UITKIJKPOST - 23 MEI 2001 G |\^NTE HEILOO Algemene beschouwingen in de raad van 28 mei a.s. Eerste termijn schriftelijk: korte samenvatting standpunten fracties Inleiding In de voorjaarsnota en het meerjarenbeleids plan geeft het college een beeld van de finan ciële positie voor 2001 en volgende jaren. De gemeenteraad zal zich daarover uitspreken in de raadsvergadering van maandag 28 mei a.s. Bij de behandeling van de voorjaarsnota in de raad worden ook de algemene beschouwin gen gehouden. De eerste ronde vindt schrifte lijk plaats en de tweede ronde vindt monde ling plaats tijdens de gemeenteraadsvergade ring van 28 mei a.s. De fracties krijgen dan de gelegenheid om nog vragen te stellenverdui delijking te vragen en /of hun standpunten duidelijk te maken. Het college beantwoordt dan de laatste vragen en zal het collegestandpunt verduidelijken. Vervolgens wordt overgegaan tot het vaststellen van het meerjarenbeleidsplan en de voorjaarsnota. De vergadering is openbaar en begint om 16.00 uur tot 18.00 uur en wordt voortgezet om 20.00 uur. U bent van harte wel kom deze vergadering bij te wonen. Collegevoorstel Vorige week heeft u in het kort de voorstellen van het college van burgemeester en wethou ders kunnen lezen op deze Informatiepagina. In het kort kwamen deze voorstellen op het volgende neer. Het college streeft naar handhaving van het huidige voorzieningenniveau en vindt het niet nodig om te schrappen in geplande uitgaven en investeringen zoals die zijn afgesproken in de voorjaarsnota 2000. Het gaat hierbij onder meer om extra uitgaven in verband met gifvrije onkruidbestrijding, extra straatverlichting vanaf 2001 en extra uitgaven voor het actualiseren van bestemmingsplannen alsmede onderhoud en reconstructie van wegen. Verder betreft het ook uitgaven voor geluidsschermen langs delen van de spoorlijngeluidsscherm Blockhovepark en geluidswal Oost. Goede uitvoering en handhaving voorzieningen De komende jaren wil het college zich richten op goede uitvoering van alle plannen, zoals deze onder meer in de Voorjaarsnota van vorig jaar zijn afgesproken. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om de nieuwe huisvesting voor de bibliotheek, uitbreiding van het scholen complex Ypestein en de ontwikkelingen in de Stationsomgeving. Handhaving van de voor zieningen en de uitvoering van de hierboven genoemde zaken kosten veel geld de komen de jaren. Door de inzet van de hoge reserves en samen met andere maatregelen zoals het verhogen van de onroerende zaakbelastingen met 2,75% per jaar vanaf 2002 (geïndexeerde verhoging, zoals al eerder afgesproken) plus 1% per jaar extra tot en met 2005 voor het opvangen van de kosten van de hertaxaties en dergelijke, is op middellange termijn een vrij wel financieel sluitend meerjarenperspectief mogelijk. De verwachte voeding van de reser ves in de toekomst, bieden voldoende midde len om de vrijwel tot nihil teruggebrachte tekorten uit de prognoses van dit moment te dekken. Vanaf 2005 is dan sprake van een nagenoeg financieel sluitend meerjarenper spectief. Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor het huidige voorzieningen- peil te handhaven. Dat betekent dat geen ombuigingen te verwachten zijn op het gebied van voorzieningen in de brede zin. Verder stelt het college voor om het indexeren van de algemene reserve tot en met 2002 met 2% per jaar stop te zetten, omdat zij van mening is dat een algemene reserve van 15,6 miljoen gulden voldoende is. Wat betreft de budgetreserve stelt het college voor om in twee stappen totaal 25 miljoen gulden van de budgetreserve in te zetten voor het vormen van een onderhoudsreserve en deze geduren de vijftien jaar in te zetten voor planmatige onderhoudslasten vanaf 2002. Deze planmati ge onderhoudskosten waren overigens al ingerekend. De budgetreserve is per 1 januari 2001 31 miljoen gulden, voornamelijk als gevolg van de verkoop van aandelen Multikabel zoals bekend. Een samenvatting van de reacties van de fracties WD, CDA, Heiloo 2000, PvdA Groen Links en D66 Hieronder leest u de korte samenvatting van de algemene beschouwingen (reacties) per fractie, zoals die schriftelijk worden uitgewis seld. Maandag 28 mei vinden de algemene beschouwingen plaats. U bent van harte wel kom deze vergadering bij te wonen. In haar algemene beschouwing vraagt de fractie van de WD aan dacht voor het volgende: Door verkoop van grond en aandelen zit Heiloo ruim in zijn reserves. De WD vindt het terecht om deze gelden te gebruiken voor een onderhoudsfonds. Daarmee kan de begroting sluitend gemaakt worden èn komen deze gel den ook ten goede aan de inwoners die ze fei telijk opgebracht hebben. Daarnaast houden we de algemene reserve op peil. De beste garantie daarvoor is het invoeren van de Zalmnorm. Heiloo heeft veel voorzieningen: zwembad, muziekschool, theater, sportvelden en binnen kort een nieuwe bibliotheek en heel veel groen. En toch een lage OZB. Dat willen we zo houden. Een kleine verhoging is akkoord, alles wordt duurder, maar daar zijn grenzen aan. Als uit de evaluatie van het gebruik van de openbaar vervoer taxi blijkt dat het gerecht vaardigd is de individuele vervoersvoorziening (onderdeel van de Wet Voorziening Gehandicapten) af te bouwen, vindt de WD dat de vrijkomende middelen niet naar de algemene middelen moeten vloeien, maar bestemd moeten worden voor knelpunten die voortvloeien uit het onderzoek naar toeganke lijkheid van gebouwen en voorzieningen. De WD vindt het verstandig om bij de invulling van relatief kleine inbreiplekken méér nadruk te leggen op aansluiting bij de directe omge ving, terwijl bij de grotere nieuwbouwprojec ten het accent kan komen te liggen op de nor men uit het volkshuisvestingsplan. Op deze wijze wordt per saldo de financiële armslag voor sociale woningbouw vergroot. De WD verzint dit niet allemaal zelf: dank aan al die mensen die hun visie onder onze aan dacht blijven brengen op ons spreekuur, bij ons thuis, of als wij bij winkelcentra stonden om uw mening te horen. Heiloomijn dorp", onze verkiezingsslogan is natuurlijk vooral "Heiloo, ons dorp!". In haar algemene beschouwing vraagt de fractie van de CDA aandacht voor het volgende: Een zonnige voorjaarsnota. Hoe kan het ook anders met zoveel geld in kas: door de ver koop van aandelen is de budgetreserve van de gemeente gegroeid van zo'n 10 miljoen tot meer dan 30 miljoen gulden. Voorwaar een luxe situatie. Zorgvuldig omgaan met die reservepot is een opgave voor de raad. Dus niet alles in korte tijd uitgeven aan grote pro jecten en daarna jarenlang vast zitten aan torenhoge onderhoudskosten. Het CDA is het eens met de aanpak die het college van b&w gekozen heeft, namelijk uit smeren van de extra gelden tot het jaar 2017 in jaarlijkse porties van zo'n 2,5 miljoen gul den, te besteden aan onderhoudskosten. Uit de daardoor vrijkomende gelden en de jaarlijk se groei van de gemeentelijke belastingen kunnen we de extra investeringen betalen en ook nog een behoorlijke reserve in stand hou den. Een gezond financieel beleid. Wel verwachten wij van het college meer infor matie over de beleidsvoornemens. Wat is de visie van b&w op.de woningbouw, het milieu, onderwijs, veiligheid en zorg etc? Worden daar ook extra bedragen ingestoken? Wat zijn de plannen van b&w precies met de geluids schermen in Plan Oost en langs de spoorlijn?. Wij willen nu graag de (vorig jaar al toegezeg de) duidelijke tijdschema's hiervan zien. En nog liever zien we een snelle aanleg. Wil het college ook meer geld in schoolgebouwen steken? Het CDA wil dat het gemeentelijke deel van de onderwijsuitgaven in ieder geval goed geregeld is. Zijn er dan alleen maar vragen om meer en meer? Nee, het CDA is blij met wat er de afge lopen jaren is gepresteerd. Veel van ons ver kiezingsprogramma uit 1998 is verwezenlijkt: de sociale voorzieningen zijn aanmerkelijk ver beterd, er zijn nogal wat woningen gebouwd (overigens nog lang niet genoeg), er is een nieuw verkeersplan en de plannen voor de bibliotheek, het stationscentrum en winkelcen trum het Hoekstuk zijn vrijwel afgerond. De discussie over Diftar is eindelijk terechtgeko men waar het hoort, namelijk bij de meest belanghebbenden, de bevolking. Wij hebben daar goede verwachtingen van. Kortom, het CDA is positief gestemd over deze voorjaarsnota, maar regeren is vooruit zien, dus we willen wel een visie zien van het college. In haar algemene beschouwing vraagt de fractie van Heiloo 2000 aandacht voor het volgende: Bij de begrotingsbehandeling 2001 werd het pijnlijk duidelijk dat de gemeente op veel te grote voet had geleefd. Begrotingstekorten van ca. 3 miljoen gulden per jaar en die beta len uit de reserve, werd door o.a. Heiloo 2000 als onaanvaardbaar bestempeld. Het tijdelijk betalen van die tekorten uit die reserve en het gelijktijdig werken aan het, over een aantal jaren, sluitend maken van de begroting was ons devies. Beantwoordt de meerjarenbegro ting die thans is gepresenteerd aan het ver wachtingspatroon? Het antwoord is duidelijk Neen. In geen enkel opzicht wordt er bezui nigd op uitgaven, de personeelsformatie blijft ongewijzigd en investeringen worden niet uit- of afgesteld. Kortom alles blijft bij het oude. Toch kunnen burgemeester en wethouders een sluitende meerjarenbegroting presente ren, omdat door een boekhoudkundige opera tie 25 miljoen gulden uit de reserve wordt gehaald, waardoor de komende 15 jaar via een jaarlijkse donatie van zo'n 2,6 miljoen gul den de begroting op peil wordt gehouden. Na die 15 jaar is die 25 miljoen gulden schoon op en geven wij nog steeds veel te veel uit. Dit is voor Heiloo 2000 geen aanvaardbaar beleid nu de problemen eenzijdig naar de toekomst worden verschoven. Wij vinden het daarnaast onaanvaardbaar indien, nu de gemeente zelf geen enkele inspanning doet om de uitgaven terug te brengen, de burgers de komende jaren wel opgezadeld worden met een tot 4 oplopende extra verhoging van de onroerende zaakbelasting. De burgers extra belasten omdat wij zelf geen orde op zaken kunnen of willen stellen, past niet in de opstelling van Heiloo 2000. Als lokale partij die veel belang hecht aan het zo goed mogelijk behouden van het karakter van ons dorp willen wij bij de meerjarenbegro ting een lans breken voor het veilig stellen van niet alleen de Oude Pastorij maar ook het gebruik daarvan door de Vereniging Oud Heiloo. Een continuering daarvan is de beste garantie voor het in stand houden van dit karakteristieke gebouw. Laten wij daarop zui nig zijn en laat niet alleen aan marktpartijen over hoe Heiloo wordt aangekleed. In haar algemene beschouwing constateert de PvdA Heiloo: dat het gemeentebestuur niet in staat is gebleken op een goede manier met de bevol king te communiceren of burgers bij de besluitvorming over hun eigen leefomgeving te betrekken; dat té vaak het optreden van het WD/ CDA-college of van een individueel colle gelid bepalend is geweest voor de reactie van burgers: zie de discussie over diftar, over Stationscentrum en bibliotheek, over de noodlokalen voor de Radboudschool, bebouwing van de lokatie Driestal en de (in eerste aanleg) ongelukkige wijze van aanpak van het vestigen van het voorkeurs recht in de Zandzoom; dat de gemeentebegroting nu voor (vele) jaren belast wordt met een structureel begrotingstekort, onder meer doordat elke begrotingsdiscipline ('nieuw voor oud'!) overboord is gezet; dat de provincie Noord-Holland als toezichthouder Heiloo hierover op de vin gers heeft getikt en heeft gewaarschuwd dat preventief toezicht het gevolg kan zijn; dat het college zegt kritisch te hebben gekeken naar uitgaven van de gemeente, maar geen mogelijkheden ziet tot besparin gen te komen, behalve één: de Wet Voorzieningen Gehandicapten. De PvdA Heiloo waarschuwt in haar algemene beschouwing voor plannen van de gedepu teerde Meijdam voor een rondweg ten westen van Heiloo, als voortzetting van een aftakking van de A9 vanaf de Lagelaan. Gedacht wordt aan een tracé tussen Vennewatersweg en Zeeweg, recht door het poldergebied. Aanleg van zo een weg zet de deur open naar verste delijking van dit gebied. Als alternatief denkt de PvdA Heiloo aan maatregelen op de Kennemerstraatweg en elders in het dorp om doorgaand (sluip- en strand)verkeer te weren, wanneer een aansluiting op de A9 wordt gere aliseerd. Beter is het om het verkeer naar de kust en naar Alkmaar (om) te leiden via de A9 en de Alkmaarse ring, zeker als daar straks de doorstroming is verbeterd. Positief is de PvdA Heiloo over het voornemen van het college om te komen met een bomen- verordening, tevens kapverordening, waar door (juist) ook gemeentelijke bomen meer bescherming genieten. Tenslotte heeft de PvdA bij haar algemene beschouwing 20 vragen aan het college gesteld. Deze hebben, behalve op boven staande zaken, onder meer betrekking op conclusies uit het rapport van Nationaal Ombudsman Oosting over het falen van over heden bij rampen en op het keren van de hui dige neerwaartse ontwikkeling van het Stationscentrum. In haar algemene beschouwing vraagt de fractie van Groen Links aandacht voor het volgende: In haar algemene beschouwing vraagt de fractie van de PvdA aandacht voor het volgende: De massale opstand bij de Diftarplannen heeft uiteindelijk het gemeentebestuur achter de lessenaar vandaan gekregen. Of dit een echte doorbraak in de bestuursstijl wordt, moeten we afwachten. Serieus nemen van burgers is nog geen ingesleten gewoonte. GroenLinks wil plannen ontwikkelen in goede samen spraak met burgers. Heiloo heeft veel verstan dige burgers, die niet met een kluitje in het riet gestuurd willen worden. De besluiten zul len verbeteren als de inbreng van burgers serieus wordt genomen. De wijze waarop het college opereert bezorgt ambtenaren veel extra werk, veel boze brieven, veel bezwaar schriften. Dat kan ook anders, denken wij. Onze aandachtspunten komend jaar zijn: (1) locatiebeleid voor bedrijven en instellingen, zodat duidelijk is wie wel of niet op medewer king van het college kan rekenen; (2) huisves ting en toewijzingsbeleid voor starters en groepswonen. Deze schieten te kort. Heiloo vergrijst daarom meer dan nodig is; (3) meer investeren in duurzame verbeteringen van school- en wijkgebouwen. Zolang hier in de gemeente schoolgebouwen zijn met verrotte kozijnen en enkel glas, is het beter voor gebruikers en milieu om te investeren in duur zame schoolgebouwen, in plaats van het opwaarderen van het pas verbouwde gemeentekantoor; (4) zuinig zijn op onze bomen. Onder andere in het stationscentrum dreigen beeldbepalende bomen te verdwij nen. We willen zeer terughoudend zijn in het kappen van bomen met wellicht een selectie ve kapverordening. De voorjaarsnota is een treurig financieel ver haal, zonder nieuwe plannen. Er ligt nog veel op de plank van vorig jaar. Dat is voor burgers die toen blij waren met toezeggingen een hele teleurstelling. Maar ook voor bestuur en ambtenaren is dit frustrerend. Wij willen bin nen korte termijn de begroting sluitend krij gen. Reserves zijn door de bevolking opge bracht en dienen om uitgaven te dekken ook aan diezelfde bevolking ten goede te komen. Wij zijn voor budgettering van gemeentelijke afdelingen. Dat versterkt creativiteit en verant woordelijkheidsgevoel bij ambtenaren. Extra verhoging van de onroerendgoedbelasting is bespreekbaar als daar lastenvermindering op andere terreinen tegenover staat of duidelijk is waarvoor je het bestemt. Voor de volledige beschouwingen, bel (072 -) 532 00 18 of mail naar groenlinks- heiloo@yahoo.com. DEMOCRATEN In haar algemene beschouwing vraagt de fractie van D66 aandacht voor het volgende: Bij de laatste Algemene Beschouwingen van deze raadsperiode ziet D66 terug op wat het college tot nu toe heeft gepresteerd en geeft D66 zijn eigen visie. Nu staat al vast dat een college van WD en CDA met slechts 10 van de 19 zetels in de gemeenteraad geen democratisch succes nummer is. Dat bleek wel uit het krampachtig vasthouden aan Diftar, zelfs toen de inwoners zich steeds meer tegen Diftar gingen verzet ten. De inzet van het "actiecomité Diftar NEE" was nodig om dit te doorbreken en D66 is de enige partij geweest die het comité heeft gesteund. Ook lijkt het college behoorlijk verstrikt te raken bij de toepassing van de Wet voor keursrecht gemeenten in de Zandzoom en wel op een manier waarvoor D66 bepaald geen waardering heeft. D66 pleit er daarentegen al jaren voor de inwoners beter te betrekken bij besluiten die vergaande consequenties voor hen hebben. Ook pleit D66 opnieuw voor een jeugdge- meenteraad waarbij de jeugd voor een bepaald bedrag zelf een bestemming mag kiezen. Tevens wil D66 dat de algemene beschouwingen en commissie- en raadsver gaderingen in een andere vorm worden gegoten zodat het voor aanwezigen beter te volgen is. Als gevolg van de overmatige investerings- voorstellen vorig jaar zijn er komend jaar geen mogelijkheden meer om bijvoorbeeld een ouderenwerker aan te stellen. Heiloo leeft op te grote voet, maar in plaats van bezuinigin gen wil het college de onroerende zaak belasting op termijn met 8,75verhogen. Het college vindt dat interne bezuinigingen en effi- ciency-verbeteringen niet mogelijk zijn. D66 geeft in de algemene beschouwingen voor beelden zoals groenvoorzieningen en wegen waarop mogelijk wel bezuinigingen te realise ren zijn. D66 wil af van het automatisme dat kostenverhogingen zondermeer aan de bur ger worden doorberekend. Een nieuwe visie op samenwerking in de regio is nodig geworden vanwege het samengaan van Bergen, Egmond en Schoorl en straks van Castricum, Akersloot en Limmen. Heiloo moet zich nu als kleine gemeente gaan heroriënteren en zich afvra gen met wie en op welk gebied het in de regio wil samenwerken. De volledig tekst van de Algemene Beschouwingen van D66 is ook te vinden op http://home.hetnet.nl/-tuinenhof27/d66index.htm Raadhuisplein I Pb. I I850 AA Tel. Afd. Voorlichting 5356641. Gemeentehuis is open van 8.00 tot! 2.30 uur Maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, tel. 5356666. Informatierubriek Behandeling Voorjaarsnota en Meerjarenbeleidsplan in de raad DU

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2001 | | pagina 8