I Uitslag gemeenteraadsver kiezingen 4 maart 1998 Onderhandelingen Beleidsprogramma gestart o IctNTe Wekelijkse avondopenstelling gemeentehuis Nieuwe expositie in het gemeentehuis Asbest, wel of niet best Wijziging Verordening marktgelden Vrijwilligers vacaturebank beëindigt werkzaamheden Wijziging en intrekking verordeningen vA HEILOO Raadhuisplein I Pb. I I850 AA Tel. Afd. Voorlichting 5356641Gemeentehuis is open van 8.00 tot 12.30 uur Maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, tel. 5356666. PAGINA 4 UITKIJKPOST-11 MAART Informatierubriek v Woensdag 4 maart jl. vonden de gemeente raadsverkiezingen plaats. De opkomst in Heiloo was ten opzichte van het landelijk gemiddelde hoog, te weten 70,2%. Dit bete kent dat maar liefst 11.901 stemgerechtigde inwoners van Heiloo hun stem uitbrachten. De resultaten werden kort na het sluiten van de stembureau's al bekend gemaakt tijdens een openbare bijeenkomst in het Open Huis. De resultaten van de gemeenteraadsverkie zingen treft u hieronder in het kort aan in de vorm van een staafdiagram en een taart. Om een vergelijking te kunnen maken staan ook de gegevens van de verkiezingen in 1994 ver meld. Slechts één gekozen gemeenteraadslid heeft de benoeming wegens persoonlijke omstan digheden niet aanvaard. Het gaat om mevrouw C.J.H. Coenders van Groen Links. De heer G. Helder (GL) zal haar plaats inne men. Gekozen gemeenteraadsleden De gemeenteraadsleden die u heeft gekozen door uw stem uit te brengen zetten wij hieron der voor u op een rij. Hierbij is de volgorde aangehouden van de lijstnummers. Lijst 1, Heiloo 2000 De heer J.G. Daas Mevrouw A.A.M. ten Hoope De heer G. Bos Lijst 2, WD Mevrouw J. Wuijster-Schuddeboom De heer E.M.l. ten Hacken Uitslag gemeenteraadsverkiezingen 1998 tfeeeo 3 De heer G.J. Stokreef De heer M.R. Opdam Mevrouw E.A.S. Rommel De heer J.J.F. Grimbrere Lijst 3, CDA De heer G.C.G. Borst Mevrouw E. Th. M. Schoutsen-Bolten De heer M. Groot De heer H. Veger Lijst 4, PvdA De heer R. Bos Mevrouw G. Ris-Dekker De heer A. van IJperen Lijst 5, D66 De heer H. van Halem Lijst 6, Groenlinks De heer A. Pleizier De heer G. Helder Ter inzage De uitkomsten van de gemeenteraadsverkie zingen zijn inmiddels officieel vastgesteld. Dit gebeurt in de vorm van een zogenaamd Proces-verbaal. Deze stukken liggen vanaf woensdag 11 maart 1998 ter inzage bij de afdeling Burgerzaken. Openingstijden van het gemeentehuis zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer K. Mosselaar van de afdeling Burgerzaken, tel. 072 - 535 67 20. GRLNK 2 VVD 6 D66 1 PVDR GBLHK ZZ7 HE000 CDn CD0 -1 Uitslag gemeenteraadsverkiezingen 1994 GRLI 1 H2000 5 I z I. J»VDR 2 De gemeente Heiloo heeft een wekelijkse avondopenstelling. Het gemeentehuis is iedere maandag avond van 18.00 tot en met 20.00 uur Bouw- en Woningtoezicht - inzien van bouwplannen - indienen van bouwaanvragen - informatie over bouwplannen etc. Voorlichting Meer informatie heeft u vragen of wilt u meer informatie, dan kunt u telefonisch contact opnemen met bureau Voorlichtingen, 072 535 66 41 Op donderdag 12 maart a.s. wordt om 16.30 uur de nieuwe expositie in het gemeentehuis geopend door Tiny Impinck, kunstschilderes uit Alkmaar. Het gaat om werken van de kunstschilderes Elly de Lange-Rijs. De exposi tie is vanaf vrijdag 13 maart tot en met woens dag 29 april a.s. te bezichtigen. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 16.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Elly de Lange-Rijs is een schilder van het temperament. Als zij iets gezien heeft, wat meestal gebeurt tijdens haar reizen, dan zet zij dat rechtstreeks op het doek. De kleur, de compositie en het directe schilderen zorgen voor een levendige expressieve stijl. Elly 's werk is zowel figuratief als abstract. De materialen die Elly gebruikt zijn olieverf op doek en acryl op papier. Wat is asbest Asbest is de benaming voor een groep mineralen die in de natuur zijn gevormd. Asbest is van wege zijn goede eigenschappen jarenlang toegepast in talloze materialen. Het is echter ook bekend dat asbest aanzienlijke gezond heidsrisico's kan opleveren. Daarom is sinds 1993 een verbod op de ver werking/bewerking van asbest van kracht. Toch is er nog op verschillende locaties en in allerlei toepassingen veel asbest aanwezig. Dit asbest kan vrijkomen bij sloop of door slij tage en levert dan een risico op voor de gezondheid. Folder over asbest Bij de gemeente Heiloo is een voorlichtings folder over asbest verkrijgbaar. In de folder staat de volgende informatie: - wat is asbest en wat zijn de gevaren ervan; - wanneer loopt u risico; - welke materialen bevatten asbest; - het verwijderen van asbest; - hoe moet ik asbesthoudend afval afvoeren; - waar kan ik verpakkingsmateriaal halen. Bovendien bevat de folder informatie over eventueel gratis onderzoek en over de zoge naamde "Doe-het-zelfset". Kortom, haal de folder en vraag om informatie voordat u begint met de sloop/verwijdering van materialen waar zich (mogelijk) asbest in bevindt. De folder is gratis te verkrijgen aan beide balies van het gemeentehuis, bij de poort van de Afvalbrengplaats aan het Rosendaal en in de Bibliotheek aan Het Malevoort. Meer informatie Voor meer informatie kunt u terecht bij de heer S. SchoorI van de afdeling VROM, tel. 072 - 535 67 38. Burgemeester en wethouders maken bekend dat de gemeenteraad van de gemeente Heiloo op 2 maart 1998 de gemeentelijke Verordening op de heffing en invordering Van marktgelden 1998 heeft vastgesteld. Inwerkingtreding Het besluit treedt in werking op de eerste dag na deze bekendmaking. Ter inzage De verordening ligt vanaf vandaag, woensdag 11 maart 1998, ter inzage in het gemeente huis bij de afdeling Financiën. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en 's middags tot 16.30 na telefonische afspraak, ledereen kan op verzoek, tegen betaling van de daarvoor geldende leges, een afschrift krijgen van het besluit. Meer informatie Meer informatie over de Verordening verstrekt de afdeling Financiën in het gemeentehuis. Telefonisch kunt u informatie inwinnen bij de nrs. 072 - 535 66 19 en 072 - 535 66 20. Met ingang van vandaag heeft de Vrijwilligers vacaturebank Heiloo haar werkzaamheden als bemiddelaar tussen organisaties en instellin gen en vrijwilligers beëindigd. De gemeente bekijkt op dit moment of de werkzaamheden kunnen worden overgenomen door de Vrijwilligers Centrale Wisselwerk in Alkmaar. Zodra er meer bekend is kunt u dit lezen op deze Informatiepagina. Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met de heer H. Wagenaar van de afdeling Welzijnszaken, tel. 072 - 535 66 84. Op zaterdag 7 maart is het overleg over het Beleidsprogramma 1998-2002 begonnen. In het beleidsprogramma leggen de onderhan delende partijen -dat zijn de fracties van WD, CDA, Heiloo 2000, PvdA, Groen Links en D66- de hoofdlijnen voor het gemeentelijk beleid in de komende jaren vast. Het overleg was bijeengeroepen op initiatief van de WD-fractie, die na de gemeenteraads verkiezingen van 4 maart jl. als grootste uit de bus is gekomen. Deze fractie levert ook het Burgemeester en wethouders maken ingevol ge artikel 139 van de Gemeentewet bekend dat de gemeenteraad bij besluit van 2 maart jl. de Verordening op het gebruik van stand plaatsen voor woonwagens en de Inspraakverordening heeft gewijzigd. Het gaat in beide verordeningen om wijziging van één artikel. De wijzigingen houden verband met aanpassing van de genoemde verordeningen aan de Algemene wet bestuursrecht. Verder heeft de gemeenteraad bij hetzelfde besluit de Verordening studietoelagen muziekonderwijs en de Lozingsverordening riolering Heiloo ingetrokken. Deze verordenin gen zijn overbodig geworden, omdat de daar in geregelde onderwerpen momenteel op andere wijze geregeld zijn. Inwerkingtreding Deze wijzigingen treden in werking op 1 april 1998. Ter inzage Het vorenbedoelde raadsbesluit van 2 maart 1998 ligt voor iedereen ter inzage in kamer 128 van de afdeling Bestuurszaker in het gemeentehuis. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Tegen betaling van de verschuldigde kosten kunt u bij deze afdeling een afschrift van het raadsbesluit verkrijgen. Ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde bouwaanvragen zijn ingediend. In dit stadium is nog niet bekend is of aan de verzoeken meegewerkt kan worden. Eventuele bouw vergunningen en voornemens om vrijstelling te verlenen worden te zijner tijd gepubli ceerd. Daarna bestaat de mogelijkheid de bouwplannen in te zien en eventueel bezwa ren in te dienen. Hoogeweg 42a, W. Harlaar - plaatsen drie dakkapellen; Bergeonstraat 23, B.C.H. Kuipers - plaatsen twee dakkapellen; Westerweg 181, T.P. Schut/G.W. Bak - vergroten woning en plaatsen berging; De Wildtlaan 44, J.H.W. Ballintijn - plaaten berging; Tuinenhof 13, P.N.T.M. Velzeboer - vergroten woning; De Moestuin 4, R. Silfhout - vergroten woning; Westerweg 144, C.J. Leijen - vernieuwen berging; Rector Frederiklaan 23, J. van Ginkel - veranderen/vergroten woning; Westerweg 197, P.A. Kampstra/Korsse - vergroten dakkapel. Verleende collectevergunning Door burgemeester en wethouders is aan de volgende instelling vergunning verleend voor het houden van een collecte in de volgende periode: - Nationaal Jeugdfonds voor de periode van 8 tot en met 14 maart a.s.; - Nationaal Reuma Fonds voor de periode van 15 tot en met 21 maart a.s. De collectanten horen een legitimatiebewijs bij zich te hebben, waaruit blijkt, dat zij bevoegd zijn te collecteren. voorstel voor het Beleidsprogramma. Afgesproken is dat de onderhandelingen over het Beleidsprogramma openbaar zullen zijn. Openbare onderhandelingsronden over Beleidsprogramma De openbare onderhandelingsronden over het Beleidsprogramma vinden allemaal plaats in de raadzaal van het gemeentehuis op: zaterdag 14 maart om 09.00 uur, donderdag 19 maart om 20.00 uur, maandag 23 maart om 20.00 uur en zaterdag 28 maart om 09.00 uur. Voorzitter van het overleg is mevrouw J.M. Cahn-Vogel, oud-fractievoorzitter van de WD. Zij is ook woordvoerder naar de pers over de voortgang. Aantreden nieuwe gemeenteraad en colle ge van burgemeester en wethouders Op 6 april a.s. vergadert de gemeenteraad voor het laatst in de oude samenstelling. In de raadsvergadering van dinsdag 14 april a.s. wordt de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd en zal het nieuwe college van burgemeester en wethouders aantreden. Dan-zal ook de benoeming van raadsleden in de commissies en in externe overleggen plaatsvinden. Verleende bouwvergunning en geaccepteerde meldingen bouwvoornemen Door het college van burgemeester en wet houders zijn de hieronder vermelde bouwver gunningen verleend en meldingen postitief bevonden; Westerweg 171, J.C.A. van Egmond - bouw tijdelijke woonruimte; Boekenstein 107, J.P. Ruiter - plaatsen dakkapel; Groot Barlaken 19, S. Burgering - vergroten woning; Ypesteirïerlaan 81, C. Boerman-de Waal - plaatsen berging; Baetenburg 57, P.L.M. Pepping - vergroten van de woning; Westerweg 143, D.W.J. Hink - plaatsen dakkapel; De Waard 97, A.G.M. Mooij - vergroten woning; De Achtkant 3, C.G.A. de Groot - vergroten woning; Vredenoord 153, P. Sanders - plaatsen dakkapel; Vrieswijk 201, C.J.M. Berkhout - vergroten woning. Ter inzage Deze bouwvergunningen/meldingen liggen met de bijbehorende tekeningen en overige stukken ter inzage bij de afdeling VROM. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur (op andere tijden alleen na telefonische afspraak, nr. 072 - 535 67 37 of 535 67 38). Procedure Degene, die de bouwvergunning/melding bouwvoornemen heeft aangevraagd, krijgt bericht van de afdeling VROM wanneer de bouwvergunning gereed is en wat de kosten zijnv Pas nadat de bouwleges zijn betaald en de vergunning is ontvangen mag met de bouw worden begonnen. Het begin van de bouwwerkzaamheden moet nog wel tevoren bij de afdeling VROM wor den gemeld. Dit kan telefonisch onder de nummers 072 - 535 67 37 of 535 67 38. Indienen van bezwaar Als u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning of het accepteren van een melding, dan kunt u hier tegen binnen zes weken na deze publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Wanneer u bezwaar maakt, dan kunt u ook om een voorlopige voorziening vragen bij de President van de Rechtbank te Alkmaar, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar. Nadere infor matie over de mogelijkheden om bezwaren in te dienen of een voorlopige voorziening te vragen kunt u inwinnen bij de afdeling VROM.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1998 | | pagina 4