Ria de Ruiter en de andere kant van de kant 'Je moet de draden hun loop laten gaan' Uitkijkpost KerstbuUicje 19 december 199? Kant is meer dan een frutseltje op een truitje of een japonnetjeDat ontdek je wanneer je de kant-objecten van Ria de Ruiter ziet Zij bekwaamde zich eerst in de kunst van het kant klossen en sloeg daarna aan het experimenteren met vormen en materialen. Het resultaat i$ werkelijk adembenemend. Kant: fijn, licht weefsel van linnen garen, zijde of goud- en zilverdraad, met opengewerkte patronen en opgelegde tekeningen, dat tot versiering van randen en boor den en als tussenzetsel dient/ Zo omschrijft Van Dale, naast nog een heleboel andere bete kenissen, het woord 'kant'. Kant wordt geklost op een speciaal kussen. Daarop wordt een patroon met spelden vast geprikt, waaromheen dan klossen geworpen worden. Een uit Drenthe afkomstige gepensioneerde 'juf' van de huishoudschool onderwees Ria de Ruiter uit Heiloo in deze aloude techniek. Mevrouw Molenaar kon toen nog niet vermoeden dat haar leerlinge zó gegrepen raakte d^ )r het kantklossen dat ze zelrs een speciale opleiding ging volgen. Want Ria de Ruiter wilde méér. „Toen de kinderen eenmaal op de middelbare school zaten, ben ik naar de Nederlandse Kant Opleiding gegaan. Die opleiding duurde vier jaar. Je moest er ontzettend veel voor doen. Je kreeg één dag in de veertien dagen les, de rest van de tijd was je thuis aan de gang met allerlei werkstukken. Proberen en experimenteren. Later heb ik een cursus in België gevolgd, en nu heb ik nog elke drie weken les in ont- i1xV;:X x";-n :x rx-x xx'x 'f. Kegels' een object van zwart garen. Wanneer je het oppakt, verbaas je je over het gewicht: zo licht als een veertje! Synthetische garens en wol, maar ook bijvoorbeeld folie en gaas. „Door verschillende materialen te gebruiken, krijg je een heel ander effect, alleen al door de combinatie van dikke en dunne garens." Met als gevolg dat Ria de traditionele kant op een zeker moment wel voor gezien hield en op zoek ging naar meer eigentijdse vor men en toepassingen. Daarbij kwam ze al spoedig uit op het driedimensionale werk. Ze ont dekte dat ze het kantwerk, wanneer het van het kussen komt, met een aantal vouwen een heel ander aanzien kon geven. „Meestal maak ik eerst een Speuren naar materiaal Ligt het ontwerp er eenmaal, dan begint de technische uitwerking van het object. Materialen worden bijeen gezocht, iets wat soms niet meevalt doordat het aantal handwerkzaken gestaag afneemt. Handwerken is momenteel niet meer fn. Was vroeger iedereen in de weer met breien en borduren, nu is de belangstelling daarvoor afgenomen. Met als gevolg dat er soms gespeurd moet wor den naar nét die ene tint of nét dat ene garen. „Ik blijf altijd zoeken naar iets nieuws. Daarbij moet je creatief zijn. Door andere materialen uit te proberen, kom je vaak ook weer op nieu we ideeën. Laatst had ik kopergaas nodig. Niet te krijgen dus. Dan zit er niets anders op dan zelf gaas te puiten." Wanneer het werkstuk geklost is, wordt het van het kussen afgenomen om het zijn definitieve vorm te geven. Om goed in model te blijven, kan de kant, of een deel ervan, gesteven worden. Verbluffende resultaten Het resultaat van deze kantklos techniek is verbluffend. „Ik heb nu een aantal exposities gehad en de reacties zijn meestal heel erg leuk. Veel mensen zijn ver baasd wat er allemaal mogelijk is met kant. Er gaat soms een wereld voor ze open. Want de meesten van ons denken bij kantklossen toch nog steeds aan kleedjes uit grootmoeders tijd en keurige kraagjes." Dat ervaart Ria ook geregeld tij dens de cursussen die ze geeft. Enkele jongeren daargelaten zijn het vaak ouderen die eraan deelnemen. En die houden het liever bij de traditionele kant. Het exposeren probeert Ria binnen de perken te houden. Circuit, op zwart perspex. Toegepaste materialen zijn dunne en dikke draden gegalvaniseerd ijzerdraad, plasticdraad en staaldraad. Omdat ze niet zo nodig aan de weg hoeft te timmeren, en sim pelweg ook omdat ze vindt dat er teveel tijd mee heen gaat. Tijd die ze liever besteedt aan een nieuw ontwerp. „Want als ik met het kantklossen bezig ben, dan ben ik in mijn ele ment. Omdat je aan niets anders meer denkt, word je er heerlijk rustig van." Een verstilde rust, waaruit prachtige kant-objecten gebo ren worden... Marian Lutgerink Een halsketting werpen. Want je moet je blij ven ontwikkelen." Overigens gaf Ria zelf enige jaren les aan deze kantoplei ding. „Het is echt een instelling voor 'geïnteresseerden', zal ik maar zeggen. Jammer genoeg loopt de belangstelling ervoor nu weer wat terug." Eigentijds kant Ria werkte met hart en ziel aan de kant. Ze leerde alles over de techniek en ging experimente ren met kleuren en materialen. Ria de Ruiter bij De Jaargetijden, een veelkleurig, op perspex bevestigd werk, waarmee ze de eerste prijs won bij een wedstrijd van de Landelijke Organisatie van Kantklosters. model van papier, dat ik vaak nog met de hand inteken. Ik werk sinds kort ook met de computer om een patroon te ontwerpen, maar dat is nog een kunst apart. Daarna ga ik het model vouwen om te zien wat er mee gebeurt."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1997 | | pagina 35