Verkoop bouwkavel aan de Nicolaas Beetsweg in Heiloo Correctief raadgevend referendum treedt 1 januari 2002 in werking Eindejaarsuitkering 2001 'S CT HEILOO Het bestuur en de medewerk(st)ers van de gemeente Heiloo wensen u Prettige Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar! UITKIJKPOST - 21 DECEMBER 2001 - PAGINA 4 Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo .tinr.- TWIMB— afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. De gemeente Heiloo gaat een bouwkavel verkopen. Het gaat om een kavel aan de Hicolaas Beetsweg, naast de woning met huisnummer 59, Deze kavel ligt nabij de doorgaande weg Kennemerstraatweg, bet winkelcentrum 't Loo, kerk en gemeente* huis. Op de kavel kan een woonhuis voorden gebouwd. De kavel heeft een totale oppervlakte van 510 m2 en heeft een bodemprijs van 535.000,00 v.o.n, 242.773) inclusief BTW. De bebouwingsvoorschriften zijn opgenomen in het bestemmingsplan "Oost". Op de hoek, naast deze kavel, zal waarschijnlijk een kavel worden uitgegeven voor een groepspraktijk voor tandartsen. toschrijvingsprocedure De gemeente Heiloo stelt inwoners van Heiloo, die tenminste één jaar als inwoner van Heiloo in het bevolkingsre* gister van Heiloo staan ingeschreven, tot en met 13 januari 2002 in de gele* genheid een bod te doen op de kavel, Bij gebleken onverkoopbaarheid onder de inwoners van Heiloo kan de gemeente zich beraden op verkoop bij inschrijving aan mensen buiten Heiloo, Bodemonderzoek De gemeente Heiloo heeft in 2000 een bodemonderzoek verricht. Uit dat onderzoek is gebleken dat de bodem heel licht verontreinigd is, dat er geen noodzaak bestaat om te saneren en dat op deze grond gebouwd mag worden, Mocht een koper zelf besluiten de grond te laten afgraven, dan komen deze kosten voor rekening van de koper en niet voor rekening van de verkopende partij. Het bodemrapport kunt u inzien. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met mevrouw K. Co enen van de afdeling VRQM, telefonnurnmer (072535 67 33. Verkoopfolder met tascMjvmgs* formulier Een informatiefolder over de kavel en de (bebouwings)mogelij kheden kunt n ven krij gen bij de balie Bonwen en Wonen in de hal van het gemeentehuis. Ook het inschrijfformulier is hier verkrijgbaar. De openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 uur tot 12.30 urn en iedere maandagavond van 18.00 unr tot 20,00 uur. Indien u belangstelling heeft voor de aan koop van de kavel, kunt u op het inschrijvingsformulier aangeven hoe hoog uw bod is. kunt niet lager bieden dan de aangegeven bodemprijs. Het inschrijvings formulier dient u in een gesloten envelop en onder vermelding van de inhoud ('bevat inschrijvingsformulier kavel Nico* laas Beetsweg) aangetekend te verzenden of persoonlijk te overhandigen aan notaris mr, R.H.C. Winter, Kennemerstraatweg 83, 1851 BB te Heiloo tijdens de kantooruren van 09.00 uur tot 12.30 uur en van 1330 uur tot 17.00 uur U krijgt dan een bewijs van ontvangst. Formulieren die na 18 januari 2002 binnenkomen, worden Op 21 januari 2002 van 16.00 uur tot 17,00 uur maakt de notaris de biedingen in een openbare bijeenkomst in de raad* zaal van het gemeentehuis bekend door het openen van de enveloppen. De notaris legt daarbij niet ondertekende of foutief ingevulde formulieren terzijde. Tijdens de bijeenkomst - doet de gemeente nog geen uitspraak over toe* wijzing. De gemeente beraadt zich allereerst op de biedingen en hanteert de "spelregels" om tot toewijzing te komen. Toewijzing geschiedt uiteindelijk uitdrukkelijk onder het voorbehoud van gunning door de gemeente. De gehele inschrijvings* en toewij zings* procedure geschiedt onder verantwoordelijkheid van het gemeente* bestuur. De rol van de notaris beperkt zich tot het in ontvangst nemen van de biedingen en het openen van de enve* loppen. De koper verplicht zich bij ondertekening van de koopovereenkomst onder meer tot zelfbewoning en een verbod van doorverkoop binnen 5 jaar, Meer infonaatie Voor meer informatie over de kavel en het bouwen kunt u terecht bij de heer j. van den Broek, telefoonnummer (072 535 67 53. Voor de inschrijvings* en koopprocedure bij mevrouw J.G. Francke, (072 535 67 41. Beide con* tactpersonen zijn werkzaam bij de afdeling VROM, Ook dit jaar is er weer een eindejaarsuit kering voor mensen met een inkomen rond het sociale minimum. U hoeft geen aanvraag in te dienen als u dit jaar al een tegemoetkoming heeft gekregen in het kader van het minimabeleid. U krijgt de eindejaarsuitkering dan vanzelf uit betaald. Heeft u dit jaar geen uitkering gehad vanuit het minimabeleid, maar heeft u wel een netto inkomen rond het sociaal minimum van: gehuwden/samenwonenden 2.237,53/€1015,35 (exclusief vakantiegeld) allèenstaande ouders 2.013,77/€913,81 (exclusief vakantiegeld) 11111111 I1R' IÉT" ÜHP:-- WÈÊm alleenstaanden (die zelfstandig wonen) 1.566,27/€710,74 (exclusief vakantiegeld), dan kunt u een aanvraag indienen bij de afdeling Welzijn van de gemeente. Hier wordt dan gekeken of u in aanmerking komt voor de eindejaarsuitkering. U kunt telefonisch een aanvraagformulier aanvragen (072 - 535 66 66) of dit aan vraagformulier ophalen bij de balie Werk, Inkomen en Zorg in het gemeen tehuis. De sluitingsdatum voor het aanvragen van de eindejaarsuitkering is 15 januari 2002. Hoogte van de eindejaarsuitkering. In het jaar 2001 bedraagt de eindejaars uitkering 100,00 45,38 voor een eenpersoonshuishouden en 200,00 90,76 voor een meerpersoonshuis- houden. Informatie Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Wel zijn, telefoonnummer (072 -) 535 66 66. Bekendmaking Tijdelijke referendumwet In verband met de inwerkingtreding van de Tijdelijke referendumwet per 1 januari 2002 hebben burgemeester en wethouders van Heiloo een aantal zaken vastgesteld en bepaalde aanwijzingen gedaan, welke ter openbare kennis gebracht moeten worden. Het betreft de volgende punten. 1Het aantal kiesgerechtigden is vastgesteld op 16.982 en als drempels voor het aantal ver zoeken voor een gemeentelijk referendum voor een inleidend verzoek 125 stuks en voor de ondersteuningsverklaringen bij het defini tief verzoek 1250 stuks vast te stellen. 2. Het gemeentehuis is aangewezen als locatie waar alle.verzoeken kunnen worden ingeleverd of kunnen worden gedaan en wel bij de publieksbalie. 3. De gemeente wordt voor het houden van een referendum ingedeeld in drie stemdis- tricten met als locaties: het gemeentehuis, de bibliotheek en Ypsalon. Meer informatie Voor vragen en/of meer informatie kunt u contact opnemen met de heer K. Mosselaar van de afdeling Burgerzaken, telefoon nummer (072 -) 535 67 20. Inwerkingtreding Verordening op het correctief raadgevend referendum Burgemeester en wethouders maken bekend dat de gemeenteraad bij besluit van 3 december 2001 de Verordening op het correctief raadgevend referendum heeft vast gesteld. Dit ingevolge artikel 139 van de t Gemeentewet. In deze verordening worden bepaalde besluiten uitgezonderd van de mogelijkheid er een referendum over te houden. De Tijde lijke referendumwet die op 1 januari 2002 in werking treedt, regelt de mogelijkheden voor een correctief raadplegend referendum en tevens de bevoegdheid van de gemeenteraad om zelfbij verordening te bepalen om over bepaalde besluiten geen referendum mogelijk te maken. De gemeenteraad heeft van deze bevoegdheid gebruik gemaakt door de veror dening op het correctief raadgevend referendum vast te stellen. De verordening op het correctief raadgevend referendum treedt in werking op 1 januari 2002, tegelijk met de Tijdelijke referendumwet. Ter inzage De verordening ligt voor iedereen ter inzage in het Informatiecentrum in de centrale hal van het gemeentehuis. De openingstijden zijn vanjnaandag tot en met vrijdag van 08.00 tot Met ingang van januari 2002 treedt de Tijdelijke referendumwet in werking (Trw). 'Tijdelijk* omdat naar verwachting in 2005 deze wet wordt aangepast in een bin dend referendum. Dit neemt niet weg dat inwoners van Heiloo het gemeentebestuur met ingang van januari 2002 kunnen vragen om over bepaalde gevallen een referendum te houden. Het verzoek moet zich richten op besluiten van de gemeenteraad die nog niet van kracht zijn. Het college bepaalt voordat een onderwerp in de raad wordt besproken, of over een bepaald raadsbesluit een refe rendum kan worden gehouden of niet. Besluit het college dat het een referendumonderwerp is, dan maakt de gemeente dat tegelijk met het raadsbesluit bekend op de gemeentelijke informatiepagina 'Heiloo Contact' in de Uitkijkpost. Een uitslag van het referendum is niet bindend, maar adviserend. Een onderwerp komt in aanmerking voor een referendum indien een besluit 'algemeen verbindende voorschriften bevat: regels in een voorstel of plan die voor een groep inwoners gelden. Een verordening voor Voorzieningen Gehan dicapten is daar een voorbeeld van. Er zijn ook onderwerpen uitgesloten van een raadgevend referendum. Voorbeelden van onderwerpen waarover wel een referendum mogelijk is: Een besluit van de gemeenteraad over verordeningen, zoals bijvoor beeld een subsidieverordening, Algemene Plaatselijke Verordening, Huisvestingsverordening, Monumen tenverordening, de Verordening voor Voorzieningen Gehandicapten. Een besluit van de gemeenteraad over een verkeersplan en het Minimabeleid. Voorbeelden waarover geen refe rendum mogelijk is: Een besluit door de gemeenteraad over de belastingverordening Een besluit door de gemeenteraad over de legesverordening Een besluit over de verbindende voor schriften van een bestemmingsplan Een besluit van de gemeenteraad tot het oprichten van en deelnemen in privaatrechtelijke rechtsvormen, zoals bijvoorbeeld ISOB etcetera. Een besluit van de gemeenteraad over bijvoorbeeld een Beeldkwali teitsplan, een Structuurvisie of Structuurplan. Stel: u wilt over een besluit waarvan gezegd en bekend gemaakt is dat het een referendum-onderwerp is, de proce dure in gang zetten om een referendum te laten houden. Hoe gaat dat dan in zijn werk? Stap 1: Inleidend verzoek De wet schrijft voor dat u eerst een inleidend verzoek moet indienen. Dit verzoek moet u binnen drie weken nadat het college heeft bekend gemaakt dat het een referendabel besluit is, indienen. U dient dan wel kiesgerech tigd te zijn en u moet het verzoek persoonlijk in het gemeentehuis bij de publieksbalie Burgerzaken indienen. U wordt gevraagd zich met een geldig pas poort te legitimeren en een formulier te ondertekenen. Ter plekke controleert de medewerker die het verzoek inneemt of VERGEET NIET TE STEMMEN! u inderdaad kiesgerechtigd bent en plaatst de datum op het formulier. U kunt uw verzoek niet meer intrekken en u mag slechts één verzoek indienen over één en hetzelfde besluit. In totaal dienen in Heiloo 125 verzoeken ingediend te zijn, wil het inleidende verzoek worden toegelaten. Is dit aantal minder dan stopt het hier en vindt geen referendum plaats. De resultaten maakt de gemeente bekend op de gemeentelijke informatiepagina 'Heiloo Contact.' Een speciaal ingericht centraal stembureau beoordeelt de ingediende verzoeken en de geldigheid daarvan. Zijn er voldoende inleidende verzoeken bij de gemeente ingediend (125 of meer) dan maakt de gemeente de uitkomst ook bekend op de informatiepagina 'Heiloo Contact', vervalt een vastgestelde datum van inwerkingtreding van het genomen besluit en volgt stap 2. Stap 2: Definitief verzoek De gemeente maakt bekend waar en hoe kiesgerechtigde inwoners van Heiloo ondersteuningsverklaringen kunnen afleggen indien zij ook een referendum wensen over het betreffende onder werp. Het indienen van genoemde verklaringen moet wel binnen zes weken na het besluit van de voorzitter van het centraal stembureau gebeuren. Om een referendum te kunnen houden moeten in Heiloo in totaal 1.250 geldige ondersteuningsverklaringen binnen zijn gekomen. Stap 3: Besluit houden van referendum De voorzitter van het Centraal stembu reau besluit na onder meer onderzoek van geldigheid van de ondersteunings verklaringen of het definitieve verzoek om een referendum te mogen houden wordt toegelaten. Binnen een week na dit besluit is de gemeente verplicht een datum aan te wijzen om het referendum te houden en te stemmen. Stemming vindt altijd op een woensdag plaats en tussen het besluit en de dag van stem ming zit minimaal vijftig dagen en maximaal vier maanden. Eén en ander publiceert de gemeente op de gemeente lijke informatiepagina. De organisatie van het stemmen, het inrichten van stembureaus gebeurt in grote lijnen zoals de verkiezingen plaats vinden. Stap 4: Besluit uitslag gehouden referendum Volgens omschreven procedures stelt het hoofd van het stembureau vast of een meerderheid zich tegen het besluit waarover een referendum is gehouden, heeft uitgesproken en zo ja of die meer derheid ten minste 30% omvat van het aantal kiesgerechtigden. De voorzitter van het centraal stembureau maakt de uitslag bekend tijdens een openbare zit ting, welke van tevoren is bekend gemaakt. Het maken van bezwaar tij dens de zitting is mogelijk. De uitslag van het referendum wordt vervolgens openbaar gemaakt en de gemeenteraad wordt op de hoogte gesteld. Tegen een besluit over de uit slag van en referendum kunt u alleen beroep aantekenen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het aantekenen van beroep moet binnen zes dagen na de openbare zitting plaatsvinden. En de uitspraak moet binnen zes dagen na ontvangst van het beroep worden gedaan. Stap 5: De gemeenteraad weer aan zet De gemeenteraad moet zo snel mogelijk nadat de uitslag van het referendum onherroepelijk is vastgesteld een beslis sing nemen over het intrekken van het referendabele besluit of het nader voor zien in het in werking treden van het besluit. Uiteraard neemt de gemeente alle zorg vuldigheid in acht en is privacy gewaarborgd, zoals dat ook gebruikelijk is bij verkiezingen. Informatie Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw Ch. Klein-Holte van de afdeling Organi satie-ondersteuning, telefoonnummer (072 -) 535 67 41. 12.30 uur en iedere maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur. Tegen betaling van de verschul digde leges kunt u een afschrift van de verordening verkrijgen. Ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hier onder vermelde bouwaanvragen zijn ingediend. In dit stadium is nog niet bekend of aan de verzoeken meegewerkt kan worden. Eventuele bouwvergunningen en voornemens om vrijstelling te verlenen, worden te zijner tijd gepubliceerd. Daarna bestaat de mogelijkheid de bouwplannen in te zien en eventuele bezwaren in te dienen. Obriglaan 22 - plaatsen berging De Burcht 8 - vergroten woning Breedelaan 6 (De Springschans) - plaatsen noodlokalen Nieuwe bouwplannen via procedure art. 19, lid 3 Wet R.O. Burgemeester en wethouders van Heiloo maken bekend, dat zij voornemens zijn om met toepassing van de vrijstellingsmogelijk heid, als omschreven in artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, medewer king te verlenen aan de hieronder vermelde bouwplannen: Heerenweg 82 - vergroten woning en garage en bouw kas, na sloop van diverse bestaande opstallen; Termijen 20 - plaatsen erker voorzijde woning. Ter inzage Bovengenoemde plannen liggen met de daarbij behorende stukken vanaf maandag 24 december 2001 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Opening stijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandag avond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na telefonische afspraak met de heer J.Th. de Haan van de afdeling VROM, telefoonnummer (072 -) 535 67 47. Lees verder op pagina 6 Belangrijke nummers Alarmnummer: 112 Brandweer: 072 5644444 Politie: 0900 8844 (30 ct/0,14 euro/min) :;7y:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2001 | | pagina 4