HHB95 Dualisme (n)ooit van gehoord! Start bouw De Egelantier I tgeleze w ctNTf CV HEILOO KHliMn mBEmöWI zaken UITKIJKPOST - 23 JANUARI 2002 - PAGINA 4 1111 «31 IBBMjl|J||lii||jP|j|ifjM^ Raadhyisplein l ?b+1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. Net als alle gemeenten in Nederland vindt ook in Heiloo invoering of gedeeltelijke invoering plaats van de wetswijziging 'Dualisering gemeentebestuur1 per 7 maart 2002. Dit is de dag na de gemeenteraadsverkiezingen op woensdag 6 maart 2002. Wat hondt die wetswijziging in en wat is nu eigenlijk dualisering? De wetswijziging komt voort uit de opvatting dat het lokale bestuur» zoals dat tot nu toe geregeld is» aan vernieu wing toe is. Een speciaal daarvoor ingestelde landelijke commissie heeft over de vernieuwende mogelijkheden nagedacht en de minister geadviseerd. Deze commissie kreeg de naam Elzinga mee en heeft een lijvig rapport geschreven met allemaal adviezen hoe het lokale bestuur aan deze tijd aange past kan worden, in het kort gezegd draait het allemaal om het spannender en meer zichtbaar en duidelijker maken van taken en bevoegdheden, het scheiden van de taken en bevoegdheden van de bestuursorganen zoals we die op lokaal niveau kennen. Nieuwe verhoudingen in de gemeentepolitiek Het gaat dan om de gemeenteraad, de volksvertegenwoordiging gekozen door kiesgerechtigde inwoners van Heiloo, en het college van burgemeester en wet houders waar we iedere dag als het ware mee te maken hebben als dagelijks bestuur. Voor de veranderingen en het aanpassen van het oude vertrouwde sys teem in de huidige samenleving is de naam dualisering van toepassing. Dit houdt in dat ieders taken en verant woordelijkheden die nu door elkaar lopen worden gescheiden. De gekozen volksvertegenwoordiging (de raad) stelt kaders en controleert het bestuur. Het bestuur (het college) maakt beleid en zijn verantwoordelijk voor de uitvoe ring. De vergelijking kan gemaakt worden met een raad van toezicht en een dagelijks bestuur. Gemeenteraad bestuurt op hoofdlijnen De gemeenteraad houdt in het nieuwe systeem wel de eindverantwoordelijk heid voor het gemeentebestuur. Het accent komt echter veel meer te liggen op het stellen van kaders en het contro leren van het college van burgemeester en wethouders. Dat betekent op hoofd lijnen besturen door het stellen van kaders en zich niet meer bezig houden met details. De formele bestuursbe voegdheden van de gemeenteraad worden overgeheveld naar het college van burgemeester en wethouders. De raad krijgt meer ruimte het college goed te controleren. De gemeenteraad kan in het nieuwe stelsel ook zelf zaken die ze belangrijk vindt op de raadsagenda plaatsen. Nu nog bepaalt het college hoe de agenda eruit ziet. Naast de, kaderstel lende en controlerende rol dient de raad ook weer inhoud te geven aan de volks vertegenwoordigende taken. Hoe één en ander vorm gaat krijgen» hangt af van de initiatieven van de raadsleden of ftacties. Wethouder geen raadslid meer Door het scheiden van taken en bevoegdheden verandert ook de positie van een wethouder, De wethouder is straks geen raadslid meer eu de 'dub* belrof verdwijnt daarmee. Hierdoor ontstaat, naar verwachting, meer duide lijkheid naar inwoners toe over de taakverdeling en bijbehorende rollen, Aanvaardt een raadslid de benoeming tot wethouder dan kan hij of zij geen raadslid meer zijn. Die functies kunnen niet meer verenigd zijn in één persoon en vloeit voort uit de verdeling van taken en bevoegdheden waarbij het col lege van B&W bestuurt en de gemeenteraad kaders stelt eu contro leert. Logischerwijs heeft dit ook tot gevolg dat raadscommissies straks geen wethouder meer als voorzitter hebben en meer ruimte krijgen voor een onaf hankelijke opstelling en controle. Overigens wethouders kunnen ook van buiten de gemeenteraad aangetrokken worden. Dit is een keuzevrijheid van gemeenten. Wethouders kunnen door een politieke partij die aan het college meedoet, dus van huiten de raad worden gehaald. Vergelijkbaar met Den Haag: ministers komen soms ook van buiten de politiek en dat klinkt logisch. De Haagse politiek wordt dus mode! voor het gemeentebestuur. Centrale rol burgemeester Ook in het dualistisch stelsel vervult een burgemeester een centrale rol. De burge meester begeleidt onder andere processen tussen college, raad en inwo ners van Heiloo. Hij is ook voorzitter van het college en de raad als bestuursor gaan. Die taken worden niet gescheiden in het nienwe stelsel. Het accent komt meer te liggen op het functioneren als teamleider, coördinator en stuurder van bestuurs- en besluitvormingsprocessen en krijgt meer bevoegdheden, onder andere bij het tot stand komen van het collegeprogramma Het nieuwe stelsel en de formele wijzi gingen die iu de wet vermeld staan moeten de politiek en de democratie leuker» levendiger, beter te volgen en duidelijker maken. Maar het zijn slechts hulpmiddelen. Veel hangt af van de per sonen die betrokken zijn bij het besturen van een gemeente, in Heiloo zijn leden van de huidige gemeenteraad in werkgroepen hard aan de slag gegaan met vernieuwingsitems, zo bereiden raadsleden zelf voorstellen voor. De eerste daarvan kunnen we terugvinden op de agenda van de commissie Bestuurszaken in februari a.s.. Het nieuwe reglement van orde voor de gemeenteraad en een voorstel voor een reglement voor de nieuwe opzet van raadscommissies. Op deze gemeentelijke Informatiepagina 'Heiloo Contact' informeren wij u over de zichtbare veranderingen die het komende jaar, maar ook nog daarna, als gevolg van de nieuwe wet zullen plaatsvinden. Informatie Voor vragen of meer informatie over de wetswijziging leunt u kijken op de web site www.vemieuwingsimpuls.nl of kunt u contact opnemen met mevrouw G. Kager van de afdeling Bestuursonder- steuning, telefoonnummer (072 535 66 43. Eind februari of begin maart start Tervoort's Ontwikkelingen b.v. met de bouw van het complex De Egelantier op de hoek van de Stationsweg met de Westerweg. In dit gebouw komt op de begane grond de nieuwe bibliotheek en een vestiging van de Rabobank. Boven de bibliotheek en de bank komen 21 appartementen waarvan de verkoop al is gestart. Onder het hele complex komt een parkeerkelder. Voordat met de bouw gestart kan worden, vinden de nodige voorberei dende werkzaamheden plaats, zoals het afzetten van het bouwterrein met hekken en het bouwrijp maken van het terrein. Hiertoe zal de aannemer onder meer de bestaande gebouwen slopen. Ook zullen bomen beschermd, tijdelijk verplant of soms verwijderd moeten worden. Het ligt in de bedoeling om in de week van 28 januari met de sloop van de bestaande gebouwen te beginnen. Deze werkzaamheden nemen ongeveer vijf weken in beslag. Aanslui tend start de daadwerkelijke bouw van het complex De Egelantier eind februari of begin maart. De totale bouwtijd neemt ongeveer 1,5 jaar in beslag. Naar verwachting kan de nieuwe bibliotheek medio 2003 daadwerkelijk in gebruik worden genomen. Parkeermaatregelen Gedurende de bouw kan wellicht het voetpad naast de te slopen gebouwen vanwege de veiligheid afgesloten worden. Ook komen parkeerplaatsen gelegen voor en in de omgeving van het bouwterrein aan zowel de Stationsweg als aan de Wes terweg te vervallen. Voor omwonenden en winkeliers zijn 16 parkeerplaatsen beschikbaar nabij de kerk aan de Wes terweg om de wegvallende plaatsen te compenseren. De werkzaamheden zullen overlast veroorzaken. Wij hopen dat u hiervoor begrip heeft. Uiteraard probeert de aannemer de overlast daar waar moge lijk tot een minimum te beperken. r 'i i- Helios $N| 11 II Iff t u t r u c I sd* ure au Ie uHj 11 - ïf: Samenhang De stationsomgeving in Heiloo onder gaat grote veranderingen. Daar waar op sommige locaties lege plekken te zien zijn, verrijst op andere plekken nieuw bouw. De nieuwbouw, zoals te zien is op de hoek van de rotonde van de Zeeweg- Heerenweg, met de kinderzaak op de begane grond, is een voorbeeld hoe de Stationsomgeving er straks uit gaat zien. Nieuwbouwprojecten op 13 locaties, getoetst aan een beeldkwali teitsplan, moeten dit deel van Heiloo aantrekkelijker maken als winkel- en woongebied. Eind vorig jaar is gestart met de bouw van een gebouw met een tweetal winke lunits en een viertal appartementen door Tilburgs langs de Zeeweg. En nu start binnenkort de bouw van het com plex waar de bibliotheek een onderkomen krijgt. De nieuwe opzet moet een meer ruimtelijke en functio nele samenhang vertonen, en vooral ook meer omgevingskwaliteit. Kortom de gemeente wil, net als veel ondernemers en bewoners, dat een aantrekkelijk ver- blijfsgebied ontstaat. Informatie Voor vragen of meer informatie over de bouwwerkzaamheden kunt u contact opnemen met de heer H. Kruijssen van Tervoort's Bouwbedrijf, telefoon nummer (072 -) 506 96 50. Voor algemene vragen over de ontwik kelingen in de Stationsomgeving kunt u contact opnemen met de projectcoördi nator stationsomgeving de heer J. C. Geerlings, telefoonnummer (072 -) 535 67 56. Ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde bouwaanvragen zijn ingediend. In dit stadium is nog niet bekend of aan de verzoeken meege werkt kan worden. Eventuele bouwvergunningen en voornemens om vrijstelling te verlenen, worden te zijner tijd gepubliceerd. Daarna bestaat de mogelijkheid de bouwplannen in te zien en eventuele bezwaren in te dienen. Mariënstein 160 - vergroten woning Verleende bouwvergunningen en geaccepteerde meldingen bouwvoornemen Door het college van burgemeester en wethouders zijn de hieronder vermelde bouwvergunningen verleend en meldingen positief bevonden. De Omloop 22 - oprichten tijdelijke campingaccommodatie (receptie) E.J. Potgieterweg 47 - vergroten woning De Burcht 8 - vergroten woning Westerweg 29 - oprichten woning met garage Ter inzage Deze bouwvergunningen/meldingen liggen na telefonische afspraak met de bijbehorende tekeningen en overige stukken ter inzage bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandag avond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak met de heer F.H. Goedhart, telefoonnummer (072 -) 535 67 37 of met de heer J.M. Schoorl, telefoonnummer (072 -) 535 67 38 van de afdeling VROM. Procedure Indien u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouw vergunning of het accepteren van een melding, kunt u hiertegen binnen 6 weken na deze publicatie een gemoti veerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Indien u bezwaar maakt, kunt u tevens om een voorlopige voorziening vragen bij de president van de rechtbank te Alk maar, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar. Nadere informatie over de mogelijk heden om bezwaren in te dienen of een voorlopige voorziening te vragen kunt u inwinnen bij bovenstaande telefoon nummers van de afdeling VROM. Verleende sloopvergunningen Door het college van burgemeester en wethouders is de hieronder vermelde sloopvergunning verleend. De Omloop 22 - slopen campingaccom modatie, bedrijfswoning en garage Ter inzage Deze sloopvergunningen liggen na tele fonische afspraak met de bijbehorende tekeningen en overige stukken ter inzage bij de Publieksbalie Bouwen en Wonen. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandag avond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak met de heer F.H. Goedhart, telefoonnummer (072 -) 535 67 37 of met de heer J.M. Schoorl, telefoonnummer (072 -) 535 67 38 van de afdeling VROM. Indienen van bezwaar Zie voor de procedure voor het even tueel indienen van bezwaren de tekst bij het artikel "verleende bouwvergun ningen/meldingen" op deze informatie pagina. Verkiezingen: Stemmen bij volmacht De burgemeester van de gemeente Heiloo maakt bekend, dat het bij de aan- staande verkiezing van de leden van de gemeenteraad op 6 maart 2002 een kiezer is toegestaan bij volmacht te mogen stemmen. Daarbij gelden de volgende bepalingen. A. Machtiging door schriftelijke aanvraag 1. Bij de publieksbalie Burgerzaken zijn, kosteloos, formulieren verkrijgbaar voor de verzoek schriften om bij volmacht te mogen stemmen. 2. Het verzoekschrift moet uiterlijk op 20 februari 2002 door de kiezer worden ingediend bij de burge meester van de gemeente, waar hij/zij als kiezer is geregistreerd. 3. Het verzoek wordt niet ingewilligd wanneer het aan de verzoeker is toegestaan om in een stembureau naar keuze aan de stemming te mogen deelnemen. 4. Degene die zich bereid heeft verklaard als gemachtigde op te treden, moet als kiezer zijn geregistreerd. 5. Bij inwilliging van het verzoek ontvangt de gemachtigde een volmachtbewijs. De volmachtstem dient tegelijk met de eigen stem te worden uitgebracht. B Machtiging door overdracht van de oproepingskaart 1. De kiezer kan ook, in plaats van een verzoekschrift in te dienen, na ontvangst van de oproepingskaart, tot en met de dag van de stemming, zelf een andere kiezer machtigen voor haar/hem te stemmen. Dit geschiedt door de oproepingskaart aan die kiezer over te dragen. 2. Een op deze wijze aangewezen gemachtigde moet in hetzelfde stemdistrict als kiezer zijn geregistreerd als degene die de volmacht geeft. 3. De aldus gemachtigde kan de volmachtstem uitsluitend tegelijk met zijn/haar eigen stem, in het stemdistrict waar hij/zij staat ingeschreven, uitbrengen. Een kiezer mag niet meer dan 2 (twee) volmachten aannemen. Een volmacht- gever is niet bevoegd de volmacht in te trekken of zelf aan de stemming deel te nemen. Kandidatenlijsten De voorzitter van het centraal stembu reau voor de op 6 maart 2002 te houden verkiezing van de leden van de gemeen teraad van Heiloo maakt bekend, dat op donderdag 24 januari 2002 om 16.30 uur, in de raadszaal van het gemeente huis een openbare zitting zal plaatsvinden, waarin de geleverde kan didatenlijsten worden genummerd. In deze zitting zal tevens worden beslist over de geldigheid van de lijstencombi- natie(s). De lijsten van de kandidaten met vermel ding van de daaraan toegekende nummers worden door eenieder ter inzage gelegd bij de afdeling Burgerzaken vanaf 25 januari 2002 om 08.00 uur. Beslissing geldigheid ingeleverde kandidatenlijsten De voorzitter van het hoofdstembureau voor de op 6 maart 2002 te houden ver kiezing van de leden van de gemeenteraad van Heiloo maakt inge volge artikel I 4 van de Kieswet bekend, dat dit bureau op vrijdag 25 januari 2002 om 16.00 uur, in de raadzaal van het gemeentehuis een openbare zitting zal plaatsvinden. Tijdens deze zitting wordt beslist over de geldigheid van: de ingeleverde kandidatenlijsten; het handhaven van de daarop voorko mende kandidaten; het handhaven van de daarboven geplaatste aanduiding van een poli tieke groepering. Meer informatie Nadere inlichtingen over bovenstaande zaken worden verstrekt door afdeling Burgerzaken, telefoonnummer (072 -) 535 67 22. Openingstijden van de Publieksbalie Burgerzaken zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandag avond tussen 18.00 en 20.00 uur. mg Scouting beheert papiercontainer Baafje De permanent geplaatste oud papier container op het parkeerterrein bij het zwembad Het Baafje aan De Omloop is Lees verder op pagina 6 r "i Belangrijke nummers Ly Alaramummer: 112 Brandweer: 072 5644444 Politie: 0900 8844 lp S Illll L -sv. .,vf.§- ---pppppp-: m fla-3? i (30 ct./0,14 euro/min)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2002 | | pagina 4