Behandeling Voorjaarsnota en
Meerjarenbeleidsplan in de raad
HEILOO
DEMOCRATEN
UITKIJKPOST-2 JUNI
PAGINA 9
Algemene beschouwingen in de raad van 7 juni
Eerste termijn schriftelijk: korte samenvatting standpunten fracties
Inleiding
In de Voorjaarsnota en het
Meerjarenbeleidsplan Heiloo 2000-2003 geeft
het college een beeld van de financiële posi
tie van de gerreente voor 1999 en volgende
jaren. De gemdenteraad zal zich daarover uit
spreken in de raadsvergadering van 7 juni
a.s.
Bij de behanceling van de voorjaarsnota wor
den ook de Agemene beschouwingen
gehouden. De eerste ronde vindt schriftelijk
plaats, dat wi zeggen, dat de fracties hun
standpunt en vragen aan het college schrifte
lijk indienen en schriftelijk antwoord krijgen
van het college. Dit gebeurt op donderdag 3
juni a.s.
De tweede nnde, ook wel tweede termijn
genoemd, vndt mondeling plaats tijdens de
gemeenteraadsvergadering van 7 juni a.s. De
fracties krijcpn dan de gelegenheid om nog
vragen te stellen, verduidelijking te vragen
en/of hun sandpunten duidelijk te maken. Het
college zal dan de laatste vragen beantwoor
den en hetcollegestandpunt verduidelijken.
Vervolgenswordt overgegaan tot het vaststel
len van hei Meerjarenbeleidsplan en de
Voorjaarsrvta. Deze vergadering is openbaar,
begint om 16.00 uur en vindt plaats in de kan
tine van da buitendienst, Rosendaal 2 te
Heiloo.
College\oorstel
Uit de vcorjaarsnota van de gemeente Heiloo
blijkt datde begroting van 1999 financieel
sluitend s. Het college streeft, wat betreft de
h$ndha\ing van het huidige ambitieniveau,
onder aidere naar uitbreiding van het open
baar vevoer in Heiloo, aanpassing van de
Huisve&ngsverordening in het belang van de
inwones van Heiloo, besparing van drinkwa-
terverbuik. Om dit te bewerkstelligen stelt het
col lege de raad voor om een bedrag van
ongeveer 6 miljoen uit de reserve te reser
veren die als buffer van eventuele incidentele
tekorten wordt ingezet. Samen met andere
maatregelen, zoals het 100% kostendekkend
maken van de hondenbelasting, het verhogen
van deOnroerend Goed Belasting met 2,75%
bovencp de inflatie, denkt het college een
stap tezetten in de richting van een financieel
sluitend meerjarenperspectief voor de perio
de na 1003.
Het cdlege wil het huidige voorzieningenpeil
handhaven. Dit betekent dat er geen verdere
ombuigingen vanaf het jaar 2001 op het
gebied van voorzieningen in brede zin zullen
plaats/inden. Verder stelt het college voor
een aantal reserves op te heffen en onder te
brencpn in de algemene reserve nader te
bepaten bestemmingen. De gemeenteraad
wordtgevraagd zich uit te spreken over een
herbestemming van onder meer de reserves
voor de exploitatie van het Baafje,
Heroverweging, Stads en dorpsvernieuwing
en walingbouwleningen garantierisico met
als deel het aantal reserves tot een minimum
te beperken. Het college stelt ook Voor om
een ceel van de onderwijsreserves over te
dragen aan het ISOB, zodra het bestuur van
het openbaar onderwijs officieel in handen
van I-et ISOB komt.
Naarverwachting komt in oktober 1999 het
regionaal volkshuisvestingsplan voor besluit-
vormng in de gemeenteraad. Het plan biedt
een lader waarbinnen de gemeenten in de
regio op lokaal niveau het volkshuisvestings
beleid nader vorm te kunnen geven. Hiermee
kan een heroriëntatie plaatsvinden van het
lokab huisvestingsbeleid. Nieuwbouw zal de
komende tijd vrijwel uitsluitend plaatsvinden
op irbreilocaties. Daarnaast bestaat het voor
nemen om in combinatie met. de nieuw te
bouven bibliotheek woningen te realiseren.
Een substantieel deel van de inbreilocaties
wordt gerealiseerd in de sociale sector.
Tenslotte worden de komende jaren bouwka-
velz uitgegeven in het Oosterbos in een
tempo van ongeveer vijf kavels per jaar.
Eei samenvatting van de Algemene
Beschouwingen van de fracties van
WD, CDA, Heiloo 2000, PvdA,
GtoenLinks en D66
Heronder leest u een korte samenvatting van
de Algemene beschouwingen, zoals die
schriftelijk worden uitgewisseld op 3 juni a.s.
h de vergadering van 7 juni wordt de voor-
aarsnota en het meerjarenbeleidsplan vastge
steld. U bent van harte welkom deze vergade
ring bij te wonen. De vergadering vindt plaats
in de kantine van de buitendienst aan het
Rosendaal 2 en begint om 16.00 uur. De ver
gadering wordt rond 18.00 uur geschorst en
gaat verder om 20.00 uur.
1 mi f M
WD
Het beleidsprogramma 1998-2002 is onder
schreven door alle fracties. Dat zou moeten
leiden tot een harmonieuze en effectieve
periode van bestuur. Helaas blijkt vaak het
tegendeel. Nu het economisch goed gaat in
Nederland, moeten we onze positie verstevi
gen met behulp van alle partijen. In het kort
hierbij enkele WD-punten bij de Algemene
Beschouwingen.
Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich niet
meer veilig voelen in huis en op straat. Daar
is dan ook alle reden toe: woninginbraken zijn
nog steeds aan de orde van de dag. Wat
wordt ondernomen om meer blauw op de
straat te krijgen in Heiloo? De WD hamert
hierop.
Wandelen en fietsen moet gestimuleerd wor
den, maar de realiteit is dat veel mensen toch
aangewezen zijn op de auto. Hiermee moet
rekening gehouden worden. Want m.n. voor
kinderen (bij de scholen!), ouderen en min-
der-validen zijn veel wegen onveilig.
De WD is een groot voorstander van het
profijtbeginsel: véél verbruiken (water) of veel
afval (riool, huisvuil), dan ook meer betalen.
Het milieu en uw portemonnee kunnen hierop
niet wachten.
De groep van 20-35 jaar is in Heiloo onder
vertegenwoordigd. Velen moeten tegen hun
wens in elders woonruimte zoeken. Wat levert
het overleg met de Provincie op om meer te
mogen bouwen voor onze inwoners?
Het is onze absolute overtuiging dat een
strak financieel beleid pas echt sociaal is.
Lage lasten voor inwoners en bedrijven
betekenen dat minder vaak een beroep op
een sociaal vangnet gedaan hoeft te wor
den. De WD wil een pas op de plaats waar
het extra lasten voor de inwoners betekent.
Als blijkt dat door de hertaxatie van wonin
gen de waarde van die woningen sterk
omhoog gaat, moeten de OZB-tarieven
omlaag. Hertaxaties mogen niet gebruikt
worden als bron van extra inkomsten. De
landelijke WD stelt dat de schuld van de
overheid uiteindelijk naar nul moet, onder
gelijktijdig investeren in de kwaliteit van de
samenleving.
We hebben al vaak aangegeven, nu teveel
geld uitgeven is asociaal. Want de financiële
positie en de kwaliteit van bestuur zijn zeer
bepalend of Heiloo inderdaad zijn zelfstandi
ge positie kan versterken
Bij de installatie van het nieuwe college con
stateerde het CDA met tevredenheid dat een
aantal programmapunten uit het CDA-program
als beleidsuitgangspunten was aanvaard. Hoe
ver staat het met de realisatie van de
voornemens waar het CDA zich voor
beloofde in te zetten?
Culterele voorzieningen (bibliotheek)
In 1999 is de bezuinigings-taakstelling van de
grote culturele instellingen gedeeltelijk terug
gedraaid. Voor de bibliotheek zal zeer binnen
kort duidelijkheid bestaan over het gewenste
ambitieniveau en de financiële ondersteuning
in combinatie met nieuwbouw aan de
Westerweg. Het college heeft inmiddels de
bezwaren van onder meer de CDA-fractie
tegen de bouw van vier woonlagen boven de
bibliotheek overgenomen.
Minimabeleid
Na een eerste stap in 1999, is voor het jaar
2000 voorzien in kwijtschelding van 99% van
de gemeentelijke belastingen. Ook de collec
tieve ziektekostenverzekering is nu een feit.
Jongerenbeleid
Al bij de begroting 1999 is extra geld uitge
trokken voor het aanstellen van een ambulan
te jongerenwerker, die zich gaat bezighouden
met de jeugd, die elders dan in Buk-Buk zijn
vertier zoekt. Het CDA dringt er op aan dat nu
met spoed die functie wordt ingevuld.
Integraal veiligheidsbeleid
Ook in 2000 wordt weer extra geld uitgetrok
ken voor uitbreiding van de door het CDA
zeer gewenste inzet van politiesurveillanten.
Koopwoningen voor lager-betaalden
Sinds vorig jaar is in de reserve een bedrag
van 250.000,per jaar opgenomen om
minder draagkrachtige woningzoekenden
financieel tegemoet te komen. Het CDA stelt
voor om aansluiting te zoeken bij het
Stimuleringsfonds Volkshuisvesting van het
Bouwfonds Nederlandse Gemeenten. Dat
biedt de mogelijkheid voor inwoners met een
laag inkomen onder bepaalde voorwaarden
goedkope, aflossingsvrije leningen te krijgen
voor de aankoop of aanpassing van
woningen.
Eerlijker kostentoerekening afval/riool
Het college wil het rioolrecht koppelen aan
de omvang van het watergebruik. Het CDA
beschouwt dat als een eerste stap op weg
naar een systeem, waarin de kostentoereke
ning van afvalinzameling en rioolbeheer meer
in overeenstemming wordt gebracht met de
omvang van het gebruik van deze gemeen
schapsvoorzieningen.
Beëindigen gebruik chemische
bestrijdingsmiddelen
Het CDA blijft er op aandringen om tijdig bin
nen deze collegeperiode daadwerkelijk stap
pen te zetten om bruikbare en betaalbare
alternatieven te vinden, om zodoende het
gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen
door de gemeente tot nul terug te brengen.
HEILOO 2000
Bij de vorige begroting
hebben wij gewezen
op de noodzaak struc
turele maatregelen te
nemen om de komende jaren niet te worden
geconfronteerd met tot circa 1.000.000,
oplopende begrotingstekorten. Wie verwacht
had dat burgemeester en wethouders bij
deze meerjarenbegroting de koe bij de
horens zou vatten, hepft zich in de daadkracht
van het college vergist.
Uit de meerjarenbegroting blijkt dat al voor
2001 wordt voorzien in een tekort van
823.000,dat daarna nog verder oploopt.
Voor burgemeester en wethouders nog
steeds geen aanleiding om de uitgaven eens
kritisch te bekijken en voorstellen te doen tot
bezuinigingen. Helemaal niet nodig oordelen
burgemeester en wethouders, want we halen
uit de reserve 6.000.000,en daaruit kun
nen we de komende jaren de tekorten beta
len. Daarnaast willen zij de burgers de
komende jaren een OZB-verhoging van
2,75% opleggen.
HEILOO 2000 meent dat het tot de taak van
het college behoort zorg te dragen voor het
aanbieden van een sluitende begroting.
Vastgesteld mag worden dat nu bezuinigin
gen achterwege blijven over tien jaar er nog
steeds grote tekorten optreden en nog meer
geld dan de 6.000.000,uit de reserve
gehaald moet worden.
Voor HEILOO 2000 is dit beleid onaanvaard
baar. Je reserve voor een groot deel opeten
en de belastingen verhogen omdat de moed
ontbreekt bezuinigingen door te voeren. Een
beperkte belastingverhoging kan alleen dan
gevraagd worden indien de gemeente er ook
serieus werk van maakt door in eigen huis
orde op zaken te stellen. In deze vorm kan
HEILOO 2000 voor dit beleid geen verant
woordelijkheid dragen.
Niet alleen het financiële beleid, maar ook het
democratisch gehalte van het college behoeft
PvdA
een impuls. De confrontatie van de raad met
de al gevorderde plannen voor de bouw van
een bibliotheek met daar op in vier bouwla
gen 25 appartementen is absoluut niet voor
herhaling vatbaar. Dit geldt ook voor het hou
den van de besloten vergadering van 27 april
over de concept-plannen met betrekking tot
de stedebouwkundige visie van het gebied
Station-West. Wie een open communicatie
met de burgers hoog in het vaandel heeft
staan, zou er juist voor hebben moeten kiezen
bewoners van de Westerweg en andere geïn
teresseerden via die vergadering te betrekken
bij dit voor hun uiterst belangrijke project.
Voor HEILOO 2000 zeker nog voldoende werk
aan de winkel.
5 hoog in het oude dorp onbestaanbaar
Vanwaar de plotselinge voorliefde van het
college voor besloten vergaderingen? Over
onderwerpen die velen in dit dorp raken en
waarover in het dorp, juist door die besloten
heid, de nodige onrust is ontstaan.
Wat was er geheim aan de informatie die aan
raadsleden is gepresenteerd over de plannen
voor de bibliotheek, de ontwikkelingsvisie sta
tionsomgeving of de structuurvisie
Boekelermeer? Deze geheimzinnigheid roept
vragen op. Bij de burgers, en bij ons. Wij
plaatsen vraagtekens bij het democratisch
gehalte van dit college en de partijen die hier
aan deelnemen. Dit college berust op de
kleinst mogelijke meerderheid in de raad.
In mei heeft het college zijn plannen voor de
Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG)
gepresenteerd. Hieruit werd duidelijk wat de
woorden van wethouder Schoutsen bij het
aantreden van dit college betekenden: 'Men
zou merken dat de samenstelling van het col
lege is veranderd'. Inderdaad. Het CDA zit er
nu in. En de WVG-gerechtigden zullen het
weten. Zij mogen een forse bijdrage leveren
aan het sluitend maken van de begroting en
het meerjarenperspectief. Wij als PvdA beplei
ten daarentegen dat het volledige bedrag dat
in het Gemeentefonds is opgenomen, voor de
wvg wordt ingezet. Daarvoor krijgen we het
tenslotte.
Een aansluiting op de A9 als (derde) ontslui
ting van het bedrijventerrein Boekelermeer
dreigt er toch te komen. Het college beweegt
zich duidelijk in de richting van aanvaarding
van de aansluiting, en dat zowel aan west- als
aan oostzijde. Toch is er nog geen begin van
discussie, laat staan een oplossing voor de
overlast van het strandverkeer die deze aan
sluiting met zich mee zal brengen in het dorp.
Moet er, voor het weren van strandverkeer,
éénrichtingsverkeer op de Stationsweg en
andere oost-westverbindingen komen? Is dat
uitvoerbaar?
Over bouwlagen boven een nieuwe biblio
theek is een felle discussie ontstaan, waarna
het college inbond. Echter, het college blijft
verwarring zaaien. Nu weer in de commissie
grondgebied, die een notitie over inbreiloca
ties te bespreken kreeg: Oude Trefpunt,
Driestal en Rehoboth zijn voor direct op het
programma gezet. In deze commissieverga
dering wilde het college de mogelijkheid van
5 hoog in het oude dorp weer niet uitsluiten!
Bij besluitvorming over de inrichting van ons
grondgebied zouden we toch de grootste
zorgvuldigheid betrachten? Opdat het dorpse
karakter van Heiloo behouden blijft!
GROENLINKS
Besturen doe je met
elkaar: het motto van
dit jaar. Voor ons zijn
'openheid' en 'geloof
waardigheid' belang
rijk in het besturen en
essentieel voor de betrokkenheid van de bur
gers. Twee voorbeelden waar het nu mis
gaat: bij bestemmingsplannen is alles voorge
kauwd en er is nog steeds geen skateboard-
baan.
Het meerjarenbeleidsplan is in onze ogen niet
erg visionair. Kijk eerst wat er gebeuren moet
binnen de financiële mogelijkheden.
Sociale zaken
Het 'sociaal ambitieniveau' zou in Heiloo
hoog moeten liggen, want dat bepaalt ook de
leefbaarheid. De bezuinigingsdrang moet niet
als eerste worden toegepast op de minder
draagkrachtigen. Indien noodzakelijk moet de
begroting worden aangepast ten gunste van
deze groep. Dus niet korten op de Wet
Voorzieningen Gehandicapten maar meer
aandacht voor 'hergebruik' en inkomensaf
hankelijke bijdragen.
Milieu
Het is een goede zaak dat het college streeft
naar beperking van het (drink) waterverbruik.
Tegelijk moet het onttrekken van grondwater
worden beperkt, mogelijk met een 'regenton-
nenactie'. Wanneer start een eerlijkere toere
kening van de kosten voor afvalverwijdering?
Hoe staat het met een meetpunt 'vliegtuigla
waai'? Wil het college de biologische land
bouw stimuleren?
Verkeer
Heiloo is te afwachtend richting het open
baar vervoer. Wij hebben de trein gemist
en mogelijk ook de bus naar
Oost/Ypestein. Gelukkig wil het college (de
veiligheid van) het langzaam verkeer
bevorderen. De fietsroutes hebben nu
soms flinke hobbels. Wordt nu de fietsen
stalling bij het station uitgebreid? Wij den
ken dat een aftakking naar de A9 via de
Lagelaan nog meer verkeer aantrekt en zijn
dus nog niet overtuigd van de noodzaak.
Ruimtelijke ordening
Nieuwbouw op inbreilocaties heeft onze
instemming. Wij willen minder duurdere
woningen, meer sociale woningbouw en een
tweede 'Alternatief'.
Spoedige realisering van een nieuwe biblio
theek is gewenst, maar zonder hoogbouw.
Als dat financieel niet haalbaar is op die plek,
dan maar ergens anders.
Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken
dat er bij verzoeken van ondernemers om uit
breiding c.q. verplaatsing met twee maten
wordt gemeten.
Tot slot willen wij allen die zich inzetten voor
welzijn en leefbaarheid, waaronder zeker ook
de vrijwilligers, bedanken. Voor onze volledi
ge beschouwingen:
tel 072 - 532 18 88 - 533 48 04.
D66
In deze voorjaarsno
ta wordt niets meer
gezegd over de rela
tie burger en bestuur. Dat was vorig jaar nog:
"De gemeente zal tijdig luisteren naar wat er
onder de bevolking leeft" en "het is de inzet
van het college om tot besluitvorming met
een zo breed mogelijk draagvlak te komen,
wat inhoudt dat het college een open en con
structieve bestuursstijl voorstaat, met open
oog en oor voor de inbreng van alle partijen".
Dit blijken loze kreten te zijn geweest, terwijl
het college slechts kan steunen op 10 van de
19 raadsleden. D66 vindt dat het college hier
meer aandacht aan moet besteden. Openheid
en openbaarheid van bestuur zijn onderwer
pen die D66 na aan het hart liggen. Daarin
passen geen besloten vergaderingen. D66 zal
alleen nog besloten vergaderingen bijwonen
als de noodzaak daarvan van tevoren is aan
getoond!
Uit de voorjaarsnota blijkt dat het college een
serieuze poging heeft gedaan om de meerja
renbegroting sluitend te krijgen. De vraag
daarbij rijst of de kwaliteit van de dienstverle
ning aan de samenleving niet in het geding
komt.
Aangezien elk jaar de rekening gunstiger uit
pakt dan bij de begroting was gedacht, komt
de vraag op: "kan de gemeente wel goed
begroten?". Er worden voorstellen gedaan om
tekorten weg te werken, zonder de oorzaken
van het te royaal begroten aan te pakken.
D66 steunt het voorstel om het voorzieningen-
peil in Heiloo te handhaven. Geldt dit ook
voor de WVG? Het college stelt voor de totale
uitgaven van de WVG ten opzichte van 1998
te bevriezen, terwijl het aantal vragen zal toe
nemen.
Wat betreft de efficiency- en effectiviteitsver
beteringen wordt nu voorgesteld vanaf 2001
tot 2003 totaal rond 150.000,aan bezuini
ging in te rekeningen door vervroegde uittre
ding personeel. D66 heeft een ander voorstel
tot bezuinigen:
verminder de kosten voor groenvoorzieningen
met 2% per jaar (f 88.000,—), vermindering
op het beheer wegen en paden 2% per jaar
(vervolg zie pagina 10)
Raadhuisplein I Pb. I I850 AA Tel. Afd. Voorlichting 5356641. Gemeentehuis is open van 8.00 tot 12.30 uur Maandagavond van I8.00 tot 20.00 uur, tel. 5356666.
Informatierul
briek
mmmm "VfF" |g
CDA
CDA CHRISTEN DEMOCRATISCH APPÈL
PvdA
m