Reiniging en inspectie hoofdriool krijgt binnenkort vervolg Resultaten Welzijnsonderzoek onder 55-plussers bekend Onderzoek Gemeenterekening 1998 Afsluiting Kanaalweg ter hoogte van De Boekei Woonzorgloket in Heiloo Telefoonnummer meldingen grofhuisafval Gemeente Heiloo past anti-speculatie regels strikt toe 072 - 535 68 88 Uitslag Europese Verkiezingen in Heiloo Schoonmaakbeurt groene rolemmers PAGINA 8 UITKIJKPOST-16 JUNI Vervolg informatierubriek Deze week start de inspectie en schoonmaak van een deel van de hoofdriolering in Heiloo. Deze schoonmaakklus maakt deel uit van een onderhoudsplan waarbinnen het gehele riole ringsstelsel wordt gereinigd. De volgende delen van Heiloo zijn deze keer achtereenvolgens aan de beurt: het centrumtussen de van Aostastraat, Heerenweg, Stationsweg en de Kennemer- straatweg. (De Kennemerstraatweg, het Slimpadde Schoutslaande Wilgenlaan en de Heerenweg tussen de Molenweg en de van Aostastraat worden niet geïnspecteerd) het gebied omsloten door de Zeeweg, de Ringweg, de Dors, de Belieslaan en de Spoorlijn. (De Belieslaan zelf wordt niet geinspecteerd) De werkzaamheden nemen waarschijnlijk drie weken in beslag. Eventuele overlast Bij reiniging van de riolering kan bij sommige huizen of bedrijven water- en stankoverlast voorkomen. Dit gebeurt vaak op plaatsen waar de rioleringsbuizen een te kleine door snede hebben. Dit eventueel in combinatie met een slechte ontluchtingscapaciteit van de huisriolering en de aanwezigheid van een vuil- prop in de leidingen veroorzaakt water- en stankoverlast. Als het schoonmaakbedrijf de riolering reinigt met hoge druk, dan is het mogelijk dat een vuilprop in de richting van het huis wordt gestuwd, Hierdoor ontstaat ongerief in het toi let of in de badkamer. De oplossing tegen de stank is het deksel van het toilet te sluiten. Eventuele schade wordt niet door de gemeente vergoed. Voor meer informatie over de reiniging of inspectie kunt u telefonisch contact opnemen met de heer R. Gerritsen van het Ingenieursbureau, tel. 072 - 535 67 65. Wat kunt u doen om overlast en verstoppingen te voorkomen Stankklachten kunt u overigens normaal gesproken voorkomen door geen (chemi sche) afvalstoffen, zoals olie en vetten, terpen tine, verfresten, fotochemicaliën en bijtende schoonmaakmiddelen door de gootsteen en lof het toilet te spoelen. Een verstopte riolering komt vaak voor door onwetendheid en onvoorzichtigheid met afval stoffen. Vooral in de huisriolering komen man kementen veelvuldig voor. Verstoppingen zijn te voorkomen door een zeefje in de afvoer te gebruiken. Koffieprut, theebladeren en etens resten horen in de groene rolemmer thuis. Overig afval hoort in de grijze rolemmer. Verder is het belangrijk om regelmatig haren en zeep bij het afvoerputje van de douche te verwijderen. Verstoppingen in huis kunnen eventueel met een ontstopper worden opge heven. Verstoppingen in de huisriolering zijn in de meeste gevallen moeilijk op te heffen. Zeker als u bedenkt dat er soms dweilen, luiers en zelfs complete kledingstukken in de huisriole ring aangetroffen worden. Ook gestold vet kan de oorzaak zijn van veel ellende. Vet kunt u overigens in een pot of fles, voorzien van de tekst "vet", brengen bij de gemeentelijke Afvalbrengplaats aan het Rosendaal. Wat u ook doet, spoel het niet weg via de riolering. De ontstoppingsput vervult een belangrijke rol bij ontstoppingen. Als deze put, die zich op de erfgrens op een diepte van een halve Maandag 21 juni a.s. vanaf 20.00 uur wordt een openbare vergadering van de Commissie onderzoek gemeenterekeningen gehouden in de kantine van de buitendienst aan het Rosendaal 2. In deze vergadering wordt de concept- gemeenterekening 1998 onderzocht en besproken. Ter inzage Het concept van de rekening ligt ter inzage bij de balie van het gemeentehuis. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. s Middags kunt u na telefonische afspraak terecht. Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch con tact opnemen met de heer W. Knaap, hoofd van de afdeling Financiën. meter bevindt, bij een verstopping leeg is, mag aangenomen worden dat er problemen zijn in de binnenhuisriolering. De bewoner moet dan zelf aan de slag om deze verstop ping te verhelpen of hij moet hulp van een loodgieter inroepen. Staat de ontstoppingsput vol, dan kunt u kos teloze hulp inroepen van de dienst Beheer Openbare Ruimte. Uit ervaring weet de gemeente, dat veel men sen niet weten waar de ontstoppingput zich bevindt. Het is sowieso nuttig om die plaats in geval van nood te weten. Ook als u plannen heeft om bomen en lof struiken te planten is het belangrijk de plaats van de ontstoppings put te weten om ingegroeide boomwortels in de toekomst te voorkomen. Meer informatie Bij de afdeling Beheer Openbare Ruimte, tel. 072 - 535 68 68, kunt u tussen 08.00 en 12.30 uur een situatieschets opvragen. Verstoppingen kunt u van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 16.00 uur melden op nr.. 072 - 535 68 68. De gemeente kan bij verstoppingen, waarbij de oorzaak bij de bewoner ligt, niet aanspra kelijk worden gesteld. Onlangs zijn de onderhoudswerkzaamheden aan de Boekei in de gemeente Akersloot gestart. Deze weg wordt onder andere tussen de Kanaalweg en het pontje overlaagd. Gedurende de werkzaamheden is er slechts één rijstrook beschikbaar en wordt het ver keer geregeld door middel van verkeerslich ten. Weggebruikers moeten daarom rekening houden met enige vertraging. Als onderdeel van de werkzaamheden wordt bovendien de aansluiting van de Kanaalweg met de Boekei gedurende twee dagen tussen 07.00 en 22.00 uur afgesloten voor het ver keer. Dit is, afhankelijk van het weer, op maandag 21 en dinsdag 22 juni a.s. Vervolgens worden hier nog werkzaamheden verricht, zodat verkeer tot 25 juni a.s. vertra ging kan ondervinden. Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met Aannemersbedrijf Gebr. Min B.V., tel. 072 - 589 62 44. Inwoners van Heiloo kunnen bij het Woonzorgloket terecht voor informa tie, advies en vragen over de Wet Voorzieningen Gehandicapten, Woon- en Zorgvoorzieningen zoals: *Wonen Bijvoorbeeld een traplift, douchezit je, aangepast toilet, verhuizing naar een seniorenwoning of indicatie voor een "koppelwoning". *Welzijn Bijvoorbeeld voor dagverzorging, alarmeringssysteem, warme maal tijdvoorziening, vervoersvoorzienin gen en invalideparkeerkaart. Zorg Bijvoorbeeld voor Thuiszorg (ver pleegkundige en/of huishoudelijke hulp), Zorgcentrum Overkerck of De Loet, Amberhof of verpleeghuis. Meer weten? Het Woonzorgloket is geopend van maandag- tot en met vrijdagochtend van 08.00 tot 12.30 uur. Het Woonzorgloket is telefonisch bereikbaar van 08.00 tot 16.30 uur onder nummer 072 - 535 67 03. Buiten deze tijden kunt u een boodschap inspreken op het antwoordapparaat. U wordt de volgende werkdag teruggebeld. Noodgevallen Heeft u direct thuiszorg nodig en is het Woonzorgloket telefonisch niet meer bereikbaar, dan kunt u dag en nacht bellen met nummer 072 - 567 00 50. In december 1997 heeft de gemeenteraad van Heiloo besloten een welzijnsonderzoek te laten uit te voeren onder 55-plussers. Het belangrijkste doel van dit onderzoek is zicht krijgen op de wensen en behoeften van de 55-plussers. In januari van dit jaar zijn ongeveer 630 inwo ners van 55 jaar of ouder telefonisch geën quêteerd (9,9%). In Heiloo wonen op dit moment circa 6.355 mensen van 55 jaar of ouder. Zoals u eerder heeft kunnen lezen op deze pagina is het onderzoek uitgevoerd door Research voor Beleid gevestigd te Leiden. Het onderzoek is begeleid door een begelei dingscommissie, bestaande uit vertegenwoor digers van: Zorgcentra Overkerck en De Loet; Woningstichting Heiloo; Stichting Ouderenwerk Heiloo (SOH); Algemene Nederlandse Bond van Ouderen (ANBO); Katholieke Bond voor Ouderen (KBO). Te uwer informatie merken wij op dat de alge mene doelstelling van het preventieve oude renbeleid is het voorkomen dat ouderen afhankelijk zijn/worden van (professionele) zorg. Uitgangspunt is, dat ouderen zolang mogelijk zelfstandig kunnen functioneren. Om dit te realiseren hanteert de gemeente als uit gangspunt voor het ouderenbeleid het feit dat wonen, welzijn en zorg onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden en functioneren als communicerende vaten. Zorg zien wij als aan vulling op wonen en welzijn. Dit betekent dat het gemeentelijke ouderenbeleid zich in eer ste instantie richt op wonen en welzijn. Dit alles vanuit de optiek dat iemand die prettig woont, voldoende actief is en sociale contac ten heeft (welzijn) minder snel een beroep doet op zorg dan wel minder uren zorg nodig heeft. Vragenlijst Om te weten wat de wensen en behoeften zijn van de 55-plussers in Heiloo is een vra genlijst opgesteld waarin twintig onderwerpen centraal stonden. Zo zijn er vragen gesteld over de woning, woonomgeving, veiligheid, overlast en mate van mobiliteit. Ook is er gevraagd of men tevreden is over de aanwe zigheid van winkels, zorgvoorzieningen en/of andere voorzieningen in de buurt. Daarnaast zijn er vragen gesteld over de mate van gezondheid en zelfredzaamheid. In de vra genlijst waren ook vragen opgenomen over het huidige sociale leven en eventuele behoefte aan meer en/of nieuwe activiteiten. Ook is gekeken of het netto-inkomen een belemmering is voor de mate van mobiliteit, vrijetijdsbesteding en het gebruik van voorzie ningen. Tot slot is gevraagd of zij 'fijn wonen in 't groen'. Resultaten welzijnsonderzoek 55-plussers Uit het onderzoek blijkt dat de 55-plussers zeer tevreden zijn met hun woning (99%) en hun woonomgeving (98%) en de veiligheid in hun buurt (97%). Verder zijn de 55-plussers zeer tevreden over hun huidige sociale leven (97%) en over hun mate van zelfredzaamheid (98%). Verder blijkt dat 95% van de 55-plus sers 'fijn woont in 't groen'. Minder tevreden zijn de 55-plussers over de aanwezigheid van winkels, zorgvoorzieningen (huisarts, apotheek, fysiotherapeut) en andere voorzieningen in de buurt, zoals bijvoorbeeld de bibliotheek. Ook kunnen de recreatiemo gelijkheden verbeterd worden, zoals bijvoor beeld de wandelpaden en een park. Behoefte is aan een overdekt zwembad, café of restau rant. En voor wat betreft verkeer en veiligheid zou een politiepost en lof surveillance verbe terd kunnen worden, een betere verkeersre- gulatie, bijvoorbeeld door verkeersdrempels, meer eenrichtingsverkeer en dergelijke gere geld moeten worden. Ook vindt men dat het verkeer te hard rijdt. Verder is er behoefte aan bankjes; niet alleen meer, maar ook hogere bankjes. En betere straatverlichting, afvoer van het regenwaterriool, een goed bereikbare oud-papiercontainer, beter onder houd van de wegen,trottoirs en het groen staan ook op het verlanglijstje. Tenslotte zou den er meer bejaardenwoningen moeten komen. 18% Van de 55-plussers ervaart overlast van bijvoorbeeld doorgaand verkeer, rondhangen de jongeren en lawaai. Ook buren zorgen soms voor overlast. Verder zijn vervuilde stra ten en trottoirs, kleine criminaliteit en vernie lingen een doorn in het oog. Soms wordt teveel groen in de omgeving als onveilig ervaren. Parkeeroverlast, gebrek aan onderhoud van het groen en loslopende hon den worden ook hinderlijk gevonden. Ook de mate waarin men zich gezond voelt kan worden verbeterd. Verder heeft erica 20% van de 55-plussers aangegeven binnen nu en twee jaar te willen verhuizen. Aan deze 55- plussers is gevraagd of bovenstaande zaken hiervoor een probleem of belemmering vormt. Het merendeel van de respondenten heeft aangegeven dat het geen probleem of belem mering is. Het zijn wensen. Wat doet de gemeente met deze wensen? Alle wensen van de 55-plussers zijn opgeno men op een lijst. De afdeling Welzijn gaat in samenspraak met het project Integraal Veiligheidsbeleid de zake/,, waar de gemeen te direct verantwoordelijk voor is, oppakken. Afgesproken is dat over twee jaar wordt geke ken wat er is gebeurd met de wensen van de 55-plussers. Over vier jaar, in 2003, vindt een herhaling plaats van het welzijnsonderzoek onder 55-plussers. Doel van deze herhaling is enerzijds dat de gemeente blijvend zicht wil houden op de wensen en behoeften van de 55-plussers. Anderzijds om te kijken of de wensen die zijn opgepakt ook daadwerkelijk bijdragen aan de mate tevredenheid van de 55-plussers in Heiloo. Meer informatie Het volledige onderzoeksrapport ligt er inzage in het gemeentehuis, de bibliotheek en Het Trefunt. Een samenvatting kunt u telefonisch aanvragen op nr. 072 - 535 66 66 of afhalen bij de receptie van het gemeentehuis. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Wilt u grofhuisafval aanmelden, bel dan Omdat er bij sommige mensen onduidelijk heid bestaat over de regels betreffende de verplichting zelfbewoning en verbod doorver koop van nieuwbouw koopwoningen, geven we de regels hieronder nog eens weer. Deze regels, hierna anti-speculatieregels genoemd, zijn opgenomen in de koopovereenkomsten van nieuwbouw koopwoningen. Deze regels zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat de nieuwbouwkoopwoningen niet binnen een bepaalde termijn (5 of 10 jaar) met winst worden doorverkocht. Bepaalde nieuwbouw koopwoningen in Heiloo worden namelijk beneden de marktwaarde verkocht, om ze voor een grotere groep Heilooënaren bereik baar te maken. De gemeente vindt het niet redelijk dat bij te snelle doorverkoop van woningen deze meerwaarde ten goede komt aan de eerste koper. Regels voor de Egelshoek Met ingang van het project Egelshoek heeft het college de anti-speculatieregels aange scherpt. De termijn is 10 jaren en de hoogte van de boete is 100.000,Dit geldt voor alle woningen met een koopprijs beneden 450.000,Voor de Egelshoek gaat het dus om een deeTvan de Bosvillas (Fase 1), de Kernwoningen en de Schakelwoningen (Fase 2). Bij woningen met een koopprijs boven 450.000,is de mogelijkheid om te specule ren gering. Strikte toepassing van de regels De mogelijkheden om ontheffing te krijgen van dit anti-speculatiebeding zijn voor de woningen van de tweede fase van de Egelshoek beperkt. Er wordt alleen ontheffing verleend bij faillissement en bij overlijden van de koper. Er zijn voor deze fase van het project Egelshoek geen andere ontheffings- gronden. Regels bij premie A woningen Bij in het verleden verkochte premie A wonin gen gold een anti-speculatiebeding van 10 jaren, waarbij de hoogte van de boete afloopt naar mate een koper langer in de woning woont. Dit is overigens een rijksregeling en geen gemeenteregeling. Het college heeft in het verleden het aanvul lende beleid gehad om ontheffing te verlenen als de koper de nieuwbouw premie A koop woning minimaal 2 jaren bewoond heeft en deze vervolgens verkoopt aan een inwoner van Heiloo. Het college heeft besloten, dat dit aanvullende beleid met ingang van van daag, 16 juni 1999, niet meer geldt. Er moet dus gewoon boete betaald worden. Woningen met een anti-speculatiebeding van 5 jaren Er zijn ook ook woningen verkocht met in de koopovereenkomst een anti-speculatiebeding van 5 jaren, waarbij de boete verschilt per type woning. Bij sommige woningen is de boete 10.000,—, bij andere 50.000, Voor deze woningen zijn ontheffingsmogelijk heden van het anti-speculatiebeding in de koopovereenkomst opgenomen: bij faillissement van de koper; bij verandering van werkkring van de koper op grond waarvan redelijkerwijs verhuisd moet worden; bij overlijden van koper of echtgeno(o)t(e); bij ontbinding van het huwelijk van koper door echtscheiding; bij verhuizing, waartoe noodzaak is door de gezondheid van koper of één van zijn gezinsleden. Deze anti-speculatie regels blijven gehand haafd. Woningen met een anti-speculatiebeding zonder boetebedrag Tenslotte zijn er woningen verkocht waarbij in de koopovereenkomst wel een anti-speculatie beding is opgenomen, maar geen boetebedrag. Bij verkoop van deze woningen is bepaald dat de gemeente een boete oplegt van 100.000,Uitzondering is, als de woning wordt verkocht aan een inwoner van Heiloo, die als starter wordt aangemerkt of die een door de gemeente toewijsbare huurwoning achterlaat. Dan is de boete geen 100.000,maar 50.000, Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met mevrouw M. de Jager- Kaashoek van de afdeling VROM, tel. 072 - 535 67 50. Ook de makelaars en notarissen zijn op de hoogte Voor meer informatie kunt u dus ook bij hen terecht. U kunt meldingen doorgeven van maandag tot en met woensdag tussen 08.00 en 12.00 uur. Donderdag 10 juni jl. vonden de Europese verkiezingen in Nederland plaats. De uitslag en het opkomstpercentage van Heiloo vindt u hieronder. Uitslag 1999 Het opkomstpercentage voor de Europese Verkiezingen in Heiloo was 34,72%. Het totaal aantal kiesgerechtigden was 16.960. In totaal zijn 5.881 geldige stemmen uitgebracht. Er zijn 8 blanco stemmen uitgebracht. Lijstnr. Lijst naam Aantal stemmen in Heiloo 1. CDA - Europese Volkspartij 1.360 2. PvdA/Europese Sociaaldemocraten 1.192 3. WD - Europese Liberaal-Democraten 1.752 4. D66 435 5. SGP, GPV en RPF 105 6. GroenLinks 764 7. CD!Conservatieve Democraten 18 8. SALA 8 9. Europees Verkiezers Platform Nederland 27 10. SP (Socialistische Partij) 186 11. De Europese Partij 33 Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch con tact opnemen met de afdeling Burgerzaken, tel. 072 - 535 67 20. De groene rolemmers worden deze week nog schoongemaakt op donderdag 17 juni en vrij dag 18 juni a.s. Wij vragen u uw groene rolemmer na leging wat langer buiten te laten staan. Dit om de schoonmakers de gelegenheid te geven hun klus te klaren. Heeft u vragen, dan kunt u telefonisch contact opnemen met tel. 072 - 535 68 68.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1999 | | pagina 8