomenscategorieën toe te voegen. Verder wil de gemeente ook gesubsidieerde plaatsen realiseren bij andere aanbieders dan Stichting kinderopvang Humanitas. Tot slot zal de kwaliteit van kinderopvang meer actief worden bewaakt. Voor wat betreft de naleving en handhaving van de verorde ning Kinderopvang geeft de gemeente de GGD Noord-Kennemerland opdracht met ingang van dit jaar alle kinderopvangvoorzie ningen (geen peuterspeelzalen) in Heiloo jaarlijks te laten inspecteren. Informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Welzijnszaken, mevrouw Y.B.M. Kersten, tel. 072 - 531 32 35. De gemeente Heiloo heeft met ingang van 1 januari een wekelijkse avondopenstelling. Het gemeentehuis is voortaan Iedere maandagavond van 18.00 tot en met 20.00 uur geopend. De volgende afdelingen zijn open voor het publiek: Burgerzaken Sociale Zaken en Huisvesting Bouw- en Woningtoezicht - inzien van bouwplannen - indienen van bouwaanvragen - informatie over bouwplannen etc. Voorlichting Op iedere eerste maandagavond van de maand wordt tevens de maandelijkse raadsvergadering gehouden. Indien u graag met leden van de raad en/of van het college zou willen spreken tijdens de avondopenstelling voorafgaand aan de raadsvergadering, wordt u verzocht eerst contact met hen op te nemen. Het afscheid als burgemeester van Heiloo zal ons nog lang heugen. Zovelen hebben ons de hand gedrukteen brief geschreven of op een andere manier herinnerd aan de vele goede contacten die wij de afgelopen jaren hebben mogen opbouwen. We kunnen onmoge lijk allen persoonlijk berichten; onze dank voor uw warme belangstelling is er niet minder om. Tot ziens! Nico en Lidy Schoof In de vergadering van de raadscommissie voor Grondgebiedzaken II zijn vragen gesteld over een vliegtuig dat regelmatig in de late avonduren overvliegt en veel lawaai maakt. De gemeente heeft contact opgenomen met de Luchtverkeersbeveiliging op Schiphol met de vraag of het hier mogelijk om een stijgend of landend vliegtuig van Schiphol gaat. Schiphol gaf aan dat zeer waarschijnlijk dit niet het geval is geweest. Ook is de Koninklijke Luchtmachtsectie Geluidhinder gevraagd of het misschien een militair vliegtuig zou kunnen zijn. Ook de Koninklijke Luchtmacht geeft aan dat dit zeer onwaarschijnlijk is, omdat die na 22.00 uur niet meer mogen stijgen en omdat de over vliegende militaire personen- en vrachtvlieg tuigen op grote hoogte vliegen. Omdat de gegevens voor een grondig onder zoek nu nog te gering zijn heeft de Koninklijke Luchtmacht, sectie Geluidhinder gevraagd om in ieder geval een maand lang gedetail leerd bij te houden op welke tijdstippen een dergelijk vliegtuig overvliegt met zoveel mogelijk informatie over hoogte en richting. De vluchtgegevens en -plannen worden nor maliter één maand bewaard, dus moeten de bevindingen zo snel mogelijk naar de Koninklijke Luchtmacht worden opgestuurd. Zodra er meer bekend is wordt u hierover in de Uitkijkpost geïnformeerd. Heeft u vragen, dan kunt u telefonisch contact opnemen met de heer C. Besseling van de afdeling VROM, Milieu, tel. 072 - 531 32 24. Afhankelijk van de weersomstandigheden wordt dit jaar in februari!maart de riolering in het Groot Barlaken, de Hoghe Weydt en de Pijlemeeth vervangen. Waarom is vervanging nodig? Vervanging is noodzakelijk, omdat de riolering in bovengenoemde straten niet meer aan de gestelde eisen voldoen. In de wet Milieubeheer worden strengere eisen gesteld aan de huidige rioolstelsels. Het huidige rioolstelsel wordt vergroot om de ergste vervuiling in het riool te houden. Bedoeling van de verruiming is om het lozen van vuilwater op het oppervlaktewater en/of de waterpartijen zoveel mogelijk te voorko men. Natuurlijk zal de vervanging voor enige over last voor de omwonenden zorgen. Dit pro beert de gemeente echter zoveel mogelijk te beperken. Wegen worden zo min mogelijk opgebroken. Waar mogelijk blijft bestaand groen gespaard; hier wordt riolering omheen gelegd. De bestaande speelplaatsjes worden tijdelijk verwijderd. Deze worden nadat het riool is gelegd weer teruggeplaatst. De ver- keersaansluiting Dokterslaan-Groot Barlaken moet vanwege de vervanging van het riool worden opgebroken. Deze verkeersaanslui- ting zal om verkeerstechnische redenen tege lijkertijd worden verbeterd. De bereikbaarheid van de woningen van omwonenden wordt gegarandeerd. Meer informatie Heeft u nog vragen, dan kunt u telefonisch contact opnemen met de heer S. van der Molen, afdeling Civiel en Reiniging, to/ 072 - 531 22 04. Met ingang van 20 februari a.s. start de her bestrating van de Pastoor van Muyenweg. Deze herbestrating gebeurt fasegewijs. Als eerste wordt het gedeelte in de directe nabij heid van het Trefpunt bestraat. De eerste fase neemt, afhankelijk van de weersomstandighe den, twee tot drie weken in beslag. De straat zal gedurende deze hele periode worden afgesloten voor doorgaand verkeer. Bewoners aan de Pastoor van Muyenweg kunnen wel hun woning bereiken. Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met de heer P. Cornelissen van de afdeling Civiel en Reiniging, tel. 072 -531 32 06. Vroeger waren rijbewijzen vijf jaar geldig na afgiftedatum. Vanaf oktober 1986 zijn rijbewij zen echter maximaal tien jaar geldig na datum van afgifte. De afdeling Burgerzaken heeft geconstateerd dat er inmiddels rijbewijzen in het bezit zijn van burgers waarvan de geldig heidsdatum is verlopen. Deze rijbewijzen moeten vernieuwd worden. Een aanvraag ver nieuwing rijbewijs dient uiterlijk te worden gedaan op de op het rijbewijs vermelde datum "vernieuwen voor". De datum "geldig tot" is nl. voor de geldigheid van het rijbewijs niet van toepassing. Deze datum heeft te maken met de rijvaardigheid. Omdat het voorlopig nog niet mogelijk is u te berichten, dat uw rijbewijs -binnenkort- verloopt, zult u zelf attent moeten zijn op het verlopen van uw rijbewijs. Wanneer de datum vernieuwing verstrijkt, is uw rijbewijs ongeldig en bent u ook niet meer verzekerd. Tenslotte wijzen wij u nog op de vermissing van documenten. Uit de verklaringen blijkt, dat vermissing of diefstal veelal te maken heeft met de wijze van omgaan met deze documenten. Laat ze nooit in de auto liggen of in de binnenzak van uw -uitgetrokken- jas. En laat vermissing zo spoedig mogelijk regis treren bij de afdeling Burgerzaken om zoveel mogelijk te voorkomen, dat met het document verkeerde handelingen worden verricht. Voor meer informatie kunt u telefonisch con tact opnemen met de afdeling Burgerzaken, tel. 072 - 531 31 13 of 531 31 15. Met ingang van 15 februari 1997 moet u bij vermissing van uw paspoort of Europese identiteitskaart eerst aangifte doen bij de Politie. Daarna kunt u een nieuw reisdocument aan vragen bij de gemeente. Dit is één van de nieuwe maatregelen om de toenemende fraude met reisdocumenten tegen te gaan. Van iedere vermissing van een reisdocument maakt de Politie een proces-verbaal op. De gewaarmerkte kopie van dit proces-verbaal moet u bij de aanvraag van een nieuw pas poort of Europese identiteitskaart aan de gemeente overleggen. Zonder deze kopie krijgt u géén nieuw reisdocument! Bij vermissing in het buitenland moet u ook altijd daar aangifte doen. Vervolgens moet dat ook nog eens bij de Nederlandse Politie, voordat u bij de gemeente een nieuw reisdo cument kunt aanvragen. De gemeente raadt u overigens aan om indien mogelijk eerst de gegevens van het vermiste document op te halen bij de afdeling Burgerzaken voordat u naar het politiebureau gaat. Voor meer informatie kunt u telefonisch con tact opnemen met de afdeling Burgerzaken, tel. 072 - 531 31 13 of 531 31 15. De gemeentelijke werkplaats aan het Rosendaal gaat per 1 juli a.s. iedere zater dag open. Bedoeling was dat de werk plaats vanaf 1 januari jl. ook iedere vrij dagmiddag geopend zou zijn. Dit staat ook als zodanig aangegeven op de afval- kalender van dit jaar. Helaas is deze vrijdagmiddagopenstelling tot een nader te bepalen tijdstip nog niet ''definitieve ü^sti{itfilëfY@h. hakend is. Openingstijden De gemeentewerkplaats is van maandag tot en met vrijdag geopend van 08.00 tot 16.00 uur. Op vrijdag is de werkplaats tot nader bericht geopend van 08.00 tot 12.00 uur. Ook is de werkplaats geopend op de zaterdagochtend tijdens de oneven weken van 09.00 tot 12.00 uur. De eerst volgende zaterdagochtendopenstelling was op 15 februari a.s. Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met de werkplaats, tel. 072 - 533 68 80. Conform het advies van de afdelingen Welzijnszaken en VROM zijn burgemeester en wethouders voornemens mevrouw I.M.E. Bakker-van der Schuyt toestemming te verle nen voor het starten van een kinderdagverblijf aan de Zanderslootweg 7 in Heiloo. Burgemeester en wethouders zijn tevens voornemens een vergunning te verstrekken tot 1 juli 1997 voor het oprichten en houden van een kinderdagverblijf conform de bepalin gen in de Verordening kinderopvang. Aan deze voornemens worden een aantal voorwaarden verbonden, zodat de kwaliteit van ète kinderopvang is gewaarborgd. De aanvraag en de daarbij behorende stuk ken liggen vanaf 20 februari 1997 vier weken ter inzage op de afdeling Welzijnszaken, kamer 11. Belanghebbenden kunnen hun zienswijze mondeling of schriftelijk naar voren brengen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw Y.B.M. Kersten van de afdeling Welzijnszaken, tel. 072 -531 32 35. Vanaf 6 januari 1997 kunnen inwo ners van Heiloo met vragen over Wet Voorzieningen Gehandicapten dagverzorging thuiszorgactiviteiten warme maaltijdvoorziening alarmeringssysteem plaatsing in zorgcentra 'De Loet' of 'Overkerck' plaatsing in een verpleeghuis indicatie koppelwoningen terecht bij het Woon-Zorgloket in het gemeentehuis. Het loket is van maan dag tot en met vrijdag geopend van 08.00 tot 12.30 uur en telefonisch bereikbaar van 08.00 tot 16.30 uur. Het telefoonnummer is 072 - 531 31 84. Na kantoortijd kunt u op dit nummer een boodschap inspreken. U wordt dan de volgende werkdag terugge beld. Noodgevallen In geval van nood met betrekking tot de Regionale Thuiszorg kunt u buiten de reguliere openingstijden van het Woon-Zorgloket bellen met nummer 072-512 71 27. Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij voornemens zijn bouwvergun ning te verlenen aan de heer T.P. van der Lip voor het vergroten van de woning op het per ceel De Driestal 6 te Heiloo en aan de heer W.W.M. Bakker voor het vergroten van de woning op het perceel Vredenoord 158 te Heiloo. Het ontwerp-besluit ligt met het bouwplan en de daarbij behorende stukken vanaf donder dag 20 februari 1997 gedurende 14 dagen voor een ieder ter inzage in het gemeente huis afdeling VROM. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en op maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur (voor de middaguren alleen na telefonische afspraak, tel. 072 - 531 31 52). Gedurende de termijn van terinzagelegging kan een ieder tegen het voornemen om voor bovenvermeld bouwplan vrijstelling te verle nen schriftelijk gemotiveerd bedenkingen naar voren brengen bij het college van bur gemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Door burgemeester en wethouders is aan de volgende instelling vergunning verleend voor het houden van een collecte in de volgende periode: Leger des Heils voor de periode van 23 februari tot en met 8 maart 1997. De collectanten horen een legitimatiebewijs bij zich te hebben, waaruit blijkt, dat zij bevoegd zijn te collecteren. Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde bouwaanvragen zijn ingediend. Opgemerkt wordt, dat in dit stadium nog niet bekend is of aan de verzoeken meegewerkt kan wor den. Eventuele bouwvergunningen alsmede voornemens om vrijstelling te verlenen zullen te zijner tijd worden gepubliceerd, waarna de mogelijkheid bestaat de bouwplannen in te zien en eventuele bezwaren in te dienen. De Kuilenaar 50, D.H. Bakker - vergroten woonhuis; Groot Barlaken 13, J.F. Vreeburg - vergroten woonhuis; Zevenhuizerlaan 30, M.P. Boersen - vergroten woonhuis; Ringweg 8, J. Bindt - vergroten woonhuis. tot!2 Gemeentehuis Voorlichting Raadhuisplein I Postbus Informatierubriek ;i:jülSSSSI -r Nieuw bouwplan Verleende collectevergunning Burgerlijke stand tot en met 13 februari 1997 Geboorten Zoë M., d.v. W. Bosschaart en M.C. Bakker Omry, z.v. E. Tzaraf en S.S. Meijer Elders geboren Melissa, d.v. F. Bruin en A.A. de By Noa M., z.v. C.T. Cohen en C. Bier Elles B., d.v. R.J. Slikker en P.M. Zuiderhof Andrew W., z.v. W.J. Bregman en D.M.M. Adair Emma Y.M., d.v. H. van der Pal en C.E. Baumhauer Joost, z.v. M.C. van Eek en W. Albrink Bram J., z.v. J.J.P. Bolten en T.J. van der Sluis Laura V.R., d.v. J. Noorman en A.M. Waagemans Huwelijksaangiften M.F.A. Opdam en L. Wisman B.A. Visser en C. Hoogervorst Huwelijken N. de Greet en A.M. Veer Overleden J.H. Hamstra A.J. Ooijevaar J.L. Bellekom W.J.A. van der Linden Elders overleden P.G. Willig, wv Van der Linden S. Sisanovic M.H.C. Taman, wv De Groot J. Kops C.T. Imming, wv Lansdaal Ingediende bouwaanvragen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1997 | | pagina 4