UITKIJKPOST - 23 MEI 2001
G
|\^NTE
HEILOO
Algemene beschouwingen in de raad van 28 mei a.s.
Eerste termijn schriftelijk: korte samenvatting standpunten fracties
Inleiding
In de voorjaarsnota en het meerjarenbeleids
plan geeft het college een beeld van de finan
ciële positie voor 2001 en volgende jaren. De
gemeenteraad zal zich daarover uitspreken in
de raadsvergadering van maandag 28 mei a.s.
Bij de behandeling van de voorjaarsnota in de
raad worden ook de algemene beschouwin
gen gehouden. De eerste ronde vindt schrifte
lijk plaats en de tweede ronde vindt monde
ling plaats tijdens de gemeenteraadsvergade
ring van 28 mei a.s. De fracties krijgen dan de
gelegenheid om nog vragen te stellenverdui
delijking te vragen en /of hun standpunten
duidelijk te maken. Het college beantwoordt dan
de laatste vragen en zal het collegestandpunt
verduidelijken. Vervolgens wordt overgegaan tot
het vaststellen van het meerjarenbeleidsplan en
de voorjaarsnota. De vergadering is openbaar
en begint om 16.00 uur tot 18.00 uur en wordt
voortgezet om 20.00 uur. U bent van harte wel
kom deze vergadering bij te wonen.
Collegevoorstel
Vorige week heeft u in het kort de voorstellen
van het college van burgemeester en wethou
ders kunnen lezen op deze Informatiepagina.
In het kort kwamen deze voorstellen op het
volgende neer.
Het college streeft naar handhaving van het
huidige voorzieningenniveau en vindt het niet
nodig om te schrappen in geplande uitgaven
en investeringen zoals die zijn afgesproken in
de voorjaarsnota 2000. Het gaat hierbij onder
meer om extra uitgaven in verband met gifvrije
onkruidbestrijding, extra straatverlichting vanaf
2001 en extra uitgaven voor het actualiseren
van bestemmingsplannen alsmede onderhoud
en reconstructie van wegen. Verder betreft het
ook uitgaven voor geluidsschermen langs
delen van de spoorlijngeluidsscherm
Blockhovepark en geluidswal Oost.
Goede uitvoering en handhaving
voorzieningen
De komende jaren wil het college zich richten
op goede uitvoering van alle plannen, zoals
deze onder meer in de Voorjaarsnota van
vorig jaar zijn afgesproken. Het gaat daarbij
bijvoorbeeld om de nieuwe huisvesting voor
de bibliotheek, uitbreiding van het scholen
complex Ypestein en de ontwikkelingen in de
Stationsomgeving. Handhaving van de voor
zieningen en de uitvoering van de hierboven
genoemde zaken kosten veel geld de komen
de jaren. Door de inzet van de hoge reserves
en samen met andere maatregelen zoals het
verhogen van de onroerende zaakbelastingen
met 2,75% per jaar vanaf 2002 (geïndexeerde
verhoging, zoals al eerder afgesproken) plus
1% per jaar extra tot en met 2005 voor het
opvangen van de kosten van de hertaxaties en
dergelijke, is op middellange termijn een vrij
wel financieel sluitend meerjarenperspectief
mogelijk. De verwachte voeding van de reser
ves in de toekomst, bieden voldoende midde
len om de vrijwel tot nihil teruggebrachte
tekorten uit de prognoses van dit moment te
dekken. Vanaf 2005 is dan sprake van een
nagenoeg financieel sluitend meerjarenper
spectief.
Het college van burgemeester en wethouders
stelt de raad voor het huidige voorzieningen-
peil te handhaven. Dat betekent dat geen
ombuigingen te verwachten zijn op het gebied
van voorzieningen in de brede zin.
Verder stelt het college voor om het indexeren
van de algemene reserve tot en met 2002 met
2% per jaar stop te zetten, omdat zij van
mening is dat een algemene reserve van 15,6
miljoen gulden voldoende is. Wat betreft de
budgetreserve stelt het college voor om in
twee stappen totaal 25 miljoen gulden van de
budgetreserve in te zetten voor het vormen
van een onderhoudsreserve en deze geduren
de vijftien jaar in te zetten voor planmatige
onderhoudslasten vanaf 2002. Deze planmati
ge onderhoudskosten waren overigens al
ingerekend. De budgetreserve is per 1 januari
2001 31 miljoen gulden, voornamelijk als
gevolg van de verkoop van aandelen
Multikabel zoals bekend.
Een samenvatting van de reacties van de
fracties WD, CDA, Heiloo 2000, PvdA
Groen Links en D66
Hieronder leest u de korte samenvatting van
de algemene beschouwingen (reacties) per
fractie, zoals die schriftelijk worden uitgewis
seld. Maandag 28 mei vinden de algemene
beschouwingen plaats. U bent van harte wel
kom deze vergadering bij te wonen.
In haar algemene
beschouwing
vraagt de fractie
van de WD aan
dacht voor het
volgende:
Door verkoop van grond en aandelen zit
Heiloo ruim in zijn reserves. De WD vindt het
terecht om deze gelden te gebruiken voor een
onderhoudsfonds. Daarmee kan de begroting
sluitend gemaakt worden èn komen deze gel
den ook ten goede aan de inwoners die ze fei
telijk opgebracht hebben. Daarnaast houden
we de algemene reserve op peil. De beste
garantie daarvoor is het invoeren van de
Zalmnorm.
Heiloo heeft veel voorzieningen: zwembad,
muziekschool, theater, sportvelden en binnen
kort een nieuwe bibliotheek en heel veel
groen. En toch een lage OZB. Dat willen we zo
houden. Een kleine verhoging is akkoord, alles
wordt duurder, maar daar zijn grenzen aan.
Als uit de evaluatie van het gebruik van de
openbaar vervoer taxi blijkt dat het gerecht
vaardigd is de individuele vervoersvoorziening
(onderdeel van de Wet Voorziening
Gehandicapten) af te bouwen, vindt de WD
dat de vrijkomende middelen niet naar de
algemene middelen moeten vloeien, maar
bestemd moeten worden voor knelpunten die
voortvloeien uit het onderzoek naar toeganke
lijkheid van gebouwen en voorzieningen.
De WD vindt het verstandig om bij de invulling
van relatief kleine inbreiplekken méér nadruk
te leggen op aansluiting bij de directe omge
ving, terwijl bij de grotere nieuwbouwprojec
ten het accent kan komen te liggen op de nor
men uit het volkshuisvestingsplan. Op deze
wijze wordt per saldo de financiële armslag
voor sociale woningbouw vergroot.
De WD verzint dit niet allemaal zelf: dank aan
al die mensen die hun visie onder onze aan
dacht blijven brengen op ons spreekuur, bij
ons thuis, of als wij bij winkelcentra stonden
om uw mening te horen. Heiloomijn dorp",
onze verkiezingsslogan is natuurlijk vooral
"Heiloo, ons dorp!".
In haar algemene beschouwing vraagt de
fractie van de CDA aandacht voor het
volgende:
Een zonnige voorjaarsnota. Hoe kan het ook
anders met zoveel geld in kas: door de ver
koop van aandelen is de budgetreserve van
de gemeente gegroeid van zo'n 10 miljoen tot
meer dan 30 miljoen gulden. Voorwaar een
luxe situatie. Zorgvuldig omgaan met die
reservepot is een opgave voor de raad. Dus
niet alles in korte tijd uitgeven aan grote pro
jecten en daarna jarenlang vast zitten aan
torenhoge onderhoudskosten.
Het CDA is het eens met de aanpak die het
college van b&w gekozen heeft, namelijk uit
smeren van de extra gelden tot het jaar 2017
in jaarlijkse porties van zo'n 2,5 miljoen gul
den, te besteden aan onderhoudskosten. Uit
de daardoor vrijkomende gelden en de jaarlijk
se groei van de gemeentelijke belastingen
kunnen we de extra investeringen betalen en
ook nog een behoorlijke reserve in stand hou
den. Een gezond financieel beleid.
Wel verwachten wij van het college meer infor
matie over de beleidsvoornemens. Wat is de
visie van b&w op.de woningbouw, het milieu,
onderwijs, veiligheid en zorg etc? Worden
daar ook extra bedragen ingestoken? Wat zijn
de plannen van b&w precies met de geluids
schermen in Plan Oost en langs de spoorlijn?.
Wij willen nu graag de (vorig jaar al toegezeg
de) duidelijke tijdschema's hiervan zien. En
nog liever zien we een snelle aanleg. Wil het
college ook meer geld in schoolgebouwen
steken? Het CDA wil dat het gemeentelijke
deel van de onderwijsuitgaven in ieder geval
goed geregeld is.
Zijn er dan alleen maar vragen om meer en
meer? Nee, het CDA is blij met wat er de afge
lopen jaren is gepresteerd. Veel van ons ver
kiezingsprogramma uit 1998 is verwezenlijkt:
de sociale voorzieningen zijn aanmerkelijk ver
beterd, er zijn nogal wat woningen gebouwd
(overigens nog lang niet genoeg), er is een
nieuw verkeersplan en de plannen voor de
bibliotheek, het stationscentrum en winkelcen
trum het Hoekstuk zijn vrijwel afgerond. De
discussie over Diftar is eindelijk terechtgeko
men waar het hoort, namelijk bij de meest
belanghebbenden, de bevolking. Wij hebben
daar goede verwachtingen van.
Kortom, het CDA is positief gestemd over
deze voorjaarsnota, maar regeren is vooruit
zien, dus we willen wel een visie zien van het
college.
In haar algemene
beschouwing
vraagt de fractie
van Heiloo 2000
aandacht voor het
volgende:
Bij de begrotingsbehandeling 2001 werd het
pijnlijk duidelijk dat de gemeente op veel te
grote voet had geleefd. Begrotingstekorten
van ca. 3 miljoen gulden per jaar en die beta
len uit de reserve, werd door o.a. Heiloo 2000
als onaanvaardbaar bestempeld. Het tijdelijk
betalen van die tekorten uit die reserve en het
gelijktijdig werken aan het, over een aantal
jaren, sluitend maken van de begroting was
ons devies. Beantwoordt de meerjarenbegro
ting die thans is gepresenteerd aan het ver
wachtingspatroon? Het antwoord is duidelijk
Neen. In geen enkel opzicht wordt er bezui
nigd op uitgaven, de personeelsformatie blijft
ongewijzigd en investeringen worden niet uit-
of afgesteld. Kortom alles blijft bij het oude.
Toch kunnen burgemeester en wethouders
een sluitende meerjarenbegroting presente
ren, omdat door een boekhoudkundige opera
tie 25 miljoen gulden uit de reserve wordt
gehaald, waardoor de komende 15 jaar via
een jaarlijkse donatie van zo'n 2,6 miljoen gul
den de begroting op peil wordt gehouden. Na
die 15 jaar is die 25 miljoen gulden schoon op
en geven wij nog steeds veel te veel uit. Dit is
voor Heiloo 2000 geen aanvaardbaar beleid
nu de problemen eenzijdig naar de toekomst
worden verschoven. Wij vinden het daarnaast
onaanvaardbaar indien, nu de gemeente zelf
geen enkele inspanning doet om de uitgaven
terug te brengen, de burgers de komende
jaren wel opgezadeld worden met een tot 4
oplopende extra verhoging van de onroerende
zaakbelasting. De burgers extra belasten
omdat wij zelf geen orde op zaken kunnen of
willen stellen, past niet in de opstelling van
Heiloo 2000.
Als lokale partij die veel belang hecht aan het
zo goed mogelijk behouden van het karakter
van ons dorp willen wij bij de meerjarenbegro
ting een lans breken voor het veilig stellen van
niet alleen de Oude Pastorij maar ook het
gebruik daarvan door de Vereniging Oud
Heiloo. Een continuering daarvan is de beste
garantie voor het in stand houden van dit
karakteristieke gebouw. Laten wij daarop zui
nig zijn en laat niet alleen aan marktpartijen
over hoe Heiloo wordt aangekleed.
In haar algemene beschouwing constateert de
PvdA Heiloo:
dat het gemeentebestuur niet in staat is
gebleken op een goede manier met de bevol
king te communiceren of burgers bij de
besluitvorming over hun eigen leefomgeving
te betrekken;
dat té vaak het optreden van het WD/
CDA-college of van een individueel colle
gelid bepalend is geweest voor de reactie
van burgers: zie de discussie over diftar,
over Stationscentrum en bibliotheek, over
de noodlokalen voor de Radboudschool,
bebouwing van de lokatie Driestal en de
(in eerste aanleg) ongelukkige wijze van
aanpak van het vestigen van het voorkeurs
recht in de Zandzoom;
dat de gemeentebegroting nu voor (vele)
jaren belast wordt met een structureel
begrotingstekort, onder meer doordat elke
begrotingsdiscipline ('nieuw voor oud'!)
overboord is gezet;
dat de provincie Noord-Holland als
toezichthouder Heiloo hierover op de vin
gers heeft getikt en heeft gewaarschuwd
dat preventief toezicht het gevolg kan zijn;
dat het college zegt kritisch te hebben
gekeken naar uitgaven van de gemeente,
maar geen mogelijkheden ziet tot besparin
gen te komen, behalve één: de Wet
Voorzieningen Gehandicapten.
De PvdA Heiloo waarschuwt in haar algemene
beschouwing voor plannen van de gedepu
teerde Meijdam voor een rondweg ten westen
van Heiloo, als voortzetting van een aftakking
van de A9 vanaf de Lagelaan. Gedacht wordt
aan een tracé tussen Vennewatersweg en
Zeeweg, recht door het poldergebied. Aanleg
van zo een weg zet de deur open naar verste
delijking van dit gebied. Als alternatief denkt
de PvdA Heiloo aan maatregelen op de
Kennemerstraatweg en elders in het dorp om
doorgaand (sluip- en strand)verkeer te weren,
wanneer een aansluiting op de A9 wordt gere
aliseerd. Beter is het om het verkeer naar de
kust en naar Alkmaar (om) te leiden via de A9
en de Alkmaarse ring, zeker als daar straks de
doorstroming is verbeterd.
Positief is de PvdA Heiloo over het voornemen
van het college om te komen met een bomen-
verordening, tevens kapverordening, waar
door (juist) ook gemeentelijke bomen meer
bescherming genieten.
Tenslotte heeft de PvdA bij haar algemene
beschouwing 20 vragen aan het college
gesteld. Deze hebben, behalve op boven
staande zaken, onder meer betrekking op
conclusies uit het rapport van Nationaal
Ombudsman Oosting over het falen van over
heden bij rampen en op het keren van de hui
dige neerwaartse ontwikkeling van het
Stationscentrum.
In haar algemene
beschouwing
vraagt de fractie
van Groen Links
aandacht voor het
volgende:
In haar algemene beschouwing vraagt de
fractie van de PvdA aandacht voor het
volgende:
De massale opstand bij de Diftarplannen heeft
uiteindelijk het gemeentebestuur achter de
lessenaar vandaan gekregen. Of dit een echte
doorbraak in de bestuursstijl wordt, moeten
we afwachten. Serieus nemen van burgers is
nog geen ingesleten gewoonte. GroenLinks
wil plannen ontwikkelen in goede samen
spraak met burgers. Heiloo heeft veel verstan
dige burgers, die niet met een kluitje in het
riet gestuurd willen worden. De besluiten zul
len verbeteren als de inbreng van burgers
serieus wordt genomen. De wijze waarop het
college opereert bezorgt ambtenaren veel
extra werk, veel boze brieven, veel bezwaar
schriften. Dat kan ook anders, denken wij.
Onze aandachtspunten komend jaar zijn: (1)
locatiebeleid voor bedrijven en instellingen,
zodat duidelijk is wie wel of niet op medewer
king van het college kan rekenen; (2) huisves
ting en toewijzingsbeleid voor starters en
groepswonen. Deze schieten te kort. Heiloo
vergrijst daarom meer dan nodig is; (3) meer
investeren in duurzame verbeteringen van
school- en wijkgebouwen. Zolang hier in de
gemeente schoolgebouwen zijn met verrotte
kozijnen en enkel glas, is het beter voor
gebruikers en milieu om te investeren in duur
zame schoolgebouwen, in plaats van het
opwaarderen van het pas verbouwde
gemeentekantoor; (4) zuinig zijn op onze
bomen. Onder andere in het stationscentrum
dreigen beeldbepalende bomen te verdwij
nen. We willen zeer terughoudend zijn in het
kappen van bomen met wellicht een selectie
ve kapverordening.
De voorjaarsnota is een treurig financieel ver
haal, zonder nieuwe plannen. Er ligt nog veel
op de plank van vorig jaar. Dat is voor burgers
die toen blij waren met toezeggingen een
hele teleurstelling. Maar ook voor bestuur en
ambtenaren is dit frustrerend. Wij willen bin
nen korte termijn de begroting sluitend krij
gen. Reserves zijn door de bevolking opge
bracht en dienen om uitgaven te dekken ook
aan diezelfde bevolking ten goede te komen.
Wij zijn voor budgettering van gemeentelijke
afdelingen. Dat versterkt creativiteit en verant
woordelijkheidsgevoel bij ambtenaren. Extra
verhoging van de onroerendgoedbelasting is
bespreekbaar als daar lastenvermindering op
andere terreinen tegenover staat of duidelijk is
waarvoor je het bestemt.
Voor de volledige beschouwingen,
bel (072 -) 532 00 18 of mail naar groenlinks-
heiloo@yahoo.com.
DEMOCRATEN
In haar algemene beschouwing vraagt de
fractie van D66 aandacht voor het
volgende:
Bij de laatste Algemene Beschouwingen van
deze raadsperiode ziet D66 terug op wat het
college tot nu toe heeft gepresteerd en geeft
D66 zijn eigen visie.
Nu staat al vast dat een college van WD en
CDA met slechts 10 van de 19 zetels in de
gemeenteraad geen democratisch succes
nummer is. Dat bleek wel uit het krampachtig
vasthouden aan Diftar, zelfs toen de inwoners
zich steeds meer tegen Diftar gingen verzet
ten. De inzet van het "actiecomité Diftar NEE"
was nodig om dit te doorbreken en D66 is de
enige partij geweest die het comité heeft
gesteund.
Ook lijkt het college behoorlijk verstrikt te
raken bij de toepassing van de Wet voor
keursrecht gemeenten in de Zandzoom en
wel op een manier waarvoor D66 bepaald
geen waardering heeft.
D66 pleit er daarentegen al jaren voor de
inwoners beter te betrekken bij besluiten die
vergaande consequenties voor hen hebben.
Ook pleit D66 opnieuw voor een jeugdge-
meenteraad waarbij de jeugd voor een
bepaald bedrag zelf een bestemming mag
kiezen. Tevens wil D66 dat de algemene
beschouwingen en commissie- en raadsver
gaderingen in een andere vorm worden
gegoten zodat het voor aanwezigen beter te
volgen is.
Als gevolg van de overmatige investerings-
voorstellen vorig jaar zijn er komend jaar geen
mogelijkheden meer om bijvoorbeeld een
ouderenwerker aan te stellen. Heiloo leeft op
te grote voet, maar in plaats van bezuinigin
gen wil het college de onroerende zaak
belasting op termijn met 8,75verhogen. Het
college vindt dat interne bezuinigingen en effi-
ciency-verbeteringen niet mogelijk zijn. D66
geeft in de algemene beschouwingen voor
beelden zoals groenvoorzieningen en wegen
waarop mogelijk wel bezuinigingen te realise
ren zijn. D66 wil af van het automatisme dat
kostenverhogingen zondermeer aan de bur
ger worden doorberekend.
Een nieuwe visie op samenwerking in de
regio is nodig geworden vanwege het
samengaan van Bergen, Egmond en Schoorl
en straks van Castricum, Akersloot en
Limmen. Heiloo moet zich nu als kleine
gemeente gaan heroriënteren en zich afvra
gen met wie en op welk gebied het in de
regio wil samenwerken.
De volledig tekst van de Algemene
Beschouwingen van D66 is ook te vinden op
http://home.hetnet.nl/-tuinenhof27/d66index.htm
Raadhuisplein I Pb. I I850 AA Tel. Afd. Voorlichting 5356641. Gemeentehuis is open van 8.00 tot! 2.30 uur Maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, tel. 5356666.
Informatierubriek
Behandeling Voorjaarsnota en
Meerjarenbeleidsplan in de raad
DU