I I HEILOO LET OP! LET OP! LET OP! Legitimatie Afvalbrengplaats Wekelijkse avondopenstelling gemeentehuis ym.. J* Start Ouderenconciërge in Heiloo Wat te doen met frituurvet en -olie na de feestdagen Nieuwe ophaalkalenders reiniging Overgangsregeling grens correctie Boekelermeer Gemeentelijke Nieuwjaarsreceptie Verkiezing van de leden van de gemeenteraad Verkiezing van de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Openingstijden gemeentehuis met de feestdagen PAGINA 4 UITKIJKPOST - 31 DECEMBER G Gewijzigde vuilophaaldienst rondom komende feestdagen In verband met Kerst en Nieuwjaar zijn er wijzigingen met betrekking tot de vuilop haaldienst. Grofvuil Op maandag 5 januari a.s. wordt wel grofvuil en/of takken opgehaald. Rondom Oud èn Nieuw De (groene) rolemmers die normaliter op donderdag 1 januari zouden moeten worden geleegd, worden nu op vrijdag 2 januari a.s. geleegd. Maandag 5 januari 1998 In verband met de nieuwjaarsbijeenkomst van het gemeentepersoneel start de vuil ophaaldienst op 5 januari 1998 om 09.30 uur. Alle rolemmers worden die dag wel geleegd, maar dit gebeurt op een later tijdstip. Wilt u uw rolemmer iets langer buiten laten staan, zodat de vuilop haaldienst zijn werk op deze dag zo snel en goed mogelijk kan uitvoeren? Bij voor baat dank voor uw medewerking! Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met nummer 072 - 535 68 03. De Afvalbrengplaats aan het Rosendaal is iedere zaterdag geopend tussen 09.00 en 12.00 uur. Op de Afvalbrengplaats staan bakken voor ijzer, schoon hout, schoon puin, plat glas, grof snoeiafval, grof afval, klein chemisch afval (KCA), groente-, fruit- en tuinafval (gtf) en restafval. U kunt géén bouw- en sloopafval brengen bij de Afvalbrengplaats. Hiervoor kunt u iedere eerste zaterdag van de maand tussen 09.00 en 11.30 uur terecht bij de stortplaats van GP Groot, Kanaaldijk 13 te Heiloo. Van de zaterdagopenstelling wordt veelvuldig gebruik gemaakt. Zoveel zelfs, dat het ver moeden is gerezen, dat ook niet- Heilooënaren met afval komen. Omdat de hoeveelheid afval die wordt gebracht van invloed is op de hoogte van de tarieven, wil de gemeente er zeker van zijn dat alleen de inwoners van Heiloo hun afval komen brengen. Daarom kunnen medewerkers van de Afvalbrengplaats u om geldige legitimatie vragen. Onder legitimatie wordt verstaan uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Bent u niet in staat om aannemelijk te maken dat u daadwerkelijk een inwoner van Heiloo bent, dan kan de medewerker van de Afvalbrengplaats u mededelen dat u geen afval kunt inleveren. Als duidelijk is dat u in Heiloo woont, dan kunt u gewoon bij de Afvalbrengplaats terecht. Meer informatie Heeft u vragen of wilt u meer informatie, dan kunt u contact opnemen met tel.nr. 072 - 535 68 68. De gemeente Heiloo heeft een wekelijkse avondopenstelling. Het gemeentehuis is iedere maandag avond van 18.00 tol en met 20.00 uur Maatschappelijke voorzieningen Bouw- en Woningtoezicht - inzien van bouwplannen - indienen van bouwaanvragen - informatie over bouwplannen etc. Voorlichting Meer informatie Heeft u vragen of wilt u meer informatie, dan kunt u telefonisch contact opnemen met bureau Voorlichting. 072-535 66 41 Juist de gewone klusjes die u vroeger zelf deed of oploste, kunnen met het ouder wor den problemen worden die blijven liggen en waar u tegenaan blijft kijken. Allerlei voorzie ningen zoals dagverzorging, hulp bij tijdelijke opname en Tafeltje Dekje moeten eraan bij dragen dat ouderen zo lang mogelijk zelfstan dig kunnen blijven wonen. De overheid stimu leert dergelijke initiatieven. Zo werkt in Heiloo per 15 december 1997 een zogenaamde Ouderenconciërge. Deze Ouderenconciërge werkt nauw samen met de vrijwilligers van Graag Gedaan, onderdeel van de Stichting Ouderenwerk Heiloo. De afgelopen jaren zijn er al veel ouderen door de vrijwilligers van Graag Gedaan geholpen bij klusjes en kar weitjes in of rond de woning. Wat doen de Ouderenconciërge en Graag Gedaan? De Ouderenconciërge doet bijna alle kleine karweitjes in en om het huis en geeft advies als u dat wilt. U kunt hem vergelijken met een handige buurman op wie u voor kleine klus jes even een beroep kunt en ook gerust mag doen. Die handige "buurman" is er nu voor alle ouderen in Heiloo. Naast karweitjes kan hij allerlei hand- en spandiensten doen, zoals een boodschap of de hond uitlaten als u de deur tijdelijk (bijvoorbeeld wegens ziekte) niet uit kunt. Wat kost de hulp van de Ouderenconciërge De hulp van de Ouderencongiërge kost het eerste half uur 5,-- plus eventuele materiaal kosten. Na het eerste half uur wordt 5,-- per uur gerekend. Adviezen van de Ouderenconciërge zijn gratis. Aanvragen en informatie bij de Ouderenconciërge Vanaf 1 januari 1998 kunnen aanvragen voor de Ouderenconciërge en Graag Gedaan rechstreeks worden gedaan bij de Stichting Ouderenwerk Heiloo, het Trefpunt, Abraham du Boishof 2, 1852 EZ Heiloo, tel. 072 - 533 12 97. Na de Feestdagen hebben we vaak frituurvet en -olie over. Deze plantaardige oliën en vet ten kunt u afgeven bij de Afvalbrengplaats van de gemeente Heiloo en bij de Chemokar. Op de ophaalkalender staan de openingstij den van de Afvalbrengplaats aan het Rosendaal 2 net als de data wanneer de chemokar bij u in de buurt komt. De oliën en vetten moet u wel afgeven in de aanschafverpakking, omdat men het ter plaatse, niet kan overgieten. Vlak voor de kerstdagen overhandigde wethouder T. ten Hoope de sleutels van de nieuwe bedrijfs auto's aan een vertegenwoordiger van de buiten dienst. In verband met de noodzakelijke vervan ging van een aantal bedrijfsauto's, heeft de gemeente besloten de nieuwe auto's een herken bare huisstijl mee te geven. Deze huisstijl is afge leid van het gemeentelogo en daarmee herkenbaar voor bijna iedereen. De auto's die nog niet aan vervanging toe zijn, worden niet aangepast. Daarmee kiest Heiloo voor een fasegewijze invoe ring van de nieuwe huisstijl. In een periode van ongeveer vijf jaar zal het hele wagenpark van de buitendienst met de nieuwe huisstijl voorzien zijn. U bent gewend om eind december/begin januari de ophaalkalender voor het nieuwe jaar te ontvangen. Vanwege het verbeteren van de belasting van de huis- vuilbeladers is ervoor gekozen de wijkindeiing voor het legen van rolem mers te veranderen. Dit betekent dat de ophaalkalender conform de wijzigingen wordt aangepast. Wanneer krijgt u de nieuwe ophaalkalender U ontvangt de nieuwe ophaalkalender eind januari 1998. Het legen van de rolemmers in januari 1998 geschiedt op dezelfde wijze als in januari 1997. U kunt hiervoor dus nog één maand uw ophaalkalender over 1997 raadplegen. Per 1 februari kunt u op de nieuwe kalender zien of u uw rolemmer op een andere dag moet buitenzetten dan u gewend was. Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met de afdeling Beheer Openbare Ruimte, tel. 072 - 535 68 68. Burgemeester en wethouders van Heiloo heb ben in hun vergadering van 2 december jl. besloten tot vaststelling van de overgangsre geling "grenscorrectie Boekelermeer". Doel van de overgangsregeling is toekomsti ge -door de grenscorrectie Boekelermeer- voormalige inwoners van Heiloo met betrek king tot een aantal onderwerpen dezelfde voorzieningen te geven als ware zij inwoners van Heiloo. De overgangsregeling heeft betrekking op de navolgende onderwerpen: Wet voorzieningen gehandicapten (woon-en vervoersvoorzieningen); minimabeleid; inschrijving woningzoekende; verzorgingshuizen; aankoop nieuwbouwwoningen; aankoop bouwkavels; doorstroompremieregeling voor nieuwbouwwoningen en kavels. De overgangsregeling ligt vanaf 2 januari 1998 ter inzage bij de afdeling Bestuurszaken van het gemeentehuis, kamer 126. Openingstijden van het gemeentehuis zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur. s Middags kunt u na telefonische afspraak terecht, tel. 072 - 535 66 44. Een afschrift van dit besluit is tegen vergoe ding van de daarvoor verschuldigde leges te verkrijgen bij de afdeling Bestuurszaken. Op maandag 5 januari 1998 houdt het gemeentebestuur van Heiloo de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie. Dit jaar is de bijeen komst in de Witte Kerk van 19.30 tot 21.00 uur. Het zal een informele bijeen komst zijn zonder toespraken. U bent van harte welkom hierbij aanwezig te zijn. Kandidaatstelling De burgemeester van Heiloo maakt het vol gende bekend: 1. Op dinsdag 20 januari 1998 zal de kandidaatstelling voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad plaatshebben. 2. Op die dag kunnen op het gemeentehuis aan het adres Raadhuisplein 1 te Heiloo bij het daar gevestigde hoofdstembureau van 09.00 tot 15.00 uur lijsten van kandidaten (model H 1) worden ingeleverd. 3. De benodigde formulieren voor: - de lijsten van kandidaten (model H 1) - de verklaringen van instemming van de kandidaten met hun kandidaatstelling (model H 9) - de machtigingen tot het plaatsen van de aanduiding van de politieke groepering boven een kandidatenlijst (model H 3-1) - de machtigingen tot het plaatsen van een aanduiding, gevormd door samenvoeging van de aanduidingen van politieke groeperingen of afkortingen daarvan, boven een kandidatenlijst (model H 3-2) - de verklaringen van ondersteuning van een kandidatenlijst (model H 4) - de verklaringen betreffende het verbinden van de kandidatenlijsten tot een lijstencombinatie (model I 10) zijn tot en met de dag van de kandidaatstelling op het gemeentehuis kosteloos voor de kiezers verkrijgbaar. Nadere inlichtingen omtrent de wettelijke voorschriften betreffende de inlevering van kandidatenlijsten worden bij de afdeling Burgerzaken van het gemeentehuis verstrekt, tel. 072 - 535 67 21. Stemmen per brief Nederlanders wonend bui ten Nederland De burgemeester van Heiloo maakt bekend dat het stemmen per brief toegestaan is aan degene, die op de dag van de stemming (6 mei 1998) 18 jaar of ouder is en op de dag van de kandidaatstelling (24 maart 1998) Nederlander is en op die dag a. zijn werkelijke woonplaats buiten Nederland heeft of b. zijn werkelijke woonplaats in de Nederlandse Antillen of Aruba heeft en tevens ten minste gedurende tien jaren ingezetene van Nederland is geweest of c. in de Nederlandse openbare dienst in de Nederlandse Antillen of Aruba werkzaam is, alsmede zijn Nederlandse echtgenoot, levensgezel en kinderen, voor zover dezen met hem een gemeenschappelijke huishouding voeren. Om per brief te kunnen stemmen moet een verzoekschrift worden gericht aan burge meester en wethouders van de gemeente 's- Gravenhage. Op het daartoestrekkende aan vraagformulier is aangegeven bij welke instantie het verzoek moet worden ingediend. Voor categorie a. en b. is het aanvraagformu lier (model D 3-1) kosteloos verkrijgbaar bij het gemeentehuis, afdeling verkiezingen en bij de consulaire post waaronder de woon plaats van de verzoek ressorteert of bij het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen of van Aruba. Voor categorie c. is het aanvraagformulier (model D 3-2) verkrijgbaar bij het ministerie waaronder de werkzaamheden van de betrok ken functionaris ressorteren. De verzoekschriften moeten uiterlijk 24 maart 1998 ingediend zijn. Nadere inlichtingen over het stemmen per brief kunnen bij de afdeling Burgerzaken van het gemeentehuis worden ingewonnen, tel. 072 - 535 67 21. Rondom Oud Nieuw Op woensdag 31 december a.s. zijn het gemeentehuis en de gemeentelijke onderkomens vanaf 12.30 uur gesloten. Ook op Nieuwjaarsdag (donderdag 1 januari 1998) zijn het gemeentehuis en de gemeentelijke onderkomens gesloten. Op vrijdag 2 januari 1998 zijn het gemeente huis en de gemeentelijke onderkomens gewoon geopend. Op maandag 5 januari zijn het gemeente huis en de gemeentelijke onderkomens pas vanaf 09.30 uur geopend voor het publiek in verband met de nieuwjaarsbij eenkomst voor het gemeentepersoneel. Ook de reinigingsdienst begint wat later dan normaal. Wilt u in verband hiermee uw rolemmer wat langer buiten laten staan? Avondopenstellingen De eerstvolgende avondopenstelling is op maandag 5 januari 1997 van 18.00 tot 20.00 uur erleende bouwvergunningen en geaccepteerde meldingen bouwvoornemen Door het college van burgemeester en wethouders is de hieronder vermelde bouwvergunning verleend en melding positief bevonden; Hoogeweg 72, Ministerie van Binnenlandse Zaken - plaatsen sirenemast waarschuwingsstelsel Ter inzage Deze bouwvergunning/melding met de bijbe horende tekeningen en overige stukken ligt ter inzagefbij de afdeling VROM, Raadhuisplein 1Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur (op andere tijden alleen na telefonische afspraak, nummer 072 - 535 67 37 of 535 67 38). Degene, die de bouwvergunning/melding bouwvoornemen heeft aangevraagd, krijgt bericht van de afdeling VROM wanneer de bouwvergunning gereed is en wat de kosten zijn. Pas nadat de bouwleges zijn betaald en de vergunning is ontvangen, mag met de s bouw worden begonnen. Het begin van de bouwwerkzaamheden moet nog wel tevoren bij de afdeling VROM wor den gemeld. Dit kan telefonisch onder de nummers 072 - 535 67 37 of 535 67 38. Indienen van bezwaar Als u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning of het accepteren van een melding, dan kunt u hier tegen binnen 6 weken na deze publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij bur gemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Wanneer u bezwaar maakt, dan kunt u ook om een voorlopige voorziening vragen bij de President van de Rechtbank te Alkmaar, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar. Nadere infor matie over de mogelijkheden om bezwaren in te dienen of een voorlopige voorziening te vragen kunt u inwinnen bij de afdeling VROM. Nieuw bouwplan Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij voornemens zijn vergunning te verlenen aan de heer C. Mossel te Heiloo voor het vergroten van een entreeportaal aan de voorzijde van de woning Tulpencroftlaan 4. Ter inzage Het ontwerpbesluit ligt met het bouwplan en de daarbij behorende stukken vanaf 2 januari 1998 gedurende 14 dagen voor qen ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de afdeling VROM. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur (op andere tijden alleen na telefonische afspraak, nr. 072 -535 67 47). Indienen van bedenkingen Gedurende de termijn van terinzagelegging kan een ieder tegen het voornemen om voor bovenvermeld bouwplan vrijstelling te verlenen schriftelijk gemotiveerd bedenkin gen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 11850 AA Heiloo. Raadhuisplein I Pb. I I850 AA Tel. Afd. Voorlichting 5356641. Gemeentehuis is open van 8.00 tot 12.30 uur Maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, tel. 5356666. Informatierubriek

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1997 | | pagina 4