De zoektocht naar volmaaktheid Keramist AndréVaerewijck vindt uitdaging in nieuwe vormen Eigenlijk denk je elke keer opnieuw: 'nu ga ik de vol maakte pot draaien'. Ik denk dat iedere pottenbakker dat heeft, je bent altijd weer op zoek naar iets volmaakts, wat dat dan ook mag zijn. Het is misschien ook een kwestie van jezelf elke keer opnieuw willen bewijzen. Daarbij is mijn atelier voor mij zoiets als mijn tabernakel, het heilige der heiligen. Pottenbakken, vooral op de draaischijf, is iets wat ik het allerliefste doe. Zonder me ove rigens af te sluiten voor de bui tenwereld, hoor. Er zijn genoeg andere leuke dingen in het leven. Maar pottenbakken is voor mij een innerlijke gedre venheid. Toch is het geen roeping. Bij ons in de familie is er geen pot tenbakkerstraditie. M'n vader was bouwvakker. Van hem heb ik denk ik het geduld meege kregen dat nodig is bij het pot tenbakken. En je terug kunnen trekken in een solitair wereldje, want dat is van wezenlijk belang in het draaiersvak." Leren incasseren „Een soort contemplatie, zo zou je het werken achter de draaischijf misschien kunnen noemen. Een bepaalde kracht en concentratie en het gevoel één te zijn met het materiaal. Soms in stilte, maar soms ook met rock-muziek op de achter grond. je kunt het draaien zelfs vergelijken met muziek maken. Elke keer weer proberen om de juiste snaar, de juiste melodie te vinden en je daar dan door mee laten voeren. Dat gaat niet zomaar, je werkt met materiaal dat weerstand oproept, dat bepaalde wetma tigheden kent en op een gege ven moment z'n beperkingen André Vaerewijck Amsterdam19S1) is keramist. Vier jaar geleden verhuisde hij naar Heiloo en bouwde samen met zijn vader een eigen atelier naast zijn huis aan de Groenelaan 24, Hij exposeert geregeld in galeries en op kunstmarkten in heel Nederland, Ook staat zijn werk bij diverse galeries in stock, In de avonduren geeft hij keramiek-cursussen. heeft. Dat is de uitdaging. Om dan tóch te proberen nieuwe vormen te creëren, af te wijken van het geijkte en grenzen te verleggen. ja, ook je eigen grenzen, want je komt jezelf soms behoorlijk tegen. Je moet leren incasse ren. Er komt ook zóveel bij kij ken, dat realiseer je je als leek niet. Natuurlijk de techniek, je moet al veel overwinnen voor dat je een beetje kunt draaien op de schijf. Maar ook bijvoorbeeld kennis van scheikunde, om verschil lende gla- zuursoorten te kunnen maken. Inmiddels kan ik het tot op zeke re hoogte een beetje inschatten als ik met iets bezig ben. Maar helemaal zal dat nooit lukken. Zelfs nu kan er bij elk werkstuk nog van alles mis gaan. Dan moet je best sterk in je schoenen staan om het allemaal nog leuk te blijven vinden. Maar snel opge ven doe ik niet, daarvoor ben ik te trouw aan het vak. Het allerspannendste is nog steeds het openen van de oven als er werkstukken gebakken zijn. Het is een beetje als de spanning aan het begin van een toneelvoorstelling. Je weet nog niet wat je te zien krijgt. Bij mijn werkstukken met kris talglazuur ben ik zelfs in staat om om twee uur 's nachts uit m'n bed naar het atelier te gaan en met een zaklantaarn in het ovengat te kijken of het gelukt is!" Repeteer- pottenbakker „Ik weet dat ik het kan, dat ik de capa citeiten heb om voor m'n beroep bezig te zijn met de kunstzinnige kant van het keramiek- vak. Ook al is het financieel niet altijd lonend. Gelukkig ben ik nooit zo naïef geweest om daar vanuit te gaan. Zeker, ik heb ook wel puur voor het geld gewerkt voor een firma waarbij je steeds hetzelfde maakt. Relatiegeschenken voor een groothandelscentrum. Maar ik ben altijd doorgegaan met mijn eigen ontwikkeling om niet te blijven steken. Ik wilde geen, met alle respect overigens, repeteer-pottenbakker worden. Ik ben nu in de omstandigheid dat ik een partner heb met een baan en dat we niet van één inkomen afhankelijk zijn. Maar zelfs als dat niet zo zou zijn, zou ik er alles aan doen om m'n vak vast te houden. Het is in m'n leven té belangrijk geweest om het te grabbel te gooien." Doorbraak „Met pottenbakken ben ik begonnen toen ik 16 was. Toevallig kwam ik in gesprek met iemand die keramiekcur- sussen gaf. Dat leek me wel wat. Waarom? Ik kan het niet eens precies zeggen. Ik spaarde als kind al allerlei scherven die ik buiten vond, op de een of andere manier vond ik dat razend interessant. En mis schien heeft ook het feit dat ik destijds een technische oplei ding volgde, invloed gehad. Ik deed de meubelmakersvakop leiding. De opleiding vond ik leuk, maar daarna viel het vak in de praktijk tegen. Tijdens m'n studie aan de lerarenopleiding kreeg ik opnieuw te maken met potten bakken, maar het heeft nog een tijd geduurd voordat ik er echt voor koos om me volledig op het pottenbakkersvak te gaan richten. Dat was Ihalverwege de jaren tachtig. Eerst in een ateliertje op een boot in Amsterdam, daarna in een atelier in de Bloemstraat, samen met twee andere kera misten." „De doorbraak? Die kwam eigenlijk toen ik in 1989 de derde prijs won op het Gouds Potten ba kke rsf estiva I Het jaar daarna won ik in Gouda de eer ste prijs en werd uit genodigd om mee te doen aan een internationaal kera- miekconcours in Italië. Zo kwamen de contacten in de galerie-wereld vanzelf. In die tijd is mijn stijl ook heel erg veran derd omdat ik ging werken met porse- leinklei. Moeilijk om mee te werken omdat het een stuk slapper is. Verder wordt het op een veel hogere temperatuur gebakken, het wordt harder en het bijzon dere ervan is de doorzichtig heid als het gebakken is. De kunst is om het zo dun moge lijk af te werken. Er ging een wereld voor me open. In die periode maakte ik bijvoorbeeld zuilschalen, die in twee delen gedraaid worden: een zuil en een schaal erop. De kleuren glazuur die ik gebruikte werden lichter en vrolijker, bij voorbeeld zalmrose, geel, geel groen en blauw. Natuurlijk ben ik wat dat betreft ook een kind van deze tijd. Eerder was het gewoon niet mogelijk om dat soort kleuren te maken. Een kleur, een structuur of een bepaalde glazuursoort moet volgens mij de vorm ondersteu nen of versterken. Die vorm moet staan, die is het belang rijkste. Vormen, nieuwe vor men, kunnen op verschillende manieren ontstaan. Soms groeit iets als het ware onder je handen terwijl je aan het draaien bent. Maar het kan bijvoorbeeld ook zijn dat je door zoiets als archi tectuur geïnspireerd wordt. Zo was ik onder de indruk van de vorm van stupa's, Tibettaanse tempels, die ik op foto's zag in een boek over architectuur. Ik houd ervan om vormen zo veel mogelijk terug te brengen tot de pure essentie, die niet per se functioneel hoeft te zijn." Evangeliseren „De basis van het keramiekvak is het ambacht, daar ga je van uit. Ik vind dat je in de eerste plaats aan een werkstuk moet kunnen zien dat iemand de techniek beheerst. Pas daarna ga je de grenzen verleggen naar kunstzinnigheid. Je gaat dingen weglaten, soms zaken toevoegen. Daar moet je over nadenken. Dat is echt een fase verder, want dat ambacht op zich is al moeilijk genoeg. Mensen zien dat vaak pas als ze bijvoorbeeld een cursus volgen. Ik zie het zelf trouwens als een uitdaging om in mijn keramiek- lessen technische en historische bagage mee te geven aan de cursisten over het keramiekvak. Een beetje evangeliseren kun je het wel noemen. Het is leuk om te merken dat cursisten soms heel anders gaan kijken naar keramiek omdat ze zich nooit gerealiseerd hadden wat er allemaal aan te pas komt." „Ik zou nog wel eens grote potten met kristalglazuur willen maken. Of een oven-vullende vaas, ik denk dat dat de droom is van iedere pottenbakker. En een oven waarin je kunt redu ceren, waarmee je van dat hele witte, heldere porselein kunt maken met een blauwe gloed in het glazuur. Misschien dat er daarna niets meer te wensen over is. Alhoewel, de uitdaging moet er blijven. Om steeds nóg weer nieuwe dingen, nieuwe vormen te maken. Dat klinkt misschien wat pretentieus, maar zo bedoel ik het niet. Want wie ben ik? Vergeet niet dat je wél moet opboksen tegen een geschiedenis van duizenden jaren pottenbakken!" Mireille Spits Werk van André Vaerewijck is momenteel te zien bij Galerie Exclusief aan de Schoutenstraat 10 in Alkmaar. André Vaerewijck geeft gecombineerde cursussen draaien en handvormen voor beginners en gevorderden. Voor informatie tel. 072- 5333706. Vaas met kristalglazuur. •i Gedraaide schaalvorm in geel-grijs, zonder titel. André Vaerewijck aan het werk in zijn atelier. In de kast staat een aantal van zijn zuilschalen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1997 | | pagina 28