Cll@G[(£ r Klantenkennis en de durf om te gokken essentieel bij mode-inkoop Haal het mooiste uit jezelf... ...met een passend kleurenadvies C5 GS ffi <a S© O Wil de perfecte inkoper nu opstaan? 3 X Officieel is het voorjaar nog maar net begonnen, maar in modeland is de lente al in volle gang. Twee maanden geleden al was tussen de uitverkoop-winterkle- ding ook alweer de nieuwe voorjaarsmode verte genwoordigd. En terwijl de consument nu langza merhand ook zin krijgt in de lente en de eerste aan kopen doet voor de nieuwe voorjaarsgarderobe, is de modewereld al lang weer bezig met iets anders: de inkoop voor komende winter is net afgerond en er wordt al weer druk gespeculeerd over trends in de voorjaarsmode van 2000. Corry Schaap loopt al heel wat jaren mee in de damesmodebranche. Ze is verkoopster van exclusieve damesmode in een modezaak in Heiloo en al zeven jaar doet ze voor deze zaak de inkoop van dameskle ding. De modewereld kent voor haar geen geheimen meer, zou je denken. Alhoewel... De perfecte inkoper moet nog geboren worden, zegt ze. Over gevoel, smaak, luisteren naar je klanten en de grote gok van de inkoop. "N Maart 1998 De eerste folders van diverse modehuizen met nieuwe voorjaars- en zomermode voor 1999 komen binnen. Wat zijn de nieuwe kleu ren en vormen in de mode? Is er veel veran derd, zijn er spectaculaire nieuwe trends op de markt? Nu al begint het oriënteren en het denken over het kledingaanbod dat pas over een jaar in de rekken zal hangen. 'Ik kijk natuurlijk naar folders van merken die ik al in de winkel heb. Je richt je bovendien op een bepaalde markt, afhankelijk van de zaak waar je voor inkoopt. Voor mij is dat de damesmode, voor vrouwen vanaf ongeveer 35 jaar, mode die qua prijs het midden- en duurdere segment bestrijkt. Het zijn de modeontwerpers en grote modehuizen die de mode voor een nieuw seizoen bepalen. De stoffen, de kleuren, de lijnen, vormen en accessoires. De inko per, en dus ook de consument, heeft weinig te vertel len. Het wordt je eigenlijk gewoon opgedrongen.' Begin augustus 1998 In het Duitse Düsseldorf verzamelt zich de internationale modewereld op de Igedo, een grote modevakbeurs. Inkopers uit vooral de Noord-Europese landen hebben vier dagen lang de tijd om zich te oriënteren op het aan bod van voorjaars- en zomermode voor het seizoen '99. 'Twee dagen lang loop ik van 's morgens vroeg tot 's avonds laat rond op de beurs. Kijken en vergelijken, behoorlijk inspannend. Nederlandse inkopers komen er meestal om zich een beeld te vormen van de mode, de buitenlanders schrijven vaak direct hun orders. De laatste jaren verandert er weinig in het modebeeld. We hebben nu al drie seizoenen grijs als modekleur en ik heb zelfs uit goede bronnen vernomen dat het ook in de voorjaarsmode van 2000 weer grijs wordt. Blij ben ik er niet mee. Nederlanders houden niet van grijs, hoewel het een leuke kleur is om mee te combineren. Ze zien het als een zakelijke kleur. Terwijl het bijvoor beeld in Duitsland en België heel goed verkocht wordt. Na afloop van de beurs praat ik erover met collega's en klanten. Zo krijg ik een idee van hun wensen.' X" -v Augustus/september 1998 Het confectiecentrum Amsterdam (waar vele internationale modemerken hun eigen 'winkeltje' hebben) en het verderop gelegen Fashion House (waar de duurdere merken zetelen) krijgen dagelijks inkopers uit binnen- en buitenland op bezoek die hun voorjaars- en zomercollectie komen samenstellen. De inkopers worden voorzien van deskundig advies. uit hoeveel ik ongeveer per merk kan besteden en waaraan. Het is belangrijk dat je niet meteen je hele budget opmaakt. Als het dan een hele warme zomer wordt, kun je later nog eens naar het confectiecentrum om nog wat leuke zomerjurkjes te kopen. Bij het uitzoeken van de collectie denk ik vooral aan wat m'n klanten willen. Natuurlijk speelt ook je eigen smaak een rol. Het vele grijs heb ik dit jaar laten han gen, slechts een aantal dingen heb ik er van ingekocht. Je kunt niet zomaar alle merken verkopen die je wilt. De fabrikanten hebben een soort bescherming van de markt ingesteld. Als ik een bepaald merk wil gaan ver kopen, maar een andere zaak in Heiloo heeft dat al in de winkel hangen, dan verkopen ze het niet meer aan mij. Soms is het jammer, maar ik heb toch wel respect voor zo'n regeling.' Eind december 1998 De eerste fabrieken sturen de bestellin gen naar de modewinkels. De meeste winkels hebben begin januari al een groot deel van hun bestelling binnen. Eind januari hangt er al veel in de rek ken. De hoog-zomermode komt in februari en maart binnen. Mijn klanten kopen over het algemeen al vroeg hun voorjaarskleding, daar houd ik rekening mee. Bij mij hangt het meeste in januari in de winkel.' Maart 1999 De zonnestralen priemen af en toe al flink door het wolkendek en de dagen worden langer. Tijd om leuke nieuwe kleding uit te zoeken. De modebranche heeft de inkoopperiode voor de winter alweer achter de rug en wacht af... 'Ook al ben je in gedachten al bezig met de winter, het blijft toch spannend hoe de voorjaars- en zomermode die je het jaar ervoor hebt uitgezocht, het zal gaan doen. Er zitten dingen bij waarvan ik bijna zeker weet dat het goed ver kocht gaat worden. Maar verder blijft het, zoals altijd, afwachten of het aans laat. Want ook al ken je je klanten, het blijft uiteindelijk een gok.' Wat trek je aan? De mode mag dan van seizoen tot seizoen veranderen, de kleding-etiquet- te doet dat niet. ledereen weet dat er bij speciale gelegenheden bepaalde eisen worden gesteld aan de kleding, maar slechts weinig mensen weten hoe het echt hoort. Wat is de juiste outfit voor een bruiloft, verlovings feest, zakelijke receptie, sollicitatie, dinnerparty of gala-première? En hoe maak je het best gebruik van accessoires als hoeden, lingerie, handtassen en van make-up? Sheila de Vries is al meer dan twintig jaar mode-ontwerpster. In al die jaren kleedde ze heel wat vrouwelijke Nederlandse beroemdheden, sterren en politici, voor gala premières, feesten en openingen. In het boek 'Wat trek je aan' adviseert deze Amsterdamse ont werpster hoe je je op de juiste manier kleedt voor feestelijke en formele gelegenheden. Daarbij hanteert ze wel een belangrijke stelregel: wie mooi wil zijn, moet pret hebben! Wat trekje aan? door Sheila de Vries, uitgeverij Vassallucci, 134,90. In de winkel stond die nieuwe trui of blouse je heel erg leuk. Een eigentijds model, in een opvallende modekleur. Je trekt hem thuis meteen aan, maar op de een of andere manier voel je je er niet helemaal happy in. Eigenlijk past-ie ook niet zo goed bij de rest van je gar derobe. Na een paar keer dragen verdwijnt het kledingstuk achter in de kast, om er een hele tijd niet meer uit te komen... Een ander scenario: in de winkel leek die nieuwe lippenstift jé van het. Een 'kekke' kleur, een fraaie huls. Maar wanneer je hem thuis opbrengt, lijkt het wel of je gele tanden hebt... Ruilen mag niet, wat nu? Weggeven aan een vriendin die het misschien beter staat lijkt de enige oplossing. Wie het bovenstaande nog nooit is over komen, hoeft dit artikel niet verder te lezen. Maar dat zullen er slechts enkelen zijn. Want wie heeft er niet eens een miskoop gedaan? En wie is er niet eens ontevreden als-ie in de spiegel kijkt? En dat haar, dat zit eigenlijk ook al een hele tijd niet. Help...! Hier kan wellicht een kleurenanalyse uitkomst bieden. Een individueel advies voor het juiste kleurgebruik, dat vervolgens vertaald wordt in een concreet huid, make up en stylingadvies. Want als je deze kennis eenmaal in huis hebt, slaag je er in met kleding, benadrukken en te laten zien wat opvallend, grappig of zo bijzonder aan jou is. Ria Coomans uit Bergen aan Zee geeft al jaren individuele kleuradviezen, en heeft er, na het volgen van diver se opleidingen, aardig kijk op gekregen. De Uitkijkpost nam een kijkje in haar keuken. Wat voor type ben je? Hoe gaat dat nu in zijn werk, zo'n kleurenanalyse? Daarvoor maak je natuurlijk eerst een afspraak met een kleurenvisagiste. Zij bepaalt aan de hand van de kleur van huid, haar en ogen welk type je bent: een win ter- of juist een zomertype, een herfst- of misschien een voorjaarsty pe. Deze vier types, die niet in een paar woor den samen te vatten zijn, kennen op hun beurt weer drie onderverdelingen, in termen van diep, koel en helder. Met behulp van kleurstalen, die onder het gelaat wor den gehouden, wordt vervolgens gekeken bij welke kleuren je gezicht opleeft - je huid krijgt een prachtige tint en de kleur van je ogen gaat spreken - en bij welke kleuren je gezicht grauw wordt. Een dergelijk 'onder zoek' kan een verrassende wending krijgen, wanneer je met kleuren geconfronteerd wordt die je nooit 'Ongeveer zes weken lang ben ik twee dagen per week in het confectiecentrum te vinden. Dan ga ik bij een fabrikant combinaties samenstellen. Kleding naast elkaar op een rekje hangen, kijken, nadenken, heel veel rekenen, voordat je uiteindelijk je order schrijft. Heel intensief, maxi maal kan ik twee merken op een dag doen, anders wordt het natte vinger-werk. Voor de inkoop krijg ik een budget mee en daar moet ik het mee doen. Al voordat ik naar het confectiecentrum ga, reken ik prachtig blijken te staan! De meeste kleuren zijn, heel simpel gezegd, te onder scheiden in warme en koele tinten. Warm zijn de kleu ren die je aan een bos doen denken. Oranje, oranje rood, bruin, aardetinten en kleuren met geel-gouden ondertonen. De koele kleuren doen je daarentegen aan de zee denken, kleuren die een blauwe ondertoon hebben. Wie de proef op de som wil nemen, moet maar eens een goudkleurige en een zilverkleurige doek bij het gezicht houden. Kijk maar eens wat er dan gebeurt, het resultaat is verbluffend! Gooi de boel open Wanneer je eenmaal weet welke kleuren jou het beste staan, kun je ook een passend make-up advies krij gen. Gekeken wordt naar de vorm van je gezicht, naar de boog van je wenkbrauwen, naar je kaaklijn. Met een goede make-up - en dat hoeft niet een zware, opzichtige make-up te zijn! - haal je je pluspunten naar voren en corrigeer je eventueel de wat mindere kanten. Hetzelfde verhaal geldt voor je kapsel. Past de coupe waarin het geknipt is eigenlijk wel zo goed bij de vorm van je gezicht? En de kleur, is die wel zo goed geko zen? Veel vrouwen denken dat grijze haren wegge- verfd moeten worden, maar is dat wel altijd zo? Laat je niets aanpraten, maar kijk of de kleur bij je ogen en je huid past. Tenslotte zijn er ook kleurenvisagistes die kledingad viezen geven. Wat flatteert je nu wel, wat moet je juist niet doen? Zou je wel een col dragen als je een korte nek hebt, of moet je de boel dan juist meer 'open gooien'. Laat het moois zien dat je hebt is ook hier het devies, en verdoezel je mindere punten. Kritisch naar jezelf kijken is soms wel eens moeilijk, daarom is het wel net zo prettig als een ander dat eens voor je doet. Wat is schoonheid? Maar bedenk één ding. Er bestaat geen enkele definitie van wat een mens mooi maakt. Sommigen zeg gen dat schoonheid van binnenuit komt. Anderen beweren dat het slechts oppervlakkig is. Nog weer anderen vinden dat schoonheid bepaald wordt door degene die waarneemt. Echte schoonheid is in elk geval veel meer dan alleen het uiterlijk. Het is een expressie naar buiten toe van innerlijke kracht en zelf vertrouwen. Haal het mooi ste uit jezelf, en voel je er goed bij! ;K:. vy>s. d A Colofon: Mode Locale Voorjaar/zomer 1999 Redactie: Mireille Spits Marian Lutgerink Vormgeving: Jos Kraakman Nico Admiraal Acquisitie: Wil van der Horst Fotografie: Starfield en Drukkerij Uitkijkpost bv Een uitgave van Drukkerij Uitkijkpost bv

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1999 | | pagina 17