borstkanker Welk afval kunt u inleveren bij de Afvalbrengplaa if iÜHMili HEILOO WÊÊÊÊ/ÊSSÊÊÊÊÊSÊÊÊÊÊkWÊÊ UITKIJKPOST - 9 JANUARI 2002 - PAGINA 4 Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo Vanaf 16 januari 2002 tot medio maart wordt in de gemeente Heiloo het twee- licht over de uitslag en kan deze met de r vrouwen tussen de 50 en de 75 vrouw bespreken. Meestal zal verder speciaal daartoe ingerichte verplaatsbare onderzoek in het ziekenhuis nodig zijn de WüBbrordusweg 2. Alle vrouwen in de om na te gaan wat precies de aard van komen, krijgen ongeveer twee de afwijking is. afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. jaar uitgevoerd. Dit vindt plaats in een onderzoekswagen bij theater de Beun aan gemeente die voor dit onderzoek in weken vóór het onderzoek persoonlijk om röntgenfoto's van de borsten te laten maken. Deelname aan het bevolkingson derzoek is kosteloos. WMmm Waarom dit borstonderzoek? Borstkanker is in Nederland de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. Landelijk wordt deze ziekte bij ongeveer één op de tien vrouwen in haar leven vastgesteld. Door borst kanker met behulp van röntgenfotos in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen, wordt de kans op genezing aan merkelijk groter. Bij vroege opsporing is ook vaker een minder ingrijpende behandeling mogelijk. Een goed georga niseerd bevolkingsonderzoek onder vrouwen zonder klachten is momenteel nog de meest voor de hand liggende manier om de sterfte door borstkanker terug te dringen. Uitnodiging per post In totaal krijgen ongeveer 3.750 vrouwen uit Heiloo een uitnodiging. Deze worden steeds per wijk en/of per straat aan de hand van de postcode ver stuurd. Iedere vrouw tussen de 50 en 75 jaar ontvangt de uitnodiging per post, tenminste twee weken voordat zij aan de beurt is voor het onderzoek. In de uit nodiging staan datum, tijdstip en de standplaats vermeld waarop de vrouw voor het onderzoek wordt verwacht. Tevens wordt in deze brief verwezen naar het informatienummer dat men kan bellen voor vragen, afmeldingen en/of het verzetten van de afspraak. Dit nummer is voor Heiloo (072 -) 512 87 20. kunt bellen van maandag tot en met us sen 09.00 en 12.00 uur en isen 13.30 en 16.00 uur. Gang van zaken De onderzoekswagen is ingericht met een wachtkamer, drie kleedkamers en een onderzoeksruimte. Het onderzoek duurt ongeveer twintig minuten vanaf moment van inschrijving tot de medede ling dat de foto's technisch geslaagd zijn. De wagen is geopend vanaf 08.45 uur tot 16.15 uur met tussen de middag een sluitingsperiode van drie kwartier in verband met de lunch, In de onderzoekswagen zijn uitsluitend vrouwelijke röntgenlaboranten werk zaam, die een speciale opleiding hebben gevolgd voor het bevolkingsonderzoek. Met een röntgenapparaat (mammo- graaf) worden van beide borsten foto's gemaakt. Bij vrouwen die voor de eerste keer deelnemen zijn dit altijd foto's in twee richtingen per borst. Bij vrouwen die vaker mee hebben gedaan en voor een vervolgonderzoek komen, volstaat het soms foto's in één richting te maken, doch ook daarbij zijn regelmatig foto's in twee richtingen noodzakelijk om vol doende informatie te verzamelen over De laborante bekijkt of de foto's vanuit technisch oogpunt goed gelukt zijn: vol ledige afbeelding van het weefsel met een juiste belichting. Het kan gebeuren dat foto's om technische redenen opnieuw gemaakt moeten worden, of aanvullend erbij gemaakt moeten worden. Sommige vrouwen ervaren het onder zoek als vervelend, gevoelig of pijnlijk. Dit is vooral afhankelijk van de mate van druk die tij deus het onderzoek wordt uitgeoefend en de gevoeligheid van de borsten. De borst wordt namelijk bij elke foto tussen twee platen aangedrukt. Het is van belang dat u zelf tegen de labo rante zegt wanneer u de druk als te vervelend ofte pijnlijk ervaart. De redenen voor het aandrukken van de borst zijn, dat op die manier het bors- tweefsel tegen beweging (en bewogen foto's) wordt gefixeerd en uit elkaar wordt gespreid waardoor meer en klei nere details daarin mogelijk zichtbaar worden. Bovendien wordt het volume van het borstweefsel (tijdelijk) beperkt, waardoor maar heel weinig röntgenstra ling nodig is om de foto's te maken. De mogelijkheid om met deze geringe hoe- Voor wie? (Leeftijdsgrenzen) Het onderzoek vindt elke twee jaar plaats. Het is belangrijk iedere keer deel te nemen aan het onderzoek, omdat uit de praktijk is gebleken dat een elke twee jaar terugkerend onderzoek voldoende regelmatig is om de meeste afwijkingen vroegtijdig op te sporen, ook als men bij een eerdere uitnodiging niet heeft deel genomen of als een vorige keer geen afwijkingen zijn gevonden, geeft juist een (herhaling van het) onderzoek eens in de twee jaar meer zekerheid. Echter een eenmalige deelname met een goede; uitslag geeft geen garantie voor jaren. Het onderzoek richt zich speciaal op vrouwen tussen de 50 en de 75 jaar. Voor die leeftijdsgroep is gekozen omdat in deze leeftijdsgroep borstkanker het meeste voorkomt, namelijk ongeveer tweederde van alle nieuwe borstkanker- gevallen per jaar. De Afvalbrengplaats van onze gemeente is de plaats waar u 'particulier afval' kunt inleveren. Voor bedrijfsafval bent u aangewezen op bedrijven, die zich met afval verwerking bezig houden. In de Gouden Gids staan adressen en telefoonnummers van deze bedrijven vermeld. Welke (soorten) materialen kunt u op de Afvalbreng plaats inleveren en welke niet? Hieronder een kort overzicht. te ontdekken, weegt ruimschoots op tegen de risico's die het gebruik van straling met zich meebrengt. Binnen 14 dagen de uitslag Natuurlijk willen de deelneemsters 20 mei mogelijk de uitslag van bet onder zoek weten. De laborante kan en mag hierover niets zeggen. De foto's moeten worden beoordeeld door twee radio logen. Dit zijn artsen, gespecialiseerd in röntgenonderzoek. Uiterlijk 10 werk dagen na deelname aan bet onderzoek krijgt men de uitslag thuisgestuurd. De meeste vrouwen krijgen bericht dat alles in orde is. Vrouwen bij wie een afwijking wordt gezien op de foto's, krijgen het verzoek contact op te nemen met de eigen huisarts* Deze is al inge- in aanmerking voor het bevolkingson derzoek, omdat bij hen borstkanker minder vaak voorkomt Bovendien staat het borstweefsel bij jongere (menstru erende) vrouwen nog onder hormonale invloed. Daardoor zijn kleinere afwij kingen, die (nog) geen klachten geven, met alleen röntgenfoto's niet zo goed op te sporen als bij oudere vrouwen. Organisatie en informatie Het bevolkingsonderzoek borstkanker wordt georganiseerd door de Stichting Kankerpreventie IKA, een onderdeel var het Ihfggraal: Kankercentrum in Amsterdam, met vestigingen in Alkmaar en Laren. Hebt u vragen of wilt u nadere informatie dan kunt u van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12,00 uur en van 13.30 tot 16.00 uur telefonisch terecht op nummer (072 -) 512 87 20. Afgewerkte olie Afgewerkte olie, bijvoorbeeld van uw auto, mag uiteraard niet in het milieu terecht komen. De plastic flessen of jerrycans waarin u olie heeft aangeschaft, evenmin. Tip: breng uw oude olie in de aanschafver- pakking naar de Afvalbrengplaats. Asbest Asbest is een gevaarlijk materiaal. Daarom is het alleen toegestaan om asbest bij de Afvalbrengplaats in te leveren, wanneer het in plastic verpakt en met tape dichtgeplakt is. De maxi male hoeveelheid die u mag brengen, is 2 m3. Met grotere hoeveelheden kunt u terecht bij de regionale stortplaats, Boe- kelerdijk 13a in Alkmaar, telefoonnummer (072 -) 541 35 50. Autobanden Autobanden kunt u niet bij de Afval brengplaats inleveren. Bij voorkeur laat u ze achter bij uw bandenleverancier, want die zorgt ook voor een verant woorde afvoer. Bouw- en sloopafval Dit is geen taak van de gemeente. Bouw en sloopafval wordt niet opgehaald en niet geaccepteerd op de Afvalbreng plaats. Het kan, tegen betaling, iedere le zaterdag van de maand tussen 08.30 en 12.30 uur worden aangeboden bij de regionale stortplaats, Boekelerdijk 13a te Alkmaar, telefoonnummer (072 -) 541 35 50. Drukhouders Drukhouders zijn bijvoorbeeld gas flessen en brandblussers. U kunt deze niet kwijt op de Afvalbrengplaats, maar bij uw leverancier van nieuwe houders. Spuitbussen zijn ook drukhouders, maar deze mag u leeg in uw grijze rolemmer deponeren. Glas Lege flessen kunt u kwijt in de glas bakken die op vele plekken in de gemeente staan. Inleveren bij de Afval brengplaats kan ook, maar een glasbak staat waarschijnlijk dichter bij uw huis. Plat glas (ruiten enz., zonder kozijn) kunt u ook op de Afvalbrengplaats kwijt. Draadglas, autoruiten en spiegels graag apart. Dit glas kan men niet recyclen en daarom kunt u het kwijt in de grofaf- valbak op de Afvalbrengplaats. Thermopane is het enige glas dat u niet kunt aanbieden op de Afvalbrengplaats. Dit valt namelijk onder het zogenaamde bouw- en sloopafval en kan aangeboden worden bij de regionale stortplaats, Boekelerdijk 13a te Alkmaar, telefoon nummer (072 -) 541 35 50. Grof huisafval Afval uit uw huishouden dat u niet kwijt kunt in uw grijze rolemmer kunt u naar de Afvalbrengplaats brengen. Laten ophalen kan ook. U kunt het grof huis afval aanmelden via de grof huisafvallijn, telefoonnummer (072 -) 535 68 88, op maandag tot en met woensdagochtend van 08.00 tot 12.00 uur. Gaat het om overbodige huisraad dat nog wel bruikbaar is? Denk dan ook eens aan bijvoorbeeld een kringloop winkel. Adressen en telefoonnummers vindt u in de Gouden Gids en in de Uitkijkpost. Hout Hout kunt u inleveren op de Afvalbreng plaats. Zowel onbehandelde soorten als behandelde soorten kunnen we aan nemen. Bielzen, geïmpregneerd en verduurzaamd hout zijn echter niet toe gestaan. Ook (delen van) keukens, deuren, plafonds, vloeren, etc. kunnen we niet aannemen. Dit alles valt onder bouw- en sloopafval en kunt u tegen betaling aanbieden bij de regionale stortplaats, Boekelerdijk 13a te Alkmaar, telefoonnummer (072 -) 541 35 50. Kleding Kleding en ander textiel kunt u kwijt in de kledingbakken die op diverse plekken in de gemeente staan. U kunt het ook kwijt op de Afvalbrengplaats. Daarnaast halen instellingen zoals het Leger des Heils kleding en textiel vier keer per jaar huis-aan-huis op voor het goede doel. Klein chemisch afval Onder klein chemisch afval vallen stoffen die absoluut niet in het milieu terecht mogen komen en de Afvalbreng plaats zamelt ze daarom in. U herkent ze aan het KCA-logo. Denkt u bijvoor beeld aan batterijen, spaarlampen, bestrijdingsmiddelen, medicijnen, verf, zoutzuur enz. Oud ijzer Oud ijzer kunt u bij de Afvalbrengplaats inleveren. Papier Voor oud papier staan er op verschil lende plaatsen containers van verenigingen binnen onze gemeente. Het verenigingsleven haalt het ook aan huis op. Mocht u het echt niet kwijt kunnen, dan is de Afvalbrengplaats het adres. Puin Particulieren mogen een beperkte hoe veelheid puin (alleen straatstenen en/of straattegels) op de Afvalbrengplaats inleveren: maximaal een halve kubieke meter. Overig puin kunt u kwijt bij de regionale stortplaats, Boekelerdijk 13a in Alkmaar, telefoonnummer (072 -) 541 35 50. U kunt ook een afvalcontainer huren: kijk voor adressen in de Gouden Gids. Tuinafval Tuinafval wordt verwerkt tot compost. U kunt het kwijt in uw groene rolemmer. Bij de Afvalbrengplaats kunt u het overige tuinafval, dat niet in die rolemmer past (met uitzondering van grond en graszoden) tot een maximum van twee kubieke meter inleveren. Takken kunt u ook laten ophalen, gebun deld en met een maximum van 2 m3. U kunt dit melden via de grof huisvuillijn, telefoonnummer (072 -) 535 68 88, op maandag tot en met woensdagochtend tussen 08.00 en 12.00 uur. Wit- en bruingoed Wasmachines, fornuizen, koelkasten, tv, video, computer enz. kunt u laten afvoeren door de leverancier van uw nieuwe apparaat. Zij zijn verplicht het oude apparaat weer in te nemen. U heeft er namelijk voor betaald via de verwijderingsbijdrage. Mocht deze manier van afvoeren niet mogelijk zijn dan kunt u terecht bij de Afvalbreng plaats om het apparaat te brengen. De Afvalbrengplaats De Afvalbrengplaats vindt u aan het Rosendaal 2 in Heiloo en is geopend van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 16.00 uur en iedere zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur. De Afvalbrengplaats is alleen bedoeld voor inwoners van Heiloo. Medewerkers kunnen daarom om uw legitimatie (pas poort, rijbewijs of identiteitskaart) vragen. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Beheer Open bare Ruimte (BOR), telefoonnummer (072 -) 535 68 68. ciaden (raads)commissies Commissie Bestuurszaken Maandag 14 januari a.s. vergadert de commissie Bestuurszaken. De vergadering begint om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, ingang Raadhuisweg, en is voor iedereen toegankelijk. Op de agenda staan onder meer de volgende punten: - Externe klachtvoorziening Bespreking van voorstel om voor de externe klachtbehandeling te kiezen voor aansluiting bij de Nationale Ombudsman - Vervanging softwarepakket Aris - Aanschaf hardware Beheerpakket Openbare Ruimte en Aris - Uitspraak van de Arrondissementsrecht bank Alkmaar, sector Bestuursrecht, van 16 november 2001 Bespreking van de uitspraak van de Arrondissementsrechtbank inzake een bezwaarschrift van enkele ouders van leerlingen van de St. Radboudschool. Hoorzittingen commissie voor Bezwaarschriften De commissie voor Bezwaarschriften houdt deze maand op maandag 21 januari a.s. hoorzittingen voor de behandeling van de volgende bij burgemeester en wethouders ingediende bezwaarschriften tegen de volgende besluiten. 20.00 uur: afwijzing vergoeding leerlingenvervoer 20.30 uur: afwijzing aanvraag vergoeding vervanging auto WVG 21.00 uur: weigering verlenen urgentieverklaring De hoorzittingen worden gehouden in kamer 008 van het gemeentehuis. Toegang via de hoofdingang van het gemeentehuis, Raad huisplein 1 aan de zijde van het parkeerterrein. De hoorzittingen zijn, voor zover niet anders vermeld, in beginsel openbaar. Ambtshalve of op verzoek van belanghebbenden kan de zitting om persoonlijke - of andere bijzondere redenen besloten worden gehouden. inzage, voor zover deze openbaar zijn, bij de secretaris van de commissie voor bezwaar schriften, de heer A.C. van der Jagt van de afdeling Organisatie-ondersteuning. De ope ningstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur. Buiten de bezoekuren kunnen de stukken op afspraak met de secretaris van de commissie worden ingezien, telefoonnummer (072 -) 535 66 48. Ter inzage De stukken van de hiervoor genoemde zaken liggen tot de datum van de hoorzitting ter opmrnmiHum MmiMmmi&MS ma t!ro vrif 1 a terdag 2M u - isgitim&tis betrede a eigen riske Alarmnummer: 112 Brandweer: 072 5644444 Politie: Commissie Grondgebiedzaken II 0900 8844 (30 ct./0,14 euro/min) Donderdag 17 januari a.s. vergadert de commissie Grondgebiedzaken II. De vergade- Meer informatie Voor meer informatie over het vorenstaande of de behandeling van bezwaar of beroep in het algemeen kunt u eveneens terecht bij de secretaris van de commissie. De commissie voor Bezwaarschriften vergadert elke derde maandag van de maand. De eerstvolgende vergadering is op maandag 18 februari a.s. Commissie Grondgebiedzaken I Op woensdag 16 januari a.s. vergadert de commissie Grondgebiedzaken I in de raadzaal van het gemeentehuis, ingang Raadhuisweg. De vergadering begint om 20.00 uur en is voor iedereen toegankelijk. Op de agenda staan onder meer de volgende punten: - Toetreding tot de Milieudienst Regio Alkmaar Burgemeester en wethouders zijn voornemens de raad voor te stellen: - over te gaan tot overdracht van de milieutaken en medewerkers naar de Milieudienst Regio Alkmaar (MRA) onder voorwaarde dat de MRA tegemoet komt aan de opgestelde toetredingsvoorstellen; - over te gaan tot uitvoering van het implementatieprogramma met als doel dat de nieuwe MRA-organisatie per 1 april 2002 van start kan gaan. Verlenging termijn voorkeursrecht Boekelermeer Zuid 3 Burgemeester en wethouders zijn voornemens de raad voor te stellen het voorkeursrecht op grond van artikel 2 lid 4 van de Wet voorkeursrecht gemeenten, gevestigd op gronden op het toekomstige bedrijventerrein Boekelermeer Zuid 3, vermeld op de perceelslij st en aangegeven op de kadastrale kaart, met ten hoogste 1 jaar te verlengen Artikel 19, lid 1 WRO-procedure bouwplan Kennemerstraatweg 301 Burgemeester en wethouders zijn voornemens de raad voor te stellen voor het perceel Kennemerstraatweg 301 een voorbereidingsbesluit te nemen, voor het bouwplan op ditzelfde perceel toepassing te geven aan en procedure ex artikel 19, lid 1 van de Wet RO, de inspraak en de te nemen procedurele stappen artikel 19a, leden 2,5 en 11 te delegeren aan het college. ring begint om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, ingang Raadhuisweg, en is voor iedereen toegankelijk. Op de agenda staat onder meer het volgende onderwerp: - Bestedingsvoorstellen Ingenieursbureau 2002 De volgende punten komen niet inhoudelijk aan de ordeslechts de wijze van afdoening wordt bepaald. - Bespreking conceptantwoord op de brief inzake de verwijderde doeltjes op het speelveldje in de Zuiderneg. - Bespreking conceptantwoord op de brief inzake een dringend verzoek voor de aanpak van de onveiligheid in plan Oost in het kader van 'Duurzaam veilig'. Lees verder op pagina 6 Belangrijke nummers ipPfP jVf' - x ;X;

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2002 | | pagina 4